זה נראה מעניין.לך דומיה תהילה
http://www.machonso.org/hamaayan/?gilayon=46&id=1390

"חבדניקים וקווניקים מסרבים להיות אויבים".

מישהו מבין הלמדנים כאן מכיר עוד התייחסויות דומות מצד אדמורי חב'"ד לרב קוק? ובכלל, התייחסויות מכל סוג לרב (תורתו, פועלו וכדו')? מעניין אותי לחקור את זה.
זה ממש שקר! נפלה כאן טעות חמורה!ע מ
אני מצטט: "שיינא הורנשטיין (תרס“ד-תש“ג) הייתה הקטנה מבין שלושת בנותיו של הריי“צ".
ברור לכל שאין זה יכול להיות! הרי היא היתה הקטנה מבין שלוש בנותיו של הריי"צ!
בנותיוע מ
הן ודאי נקבות. לכן צריך לכתוב "שלוש בנותיו" ולא "שלושת" - לשון זכר.
(לא צריך להילחץ יותר מידי מהתגובה הנ"ל)
(לא כולם מכירים את הפאניקה/ציניות שלך)אופטימיות
(לכן הרגעתי בסוף בשפה ברורה ונעימה)ע מ
👍אופטימיות
מצחיק אותי כל פעם מחדש שאתה מקצין דברים בציניות ואנשים לא מבינים מאיפה התגובות שלך הגיעו.
👍ע מ
כן, אני מסכים. אנשים מקצינים פה כל פעם מחדש..
..אופטימיות
כי אתה המקצין העיקרי😌
יש את ארגון "אור האורות" שהוא לא חב"דנפש חיה.
אבל כן שם לו למטרה לבטא את היחס הטוב לרב זצ"ל בקרב הציבור החרדי.
לא ראיתי את הקישור (ולא עולה לי),ד.

ובלי קשר לכותרת (לא שייך..) על "קוווניקים" ו"אויבים" - 

 

מכל מקום, הרבי הריי"צ זצ"ל, שהיה בזמנו של הרב קוק - אכן התייחס אל הרב זצ"ל בחרדת קדש והערצה רבה.

 

באגרותיו אליו, הכינויים בראש האיגרת הם כמעט יחידאיים. כאשר הרב זצ"ל חלה - שלח לו הרבי הריי"צ איגרת מודאגת על מצבו, והודיעו שבישיבתו מתפללים עבורו.

 

כמובן, בביקור בירושלים, היו ביקורים הדדיים זה אצל זה.

לביקור אצל הרבי הריי"צ, הצטרף גם הרב חרל"פ זצ"ל, ושמעתי מת"ח, שהרב חרל"פ דיבר איתו כנגד שיטת חב"ד לגבי תחיית ישראל דהאידנא.

 

בוודאי שהיו חילוקי דעות לגבי דרך הגאולה. בעוד הרבי הריי"צ זצ"ל אמר שלא מרצוננו יצאנו לגלות ולא מרצוננו נצא ממנה - סבר הרב זצ"ל שאכן מה שרואים בעינינו בשיבת ישראל לאדמתו, היא-היא השבתו של ה' אותנו לכאן.

 

אבל בנושא של אהבת ישראל לכל אשר בשם ישראל יכנה - ואי ההתייאשות ממנו, יש קרבה מאד גדולה. כך גם בהתאמצות המעשית לקרב לתורה מתוך אהבת ישראל.

 

כשנפטר הרב הריי"צ - דומני ששלחו הרב חרל"פ והרצי"ה, זצ"ל, איגרת אליו להמשיך את שלשלת הקדש. וכשעלה לנשיאות-חב"ד, שלחו את ברכותיהם, על לוגו של הישיבה. 

 

 

כשביקר הרב לוינגר זצ"ל, אצל האדמו"ר האחרון מחב"ד זצ"ל, בברוקלין - התענין אצלו מה שלומו  של הרצי"ה זצ"ל.

 

[הרבי מלובאוויטש מעיר על מה שהרב זצ"ל הגיה בתפילת ביהמ"ד "שלא עשני מיושבי קרו"ת - ראשי תיבות "קרקסאות ותיאטראות", כי  לא מצאנו "תורידם לבאר שחת" על סתם יושבי קרנות... והוא השיג על כך ולא הסכים עם ההגהה]

 

זה בערך מה שעולה לי כרגע - כמובן בלי שאהיה מה"למדנים".... שנזכה בעז"ה.

שמעתי פעם, שבאו חב"דניקים, ורצו לייסד חבורה ללימוד 'תניא'חסדי הים
'במרכז', והרצי"ה לא נתן להם., כי הוא אמר שצריך ללמוד 'תניא' ו'נפש החיים' במקביל. שמעת פעם משהו כזה?
היו תקופות שהם עשו חבורה ב'תניא' בישל"ץ.

גם כשאני מספר לחב"דניקים את כמות ספרי החב"ד שיש בספרית 'מרכז הרב', הם בהלם.

הוא הדריך ללמוד נפש החיים לפני תניא.לך דומיה תהילה

כמדומני בשיחות הרב צבי יהודה תלמוד תורה, עמ' 30-35 בערך.

סביר,ד.

שלא שייך שבישיבה יבואו ללמד מבחוץ. יש סדר לימוד ורמי"ם.

 

ואכן, למי שהיה מתענין - היה בכללי דומני מדריך ללמוד נפש החיים לפני תניא. 

 

וברור שבישיבה יהיו ספרי חב"ד - ועוד מכל מיני גוונים. תורה היא.

 

 

נפש החיים זה ספר?אופטימיות
כן, של הגר"ח מוולוז'יןע מ
(ר' חיים מוולוז'ין)
תלמידו המובהק של הגר"א.
מהספרים היותר יסודיים.
מעניין...אופטימיות
אם הוא היה תלמידו המובהק של הגר"א שהתנגד לחסידות, והרצי"ה אמר ללמוד את ספרו לפי התניא- זה צריך להיות פיקנטי.
לא "לפי" - "לפני".. (קראת בראש של חבדניקי"ת...)ד.


אה!אופטימיות
קטע שלא שמתי לב.
תיקון חשוב.
זה בגללד.

שהלב הולך אחר המוח...

 

והמח שלך - "מונח" שם....

 

אופטימיות
שלחו לי קישור למה יש ללמוד את נפש החיים קודם ספר התניא, ואני מניחה שהרצי"ה ידע מה הוא אומר.

השאלה שלי היא האם העובדה שקוראים את "נפש החיים" לפני ספר התניא עלולה להשפיע על ההסתכלות על ספר התניא, שיתפרש באור שונה מכוונת המחבר? כי אני מאמינה שגישת מחבר ספר "נפש החיים" שונה מגישת חסידות. ויש כמובן נפקות הנגזרת מהשוני שבין הגישות.
הרי לא חסרים ספרי חסידות שמסבירים שלב שלב את ספר התניא ממש מהבסיס!! כמו "בצור ירום" - שפה ממש קלילה ולא רק מי שהמוח שלו "מונח" שם - יכול להבין.

שואלת את זה לאחר שנוכחתי לראות אנשים שלא היה להם ידע מקדים במושגי ספר התניא, שלמדו מספרים קלים להבנה והיום כבר "מבינים את השפה" , אם כי תמיד יש מה שיתחדש לנו מספר התניא מרוב עומקו .
וכמובן שואלת ממקום של להבין את הדברים.
לא הבנת נכון מה שהתכוונתי..ד.

התכוונתי, בהומור, שזה שאת קראת שכביכול צריך ללמוד נפה"ח "לפי התניא".. ולא "לפני", זה בגלל שהראש שלך מונח בחב"ד, לכן את קוראת כאילו צריך ללמוד "לפי זה".... 

 

וגם השאלה הנוכחית כנראה קצת נובעת מזה.

האמירה שצריך ללמוד את זה לפני זה - אינה כדי להבין את התניא יותר טוב.. אלא הדרכה של סדר בלימוד.

היו עוד הדרכות כאלה: מה לפני מה במהר"ל, בכתבי הרב, בכלל, וכו'.

 

ובוודאי שאלו שני ספרים, שלומדים כל אחד מהם כמו שהוא.

 

[ואפשר ללמוד תניא, כמו עוד ספרים ביהדות, מתוך עצמו. מתאמצים ומתרגלים. אפשר גם להיעזר]

 

Facepalm!אופטימיות
אשמח לקבל הסבר למה התכוונת.
כתבתי לעיל (ההודעה קפצה מקודם לפני השלמתה).ד.


הסוגריים בסוף חשובות^ע מ
יסוד בלימוד..
הבנתיאופטימיות
את הפיסקה הראשונה בדיוק כפי שהסברת אותה.

