הארה חשובה בקשר לבנייה ביו"שמרובע ירוק
עבר עריכה על ידי מרובע ירוק בתאריך ט"ו באדר תשע"ה 12:51
עבר עריכה על ידי מרובע ירוק בתאריך ט"ו באדר תשע"ה 12:50

לכל מי שאמר שבגלל הבית היהודי יש כאן הקפאת בנייה וכדו':

נתוני משרד השיכון מראים בדיוק הפוך. בשנים 2014-2013 (בהם אורי אריאל היה שר השיכון) נבנו בינתיים ביו"ש 3708 דירות, ועוד כ-1000 בבנייה. הכי הרבה בשנים האחרונות. כל זה קרה כשאורי אריאל היה שר שיכון וניסן סלומיאנסקי יו"ר ועדת הכספים. אי אפשר לומר שזה לא בזכותם, ובטח שלא לומר שבגלל מפלגתם היתה הקפאת בנייה כלשהי.

ויחד עם זאת, הם יכלו לפעול הרבה יותר בנושאאלעד
מוזמן לשאול את אורי אריאל בעצמו,
הוא מודה בכך
90% בגושים וירושלים והכול מטאבות ישנותשיגר

ולא מהתקופה האחרונה

תוספתמרובע ירוק
עבר עריכה על ידי מרובע ירוק בתאריך י"ז באדר תשע"ה 07:04

בכל שנת 2013 החלה בנייתן של 46,860 דירות ברחבי הארץ. בתקופה זו ביו"ש החלה בנייה של 2,773 יחידות דיור - כמעט 6% מהיקף הבנייה, למרות שתושבי יו"ש הם רק 5% מתושבי הארץ! סוג של אפליה מתקנת, על מה שהיה בשנים הקודמות.זה הכי הרבה מאז שנת 2001. גם תושבי יו"ש אומרים שהם מרגישים את זה בשטח.

בנוגע לשנת 2014 - הנתונים הם רק לשלושת הרבעים הראשונים של השנה (שזה תכל'ס, הזמן הפחות מתאים לבנייה...) אבל עדיין יש נתון טיפה מפחיד - רק 935 יח"ד ביו"ש. זה יוצא 3%. אבל אני מאמין שברגע שיגיעו הנתנונים גם של הרבע האחרון, יהיה פה איזון.

אורי אריאל בעצמו טען לא פעם ולא פעמיים שיש הקפאת בנייההמרקד

אז מה אתה אומר, שאורי אריאל המציא שיש הקפאת בנייה? למה שיפרסם שקר שפוגע בו עצמו?
ואגב, צריך לבדוק ולסנן את מה שהוכרז ולא נבנה כלל, את מה שנבנה בקדנציה של אריאל אך הליכי התכנון היו בקדנציות שלפניו, כמה זה ריבוי טבעי וכמה זה מעבר, השוואה לאזורים אחרים בארץ, השוואה לבנייה בתקופות אחרות ועוד פרמטרים.

מתי בדיוק הוא אמר את זה? אפשר מקור?מרובע ירוק


הוא אמר את זה מספר רב של פעמיםמרדכי
בס"ד

פעם אחרונה ששמעתי ממנו את זה היה בכנס בחירות לפני שבוע וחצי באזור של איפה דאני לומד. אחפש בלנ"ד בהמשך היום מקור.
באמת אזמרובע ירוק

בתחילת 2014 הייתה הקפאה קטנה (כמו שרואים בתגובה "תוספת"), בחלק מהמקומות. 

ההקפאה עדיין קיימת, גם לפי אורי אריאלמרדכי
הוא אמר את זה יותר מפעם אחת, אבל זה נכון שגם בונים הרבהמשה

ברוב המקומות שאני נוסע בהם אין באמת בניה משמעותית, אבל יש כמה מקומות שבהם יש בניה מאסיבית בהיקפים גדולים. אריאל למשל.

אז איך זה מסתדר?מרובע ירוק

יש הקפאה ובונים?

אישורים ישנים...מרדכי
בס"ד

אישורים חדשים לא התקבלו...
אוקיי. אבל זו עדיין לא הקפאה ממש כמו שטענו כאן נגדומרובע ירוק


אז איך לקרוא לאי נתינת אישורי בניה? שאדע לפעם הבאהמרדכי
עכשיו אין הקפאה. כי בונים.מרובע ירוק


מעניין, כי אורי אריאל עדיין אומר הפוך ממךמרדכי
הוא אומר שעכשיו לא בונים?מרובע ירוק


הוא אמר שיש הקפאה ביו"ש ובירושליםמרדכי
הקפאה לגבי הבנייה בהמשך, לא?מרובע ירוק

וזו לא ממש לגמרי הקפאה.

ואם לא, אז איך הגיוני שהוא אמר דבר שסותר את המציאות? לא מבין כ"כ.

הקפאה בפועל שלא נותנת להתחיל פרוייקטים מאושרים וכו'מרדכי


הבנתי. אבל בכ"ז יש בנייה. תודהמרובע ירוקאחרונה


כל זה בא במחיר הדמים של שחרור מחבליםמורדנאוס

נתניהו והבית היהודי סיכמו: שחרור מחבלים תמורת הפשרת בנייה

המתווה הושג לאחר העברת מסרים חשאית בין רה"מ לשר השיכון אורי אריאל בתוך מעטפות חתומות מחשש שיודלפו. בדרך זו הגיעו להבנות על בניית אלפי יחידות דיור ביהודה ושומרון ובירושלים, בתמורה להישארות הבית היהודי בקואליציה

זאב קם 31/7/2013 7:38
 
המעטפות המסתוריות של ראש הממשלה: שר השיכון אורי אריאל (הבית היהודי) מנהל ערוץ הידברות חשאי עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, במסגרתו מגבשים השניים הבנות לפיהן בתמורה לשחרור האסירים יאשר נתניהו את בנייתן של אלפי יחידות דיור ביהודה ושומרון. מחשש שהפרטים יודלפו, יביכו את ראש הממשלה בפני האמריקאים והפלסטינים ואולי אף יביאו לסיכול התוכנית, מקפידים השניים לקיים את המגעים בעניין באמצעות מכתבים שנמסרים לכל אחד מהם באופן אישי, במעטפות חתומות שמונחות על שולחנותיהם. 
 
 

גורמים בכירים בבית היהודי ידעו לספר כי הסיכומים החשאיים הללו הם שאחראים לשקט היחסי שבו עברה בממשלה ההחלטה על שחרור המחבלים הפלסטינים. לדבריהם, הסיכומים בין נתניהו לאריאל מתייחסים בעיקר ליישובים שנמצאים בתוך גושי ההתיישבות ביהודה ושומרון, ולפרויקטים בירושלים. ההבנות בעניין עדיין לא נחתמו באופן סופי, אך ככל הנראה כבר בתקופה הקרובה יאושרו לבנייה אלף יחידות דיור, ובחודשים הקרובים יתווספו אליהן בין 3,500 ל-4,500 יחידות נוספות. 

בישיבת הסיעה של הבית היהודי שנערכה ביום שני האחרון התבקשו חברי הכנסת של המפלגה שלא לשחרר בתקופה הקרובה איומי פרישה מהקואליציה, מכיוון שלאור ההבנות המתגבשות בנושא הבנייה אין למפלגה כוונה לפרוש ממנה. "המבחן יהיה במידה ונתניהו לא יעמוד בסיכומים בנושא הבנייה בחודשים הקרובים", הסבירו במפלגה. "זה המדד מבחינתנו, ורק על פי זה נחליט על צעדינו בעתיד". עוד סיפרו חברי כנסת מהבית היהודי כי יו"ר המפלגה, נפתלי בנט, העביר להם מסרים מרגיעים ואמר כי אין שום טעם לאיים בפרישה, מכיוון שבין כה וכה השיחות שהחלו השבוע עם הפלסטינים לא צפויות להוביל לשום הסכם מדיני. 

