ב"ה
הגמ' בסנהדרין(עד ע"ב) אומרת שבשעת השמד, שהמלכות גוזרת שלא לקיים מצווה מסויימת, אפילו על "ערקתא דמסאנא" (הכוונה, שהמלכות גוזרת לבטל אפ' מנהג- של קשירת שרוך בצורה מסוימת) אז מחויבים יהרג ואל יעבור.
אצטט קצת מדברי הרצי"ה זצ"ל שמובאים בפניני הלכה העם והארץ עמ' 282:
- "ביחס לכפיה, מצד מי שהוא להעבירנו על חוקי הבוחר בעמו ונחלתו ברוך הוא, הננו מצווים כולנו במסירות נפש של 'ייהרג ואל יעבור, "ונקדשתי בתוך בני ישראל", אפילו על "ערקתא דמסאנא", וקל וחומר על המצווה של תורה של יישוב ארץ ישראל השקולה בדברי חז"ל ככל מצוותיה של התורה"
- "מסירות נפשנו הברורה והמוחלטת על כל חלק של ארץ-חיינו-קודשנו, נחלת אבותינו נבואתנו ממלכתנו שכינתנו, המחויבת עלינו ב"יהרג ואל יעבור", לעומת כל כפייה שהיא, היא יסוד ושורש לכל התורה כולה, ש'מצוות ישיבת הארץ היא מצווה הכוללת את כל התורה', ..."
אני חושב שדעת הרצי"ה די ברורה 
בהמשך מובאים עוד דברים של הרב גורן והרב שפירא זצ"ל .
שווה לפתוח ולהסתכל.