אני עכשיו הולך לפי הספר החשוב שחר אהללך של הרב אריאל אדרי שליט"א כרך ג סי' לו-לז.
אכתוב בקיצור רוב דבריו.
א- יומא גופא:
נאמר בשם הרצי"ה (הגר"ד ליאור, הגרא"א שפירא) וכן הובא בשם הגר"י ניסים- שאנו נסמכים על הרמ"א או"ח סי' תצ"ג- "ומי שהוא בעל ברית או מל בנו, מותר להסתפר בספירה לכבוד המילה. (הגהות מנהגים)"
ואמר הרצי"ה שזהו מפני שזה 'יו"ט שלו' ויוה"ע הוא יו"ט לכל ישראל.
הרב אריאל מברר את העניין מכמה פנים
1- שמא דוקא בעל ברית דהיא מצוה רבה משא"כ יוה"ע שהוא בחיוב הלל מדרבנן (כך פסק הרמב"ם והמג"א והשאג"א והבאו"ה ולפי הנצי"ב בהלל דחנוכה דידן לכו"ע החיוב דרבנן).
ומסביר שכן מוכח מהמרדכי (תענית סי' תר"ל) שביטול האבילות לבעל ברית הוא מפני יו"ט שלו כמו שאמר הרצי"ה שכן אומר גבי רבנו יעב"ץ שהיה בעל ברית בת"ב שחל בשבת ונדחה למחרתו והתפלל מנחה בעוד היום גדול ורחץ ולא השלים וזהו מטעם יו"ט שלו כדמצינו בתענית י"ב ע"א גבי בני סנאה בן בנימין. וכן הגר"א אמר להדיא שמקור דברי הרמ"א גבי אבלות דספירת ההעומר הוא בגמ' תענית שם. ושם מדובר במנהג שנהגו זכר למה שהיו מביאין עצים בזמן שביהמ"ק היה קים וזהו מנהג בעלמא לא מצוה רבה גופא. (ומבאר שם גם לפי החת"ס) ועוד שבגמ' שם זהו יו"ט שלהם מכח מנהג ולנו זהו יו"ט מכח עצמו שאומרים בו הלל שבו היה תקפו של נס. [ויום שאומרים בו הלל כולו יו"ט כמו דמוכח מתלמידי ר"י על האלפסי ברכות ז ע"ב בדפי הרי"ף וספר מנחת שלמה ח"ב סי' נ"ד עיי"ש]
2- גם את"ל שיום העצמאות הוא כיום המילה הרי יום המילה הוא יו"ט פרטי לבעל הברית אבל אינו מפקיע לכל ישראל את דיני האבילות ויוצא שאין ל"ג ימי אבילות דספירה אלא ל"ב וצריך להתאבל ל"ג וזה צריך סיוע שניתן יהיה לבטל יום אחד מכלל אבילות.
ובתחילה מסביר על פי מה שכתב מהר"ח פלאג'י בספר בית מועד לכל חי (סי' ו אות ח) שבעיר איזמיר יש איזה משפחות שיש להם 'פורים' ביום ח' אייר וכן משפחות שיש להם פורים ביום י"א אייר ויש מהם שמסתפרים בהם כי יו"ט שלהם הוא. וכן הוכיחו מכאן הראשל"צ הגר"י ניסים (שו"ת יין הטוב ח"ב סי' י"א) וכ"כ בקובץ פסקי הגר"ד ליאור שליט"א (עמ' 9) וכ"כ בקונטרס 'זמרת הארץ והמדינה' כה"ר זכריה זרמתי שליט"א (וכן אומר על דרך האפשר שזו כונת הגר"ע יוסף זצ"ל ביבי"א חלק י סי' נג בהשמטות ומסייג בצ"ב)
אך הרב אריאל שליט"א דוחה את זה ואומר שיש לחלק בין קהילה לבין כלל ישראל.
