שלום. כמה ממחשבותימקרוני בשמנת

אישית מפלגת יחד לא מהווה אופציה מבחינתי בכלל. לבן ארי ומרזל שקלתי להצביע, 

אבל לאחר האיחוד בינם ובין אלי ישי שכפף אותם בהבטחות כמו התנאי שבכל הקדנציה מרזל לא יעלה להר הבית (?!?!?!?) אני עדיין מרגישה שיחד זו מפלגה של אלי ישי, ולאו דווקה נציגת הימין.

ולגבי אדון ישי בעצמו..הוא היה יו"ר ש"ס לתקופה לא קטנה, ואני מאוד רחוקה מדעותיה של ש"ס.. הדיחו אותו והוא עשה הרבה טררם ושיחק אותה מסכן ואז פרש מהמפלגה ברעש גדול כמו איזו דרמה קווין. אני זוכרת את הבוז שחשתי כלפיו כשפרש. 

העובדה שהחליט שהוא מקים מפלגת ימין לא מורידה מכך.

אלי ישי עדיין עסוק בוויכוחים המשפילים מול אריה דרעי את מי מרן אהב יותר וכל זה, וזה פתטי ולא מכבד את הרב עובדיה זצ"ל.

לכן אני בכלל לא שוקלת להצביע ליחד.

 

ההתלבטות שלי היא בין הבית היהודי לליכוד.

ואשמח אם מישהו רוצה לנסות להשפיע על דעתי לכיוון אחד משתיהן.

 

למה הליכוד?

ראשית כי אני רוצה לחזק את ביבי כראש ממשלה כדי למנוע מעליית המחנה הציוני מה שייצור ממשלת שמאל שממנה אני חוששת מאוד. בנוסף אני בסך הכל תומכת בביבי כמנהיג וכפוליטיקאי. הנאום שלו בקונגרס היה גאוני, ושוב ושוב אני רואה איך למרות הלחץ המטורף מצד אובמה, ביבי מצליח לעמוד על שלו ולא להתקפל יותר מידי. אני חושבת שכרגע ביבי הוא המועמד היחיד שיכול לעמוד כרגע בראש ממשלת ישראל. הוא יודע את התפקיד, הוא מייצג את העם בכבוד. ודוגרי, הוא לא אכזב אותי בשום דבר. הדברים שעשה שאינם לרוחי לא היו מפתיעים כיוון שסך הכל הוא חילוני מוצהר, נתון ללחץ רק מצד השמאל שמנסה להדיח אותו בכל מחיר ומצד ארצות הברית. וגם ברשימת הליכוד יש חברים שאני מסכימה עם דרכם באופן כללי (כואב שפייגלין עזב). החסרונות שיש במפלגת הליכוד נראלי ברורים.

 

למה הבית היהודי?

כי בנט זה אח. סתם, ממש לא. בבחירות הקודמות הצבעתי להם ואני מודה שהתאכזבתי. נוצר אז הרושם שהם מייצגים אותי וכרגע אני מרגישה שממש לא. בקדנציה האחרונה אמנם הם העבירו המון חוקים טובים וחשובים, אבל לא פעלו למען הימין כמו שציפיתי.אלא בעיקר בעניינים כלכליים. (אני מודה, הם העבירו אחלה דברים בכנסת, אבל איכשהו הרגשתי שהתפספסה הסיבה האמיתית בגללה הצבעתי להם)

מצד שני, הם הכי קרובים לייצג את דעתי והם מתנגדים בכל תוקף לרצון השמאל בעניין יחסם לפלסטינים. בנט מודע לסכנות הבטחוניות ואומר שזה עומד בדחיפות לנגד עיניו. כרגע, הרבה יותר משכר הדירה שלי דחוף לי מנהיג שיוודא שאוכל לחיות כאן בלי פחד. הדשנה האחרונה הבהירה לי כמה קל לשפוך דם יהודי וזה מה שהכי בוער בי כרגע. לבחור במפלגה שתפעל כמה שיותר כדי שזה לא ישנה.

 

 

מוזמנים לתקן אותי ולנסות לחזק את דעתי לכאן או לכאן. אני באמת לא החלטתי עדיין.

נא לא לפתוח פה השמצות על אף מפלגה. מעולם לא שקלתי להיות בעד מישהו רק כי הוא השפיל את המתחרים.

בכל זאת יחדיקוט

גם דתית, גם חרדית, גם מחוברת לארץ ישראל, והכי חשוב שאינה מפלגה שכל תכליתה להביך את הממשלה ולקרוא עליה תיגר.

במקום השני נמצא הליכוד שהוכיח את יכולתו וכישוריו ללכת בין הטיפות, ובין אובמה לאיחוד האירופאי, ובסופו של יום לשמור על ארץ ישראל. הליכוד אינו מפלגה דתית אבל אין חולק שבניגוד למפלגות השמאל מלפיד עד מרץ הוא, הליכוד, מחובר למסורת ישראל. הטעות הפאטלית של פייגלין שהשתמש בכוחו הפוליטי לשם מטרה אחת ויחידה לנגח את ראש הממשלה מימין, ושום דבר וחצי דבר שעניינם הפרהסיה ואופיה היהודי של מדינת ישראל. בצדק הוא נבעט החוצה, ובצדק אף אחד לא מתגעגע אליו.

לגבי הבית היהודי, לדעתי- חס וחלילה. זו מפלגה שעשתה ברית אחים ויחד אחת עם צורר היהדות יאיר לפיד, והיתה חלק בלתי נפרד מהחקיקה המבישה, והפירות הביאושים של הממשלה היוצאת. פה ושם נרשמו על שם הבית היהודי כמה דברים טובים באמת אולי כדי להמתיק במקצת את הגלולה המרה, כמו אותה חיה שאומרת כשרה אני.

לא נשכח ולא נסלח על פועלו של נפתלי בנט במבצע צוק איתן, שבמקום לגבות את הממשלה בפומבי ולבקר אותה בתוך הדיונים הסגורים הוא עשה נהפוך הוא. ואכן, כשראש הממשלה חוטף כל כך הרבה חיצים מורעלים לא פלא שהוא מתחיל להזניח עניינים חשובים מאוד ועובר לתכנון ולביצוע של הקדמת הבחירות. בנט קדח חור בספינה ועכשו כל מחנה הימין במאמץ נואש להשיט אותה לחוף מבטחים.

 

רק לא בנט.

יחד - הכי ימנית, הכי דתית. ההתקפות על פייגלין מיותרות.שודד ים
הוא עשה טעות אבל הוא יהודי יקר שדעותיו מקוריות וברוב הנושאים הכי ישרות ונכונות.

לא רואה הרבה הבדל בין הבית היהודי לליכוד.
עניין הר הבית לא מצדיק אי תמיכה ביחד.
מרזל כבר עשרים שנה לא עולה להר הבית.
זו הייתה סתם דרישה כדי להוציא את מרזל
וזה מאחורינו.