"שלום עכשיו" הודיעה כי תפנה ליועץ המשפטי לממשלה בבקשה לחשוף את ההסכם שנחתם בין הצדדים, בדומה לנוהג השקיפות לגבי הסכמים קואליציוניים. לדברי יו"ר הארגון יריב אופנהיימר "אובססיית הבנייה בהתנחלויות שוב גוברת על השכל הישר ועל הניסיון לייצר אווירה אחרת בין העמים, הישראלי והפלסטיני". 

מלשכת שר השיכון נמסר בתגובה: "השר אריאל מקיים כל העת פגישות, דיונים ותכתובות עם לשכת ראש הממשלה, על מנת למצוא פתרונות לשוק הדיור בכל חלקי ארץ ישראל, כולל בירושלים וביו"ש. השר אריאל דורש כל העת, מאז כניסתו לתפקיד, לאפשר בנייה בירושלים וביהודה ושומרון, ופועל שכך יבוצע". 

מהבית היהודי נמסר: "הבית היהודי עמדה על כך שלא תהיה הקפאת בניה ביו"ש כתנאי לפתיחת המשא ומתן. וכך אכן יהיה. בלי קשר לכך, הבית היהודי היא המפלגה היחידה בקואליציה שהתנגדה פה אחד לשחרור רוצחים. מוטב שמי שמצביע בעד שחרור רוצחים יבדוק את עצמו". 

בלשכת ראש הממשלה בחרו שלא להתייחס לדברים

 

 

לא הבנתמרובע ירוק

שים לב, הם לא הסכימו לשחרור או השלימו איתו - הם הצביעו נגד.

שים לב: בתמורה לשחרור האסירים יאשר נתניהו את בנייתן של אלפי יחידות דיור ביהודה ושומרון. - כלומר, אריאל לא רצה את השחרור, אבל הוא כבר נקבע, אז הוא ביקש מן "פרס תנחומים".

ובקשר למה שכתוב שאמרו לא לאיים בפרישה - הבית היהודי כן איימו בפרישה, ובעקבות האיום גם בוטלה הפעימה הרביעית. למה הם לא פרשו לפני כן? כי הם לא רצו לפספס את הבנייה ביו"ש, ולפי הבנתי גם היו רבנים שאמרו להם להישאר למרות השחרור כדי שתמשיך הבנייה ביו"ש.

 

שקר. הבית תמך בשחרור מחבלים יותר מכל מפלגה אחרתמורדנאוס

יתר המפלגות העדיפו הקפאה.

 

למעשה שחרור המחבלים ההוא חתום בלעדית על שמם של אריאל ובנט.

מקור? קישור כלשהוא?מרובע ירוק

לא שמעתי על זה בחיים.

גם אני זוכר משהו כזהמשה

השמאל ניסה לעשות בלגן גדול בזמנו על שחרור המחבלים והאשימו את הבית היהודי שהיו בעד שחרור רוצחים "בשביל" הבניה המובטחת.

גם אם אתה זוכרמרובע ירוק

א. אין מקור

ב. אתה מאמין לשמאל?

1. אפשר לחפש, היה בוודאותמשה

2. במקרה הזה אני נוטה להאמין שהם צודקים - ממשלת נתניהו רצתה גם לקדם את "תהליך השלום" וגם לקדם בניה כדי שהבית היהודי לא תפרוש מהממשלה.

בהתחשב בנפשות הפועלות אני מסוגל להבין שזה מה שהיה.

נו, תביא מקור, אני מחכהמרובע ירוק

אח"כ יהיה אפשר לדון על זה. אבל צריך משהו להתבסס עליו.

אולי מספיק עם השקר הזה על עצירת הפעימה הרביעית?המרקד

http://www.mako.co.il/news-military/israel/Article-cd4f7c7a13d4541004.htm

בנט איים בפרישה רק לו ישוחררו מחבלים אזרחי ישראל בפעימה הרביעית, כך שלו נתניהו היה משחרר מאות מחבלים פלשתינים בנט לא היה פורש כלל.
מה שמנע את הפעימה הרביעית בסופו של דבר היה הסכם הפיוס בין הפת"ח לחמאס שנחתם באותה העת.
אז די לחזור על השקר מיליון פעם, זה לא הופך אותו לאמת.

כאשר יחד יפסיקו עם השקר שהבית היהודי היא לא מפלגה דתיתותן טל

ושהיא לא הולכת בדרכי הדת, אז אולי תהיה זכות ליחד להגיד לבית היהודי להפסיק להגיד דברים מהצד שלהם.

 

הגינות, זה הכל.

היא מפלגה דתית כמו שהליכוד...yair3

(במפדל 80% דתים בליכוד 25%)

דבר ראשון, מתוך 14 המקומות הראשוניםותן טל

רק אחת היא חילונית גמורה ומוצהרת. אחד אחר, ינון מגל, הוא שומר שבת וילדיו לומדים בחינוך דתי. ואומנם לא שאלתי אותו לגבי כשרות אבל מניח שגם כשרות הוא שומר (אולי פעם אשאל אותו על כך).

 

דבר שני, גם עצם מה שכתבת, יש הפרש עצום בין 80 אחוז (אבל זה יותר משמונים) לבין 25 אחוז (וזה פחות מ25 בליכוד אבל לא נהיה קטנוניים).

 

דבר שלישי, בכל מקרה - הבית היהודי מגדירה את עצמה דתית, פועלת מתוך הדת, מאמינה בעם בתורה ובארץ, יש לה וועדת רבנים, רוב חברי המפלגה עצמה אפילו, תורניים פלוס (ובנוסף ב12 המקומות הראשונים יש לנו 2 רבנים גדולים, ועוד אחד שיש לו תואר רב למרות שלא משתמש בו - ניסן סלומינסקי).

 

מצטער, לא רואה את הדימיון לליכוד, וממש לא רואה ש"הבית" היא מפלגה דתית כמוה ליכוד.

 

אגב, מפליא אותי שיחד חוזרת וטוענת שהיא המפלגה היחידה שמאגדת בתוכה חרדים, דתיים לאומיים ומסורתיים. שנייה, יכול להיות שהתבלבלתי? יש נציג מסורתי במפלגת יחד???

 

אה, הם מתכוונים שהם מפלגה שמאגדת בתוכה גם מסורתיים - שגם מסורתיים יכולים להצביע לה ויצביעו לה? אבל לא יקבלו נציג בתוך המפלגה? לזה הם מתכוונים?

 

אם ככה אז זה לא נכון המ שהם אומרים שהם היחידה - גם במפלגת הבית היהודי יש אליו חרדים שמצביעים, וגם מסורתיים וחילוניים ודתיים - במובן הזה מפלגת הבית היהודי לחלוטין הקדימה את יחד.

 

אבל עזבו את זה, ברור לי שגם לש"ס היו גם חרדים, גם דתיים לאומיים, גם מסורתיים - ולמעשה גם ערבים - שהצביעו להם כל השנים.

 

אז לא מובן לי מאיפה מפלגת יחד מוציאה את האמירה המוזרה הזאת שהיא המפלגה היחידה שמאחדת בתוכה חרדים, דתיים לאומיים ומסורתיים - משום כיוון שלא נסתכל על זה, זה פשוט - לא נכון!

צודק לגבי המסורתיים, כנראה לא מצאו מועמד מתאים ומוסכםהמרקד

אבל עדיין זו המפלגה היחידה שמאחדת דתיים לאומיים וחרדים, וזו בשורה משמעותית.
מאז קום המדינה, רק פעם אחת הייתה מפלגה של דתיים לאומיים וחרדים, וזה היה בכנסת הראשונה כשהמדינה רק קמה. מאז לא הייתה ולו מפלגה אחת בה היו חרדים ודתיים לאומיים ביחד.
האחדות הזאת היא בשורה חשובה והיא משנה את החלוקה הקלאסית של המפה הפוליטית.
בעז"ה אני מקווה שבפעם הבאה ישתלבו גם מסורתיים ברשימה ואז זאת כבר תהיה ממש אחדות מיוחדת.
ישי אמר השבוע שהוא שוקל לקיים פריימריז ביחד לבחירות הבאות, דבר שיכול להביא לשילובים וחיבורים נוספים ומעניין אותי איך זה יתבצע.