מדובר בשאלה נפרדת שנובעת מהמחשבה שלימוד נפש החיים זה בסיס לפני לימוד ספר התניא, מרוב מורכבותו ובהסתמך על הכתוב פה-
https://www.yeshiva.org.il/ask/29823 .

ז"א שעצם הלימוד בו מהווה סדר כלשהו בלימוד? לא מבינה בנושא, מכאן השאלות.

אנסה לגגל ע"מ להבין מעט על תוכנו.
אהה... לא. לא חושב שבגלל "מרוב מורכבותו".ד.

ולא בתור בסיס.

 

אלא, שניהם ספרים חשובים ללימוד מצד עצמם. כל אחד בפני עצמו. ויש הקבלה מסויימת בנושאים. הרצי"ה הדריך ללמוד קודם נפש החיים, ש"יותר מסודר". ואולי יש להניח שגם מסיבה נוספת.

 

 

ודומני שעם כל הכבוד לגוגל - בעניינים כאלה, כדי לעמוד על אמיתת הדבר, אין ברירה אלא ללמוד את הספר..

גם אם ניתן לקבל מושג כלשהו על נושאיו ע"י חיפוש.

 

Same sameאופטימיות
מרוב מורכבותו=עומקו.
כוונתי לאותו דבר אם זה משנה.

אולי לא כבסיס, אבל הנחתי שהסיבה היא כי הוא מעין "שלד" שמוסיפים עליו את מושגי ודברי ספר התניא,אך זה פחות הגיוני כי אמרת שזה ספר בפני עצמו.
אני פשוט מנסה להבין למה דווקא הספר הזה. הרי יש עוד ספרים חשובים שיכולים ללמד אותנו על סדר בלימוד. ועוד דווקא לפני ספר התניא. מעניין...

אכן. גוגל לא בהכרח ישקף את הדברים בצורה הטובה ביותר, אך ממקום של חוסר מודעות בדבר קיום הספר- למקום של רצון להבין על משמעותו וחשיבותו, בטוחני שאקבל מענה מסויים. ולכן אני שואלת גם פה ומחכימה מדבריך.
זה לאד.

מעין "שלד". 

 

ולא אמרתי שמלמד עלסדר בלימוד. אלא שמדבר בצורה מסודרת על הנושאים שהוא דן עליהם.

 

באמת קשה להבין את זה "באויר"...

אוקייאופטימיות
אז חזרנו לאותה נקודה.
לא הבנתי מה הרעיון ללימוד דווקא לפני ספר התניא.
טוב, אני צריכה להפנים שלא הכל אני חייבת להבין.

[ יש מצב שעשיתי סלט כי אני לא מבינה על מה מדברים הספרים ומה משמעותם, כפי שאתה ואחרים מכאן מבינים.]
נכון. פשוט צריך טיפה יותר להכיר את ה"חומר"..ד.

יש דברים שקצת קשה להבין תיאורטית.

 

לא נורא..

כןאופטימיות
מכל מקום, תודה על הנכונות להבהיר הדברים.
אני מסכים איתך שצריך ללמוד 'תניא' לפני 'נפש החיים'.חסדי הים
הסיבה, שה'תניא' זה ספר יותר קל להבין מ'נפש החיים'.
בחור בשיעור א' יכול ללמוד 'תניא', ואילו 'נפש החיים', אולי בשיעור ו'.

ה'תניא' נכתב כספר הדרכה לכלל העם, 'נפש החיים' זה ספר רק לתלמידי חכמים.

גם הנקודה ש@אופטימיות כתבה מאוד מאוד נכונה. אם רוצים להבין את ה'תניא' לעומק ובאופן מדויק, אז צריך ללמוד 'תניא' מחסידי חב"ד, שיש להם את המסורות איך להבין אותו.
אי אפשר ללמוד את ה'תניא' בנקודת מבט של ספר שהוא בכלל לא מאותה אסכולה חשיבה.
ב"ה שהיום יש הרבה מאוד ספרים כתובים של חסידי חב"ד, שמבארים את ה'תניא'
אפשר לומר את זה גם הפוך.לך דומיה תהילה

תראי את נפש החיים בפנים, הוא לא דן בחסידים.

הוא מסביר עקרונות.

דווקא יש דמיון גדול בינו לתניא.

אז בערך ממה שהבנתיאופטימיות
זה ספר שבנוי בצורה מסודרת ומנושאים שמהם ניתן ללמוד על עקרונות מסויימים.

אתה אומר שיש עקרונות זהים, ולדעתי זה הגיוני אם הוא מבוסס על הזוהר ודברי המהר"ל- כי גם ספר התניא מבוסס על מקורות אלו, אלא שגישת המחבר שונה מגישת החסידות- ספר התניא.

לכן אני שואלת, אם הוא ספר בפני עצמו שאינו קשור לספר התניא- מדוע חשוב ללמוד אותו דווקא לפני ספר התניא? ומה שמשותף להם זה אולי העקרונות .

@חסדי הים לא כתבתי שיש ללמוד את התניא לפני נפש החיים.
אני מניחה שדבריך נאמרו ממקום סוביאקטיבי, כי אם לא כך- הרצי"ה לא היה מורה ללמוד ספר של "תלמידי חכמים" לפני שלומדים את ספר התניא. יכול להיות שגם אני טועה, אך מבחינה הגיונית זה מה שנראה לי.

ובאופן כללי אומר שאני חושבת שכל יהודי שלומד תניא- פשוט זוכה!!
בספרים הקדושים כתוב: "עם ספר התניא נקבל פני משיח".
ואני מקדימה את המאוחר, אני לא אומרת שזה יבוא על חשבון הלכה/שניים מקרא ואחד תרגום, אלא כפשוטו- כמה זה ספר יסודי וחשוב מאוד בעבודת ה' שמי שטועם ממנו רק יודע !


אני לא מצפה לקבל תשובות, כי הבנתי שאני צריכה לפתוח את הנפש חיים ולהבין לבד, אבל אשאיר כאן את השאלות למזכרת מד"י



אני חושבע מ
לא למדתי מספיק את שני הספרים החשובים האלה, בע"ה בהמשך. אז את דבריי יש לקחת בעירבון מוגבל. אני כותב מתוך היכרות כללית.

הרצי"ה היה מחנך. הוא כביכול אמר: "תקשיב לי - ותצא הכי פיקס שבעולם". הכל היה אצלו מדויק ומדוקדק, וככה הוא סידר גם איך לומדים אמונה - בדייקנות.
אז הוא סבר שצריך להתחיל מהכוזרי, "שעיקרי אמונת ישראל ותורה תלויים בו" (גר"א) וש"הוא קודש הקודשים כידוע" (מהריא"ז ענזיל, תלמידו הגדול של קצות החושן). להתחיל מהיסוד. אח"כ מהר"ל וכו', אין לי הרבה מה להרחיב בחלק הזה.
מה שאני בא לומר, זה שקודם כל צריך להבין את החשיבות שבכלל יש בסדר של הלימוד. תמיד אפשר לומר, אני לומד אמונה בעצמי, מה שמעניין אותי עכשיו זה קדושת לוי וליקוטי מוהר"ן וזה מה שאני לומד. תפדאל! ספרים חשובים, יקרים וקדושים מאוד, תהנה. אבל אם אתה שואל איך לבנות בניין אמוני יציב, אז אני מדריך אותך ללמוד קודם כל כוזרי, אח"כ מהר"ל, רמח"ל וכו'. אח"כ, כשתלמד ליקוטי מוהר"ן וקדושת לוי - הם יקבלו בדיוק את המקום שלהם בתוך הבניין שלך, ויקבלו הרבה פעמים משמעות יותר עמוקה משחשבת, וכו'...

אז יש חשיבות לסדר. עכשיו, למה דווקא נפש החיים לפני תניא ולא הפוך? אני חושב שהתשובה היא כמו שענו פה: יותר מסודר. וזו נקודה חשובה.
אני לא רוצה שמה שיצא לבן אדם מלימוד אמונה זה חיזוק פה וחיזוק שם, או כמה רעיונות חשובים וקצת או הרבה התלהבות. אני רוצה שהוא יצא עם התבוננות אמונית כוללת עד כמה שניתן על המציאות.

האם לנפש החיים הייתה הסתכלות אמונית כוללת על המציאות? האם לאדה"ז הייתה הסתכלות אמונית כוללת על המציאות? התשובה על שתי השאלות: כן. מי אני שאגיד אחרת, אין ואפס...
אבל כנראה שעל השאלה מי העביר את כל המבט האמוני הרחב שלו לספר שלו בצורה יותר בהירה ומסודרת - זכה נפש החיים להיות היותר ברור, יותר בנוי, יותר מקיף. לא רק מבחינת השפה והמושגים, איתם אפשר להתמודד. כעת אנחנו מדברים על מבנה, על תורה שלמה.