יחד גם הכי דתית, יותר מהבית היהודי, וכמובן שגם הגי ימנית. אלי ישי הוכיח את נאמנותו הבלתי מתפשרת לארץ ישראל החל מימי קמפ דיויד, דרך התנגדות לגירוש ועד היום, כפי שהעידו רבים וביניהם בנט ודני דיין.

רק יחד.
הבית היהודי עדיףציוני
אני אמנם מצביע יחד מסיבות מגוונות, אך אם את לא שוקלת להצביע להם כלל אלא או לליכוד או לבנט, בנט עדיף, מפני שהליכוד סוטה מכיוון המחנה הלאומי!
ביבי הוא זה שהוביל שחרור מחבלים, הקפאת בנייה ביו"ש וגם הכרה במדינה פלשתינאית.
כמו כן, ההתנהלות שלו בזמן המבצעים הצבאיים מול חמאס היתה מבישה.
שלא הדבר על הקמת "תא גאווה" במפלגה - לגיטימציה לבעלי נטיות הפוכות! ועוד ועוד סיבות.
לחזק את הליכוד לא ישנה דבר מבחינת הקמת הממשלה. החוק קובע שהמפלגה עם מספר הממליצים הגדול ביותר - היא זו שתקים את הממשלה, ולא המפלגה הגדולה ביותר. הקרב הוא קרב גושי, ולא מפלגתי.

על בנט יש לי ביקורת מעל ומעבר (ולכן אני לא בוחר בו), אבל הוא עדיף מכל בחינה על ביבי!
רק לא בנטיקוט

אם הוא היה אחד משלנו סביר שהיה משלב את יחד בתוך הבית היהודי ויוצר כח אמוני פוליטי משמעותי שאי אפשר לדלג עליו, ומייתרת את שאלת הסיכון בהצבעה למפלגה שתלויה על בלימה. הבעיה היא שישי, שטבון, ומרזל הם דתיים מידי לטעמו של בנט, בזמן שהדמויות הנערצות עליו הם: שקד, שובל, ואוחנה [שפרש או הופרש], ודומיהם.

 

למי שעוד לא הפנים, האיסטרטגיה של בנט היא למשוך קולות מהליכוד ולפורר אותו מבפנים בגלל סיכסוך עתיק יומין עם נתניהו. עכשו נתניהו עושה לו את זה בחזרה... ובסופו של יום שניהם ישבו באופוזיציה. נתניהו אולי יגרר לרוטציה שבאמת באמת הוא לא רוצה בה, אבל לגבי בנט הישיבה באופוזיציה היא הרבה יותר ריאלית.

 

אנחנו כאן כדי לעזור לבנט לפרוש מהחיים הפוליטיים.

בנט לא רוצה את מרזל מסיבה פשוטה:ראש יהודי

מרזל שווה 2 מנדטים. אם בנט יכניס לרשימתו את מרזל כמעט כל המנדטים שלו יברחו לליכוד ובנט ומרזל ישארו עם 4 מנדטים. רווחי, לא?

חשבת אולי מי הם המצביעים של בנט, חשבת אם הם היו מוכנים לקבל את מרזל ברשימה?

בבקשה לפתוח ראש ולחשוב לפני שכותבים שטויות.

גם פה אתה צודק. טוב שיש 2 מפלגות.שודד יםאחרונה
בואי נסביר לך למה בית יהודי ולא ליכוד.ותן טל

בואי נעשה את זה על ידי ההשוואה לכנסת הכי קרובה - זאת שלפניה.

 

בכנסת שלפניה הבית היהודי היו 3 מנדטים. הליכוד היה 28. הליכוד הקים את הממשלה, ואכן הכניס לתוכה את הבית היהודי, אבל רק "מתוך רחמים" - הבית היהודי לא היוותה שום משקל שהוא בממשלה, לא יכלה להפיל אותה, וקיבלה תיק צדדי רק כדי להשקיט אותה (תיק המדע והחלל - מרמז על מה שהייתה רלוונטית אז הבית היהודי - בחלל).

 

במסגרת אותה כנסת, הציונות הדתית לא בדיוק נספרה - הכל התנהל על פי מה שהליכוד רצה, שאהוד ברק רצה, ומה שהחרדים - ש"ס ויהדות התורה - הצליחו לסחוט בקולם המשותף מביבי.

 

מגרון, גבעת האולפנה, נזכיר - פונו אז. יישובים שקיימים כבר הרבה שנים והוקמו באמצעות הממשלה עצמה - פונו על ידה.

 

בניגוד למה שנסים להאכיל אותנו - שום יישוב קבע או חלק מיישוב קבע, לא פונה בכנסת האחרונה, הזאת שעכשיו - גם עמונה שהיה סכנה עליה בתחילת הקדנציה, לא פונתה.

 

וכל כך למה? התשובה היא אחת. 12 מנדטים חזקים שעמדו מימין לנתניהו והבהירו לו שהוא לא יכול לעשות מה שהוא רוצה.

 

12 מנדטים שגרמו לשינוי מדיניות בממשלה שבה ציפי לבני, שעפרה ועמונה ממש לא חשובות לה, כנראה, היא שרת המשפטים.

 

12 מנדטים של הבית היהודי.

 

אז נכון - לא ה-כ-ל הצלחנו, יש דברים שהיה קשה, נכון - אבל בהשוואה לכנסת הקודמת, אין ספק שהימין התחזק כיוון שהייתה מפלגה גדולה שהצליחה להחזיק מעמד מול הגורמים שמושכים שמאלה בתוך מפלגת השלטון.

 

חד וחלק - את מצביעה לליכוד = את מחזקת אפשרות חלילה שהליכוד יוכל "לא לשים" על הבית היהודי, ולמשוך שמאלה, וחלילה או להקים ממשלת אחדות, או למשוך שמאלה ולעשות מעשים בעיתיים מאוד לארץ ישראל. וכן, גם ללדת.

 

אם תצביעי לבית היהוודי, מאידך - תקבלי מנדטים שבוודאות ימליצו על נתניהו, ובשל העובדה שגודל הגוש משנה ולא גודל המפלגה המרכיבה את הממשלה - הרי שעזרת לימין לא פחות. אז קיבלת גם קול להמלצה לנתניהו, וג-ם קול ימני חזק שיחזיק את נתניהו במפלגה גדולה חזקה מימין לנתניהו.

 

(ואומנם אין צורך "להשוות" למפלגה שאמרת שאת לא מתכוונת להצביע לה - אבל רק נזכיר, עם כל הכבוד, מפלגה של 3-5 מנדטים, עם או בלי מרזל, כוח ההשפעה שלה מאוד מאוד קטן - כמו שראינו באיחוד הלאומי של 4 מנדטים בכנסת הקודמת)

 

תחשבי, האם את רוצה שיפנו חלק מעפרה, או מצפה כרמים, ממש עם תחילת הקדנציה הזאת - או שאת רוצה מפלגה חזקה ששוב תעצור את זה ותבהיר לנתניהו שהוא חייבלעמוד בהבטחות שלו -בית יהודי גדולה וחזקה, יכולה לעשות את זה.

