בס"ד
דבר תורה לפרשת וירא
בפרשה שלנו אנחנו פוגשים את עקדת יצחק המהווה חלק חשוב גדול באמונה שלנו. פרשת העקדה היא אחת הפרשיות היחידות שאומרים כל יום בשלמותן בתוך התפילה. למה ניסיון העקדה כ"כ חשוב?
המשנה במסכת אבות (ה,ג) אומרת: “עשרה ניסיונות נתנסה אברהם אבינו ועמד בכולם להודיע כמה חיבתו של אברהם אבינו”. למה הקב"ה צריך לנסות את אברהם אבינו? הרי הקב"ה יודע את כל מחשבותיו של בני אדם, ולכאורה הוא לא צריך לנסות את אברהם אבינו לדעת שהוא צדיק ובעל אמונה שלמה.
כדי לענות לשאלה הזאת, עלינו להתמקד על משמעותו של ניסיון: חז"ל במדרש משתמשים בדמיון בן השורש ‘נ.ס.ה’ של המילה ניסיון למילה נס: “הרי נתת ליראיך נס להתנוסס” (בראשית רבה, פרשת וירא). נס בעברית, זה סוג של דגל גבוה, כפי שכתוב בפרשת חוקת: “[...] עשה לך שרף ושים אתו על נס והיה כל הנשוך וראה אתו וחי” (במדבר כא, ח). במשנה (ר"ה ג,ח). מוסבר שכמובן זה לא נחש הנחושת שממית ומחיה אלא שבזמן שישראל מסתכלים כלפי מעלה משעבדים את לבם לאביהן שבשמים והיו מתרפאים”. אפשר להגיד שמטרתו של נס היא שנסתכל כלפי מעלה, ונחזק את אמונתנו להקב"ה, ולכן גם מטרתו של ניסיון היא להתחזק באמונה.
ההסבר הזה יפה, אבל קשה מאוד על אברהם: אברהם היה צריך ניסיון מהקב"ה כדי להתחזק באמונה?! זה דווקא ממנו שלומדים על האמונה! המהר"ל בדרך החיים מסביר שהיה ידוע להקב"ה את גודל אמונתו של אברהם אבינו. כל עניין העקדה היה לפרסם לכל את צדקתו על אברהם אבינו. כדי להבין את הכוונה של המהר"ל צריכים להתבונן על האנשים הנוכחים בעת העקדה: היו רק אברהם ויצחק ע"ה! איך אפשר להגיד שמטרת העקדה היתה לפרסם לכל? אלא כפי שמסביר הרד"ק: לפרסם לדורות הבאים המאמינים בתורה! ולכן כל הלקח של האמונה הוא בשבילנו.
כבר אמרנו שמטרת הניסיון היא שנסתכל כלפי מעלה: “ביום השלישי וישא אברהם את עיניו וירא את המקום מרחוק” (בראשית כב ,ד). רש"י מסביר מה ראה אברהם: “ראה ענן קשור על ההר”. ענן הוא מעין שמיים היורדים כלפי הארץ והר הוא גידול של האדמה העולה למעלה, והקשר ביניהם הוא אחדות בין הארץ המסמן את החומר לשמיים המסמנים את הרוחניות. מכאן והלאה, רק אברהם ויצחק בינו יכולים להמשיך, ישמעאל ואליעזר לא יכולים להמשיך: “ויאמר אברהם אל נעריו שבו לכם פה עם החמור” (בראשית כב, ה), הגמרא מסבירה (ב"ק מט.): “עם הדומה לחמור”, הם לא מסוגלים לראות את המראה הזה של הענן קשור להר, אלא רק את הצד החומרי (החמור מסמל את החומריות).
אנחנו עוד פוגשים את הרעיון הזה בפרשת ויצא: יעקב אבינו חולם על סולם מוצב ארצה ושראשו מגיע השמימה. יש סולם המקשר בין הארץ לשמיים. סולם בגמטריא (בכתיב חסר) שווה 130 כמו סיני: בזכות התורה שקבלנו בסיני ושמבדילה אותנו מהגוים, יכולים להתעלות.
הניסיון של העקדה בא ללמד אותנו שלמרות הצד החומרי שלנו, שלמרות שמין הדין – יצחק - איננו ראויים, בזכות מידת החסד- אברהם, בזכות זרע הקודש שלנו - זרע ישראל, אנחנו יכולים לקדש את ערך החיים – העקדה (יצחק אבינו לא נשחט).
שבת שלום!