קודם כל אתה שוב טועה, ולמרות שישמע לך מופרך - ביש עתיד היוותן טל

דתיים וחרדיים יחד. אתה אולי תטען שזה לא חרדי והם לא דתיים לאומיים - ובכן, אלו הטענות שלך בלבד, ולא אני ולא אתה קובעים מיהו דתי ומיהו חרדי.

 

ביש עתיד בכנסת כיום יש נציג חרדי ויש נציגים דתיים לאומיים, וגם מסורתיים וגם חילונים.

 

ככה שכמה שאתה לא אוהב את זה, הם בהחלט הקדימו את יחד בנושא הזה. גם אם אתה טוען שלא לזה הכוונה ב"מפלגה עם חרדים ודתיים לאומיים" - שוב, לא אני ולא אתה קובעים מה זה מפלגה עם דתיים וחרדיים, אלא המציאות.

 

לגבי מועמד מסורתי - למיטב הבנתי מראש הם אמרו שבכל מקרה לא יוכנס אדם שלא שומר תורה ומצוות באופן מלא, למפלגה. 

 

 

אוי, נו...המרקד

בציבור החרדי המנהיגים הם הרבנים. לכן מי שאף רב לא תומך בו והוקע ע"י כל הרבנים מכל החוגים אינו נחשב לחרדי גם אם יטען שהוא כזה.
כל אחד, גם אדם חילוני גמור, יכול להגדיר את עצמו כחרדי, זה לא הופך אותו לכזה.

עכשיו אני יודע שתתחיל איתי וויכוח ארוך בשאלת חרדיותו שלהמרקד

ליפמן.
תחסוך את זה, אין לי כוח להתווכח שעות על כל דבר קטן.
אתה טוען שהוא חרדי, אני טוען שהוא לא. בוא נסיים את זה כאן.

אם אתה יכול להגדיר מי חרדי ומי לא, האם לי מותר להגדיר מי דתיותן טל

האם מותר לי להגדיר שכל חברי יחד הם חרדיים ולא דתיים לאומיים ולכן אין שום איחוד עם הדתיים לאומיים?

 

סורי - פשוט, לא הגיוני שרק אתה יכול להחליט מי ראוי להיקרא חרדי/דתי, ואני לא...בוא נהייה שווים, ונחסוך את הדיון.

 

אם אתה טוען שביש עתיד אין דתיים, חרדיים, מסורתיים וחילוניים - אז אני טוען שאין ביחד דתיים לאומיים, וכמובן גם לא מסורתיים.

 

אז זהו, סיימנו את הדיון הספציפי הזה כאן?  

אצל הציבור החרדי יש שליטה של הרבניםהמרקד

 לכן מי שאף רב לא תומך בו, לא שייך לציבור החרדי גם אם הוא עצמו מנהל אורח חיים חרדי, כי ככה זה עובד אצל הציבור החרדי שהרבנים קובעים. כדי להיות נציג חרדי צריך להביא תמיכה של רבנים כלשהם מהציבור החרדי.
בשאר הציבורים זה לא עובד כך ולכן באמת קשה להגדיר מי שייך לציבור ומי לא (אברום בורג, לדוגמא, שמחלל שבת בפרהסיה מגדיר את עצמו דתי לאומי).

לא יודע איך הגעת להגדרה הזאת של חרדי. אני לא מסכים איתךותן טל

בה. אגב, מה זה "נציג חרדי"? אדם צריך להיות "נציג" של ה"חרדיות" או של אנשים? האם יש אנשים שמאמינים בדרכו של ליפמן? הגיד לך את האמת? למרות שתופתע - אני בהחלט מאמין שיש גם חבר'ה חרדים שמאמינים בליפמן. כן, אני יודע שתצחק אבל אני בהחלט מאמין בזה (אגב, גם אם בסופו של יום לא הבציעו ללפיד מסיבות שונות). 

 

אז האדם הוא חרדי כי הוא מקיים אורח חיים חרדי, כזה או אחר, כמו יתר החרדים, ומגדיר את עצמו חרדי, וכן - הוא הלך לכנסת. אז הוא חרדי בכנסת. אולי הוא לא מייצג רב כזה או אחר (גם לא בטוח) אבל האם זה אומר שהוא לא חרדי במפלגת יש עתיד? תמהני עליך.

 

שוב, ככה זה לא הולך אצל החרדיםהמרקד

החרדים זו אוכלוסייה בה הרבנים הם השולטים ולכן מי שאף רב לא תומך בו מוקע אל מחוץ לציבור החרדי גם אם הוא מנהל אורח חיים חרדי וגם אם יש חרדים שתומכים בו.
הציבור החרדי הוא ממלכה (או ממלכות) שנשלטת(ות) על ידי רבנים, ועל כן מי שכל הרבנים הוקיעו אותו אינו נחשב לחלק מהציבור הזה.

שוב, א-ת-ה החלטת את זה. אף אחד לא יכול להוקיע מישהו מציבורותן טל

כלשהו - למעט דבר אחד. רק סנהדרין יכולה להחרים אדם, ולהוציא אותו מחוץ "לקהל".

 

כיום אין כוח סנהדרין, ובכלל בענייני הגדרות דתיות - עם כל הכבוד לרבנים, הם לא יכולים להחליט מיהו חרדי ומי לא. (אגב, אין לך שום הוכחה שכל הרבנים הוקיעו אותו. ואגב, אם ליפמן בעצמו או רב או שיש לו רב שמתיר לו את המהלך שעשה? אז כמובן, יכול להיות שתגיד " אם רב קטן איתו זה לא נחשב" - מצטער, אין שום פריווילגיה ובלעדיות לאף רב).

 

אז לסיכום: 

 

א. אתה לא באמת יכול להוכיח לי שאין אף רב שמתיר לליפמן לעשות מה שעשה ולשבת ביש עתיד.

 

ב. גם אם והיה והוכחת לי את סעיף א' איכשהוא - זה לא משנה את העובדה שלא רב כזה או אחר מחליט מיהו חרדי ומי לא. כל אחד יכול לבחור מי מייצג אותו, אבל החרדים לא יכולים "להחליט" שליפמן הוא לא חרדי. זה לא קורה ולא יקרה.

 

אגב, רבנים רבים חרדים מתבטאים לעיתים ביטויים מאוד ריפים כלפי רבנים אחרים או אנשים אחרים, ולמרות זאת זה לא משנה - מי חרדי ומי לא, לא נקבע על ידי רבנים אלא על ידי מציאות (במיוחד כאשר אדם יכול להיות רב של עצמו).

לא ראיתי שיחד אומרים שבשום מצב הם לא יכניסו מסורתי למפלגההמרקד

ממה שאני שמעתי הם רצו להכניס מסורתי, רק כנראה שלא מצאו מישהו שמוסכם על כולם.
אבל לא שמעתי בשום מקום שיש ליחד התנגדות עקרונית להכניס לרשימה אדם שאינו שומר תורה ומצוות באופן מלא.

אני בהחלט שמעתי התנגדות עקרונית להכניס אדם שאינו שומר תו"מ.ותן טל


אשמח למקורהמרקד


אחרי שתתחייב בפני להביא מקור לכל מה שאני מבקש ממך, אביא גם.ותן טל

בנתיים לרוב אנשים כאן בפורום מתחמקים ממני כאשר אני מבקש מקורות לדברים(בלי להעליב - כולל אותך, בעבר). אז אני לא מוכן להיות פודל צייתן חד צדדי. אין לי בעייה לעבוד עם מקורות - אבל אני משקיע רק כאשר אני רואה שגם הצד השני משקיע ומכבד אותי במקביל.

 

אז בנתיים לא אביא מקור, אם תראה שאתה מוכן גם להתנהל בדרך של מקורות, אין לי בעייה.

