-----אופן חלוקת מנדטים בבחירות-חוק בדר עופר/למעוניינים-----ותן טל

 

לאחר קצת עבודה שעשיתי בבחירות הקודמות כדי ללמוד את אופן חלוקת המנדטים בבחירות, ובפרט, כמובן - חלוקת המנדטים העודפים, החלטתי הפעם לשתף אתכם באופן החישוב המלא - למי שמעניין אותו ולא נבהל מקצת מספרים.

בנוסף, מצורף כאן בסוף קובץ אקסל שאני הכנתי בעבר (ושוחזר כעת שוב מחדש לאחר שנמחק בעבר) שמדגים את כל אופן חלוקת המנדטים בבחירות הקודמות - למי שרוצה להבין בפועל איך זה עובד.

 

(הבחירות האחרונות ישמשו כבסיס לדוגמאות שאתן כאן)

 

שלב ראשון - בחירות 

 

כמובן, בשלב הראשון ניגש עם ישראל לבחירות. בבחירות הקודמות, היו 5,656,705 בעלי זכות הצבעה בישראל. מתוכם מימשו את זכות ההצבעה 3,833,646 שהם כ67.77 אחוז מכלל בעלי זכות ההצבעה - גבוה במעט מהאחוז של הבחירות שלפני.

 

שלב שני - בדיקת מספר הקולות הכשרים

 

ישנן מעטפות שנפסלות ממגוון סיבות - יותר מפתק אחד במעטפה, פתק מקושקש, מעטפות ריקות, ועוד ועוד.

בבחירות האחרונות מספר המעטפות הפסולות היו 40,904 (פחות מאחוז מכלל המעטפות). 

 

מספר הקולות הכשרים עמד על 3,792,742.

 

בד בבד, נרשם מספר הקולות שכל מפלגה קיבלה. (מצורף בקובץ האקסל). 

 

אחוז החסימה עמד בבחירות הקודמות על 2 אחוז מכלל הקולות הכשרים - במקרה של הבחירות הקודמות = 75,855 (עיגלתי כלפי מעלה, יתכן שצריך לעגל כלפי מטה ל4, ולא 5, אבל לא קריטי). 

 

כלומר, מפלגה שלא עברה מספר זה של קולות - לא נכנסת לכנסת וקולותיה "מושלכים לפח" ולא נספרים לצורך בדיקת המודד למנדט. לדוגמא, המפלגה שהייתה הכי קרובה בבחירות האחרונות לאחוז החסימה מלמטה - הייתה כמובן עוצמה לישראל, שקיבלה - 66,775 קולות - 9,080 קולות פחות מאחוז החסימה שהיה מכניס אותה לכנסת עם שני מנדטים.

 

בסך הכל בבחירות האחרונות 12 רשימות עברו את אחוז החסימה, החל מהליכוד ביתנו ועד קדימה. 20 מפלגות לא עברו את אחוז החסימה, וכלל הקולות שלהם (שלמעשה "נזרק לפח") היה - 268,795 קולות - יותר מכל מערכת בחירות קודמת שהייתה במדינה.

 

כעת ניגשים לשלב הבא - בדיקת ה"מודד למנדט".

 

סך  הקולות שניתנו למפלגות שעברו את אחוז החסימה היה - 3,523,947

מודד למנדט הוא מספר הקולות שניתנו למפלגות שעברו את אחוז החסימה, חלקי 120

 

כלומר - המודד למנדט היה = 29,366 קולות

 

כעת לוקחים את כמות הקולות שיש לכל מפלגה, ומחלקים במודד למנדט, וככה רואים כמה כל מפלגה מקבלת.

בגלל שהסיכוי שכל מפלגה תקבל מספר מנדטים מדוייק ללא מספרים אחרי הנקודה העשרונית קרוב לאפס - אזי, נשאר מספר מנדטים שלא מחולקים.

צריך להדגיש - אפילו מפלגה שמקבלת, למשל, לפי החלוקה במודד למנדט - 10.95 מנדטים - תקבל בחלוקה הראשונה רק 10 מנדטים. לא משנה שהיא מאוד "קרובה" למנדט ה11. רק בשלב הבא יבדקו מי יקבל את המנדטים הנוספים.

 

בבחירות הקודמות חולקו בשלב הראשון 103 מנדטים, ונשארו 7 מנדטים עודפים.

 

כעת לשלב חלוקת המנדטים העודפים:

 

בעבר, הייתה נהוגה השיטה ה"פשוטה" שלפיה למי שנשאר "שארית" גדולה יותר של קולות - יקבל את המנדט העודף הראשון, הבא בתור את השני וכן הלאה.

אך שיטה זאת הוחלפה בשיטה שבהתחלה נשמעת "מסובכת" הרבה יותר אבל בסופו של דבר היא משקפת נאמנה יותר את המצב, והכי חשוב - דואגת שהסכמי העודפים ימוצו בצורה הטובה ביותר.

 

נסביר תחילה את השיטה בכלליות ואז נתייחס להסכמי העודפים ולהסביר איך הם משפיעים על החלוקה.

 

שיטת "בדר-עופר":

 

בשיטה הזאת, בודקים כמה מפלגה "תשלם" בקולות, עבור כל מנדט, אם תקבל מנדט נוסף. המפלגה ש"תשלם" הכי הרבה קולות למנדט - תקבל את המנדט הראשון העודף, ואז ממשיכים למנדט הנשי ושוב בודקים איזו מפלגה תשלם הכי הרבה קולות.

 

הסבר:

 

מפלגה מסויימת מקבלת, למשל, 10,000 קולות. נניח לרגע שהמודד למנדט היה 350 קולות. במקרה כזה המפלגה תקבל בחלוקה הראשונה 28 מנדטים שמהווים 9,800 קולות. כלומר, נשארו למפלגה 200 קולות עודפים. אבל זה לא כל כך משנה לנו כי אנחנו מתייחסים לכ-ל הקולות של המפלגה.

 

כעת אנחנו בודקים מה המודד למנדט החדש, עבור המפלגה הספציפית הזאת.

