בס"ד
מאז ימי אוסלו, רוב העם נמצא בתהליך התפכחות מציפיית ה"שלום" כפי שמובן המושג בשיח הציבורי הישראלי והמערבי, אבל מעט מדי מאלו שהתפכחו יכולים ופועלים להציע אלטרנטיבה מקיפה לתפיסת השלום החלקית של היום וליישומה בפועל. העדויות לגבי הטעות היסודית שבמדיניות הבורחת מעמידה על זהותנו היהודית והיעוד שלנו בארצנו, ימשיכו להתברר. אך גם אלו לא יהיו שלמות וישמשו רק כמסך התנגדות ושלילה, ללא הצבתה של תשובה שלמה ובהכרח חיובית ויצירתית לבעיה, מתוך מסורת ישראל.
בבניית תשובה כזו, רצוי תחילה לברר את מקורות הבלבול שבתפיסת השלום השגורה, גישה ששב"ד מכנה כ"שלומנות".
שב"ד מציין 4 מרכיבים לבלבול של תפיסת ה"שלומנות" -
1. "… אטימות-הלב של חוסר תודעת הדחף להשלמת השחרור כהכרח מוסרי שלנו - של עצם קיומנו… לא בגלל אי-פשרנות כלשהי של הערבים, אלא מפני נתוני המציאות המהותיים שלנו עצמנו."
שב"ד מכנה את המאבק המחתרתי המודע של האצ"ל והלח"י בבריטים כתחילת "מלחמת השחרור" האמיתית, זו שבראשה עמד חזון שיבת עם ישראל לארצו שלו וכיבושה מתוך מלחמה מודעת לירושת ארץ אבותינו. זהו המרכיב הבסיסי, לדעת שב"ד; החיוב הפנימי הנובע מעומק האמונה והרצון להגשים את חזון נביאי ישראל והוא זה היכול להוביל למלחמת שחרור אמיתית ומוסרית. אך המצב הוא, שבסיס זה אינו קיים ותקיף בתודעתו של עם ישראל והוא אינו מוביל את הדרך ואף נחסם באטימות הלב, שבורחת לפתרונות חלקיים אחרים.
2. "… יש כאן התמימות התמהונית לחשוב שיושבי-הארץ הם אומה, אשר זו מכורתנו היא אף מכורתם הלאומית שלהם.. ובכל זאת – בלי שיעברו אמנסיפציה גלותית כמונו – עוד יוכלו הם לדבוק כמונו באידיאולוגיה של בגידה ולוותר לנו על מחצית מכורתם…".
המרכיב השני נמשך הוא מהראשון. מתוך היחס המסולף לחזוננו שלנו, שלא מתוך עומק תרבותנו אלא כעם נרדף המבקש לו מקלט, אנו מתייחסים כך גם אל שכנינו הערבים. אנו מעדיפים לראותם כאומה, בעלת זהות ושייכות עמוקה לארץ זו כמונו. כך שעליהם, כמונו, להתנתק מכבלי מסורתם הישנה ולהתחלק עמנו במולדתם. רבות העדויות אשר לא מפורסמות בציבור, סביב עניין 'המצאת הלאום הפלשתינאי' כאמצעי לחיסול ישראל[1]. זהו מידע חשוב שיש לקרוא ולדעת אותו, אך אין הוא עיקר העניין, אלא אם מתווסף הוא לאותו דחף מוסרי ישראלי ובא במסגרתה של הצעת דרך אחרת כנ"ל.
3. זה מביא אותנו לבלבול השלישי - "… יש כאן גם התמימות התמהונית להאמין באמת במושג "הלאומיות" שהולבש על יושבי הארץ הזו, שעל פיו ראוי להם ואפשר לנו להתפשר הדדית בשלום".
מושג הלאום האירופי, להבדיל מהמושג אומה בלשון הקודש, מציין למעשה התאגדות חברתית גדולה סביב אינטרסים חיצוניים טבעיים שונים, או אף אידיאולוגיים. מושג זה אינו כולל את ראיית האומות השונות כאיכויות אנושיות שונות בבריאה, אשר מפתחות, מתוך איכותן, מערכת חיים שלמה המותאמת להן. כך, מושג הלאום הולבש בפועל על האומה הערבית ויצר את מדינות ערב של היום, אשר מערכת חייהן הפכה מודרנית מערבית, אך ללא התאמה כלל לאופייה השורשי של האומה הערבית. אנחנו, בהתייחסנו אל יושבי הארץ כלאום, ממשיכים את אותה התפיסה החלקית שלא מאפשרת לאף אחת מהאומות להתלכד באמת סביב רעיון מאחד, לחזור לשורשים, אלא מובילה למלחמה פנימית בין שברי רעיונות ואינטרסים בישראל ובמדינות ערב.