 

שוב אתה דורש ממני לחתום על התחייבויות?המרקד

אין צורך שתביא מקור, אני לא מתכוון לחתום על התחייבות לתת מקור לכל מה שאתה דורש.
אני הרבה פעמים מביא מקור, אך לא כשזו התנצחות מוגזמת (כמו הבקשה שאתחיל לעשות בדיקה מקיפה בערוץ 7 על מספר הכתבות המדוייק בהם תוקפים את יחד).
אז אני לא מעוניין לקבל מקור בסחטנות שכזאת.
אתה כל כך אתה....

אני פשוט יודע שלרוב הדברים אני לא מקבל מקורות מחבר'ה בפורום.ותן טל

ואכן, מודה, קצת נמאס לי להתאמץ כל כך כאשר לעיתים אני מקבל יחס מעט מזלזל במקורות לאחר מכן.

 

אם הייתי רואה שהאנשים מולי מוכנים להשקיע כמוני ולעבוד קשה ולהביא מקורות למה שהם אומרים או למה שאני מבקש - גם אני הייתי עושה את זה לכל דבר. בעבר כבר הוכחתי את זה.

 

לא ביקשתי שתביא את מספר הכתבות המדוייק שבהם ערוץ שבע תוקפית את יחד, בסך הכל ביקשתי קישורים לכתבות ספציפיות שעשו את זה. לא אמרתי לך שאתה צריך למצוא את כ-ל הכתבות. (למרות שאנינהרבה פעמים מאוד יסודי בדברים האלו, אבל אני מודע לכך שיש לך עוד חיים מלבד הפורום )

 

סחטנות? ובכן - לא נראה לי שכאשר מדובר בהתחייבות דו צדדית, מדובר בסחטנות - הרי אני מתחייב לנהוג בדיוק כמוך, לא? זה סחטנות? טוב...

 

אז לא נתחייב, וכל אחד יביא מקור כאשר נוח לו, וכאשר לא נוח לו, הוא לא יביא.

 

 

"לא מצאו מישהו שמוסכם על כולם" <חיוך שהופך לצחוק>מרובע ירוק

מעניין מה זה ה"מישהו שמוסכם על כולם" - בן אדם דתי לגמרי שקורא לעצמו מסורתי בגלל שפעם אחת שכח להניח תפילין? בגלל שהוא אוכל לא מהדרין? בגלל שיש לו חברים חילוניים? נו, באמת. הוא שאמרתי - יחד זה איחוד של החרד"ל עם עצמם.

אני מעניק לכם תקציב בלתי מוגבל לקמפיין פוליטיזיויק
אבל בתנאי אחד: אתם מקימים מפלגה ומריצים את עצמכם עם נבחרת. מה המצע של המפלגה שלכם? בונוס: מי האנשים שאתכם ברשימה?
כסף אף פעם לא מהווה בעיה מעכבת בפוליטיקהפ.א.
הבעיה היתה ונשארה איוש המועמדים - ליצור נבחרת שתהיה מקובלת ואטרקטיבית על פלח משמעותי מציבור הבוחרים, שתוכל לזכות במספיק מנדטים כדי להגיע לייצוג הולם בכנסת.  
מה פתאוםזיויק
לוגית, אם לכל אחד היה תקציב, הרבה יותר היו רצים והיה לך היצע גדול יותר. בלי לקבוע אם זה מצב טוב יותר או להפך.
אז לא מבין את הלוגיקה שלך בהקשר הפוליטיפ.א.אחרונה
עבר עריכה על ידי פ.א. בתאריך כ"ו בכסלו תשפ"ו 7:27

באקדמיה, בתעשיית ההייטק, בתחומי מו"פ (מחקר ופיתוח) - כאן אכן תקציבים גדולים וכסף רב מהווים פוטנציאל ליותר חוקרים מבריקים, ליותר סטארטאפים ופיתוח המצאות בתחומים שונים שיתורגמו בהמשך לחברות מצליחות - את הפירות נראה בעוד שנים.  

 

 בפוליטיקה, אני צריך את ההצלחה עכשיו. לא בעוד 5-10-15 שנים.  איך הכסף הגדול יביא לי לבחירות הקרובות את המועמדים המתאימים להובלת המגזר הדתי לאומי על זרמיו וגווניו, מועמדים שיהיו מוכרים ועם ניסיון ועשייה ציבורית מוכחת כדי שהציבור הדתי לאומי יזכה לנבחרת מנצחת בבחירות שיתבטא בכוח פוליטי בכנסת?

מי הם המועמדים הכריזמטיים שלנו, הכוכבים הפוליטיים המקבילים לבנימין נתניהו, אריה דרעי, בני גנץ, יאיר לפיד, יאיר גולן, בציבורים האחרים? מי מהם הגיע לאן שהגיע בגלל כסף גדול ולא בזכות כישוריו האישיים שהביאו אותו לעמדת הנהגה?

אני לצערי לא מכיר. 

עוד הוכחה לאפסיות של ביבירועישםטוב

פשוט לא נתפס

 

 

 

 

ביבירועישםטוב

ביבי מתנהל *בדיוק* לפי התפיסה השמאלנית שאומרת - 

יש בעזה מיליון-2 חפים מפשע, אנשים ממש טובים.

למרבה הצער קבוצה טרוריסטית איכשהו השתלטה עליהם.

בגלל 7.10 ישראל נאלצה בלית ברירה לצאת למלחמה וחבל על כל הרוג ופצוע "לא מעורב".

עכשיו שחמאס כמעט נעקר אז ישראל כמובן תעזור לעזתים, האנשים הטובים והאיכותיים, להשתקם חזרה.

 

אתה קורא את מה שאתה מעלה כאן?!הסטורי
אין כאן שום דבר על ראש הממשלה. ארה"ב דורשת, נו שוויין. היו גם כותרות כאלו, רק לפני קצת יותר מחודש, על המחבלים ברפיח ש"ארה"ב דורשת שניתן להם לצאת" וכל שונאי נתניהו חגגו כאן. היא דרשה, הוא סירב. היום המחבלים הללו מתים או בכלא.
אתה קורא את מה ששלחת?ארץ השוקולדאחרונה

כי נראה שלא.

מדובר פה על דרישה אמריקאית, לא על מה שישראל עושה או מבצעת, אז אין פה הוכחה לכלום על נתניהו.


אפשר לנסות ללחוץ שלא יקרה אם באמת אכפת לך.

עכשיו אפשר להיות בטוחבינייש פתוח

חוק הגיוס לא יעבור בשום מתכונת. אלא אם כן יחליפו ממשלה (לא חייב בחירות, אבל זה תלוי במרכז הפוליטי שיפסיק להחרים את נתניהו) ויביאו לחוק שבאמת יגייס חרדים.

אני מקווה שכולם הבינו מזמן שלעולם לא נשיג שינוי בהידברות, שיתוף פעולה ובאופן הדרגתי.

במיוחד שהחוסר בחיילים די גדול וקריטי, אבל הוא קטן מאוד ביחס למיצוי המקסימלי של החרדים הבריאים בגיל גיוס.

אף אחד לא רוצה ולא צרייך לגייס את כל פונוביץ וכל מיר וכל ישיבת חברון ואת כל חסידות סאטמר ותולדות אהרון.

הסברתי את דבריך לנקדימון, לא כתבתי מה דעתיהסטורי

לגופם של דברים:


א.אני לא מדבר על 'שוויון בנטל' והמושג שוויון כשלעצמו לא מעניין אותי.

אין שוויון ולא היה שוויון. אי אפשר שיהיה שוויון - לא בין לוחמים ביחידות קרביות לג'ובניקים, לא בין אנשים עם מסוגלויות שונות ותפקידים שונים. הכי מביך זה לשמוע עיתונאים בוגרי גלי צה"ל, שהשירות הצבאי שלהם היה חסר כל סיכון, חסר כל מאמץ אמיתי והתרומה של השירות שלהם לבטחון ישראל היתה 0 עגול במקרה הטוב ובעיקר מקפצה לג'ובים הבאים בתקשורת, כזאת שאין לבוגרי שירות צבאי אמיתי - מדברים על הנטל והשוויון בו.