אנחנו לוקחים את מספר הקולות שקיבלה המפלגה - 10,000, ומחלקים במספר המנדטים שהיא קיבלה בפועל בשלב הראשון+1 (כלומר, פלוס המנדט העודף). ובודקים כמה יוצא:

 

במקרה שלנו: (28+1) : 10,000  = 344.8  - כלומר, המודד למנדט הראשוני היה 350 קולות, וכעת, אם המפלגה תקבל את המנדט הנוסף, היא "תשלם" 344.8 קולות על כל מנדט.

 

ככה עושים לכל מפלגה, ורואים כמה כל מפלגה "תשלם" על מנדט, אם תקבל מנדט עודף. המפלגה שתשלם הכי הרבה קולות למנדט - היא זאת שתקבל את המנדט העודף.

 

אם יש עוד מנדט עודף, עושים שוב את הבדיקה הזאת, כאשר כעת, כמובן - אותה מפלגה שקיבלה את המנדט העודף הקודם, ייבנה לה "תשלום" חדש, לפי ספירה מחודשת, של מספר המנדטים המעודכן+1, שאת זה מחלקים במספר הקולות שהיא קיבלה. המפלגות האחרות שלא קיבלו מנדט נוסף עדיין, ה"תשלום" שלהם לא ישתנה מהסבב הראשון. ושוב, מי שה"תשלום" שלו הכי גדול - יקבל את המנדט.

 

ניתן דוגמה קטנה לבדיקה איזו מפלגה תקבל מנדט עודף לפי השיטה החדשה, לעומת השיטה הישנה (לקוחה מויקיפדיה) :

 

נניח שיש שלוש מפלגות, והצביעו מליון ומאתיים אלף מצביעים (1,200,000)  - כלומר, מודד למנדט שווה 10,000 קולות. חלוקת הקולות למפלגות היא כזאת:

 

מפלגה א' = 901,000

מפלגה ב' = 203,000

מפלגה ג' = 96,000

 

כעת, בחלוקה הראשונית, יקבלו:

 

מפלגה א' = 90 מנדטים (שארית: 1000)

 

מפלגה ב' = 20 מנדטים (שארית: 3000)

 

מפלגה ג' = 9 מנדטים (שארית: 6000)

 

חולקו 119 מנדטים

 

נשאר לנו מנדט עודף אחד.

 

בשיטה הישנה, ניתן לראות בבירור, המנדט העודף היה ניתן למפלגה ג', שלה יש שארית קולות הכי גדולה.

 

אך שיטת בדר עופר עובדת אחרת, כמו שאמרנו, ובודקת את ה"תשלום למנדט" אם תקבל מפלגה את המנדט העודף, כדלהלן:

 

מפלגה א' = 901,000 חלקי 91 (90+1) =  9,901

 

מפלגה ב' = 203,000 חלקי 21 (20+1) = 9,666

 

מפלגה ג' = 96,000 חלקי 10 (9+1) = 9,600

 

בשיטה הזאת, רואים, התשלום הגבוה ביותר למנדט, יגיע דווקא ממפלגה א' - ולכן היא זאת שתקבל את המנדט העודף.

 

עד כאן הסבר על השיטה.

 

כעת נעבור להסכמי עודפים שמשפיעים משמעותית על החלוקה הנ"ל, הרבה פעמים:

 

הסכמי עודפים משמעותם הסכמים שעושים שתי מפלגות ביניהם, שה"עודפים" שלהם יהיו משותפים לצורך קבלת המנדטים העודפים. (למעשה, בשיטת "בדר עופר", לא מדובר רק על העודפים אלא לכאורה מאחדים את כל מספר הקולות של שני המפלגות יחד, כדי לבדוק כמה "ישלמו" על המנדט הנוסף).

 

כלומר - לוקחים את מספר הקולות המשותף לשתי המפלגות גם יחד, ועליו עושים את הבדיקה שכתבנו למעלה, כדי לראות האם שני המפלגות האלו יחד, יכולות לקבל את המנדט הקודם כי ה"תשלום" שלהם למנדט, יהיה הגבוה ביותר.

במקרה שהם אכן אלו שיקבלו את המנדט, כעת, בודקים שוב בשתי המפלגות הספציפיות, כל מפלגה בפני עצמה כמה תשלם על מנדט אם תקבל אותו - והמפלגה שתשלם יותר, תקבל את המנדט שהם קיבלו.

 

אם נחזור לדוגמה הקודמת, בואו נחבר את מפלגה ב' ומפלגה ג': 203,000+96,000=299,000

 

כעת, לשתי המפלגות יחד בהתחלה יש 20+9 מנדטים, כלומר, 29, ואנחנו צריכים לחלק את מספר הקולות ב30, כי מוסיפים 1 (מנדט עודף)

299,000 לחלק ל30 = 9,966 - כלומר, מספר יותר גבוה מהתשלום של מפלגה א' למעלה - ולכן אם מפלגות ב' וג' עשו הסכם עודפים - ה-ם יהיו אלו שיקבלו את המנדט העודף.

 

ואז בודקים איזו מהן תקבל את המנדט, וכמו שראינו למעלה, ה"תשלום" של מפלגה ב' בפני עצמה, גבוה מה"תשלום" של מפלגה ג' בפני עצמה - ולכן מפלגה ב' תקבל את המנדט העודף - ולא מפלגה א', כיוון שמפלגות ב' וג' השכילו לחתום ביניהם על הסכם עודפים.

 

עד כאן ההסברים, מי שהצליח לשרוד הכל ולהבין איך בודקים ומהי שיטת בדר עופר, אני מצרף כעת את הקובץ שמפרט את כל השלבים שלב אחרי שלב - שם הכל מסודר הרבה יותר מכאן, כיוון שמכיל בעיקר מספרים בלבד.

 

להנאתכם:

20141203192417.xlsx

 

שתי הערותשלומי20104

א. טכנית יש לך תחביב להגיע ל110 מנדטים "בבחירות הקודמות חולקו בשלב הראשון 103 מנדטים, ונשארו 7 מנדטים עודפים."

 

ב. נשמע מדבריך כאילו השיטה הזאת יותר "הוגנת".