זה מבחינת המבנה. יש עוד נקודה, שאני עוד יותר מסתייג ממנה, כי אני עוד יותר לא בטוח בה, אבל אומר אותה. אז קחי אותה עוד יותר בעירבון מוגבל.

ייתכן שגם מבחינת התוכן עצמו יש הבדל חשוב בין נפש החיים לתניא. שמעתי מראש ישיבה (מאחד זה בטוח. את אותו רעיון שמעתי בעוד כמה הזדמנויות ואני לא ממש זוכר איפה) שההבדל המרכזי בין תורת הרב קוק לחסידות זה שהרב קוק מדבר הרבה על הכלל - כלל ישראל, ובחסידות מדברים בעיקר על הפרט - היהודי. עד כדי כך ששמעתי שהכי הרבה שמוזכר בתניא זה מעלה של עשרה יהודים שנמצאים ביחד, שיש שם השראת שכינה מיוחדת. אבל על הכלל אין שום אזכור ושום התייחסות. את זה לא בדקתי.
אז אולי הרב צבי יהודה סבר שמבחינת התוכן נפש החיים יותר חשוב, כי הוא מתייחס (כנראה) לכלל ישראל כפי שצריך.
(הנקודה הזו של כלל ישראל זה לא סתם נקודה צדדית, זו נקודה מאוד עיקרית בכוזרי ובמהר"ל, ובגלל זה גם ברב קוק וברב צבי יהודה.)

יצא קצת מבולגן.. טוב, אני עייף, תצטרכי לסלוח לי. תאמרי לי אם הוספתי לך משהו שלא היה ברור קודם. (שלפחות אדע אם היתה תועלת בתגובה שלי, כי השקעתי בה למרות שאני לא כ"כ מרוכז כי אני עייף ולא כ"כ מרגיש טוב.)
חמוד מצידך. מעריכה.אופטימיות
ישלי מבחן היום אז אקרא בהמשך ביישוב הדעת ובנחת אגיב.

(תנוח קצת ותשתה תה, אולי יעזור)
👍ע מ
בהצלחה!

(נראה לי שנחתי בימים האחרונים בערך יותר ממה שאנוח בסוף..)
תודה👍אופטימיות
(לפחות שיהיה לתועלת)
אני מבינהאופטימיות
שנפש החיים בנוי בצורה מסודרת.
לא קראתי את הספר הזה כדי לדעת אם הוא יותר מסודר מספר התניא.
אם הרצי"ה הורה ללמוד אותו לפני ספר התניא אני חושבת שזה קשור גם לתוכן מעבר לסדר שטענת.


לא בטוח שהספר מקיף יותר מספר התניא. זו מסקנה אישית שלך, והרי אתה לא בקיא בספר התניא בכדי לדעת ולהגיע למסקנה שכזו.
העובדה שנפש החיים ברור ומסודר מאוד לא בהכרח מעידה על מבט אמוני יותר רחב/מקיף. אולי ההפך.
משהו יותר מחולק וממוקד. אבל לא פתחתי את הספר, אז אני לא יכולה לומר בוודאות. בקיצר, אנחנו פיטים;)
ותוך כדי כתיבה, זה לא עושה לי טוב להשוות בין ספרים קדושים, כאילו מי יותר טוב. הרי: "אלו ואלו דברי אלוקים חיים"

רק חשוב לציין שיש ספרים שמפרשים את ספר התניא בצורה מסודרת מאוד ובהירה מאוד!!
ולגבי מה שלא מוזכר בספר התניא- כשאלמד את כולו מילה במילה אוכל לומר לך. כרגע אנחנו עוד לומדים.
לאט ובטוח.


בנוגע לרעיון שכתבת על גישת הרב קוק- כלליות לעומת גישת חסידות-פרט. זה נכון ברמת העבודה האישית. בחסידות מתייחסים בעיקר לעבודת המידות של כל אדם,כוחות הנפש וכו', אך ישנה גם התייחסות כוללת לעמ"י/ לאהבת ישראל.
כלומר זה לא שאין התייחסות לכך.
אני לא יודעת מה הרצי"ה סבר בין הנושא הזה בהקשר לסדר הלימוד: נפ"ח ואז תניא. אני לא ששה להיכנס למה הוא חשב, כי זה לא יהיה מבוסס ומדוייק, אז חבל לי להגיע למסקנות כאלו.
מה שכן, הגיוני לחשוב שמפני שנושא הכלליות תפס אצלו מקום חשוב בעבודת ה' - הדבר היה כחלק משיקוליו למתן הוראה זו.
בדיוק כמו שלפני הרמח"ל(עבודת מידות) יש הוראה ללמוד את הכוזרי.


[ @לך דומיה תהילה
חח חסידות זה חלק מהותי בחיי.
לכן, להיות מתנגדת לא יקרה-
כי זה אומר להתנגח בעצמי😅


ב"ה שיש לנו המון ספרים ללמוד מהם. שנזכה באמת ליישם את הכתוב בהם בדרך הנכונה





לא למדתי אף אחדצריך עיון
אבל שמעתי מאחד הרבנים אצלנו שיש להם מחלוקות בקבלה ובהבנת דברי האר"י על הצמצום, הוא הראה איך ההבדל בין החסידים לגר"א מתחיל כבר אצל תלמידי האר"י
איזה צמצום?אופטימיות
של הבריאהצריך עיון
אה..אופטימיות
הגיוני, כי הגישות שונות.
אעשה את זה מסודר.ע מ
אגיד מה אמרתי לעצמי בסיום כל פסקה שקראתי מדברייך.

"אני מבינה שנפש החיים בנוי בצורה מסודרת.
לא קראתי את הספר הזה כדי לדעת אם הוא יותר מסודר מספר התניא.
אם הרצי"ה הורה ללמוד אותו לפני ספר התניא אני חושבת שזה קשור גם לתוכן מעבר לסדר שטענת."
-בהמשך התייחסתי גם לתוכן.

"לא בטוח שהספר מקיף יותר מספר התניא. זו מסקנה אישית שלך, והרי אתה לא בקיא בספר התניא בכדי לדעת ולהגיע למסקנה שכזו."
-זה אפילו מסקנה לא מבוססת. אני לא למדתי לא את נפש החיים ולא את התניא במלואם. קצת מפה וקצת משם - פרקים נבחרים. ("אתה לא בקיא בספר התניא" - אז גם בנפש החיים). רק העליתי השערה, השערה שנשמעת לי טובה ונכונה, שיש בה הגיון שמתאים למה שאנחנו מקבלים בישיבות מתלמידי הרצי"ה. לאחר שאלמד את שני הספרים אולי זה יהיה מספיק כדי לאמת את ההשערה שלי או לדחות אותה. בינתיים זה כיוון החשיבה שלי. ולא התיימרתי להציג כאן משהו יותר מבורר מכיוון חשיבה בעלמא. איזו אמת מוחלטת או משהו...

"העובדה שנפש החיים ברור ומסודר מאוד לא בהכרח מעידה על מבט אמוני יותר רחב/מקיף."
-זה שני דברים שונים.
בד"כ הם באים ביחד, אבל הם לא תלויים אחד בשני. יכול להיות ספר מסודר אבל לא מקיף, ויכול להיות ספר מקיף אבל לא מסודר.
לענייננו, לא העזתי (ולא מעז, ולא אעז..) לדבר סרה על אף אחד משני המחברים שלו עצמו יש בלאגן במבט האמוני שלו, הייתי בשלב שדיברתי רק על הסדר של הספרים, ואמרתי רק שבגלל שאנחנו צריכים לבחון מה אנחנו מקבלים מהספר - צריך לבדוק מאיזה ספר נקבל מבט יותר רחב.

"אולי ההפך.
משהו יותר מחולק וממוקד."
-לא ממש הבנתי, למה שזה יעיד ההיפך.

"אבל לא פתחתי את הספר, אז אני לא יכולה לומר בוודאות. בקיצר, אנחנו פיטים;)"
-נראה לי שאנחנו לא פיטים, אלא שאת למדת יותר תניא ממה שאני למדתי תניא ונפה"ח.


"ותוך כדי כתיבה, זה לא עושה לי טוב להשוות בין ספרים קדושים, כאילו מי יותר טוב. הרי: "אלו ואלו דברי אלוקים חיים""
-נכון. לי זה לא רק "לא עושה טוב", אלא אני יודע שזה לא נכון. זה טעות לעשות את זה. אז למה בכל זאת?
בשבילנו זו טעות, אנחנו לא במקום של השוואה. אבל הרצי"ה כן היה משווה, מתוך גדלותו, ענוותנותו, קדושתו, יראת השמיים שלו וחרדת הקודש שלו מול חז"ל. אני לא זוכר איפה, אבל ראיתי לא מזמן שיחה שבה הוא "דרג" כמה מהאחרונים (גר"א, רעק"א, חת"ס ועוד). בשבילנו הם כולם ענקי עולם, אבל הרב, ממקומו, יודע להבדיל ולהבחין גם בסדרי גודל שאנחנו מסתכלים עליהם מלמטה בהערצה ותו לא. וכן, הרצי"ה הנהיג סדר מסוים בלימודי האמונה, ולא בכדי. ואנחנו (אני לפחות) צריך ורוצה להבין למה. לכן אני עוסק בזה.