ב. צה"ל צריך להבנות מחדש, ליישר את המטרות, לחזור להיות צבא שמשימתו הראשית היא בטחון ישראל, שהקוד האתי שלו הוא כזה שעמינו וחיילנו קודמים לאוייב וקודמים לכל מיני ניסויים חברתיים של שוויון מדומה וקדמה עקומה. כחלק מזה, הצבא גם יתעדף את הצרכים של הלוחמים בקדושת המחנה, על פני דחיפת נשים לכל מיני מקומות, תוך הורדת הרף והעמדת שרפרף בבוחן מסלול.


ג. חלק מהבניין מחדש הזה, הוא צורך בהרבה יותר חיילים אמיתיים. הצורך הזה מצדיק גם גיוס חובה. צריך לוחמים בשדה הקרב, צריך בשביל שהם יוכלו להלחם תומכי לחימה בהתאם וצריך אנשי 'חזית שבעורף' כמו אנשי מודיעין וכד'.


ד. שאר משימות שאינן צורך ביטחוני ממשי, בין אם עושים אותן על מדים (גלי צהל, מורים חיילים, בדיקות קורונה, סיוד מעונית של מסתננים וכד') ובין אם לא (מה שמוגדר היום שירות לאומי/אזרחי לסוגיו) - אינן  אמורות להיות באחריות הצבא (למעט אולי מצבי חירום ממשיים) ואין שום סיבה להתייחס אליהן כשירות צבאי משום בחינה.


ה. זה נכון גם הלכתית - למחלמת מצווה הכל יוצאין, למשימות אחרות גם אם הן חשובות - מי שנדבו ליבו.


ו. ממילא איני רואה שום מקום להשוואה בין אחי החרדים, לאויבים הערבים.

את הערבים (למעט יחידים מהם שחפצים להיות בצד שלנו על מלא לשמוח בשמחתינו ולהצטער בצרתינו) צריך לגרש מהארץ. גם אם לא בשלו התנאים לכך - חובה להרחיק אותם מכל הקשר ביטחוני לא לאמן אותם בנשק, לא לתת להם להתקרב לנשק, לא לשפץ בסיסים של צה"ל (השתגענו לגמרי?!).

שירות לאומי למי שנשאר כאן? לא יודע, אולי זה יכול להיות סוג מודרני של ה'יהיו לך למס ועבדוך' של התורה. אין לזה קשר לחובה ההלכתית והלאומית של יציאה למלחמת מצווה.

חבל שלא דנים בפורום הזה…סיעתא דשמייא1
…על תאונות הדרכים הקטלניות. 
דביל.ימח שם עראפת

הרתעה היא דבר דינמי, ואפשר להחזיר אותה בקלות.

עונש מוות למחבלים זו הרתעה מצויינת למשל.


לא כל הערבים הם אוייבים, נכון. כל אלה שנמצאים בישראל- הם אוייב נקודה. לא כולם פגעו בנו, נכון. אבל כלל האוכלוסייה הפלסטינית מחפה על הפשע, ולא מוקיעה מתוכה את המחבלים. להיפך, הם מרוממים אותם ומגדלים אותם ומחנכים את ילדיהם על ערכיהם.


הוי שוטה, ערבי אחד באוסטרליה הציל מטבח גדול יותר. חסיד אומות העולם. מליוני ערבים אחרים רצחו אותנו שוב ושוב בשנים האחרונות, תקפו אותנו באין ספור מלחמות, והערבי הבודד ההוא ישנה את המאזן?!?!

תיפח רוחך רשע אדיוט ושקרן!

שאלות שכל אדם חושב צריך לשאול את עצמו על כיפת ברזלסביר11

💡שאלות שכל אדם סביר צריך לשאול את עצמו לגבי כיפת ברזל וטיל החץ:

1. האם ראיתם אי פעם בעיניים שלכם- כשנאלצתם להיות בחוץ בזמן אזעקה -יירוט אמיתי של רקטה או טיל שעף בצורה אופיינית, וכיפת ברזל שמזנקת אליו ואכן פוגעת בו באמת? לא ראיתם.


ואם ראיתם סרטון כזה- כל איש מולטימדיה שעוסק בעיבוד סרטים ובפוטושופ יכול להראות שהסרט הוא מפוברק, אולי ברמה מקצועית יותר מהסרט המפוברק של שדה תימן, אך נוצר במסך המחשב ולא במציאות.

( יש ברשת כמה סרטים מפוברקים של פגיעה ,עם הסברים משכנעים של איש מקצוע שמראים שהם מפוברקים והפגיעה לא קרתה)


2. טילי תמוז ,גיל ,וכל טיל מכובד,  מראה צלב שהטיל מצלם בעצמו כיצד הוא מתקרב למטרה,

שהולכת וגדלה, עד שהמסך שחור כשהוא מפוצץ אותה.

האם ראיתם אי פעם סרטון כזה מכיפת ברזל?

אני בטוח שלא ראיתם.

ואם כן, איש מקצוע כנ"ל -יוכל להראות לכם שזה סרט מפוברק.


וכן לגבי יירוט של טיל על ידי טיל חץ.


האם לדעתכם קיימים סרטים של יירוט, אלא שמסתירים אותם מהציבור?

לא הגיוני לחשוב כך, כי סרטים כאלה יכולים רק להועיל ולהגביר את אמון הציבור במערכות.


3. 📢מדוע ,כשמתפרסם שהגיע טיל=רקטה לאיזור מסוים, ושהוא יורט בהצלחה, נשמעים באזור כמה פיצוצים .למה יותר מפיצוץ אחד,

כמה פעמים יכולה רקטה של האויב להתפוצץ?

הרי לאחר הפיצוץ הראשון הרקטה כבר לא קיימת יותר. אולי זה חתול בעל תשע נשמות?


4. ידוע שארהב השתתפה ומשתתפת בפיתוח  כיפת ברזל והחץ . האם אין לה אינטרס להגן על עצמה? הרי היא נמצאת בסכנת ירי טילים מכל ספינה רוסית שמתקרבת לחופי ארה"ב גם ממרחק גדול, כגון אלף/ אלפיים קילומטר.

אם כן ,למה ארה"ב לא רוכשת טילי כיפת ברזל או חץ מישראל?

ולהיפך, היא ביטלה עסקאות רכישה של הכיפה מישראל. למשל חפשו בגוגל : "ארה"ב לא תרכוש את מערכת כיפת".

מה שאומר שאין לארה"ב אמון 🤏 בטילים שהיא מייצרת על ידי ישראל.

🐣אבל לקידום מכירות- למה לא? כלומר ארה"ב, שמושקעת בכיפת ברזל וב- חץ,  יש לה אינטרס שמדינות שונות ירכשו מישראל את המערכות הללו, והיא תגזור קופון ברווח , מה שיכול להסביר מדוע גרמניה רכשה לאחרונה חץ3,

ומי יכול לשלול את הטענה שזהו תרגיל של איש העסקים טראמפ , שנתן לגרמניה את הכסף לרכישה?

אגב, גם סינגפור, שסיכמה שתרכוש מערכת כיפת ברזל מישראל- חזרה בה ולא ולא רכשה. חפשו בגוגל "סינגפור לא תרכוש כיפת".



כן ראיתי. פיזית.נקדימון
ולא אכפת לי איך קוראים לזה - זה פוגע ומציל חיים.
ראיתי מלאזוזיק העכבראחרונה

גם אתה היית רואה אם היית גר באיזורים מסויימים בארץ.

ראיתי כיפת ברזל רודף אחרי טיל ופוגע בו לפחות שלושים פעמים. ראיתי שיגורים של כיפת ברזל יוצאים מהקנים. ראיתי והחזקתי בידיים המון רסיסים - גם של מיירטים.

אולי מישהו השתיל לי שבב עם דמיונות לתוך הראש, כשנכנסים לעולם הקונספירציות אפשר להיות מאד פוריים ואין גבול לאפשרויות. 