 

אם נעשה הקדמה טיפה, בדר ועופר זה ח"כים מהמערך והליכוד שעשו הסכם שמטרתו להועיל למפלגות הגדולות ולפגוע בקטנות,

הסכם זה הועבר בתיקון לחוק בתקופה שלמערך והליכוד ביחד היה רוב מוצק בכנסת וככה יכלו לחוקק חוקים שמטרתם להועיל למפלגות הגדולות על חשבון הקטנות.

(הדוגמא שלך בסוף רק מראה איך במקום שהמנדט האחרון ילך למפלגה שהייתה הכי קרובה אליו הוא ילך למפלגה הגדולה ביותר)

מאוד יכול להיות שאם החוק היה מחוקק היום בג"ץ היה מבטל אותו,

אין יותר דריסת מיעוט מלחוקק חוק ע"י המפלגות הגדולות שפוגע בקטנות.. 

 

הוגן יותר? ממש לא בטוח..

 

אופס לא יודע מה קורה לי...כמובן, 113 מנדטים...תתקן?ותן טלאחרונה

 

אני אסביר למה הוא הוגן יותר, וזה בעיקר על סמך הסכמי העודפים.

 

בשיטה הישנה, הסכמי העודפים יכלו לפגוע במפלגה שהיה לה בהתחלה יותר פוטנציאל לזכות במנדט נוסף, ובסופו של דבר היא לא קיבלה אותו אלא המפלגה הקטנה יותר שבהסכם. בשיטה הזאת, הסכם עודפים לא יכול לפגוע במפלגה שיש לה יותר סיכוי.

 

לעניות דעתי,החוק הזה לא דווקא "עוזר למפלגות הגדולות" (לשם דוגמה - אם תסתכל באקסל המצורף, בבחירות האחרונות על פי השיטה הזאת, הראשונים שקיבלו מנדט נוסף הן המפלגות מרצ וחד"ש - שהן מהמפלגות הקטנות שבכנסת...ולעומת זאת יד עתיד והליכוד ביתנו שהיו המפלגות הגדולות ביותר, קיבלו מנדט נוסף רק במנדטים העודפים האחרונים).

 אלא, וזה קצת תיאורטי להסביר אבל אני מקווה שאצליח - "משקף נאמנה יותר את רצון העם". כי בסופו של דבר, העם הוא מכלול, ולא כל מפלגה בפני עצמה - וכשרוצים לראות בסוף למי העם רוצה להעניק את המנדטים הנוספים, שלא הצליחו לחלק בחלוקה הראשונה - לעניות דעתי להסתכל רק על השארית, פחות מפרש את רצון העם, כי זה הסתכלות נקודתית על כל מפלגה בפני עצמה עם השארית שלה. לעומת זאת - כאשר עושים חלוקה שווה בדיוק לכל מפלגה בפני עצמה, של הקולות שלה, במספר המנדטים שיש לה פלוס עוד מנדט - רואים איזו מפלגה כל מנדט אצלה בסופו של חילוק מנדט, יהיה "שווה" יותר קולות- כלומר, יהיה שווה יותר מצביעים שהצביעו עבורו.

 

ההסבר שלי די תיאורטי אבל אני מקווה שהצלחתי להעביר את המסר נכון...

 

וכמובן, שמחזקים את דברי, העובדה שאתה רואה שאת המנדטים העודפים הראשונים קיבלו המפלגות הקטנות, ודווקא המפלגות הכי גדולות קיבלו מנדטים עודפים אחרונים.

 

ובסוף בסוף - זה לא משנה באמת מה אני חושב האם השיטה הוגנת יותר או לא - השיטה קיימת והיא שקובעת. בעיקר באתי להראות כאן איך הכל עובד... דיונים אידיאולוגיים לעומק, אפשר לקיים, אבל זה במילא היה פחות מטרת השרשור

עוד הוכחה לאפסיות של ביבירועישםטוב

פשוט לא נתפס

 

 

 

 

ביבירועישםטוב

ביבי מתנהל *בדיוק* לפי התפיסה השמאלנית שאומרת - 

יש בעזה מיליון-2 חפים מפשע, אנשים ממש טובים.

למרבה הצער קבוצה טרוריסטית איכשהו השתלטה עליהם.

בגלל 7.10 ישראל נאלצה בלית ברירה לצאת למלחמה וחבל על כל הרוג ופצוע "לא מעורב".

עכשיו שחמאס כמעט נעקר אז ישראל כמובן תעזור לעזתים, האנשים הטובים והאיכותיים, להשתקם חזרה.

 

אתה קורא את מה שאתה מעלה כאן?!הסטוריאחרונה
אין כאן שום דבר על ראש הממשלה. ארה"ב דורשת, נו שוויין. היו גם כותרות כאלו, רק לפני קצת יותר מחודש, על המחבלים ברפיח ש"ארה"ב דורשת שניתן להם לצאת" וכל שונאי נתניהו חגגו כאן. היא דרשה, הוא סירב. היום המחבלים הללו מתים או בכלא.
שאלות שכל אדם חושב צריך לשאול את עצמו על כיפת ברזלסביר11

💡שאלות שכל אדם סביר צריך לשאול את עצמו לגבי כיפת ברזל וטיל החץ:

1. האם ראיתם אי פעם בעיניים שלכם- כשנאלצתם להיות בחוץ בזמן אזעקה -יירוט אמיתי של רקטה או טיל שעף בצורה אופיינית, וכיפת ברזל שמזנקת אליו ואכן פוגעת בו באמת? לא ראיתם.


ואם ראיתם סרטון כזה- כל איש מולטימדיה שעוסק בעיבוד סרטים ובפוטושופ יכול להראות שהסרט הוא מפוברק, אולי ברמה מקצועית יותר מהסרט המפוברק של שדה תימן, אך נוצר במסך המחשב ולא במציאות.

( יש ברשת כמה סרטים מפוברקים של פגיעה ,עם הסברים משכנעים של איש מקצוע שמראים שהם מפוברקים והפגיעה לא קרתה)


2. טילי תמוז ,גיל ,וכל טיל מכובד,  מראה צלב שהטיל מצלם בעצמו כיצד הוא מתקרב למטרה,

שהולכת וגדלה, עד שהמסך שחור כשהוא מפוצץ אותה.