ול"ק אליבא דשו"ת רדב"ז (ח"ב סי' תרפז) המעיד שראה קהילות המסתפרות בכל שבוע כפי מנהגם לכבוד השבת וכן בספר ערך הלחם למהריק"ש (סי' תצג סעי' ג) כתב שכיון שדין ספירת העומר תלוי במנהג אין למחות בידי הנוהגים היתר בר"ח "דאדעתא דהכי קבלוהו" וכן כתבו הפר"ח (סי' תצג אות ג) והכנסת הגדולה (סי' תצג) והפחד יצחק (ערך עומר) ועקרי הד"ט (כא, ט) ועוד ולדידהו י"ל דה"ה ביוה"ע מותר לגלח.
אבל זה קשה לפי פשט מרן והרמ"א ולפי"ז אין להתגל ביוה"ע כפי שאין מתגלחין בר"ח.
ואמנם הב"ח אומר דבר"ח שחל בשבת ניתן להקיל להסתפר לכבודו (ספויילר- *לכבודו*...) וכן פסק כותיה המשנ"ב
אך יש לדון אם כל זה הוא מפני שמבלטים יום מל"ג ימי האבילות מפני ריבוי השמחה של ר"ח ושבת ביחד או שמא אין זה ביטול גמור כמו שאנו מבקשים ללמוד ליוה"ע אלא זה הותר מפני שאינו קבוע כ"א אחת לכמה שנים אך לא בכל שנה ושנה. וודאי לפי המחמירים וחולקים על הב"ח (כשו"ת בית דוד סי' רפא) דאמרינן שאין להסתפר לכבוד ר"ח שחל בשבת כ"ש גבי יוה"ע דגריע טפי מינייהו.
ואמנם לפי דקדוק בב"י משמע דהני ל"ג יומי הם מא' דחוה"מ (וזה לא לפי הנוהגים כסברת התוס המובאת בב"י שלא מתו תלמידי ר"ע בימים בהם א"א תחנון) וכן דקדק שיירי כנסת הגדולה גבי ר"ח ומסיק ג"כ גבי חוה"מ (ונפ"מ לאבל דשמיני שלו חל בחוה"מ אע"פ דמדין חוה"מ התירו לו להסתפר מדין אבילות דתלמידי ר"ע לא יסתפר לפי"ז) ובפמ"ג (משבצות זהב תצג סוף אות ב) כתב ג"כ "ריקודין ומחולות רשות- יש לאסור בחוה"מ פסח" מזה הטעם וכן שהמסתפר בחוה"מ (אם אינו אבל ר"ל היוצא משבעה) "תרין איסורין רביע עליה". וכ"כ האליה רבה (תצג אות ו) וכן הביאו הישועות יעקב (תצג אות ב) עיי"ש וכן בשות משנה הלכות (חלק ח סי' קפח) אמר דברים דומים של"ג יום הללו חוה"מ בכללם. ובעוד מקומות.
אבל מסביר הרב אריאל ומחלק בין יוה"ע לימים הללו (חוה"מ ור"ח) שימים הללו נוהגים בהם אבילות מפני שמתו בהם תלמידי ר"ע בל"ג יום הללו ואין ר"ח וחוה"מ דוחין אותם וזה מפני שחלות אבלות מותם של תלמיד ר"ע היא היתה אף בהם וזה כמו שיהיה רגל בשלושים שהר המת מת תוך שלושים היום הקרובים לרגל ומפני זה אין מסתפרין אף לא לכבוד הרגל ואין הרגל דוחה. שכן באה האבילות ודחתה לשמחת הרגל או ראש החודש. מה שא"כ בנידון דידן. שכן מות תלמידי ר"ע לא בא לדחות את יום העצמאות , שעוד לא נקבע, א"כ לא היה ליה מה לדחות וא"כ ביום העצמאות לא מתו תלמידי ר"ע אלא מן א דחוה"מ עד י"ח אייר ויום העצמאות זוהי מציאות חדשה וביום זה לא מתו. [ואין לדמות לל"ג בעומר שמוכח מדברי שו"ת בית דוד (סי' ערב) ששמחת ל"ג בעומר עקרה מפני שפסקו מלמות ולא מפני שנפטר בה התנא האלהי רשב"י]