ורמח"ל זה לא רק עבודת המידות, יש לו עוד ספרים חוץ ממסילת ישרים.

והערה כללית: נראה שבאופן כללי מה שמפריע לך זה שהדברים לא מבוססים, מדברים על השערות וכו'. אני מהתחלה אמרתי שתקחי את הדברים בערבון מוגבל, רק כנתינת כיוונים למחשבה. ואת הסתייגת ממה שכתבתי. כך שבעצם, אנחנו מסכימים.

ולגבי סוף דברייך: אמן!
אקרא בעיון בהמשך👍אופטימיותאחרונה
חכי, חכי...לך דומיה תהילה

עוד נעשה ממך מסנגדת. צוחק

 

כן, יש הרבה זוהר, ואני לא יודע איך אפשר לעשות צעד בלי המהר"ל.

אה, וגם השפה של נפש החיים יותר פשוטה. האדה"ז קצת יותר מתפלפל.

 

הכי דומה לנפש החיים מבחינת סגנון היה הרמח"ל, לדעתי.

הנקודה היא הסדרקוראי שמו
ב'מתוך התורה הגואלת' כרך א', עמ' כג, מופיעה רשימה מסודרת של מרן הרצי"ה ללימוד אמונה (חשוב לשים לב שישנם ספרים שתמיד הדריך ללמוד, כמו 'כוזרי', שלא מופיעים ברשימה שם. אבל כמה וכמה פעמים בעמודים הקודמים).
שם מופיע שאחרי שינון ספרי המהר"ל (אכמ"ל, אבל הם בדווקא לפני הבאים בתור) יש ללמוד נפש החיים, אפשר גם תניא, אבל נפה"ח יותר מסודר.

כל מי שלמד טוב את שני הספרים, רואה שכמעט אין מחלוקות בעצם הסוגיות (עד כדי שבחב"ד טוענים שהגר"ח הושפע מהחסידות וחזר בו משיטת הגר"א בעניין הצמצום. הרב זוסמן זצ"ל, שלח מכתב חריף לרבי נגד טענה זו, ודאי שזו גם שיטת הגר"א, אלא שכתב ברמזי רמזים).
המחלוקות הן בעיקר חינוכיות, את מה להדגיש? על מה לדבר בקול (חסידות) או רק בשקט ליחידים (נפה"ח) ומתרץ שהוא כותב בגלל שכיום (החסידים...) מדברים על כך בראש חוצות, אז צריך למנוע טעויות...
יפה כתבת..ד.

[ובוודאי שלא שייך להגיד כלל וכלל שרבי חיים מוולוז'ין "חזר משיטת הגר"א" שעמד לפני ברעדה, ומחה שקוראים אותו "תלמיד" לגר"א, מחרדת הקדש...]

 

בכללי, הרצי"ה היה מדריך ללמוד קודם מסילת ישרים. אח"כ הכוזרי. אח"כ מהר"ל - שלושת הספרים היסודיים, ולפעמים גם מנתיבות עולם (שאמר ש"זה מוּסר"), והרב וכו'.

וגם תלוי לפעמים בשואל. שברור שלפחות משלב מסויים ואילך - כבר יש נטיות אישיות וכו'.

כן.ד.

הרצי"ה היה מעיר על הדמיון בין זה לתניא, אלא שזה "יותר מסודר".

 

וכן כתב הגאון ר' גדליה קעניג זצ"ל, מנהיג חסידי ברסלב, ספר בשם חיי נפש, להראות שבדברים היסודיים לא נחלקו.

להביןע מ
הספר חיי נפש מראה שהנפש החיים והתניא לא נחלקו בדברים היסודיים?
יותר שתלמידי הגר"אד.

והחסידות

 

לא נחלקו בדברים שהם ביסודי האמונה.

 

וקרא את שם ספרו - ברמיזה לנפש החיים, "חיי נפש".

 

הוא עצמו, היה מחשובי חסידי ברסלב.

 

ושמעתי שהרצי"ה זצ"ל שיבח את הספר.

לא מדויק כמדומנידגן ותירוש
הוא הדריך באופן כללי ללמוד קודם נפש החיים, בהדגשה שמרכז היא קודם כל המשך וולוז'ין.. לגבי לימודי התניא הרצי'ה אמר שהוא עצמו יעביר את השיעורים (וכך יוכל לסנן את התוכן ולהגיב)
תודה רבה. לך דומיה תהילה

מה זה שלשלת הקודש?

הכוונה, של הרביים של חב"ד,ד.

שהוא היה השביעי להם.

 

[היה פעם שהרבי מלובאוויטש זצ"ל, דרש על "בחינת ארץ ישראל" בחו"ל ("עשה כאן ארץ ישראל"), והרצי"ה העיר שחלילה להמשיך מכך שאפשר גם להפריש שם תרו"מ; כלומר, העיר על העיקריות של ה"ממש" של אר"י]

מה זה קווניקים ?גבריאל.ק.צ


קווניקים הם תלמידים שלומדים בישיבות המזוהות עם ישיבת הר המוררק שמחה#
הולכים בדרכו של הרב צבי טאו שליט"א.
מה מייחד אותם? ולמה קוראים להם כך ?גבריאל.ק.צ
סליחה על הבורות
לדעתי, אין הבדלים גדולים. לפחות לא בין תלמידים.רק שמחה#
יש קצת מחלוקות אידאולוגיות, פירושים טיפה שונים על דברי הרצי"ה מישיבות אחרות
כי הם הולכים ב "קו מחשבה" מסויים שנגזרים ממנו כמה דברים למעשנפש חיה.
כבוד הדדי למרות שלא הסכים עימו כלל וכללמושיקו

אגב הרב קוק פעל רבות למען הצלת הרבי הריי"צ מידי היבסקציה ימ"ש

אני בטוח שיש הרבה יותר מן המשותף מהשונה;)רק שמחה#
לא חייב להיות משותף בשביל לכבדמושיקו

יש גישות שונות - צריך לכבד גם אם לא מסכימים.

 

נ.ב.סתם דוגמא .להבדל בין הרב קוק למי שהוא תמך בהם (הצייונים)

שהרב קוק הציל את הרבי הריי"צ.

הציונים  ניסו להרוג אותו ברוסיה.

להגידד.

"הציונים" ניסו להרוג אותו ברוסיה, זו עלילה... 

 

ובוודאי שיש הרבה יותר משותף.

 

כל התורה כולה. 

 

נהיה היום משהו משונה כזה, שכל הבדל בהסתכלות, גם אם על דברים חשובים - הופך להיות כאילו בעל משמעות יותר מכל התורה שכל תלמידי החכמים לומדים ומקיימים.

איזה ציונים ניסו להרוג אותו?חסדי הים
בישיבה בתומכי תמימיםמושיקו

היו באותו זמן הרבה צעירים שנמשכו לציונות.

 

היה בחור שניסו לסחוב אותו מהישיבה אליהם , הנהלת הישיבה שלקחה אחריות על הבחור נעלה את הבחור ישיבה והודיעה להורים שלשו שיבואו לקחת אותו.

 

אותם אלו שניסו למשוך איתו ניסו להתפרץ לישיבה ולחטוף את הבחור בכח ובין השאר בקרב יריות.

בגלל המקרה הזה ועוד מקרים  דומים הרבי הריי"צ עשה רישיון לנשק והלך עם אקדח באותה תקופה

נו, אז אתה מביא מקרהד.

[גם אם נניח שהוא נכון - צריך לעיין במקור]

 

שהנהלת הישיבה "נעלה" בחור שלמעשה רצה ללכת "איתם".. והיו כאלה שניסו להתפרץ ולעזור לו לצאת

 

[יש להניח שאם היה ההיפך - דהיינו שהחסידים היו מצליחים לשכנע מישהו ממוסדות "אחרים" שיבוא, והיה רוצה והיו נועלים אותו בכח, היית מצדיק נסיון לעזור לו בכח לצאת]

 

ואתה אומר שהיה "קרב יריות" (איך "קרב"? למי היה נשק מהצד השני).

 

אז זה אומר ש"הציונים" ניסו רצו להרוג את הרבי.... יפה מאד..