לגבי ההשוואה ליחדציוני
ציפי לבני היתה 6 מנדטים בלבד בכנסת האחרונה - האם היא לא היתה משפיעה? גם משרד המשפטים, וגם ניהול המו"מ עם הפלשתינאים - המצע שאיתו היא רצה לבחירות.
בעיקרון הכל תלוי על הרכב הממשלה. במידה וביבי ירכיב ממשלת ימין-חרדים-כחלון צרה, וכל מפלגה שתפרוש תוכל להפיל את הממשלה, ליחד תהיה השפעה מרובה. ובאמת לפי הסקרים יחד תהיה לשון מאזניים.
ציפי לבני השפיעה ככה אך ורק מפני שהייתה הראשונה להיכנס,ותן טל

ושהיא לא הייתה "ברורה מאליו" ב"גוש" של ביבי.

 

וזה בניגוד ליחד.

 

ליחד אין ממש מנופי לחץ לביבי - אין להם אפשרות אחרת מלבדיו והם הצהירו כבר ממזמן שהם איתו. לכן אותם הוא לוקח כבר כמובנים מאליהם, ואין סיבה שהם יצליחו "לסחוט" ממנו יותר מידי - הוא יודע שכנראה הם לא מי שעליו תעמוד הקואליציה (כלומר, גם בלעדיהם כנראה יהיה אפשר להקים קואליציה) ושמצד שני הם ימליצו עליו לנשיא ויהיו מוכנים להיכנס גם אחרונים תמורת יותר "פירורים" - כי ישי מ-מ-ש לא רוצה לשבת שוב באופוזיציה.

 

לציפי היה עוד אפשרות, לכן 6 המנדטים שלה קיבלו כוח מאוד חזק במשא ומתן מול ביבי, כולל העובדה שהייתה הראשונה להיכנס. ליחד אין את הפריווילגיות האלו.

 

לכן - מפלגה שלו קטנה, לא תשיג כמו בית יהודי גדול וחזק.

למה לא כחלון?יוני
למה את רוצה לתמוך בנתניהו בתור ראש ממשלה?
במשך השנתיים האחרונות הכל היה טוב ויפה?
אם נתמקד רק בקדנציה האחרונה, הוא שחרר עשרות מחבלים עם דם על הידיים, הקפיא לפרקים את הבניה בירושלים ובהתיישבות כולה. הוא לא עמד בלחצים של התקשורת השמאלית, בלי לדבר על לחצים מחו"ל..
ובנט שכל הריצה שלו היא על בסיס "יד ימין על ההגה של ביבי" ישב שם כל עוד הכיסא היה נח לו.
וכך גם כחלון יעשה..

כחלון הוא ליכודניק שאמור לשים רגל על הגז/ ברקס הכלכלי של נתניהו ובנט הוא ליכודניק שאמור להיות היד על ההגה המדיני.

אם כבר, עזבי את אלי ישי, יחד יכולים להיות סוג של אופוזיציה בתוך הקואליציה שתמשוך את כולם שם ימינה.



(עצוב שהזיכרון של אנשים כזה קצר. ביבי צועק שהרצוג יחלק את ירושלים, כמה שטחים בירושלים ביבי מסר לכל מיני מדינות וכנסיות בין לאומיות?? אתם בטח כבר לא זוכרים)
אם לא יחד אז ליכוד.דוסית גאה!

בבחירות האלה הליכוד חייב לקבל כמה שיותר מנדטים.

אני מעניק לכם תקציב בלתי מוגבל לקמפיין פוליטיזיויק
אבל בתנאי אחד: אתם מקימים מפלגה ומריצים את עצמכם עם נבחרת. מה המצע של המפלגה שלכם? בונוס: מי האנשים שאתכם ברשימה?
כסף אף פעם לא מהווה בעיה מעכבת בפוליטיקהפ.א.
הבעיה היתה ונשארה איוש המועמדים - ליצור נבחרת שתהיה מקובלת ואטרקטיבית על פלח משמעותי מציבור הבוחרים, שתוכל לזכות במספיק מנדטים כדי להגיע לייצוג הולם בכנסת.  
מה פתאוםזיויק
לוגית, אם לכל אחד היה תקציב, הרבה יותר היו רצים והיה לך היצע גדול יותר. בלי לקבוע אם זה מצב טוב יותר או להפך.
אז לא מבין את הלוגיקה שלך בהקשר הפוליטיפ.א.אחרונה
עבר עריכה על ידי פ.א. בתאריך כ"ו בכסלו תשפ"ו 7:27

באקדמיה, בתעשיית ההייטק, בתחומי מו"פ (מחקר ופיתוח) - כאן אכן תקציבים גדולים וכסף רב מהווים פוטנציאל ליותר חוקרים מבריקים, ליותר סטארטאפים ופיתוח המצאות בתחומים שונים שיתורגמו בהמשך לחברות מצליחות - את הפירות נראה בעוד שנים.  

 

 בפוליטיקה, אני צריך את ההצלחה עכשיו. לא בעוד 5-10-15 שנים.  איך הכסף הגדול יביא לי לבחירות הקרובות את המועמדים המתאימים להובלת המגזר הדתי לאומי על זרמיו וגווניו, מועמדים שיהיו מוכרים ועם ניסיון ועשייה ציבורית מוכחת כדי שהציבור הדתי לאומי יזכה לנבחרת מנצחת בבחירות שיתבטא בכוח פוליטי בכנסת?

מי הם המועמדים הכריזמטיים שלנו, הכוכבים הפוליטיים המקבילים לבנימין נתניהו, אריה דרעי, בני גנץ, יאיר לפיד, יאיר גולן, בציבורים האחרים? מי מהם הגיע לאן שהגיע בגלל כסף גדול ולא בזכות כישוריו האישיים שהביאו אותו לעמדת הנהגה?

אני לצערי לא מכיר. 

עוד הוכחה לאפסיות של ביבירועישםטוב

פשוט לא נתפס

 

 

 

 

ביבירועישםטוב

ביבי מתנהל *בדיוק* לפי התפיסה השמאלנית שאומרת - 

יש בעזה מיליון-2 חפים מפשע, אנשים ממש טובים.

למרבה הצער קבוצה טרוריסטית איכשהו השתלטה עליהם.

בגלל 7.10 ישראל נאלצה בלית ברירה לצאת למלחמה וחבל על כל הרוג ופצוע "לא מעורב".

עכשיו שחמאס כמעט נעקר אז ישראל כמובן תעזור לעזתים, האנשים הטובים והאיכותיים, להשתקם חזרה.

