בס"ד
עם ישראל מולך על ישמעאל - דבר תורה.
"ועל חרבך תחיה, ואת אחיך תעבד, והיה כאשר תריד, ופרקת עולו מעל צוארך." (בראשית, כ"ז מ')
מתרגם האונקלוס :
"ועל חרבך תחי, וית אחוך תפלח. ויהי, כד יעברון בנוהי על פתגמי אוריתא, ותעדי נירה מעל צורך"
ובתרגום לעברית:
ועל חרבך תחי- אתה תהיה רוצח, תחיה על החרב שלך.
וית אחוך תפלח- ותהיה עבד של אחיך (של יעקב- ישראל)
ויהי כד יעברון בנוהי על פתגמי אוריתא- והיה,אם יעברו הבנים על פתגמי התורה – אם עם ישראל יעבור על חוקי התורה
ותעדי נירה מעל צורך- אתה תפרוק את העול שלך מעל הצוואר - אתה חופשי, ואתה תוכל לפגוע בו.
הקשר בן עשיו לישמעאל:
"וירא עשיו כי רעות בנות כנען בעיני יצחק אביו :
וילך עשיו אל ישמעאל, ויקח את מחלת, בת ישמעאל בן אברהם, אחות נביות, על נשיו לו לאישה" (בראשית, כ"ח ח-ט')
עשיו מתחתן עם "מחלת" – הבת של ישמעאל.
נעשה סיכום קצר:
עשיו, מקבל ברכה. הברכה- אתה רוצח, אלה החיים שלך! אבל,
כל עוד יעקב עושה את רצון הקב"ה, וחי על פי התורה הקדושה-
אתה עבד שלו! אבל,
אם יעקב עובר על חוקי התורה – יש לך את הרשות, ואת היכולת - לפגוע בו.
עשיו מסיים לקבל את הברכה, ורואה שבנות הארץ רעות בעיני אביו.
מה הוא עושה? הולך ומתחתן עם ביתו של ישמעאל.
זאת אומרת = ישמעאל עבד של עם ישראל כל עוד שעם ישראל מקיים את חוקי התורה.
אבל בזמן שישראל מפרים את חוקי התורה – ישמעאל יכול לפרוק את העול, ועושה כרצונו – חוזר לחיות על החרב = רוצח.
ועוד, מעבר לזה –
"ויגש יעקב אל יצחק.. ויאמר הקל קול יעקב, והידיים ידי עשו"
ומפרש אחד המפרשים – בזמן שהקול קול יעקב – עם ישראל מתפלל לקב"ה -, אין ידי עשיו שולטות- עשיו לא יכול לפגוע בעם ישראל. ובזמן שאין הקול קול יעקב – שאין מדברים עם ישראל עם הקב"ה ומתפללים אליו- , יש ידי עשיו שולטות- הוא יכול לפגוע בעם ישראל ר"ל.










החברה לפיתוח גבעות ארץ ישראל