 

 

בסופו של דבר כיום מה שהשתלשל מזה מאוד שונה,חסדי הים
כי הם יונקים מתורת חוץ לארץ, ואנחנו יונקים מתורת ארץ ישראל.

הם מאמינים בהתמקדות במשיח, אנחנו מאמינים בהתמקדות בגאולה המעשית.
הם מאמינים במעשה מצווה, כמו הנחת תפילין שימשיכו יהודים ליהדות, ואנחנו מאמינים שאם נמלא אותם מרוחה של ארץ ישראל והידבקות בעם ישראל, זה יקרב אותם.
הם מאמינים ביניקה מרבי אחד, ואנחנו מאמינים שצריך לינוק מהרבה תלמידי חכמים.
ועוד ועוד ועוד
בנוגע לסוףע מ
הם מאמינים ביניקה מרבי אחד, ואנחנו מאמינים שצריך לינוק מכנסת ישראל.

אורות ישראל פרק ג. ובפרט פסקה ג: הדבקות בצדיקים, כדי שיתערב כח המציאות שבנשמתם עם הנשמה הבלתי נשלמת, היא דבר נכבד מאד במהלך התפתחות הנפשות. אבל צריך שמירה גדולה, שאם יטעה בצדיק אחד, וידבק בו דבקות פנימית הויתית, וידבק ג"כ בחסרונותיו, הם יפעלו לפעמים על הדבק במדה גרועה הרבה ממה שהם פועלים על האיש המקורי. אשריהם ישראל שהם דבקים בנשמת האומה, שהיא טוב מוחלט, לשאוב על ידה אור ד' הטוב.
להבנתי הפיסקה הזאת היא לא כלפי חסידות. אלא..רק שמחה#

אלא כלפי צדיקים ורבנים באופן כללי. 

לא הבנתי את ההקשר בין הפסקה לבין המשפט הראשון..

 

הפסקה לא צריכה להיות מכוונת כלפי משהו מסוייםע מ
כדי שהיא תהיה רלוונטית לגביו. זה נכון גם על חסידות, שנדבקים בצדיק? כן.
אני אפילו חושב שיש מקום לומר שהפסקה הזו מכוונת ממש כלפי החסידות, אבל שוב, זה לא משנה.
לא הבנתי מה לא הבנת. איזה משפט ראשון? זה: "הם מאמינים ביניקה מרבי אחד, ואנחנו מאמינים שצריך לינוק מכנסת ישראל"? בפסקה כתוב שהרב חושב שהכי טוב זה להתדבק בנשמת האומה - כנסת ישראל.
אני חייבת ללמוד למבחן ובכ"ז מגיבה לך😨אופטימיות
1. טעון הסבר להבדל הראשון שכתבת: יונקים מתורת חו"ל ?
כולנו יונקים מאותה תורה. לא מובן לי!

2. טעון עוד הסבר מהי גאולה מעשית בעינך?
ולמה והיכן *לדעתך* בחב"ד אין התמקדות בגאולה מעשית ? למה א"א להאמין גם שמשיח יכול לבוא ע"י מעשינו הקדושים בארץ הקודש ?

3. לגבי קיום המצוות,
לקרב אנשים למצוות מגיע ממקום של אהבת ישראל, בדיוק מאיפה שאנחנו בארץ הקודש מקרבים יהודים כאות סולידריות ובאופן שנגזר "מהכלליות" שבעם-ציונות.

4. אתה בוחר להתחבר לדרך ולצדיק מסויים.
יש בחב"ד מונח שנקרא התקשרות לצדיק.
הרבי לא היה אומר לך תקשיב לי ותעשה מה שאני אומר לך. הרבי היה נותן עצה- וכל אחד כפי מידת חיבורו היה נוטה ליישם וללכת אחר הנהגותיו.
זה ממה שקורה בפועל.
כי גם בחב"ד יש המון סגנונות של חבדניקים ברבדים שונים בזרם שבאים לידי ביטוי ע"י מידת ההתקשרות אצל כל אחד באופן שונה.
יהיה אחד שישים כובע, כל היום ילמד את מאמרי החסידות ויהיה מבוטל בכל רמ"ח אבריו ושס"ה גידיו לרבי, ויהיה אחר שילך עם כיפה ובגדים רגילים, שילמד מכל מיני רבנים, אך בעיקר מהרבי.

בתיאוריה- חסידות חב"ד זה משהו ספציפי יותר ועם ביטול לצדיק מאשר דת"ל.


[תקרא בנחת. השרשור הזה מעניין אותי ממש]
1. כי אתם יונקים מהרבי שהיה בחו"ל.חסדי הים
2. הגאולה מעשית, התכוונתי בעיקר בניין ארץ ישראל. אם זה היה בראש העדיפות אצל חב"ד, הרבי היה מזיז את 770 לכאן, וגם מרכז את עבודת השלוחים בארץ ישראל, כדי שאורה של ארץ ישראל תמשוך אנשים לעלות אליה, וגם אם יהיו כמה שלוחים בחו"ל, הם יהיו שם דרך עראי, ולא יבנו מבני פאר קבועים בחו"ל.

3. אני מסכים שלקרב דרך מצוות בד"כ מגיע מ'אהבת ישראל'. רק הציונות הדתית מאמינה שצריך לקרב על ידי דברים יותר כלליים, וכך לבנות את הזהות היהודית היסודית של האדם.
לדוגמא: עם כל המעשים של חב"ד, לא היה דבר ששימש מגן נגד ההתבוללות, כמו הציונות והעליה לארץ ישראל וקיבוץ היהודי בתוכה, שלזה חב"ד התנגד.

4. ברור שיש חב"דניקים שונים, אבל כמו שכתבת בסופו של דבר יש צדיק אחד, וזה צמצום מבחינתי, כי אין את כל האמת אצל אדם אחד גדול ככל שיהיה.
ואווי אם התחלת וכתבת משפט כזה-אופטימיות
אני לא יודעת מאיפה להתחיל.
ואם סיימת במשפט כזה- אני גם לא יודעת איך לסיים.
וזה בדיוק השלימותמושיקו

שכל אחד לוקח תפקיד מסוים וממלא אותו.

 

ולא כולם עושים  את אותו התפקיד, כך מכסים את חו"ל ואת הארץ, את משיח ואת הגאולה המעשית וכו' וכו'.

 

השלימות היא שדואגים לכל הפרטים

במקרה התגלגלנו השבוע באיזה שיעורצריך עיון
אמרו שגם הרצי"ה וגם הרבי מלובאוויטש התחתנו כשאביהם במקום אחר, לשניהם לא היו ילדים ושניהם היו ענקים שעיצבו חלקים ניכרים מההיסטוריה היהודית
כן. יש עוד הרבה הקבלות. בצד הדברים שבהם חלקו.ד.


מה עוד? מעניין..צריך עיון
אהבת ישראל,ד.

הכרת הערך הפנימי של כל אדם מישראל, בלי תלות במעשה החיצוני.

 

היכולת למחות בכל תוקף כנגד דברים מסויימים, בלי לאבד את הענין הנ"ל כלפי אלו שמולם מוחים.

 

ויש גם בהרבה פרטי הדרכות. לא זוכר כרגע לפרטים.

 

אבל כבר חשבתי פעם שהיה מקום לכתוב איזה חיבור עם ההקבלות.. 

חברים - אלו שצופים מדי פעם בסרטים\סדרותשפיכת לב

כמה הייתם מוכנים לשלם עבור שעת וידאו, עבור מעבר על כל התוכן וסינון המקומות שבהם יש בעיה של צניעות (נניח שניתן לבחור מידה - עירום, בגדי ים, או גם מקרים גבוליים יותר כמו שמלות לא צנועות וכד') חותך ומסדר את הקובץ הסופי לצפייה?  אני מדבר פר שעה (נניח לסרט שאורכו שעה וחצי: אני מוכן לשלם 2 שח).

לא הבנתי מה השאלהבנות בזות לי

אתה שואל כמה היינו מוכנים לשלם בכדי שיצנזרו לנו סרטים? אם גוי היה עושה את זה.. הייתי משלם הרבה.

בטח לא 2 שקל..

בעיתונות הכתובה פתרו את הבעיה בצורה יותר חכמהפ.א.

במקום לצנזר ולשפר את בעיות הצניעות בעיתונות החילונית, יש עיתונות המותאמת לציבור הדתי.  

נראה לי מוזר לצרוך תוכן ומדיה עם בעיות צניעות גם אם יש מי שיחתוך וידביק וינקה את מה שמפריע. 

אם זה חותך לגמרי את החלקים הבעייתיים..בנות בזות לי

ולא רק מצנזר בקטע של להסתיר, אז אולי יש בעיה אחרת של עצם הסרט והתוכן שלו. זה כבר דבר אחר..