(ועיין שעה שבה נכתבה תגובה זאת ולכן לא אאריך עוד אבל אציין שאני רואה בזה רעיון רוחני גדול מאוד לגבי היחס שלנו ליום העצמאות שזה חידוש שלא נראה כמותו זה אלפי שנים בעצם קדושת היום, ונתחדש יום טוב לעמ"י)
והוסיף הרב אריאל וחזר ואמר שיום שבו אומרים הלל כבחנוכה אינו דין רק שיאמרו באותו יום ההלל אלא הוא תקנה ליו"ט כל היום כולו כמ"ש בספר מנחת שלמה (צויין לעיל) "וזהו מה שאמרו בשבת כ"א ע"ב 'לשנה אחרת קבעום ועשאום לימים טובים בהלל והודאה', כלומר- שעשו את אותם הימים לפרק שבו חייבים לשמוח בה". הנה ביאר הגרשז"א שתקנת הנביאים שיאמרו הלל בכל צרה וצרה לכשנגאלין אינה רק שניתן לומר את ההלל לדורות בתאריך שנקבע לכך, אלא שייחדו יום זה ליום טוב שבו חייבים לשמוח בד' ומתוך כך גם יש מקום לאמירת ההלל.
א"כ יוצא שביום העצמאות יש שמחה לכל ישראל מעיקר הדין ולא ממנהג בעלמא וודאי זה מספיק לבטל האבילות (ואולי זה אף כמו שכתב בערך הלחם שאדעתא דהכי, שאם יהיה יום כזה תבטל בו האבילות, נהגו את האבילות, שכן כל זה תורת מנהג ויוה"ע מעיקר הדין דתקנת הנביאים) ולא דמי לפורים של קהילות שהוא מנהג הקהילה אלא מה גם שהוא לכלל ישראל הוא מעיקר הדין כמו שבארנו.
א"כ-
יום העצמאות הוא קל וחומר רבה מ'יו"ט שלו' פרטי והוא יו"ט מעיקר הדין לכלל ישראל (כדברי רבינו הרצי"ה)
"ביוה"ע יש חובת הלל מעיקר הדין וחובה זו נובעת (כמו שאמר הגרשז"א. נ"נ) מהגדרתו של היום כולו כיום טוב.
ונראה שביום טוב זה שהתחדש עלינו בחסדי הי"ת יש לנהוג כראוי לו מעיקר הדין ואין מנהגי מניעת הגילוח והתספורת בספירת העומר נוגים בו" (ציטוט בתוספת הערה שלי מהספר שחר אהללך מילה במילה.
ע"כ עניין היתר התלגחת והתספורת ביום הקדוש גופא.
ב-
גילוח מבעוד יום.
1- ממשמעות רמ"א שהובא לעיל ממנו למדו רבותינו ההיתר להתגלח ביוה"ע, מבעל ברית "מותר להסתפר בספירת העומר לכבוד המילה" אפשר להתפרש שזה דוקא ביום המילה וכ"כ בספר שיירי כנסת הגדולה (סי' תצג הגהות ב"י אות ח). וכ"כ בעולת שבת (סי' תצג אות ב) וכן נראה שהם הבינו בדעת הרמ"א גופא.
2-אבל בדרכי משה (שם אות ג) נראה אחרת. וז"ל: "מצאתי כתוב בהגהות מנהגים- כ"ד לעומר היה מילה ומה"ר דוד מלאנצהו"ט היה בעצמו בעל ברית והיה מגלח זקנו כדרכו ביום שקודם מילה סמוך לערב קודם הליכות לבית הכנסת" הרי שדעת רמ"א גופו להדיא שהיתר הגילוח לכבוד הברית נוהג מבעוד יום. וכן השיג על דברי שכה"ג ועולת שבת באליה זוטא (סי' תצ"ג ס"ק י) וכתב שהם ז"ל לא ראו דברי רמ"א במקורם שמבואר בהם להדיא עניין זה. וע"ע בפר"ח (אות ב) שהביא את שתי הדעות בדבר.
