מתעמתים עם המיסיון בשטח
מתעמתים עם המיסיון בשטחצילום: יד לאחים

חג החנוכה מהווה עבור רבים בין השאר גם סמל המאבק בתופעת ההתייוונות דאז, תופעה שמוגדרת מאז הימים ההם כתופעת ההתבוללות המוכרת ברחבי העולם, אך מסתבר שהיא נמצאת לא מעט גם בישראל. בראיון ליומן ערוץ 7 מספר הרב שמואל ליפשיץ, מראשי 'יד לאחים', על ממדי התופעה ודרכי ההתמודדות איתה.

"מדובר בתופעה מוכרת לאורך ההיסטוריה. הנצרות מאז הקמתה מבקשת להמיר דתם של יהודים. הם רואים בזה דבר חשוב, אידיאל חשוב, ומשקיעים בזה הרבה משאבים וכספים. השיטות היו מגוונות לאורך ההיסטוריה. בעבר זה היה גם בכוח ובשנים האחרונות אנחנו עדים לפעילות מאוד אינטנסיבית של הקבוצה הפרוטסטנטית יותר, שחלקה הקיצוני מפעיל מערכות מאוד נרחבות ומגוונות על מנת להעביר יהודים על דתם", מספר הרב ליפשיץ.

"כדי להצליח במטרה שלהם הם ביצעו מהלך מתוחכם מאוד. הם לקחו קבוצה בתוך הנצרות וקראו לה 'יהודים משיחיים'. זה לא רק עניין של מיתוג מתוחכם, אלא יש כאן דרכי פעולה ואורח חיים שהם משווים לעצמם כדי לתפוס את היהודי. הם יצרו כאן עשרות קהילות ומתוכן מארגנים פעילות שונות. הם פועלים גם בביקורי בית ובצמתים. הם מכשירים יהודים או נוצרים שלומדים איך להיות מיסיונר, וכאשר אדם לומד את הדברים הללו הוא לומד את נקודות התורפה, לתפוס את היהודי התמים והלא מתעניין ולהציע לו רוחניות משלהם. הם תופסים קהלים שמחפשים רוחניות ומציעים להם רוחניות משלהם, או שטוענים שהיהדות הסתירה דברים רבים כדי לעורר בהם סקרנות".

ממשיך הרב ליפשיץ ומתאר את ההתמודדות המורכבת מול גופים עתירי הון שעומדים מאחורי פעילות זו. "מי שנכנס לעובי הקורה רואה שהם מפעילים עשרות מרכזים במשאבים, שלפעמים אנחנו חשים חסרי אונים מולם, ועם זאת יש לנו הצלחות נפלאות. הנקודה המרכזית היא לתפוס את היהודי הנכשל והמסכן שעברה עליו מצוקה, או היהודי מהשורה ולהציע לו את מה שהיהדות לכאורה הסתירה ממנו וכך ייחשף אל האמת במסגרת שלהם".

"כאב הלב הגדול הוא שהמדינה מאפשרת להם פעילות אינטנסיבית ושוטפת מול נוער, חיילים ואוכלוסיות במצוקה", אומר הרב ליפשיץ וכשהוא נשאל אודות החוק שנועד לאסור המרת דת הוא אומר: "החוק הזה שנחקק בין השאר בעקבות פעילות של 'יד לאחים', אינו נאכף על ידי מערכת המשפט והיועמ"ש בצורה לא מובנת. מעבר לכך הוא חוק מאוד רזה. הוא אוסר המרת דת רק תמורת ממון או טובת הנאה, והמיסיון מנצל זאת. לדוגמא בבתי התמחוי הם מכניסים ברית חדשה בקופסא עם אורז וקופסאות שימורים. הרשויות מתעלמות מכך. טוענים בפנינו שלא תמיד ברור הקשר בין זה לזה, אבל אנחנו יודעים שמי שנזקק ומקבל מזון מארגון מיסיונרי הופך לחבר שלהם, והכול מתחיל בשקית סוכר".

הרב ליפשיץ ממשיך ומספר על הדוכנים המוצבים במרכזי הערים ובהם מוצע ליהודים במשבר נפשי כלכלי או אחר מענה בפתרונות רוחניים המחופשים ליהדות, כהגדרתו. "הם מחזיקים בבתי כנסת שהם מקימים גם ספרי תורה" כל זאת כדי להתחזות ליהדות ולהטעות את הציבור היהודי.