לא הבנתי כלוםכְּקֶדֶם
ומרגיש לי לא מתאים בכלל 
אם הייתי צופה, הייתי משלם אלף שקל לכלחסדי הים
דקה, אבל הכסף זה גם סיבה לא לצפות.


יש גם בעיה של אלו שצופים כדי לסנן, אבל אולי אתה מתכוון אם איזה אלגוריתם.

הבהרה חשובהשפיכת לב

מדובר כמובן על סרטים או סדרות שבגדול הן 'נקיות', אבל לפעמים יש פתאום כמה שניות של בעיה.

הסינון מתבצע ע"י AI ולא ע"י שום אדם יהודי וכד'.
השאלה הייתה האם מבחינתכם הייתם משקיעים סך מסוים שעבור כל סרט או פרק שאתם צופים - תוכלו לשים אותו בתוכנה שתעבור על כולו ותחתוך את המקומות הבעיתיים.

אם זה נקיהרמוניה

גם מבחינה רעיונית אז כן

אבל הרבה פעמים סרטים אפילו בלי קשר לחוסר צניעות לא תואמים את הלך הרוח של יהודי.

 

נ.ב

המטרה של סרטים היא לא לשרוף את הזמן או להוות ריגוש אלא ללמד דרך חוויה

כי זה גם ככה מחנך מהדלת האחורית... אז צריך לראות שזה עונה גם על זה 

וזה מסובך, לכן הפיתרון הוא כמו שכתב @פ.א. 

הייתי קוראת לזה נקודות למחשבה/ מסר, אבל לימוד?נפש חיה.
חינוך בעיניי הוא לא דרך סרטים ודומיהם
למה?הרמוניה

סרט זו חוויה חזקה ולכן זה כלי שאפשר לרתום אותו לקדושה את לא חושבת?

אנשים הולכים לסרטים, להצגות, כדי להתענג, להתנתקפ.א.

לשעתיים מטרדות היום יום, מלחצים ודאגות.

הולכים לקולנוע או צופים בבית בסרט, יוצאים להצגה,  כדי להכנס לזמן קצר לעולם אחר.  ההפוגה הזו מעניקה למוח "מנוחה" מרעשי הרקע של המציאות.

לפעמים אנחנו נהנים אפילו מסרטים שגורמים לנו לפחד או לבכות. זה קורה כי המוח שלנו יודע שזה "רק סרט" 🙃


 

מי מחפש לקבל שעת חינוך בצפייה בסרט?

לשם כך יש שיעורים ולימודים.

 

אני חשבתי על סיבה אחרתנפש חיה.

סרט הרבה מחצין דברים ומציג אותם בדו מימד ולפעמים תלת מימד חזותי

יש נושאים יפים וחשובים שמעבירים אותם בסרט,

עדיין הדיבור ןהעומק שבשיח או לימוד אמיתי מתוך ספר, נותן מימד אחר שא"א להעביר בצורה שטחית וצבעונית

נראלי שמסר או תוכן אמיתי או רעיון זה דבר שצריך עיבוד או שיח עמוק, לא דרך רדודה

שתעביר אותו

או תתיימר לחנך איתו  

..הרמוניה

בסרט יש יתרון שאין בלימוד מספר וכן להיפך.

זה כמו סיפור רק בצורה משודרגת וחיה יותר. בעיניי אין רע בלשלב... כל עוד הסרט חיובי.

ולאו דווקא בתור שעת לימוד, גם בשביל העשרה.

..הרמוניה

בין אם תרצה ובין אם לא הסרט מעביר מסרים, ובצורה הכי חזקה שיש... שאגב המטרה שאתה מתאר לענ"ד לא אידאלית בכלל. זה לברוח מהמציאות. אבל אם כבר, אז לפחות שיהיה משהו יחסית מועיל ולא מזיק. (מסייגת שאין בעיה בעיניי שיציאה לסרט תהיה שעת בילוי מדי פעם, אבל שוב שזה יהיה סרט חיובי)

מנסה להבין אותך - למה את מתכוונת לברוח מהמציאות?פ.א.

בניגוד למדיום ויזואלי שבו הכל מוגש לנו "מוכן", הקריאה דורשת מאיתנו להיות שותפים ליצירה. כששוקעים בספר טוב ומעניין, אנחנו בונים בדמיון שלנו את הדמויות, את תיאור המקומות, המוח שלנו הוא זה שמפיק את הסרט מהמילים הכתובות. וממש נכנסים למציאות המתרחשת בספר, ומתנתקים זמנית מהמציאות סביבי בזמן שאני שקוע בספר.  

וכשעוצרים באמצע קריאת ספר וחוזרים אליו כעבור יום/יומיים, שוב צריך להכנס למציאות המדומיינת של העלילה. 

התכוונתי לגבי המטרה של הצפיה.הרמוניה

סרט יכול למלא בהשראה, להעשיר וללמד כמו ספר, אבל אם המטרה היא להסיח את הדעת מהמציאות אז משהו במציאות לא תקין. אלו שתי מטרות שונות. לא קוראים או צופים רק בשביל להפעיל את הרגש ולכבות את השכל... מסכים?

המטרה היא הנאה נטו, בילוי חברתי נעיםפ.א.
הולכים לסרט, להצגה בתיאטרון , להופעה של אומן מוכשר, כדי להינות. כדי לגוון את השגרה של עבודה, בית, נסיעות. אנחנו מחפשים רגש. בין אם זה לצחוק מכל הלב, להתרגש עד דמעות, או פשוט להתפעל מיצירה טובה.


וככה גם מספר טוב.


נראה לי מרחיק לכת להגדיר יציאה לסרט שנהנים ממנו, ובעקבות כך התנתקות לשעה/שעתיים, כבריחה מן המציאות. 

אין בעיה עם בילוי מדי פעםהרמוניה

כי המטרה מוגדרת, כמו שמכניסים מנוחה בלו"ז אבל זה לא מה שהיה נשמע שאמרת. חוץ מזה גם בילויים צריכים להיות כשרים, ותאמין לי שאין בזה אמצע בד"כ... או שזה חיובי וממלא, או שזה מוריד.

חזרתי לקרוא עכשיו את התגובה מאתמולפ.א.

אכן אפשר היה להבין ממני משהו אחר ממה שהתכוונתי

 

אז אני בא להדגיש שאני מדבר על יציאה לבילוי מידי פעם כדי להינות מהפנאי ולא כדי לברוח ממציאות חיים, מצרות ובעיות. 

אוקייהרמוניהאחרונה
לא ברור לי איך זה יעבודברגוע
אתה תוריד את הסרט בצורה לא חוקית ואז תצנזר אותו בעזרת התוכנה שלך? אתה הרי לא יכול לצנזר את הסרטים/סדרות כשהם באתר המקורי שלהם (רימון אולי כן יכולים).
פלאפון חדש. באיזה מחיר כדאי? מה היתרון של דגם יקר?מתיעצת28

אממ... מניחה שזאת שאלה קצת מצחיקה וילדותית כי זה כמו לשאול למה יש רכב שעולה 50K ולמה פרארי עולה 300K..

ובכל זאת.. אני רוצה לקנות סמארטפון חדש אחרי 5 שנים..  מה היתרונות לקנות ב2000 ולא ב1000/1500 ש"ח? ואולי בכלל כדאי חד"פ להוציא 3000 ש"ח?

 

השאלה מה חשוב לךפשוט אני..

לדעתי, לאדם הממוצע טלפון ב-1,000 ש"ח (מהדור האחרון של שיאומי למשל) יכול לספק את כל הצרכים +++. 

 

אבל אם למשל חשוב לך מצלמה מעולה, כזאת שתאפשר לך לפתח את התמונות שצילמת בלי שיראו שזה צולם בטלפון (כלומר בלי פיקסולים, מריחות וטשטושים), אז המחיר כבר קופץ פי כמה...

 

נתונים נוספים שאם הם חשובים לך, יכולים להשפיע על המחיר: עמידות למים ואבק, בהירות מסך (לנוחות צפייה באור שמש), עמידות לנפילות, זיכרון RAM (ככל שגבוה יותר - הטלפון יוכל לשרוד יותר משימות גם בלי להאט ולהיתקע), קליטה של דור 5 (מאז שיש לי דור 5 - אני כבר לא מחפש WIFI באף מקום, כי האינטרנט שלי במכשיר יותר מהיר מרוב הרשתות הביתיות), אפשרות לסים וירטואלי (בשביל להתחבר לחברות סלולר בלחיצת כפתור בלי צורך בסים פיזי, כולל למשל אם רוצים חבילת גלישה בחו"ל כמעט בחינם), טעינה מהירה, סוללה חזקה...

 

מכשיר שמצטיין בכל מה שכתבתי עכשיו, כנראה יעלה לפחות 3,000 ש"ח. אבל מי שלא חייב את כל התכונות האלה, בהחלט יכול לקנות מכשיר פשוט יותר.

