זהירות האב שלא להביא את בניו לידי מכשול במצות כיבוד הורים.
אסור[1] לאדם להכביד עולו על בניו ולדקדק עמהם, כדי שלא יביאם לידי מכשול. אלא ימחול[2] ויעלים עיניו מהם, שהאב שמחל על כבודו, כבודו מחול. וכן[3] ראוי לאב ולאם שלא יבקשו מבניהם דברים שקשה מאוד לעשותם, ויגרמו לסרב ולהכשל בכבוד הורים[4]. ואסור[5] לאב להכות את בנו (או[6] בתו) שהם גדולים[7], שמא ישיבו לאביהם ונמצא מכשילם באיסור חמור. וצריך[8] האב להשתדל לדבר עם בני בניו בנחת ולא[9] יטיל עליהם אימה יתירה או[10] יקפיד עימהם ביותר מדאי. וכן[11] יש על האב להקפיד שלא לשנות בין הבנים אלא יתנהג עימהם בשווה.
הלכות קודמות: http://www.inn.co.il/Forum/Forum.aspx/t571256#6323111
מקורות והערות לעיון והרחבה, השתדלתי להדגיש את מה שחשוב:
[1] שו"ע סעי' יט'.
[2] אומנם כאמור לעיל לא ימחלו להם תמיד באופן שלא יתחנכו כלל לכיבוד הורים.
[3] ס' חסידים סי' תקסה' - תקסו'.
[4] ובילק"י כבוד הורים עמ' תקמח' בשם ס' הברית שעל כן בדבר שחושש האב שבנו לא ישמע לו לא יבקש ממנו בלשון צווי אלא דרך עיצה טובה.
[5] שו"ע סעי' כ'. ובס' חסידים סי' תקסו' שכן צריך ליזהר שלא לגעור בו ולהקינטו באופן שיבוא הבן להשיב.
[6] עיון יעקב מו"ק יז' ע"א.
[7] ו'גדול' הוא כל שיש לחוש שעל ידי שיכנו, ישיב לו בדיבור או במעשה. חיי"א כלל סז' סעי' כ'. קיצוש"ע סי' קמג' סעי' יח'. גדולת אלישע סקמ"ח. הליכו"ע ח"ח עמ' קמט'. ויש להעיר כאן שגם את בנו הקטן אין ראוי לאב שיכה יותר מדאי (ובפרט בדורינו בהרבה מקרים אין בזה מועיל וגורם להרחיק הילדים עוד יותר, וע' עין אי"ה ברכות פ"א סי' ע' - עא') למעט מקרים המכריחים הכאה, וגם אז לא יכנו קשות.
[8] ע"פ השו"ע סוס"י' רס'.
[9] ע' גיטין ו' ע"ב.
[10] ע' מגילה כח' ע"א ותענית כ' ע"ב.
[11] ע' שבת י' ע"ב. ובראשית חכמה פרק גידול בנים אות מח' שישווה ביניהם גם בירושה.