 

אתה קורא את מה שאתה מעלה כאן?!הסטורי
אין כאן שום דבר על ראש הממשלה. ארה"ב דורשת, נו שוויין. היו גם כותרות כאלו, רק לפני קצת יותר מחודש, על המחבלים ברפיח ש"ארה"ב דורשת שניתן להם לצאת" וכל שונאי נתניהו חגגו כאן. היא דרשה, הוא סירב. היום המחבלים הללו מתים או בכלא.
אתה קורא את מה ששלחת?ארץ השוקולדאחרונה

כי נראה שלא.

מדובר פה על דרישה אמריקאית, לא על מה שישראל עושה או מבצעת, אז אין פה הוכחה לכלום על נתניהו.


אפשר לנסות ללחוץ שלא יקרה אם באמת אכפת לך.

עכשיו אפשר להיות בטוחבינייש פתוח

חוק הגיוס לא יעבור בשום מתכונת. אלא אם כן יחליפו ממשלה (לא חייב בחירות, אבל זה תלוי במרכז הפוליטי שיפסיק להחרים את נתניהו) ויביאו לחוק שבאמת יגייס חרדים.

אני מקווה שכולם הבינו מזמן שלעולם לא נשיג שינוי בהידברות, שיתוף פעולה ובאופן הדרגתי.

במיוחד שהחוסר בחיילים די גדול וקריטי, אבל הוא קטן מאוד ביחס למיצוי המקסימלי של החרדים הבריאים בגיל גיוס.

אף אחד לא רוצה ולא צרייך לגייס את כל פונוביץ וכל מיר וכל ישיבת חברון ואת כל חסידות סאטמר ותולדות אהרון.

הסברתי את דבריך לנקדימון, לא כתבתי מה דעתיהסטורי

לגופם של דברים:


א.אני לא מדבר על 'שוויון בנטל' והמושג שוויון כשלעצמו לא מעניין אותי.

אין שוויון ולא היה שוויון. אי אפשר שיהיה שוויון - לא בין לוחמים ביחידות קרביות לג'ובניקים, לא בין אנשים עם מסוגלויות שונות ותפקידים שונים. הכי מביך זה לשמוע עיתונאים בוגרי גלי צה"ל, שהשירות הצבאי שלהם היה חסר כל סיכון, חסר כל מאמץ אמיתי והתרומה של השירות שלהם לבטחון ישראל היתה 0 עגול במקרה הטוב ובעיקר מקפצה לג'ובים הבאים בתקשורת, כזאת שאין לבוגרי שירות צבאי אמיתי - מדברים על הנטל והשוויון בו.


ב. צה"ל צריך להבנות מחדש, ליישר את המטרות, לחזור להיות צבא שמשימתו הראשית היא בטחון ישראל, שהקוד האתי שלו הוא כזה שעמינו וחיילנו קודמים לאוייב וקודמים לכל מיני ניסויים חברתיים של שוויון מדומה וקדמה עקומה. כחלק מזה, הצבא גם יתעדף את הצרכים של הלוחמים בקדושת המחנה, על פני דחיפת נשים לכל מיני מקומות, תוך הורדת הרף והעמדת שרפרף בבוחן מסלול.


ג. חלק מהבניין מחדש הזה, הוא צורך בהרבה יותר חיילים אמיתיים. הצורך הזה מצדיק גם גיוס חובה. צריך לוחמים בשדה הקרב, צריך בשביל שהם יוכלו להלחם תומכי לחימה בהתאם וצריך אנשי 'חזית שבעורף' כמו אנשי מודיעין וכד'.


ד. שאר משימות שאינן צורך ביטחוני ממשי, בין אם עושים אותן על מדים (גלי צהל, מורים חיילים, בדיקות קורונה, סיוד מעונית של מסתננים וכד') ובין אם לא (מה שמוגדר היום שירות לאומי/אזרחי לסוגיו) - אינן  אמורות להיות באחריות הצבא (למעט אולי מצבי חירום ממשיים) ואין שום סיבה להתייחס אליהן כשירות צבאי משום בחינה.


ה. זה נכון גם הלכתית - למחלמת מצווה הכל יוצאין, למשימות אחרות גם אם הן חשובות - מי שנדבו ליבו.


ו. ממילא איני רואה שום מקום להשוואה בין אחי החרדים, לאויבים הערבים.

את הערבים (למעט יחידים מהם שחפצים להיות בצד שלנו על מלא לשמוח בשמחתינו ולהצטער בצרתינו) צריך לגרש מהארץ. גם אם לא בשלו התנאים לכך - חובה להרחיק אותם מכל הקשר ביטחוני לא לאמן אותם בנשק, לא לתת להם להתקרב לנשק, לא לשפץ בסיסים של צה"ל (השתגענו לגמרי?!).

שירות לאומי למי שנשאר כאן? לא יודע, אולי זה יכול להיות סוג מודרני של ה'יהיו לך למס ועבדוך' של התורה. אין לזה קשר לחובה ההלכתית והלאומית של יציאה למלחמת מצווה.

חבל שלא דנים בפורום הזה…סיעתא דשמייא1
…על תאונות הדרכים הקטלניות. 
דביל.ימח שם עראפת

הרתעה היא דבר דינמי, ואפשר להחזיר אותה בקלות.

עונש מוות למחבלים זו הרתעה מצויינת למשל.


לא כל הערבים הם אוייבים, נכון. כל אלה שנמצאים בישראל- הם אוייב נקודה. לא כולם פגעו בנו, נכון. אבל כלל האוכלוסייה הפלסטינית מחפה על הפשע, ולא מוקיעה מתוכה את המחבלים. להיפך, הם מרוממים אותם ומגדלים אותם ומחנכים את ילדיהם על ערכיהם.


הוי שוטה, ערבי אחד באוסטרליה הציל מטבח גדול יותר. חסיד אומות העולם. מליוני ערבים אחרים רצחו אותנו שוב ושוב בשנים האחרונות, תקפו אותנו באין ספור מלחמות, והערבי הבודד ההוא ישנה את המאזן?!?!

תיפח רוחך רשע אדיוט ושקרן!

שאלות שכל אדם חושב צריך לשאול את עצמו על כיפת ברזלסביר11

💡שאלות שכל אדם סביר צריך לשאול את עצמו לגבי כיפת ברזל וטיל החץ:

1. האם ראיתם אי פעם בעיניים שלכם- כשנאלצתם להיות בחוץ בזמן אזעקה -יירוט אמיתי של רקטה או טיל שעף בצורה אופיינית, וכיפת ברזל שמזנקת אליו ואכן פוגעת בו באמת? לא ראיתם.


ואם ראיתם סרטון כזה- כל איש מולטימדיה שעוסק בעיבוד סרטים ובפוטושופ יכול להראות שהסרט הוא מפוברק, אולי ברמה מקצועית יותר מהסרט המפוברק של שדה תימן, אך נוצר במסך המחשב ולא במציאות.