נקודה למחשבה: מכשיר פשוט של היום שעולה רק 1,000 ש"ח, הרבה יותר משוכלל ומתקדם ממכשיר דגל שעלה לפני 5 שנים 3,000 ש"ח.

מצטרף לנאמרנפשי תערוג

הכל תלוי מה תרצי לעשות עם זה

לאחרונה קולגה רכשה את הדגם האחרון של אייפון הכי טוב.

עלה 7000+

שאלתי אותה מה הצורך, היא הסבירה שהיא מצלמת הרבה סרטונים לפרסום העסק שלה והיא חייבת שזה יהיה הכי טוב שיש


לעומת זאת.

אצלי התכונה הכי חשובה במכשיר סלולרי זה אינפרא אדום. לצורך שליטה במזגנים במקום עבודתי. לכן חיפשתי דווקא את התכונה הזאת. 

את חייבת להגדיר לעצמך מה אופי השימוש שלך בוזיויק

כי זה יכול להיות כלי זניח שאת לא נוגעת בו כמעט וזה יכול להיות מרכז היום שלך ללימודים / עבודה וכאלה.

אם למשל את מצלמת ועורכת סרטונים זה גם שיקול ובגלל זה כדאי לחשוב עם עצמך מה הפונקציות שחשובות לך ומה התקציב.

כמו שכתבו כולםפצל"פאחרונה

זה תלוי למה את משתמשת...

וגם לכל חברה ודגם יש יתרונות וחסרונות


אני מציע לך אם את באמת פחות מבינה ומכירה את העולם הזה של מפרטים של פלאפונים וההבדלים ביניהם

אז פשוט תכתבי מה השימושים שאת עושה בפלאפון וכמה מהם במקביל

אם בא לך אז יכולה גם לומר איזה מכשיר יש לך עכשיו ומה את מרוצה ולא מרוצה ממנו ככה יהיה מקום להשוואה וידעו לתת לך יותר מדויק

אם יש לך גם חברה של פלאפונים שאת רוצה רק מהם אז תכתבי

לשבור הרגלים קבועיםזיויק

יוצא לכם? קל? קשה? יש טיפים?


כמו כן היה לי הרגל טוב שנטשתי ורוצה לחזור אליו.

איך שוברים את הכבדות שחוסמת ביני לבינו?

ההובי של חייoo

לשנות הרגלים רעים

ליצור הרגלים טובים


כשהבנתי את הקונספט של ההרגל זה הפך קל


ממליצה על ספר כוחו של הרגל

הוא מסביר את הרעיון של

טריגר- פעולה- תגמול

איך להיפטר/ ליצור הרגל

אמיתי? זה קל לך?זיויק
אחפש את הספר
לשנותoo

או ליצור הרגל זה תהליך מתמשך


הרבה אנשים אוהבים תוצאות של כאן ועכשיו

לא אוהבים תהליכים

וזה גורם לקושי בהשגת דברים


אני כן אוהבת תהליכים

מסוגלת לראות את התוצאה העתידית ולחכות בסבלנות

לרוב גם נהנת מהדרך

לכן בעיניי זה לא קשה

אחרים בטח יקראו לזה קשה עד בלתי ישים

נשמע נדיר ממשזיויק
זה באמת קשה מאד מאד, מתאים לאנשים ספציפייםנפש חיה.
חדמשזיויק
עם זאת זה מאתגר תסכימי איתי
כןנפש חיה.אחרונה
לאט לאטנפש חיה.

ממליצה לקרא קצת טורים של הרב יצחק פנגר

ללכת בצעדים קטנים 

ולחלק את החזון הגדול למטרות קטנות ברות ביצוע

תהיי ספציפית?זיויק
וזה עזר?
אשתדלנפש חיה.

לפני כמה שבועות בעלון הידברות הרב פנגר רשם טורים בנושא שינוי התנהגות

ופירט איך לעשות את זה צעד צעד

זה עלונים לפני חודש- חודש וחצי ככה.


לגבי הצעדים הקטנים-

נגיד שאתה רוצה לרוץ מרתון שזאת המטרה הגדולה, אז

קודם אפשר כצעד ראשון להגביר מוטיבציה ובמקביל להוריד את המושג המופשט (רוצה לרוץ מרתון)

לפס מעשי (שינויים קטנים - לשים את הנעליים ליד הדלת, אפילו בלי לנעול, בשלב מאוחר יותר לקבוע זמן לריצה)


כשהייתה לי מטרה גדולה

השיטה של צעדים קטנים עזרו לי להגיע אליה....


היום אני מתמודדת עם דברים שאותה טכניקה בהחלט תשמש אותי


רק צריך לרצות

ולעשות משהו קטן בכיוון. 

תודההזיויק
מתחילים לאט לאטנפשי תערוג

ומוסיפים כמה שיכולים

לאמיצים בלבדזיויק
אתם מחזיקים פה פצלשים? [אני לא]
מי שאמיץoo

לא מפחד לדבר בשם עצמו

וכנראה לא פותח פצלש

לפעמים לשאלות נקודתיות...הרמוניה
בדיוק חשבתי על זהזיויק
נשקול🙂
לא! עיניי יתהלך במישרים והייתי כשוכב בלב 'ים'.חסדי הים
איזו מן שאלה זאת?כְּקֶדֶם
#גם_פצלשים_בני_אדם@


כן. במקום אנונימי בפורומים שאיןיעל מהדרום
אני בעצמי😅פצל"פ

אבל היום אני כבר רק מפה כמעט

ולא כ"כ משתמש במקורי

כנ"ל חחפצלשי"ת
לא הבנתי את התגובהפצלשי"ת
שהשאלה הקפיצה את אלה שזה השם שלהםזיויק
בעוד אני כיוונתי לכלל משתמשי הפורום. קפיש?
לאנפש חיה.

היה לי כינוי בלי הנקודה ושכחתי את הסיסמא אליו

לפני הרבה שנים

יש לי פצלש בחיים האמיתיים.די שרוט
הבעיה שהוא תמיד מנצח בויכוחים.
מאחורי כל אישה עומד גבר שלא יודע מה קרה הפעםדי שרוט
בערךמבולבלת מאדדדד
יש לי כמה שפתחתי כל פעם לשאלה ספציפית. אבל הם לא פעילים (ואני לא זוכרת את השמות שלהם בכלל😂
לאארץ השוקולד

מלבד אחד כמו מבולבלת, לא זוכר מה הפצלש

אה הא! תמיד ידעתי שאתה פצלש של מבולבלתדי שרוט
ארץ השוקולד

אוי, עלית עלינו🙈

@מבולבלת מאדדדד , באיזה ניק נשתמש?

אופס🫢מבולבלת מאדדדד
אני חושבת שנעבור להשתמש רק בפצלש השלישי שלנו, @די שרוט
רעיון טוב💪ארץ השוקולד
נקווה שלא יזהו
בניגוד למה שחושבים אין לי הרבה..בנות רבות עלי

אומנם פתחתי הרבה בעבר אבל ברשמי אני קופץ מידי פעם לבנות מרכלות עלי אבל לא יותר מכך.

אני אפילו לא מכוון את זה.. אני פשוט מתחבר ומה שיוצא לי בהתחברות אני מתחבר.. חחח

מעניין ממה זה נובעזיויק
האם פצלש בניקים נובע מפיצלוש בנפש? 🫢
זהו?זיויק
לאבחור עצוב
אבל משום מה האתר מדי פעם מקפיץ לי הודעה "האם יש לך פיצול אישיות?" 
זה קורה כשאתה מנסה לכתוב לעצמך בשיחה אישיתיעל מהדרום
כל פעם שנכנסתי לשיחה אישית זה כתב ליבחור עצוב
כדי להיכנס לשיחה אישיתoo

צריך ללחוץ על שיחות אישיות בתפריט הצד ולא בתוך הכרטיס האישי

אכן זה מבלבל

תודהבחור עצוב
בינתיים נעלמו לי כל השיחות האישיות. 
כנראה המשוחח השניoo

העביר להסטוריה

אם לוחצים על 'הסטוריה' רואים את כל השיחות הסגורות

לא נוראבחור עצובאחרונה
זה לא באמת חשוב 
המקום שלכם בעולםזיויק

הוא קיים בכלל? הוא ברור לכם?

יהיה ברור אי פעם?

איך אחרים רואים את המקום שלכם?

זה למעשה תפקיד? שליחות? כישרון?

רק מי שהבין את השאלה שיענה. תודה 🙂

אולי הבנתי, אז-הרמוניה

אין לי "מקום" בעולם... אני כאן כל רגע שה' מחליט שאהיה כאן, כל רגע מחדש. 