ענין טכני פשוט -למה כדאי ליועמשיט והחבר'ה למרוחסביר11


לעיל בדקה 24:00 בימים אלה של  תחילת ואמצע דצמבר  מתבצע מהלך רוחבי של מחיקת כל השיחות וההתכתבויות

ביניהם ,כנראה כולל נשיא העליון והיועמשית,

פרט לכך שבווטסאפ הרבה התכתבויות מוגדרות למחיקה אוטומטית אחרי חודש עד שלושה , ולזה בדיוק הם מחכים ,שיעברו חודש עד שלושה חודשים מאוקטובר

ממילא לא ימצא שופט חוקר להחליף את היועמשיתכמו🐌תמס

שעומד בדרישות של השר לוין ושל בגץ גם יחד

כך או כך הפרשה ירדה מסדר היום הציבורי

מקווה שהפצר החדש יעשה ניקיון בפצריה

או לפחות תשתנה שם רוח המפקד

אבל תודה שהחזרת את הנושא החשוב הזה לדיון

ספוילרזיויק
לא יקרה
כבר קורה הם מגלגלים כולם אחריות על הפצריתכמו🐌תמסאחרונה

ומתנערים מזה.

עכשיו יש להם מפקד חדש

שימו לב: התרמות לישיבת פוניבז'שלג דאשתקד

חברים, אני מבקש לתאר כאן תופעה שנרמזה בכל מיני כתבות מוזרות שגוגל מעלה לי, אך על מימדיה לא פיללתי. אלמלא ראיתיה בבית כנסת אצלינו - לא האמנתי:

כידוע, לפני תקופה קצרה התקבלה הכרעה סופית - לכאורה - בנוגע למריבת רבת השנים בישיבת פוניבז'. המריבה הייתה, כזכור, בין הרבנים הוותיקים והיורשים הישירים של הישיבה, ובין הרב שמואל מרקוביץ' שראה בעצמו יורש אולטימטיבי לחלק גדול מהסמכויות בישיבה. הפסק של השופט חעשין, הדהד סברות של הרבה אנשים, ודרש מהרב מרקוביץ לסגת מכל הנכסים והסמכויות שהוחזקו על ידו, ולהסתלק עם תלמידיו מהישיבה לקראת סוף שנה"ל הנוכחית.

בפניבז', כצפוי, מריבה לא מסתיימת מהר כל כך. כבר יש דיבורים על ערעור (בפעם המי יודע כמה), וכן על דינר להקמת ישיבה חדשה, ועוד. ההפתעה שחיכתה לי מחוץ לבית הכנסת השכונתי, הייתה שני תלמידי ישיבה חינניים, שסיפרו שהם מישיבת פוניבז' ו"כידוע" רוצים לזרוק את הישיבה שלהם לרחוב,  ולכן הם מבקשים את עזרת הציבור. כמובן שהם לא סיפרו מי זה פוניבז', ואת מי רוצים לזרוק ולאן (הרי אם נער רוצה ללמוד תורה, לא תחסרנה ישיבות שתכלנה אותו ולא יחסרו רבנים שילמדו אותו בבחינת "ספי ליה כתורא"). ובכלל, ממתי בחורים צריכים לאסוף כסף לישיבה שלהם, הרי כל מטרת הישיבה היא כדי שיוכלו ללמוד תורה ללא טרדות (למעט זריקת סטנדרים/ לבנים/ ג'ורה, כתיבת גרפיטי, גניבת פראק או למצער, חסימות כבישים ברחבי הארץ).

כך או כך, ובאמת לא מתוך נקודת מבט של צד מסוים. דומני שרוב הציבור לא רואה בעין יפה את ההיאחזות של הרב מרקוביץ בקרנות המזבח, ודווקא הוא שבכל כך הרבה הזדמנויות היה יכול לסגת ולכבד את עצמו ואת התורה, ותמורת זאת הותיר את המריבה המסריחה הזו באוויר. כך, שגם אם הוא צודק ובאמת מגיע לו הכבוד המפוקפק הזה של "יורש ראשות ישיבת פוניבז' על פי פסק בית משפט", הרי שמרב ומרביץ תורה הציפייה היא אחרת.

לכן, אני מבקש ליידע את הציבור, שהתרומות הללו אינן לישיבת פוניבז' (אם מישהו כ"כ משתוקק לתרום לה), אלא לרב מרקוביץ, שעדיין מנסה לשוות אווירה של מלחמה, וגם אם יילך - רבים היו מצפים ממנו לעמוד בכוחות עצמו, כמו כל ראש ישיבה אחר (ואולי זו הבעיה התמידית, שבמקום לקבל דברים בזכות, מנסים לקבל דברים בכוח הירושה), ולא לשלוח את תלמידיו לקבץ נדבות.

מפליא אותי שאתה בכלל מביא את הסיפור/ידיעה הזו כאןזמירות
כי מה לציבור שלנו, דתי לאומי - ולחרדים של פוניבז'?
ביטלתי את הוראת הקבע לצדקה למוסד חרדיסודית
ונותנת לדתי לאומי שלומד בישיבה ועשה למעלה מ250 ימים בצבא 
הבאתי את הידיעהשלג דאשתקד

כי פגשתי אותם בבית כנסת באזור שלי, שהוא כללי, לאו דווקא חרדי.

הם אוספים כסף במקומות שאנשים תורמים, וזה לא בהכרח מקומות של חרדים. אז מחר אתה יכול לפגוש אותם מתחת לבית שלך.

הם הסכימו לקבל את הבורר הזהנקדימון

ועכשיו כשפסק נגדם, פתאום זה לא מתאים.

הם עושים חילול השם של הרמה השפלה ביותר.

בפעם הבאהברגוע
תגיד להם שלפי הפסק אסור להם לקרוא לעצמם פוניבז'.


ד"א זה לא כ"כ חריג שבחורי ישיבה מתרימים לישיבה שלהם

אולישלג דאשתקד

באמת לא מעניין אותי מי צודק ולמי מותר לקרוא לעצמו פוניבז'. בעיקרון מהמעט שאני מבין, רק מתחילת שנהל תשפ"ז יחול עליהם האיסור הזה, אבל זה באמת לא משנה.

ממה שאני מכיר בעולם החרדי, בחורים שאוספים כסף לישיבה, זה או לת"ת (תומכי תורה - עזרה של הישיבה לתלמידים וחתנים מעוטי יכולת) או אסיפת כספים נקודתית לבניית ספרייה וכדו' (כשהייתי בישיבה קטנה חרדית, היו אוספים לפני פורים לספרייה של הישיבה. אבל היה סתם בכמה רחובות ליד הישיבה, בעיקר כדי להעסיק את הילדים). וגם זה, בדרך כלל באזור מסוים או לפי כתובות של בוגרים. ככלל, תלמידים לא עומדים כמו בבית כנסת קבצנים ומתרימים בשביל האחזקה השוטפת של הישיבה שלהם.

לא הבנתיאוהב כל יהודי

נראה שאתה מזדהה כנראה עם צד אחד, ומעמיד פני תם כאילו אין לך דעה בעניין,

אני יושב בבית כנסת שאליו מגיעים המון בחורים לא פעם ולא פעמיים, לא בהכרח אוהב את זה,

אבל לא רואה בזה דבר כזה הזוי,

מה שאתה כותב זו דמגוגיה זולה במיטבה,

כמובן שיש הרבה ישיבות, אבל יש משפחות רבות שמבחינתם זו הישיבה שמייצגת את תפיסת עולמם, כמובן שזכותך המלאה כפי שנראה עשית לא לתרום, אבל כזו צרות עין, שאכפת לך שחלילה מישהו יתרום להם כמה פרוטות,

עוד לא ראיתי

אסביר לךשלג דאשתקד

אבל אני חייב לפתוח בזה שאתה משתמש בהרבה מילים שיפוטיות (מעמיד פני תם, דמגוגיה זולה במיטבה, כזו צרות עין). זה לא תמיד נעים לקרוא את זה. אבל זו הערת אגב.