בספר פחד יצחק (ערך מוהל) הביא דברי הרב נתנאל סגרי שנדפסו בשו"ת עפר יעקב (סי' לג) שכתב ש"האיש החכם בעיניו אשר התיר מסברתו לבעל ברית להסתפר בימי הספירה ביום שקודם המילה לא טוב עשה ועתיד ליתן את הדין" והסכים עם מ"ש בשכה"ג והביא את דברי מהר"ם זכות שהסכים ג"כ לפסק זה ועוד כתב שמה שאמר רמ"א על מעשה דמה"ר דוד מלאנצהוט בודאי היה מפני שנוהגים למול בניהם בביהכ"נ בתפילת שחרית ואין פנאי להסתפר בההוא יומא קודם המילה, אבל "בעל כנסת הגדולה לא חילק וכן ראוי לעשות". עכ"ד הובאו גם בספר עיקרי הד"ט (סי' כא אות ט) ודברים כאלו גבי מעשה דמה"ר דוד מלאנצטהוט הובאו בספר אגורה באהלך למהר"א גאטיניו (נדפס בשנת תקמ"א סי' יב). ורואים מכאן שהביאו את מה שכתב רמ"א במעשה דמה"ר דוד מלאנצהוט היה משום שאין פנאי,
ואומר מוה"ר אריאל שליט"א שזה ודאי ג"כ ביוה"ע שאין פנאי שכן הוא מן השקיעה, וכמו שאמרנו שדין יוה"ע וחובת ההלל שבו זהו דין של כל היום כולו כמו שהוכחנו לעיל. ולכן פשוט שיהיה מותר להסתפר ולהתגלח מבעוד יום,ונראה שלא רק סמוך לערב ממש יותר הגילוח אלא לפי שיעור הזמן הנחוץ לכל ההתכוננות לקראת היום.
וכן נראה שדברי שכה"ג הוא מפני שסברתו היא ששמחת הברית היא במעשה הברית גופא ולא דין בכל היום כביוה"ע או לכל היותר מהבוקר אך לא כל היום מערב עד ערב. וכן משמע ממש מדברי הנודע ביהודה קמא (או"ח סי' כ"ח) שמוחה ביד אלו שאי יום הברית חל ביום א אזי מסתפרים הם לכבוד שבת כבר ביום ו' דומיא דמה שכתב רמ"א גבי ל"ג שחל ביום א, ומפרש שם כי ל"ג בעומר השמחה הא כבר לעת ערב שכל היום כולו יום שמחה הוא משא"כ בברית שאין חובה שהשמחה בה מהערב.
3-ובספר מאמר מרדכי (סי' תצג ס"ק ו) הביא את דברי השכה"ג ודחאם מכח דברי רמ"א בדרכי משה אבל הקשה מכך שאומרים תחנון ביום שקודם המילה וא"כ מה שמחה יש בו? ותירץ שזה כיון שנהגו ללבוש בגדי שבת מבערב קודם לכתם לבית הכנסת ולאכול סעודה בבית המילה (בערב) נהגו להסתפר כבר אז מבעוד יום קודם המילה. ולפי"ז אע"פ שאין טעם זה בימינו בערב יום המילה שאין נוהגים מנהגים אלו מכ"מ ביוה"ע נוגים אותם ולכן שייך דין זה גם בנידון דידן.
וע"ע בשו"ת יחו"ד (חלק ד סי' לב) ובשו"ת יבי"א (חלק ט או"ח סי' פא אות ה) מה שכתב בזה הגר"ע יוסף זצ"ל.