האם ראיתם אי פעם סרטון כזה מכיפת ברזל?

אני בטוח שלא ראיתם.

ואם כן, איש מקצוע כנ"ל -יוכל להראות לכם שזה סרט מפוברק.


וכן לגבי יירוט של טיל על ידי טיל חץ.


האם לדעתכם קיימים סרטים של יירוט, אלא שמסתירים אותם מהציבור?

לא הגיוני לחשוב כך, כי סרטים כאלה יכולים רק להועיל ולהגביר את אמון הציבור במערכות.


3. 📢מדוע ,כשמתפרסם שהגיע טיל=רקטה לאיזור מסוים, ושהוא יורט בהצלחה, נשמעים באזור כמה פיצוצים .למה יותר מפיצוץ אחד,

כמה פעמים יכולה רקטה של האויב להתפוצץ?

הרי לאחר הפיצוץ הראשון הרקטה כבר לא קיימת יותר. אולי זה חתול בעל תשע נשמות?


4. ידוע שארהב השתתפה ומשתתפת בפיתוח  כיפת ברזל והחץ . האם אין לה אינטרס להגן על עצמה? הרי היא נמצאת בסכנת ירי טילים מכל ספינה רוסית שמתקרבת לחופי ארה"ב גם ממרחק גדול, כגון אלף/ אלפיים קילומטר.

אם כן ,למה ארה"ב לא רוכשת טילי כיפת ברזל או חץ מישראל?

ולהיפך, היא ביטלה עסקאות רכישה של הכיפה מישראל. למשל חפשו בגוגל : "ארה"ב לא תרכוש את מערכת כיפת".

מה שאומר שאין לארה"ב אמון 🤏 בטילים שהיא מייצרת על ידי ישראל.

🐣אבל לקידום מכירות- למה לא? כלומר ארה"ב, שמושקעת בכיפת ברזל וב- חץ,  יש לה אינטרס שמדינות שונות ירכשו מישראל את המערכות הללו, והיא תגזור קופון ברווח , מה שיכול להסביר מדוע גרמניה רכשה לאחרונה חץ3,

ומי יכול לשלול את הטענה שזהו תרגיל של איש העסקים טראמפ , שנתן לגרמניה את הכסף לרכישה?

אגב, גם סינגפור, שסיכמה שתרכוש מערכת כיפת ברזל מישראל- חזרה בה ולא ולא רכשה. חפשו בגוגל "סינגפור לא תרכוש כיפת".



כן ראיתי. פיזית.נקדימון
ולא אכפת לי איך קוראים לזה - זה פוגע ומציל חיים.
ראיתי מלאזוזיק העכבראחרונה

גם אתה היית רואה אם היית גר באיזורים מסויימים בארץ.

ראיתי כיפת ברזל רודף אחרי טיל ופוגע בו לפחות שלושים פעמים. ראיתי שיגורים של כיפת ברזל יוצאים מהקנים. ראיתי והחזקתי בידיים המון רסיסים - גם של מיירטים.

אולי מישהו השתיל לי שבב עם דמיונות לתוך הראש, כשנכנסים לעולם הקונספירציות אפשר להיות מאד פוריים ואין גבול לאפשרויות. 

עכשיו אפשר להיות בטוחבינייש פתוח

חוק הגיוס לא יעבור בשום מתכונת. אלא אם כן יחליפו ממשלה (לא חייב בחירות, אבל זה תלוי במרכז הפוליטי שיפסיק להחרים את נתניהו) ויביאו לחוק שבאמת יגייס חרדים.

אני מקווה שכולם הבינו מזמן שלעולם לא נשיג שינוי בהידברות, שיתוף פעולה ובאופן הדרגתי.

במיוחד שהחוסר בחיילים די גדול וקריטי, אבל הוא קטן מאוד ביחס למיצוי המקסימלי של החרדים הבריאים בגיל גיוס.

אף אחד לא רוצה ולא צרייך לגייס את כל פונוביץ וכל מיר וכל ישיבת חברון ואת כל חסידות סאטמר ותולדות אהרון.

נקווה שחנוכה יכשיר את הלבבותכמו🐌תמס
ענין טכני פשוט -למה כדאי ליועמשיט והחבר'ה למרוחסביר11


לעיל בדקה 24:00 בימים אלה של  תחילת ואמצע דצמבר  מתבצע מהלך רוחבי של מחיקת כל השיחות וההתכתבויות

ביניהם ,כנראה כולל נשיא העליון והיועמשית,

פרט לכך שבווטסאפ הרבה התכתבויות מוגדרות למחיקה אוטומטית אחרי חודש עד שלושה , ולזה בדיוק הם מחכים ,שיעברו חודש עד שלושה חודשים מאוקטובר

ממילא לא ימצא שופט חוקר להחליף את היועמשיתכמו🐌תמס

שעומד בדרישות של השר לוין ושל בגץ גם יחד

כך או כך הפרשה ירדה מסדר היום הציבורי

מקווה שהפצר החדש יעשה ניקיון בפצריה

או לפחות תשתנה שם רוח המפקד

אבל תודה שהחזרת את הנושא החשוב הזה לדיון

ספוילרזיויק
לא יקרה
כבר קורה הם מגלגלים כולם אחריות על הפצריתכמו🐌תמסאחרונה

ומתנערים מזה.

עכשיו יש להם מפקד חדש

חבל שלא דנים בפורום הזה…סיעתא דשמייא1
…על תאונות הדרכים הקטלניות. 
בהחלט הגיע הזמן לדוןשדמות בחולות

גם בזה.

 

השאלה היא כמה יש עוד לחדש?

 

מיותר. נתחיל ישר מזריקות בוץנקדימון

אין מה לדון בזה.

צריך עובדות הן ביחס לישראל והן ביחס לעולם, צריך אכיפה (ועובדות לגביה הן ביחס לישראל והן ביחס לעולם), וצריך שכל אחד יחנך בבית את עצמו ואת ילדיו.