( יש ברשת כמה סרטים מפוברקים של פגיעה ,עם הסברים משכנעים של איש מקצוע שמראים שהם מפוברקים והפגיעה לא קרתה)


2. טילי תמוז ,גיל ,וכל טיל מכובד,  מראה צלב שהטיל מצלם בעצמו כיצד הוא מתקרב למטרה,

שהולכת וגדלה, עד שהמסך שחור כשהוא מפוצץ אותה.

האם ראיתם אי פעם סרטון כזה מכיפת ברזל?

אני בטוח שלא ראיתם.

ואם כן, איש מקצוע כנ"ל -יוכל להראות לכם שזה סרט מפוברק.


וכן לגבי יירוט של טיל על ידי טיל חץ.


האם לדעתכם קיימים סרטים של יירוט, אלא שמסתירים אותם מהציבור?

לא הגיוני לחשוב כך, כי סרטים כאלה יכולים רק להועיל ולהגביר את אמון הציבור במערכות.


3. 📢מדוע ,כשמתפרסם שהגיע טיל=רקטה לאיזור מסוים, ושהוא יורט בהצלחה, נשמעים באזור כמה פיצוצים .למה יותר מפיצוץ אחד,

כמה פעמים יכולה רקטה של האויב להתפוצץ?

הרי לאחר הפיצוץ הראשון הרקטה כבר לא קיימת יותר. אולי זה חתול בעל תשע נשמות?


4. ידוע שארהב השתתפה ומשתתפת בפיתוח  כיפת ברזל והחץ . האם אין לה אינטרס להגן על עצמה? הרי היא נמצאת בסכנת ירי טילים מכל ספינה רוסית שמתקרבת לחופי ארה"ב גם ממרחק גדול, כגון אלף/ אלפיים קילומטר.

אם כן ,למה ארה"ב לא רוכשת טילי כיפת ברזל או חץ מישראל?

ולהיפך, היא ביטלה עסקאות רכישה של הכיפה מישראל. למשל חפשו בגוגל : "ארה"ב לא תרכוש את מערכת כיפת".

מה שאומר שאין לארה"ב אמון 🤏 בטילים שהיא מייצרת על ידי ישראל.

🐣אבל לקידום מכירות- למה לא? כלומר ארה"ב, שמושקעת בכיפת ברזל וב- חץ,  יש לה אינטרס שמדינות שונות ירכשו מישראל את המערכות הללו, והיא תגזור קופון ברווח , מה שיכול להסביר מדוע גרמניה רכשה לאחרונה חץ3,

ומי יכול לשלול את הטענה שזהו תרגיל של איש העסקים טראמפ , שנתן לגרמניה את הכסף לרכישה?

אגב, גם סינגפור, שסיכמה שתרכוש מערכת כיפת ברזל מישראל- חזרה בה ולא ולא רכשה. חפשו בגוגל "סינגפור לא תרכוש כיפת".



כן ראיתי. פיזית.נקדימון
ולא אכפת לי איך קוראים לזה - זה פוגע ומציל חיים.
ראיתי מלאזוזיק העכבראחרונה

גם אתה היית רואה אם היית גר באיזורים מסויימים בארץ.

ראיתי כיפת ברזל רודף אחרי טיל ופוגע בו לפחות שלושים פעמים. ראיתי שיגורים של כיפת ברזל יוצאים מהקנים. ראיתי והחזקתי בידיים המון רסיסים - גם של מיירטים.

אולי מישהו השתיל לי שבב עם דמיונות לתוך הראש, כשנכנסים לעולם הקונספירציות אפשר להיות מאד פוריים ואין גבול לאפשרויות. 

ענין טכני פשוט -למה כדאי ליועמשיט והחבר'ה למרוחסביר11


לעיל בדקה 24:00 בימים אלה של  תחילת ואמצע דצמבר  מתבצע מהלך רוחבי של מחיקת כל השיחות וההתכתבויות

ביניהם ,כנראה כולל נשיא העליון והיועמשית,

פרט לכך שבווטסאפ הרבה התכתבויות מוגדרות למחיקה אוטומטית אחרי חודש עד שלושה , ולזה בדיוק הם מחכים ,שיעברו חודש עד שלושה חודשים מאוקטובר

ממילא לא ימצא שופט חוקר להחליף את היועמשיתכמו🐌תמס

שעומד בדרישות של השר לוין ושל בגץ גם יחד

כך או כך הפרשה ירדה מסדר היום הציבורי

מקווה שהפצר החדש יעשה ניקיון בפצריה

או לפחות תשתנה שם רוח המפקד

אבל תודה שהחזרת את הנושא החשוב הזה לדיון

ספוילרזיויק
לא יקרה
כבר קורה הם מגלגלים כולם אחריות על הפצריתכמו🐌תמסאחרונה

ומתנערים מזה.

עכשיו יש להם מפקד חדש

שימו לב: התרמות לישיבת פוניבז'שלג דאשתקד

חברים, אני מבקש לתאר כאן תופעה שנרמזה בכל מיני כתבות מוזרות שגוגל מעלה לי, אך על מימדיה לא פיללתי. אלמלא ראיתיה בבית כנסת אצלינו - לא האמנתי:

כידוע, לפני תקופה קצרה התקבלה הכרעה סופית - לכאורה - בנוגע למריבת רבת השנים בישיבת פוניבז'. המריבה הייתה, כזכור, בין הרבנים הוותיקים והיורשים הישירים של הישיבה, ובין הרב שמואל מרקוביץ' שראה בעצמו יורש אולטימטיבי לחלק גדול מהסמכויות בישיבה. הפסק של השופט חעשין, הדהד סברות של הרבה אנשים, ודרש מהרב מרקוביץ לסגת מכל הנכסים והסמכויות שהוחזקו על ידו, ולהסתלק עם תלמידיו מהישיבה לקראת סוף שנה"ל הנוכחית.

בפניבז', כצפוי, מריבה לא מסתיימת מהר כל כך. כבר יש דיבורים על ערעור (בפעם המי יודע כמה), וכן על דינר להקמת ישיבה חדשה, ועוד. ההפתעה שחיכתה לי מחוץ לבית הכנסת השכונתי, הייתה שני תלמידי ישיבה חינניים, שסיפרו שהם מישיבת פוניבז' ו"כידוע" רוצים לזרוק את הישיבה שלהם לרחוב,  ולכן הם מבקשים את עזרת הציבור. כמובן שהם לא סיפרו מי זה פוניבז', ואת מי רוצים לזרוק ולאן (הרי אם נער רוצה ללמוד תורה, לא תחסרנה ישיבות שתכלנה אותו ולא יחסרו רבנים שילמדו אותו בבחינת "ספי ליה כתורא"). ובכלל, ממתי בחורים צריכים לאסוף כסף לישיבה שלהם, הרי כל מטרת הישיבה היא כדי שיוכלו ללמוד תורה ללא טרדות (למעט זריקת סטנדרים/ לבנים/ ג'ורה, כתיבת גרפיטי, גניבת פראק או למצער, חסימות כבישים ברחבי הארץ).