ובשו"ע (סי' תצג סעי' ג) כתב "יש נוהגים להסתפר בר"ח אייר וטעות היא בידם"
ובשיירי כנסת הגדולה (סי' תצג הגהות ב"י אות ה) שהתיר התספורת בר"ח אמר שאלו שחששו לצוואת ר"י החסיד שלא להסתפר בר"ח גופא יכולים אף להסתפר מבעוד יום, אך זה רק משום שאינם יכולים להסתפר ביומא גופא. וכ"כ בשלחן גבוה (סי' תצג אות יב) ובזכור לאברהם (חלק ג מערכת ע אות צו) והביא דבריו בכף החיים (סי' תצג ס"ק מז)
אבל יש לשאול מאי שנא ר"ח מיום הברית שהתירו מבעוד יום?
ותירץ בחכמת שלמה (סי' תצג סעי' ב) שאף המתירים סיגו דבריהם ולא התירו מבעוד יום שכן הב"י ועוד פוסקים כתבו שטעות הוא וחששו להם קצת וננהגו להקל דוקא בר"ח משא"כ ביום הברית או בל"ג בעומר (ולכא' בל"ג בעומר הב"י אומר שיש עוד לנהוג בו שלא להסתפר אלא ודאי שזה יותר קל מר"ח שבזה רמ"א חלק להדיא ונהרא נהרא ופשטיה בקהילותינו. נ"נ).
א"כ זה ודאי שיוה"ע קל בזה וניתן לפי"ז לנהוג בו להסתפר מבעוד יום.
ומוה"ר אריאל תירץ באופן אחר ועיי"ש. לפי מה שאמרנו שעיצומו של יום מתיר ונותן סיבה חיובית לא לנהוג מנהגי האבילות ביום זה.
ובמאמר מרדכי שהובא לעיל לפרש מדוע יש להקיל להסתפר מבעוד יום הברית אמר שטעם זה נצרך מפני שאל"כ הרי נופלים על פניהם בערב יום הברית ומשמע מזה שאין בזה את שמחת הברית אלא כמו שהבאנו שנוהגים כבר מנהגי שמחה כלבוש בגדי שבת וכו'.
יוצא א"כ שאם לא היו נופלים על פניהם- היה פשוט להתיר מבעוד יום . וכמו שכתב המג"א (סי' רצב ס"ק ג) שכתב הטעם שאין נופלים על פניהם במנחה שקודם הימים שאין בהם נפילת אפיים הוא משום "שכבר חל יום שלאחריו" [מקור דבריו במשנה סוכה מח ע"א, שמפני כבוד יו"ט דשמ"ע מוריד את הכלים מן הסוכה מן המנחה ולמעלה] ורמב"ם בתשובה (חלק ב סי' קס): "שערב היום של כל יום הוא התחלת היום שאחריו". ומטעם זה דין כבוד שבת חל ביום ו' מן המנחה ולמעלה, ולאו דוקא בשבת כמ"ש גבי מנחה ועוד מבאר בספר שחר אהללך כרך ב סי' יט עיי"ש.
ואע"פ שמורנו הרצי"ה אמר ליפול אפים במנחה של ערב יום העצמאות מפני שהוא ג"כ יום הזכרון (וחלקו עליו אך הגרש"ח אבינר פסק ג"כ כותיה בשו"ת שאילת שלמה. נ"נ)- עכ"פ עדיין דין השמחה מבעוד יום שייך עדיין שמה שנופלים על פניהם זו מסיבה חיובית של יום הזכרון אך לא מוציאה אותנו מחלות השמחה של יום העצמאות מבעו"י.
ולכן נראה שביוה"ע ודאי שניתן להסתפר מבעו"י לפי המאמר מרדכי מן המנחה ולמעלה לכל הפחות ממנחה קטנה.
ועכ"פ גם לפי החולקים על המאמר מרדכי ניתן להסתפר מבעוד יום מפני שעניין השמחה ביום והיו"ט שביום מתחיל מהשקיעה ומוכרח להסתפר מבעו"י שאין לו פנאי אחר ואם לא מן המנחה גדולה או הקטנה עכ"פ מבעו"י כמה שמוכרח מותר כמו שבארנו.