נגמר. הלאה לפוליטיקה הזולה הבאה.

נוראזיויק
מה אכפת לנו מה קורה באוסטרליה?איתן גיל
חבל שלא מכבדים וכותבים בפורום כשכאן שבת...הסטורי
וואי לא שמתי לבזיויק
ועוד ניק עם שם כזה... מזעזע
הוא כותבקעלעברימבאר
מאוסטרליה , כשהוא כתב היה שם יום חול עדיין. הוא דתי שומר שבת
לא עדיין, אלא כבר יצאה שם שבת. וזה לא מכבדהסטורי
שזה יופיע כך בפורום שכתב היום ב16:15. לא בכל הודעה הוא מציין שהוא יורד שירד לאוסטרליה.
מנהלי ערוץ 7 לא יכולים לסגור את האתר והפורום בשבת?קעלעברימבאר
לא יודע וזה לא משנההסטורי
מינימום של דרך ארץ מצד יורד, זה לא לנפנף.
אהזיויק

מה יהודי עושה בחוץ לארץ?? 🤨

האמת שגם מי שבחלל מעל ארץ ישראל אז השמש אצלו יכולהקעלעברימבאר
לשקוע בשעה אחרת. השאלה איך מתחשבים בזמנים הלכתית בחלל, והאם להיות בחלל מעל הארץ זה נחשב יציאה מהארץ
אגב, מי שגר סמוך לקו התאריך יכול בגלל לדלג על שבת.ספקאחרונה

לפי חלק מהדעות, לפחות... נדמה לי שבתקופת מלחמת העולם השניה, יהודים שברחו ליפן לא ידעו באיזה יום לשמור שבת... 

 

זה לא הנושא אבל אנחנו עדין בגלות…סיעתא דשמייא1

… אנחנו מתפללים שלש פעמים ביום באופן הזה.

עוד לא החליטו לשנות את הנוסח.

זה ממש לא תירוץ להשאר בחו"ל. האם בגללקעלעברימבאר

שאנחנו מתפללים השיבה שופטינו אז זה מתיר לעוות צדק ומשפט?

 

גם אין קשר בין שינוי הנוסח לשאלה אם אנחנו בגלות. כן נפסק לא לקרוע על ערי יהודה וירושלים כי הם בשלטון ישראל, ונפסק לומר הלל בברכה ביום העצמאות כי יצאנו בו מעבדות לחירות (כלומר סיום שעבוד מלכויות סיום הגלות)

לא רוצה לפתח את הנושא כאן אבל על כל…סיעתא דשמייא1
… מה שכתבת יש עדין חילוקי דעות בתוכינו ולאף אחד אין מונופול על האמת לכן עובדתית המציאות לא כל כך תואמת למה שהצגת.
גם אם אנחנו תיאורטית בגלות, עדיין יהודיקעלעברימבאר

צריך לגור בארץ.

גם סטמר לא נמנעים מלגור בארץ

מוכן לשים כסף שהוא לא דתיארץ השוקולד
וגם לא באוסטרליה
הוא דתי מאוסטרליה, אתה יכול לבקש ממנוקעלעברימבאר
פירוט בפרטי גם
בא נתערב על כרטיס טיסה.סיעתא דשמייא1
כרטיס חד כיווני לארץ ישראל🙂קעלעברימבאר
זה היה בטעות מן הסתםקעלעברימבאר
זו לא פעם ראשונה וכבר העירו לו על זההסטורי
פשוט פתח צי את הטלפון….סיעתא דשמייא1

… עם יציאת השבת וקראתי חדשות נוראות על מוות בתאונת דרכים של איש יקר שזכיתי להכיר אותו ואת משפחתו בביקורי בארץ ובאופן ספונטני כתבתי את מה שכתבתי מתוך סערת רגשות. מצטער אם גרמתי למישהו עגמת נפש.

לגופו של עניין תרבות הנהיגה בארץ היא זוועתית, האכיפה רשלנית וקורבנות תאונות הדרכים בארץ זה לא גזרה מהשמיים.

כשליחנו (או שליח השטן) לאוסטרליהאיתן גיל

מצופה ממך לעדכן אותנו, איך נאכפים חוקי התנועה בארץ הקנגורו.

יש הרבה יותר אכיפה…סיעתא דשמייא1

…ניידות ממושבות נמצאות בכל פינה לזהות נהגים שנוסעים ללא רשיון , ללא משמעת נתיבים, ללא נתינת זכות קדימה וכדומה. . מצלמות מהירות ונסיעה באור אדום יש בכל פינה .

הכל עניין של הפניית תקציבים למקומות הנכונים.

אני שומע כל הזמן פרסומות חסרות תכלית של הרלב"ג ושואל את עצמי למה להוציא תקציבי פרסום יקרים במקום לתקצב יותר ניידות, מצלמות ועוד אמצעים יעילים לפתרון הבעיה.

שימו לב: התרמות לישיבת פוניבז'שלג דאשתקד

חברים, אני מבקש לתאר כאן תופעה שנרמזה בכל מיני כתבות מוזרות שגוגל מעלה לי, אך על מימדיה לא פיללתי. אלמלא ראיתיה בבית כנסת אצלינו - לא האמנתי:

כידוע, לפני תקופה קצרה התקבלה הכרעה סופית - לכאורה - בנוגע למריבת רבת השנים בישיבת פוניבז'. המריבה הייתה, כזכור, בין הרבנים הוותיקים והיורשים הישירים של הישיבה, ובין הרב שמואל מרקוביץ' שראה בעצמו יורש אולטימטיבי לחלק גדול מהסמכויות בישיבה. הפסק של השופט חעשין, הדהד סברות של הרבה אנשים, ודרש מהרב מרקוביץ לסגת מכל הנכסים והסמכויות שהוחזקו על ידו, ולהסתלק עם תלמידיו מהישיבה לקראת סוף שנה"ל הנוכחית.