לגופו של עניין:

אין לי דעה לגבי מי צודק בדיון עצמו. אין לי מושג על סמך מה הרב מרקוביץ חושב שמגיע לו והרב פלוני חןשב שלא מגיע לו. באמת אין לי מושג.

ברמה האישית, מבחינתי יש אנשים טובים בכל צד ובימים שהייתי בחרדי היו לי חברים משני הפלגים והערכתי מאוד את הנחמדעם והחכמים שביניהם, ללא הבדל. מבחינת קשר לצד מסוים בפוניבז' - צר לי ידידי, אין לי חיבה לישיבה הזו ולא למגזר שהיא מייצגת, משום כיוון.

מבחינת התנהלות, כתבתי בצורה ברורה בהודעה הראשונה, שלטעמי הרב מרקוביץ לא נהג בהגיון ובאחריות בכך שהוא לא עזב את פוניבז' מזמן והקים לו ישיבה משלו. הוא אדם אחד ועד כמה שהוא ראוי, הוא יוכל לבסס טת מעמדו בעצמו. בצד השני יושבים הרבה אנשים שנמצאים שם הרבה שנים וחלקם אינטגרליים בישיבה (כמו המנהל ואוספי הכספים וכו'), אז טבעי שהציפייה תהיה ממנו, לקום וללכת, לא מתוך צדק אלא דווקא מתוך אחריות לכבוד התורה (אתה לא תאמין, אבל ממש לאחרונה אמר לי את זה בדיוק, אדם שמאוד מחובר ושותף בהגיונות הפלג הירושלמי וכו).

עד כאן דברים שלא מאוד רלוונטיים לפתיחת השרשור, אבל הוצהרו בפירוש בפתיחת הדברים.


אני מדבר על תופעה שרב מבוגר רוצה לפתוח ישיבה, אז שיילך ויפתח ישיבה. למה הוא שולח בחורים לקבץ נדבות בבתי כנסת? קורה שישיבה עושה אירוע התרמה גדול והיא פונה לציבור, אבל זו תמיד ישיבה קיימת שפונה בדרכים יחסית מכובדות, לבוגרים, שכנים ומקסימום בפרסומות באינטרנט, ובוודאי לא שולחת תלמידים לשוטט ולקבץ נדבות. מה גם, שתמיד סרטון הישיבה וההיסטוריה שלה חשוף לציבור כפרסומת.

כאן מדובר בפנייה לציבור שמבזה את התלמידים, במצג שווא לציבור התורמים ובכלל בהקמת מוסד שלא ברור למה הוא מוקם. הרי אם מדובר בישיבה שנפתחת, למה שלא יסדרו את ההיבט הכלכלי בדיוק כמו כל ישיבה שמוקמת. הרי לא מדובר באנשים טיפשים או חסרי ניסיון.


זה מה שאני מבהיר, וכמובן מי שבא לו - שיתרום לאן שבא לו.

עוד מילה, אם זה חשוב ככשלג דאשתקד

אני לא בא להצדיק שום צד מבעלי המחלוקת. למעשה, כמעט מאז שהתחיחו המחלוקות היו אנשים טובים שניסו לשבת על הגדר או אפילו לפשר. המציאות היא ששני הצדדים דחו והפריעו לכל גורם כזה, וזה ממש לא כבוד גדול לאף אחד.

כן אציין שהתופעה הזו חוזרת על עצמה הרבה. גם במחלוקת היעב"ץ והרב אייבשיץ, היו רבנים שניסו לפשר וכמדומני הרב חיים רפפורט כתב אז בכאב שחבל שאף צד לא מוכן להקשיב ולהגיע להבנות.

ההסבר יותר פשוטארץ השוקולד

כשלא עובדים, כסף הופך לאישיו ובסוף פועלים באופן לא ראוי להשיג כסף.

כך כבר פירשו רבותינו על המשנה במסכת אבות:

"רַבָּן גַּמְלִיאֵל בְּנוֹ שֶׁל רַבִּי יְהוּדָה הַנָּשִׂיא אוֹמֵר:


 

יָפֶה תַּלְמוּד תּוֹרָה עִם דֶּרֶךְ אֶרֶץ,

שֶׁיְּגִיעַת שְׁנֵיהֶם מְשַׁכַּחַת עָוֹן.

וְכָל תּוֹרָה שֶׁאֵין עִמָּהּ מְלָאכָה,

סוֹפָהּ בְּטֵלָה וְגוֹרֶרֶת עָוֹן.

וְכָל הָעֲמֵלִים עִם הַצִּבּוּר,

יִהְיוּ עֲמֵלִים עִמָּהֶם לְשֵׁם שָׁמַיִם;

שֶׁזְּכוּת אֲבוֹתָם מְסַיַּעְתָּן,

וְצִדְקָתָם עוֹמֶדֶת לָעַד.

וְאַתֶּם,

מַעֲלֶה אֲנִי עֲלֵיכֶם שָׂכָר הַרְבֵּה כְּאִלּוּ עֲשִׂיתֶם:" (מסכת אבות פרק ב משנה ב)

 

רש"י שם:

"שיגיעת שניהם משכחת עון. שמתוך שהוא לומד ועוסק בתורה ובסחורה להתפרנס אינו חומד וגוזל ממון אחרים:"
 

הרמב"ם שם:

"רוצה לומר בדרך ארץ הנה - העוסק בפרנסה.


 

ואמרו וגוררת עון - כמו שבארנו במקום אחר, אמרו "סופו, שהוא מלסטם את הבריות"."


 

הרב עובדיה מברטנורא שם:

"דרך ארץ - מלאכה או סחורה:


 

שיגיעת שניהם משכחת עון - שהתורה מתשת כחו של אדם, והמלאכה מפרכת ומשברת את הגוף, ומתוך כך יצר הרע בטל ממנו:


 

וכל תורה שאין עמה מלאכה - ואם תאמר יהא עמל בתורה תמיד ויגיעתה תהא משכחת עון, ומה צורך למלאכה, לכך הוזקק לומר וכל תורה שאין עמה מלאכה סופה בטלה, לפי שאי אפשר לו בלא מזונות, ומלסטם את הבריות ומשכח תלמודו:"

 

הטור:

"ואחר כך ילך לעסקיו, דכל תורה שאין עמה מלאכה סופה בטלה וגוררת עון, שאם אין לו מה יאכל העוני יעבירנו על דעת קונו.

ומ"מ לא יעשה מלאכתו עיקר אלא עראי ותורתו קבע, כמו שמצינו בחסידים הראשונים שהיו עושין מלאכתן עראי ותורתן קבע וזה וזה נתקיים בידן, כי אין מעצור לה' להושיע ברב או במעט.

וישא ויתן באמונה, ויזהר מלהזכיר שם שמים לבטלה, שבכל מקום שהזכרת השם מצויה מיתה מצויה.

ומאד מאד יזהר אדם בענין השבועה, שהרבה הפליגו רבותינו בענין שבועת שקר, ואפילו לישבע באמת, כמו שאמרו אלף עיירות היו לו לינאי המלך וכולם נחרבו מחמת שבועת אמת.