4. "… רביעית, יש כאן עוד התעלמות מן הרקע האמיתי של פריחת הסיסמה בדבר הלאומיות "הפלשתינאית" או "הערבית" הנפגעת.. שכאשר.. המזרח התיכון הופקר על-ידי השלטון האירופי הנסוג ונמסר להשתלטותן של קבוצות מבפנים.. ממילא נמנע מהן כל משקל סגולי במדיניות העולמית… הריהן אם-כן צריכות לעורר מהומות – לזעוק חמס על מישהו מבפנים או בחוץ.. וכאשר הופענו אנו במצב זה.. הרי זו היתה כמובן, לקבוצות השלטון האלו כמציאה מן השמים."
שב"ד מדגיש ועומד שוב ושוב, על כך שאין לערבים בתקופתו למעשה שום תוכן לאומי חיובי מלכד, היכול להגדירם כאומה כנ"ל. כך, הסילוף שיצר אותם כמדינת לאום העמידם מול אותה הרגשת העירומות של העדר תוכן זה. לכן, כדי לא לבצע את הבירור הזהותי העמוק, הטו מדינות ערב את כף המאזניים אל החוץ, אל ישראל, כאילו אנו האשמים במצבם (ובאמת אנו אשמים בכך, כי בבואנו היה עליהם להתמודד באמת עם שאלת זהותם). מכאן נובעות הטענות הערביות השונות כנגד ישראל, מאז ועד ימינו. אם נמשיך להתמודד עם הטענות כאילו הן באמת העניין הרי אנחנו מגדילים את הטעות ומונעים למעשה את תהליך בירור הזהות הנדרש.
כל הקלקולים הללו הופכים, לבסוף, את "רפלקס-ההתנגדות הערבי… לעניין של מציאות עומדת, הכוללת יסודות של כושר התפתחות בלתי-מנוצחת, בת-אלמוות.. שמוצא ההתגברות נראה הרבה יותר מסובך וקשה".
אין הדברים הנאמרים כאן פשוטים להבנה ולהכלה, אלו נקודות עמוקות בזהות הישראלית ובתפיסה שלנו שלרוב לא ניתנות לערעור, או לשיח כלל. חשוב להדגיש כאן, שאין בדברים אלו רצון לשלול את גישת השלום, או להוציא מהדיון את תפיסתו של השמאל הישראלי למיניו, אלא לתת מסגרת אחרת לשיח ולהבנת הסכסוך שתאפשר את אותו השלום – במובן של שלמות כל עם וכל צד.
אך עלינו להבין באמת, שתחושת חוסר המוצא מהסכסוך, הרווחת היום יותר מבזמן כתיבת המאמר, עומדת בעיקרה על יסודות תפיסה אלו, שמקורן בהתעלמות מסגולתנו המוסרית כאנשים וכעם, על כל גווניו והמשך ההתעלמות הזו מופיעה בקבלה הולכת וגדלה של תפיסת עולם מערבית המעצימה את הפירוד בתוך שני העמים וביניהם.
שב"ד מסיים חלק זה במילים קשות אף יותר לעיכול, במיוחד לצד השמאלי של המפה הפוליטית, שקודם לכל רצון לשלום עם הערבים צריך לבוא ניצחון צבאי ורוחני עליהם, "…הדברתם השלמה והורשתם מפנינו".
אין לנו לראות דברים אלו כנבואה שחייבת להתגשם דווקא כך. שב"ד מכוון כאן למצב שבו עם ישראל, עומד באמת על עומק זהותו ונלחם מתוכה באמונה על צדקת דרכו. בסיס אמוני זה אינו רק אמונה עיוורת, אלא בעיקר פיתוח גישה חדשה, של חינוך עצמי למוסריות אמיתית ושלמה הבא מתוך אמונה אמיתית באפשרות תיקון העולם. אמונה זו, באה כתודעת שירות למען מטרה זו של הבאת שלום אמת אשר יכולה להתבטא בכתב, או בחרב אם צריך, אך אין אלו מטרות בפני עצמן.
מדובר כאן, קודם כל על שינוי היחס, על אמונה שניתן לעמוד על צדקת דרכינו וממנה ניתן להטיב לכולם ובמקביל חידוש העוז ליצור , מתוך מקום זה, דרכי פיתרון. זהו הבסיס הזהותי, הרקע של מסורת ישראל, אשר הוא תחילת וסוף כל דיון ומעשה
הצטרפו עוד היום למפגשי לימוד של שבתי בן דוב פעיל לח"י בירושלים...בפגישות נלמד בימי שלישי את כתביו...










החברה לפיתוח גבעות ארץ ישראל