בפניבז', כצפוי, מריבה לא מסתיימת מהר כל כך. כבר יש דיבורים על ערעור (בפעם המי יודע כמה), וכן על דינר להקמת ישיבה חדשה, ועוד. ההפתעה שחיכתה לי מחוץ לבית הכנסת השכונתי, הייתה שני תלמידי ישיבה חינניים, שסיפרו שהם מישיבת פוניבז' ו"כידוע" רוצים לזרוק את הישיבה שלהם לרחוב,  ולכן הם מבקשים את עזרת הציבור. כמובן שהם לא סיפרו מי זה פוניבז', ואת מי רוצים לזרוק ולאן (הרי אם נער רוצה ללמוד תורה, לא תחסרנה ישיבות שתכלנה אותו ולא יחסרו רבנים שילמדו אותו בבחינת "ספי ליה כתורא"). ובכלל, ממתי בחורים צריכים לאסוף כסף לישיבה שלהם, הרי כל מטרת הישיבה היא כדי שיוכלו ללמוד תורה ללא טרדות (למעט זריקת סטנדרים/ לבנים/ ג'ורה, כתיבת גרפיטי, גניבת פראק או למצער, חסימות כבישים ברחבי הארץ).

כך או כך, ובאמת לא מתוך נקודת מבט של צד מסוים. דומני שרוב הציבור לא רואה בעין יפה את ההיאחזות של הרב מרקוביץ בקרנות המזבח, ודווקא הוא שבכל כך הרבה הזדמנויות היה יכול לסגת ולכבד את עצמו ואת התורה, ותמורת זאת הותיר את המריבה המסריחה הזו באוויר. כך, שגם אם הוא צודק ובאמת מגיע לו הכבוד המפוקפק הזה של "יורש ראשות ישיבת פוניבז' על פי פסק בית משפט", הרי שמרב ומרביץ תורה הציפייה היא אחרת.

לכן, אני מבקש ליידע את הציבור, שהתרומות הללו אינן לישיבת פוניבז' (אם מישהו כ"כ משתוקק לתרום לה), אלא לרב מרקוביץ, שעדיין מנסה לשוות אווירה של מלחמה, וגם אם יילך - רבים היו מצפים ממנו לעמוד בכוחות עצמו, כמו כל ראש ישיבה אחר (ואולי זו הבעיה התמידית, שבמקום לקבל דברים בזכות, מנסים לקבל דברים בכוח הירושה), ולא לשלוח את תלמידיו לקבץ נדבות.

מפליא אותי שאתה בכלל מביא את הסיפור/ידיעה הזו כאןזמירות
כי מה לציבור שלנו, דתי לאומי - ולחרדים של פוניבז'?
ביטלתי את הוראת הקבע לצדקה למוסד חרדיסודית
ונותנת לדתי לאומי שלומד בישיבה ועשה למעלה מ250 ימים בצבא 
הבאתי את הידיעהשלג דאשתקד

כי פגשתי אותם בבית כנסת באזור שלי, שהוא כללי, לאו דווקא חרדי.

הם אוספים כסף במקומות שאנשים תורמים, וזה לא בהכרח מקומות של חרדים. אז מחר אתה יכול לפגוש אותם מתחת לבית שלך.

הם הסכימו לקבל את הבורר הזהנקדימון

ועכשיו כשפסק נגדם, פתאום זה לא מתאים.

הם עושים חילול השם של הרמה השפלה ביותר.

בפעם הבאהברגוע
תגיד להם שלפי הפסק אסור להם לקרוא לעצמם פוניבז'.


ד"א זה לא כ"כ חריג שבחורי ישיבה מתרימים לישיבה שלהם

אולישלג דאשתקד

באמת לא מעניין אותי מי צודק ולמי מותר לקרוא לעצמו פוניבז'. בעיקרון מהמעט שאני מבין, רק מתחילת שנהל תשפ"ז יחול עליהם האיסור הזה, אבל זה באמת לא משנה.

ממה שאני מכיר בעולם החרדי, בחורים שאוספים כסף לישיבה, זה או לת"ת (תומכי תורה - עזרה של הישיבה לתלמידים וחתנים מעוטי יכולת) או אסיפת כספים נקודתית לבניית ספרייה וכדו' (כשהייתי בישיבה קטנה חרדית, היו אוספים לפני פורים לספרייה של הישיבה. אבל היה סתם בכמה רחובות ליד הישיבה, בעיקר כדי להעסיק את הילדים). וגם זה, בדרך כלל באזור מסוים או לפי כתובות של בוגרים. ככלל, תלמידים לא עומדים כמו בבית כנסת קבצנים ומתרימים בשביל האחזקה השוטפת של הישיבה שלהם.

לא הבנתיאוהב כל יהודי

נראה שאתה מזדהה כנראה עם צד אחד, ומעמיד פני תם כאילו אין לך דעה בעניין,

אני יושב בבית כנסת שאליו מגיעים המון בחורים לא פעם ולא פעמיים, לא בהכרח אוהב את זה,

אבל לא רואה בזה דבר כזה הזוי,

מה שאתה כותב זו דמגוגיה זולה במיטבה,

כמובן שיש הרבה ישיבות, אבל יש משפחות רבות שמבחינתם זו הישיבה שמייצגת את תפיסת עולמם, כמובן שזכותך המלאה כפי שנראה עשית לא לתרום, אבל כזו צרות עין, שאכפת לך שחלילה מישהו יתרום להם כמה פרוטות,

עוד לא ראיתי

אסביר לךשלג דאשתקד

אבל אני חייב לפתוח בזה שאתה משתמש בהרבה מילים שיפוטיות (מעמיד פני תם, דמגוגיה זולה במיטבה, כזו צרות עין). זה לא תמיד נעים לקרוא את זה. אבל זו הערת אגב.

לגופו של עניין:

אין לי דעה לגבי מי צודק בדיון עצמו. אין לי מושג על סמך מה הרב מרקוביץ חושב שמגיע לו והרב פלוני חןשב שלא מגיע לו. באמת אין לי מושג.

ברמה האישית, מבחינתי יש אנשים טובים בכל צד ובימים שהייתי בחרדי היו לי חברים משני הפלגים והערכתי מאוד את הנחמדעם והחכמים שביניהם, ללא הבדל. מבחינת קשר לצד מסוים בפוניבז' - צר לי ידידי, אין לי חיבה לישיבה הזו ולא למגזר שהיא מייצגת, משום כיוון.