כך או כך, ובאמת לא מתוך נקודת מבט של צד מסוים. דומני שרוב הציבור לא רואה בעין יפה את ההיאחזות של הרב מרקוביץ בקרנות המזבח, ודווקא הוא שבכל כך הרבה הזדמנויות היה יכול לסגת ולכבד את עצמו ואת התורה, ותמורת זאת הותיר את המריבה המסריחה הזו באוויר. כך, שגם אם הוא צודק ובאמת מגיע לו הכבוד המפוקפק הזה של "יורש ראשות ישיבת פוניבז' על פי פסק בית משפט", הרי שמרב ומרביץ תורה הציפייה היא אחרת.

לכן, אני מבקש ליידע את הציבור, שהתרומות הללו אינן לישיבת פוניבז' (אם מישהו כ"כ משתוקק לתרום לה), אלא לרב מרקוביץ, שעדיין מנסה לשוות אווירה של מלחמה, וגם אם יילך - רבים היו מצפים ממנו לעמוד בכוחות עצמו, כמו כל ראש ישיבה אחר (ואולי זו הבעיה התמידית, שבמקום לקבל דברים בזכות, מנסים לקבל דברים בכוח הירושה), ולא לשלוח את תלמידיו לקבץ נדבות.

מפליא אותי שאתה בכלל מביא את הסיפור/ידיעה הזו כאןזמירות
כי מה לציבור שלנו, דתי לאומי - ולחרדים של פוניבז'?
ביטלתי את הוראת הקבע לצדקה למוסד חרדיסודית
ונותנת לדתי לאומי שלומד בישיבה ועשה למעלה מ250 ימים בצבא 
הבאתי את הידיעהשלג דאשתקד

כי פגשתי אותם בבית כנסת באזור שלי, שהוא כללי, לאו דווקא חרדי.

הם אוספים כסף במקומות שאנשים תורמים, וזה לא בהכרח מקומות של חרדים. אז מחר אתה יכול לפגוש אותם מתחת לבית שלך.

הם הסכימו לקבל את הבורר הזהנקדימון

ועכשיו כשפסק נגדם, פתאום זה לא מתאים.

הם עושים חילול השם של הרמה השפלה ביותר.

בפעם הבאהברגוע
תגיד להם שלפי הפסק אסור להם לקרוא לעצמם פוניבז'.


ד"א זה לא כ"כ חריג שבחורי ישיבה מתרימים לישיבה שלהם

אולישלג דאשתקד

באמת לא מעניין אותי מי צודק ולמי מותר לקרוא לעצמו פוניבז'. בעיקרון מהמעט שאני מבין, רק מתחילת שנהל תשפ"ז יחול עליהם האיסור הזה, אבל זה באמת לא משנה.

ממה שאני מכיר בעולם החרדי, בחורים שאוספים כסף לישיבה, זה או לת"ת (תומכי תורה - עזרה של הישיבה לתלמידים וחתנים מעוטי יכולת) או אסיפת כספים נקודתית לבניית ספרייה וכדו' (כשהייתי בישיבה קטנה חרדית, היו אוספים לפני פורים לספרייה של הישיבה. אבל היה סתם בכמה רחובות ליד הישיבה, בעיקר כדי להעסיק את הילדים). וגם זה, בדרך כלל באזור מסוים או לפי כתובות של בוגרים. ככלל, תלמידים לא עומדים כמו בבית כנסת קבצנים ומתרימים בשביל האחזקה השוטפת של הישיבה שלהם.

לא הבנתיאוהב כל יהודי

נראה שאתה מזדהה כנראה עם צד אחד, ומעמיד פני תם כאילו אין לך דעה בעניין,

אני יושב בבית כנסת שאליו מגיעים המון בחורים לא פעם ולא פעמיים, לא בהכרח אוהב את זה,

אבל לא רואה בזה דבר כזה הזוי,

מה שאתה כותב זו דמגוגיה זולה במיטבה,

כמובן שיש הרבה ישיבות, אבל יש משפחות רבות שמבחינתם זו הישיבה שמייצגת את תפיסת עולמם, כמובן שזכותך המלאה כפי שנראה עשית לא לתרום, אבל כזו צרות עין, שאכפת לך שחלילה מישהו יתרום להם כמה פרוטות,

עוד לא ראיתי

אסביר לךשלג דאשתקד

אבל אני חייב לפתוח בזה שאתה משתמש בהרבה מילים שיפוטיות (מעמיד פני תם, דמגוגיה זולה במיטבה, כזו צרות עין). זה לא תמיד נעים לקרוא את זה. אבל זו הערת אגב.

לגופו של עניין:

אין לי דעה לגבי מי צודק בדיון עצמו. אין לי מושג על סמך מה הרב מרקוביץ חושב שמגיע לו והרב פלוני חןשב שלא מגיע לו. באמת אין לי מושג.

ברמה האישית, מבחינתי יש אנשים טובים בכל צד ובימים שהייתי בחרדי היו לי חברים משני הפלגים והערכתי מאוד את הנחמדעם והחכמים שביניהם, ללא הבדל. מבחינת קשר לצד מסוים בפוניבז' - צר לי ידידי, אין לי חיבה לישיבה הזו ולא למגזר שהיא מייצגת, משום כיוון.

מבחינת התנהלות, כתבתי בצורה ברורה בהודעה הראשונה, שלטעמי הרב מרקוביץ לא נהג בהגיון ובאחריות בכך שהוא לא עזב את פוניבז' מזמן והקים לו ישיבה משלו. הוא אדם אחד ועד כמה שהוא ראוי, הוא יוכל לבסס טת מעמדו בעצמו. בצד השני יושבים הרבה אנשים שנמצאים שם הרבה שנים וחלקם אינטגרליים בישיבה (כמו המנהל ואוספי הכספים וכו'), אז טבעי שהציפייה תהיה ממנו, לקום וללכת, לא מתוך צדק אלא דווקא מתוך אחריות לכבוד התורה (אתה לא תאמין, אבל ממש לאחרונה אמר לי את זה בדיוק, אדם שמאוד מחובר ושותף בהגיונות הפלג הירושלמי וכו).

עד כאן דברים שלא מאוד רלוונטיים לפתיחת השרשור, אבל הוצהרו בפירוש בפתיחת הדברים.


אני מדבר על תופעה שרב מבוגר רוצה לפתוח ישיבה, אז שיילך ויפתח ישיבה. למה הוא שולח בחורים לקבץ נדבות בבתי כנסת? קורה שישיבה עושה אירוע התרמה גדול והיא פונה לציבור, אבל זו תמיד ישיבה קיימת שפונה בדרכים יחסית מכובדות, לבוגרים, שכנים ומקסימום בפרסומות באינטרנט, ובוודאי לא שולחת תלמידים לשוטט ולקבץ נדבות. מה גם, שתמיד סרטון הישיבה וההיסטוריה שלה חשוף לציבור כפרסומת.