א"כ -
ההוא יומא דקא גרים שנשמח בנסים שעשה עמנו הי"ת וגאלנו, וזהו יותר מבעל ברית ביום הברית וודאי ניתן להסתפר מבעו"י שלא יגיע ליום והוא מנוול. שיום זה הוא יו"ט מעיקר הדין כמו שתקנו לנו נביאים.
ע"כ.
כמה נקודות מחשבה (ךפני שאלך לישון כבר מאוד מאוחר)
א- הגיוני שלא אספיק עוד לכתוב דברים פה עד תחילת הזמן, כך שאני די חותם בזה את בין הזמנים. זכית.
ב- כל מה שכתבתי הוא לפי הספר שחר אהללך של מוה"ר אריאל אדרי שליט"א כרך ג' סי' לו לז הבאתי רוב דבריו בקיצור והשתדלתי להביא מקורות. אין בהם להוראה ממש וכמובן שהכל בכפוף להחלטות הרבנות הראשית לישראל (עיי' מה שכתב בזה כה"ר זכריה זרמתי בקונטרס זמרת הארץ והמדינה עמ' 18-20) שמפיה אנו חיים.
ג- כל זה איננו מלבד מה שכתב האריז"ל ומה שנוהגים כמוהו לזאת יראו בספר שחר אהללך בכרך הנ"ל סימן לח יעיינו שם.
ד- כתב הרב המחבר בסימן לו אות ז "וכמובן יש להאריך בזה בעוד כמה טעמים שיסודם כולל גם דברי אגדה ומחשבה וגם להם יש מקום עיי' בדברי השואל בשו"ת יין הטוב (חלק ב סי' יא) שכתב 'הרי אפוא שכחו של מאורע כביר זה שקרה בדורנו יפה לדחות אבלות ישנה שיסודה במנהג בעלמא ולהפוך זה מאבל ליום טוב לכנוס בו ולהסתפר בו'" ע"כ.
אכן זכינו להיות בדור זה ולראות פעמי משיח ובודאי שזה בדרך לגאולה שלימה תבוא באהבת חינם תחת מקום שלא נהגו כבוד זה בזה ונפקד עמ"י בחשכת עיניים וכבוי מאורות.
ועוד באתי על כל זה למחות במה שנותנים לנו פה איזה שם של בוקי סריקי אותם אנשים ונערים חלקם מוחים אף במעשה מרוחם הנחפזת וחלקם אף שבמעשה הינם נוהגים ככל מה שהורנו רבותינו ותקנו הרבנים הראשיים אך הם בוטחים שאנו חלילה נותנים את עצמינו ורוחינו לדברי רוח ואמונה כלליים זה אומר בכה וזה אומר בכה כל אחד כפום דעתיה כאילו מדובר בעניין של הסתכלות המציאות ונהיה הדבר לשיח קטן גבי עניינים גדולים על גאולה והצפייה לגאולה שלימה על איפה הגענו ולאן פנינו כאילו זה נתון ביד כל אחד להכריע ולפי זה יעשה את שיערב לו.
חס וחלילה, פעמי שולמית יפו בנעלים ובודאי שאין אנו זזים מן השו"ע והחונים עליו הכל כפי המשא ומתן להלכה אליבא דינגא דגמרא כפי המסורת מאבותינו ממעמד הר סיני ואין זה דברים החולפים ברוח עניינים של השקפת העולם המתפתחת עם בגרותו של אדם. וח"ח לזלזל כך בציבור שלם וקדוש מעמ"י שיניח הלכה ברורה רק משום הלך רוח מפליא ומרומם.
ומה גם ובודאי שחס וחלילה לפקפק במהלך גאולתינו בעת הזאת. ומי בז ליום קטנות.
אלא ביום זה אנו מתבוננים במעשה אלהינו ובגאולתו אותנו בדורינו האחרון להביא לימות המשיח בב"א ומי שעשה ניסים לאבותינו ולנו והביאנו לאתחלתא דגאולה הוא יגאלנו גאולה שלימה בקרוב ויקבץ נדחינו מארבע כנפות הארץ חברים כל ישראל ונאמר אמן.