הרב ליפשיץ נשאל באשר לממדי התופעה, ממדים שניתן לדעת את היקפם באופן מדויק לכאורה שכן המרת דת מתחייבת להתבצע במשרד הפנים. הוא משיב ואומר כי "הנתונים הם של עשרות בודדות, אבל זה בגלל שלא כל ממיר דת רץ למשרד הפנים. מעבר לכך, אנחנו מגיעים כמעט לכל מקום שהם נמצאים ולכל אירוע שהם נמצאים ואומרים לציבור היהודי 'דע לאן אתה נכנס'. אנחנו אומרים לו 'דע לך שזו נצרות שמתחפשת ליהדות. אל תקנה את הטליתות וספרי התורה שלהם'. אנחנו מבקשים מהקהילות הללו להודיע בבירור שהם נוצרים. ההונאה הזו שבה הם קוראים לעצמם יהודים משיחיים הוגדרה גם על ידי השופט ברק כגוף נוצרי".

לטעמו של הרב ליפשיץ, מדינת ישראל כמדינה יהודית יכולה להרשות לעצמה לתבוע מהגופים הללו שלא להתחפש ליהדות ומעבר לכך לאסור שידול להמרת דת מתוקף היותה מדינה יהודית.

"מה היה קורה בארצות האיסלאם אם הייתי מקים ארגון גדול שמטרתו להמיר דת ליהדות?, סערה בינלאומית הייתה מתחוללת. זה היה מביא למלחמת עולם", נותן הרב ליפשיץ נקודה למחשבה.

בהמשך הדברים נשאל הרב ליפשיץ אודות התנועות האוונגליסטיות שאנשיהן מביעים תמיכה במדינת ישראל, אך זאת מתוקף תפיסתם הדתית הרואה בחזון אחרית הימים את המרת דתו של העם היהודי כולו לאחר שיגיע לארץ ישראל בהמוניו. "האוונגליסטים, יש בהם חלקים מיסיונריים וחלק לא. באופן כללי הם מיסיונרים, אבל לא כולם עוסקים בכך באופן אקטיבי". הרב ליפשיץ ממליץ להישמר ולהיזהר מתרומותיהם ותמיכותיהם הכספיות. לטעמו ניתן לקבל את תמיכתם הפוליטית מדינית אך לא את התמיכה הכספית שהם מציעים. "הדברים שעומדים בעומק התורה שלהם הם בעומק מיסיונרי".

עוד הוא מוסיף באשר לתמיכות הכלכליות שמאחורי האוונגליסטים כי "יתכן ויש גורמים שאינם עוסקים במיסיון כפי שמוכח שנים רבות. לא כל גורם הוא מיסיונרי, אבל מהמפורסמים יותר, מבלי להיכנס לשמות, צריך להיזהר. הרב אקשטיין אומר שכשילד ייכנס למרפאת שיניים ויראה שהיא נתרמה על ידי קרן יהודית נוצרית הוא יתחבר לרעיונות הנצרות", אומר הרב ליפשיץ וכשהוא נשאל מדוע אם כן הוא ממשיך לקרוא לו 'הרב אקשטיין' הוא משיב ואומר כי הוא עושה זאת אך ורק על מנת שיהיה ברור על מי הוא מדבר.

"אנחנו לא פוסקי הלכה, אבל רוב הרבנים פסקו נגד קבלת תרומות מהם (הקרן לידידות של הרב אקשטיין). אנחנו עומדים מאחורי הרבנים ומספקים חומר לכל דורש כדי לוודא אם מדובר במשהו שהוא מיסיונרי או לא, ולתת לעם ישראל את היכולת לקבל כסף כשר ולא כסף שאינו כשר".

לקראת סוף הדברים נשאל הרב ליפשיץ אם ארגונו מקיים תיאומים וקשרים עם ארגונים מקבילים כדוגמת ארגון להב"ה העוסק גם הוא במאבק במיסיון במקביל למאבק בנישואי צעירות יהודיות וצעירים ערבים. הרב ליפשיץ משיב ואומר כי אנשי ארגונו "מתואמים עם כל יהודי שרוצה לעזור. ידינו פתוחה והמטרה חשובה. הפקנו גיליונות לכל היהודים שנתפסו למיסיון. יש לנו עיתון שיוצא באופן קבוע והרבה אנשים שנחשפו לאנשים מאצלנו נחלצו מהמיסיון. ישנו מקרה של חייל צה"ל שנלכד בתמימות בידי המיסיון והפך למיסיונר נוצרי בעצמו, ועכשיו חילצנו אותו ובקרוב יינשא".

ובאשר לארגון להב"ה, נשאל הרב ליפשיץ שוב אם קיים תיאום ושיתוף פעולה והוא משיב מענה כללי יותר: "אנחנו חוברים לכל ארגון שעובד בצורה יהודית אמיתית מכובדת שעושה קידוש ה'. אנחנו לא מכירים את כל הפעילים. אנחנו פוגשים ארגונים כמו להב"ה וארגונים אחרים פות תקשורתיים וחוברים לכל יהודי שכוונתו לשם שמיים ועושה את הדברים ברוח שלנו, רוח של אהבת ישראל ועמידה על העקרונות היהודיים המסורים לנו מדור לדור".