כאן מדובר בפנייה לציבור שמבזה את התלמידים, במצג שווא לציבור התורמים ובכלל בהקמת מוסד שלא ברור למה הוא מוקם. הרי אם מדובר בישיבה שנפתחת, למה שלא יסדרו את ההיבט הכלכלי בדיוק כמו כל ישיבה שמוקמת. הרי לא מדובר באנשים טיפשים או חסרי ניסיון.


זה מה שאני מבהיר, וכמובן מי שבא לו - שיתרום לאן שבא לו.

עוד מילה, אם זה חשוב ככשלג דאשתקד

אני לא בא להצדיק שום צד מבעלי המחלוקת. למעשה, כמעט מאז שהתחיחו המחלוקות היו אנשים טובים שניסו לשבת על הגדר או אפילו לפשר. המציאות היא ששני הצדדים דחו והפריעו לכל גורם כזה, וזה ממש לא כבוד גדול לאף אחד.

כן אציין שהתופעה הזו חוזרת על עצמה הרבה. גם במחלוקת היעב"ץ והרב אייבשיץ, היו רבנים שניסו לפשר וכמדומני הרב חיים רפפורט כתב אז בכאב שחבל שאף צד לא מוכן להקשיב ולהגיע להבנות.

ההסבר יותר פשוטארץ השוקולד

כשלא עובדים, כסף הופך לאישיו ובסוף פועלים באופן לא ראוי להשיג כסף.

כך כבר פירשו רבותינו על המשנה במסכת אבות:

"רַבָּן גַּמְלִיאֵל בְּנוֹ שֶׁל רַבִּי יְהוּדָה הַנָּשִׂיא אוֹמֵר:


 

יָפֶה תַּלְמוּד תּוֹרָה עִם דֶּרֶךְ אֶרֶץ,

שֶׁיְּגִיעַת שְׁנֵיהֶם מְשַׁכַּחַת עָוֹן.

וְכָל תּוֹרָה שֶׁאֵין עִמָּהּ מְלָאכָה,

סוֹפָהּ בְּטֵלָה וְגוֹרֶרֶת עָוֹן.

וְכָל הָעֲמֵלִים עִם הַצִּבּוּר,

יִהְיוּ עֲמֵלִים עִמָּהֶם לְשֵׁם שָׁמַיִם;

שֶׁזְּכוּת אֲבוֹתָם מְסַיַּעְתָּן,

וְצִדְקָתָם עוֹמֶדֶת לָעַד.

וְאַתֶּם,

מַעֲלֶה אֲנִי עֲלֵיכֶם שָׂכָר הַרְבֵּה כְּאִלּוּ עֲשִׂיתֶם:" (מסכת אבות פרק ב משנה ב)

 

רש"י שם:

"שיגיעת שניהם משכחת עון. שמתוך שהוא לומד ועוסק בתורה ובסחורה להתפרנס אינו חומד וגוזל ממון אחרים:"
 

הרמב"ם שם:

"רוצה לומר בדרך ארץ הנה - העוסק בפרנסה.


 

ואמרו וגוררת עון - כמו שבארנו במקום אחר, אמרו "סופו, שהוא מלסטם את הבריות"."


 

הרב עובדיה מברטנורא שם:

"דרך ארץ - מלאכה או סחורה:


 

שיגיעת שניהם משכחת עון - שהתורה מתשת כחו של אדם, והמלאכה מפרכת ומשברת את הגוף, ומתוך כך יצר הרע בטל ממנו:


 

וכל תורה שאין עמה מלאכה - ואם תאמר יהא עמל בתורה תמיד ויגיעתה תהא משכחת עון, ומה צורך למלאכה, לכך הוזקק לומר וכל תורה שאין עמה מלאכה סופה בטלה, לפי שאי אפשר לו בלא מזונות, ומלסטם את הבריות ומשכח תלמודו:"

 

הטור:

"ואחר כך ילך לעסקיו, דכל תורה שאין עמה מלאכה סופה בטלה וגוררת עון, שאם אין לו מה יאכל העוני יעבירנו על דעת קונו.

ומ"מ לא יעשה מלאכתו עיקר אלא עראי ותורתו קבע, כמו שמצינו בחסידים הראשונים שהיו עושין מלאכתן עראי ותורתן קבע וזה וזה נתקיים בידן, כי אין מעצור לה' להושיע ברב או במעט.

וישא ויתן באמונה, ויזהר מלהזכיר שם שמים לבטלה, שבכל מקום שהזכרת השם מצויה מיתה מצויה.

ומאד מאד יזהר אדם בענין השבועה, שהרבה הפליגו רבותינו בענין שבועת שקר, ואפילו לישבע באמת, כמו שאמרו אלף עיירות היו לו לינאי המלך וכולם נחרבו מחמת שבועת אמת.

ויזהר מלהשתתף עם העו"ג, דשמא יתחייב לו שבועה וישבע בשם יראתו ועובר משום לא ישמע על פיך. מיהו אם נשתתף ונתחייב לו שבועה, יכול לקבלה. ומיהו אין כל אדם יכול לעמוד בזו, וגם רש"י התירם שאין עכשיו עו"ג." (טור אורח חיים סימן קנו)

 


הבית יוסף:

"ואח"כ ילך לעסקיו וכו' כלומר ולא תימא למה אתה אומר ילך לעסקיו יותר טוב היה לו שילמוד לעולם בתורה לכך אמר מדה טובה הוא שילך לעסקיו כדתנן (פ"ב דאבות) כל תורה שאין עמה מלאכה סופה בטלה כלומר שיכלה ממונו ואח"כ יצטרך לחזור אחר פרנסתו ולא יוכל אפי' לקבוע עתים לתורה וגם יגרום לו עון כי העוני יעבירנו על דעת קונו." (על הטור באורח חיים סימן קנו וכך הוא פסק בשולחן ערוך)

 

"ואחר כך ילך לעסקיו דכל תורה שאין עמה מלאכה מה שהביא רבינו הסיפא ולא הביא הרישא יפה ת"ת עם ד"א וכו' הוא לפי דנראה דהתנא מדבר בשתי כתות מישראל הא' הם התגרים דפורשין בספינות הים והולכים בסחורות בדרך רחוקה וארז"ל ולא מעבר לים היא לא תמצא תורה בתגרין ועליהם אמר יפה תורה עם ד"א דאצל כת זו ד"א עיקר והתורה טפלה ולכן אמר יפה הוא דיהיה יודע מה שכתוב בתורה שיגיעת שניהם משכחת עון וכת אחרת הם לומדי תורה ויושבים בביתם שהתורה אצלם הוא עיקר אמר עליהם וכל תורה שאין עמה מלאכה סופה בטילה וגוררת עון דבכת זו צריך שיתפרנס במלאכה והוא יושב בביתו ועוסק בתורה כי בזה יש לתורה קיום אצל כת זו. ורבינו מדבר כאן בכת זו שיושבי' בביתם ומתפרנסים במלאכה או בשאר עסקים כגון רבית וכיוצא כדי שיוכל לישב בביתו וללמוד תורה על כן הביא על זה הסיפא נ"ל אמת וצדק:" (על הטור באורח חיים סימן קנו)

 

רבותינו היו חכמים, מי שמשנה ופועל נגדם בסוף משלם מחיר.