שליחה, כל מה שיש לי זה מה', ממה שהוא נותן לי משתדלת לתת.

אחרים רואים את מה שאני באמת מכוונת. כשאני מצליחה באמת לכוון ולהיות בתודעה של מה שכתבתי לפני- אנשים רואים את זה, זה ממש כאילו "שם ה' נקרא עליך ויראו ממך". יראת כבוד כזו.

אבל לא תמיד אני ככה, וכשאני פועלת ממניעים אגואיסטים זה ניכר.

זה לא יוצר פיזור? לא עדיף מיקוד? יש דבר כזה בכלל?זיויק
תלוי אולי בסוג האנשים? איך הקב"ה עובד עם היצורים שברא?
לא, כיהרמוניה

אין לנו תפקיד אחד בעולם חוץ מלעשות את רצון ה' ולהתקרב אליו.

וזה כן בא ביחד עם מודעות עצמית, לראות מה הכלים שה' שם לך.

אם זה יכולת לשמח אנשים, אם זה לימוד שאתה צריך להפיץ... מבינים את זה לפי מה שקורה איתך, אתה יודע במה אתה טוב, ועדיין כל פעם ה' שם אותך בסיטואציה אחרת, כל רגע בפני עצמו. 

יכול להיות שאתה אדם תוסס ואתה יודע איך להשתמש בזה לטוב אבל עכשיו ה' רוצה אותך בפקק ולראות איך אתה מגיב ואם תתעצבן. זה מלא דברים. המגמה היא אחת.

בלבלתזיויק
כי אישרת שבאופן כללי יש מיקוד בתכונה, גם אם יש יוצא מן הכלל.
התכונה היא לא המיקוד בעינייהרמוניה

היא הדרך, לא המטרה. 

מי שמתקבע על התכונה שבעיניו היא התפקיד שלו עלול לחטוא לעיקר.

הטלת כאן פצצהזיויק

כי תמיד חשבתי שכישרון ויעוד קשורים זה לזה.

תוכלי לבאר את כוונתך?

אין לי כוחהרמוניה
בעיהזיויק
😆
היעוד שליoo

ברור לי מאד

לעשות טוב לעצמי ולאחרים

ללמוד ולהשתפר מיום ליום


אני לא מוטרדת ממה אנשים אחרים חושבים על התפקיד שלי

את התפקיד שלי רק אני קובעת ושאחרים יתעסקו בתפקידים שלהם

זה לא יעוד של כל אחד?זיויק
חשבתי יותר בכיוון של משהו ממוקד: לדוגמא חסד, רפואה, שליחות ציבורית, יצירה, חינוך, ביטחון, קדושה וכאלה
זה יכול להיותoo

יעוד של כל מי שרוצה בזה

לא רואה צורך לתחום את תפקידי לתחום מסוים 

לגמרי הבנתי את השאלה. עונה:די שרוטאחרונה

בסוף, זה תלוי במינון של כמה אתה צורך. כי אם תגזים אתה בסוף תמצא את עצמך בחמש לפנות בוקר מתעורר ליד פח זבל עם גרביים שהם לא שלך.

 

ככה זה בחיים. צריך לקבל אותם כמו שהם. כל ניסיון להתכחש להם נועד לכישלון. כי מה הם החיים אם לא צבר אירועים שמפריעים לנו לישון?

כתיבה ברשתות חברתיות: מה אתם אומרים עלחסדי הים

הכלל לא לכתוב למישהו ברשתות החברתיות אלא אם כן הייתי אומר לו את זה בפנים או שדווקא המרחב נותן לבן-אדם אפשרות להביע את דעתו באמת מה שהוא לא יכל לעשות בפנים של הבן-אדם?

איזה צד עדיף.

תמיד עדיף לבחור באופציה הראשונה.בנות מרכלות עלי

זה מונע מהמצב להדרדר למקומות לא נעימים.

הבעיה שזה מונע יצירתיות וכנות.חסדי היםאחרונה

יש צד טוב שאפשר להתבטא ככה, כשאתה ממש לא מול השני.

השיקול שלך מאוד רציני, וזה יכול למנוע הרבה דברים לא נעימים.

קשה להכריע.

ברור לי, צריך להיזהר מאוד במה שכותבים, אבל אולי לא יותר מדי.

חכמת ההמונים: קרה לכם שכעסו עליכם ולא רצו להסביר?זיויק
נגיד והשדר הוא "תבין לבד" כשזה באמת לא לגמרי מובן, או שמורגש שיש כאן משהו מעבר. מה עשיתם?
בטח, קרה ליפצלשי"ת

אבל לצערי מהצד השני, כעסתי על מישהו ולא רציתי להסביר...

כשמישהו מכעיס אותי כל כך ואח"כ עוד שואל למה אני כועסת, זה עוד יותר מרגיז ומתסכל וגומר את הסבלנות. כאילו... אתה עושה דבר כל כך מציק ולא ברור לך על מה אני כועסת?? זה מעלה את התחושה שמדובר בהיתממות ולא באמת ברצון כנה להבין למה כעסתי..

 

אני חושבת שהפתרון במצב כזה הוא פשוט להתרחק ממי שכועס עליך, אם אתה חשוב לו, כשהוא ירגע הוא יפנה אליך בעצמו...

מעניין ללמוד מהמקרה שלךזיויק

ומה עשית כשזה קרה לך? פשוט חיכית?

לא חשבתי על האופציה הזו למרות שחז"ל אמרו "אל תרצה את חברך בשעת כעסו".. כי שם בסוף מדובר בחברך שבסוף ישקף לך את המצב.

לדעתי גם אם זה חבר וגם אם לאפצלשי"ת
אם רואים שאי אפשר לדבר- עדיף תמיד לקחת צעד אחורה.
זה ברור... במצב שאין ברירהזיויק
מה שניסיתי להבין פה מכם זה אם יש ברירה כדי לא להשאר בפער עצוב כזה 🫥
זה קורה ל100% מהגברים הנשואיםדי שרוט


אני לא בטוח שנכון לקבוע כזאת עובדה מבלי לבדוקנפשי תערוג

יכול להיות שיש 0.000000000000000000001% שזה לא קיים אצלם

מה שחשבתי גםארץ השוקולדאחרונה
רעיונות למשחקי קופסאהרמוניה
עבר עריכה על ידי הרמוניה בתאריך כ"ג בכסלו תשפ"ו 20:09

מגבשים וכייפים ששווה לקנות?

 

תודה

אליאסדרור אל
קטאן כמובןריבוזום
טיקט-טו-רייד שיחקתי פעם אחת ומאוד נהניתי אבל אין לנו בבית, אז אין לי ניסיון אישי אם הקסם שלו מחזיק מעמד. לפי מה ששמעתי מסביב נראה שכן משחק שווה. 
נראה ככה...הרמוניה
שם קוד!ריבוזום
איך שכחתי (דורש לפחות ארבעה שחקנים)
זהוו גם אליאס...הרמוניה
סיאנס. לא משחק קופסא אבל מגבש.די שרוט
ואם יש בעיה הלכתית של עבודה זרה אז טוויסטר. ואם יש בעיה הלכתית של נגיעה אז טלפון שבור. ואם יש בעיה הלכתית של במושב ליצים אז תלמדו הלכות לשון הרע.
אני בוכה😂Shandy
אציע כמה שונים:ארץ השוקולד

שם קוד,

אליאס,

דיקסיט,

עידן האבן,

טיקט טו רייד,

Robo rally,

The crew,

Avalon,

Shadows over Camelot,

Nefarious,

Colloretto,

סושי גו,

אזול,

Draftasorus

 

יואוהרמוניה

מה זה השמות האלה אתה בטוח שזה בישראל?😂

 

ממש תודה!

מה ה3 הכי מומלצים בעיניך? (חוץ משם קוד ואליאס)

הרבה משחקים הם באנגלית במקורארץ השוקולד

ולא יודע אם תרגמו אותם, בכל מקרה, בכלל המשחקים שפירטתי אין מלל כמעט.


תלוי מה הסגנון שאת מחפשת?

האורך? מספר השחקנים?

אה וואלה...הרמוניה

טוב אז יש לי שיעורי בית לחקור.

 

לא משנה הסגנון והאורך העיקר שיהיה אפשר גם בשני שחקנים ומעלה ולא מ-4

מה שלא מתאים רק ל2 מהרשימהארץ השוקולד

שם קוד (יש לו גרסה לזוג),

אליאס,

דיקסיט (אפשר לבצע התאמות שיעבוד לזוג),

Avalon,

Shadows over Camelot

סושי גו,

ולא בטוח לגבי Draftasorus 

תודה רבה!הרמוניה
לכל אחד מתאים משהו אחרנפשי תערוגאחרונה

תלוי איזה סגנון אוהבים

אולי יעניין אותך