מבחינת התנהלות, כתבתי בצורה ברורה בהודעה הראשונה, שלטעמי הרב מרקוביץ לא נהג בהגיון ובאחריות בכך שהוא לא עזב את פוניבז' מזמן והקים לו ישיבה משלו. הוא אדם אחד ועד כמה שהוא ראוי, הוא יוכל לבסס טת מעמדו בעצמו. בצד השני יושבים הרבה אנשים שנמצאים שם הרבה שנים וחלקם אינטגרליים בישיבה (כמו המנהל ואוספי הכספים וכו'), אז טבעי שהציפייה תהיה ממנו, לקום וללכת, לא מתוך צדק אלא דווקא מתוך אחריות לכבוד התורה (אתה לא תאמין, אבל ממש לאחרונה אמר לי את זה בדיוק, אדם שמאוד מחובר ושותף בהגיונות הפלג הירושלמי וכו).

עד כאן דברים שלא מאוד רלוונטיים לפתיחת השרשור, אבל הוצהרו בפירוש בפתיחת הדברים.


אני מדבר על תופעה שרב מבוגר רוצה לפתוח ישיבה, אז שיילך ויפתח ישיבה. למה הוא שולח בחורים לקבץ נדבות בבתי כנסת? קורה שישיבה עושה אירוע התרמה גדול והיא פונה לציבור, אבל זו תמיד ישיבה קיימת שפונה בדרכים יחסית מכובדות, לבוגרים, שכנים ומקסימום בפרסומות באינטרנט, ובוודאי לא שולחת תלמידים לשוטט ולקבץ נדבות. מה גם, שתמיד סרטון הישיבה וההיסטוריה שלה חשוף לציבור כפרסומת.

כאן מדובר בפנייה לציבור שמבזה את התלמידים, במצג שווא לציבור התורמים ובכלל בהקמת מוסד שלא ברור למה הוא מוקם. הרי אם מדובר בישיבה שנפתחת, למה שלא יסדרו את ההיבט הכלכלי בדיוק כמו כל ישיבה שמוקמת. הרי לא מדובר באנשים טיפשים או חסרי ניסיון.


זה מה שאני מבהיר, וכמובן מי שבא לו - שיתרום לאן שבא לו.

עוד מילה, אם זה חשוב ככשלג דאשתקד

אני לא בא להצדיק שום צד מבעלי המחלוקת. למעשה, כמעט מאז שהתחיחו המחלוקות היו אנשים טובים שניסו לשבת על הגדר או אפילו לפשר. המציאות היא ששני הצדדים דחו והפריעו לכל גורם כזה, וזה ממש לא כבוד גדול לאף אחד.

כן אציין שהתופעה הזו חוזרת על עצמה הרבה. גם במחלוקת היעב"ץ והרב אייבשיץ, היו רבנים שניסו לפשר וכמדומני הרב חיים רפפורט כתב אז בכאב שחבל שאף צד לא מוכן להקשיב ולהגיע להבנות.

ההסבר יותר פשוטארץ השוקולד

כשלא עובדים, כסף הופך לאישיו ובסוף פועלים באופן לא ראוי להשיג כסף.

כך כבר פירשו רבותינו על המשנה במסכת אבות:

"רַבָּן גַּמְלִיאֵל בְּנוֹ שֶׁל רַבִּי יְהוּדָה הַנָּשִׂיא אוֹמֵר:


 

יָפֶה תַּלְמוּד תּוֹרָה עִם דֶּרֶךְ אֶרֶץ,

שֶׁיְּגִיעַת שְׁנֵיהֶם מְשַׁכַּחַת עָוֹן.

וְכָל תּוֹרָה שֶׁאֵין עִמָּהּ מְלָאכָה,

סוֹפָהּ בְּטֵלָה וְגוֹרֶרֶת עָוֹן.

וְכָל הָעֲמֵלִים עִם הַצִּבּוּר,

יִהְיוּ עֲמֵלִים עִמָּהֶם לְשֵׁם שָׁמַיִם;

שֶׁזְּכוּת אֲבוֹתָם מְסַיַּעְתָּן,

וְצִדְקָתָם עוֹמֶדֶת לָעַד.

וְאַתֶּם,

מַעֲלֶה אֲנִי עֲלֵיכֶם שָׂכָר הַרְבֵּה כְּאִלּוּ עֲשִׂיתֶם:" (מסכת אבות פרק ב משנה ב)

 

רש"י שם:

"שיגיעת שניהם משכחת עון. שמתוך שהוא לומד ועוסק בתורה ובסחורה להתפרנס אינו חומד וגוזל ממון אחרים:"
 

הרמב"ם שם:

"רוצה לומר בדרך ארץ הנה - העוסק בפרנסה.


 

ואמרו וגוררת עון - כמו שבארנו במקום אחר, אמרו "סופו, שהוא מלסטם את הבריות"."


 

הרב עובדיה מברטנורא שם:

"דרך ארץ - מלאכה או סחורה:


 

שיגיעת שניהם משכחת עון - שהתורה מתשת כחו של אדם, והמלאכה מפרכת ומשברת את הגוף, ומתוך כך יצר הרע בטל ממנו:


 

וכל תורה שאין עמה מלאכה - ואם תאמר יהא עמל בתורה תמיד ויגיעתה תהא משכחת עון, ומה צורך למלאכה, לכך הוזקק לומר וכל תורה שאין עמה מלאכה סופה בטלה, לפי שאי אפשר לו בלא מזונות, ומלסטם את הבריות ומשכח תלמודו:"

 

הטור:

"ואחר כך ילך לעסקיו, דכל תורה שאין עמה מלאכה סופה בטלה וגוררת עון, שאם אין לו מה יאכל העוני יעבירנו על דעת קונו.

ומ"מ לא יעשה מלאכתו עיקר אלא עראי ותורתו קבע, כמו שמצינו בחסידים הראשונים שהיו עושין מלאכתן עראי ותורתן קבע וזה וזה נתקיים בידן, כי אין מעצור לה' להושיע ברב או במעט.

