בעזהי"ת.
בקשר של עם ישראל לארצו יש 2 מימדים:
מימד בחירי ומימד טבעי/כפייתי.
הקב"ה "התאים" לעמ"י את ארצו- את ארץ ישראל. קידש אותה משאר הארצות. ועם קדוש יכול לממש את יכולותיו בצורה אופטימלית רק במקום קדוש (אורות א"י).
בנוסף, אנו מצווים ליישב את הארץ, ולגור בה, ולכונן בה שילטון יהודי. וזה כמו כל מצווה אחרת בתורה (אם לא יותר- "ארץ ישראל שקולה כנגד כל המצוות שבתורה").
ומצוות עושים בין אם רוצים ובין אם לא. בין אם מבינים את הטעם שלהם ובין אם לא. מחוייבים וזהו, סוף פסוק.
זה^ הצד של ההכרח.
ומצד שני- ב"ה בדורינו זכינו למעלה גדולה יותר- לעלות לארץ ישראל, ולהאבק עליה מתוך בחירה ואהבה גדולה לארץ. מסירות נפש ממש. זו זכות, אבל זו דרגה אחרת.
לא בכל דור מגיעים למצב כזה.
בואי נגיד ככה- הבסיס זה החיוב ליישב את הארץ (כמו בעבודת ה'- יראה), והשלב שאחריו זה הבחירה (אהבה).
[כפי שכתבתי לעיל- אנחנו לא כמו הצרפתים והאיטלקים; הם התאחדו רק כי הם גרו באותו מקום, וזה נוח שתהיה רשות שתארגן את הכל (מדינת לאום אתנית), ואילו אנחנ יותר קרובים להגדרה השניה- מדינת לאום פוליטית- אנחנו מאוחדים סביב ערכים=דת=התורה.
הגדרות לשימושכם:
מדינת לאום אתנית – התגבשות הלאום והגדרת הזהות הלאומית מבוססת על יסודות שאינם פרי בחירה, כמו היסטוריה, שפה ומוצא משותף, יותר מאשר על יסודות שהם פרי בחירה, כמו ערכים ואידיאולוגיה משותפת.
מדינת לאום פוליטית – התגבשות הלאום והגדרת הזהות הלאומית מבוססת בעיקר על יסודות שהם פרי בחירה, כמו ערכים ואידיאולוגיה, ומבוססת פחות על יסודות אתניים.