שמש וירח- בעל ואישה
הרב אליקים לבנון י"ט חשון ה´תשע"ב
הבנת תפקידי הבעל והאישה מתוך המציאות והדימוי למאורות
שאלה: שמעתי את הרב מדבר על השמש והירח במעשה בראשית, כדוגמא לבעל ואשה. מהו המקור לכך?
תשובה: א. הדימוי של בעל לשמש ואישה ללבנה, נמצא במקורות קדומים. בזוהר בראשית רלו, ובזוהר פנחס קכה.
וביתר פירוט, בדרכי משה על הטור, הלכות ראש חודש סימן תיז, בשם האור הזרוע: "לפי שבכל חודש וחודש האשה מתחדשת וטובלת וחוזרת לבעלה והיא חביבה עליו כיום החופה, כשם שהלבנה מתחדשת בכל חודש" וכו'.
ב. אכן אני רגיל להרחיב בנושא זה, והנני מסתמך על לשון "מושל" או "ממשלה" הנכתב בפרשת בראשית, הן ביחס לשמש והירח, והן ביחס לאיש ואשה. במאורות נאמר שהם באים "למשול ביום ובלילה", המאור הגדול לממשלת היום והקטן לממשלת הלילה. גם כאשר נתקללה חוה, נאמר: "ואל אישך תשוקתך, והוא ימשול בך". ומאחר שמצאנו שורש זהה בשניהם יש מקום להבין שהתורה נוקטת בכוונה בשורש זה, כדי להגיע לדימוי בין הנושאים.
ג. למען האמת, הנושא לא מתחיל מהתורה. הוא מתחיל מהמציאות. מקרים רבים מאוד של בעיות במשפחה, בחינוך הילדים וכד', בניתוח נכון, נמצא שהבעיה היא במבנה המשפחתי, כאשר האב, הבעל, אינו מקבל על עצמו להיות "ראש המשפחה". בהדרכה נכונה, כאשר הבעל לומד זאת, כמו כל "מקצוע" אחר, בסיוע של אשתו, הוא לומד כיצד להתנהג ולהגיב בהיותו "ראש המשפחה". הנסיון מלמד שאכן חל שינוי מבורך במערכת המשפחתית, ולעיתים רואים כיצד משפחה "עומדת על רגליה" לאחר תהליך כזה.
ד. האסמכתא בתורה רק מאשרת ומאמתת את התהליך. כשם שללבנה אמר "לכי ומעטי והקטיני את עצמך", כך לעיתים צריך ללמד את האשה לפנות מקום לבעלה, כדי שיוכל הוא להיות ה"ראש", וכל המשפחה תרויח.
מה דעתכם?האם אשה שמרגישה שהיא יכולה "לקחת פיקוד" ולהוביל את המשפחה טוב יותר צריכה לעשות את זה?
או שתמיד תפקידה הוא לכוון את בעלה להיות המוביל והמנהיג?