וישא ויתן באמונה, ויזהר מלהזכיר שם שמים לבטלה, שבכל מקום שהזכרת השם מצויה מיתה מצויה.

ומאד מאד יזהר אדם בענין השבועה, שהרבה הפליגו רבותינו בענין שבועת שקר, ואפילו לישבע באמת, כמו שאמרו אלף עיירות היו לו לינאי המלך וכולם נחרבו מחמת שבועת אמת.

ויזהר מלהשתתף עם העו"ג, דשמא יתחייב לו שבועה וישבע בשם יראתו ועובר משום לא ישמע על פיך. מיהו אם נשתתף ונתחייב לו שבועה, יכול לקבלה. ומיהו אין כל אדם יכול לעמוד בזו, וגם רש"י התירם שאין עכשיו עו"ג." (טור אורח חיים סימן קנו)

 


הבית יוסף:

"ואח"כ ילך לעסקיו וכו' כלומר ולא תימא למה אתה אומר ילך לעסקיו יותר טוב היה לו שילמוד לעולם בתורה לכך אמר מדה טובה הוא שילך לעסקיו כדתנן (פ"ב דאבות) כל תורה שאין עמה מלאכה סופה בטלה כלומר שיכלה ממונו ואח"כ יצטרך לחזור אחר פרנסתו ולא יוכל אפי' לקבוע עתים לתורה וגם יגרום לו עון כי העוני יעבירנו על דעת קונו." (על הטור באורח חיים סימן קנו וכך הוא פסק בשולחן ערוך)

 

"ואחר כך ילך לעסקיו דכל תורה שאין עמה מלאכה מה שהביא רבינו הסיפא ולא הביא הרישא יפה ת"ת עם ד"א וכו' הוא לפי דנראה דהתנא מדבר בשתי כתות מישראל הא' הם התגרים דפורשין בספינות הים והולכים בסחורות בדרך רחוקה וארז"ל ולא מעבר לים היא לא תמצא תורה בתגרין ועליהם אמר יפה תורה עם ד"א דאצל כת זו ד"א עיקר והתורה טפלה ולכן אמר יפה הוא דיהיה יודע מה שכתוב בתורה שיגיעת שניהם משכחת עון וכת אחרת הם לומדי תורה ויושבים בביתם שהתורה אצלם הוא עיקר אמר עליהם וכל תורה שאין עמה מלאכה סופה בטילה וגוררת עון דבכת זו צריך שיתפרנס במלאכה והוא יושב בביתו ועוסק בתורה כי בזה יש לתורה קיום אצל כת זו. ורבינו מדבר כאן בכת זו שיושבי' בביתם ומתפרנסים במלאכה או בשאר עסקים כגון רבית וכיוצא כדי שיוכל לישב בביתו וללמוד תורה על כן הביא על זה הסיפא נ"ל אמת וצדק:" (על הטור באורח חיים סימן קנו)

 

רבותינו היו חכמים, מי שמשנה ופועל נגדם בסוף משלם מחיר.

מי אמר שהוא לא עובד? ראשות ישיבה זה עבודהקעלעברימבאר

בפני עצמה, ניהול חינוכי של המוסד.

 

אחרת גם הטענה שלך צריכה להיות מופנת לראשי ישיבה/רבני עיר/ר"מים בציונות הדתית שמקבלים על זה משכורת.

 

חוץ מזה שכל ישיבה זקוקה לתקציב, כמו שתיאטרון הבימה זקוק לתקציב או כל מוסד

מי אמר שדיברתי עליו?ארץ השוקולד

לגבי ראשות ישיבה והיתר להתפרנס מלימוד תורה - זה אכן נושא השרוי במחלוקת בין הפוסקים.

(בכלל, זה קצת עצוב שכל כך הרבה לומדים תורה בישיבות ובודדים מהם למדו הלכות תלמוד תורה מהתחלה ועד סוף ברמב"ם או בטור או בשולחן ערוך...

זה כמו שאנשים לא ילמדו הלכות חגים לקראת החגים.)


 

זה שהטענה נכונה על רבים בציונות הדתית זה לא סותר את נכונותה.


 

לא הבנתי איך הטענה שלך בסוף רלוונטית להלכה או לדברי רבותינו.

(ואגב, אפשר לוותר על התקציבים לשניהם)

לא מצדיק רק מסבירדרור אל
לגמרי מחוץ לעניין, אני דתי לאומי, ולא הייתי תורם לאף צד שם.


אבל ממה שאני מבין, זה הרבה יותר מסכסוך פרטי בין גיסים. זה הפך לוויכוח מגזרי בין פלגים אידיאולוגים ליטאים.


הנקודה היא לא למצוא מקום ללמוד. באמת שיש הרבה מקומות. הויכוח הוא מיהו הפלג האידיאולוגי שממשיך את המותג "פוניבז', אם הישיבות". לכן זה לא סתם לפרוש ולהקים במקום אחר.


כמובן שמבחינתי זו בדיוק הסיבה לא לתרום, רק מסביר למה זה לגיטימי מבחינתם.

זה בערךדרור אל
כמו שאם בישיבת מרכז נגיד, היה קם פלג אידיאולוגי שמתנגד להנפת דגלי ישראל וגיוס לצבא. ומצליח משפטית לקבל את הזכויות על הישיבה.


ברור שלא הינו בקלות מוותרים.

אני נתקלתי גם, אבל בעיקר בעולם החרדימשה

שאני קצת עובד בו.

אני לא חושב שאתה מציג את הרב מרקוביץ בצורה נאמנה.ימח שם עראפתאחרונה
ניכר שיש לך דעה אישית אודותיו ואתה דוחף אותה. אני מזכיר שמי שהתחילו את האלימות לא היו תלמידי הרב מרקוביץ.
תמונה AI של סופת ביירון. מה דעתכם על זה?נ א

אהבתיסודיתאחרונה
אני מקציב לכם עד 5 מילים לענות על השאלה:זיויק
מה ה-בעיה המרכזית של עם ישראל שצריך לפתור?

אולי יעניין אותך