ויזהר מלהשתתף עם העו"ג, דשמא יתחייב לו שבועה וישבע בשם יראתו ועובר משום לא ישמע על פיך. מיהו אם נשתתף ונתחייב לו שבועה, יכול לקבלה. ומיהו אין כל אדם יכול לעמוד בזו, וגם רש"י התירם שאין עכשיו עו"ג." (טור אורח חיים סימן קנו)

 


הבית יוסף:

"ואח"כ ילך לעסקיו וכו' כלומר ולא תימא למה אתה אומר ילך לעסקיו יותר טוב היה לו שילמוד לעולם בתורה לכך אמר מדה טובה הוא שילך לעסקיו כדתנן (פ"ב דאבות) כל תורה שאין עמה מלאכה סופה בטלה כלומר שיכלה ממונו ואח"כ יצטרך לחזור אחר פרנסתו ולא יוכל אפי' לקבוע עתים לתורה וגם יגרום לו עון כי העוני יעבירנו על דעת קונו." (על הטור באורח חיים סימן קנו וכך הוא פסק בשולחן ערוך)

 

"ואחר כך ילך לעסקיו דכל תורה שאין עמה מלאכה מה שהביא רבינו הסיפא ולא הביא הרישא יפה ת"ת עם ד"א וכו' הוא לפי דנראה דהתנא מדבר בשתי כתות מישראל הא' הם התגרים דפורשין בספינות הים והולכים בסחורות בדרך רחוקה וארז"ל ולא מעבר לים היא לא תמצא תורה בתגרין ועליהם אמר יפה תורה עם ד"א דאצל כת זו ד"א עיקר והתורה טפלה ולכן אמר יפה הוא דיהיה יודע מה שכתוב בתורה שיגיעת שניהם משכחת עון וכת אחרת הם לומדי תורה ויושבים בביתם שהתורה אצלם הוא עיקר אמר עליהם וכל תורה שאין עמה מלאכה סופה בטילה וגוררת עון דבכת זו צריך שיתפרנס במלאכה והוא יושב בביתו ועוסק בתורה כי בזה יש לתורה קיום אצל כת זו. ורבינו מדבר כאן בכת זו שיושבי' בביתם ומתפרנסים במלאכה או בשאר עסקים כגון רבית וכיוצא כדי שיוכל לישב בביתו וללמוד תורה על כן הביא על זה הסיפא נ"ל אמת וצדק:" (על הטור באורח חיים סימן קנו)

 

רבותינו היו חכמים, מי שמשנה ופועל נגדם בסוף משלם מחיר.

מי אמר שהוא לא עובד? ראשות ישיבה זה עבודהקעלעברימבאר

בפני עצמה, ניהול חינוכי של המוסד.

 

אחרת גם הטענה שלך צריכה להיות מופנת לראשי ישיבה/רבני עיר/ר"מים בציונות הדתית שמקבלים על זה משכורת.

 

חוץ מזה שכל ישיבה זקוקה לתקציב, כמו שתיאטרון הבימה זקוק לתקציב או כל מוסד

מי אמר שדיברתי עליו?ארץ השוקולד

לגבי ראשות ישיבה והיתר להתפרנס מלימוד תורה - זה אכן נושא השרוי במחלוקת בין הפוסקים.

(בכלל, זה קצת עצוב שכל כך הרבה לומדים תורה בישיבות ובודדים מהם למדו הלכות תלמוד תורה מהתחלה ועד סוף ברמב"ם או בטור או בשולחן ערוך...

זה כמו שאנשים לא ילמדו הלכות חגים לקראת החגים.)


 

זה שהטענה נכונה על רבים בציונות הדתית זה לא סותר את נכונותה.


 

לא הבנתי איך הטענה שלך בסוף רלוונטית להלכה או לדברי רבותינו.

(ואגב, אפשר לוותר על התקציבים לשניהם)

לא מצדיק רק מסבירדרור אל
לגמרי מחוץ לעניין, אני דתי לאומי, ולא הייתי תורם לאף צד שם.


אבל ממה שאני מבין, זה הרבה יותר מסכסוך פרטי בין גיסים. זה הפך לוויכוח מגזרי בין פלגים אידיאולוגים ליטאים.


הנקודה היא לא למצוא מקום ללמוד. באמת שיש הרבה מקומות. הויכוח הוא מיהו הפלג האידיאולוגי שממשיך את המותג "פוניבז', אם הישיבות". לכן זה לא סתם לפרוש ולהקים במקום אחר.


כמובן שמבחינתי זו בדיוק הסיבה לא לתרום, רק מסביר למה זה לגיטימי מבחינתם.

זה בערךדרור אל
כמו שאם בישיבת מרכז נגיד, היה קם פלג אידיאולוגי שמתנגד להנפת דגלי ישראל וגיוס לצבא. ומצליח משפטית לקבל את הזכויות על הישיבה.


ברור שלא הינו בקלות מוותרים.

אני נתקלתי גם, אבל בעיקר בעולם החרדימשה

שאני קצת עובד בו.

אני לא חושב שאתה מציג את הרב מרקוביץ בצורה נאמנה.ימח שם עראפת
ניכר שיש לך דעה אישית אודותיו ואתה דוחף אותה. אני מזכיר שמי שהתחילו את האלימות לא היו תלמידי הרב מרקוביץ.
צר לישלג דאשתקד

אין לי שום דעה אישית עליו. כעיקרון למדתי בבני ברק בשנים קשות וחוויתי את האלימות שהייתה בעת הפילוג עצמו (לפני כ21 שנה, לאחר פטירת הרב ברמן זצ"ל). היו לי חברים משני הצדדים, כולל בנו של הרב מקרוביץ עצמו.

עדיין אני חושב, שאם אדם אחד חושב שמגיע לו משהו ובכדי להשיג את זה הוא יצטרך לבלגן סדרי בראשית, הייתי מאוד מעריך אם הוא היה מוותר - וכל עוד מדובר בתלמיד חכם ובבלגן כל כך עוצמתי, בפירוש הייתי מצפה שהוא יעשה את הצעד הזה - זה לא אומר שהוא טועה או שהוא לא בסדר, הבהרתי את זה קודם ואני חוזר ומבהיר את זה שוב.

אני לא בטוח שאת האלימות הפעיל צד פלוני או אלמוני, המריבות הראשוניות בפוניבז' התחילו עוד לפני הרב מרקוביץ (כמדומני שגם אז צד "המחבלים" היה אלים ומחלל שם שמים גדול בהרבה מ"השונאים", ואכן השונאים הבינו את משמעות המחלוקת ולקחו צעד אחורה כפי שראוי לנהוג). לכן כלל לא הזכרתי את האלימות בדבריי (רק לגלגתי שיש לזה לגיטימציה בישיבת פוניבז', אבל לא התכוונתי בהכרח לצד מסוים).

כדי להבין איך כן אמורים להתנהג במצב כזה, אני מציע לך להסתכל על מריבות דומות שאירעו בישיבות שונות: במרכז הרב, הרצי"ה לא הסתדר עם הרב אריאלי, אז הרב אריאלי עזב והמשיך את הרבצת התורה שלו באופן שכולם היו מרוצים; הרב שפירא לא הסתדר עם הרב טאו, אז הרב טאו עזב והקים לעצמו ישיבה משלו, היה קצת מריבות הם לא הפכו את הישיבה לזירת קרב ואת התלמידים ללוחמים/קבצנים; בישיבת חברון היו לא מעט מריבות - עם הרב חיים סרנא (ובכלל זה עם הרב פרבשטיין), הרב אזרחי, הרב זקס ועוד ועוד - איכשהו הישיבה הצליחה להישאר שפויה, ומקסימום הלך תלמיד חכם ומימן בעצמו ישיבה למי שאוהב אותו ורוצה לשתות את דבריו בצמא (ולא תמיד זה קל, תבדוק כמה היה קשה לתחזק כלכלית את ישיבת עטרת ישראל, וכמה כסף וזמן ודיני תורה היו עד שישיבת כנסת הגדולה עמדה על הרגליים). גם אם היו מריבות קטנות, הן הסתיימו מהר, ובוודאי שלא ציפו שהתלמידים יסתובבו ברחובות כדי לגייס כסף. בישיבת גרודנא, איך שהתחילו מריבות, הרבנים המבוזים הודיעו שכל התלמידים הולכים הביתה עד להודעה חדשה, ואכן קבוצת התומכים שלהם פתרה את הבעיה תוך שבוע-שבועיים.

נתתי לך רשימה די ארוכה של אנשים לא פחות יפים, חכמים וצודקים מהרב מרקוביץ, ואתה רואה ארסנל של פרקטיקות שמשאירות את המריבות במקום מכובד ופותרת את הבעיה בלי להפוך את התלמידים ל"מוציאים לפועל" של הרב שלהם. על זה אני מדבר, ופירוש לא על צדק ויושר ולמי מגיע.

תמונה AI של סופת ביירון. מה דעתכם על זה?נ א

אהבתיסודיתאחרונה

אולי יעניין אותך