מי אמר שהוא לא עובד? ראשות ישיבה זה עבודהקעלעברימבאר

בפני עצמה, ניהול חינוכי של המוסד.

 

אחרת גם הטענה שלך צריכה להיות מופנת לראשי ישיבה/רבני עיר/ר"מים בציונות הדתית שמקבלים על זה משכורת.

 

חוץ מזה שכל ישיבה זקוקה לתקציב, כמו שתיאטרון הבימה זקוק לתקציב או כל מוסד

מי אמר שדיברתי עליו?ארץ השוקולד

לגבי ראשות ישיבה והיתר להתפרנס מלימוד תורה - זה אכן נושא השרוי במחלוקת בין הפוסקים.

(בכלל, זה קצת עצוב שכל כך הרבה לומדים תורה בישיבות ובודדים מהם למדו הלכות תלמוד תורה מהתחלה ועד סוף ברמב"ם או בטור או בשולחן ערוך...

זה כמו שאנשים לא ילמדו הלכות חגים לקראת החגים.)


 

זה שהטענה נכונה על רבים בציונות הדתית זה לא סותר את נכונותה.


 

לא הבנתי איך הטענה שלך בסוף רלוונטית להלכה או לדברי רבותינו.

(ואגב, אפשר לוותר על התקציבים לשניהם)

לא מצדיק רק מסבירדרור אל
לגמרי מחוץ לעניין, אני דתי לאומי, ולא הייתי תורם לאף צד שם.


אבל ממה שאני מבין, זה הרבה יותר מסכסוך פרטי בין גיסים. זה הפך לוויכוח מגזרי בין פלגים אידיאולוגים ליטאים.


הנקודה היא לא למצוא מקום ללמוד. באמת שיש הרבה מקומות. הויכוח הוא מיהו הפלג האידיאולוגי שממשיך את המותג "פוניבז', אם הישיבות". לכן זה לא סתם לפרוש ולהקים במקום אחר.


כמובן שמבחינתי זו בדיוק הסיבה לא לתרום, רק מסביר למה זה לגיטימי מבחינתם.

זה בערךדרור אל
כמו שאם בישיבת מרכז נגיד, היה קם פלג אידיאולוגי שמתנגד להנפת דגלי ישראל וגיוס לצבא. ומצליח משפטית לקבל את הזכויות על הישיבה.


ברור שלא הינו בקלות מוותרים.

אני נתקלתי גם, אבל בעיקר בעולם החרדימשה

שאני קצת עובד בו.

אני לא חושב שאתה מציג את הרב מרקוביץ בצורה נאמנה.ימח שם עראפת
ניכר שיש לך דעה אישית אודותיו ואתה דוחף אותה. אני מזכיר שמי שהתחילו את האלימות לא היו תלמידי הרב מרקוביץ.
צר לישלג דאשתקד

אין לי שום דעה אישית עליו. כעיקרון למדתי בבני ברק בשנים קשות וחוויתי את האלימות שהייתה בעת הפילוג עצמו (לפני כ21 שנה, לאחר פטירת הרב ברמן זצ"ל). היו לי חברים משני הצדדים, כולל בנו של הרב מקרוביץ עצמו.

עדיין אני חושב, שאם אדם אחד חושב שמגיע לו משהו ובכדי להשיג את זה הוא יצטרך לבלגן סדרי בראשית, הייתי מאוד מעריך אם הוא היה מוותר - וכל עוד מדובר בתלמיד חכם ובבלגן כל כך עוצמתי, בפירוש הייתי מצפה שהוא יעשה את הצעד הזה - זה לא אומר שהוא טועה או שהוא לא בסדר, הבהרתי את זה קודם ואני חוזר ומבהיר את זה שוב.

אני לא בטוח שאת האלימות הפעיל צד פלוני או אלמוני, המריבות הראשוניות בפוניבז' התחילו עוד לפני הרב מרקוביץ (כמדומני שגם אז צד "המחבלים" היה אלים ומחלל שם שמים גדול בהרבה מ"השונאים", ואכן השונאים הבינו את משמעות המחלוקת ולקחו צעד אחורה כפי שראוי לנהוג). לכן כלל לא הזכרתי את האלימות בדבריי (רק לגלגתי שיש לזה לגיטימציה בישיבת פוניבז', אבל לא התכוונתי בהכרח לצד מסוים).

כדי להבין איך כן אמורים להתנהג במצב כזה, אני מציע לך להסתכל על מריבות דומות שאירעו בישיבות שונות: במרכז הרב, הרצי"ה לא הסתדר עם הרב אריאלי, אז הרב אריאלי עזב והמשיך את הרבצת התורה שלו באופן שכולם היו מרוצים; הרב שפירא לא הסתדר עם הרב טאו, אז הרב טאו עזב והקים לעצמו ישיבה משלו, היה קצת מריבות הם לא הפכו את הישיבה לזירת קרב ואת התלמידים ללוחמים/קבצנים; בישיבת חברון היו לא מעט מריבות - עם הרב חיים סרנא (ובכלל זה עם הרב פרבשטיין), הרב אזרחי, הרב זקס ועוד ועוד - איכשהו הישיבה הצליחה להישאר שפויה, ומקסימום הלך תלמיד חכם ומימן בעצמו ישיבה למי שאוהב אותו ורוצה לשתות את דבריו בצמא (ולא תמיד זה קל, תבדוק כמה היה קשה לתחזק כלכלית את ישיבת עטרת ישראל, וכמה כסף וזמן ודיני תורה היו עד שישיבת כנסת הגדולה עמדה על הרגליים). גם אם היו מריבות קטנות, הן הסתיימו מהר, ובוודאי שלא ציפו שהתלמידים יסתובבו ברחובות כדי לגייס כסף. בישיבת גרודנא, איך שהתחילו מריבות, הרבנים המבוזים הודיעו שכל התלמידים הולכים הביתה עד להודעה חדשה, ואכן קבוצת התומכים שלהם פתרה את הבעיה תוך שבוע-שבועיים.

נתתי לך רשימה די ארוכה של אנשים לא פחות יפים, חכמים וצודקים מהרב מרקוביץ, ואתה רואה ארסנל של פרקטיקות שמשאירות את המריבות במקום מכובד ופותרת את הבעיה בלי להפוך את התלמידים ל"מוציאים לפועל" של הרב שלהם. על זה אני מדבר, ופירוש לא על צדק ויושר ולמי מגיע.

תמונה AI של סופת ביירון. מה דעתכם על זה?נ א

אהבתיסודיתאחרונה

אולי יעניין אותך