מה שבאמת מעסיק אותם
דינה דיין, אישה חרדית מהדרום, חברה ותיקה במפלגת העבודה ואפילו כזו שהתמודדה על כהונת היו"ר של המפלגה, הגיעה להפגנה בירושלים מתוך תקווה לזעוק את מצוקתם של העשירונים התחתונים במשבר הכלכלי הנוכחי. איכשהו מצאה את עצמה סופגת יריקות בפניה ממפגינים נושאי דגלים שחורים וחמושים בצדקת עצמם.
אנטישמיות, היא קראה לאירוע הזה בזעזוע מוצדק מאין כמותו. "הם לא ידעו מי אני. הם פשוט ירקו על אישה דתייה שהולכת ברחוב. זו הייתה חוויה נוראית", היא אמרה והוסיפה: "אני מרגישה שהלכו לאיבוד, שהתחרפנו, שפשוט השמאל הישראלי איבד את המצפן שלו באופן מוחלט".
אז מעבר לכך שהיא צודקת לחלוטין, יש תובנה נוספת מרגעי היריקה הללו שאמורים היו להניב קצת יותר גינויים והתנערויות במחנה השמאל, אבל זכו לקול ענות חלושה ובקשות שלא להכליל:
לו באמת הייתה מעניינת את המפגינים מצוקתם הכלכלית של העשירונים התחתונים, הרי שהראשונים לחבור אליהם היו החרדים, שמצוקתם הכלכלית מתעצמת והולכת בימים הללו לממדים בלתי נתפסים. אם עוני היה בראש מעייניהם הם היו אמורים לעוט על המציאה, לגשת לאותה חרדית, אלמונית מבחינתם, ולבקש ממנה שתעלה לבימת הנואמים ותספר על מה שעובר על משפחתה. אבל לא מצוקה כלכלית מעניינת אותם, אלא רק לחולל את המהפכה שאותה הבטיחו האמדורסקים למיניהם. חלק מהמהפכה הזו היא לשנוא כל מי וכל מה שדתי, מהשביס של דינה דיין ועד הכיפונת של אבישי בן חיים, כולם בסירה אחת ואותה יש להטביע. כלכלה? מצוקה? עזבו'תכם משטויות.
מ-ה-פ-כה!
כאשר המפגינים בבלפור נושאים שלטים עם מילה אחת, 'צ'אוצ'סקו', הם יודעים בדיוק מה הם רוצים לומר. לא סתם הם בוחרים את שמו של המנהיג שהוצא להורג יחד עם רעייתו. כאשר הם מדברים על בריקדות ועל מהפכה צרפתית הם יודעים בדיוק לאיזו מלחמת אחים הם מכוונים ולאיזו אנרכיה הם מייחלים. מישהו שמע כאן את הביטוי 'הסתה', או שזה ביטוי שנועד רק לשימושי שמאל?
ניגודי אינטרסים
אני מבקש לחזור מעט אחורה בזמן, אל אותה הצבעה בכנסת על הצעתו של חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' להקים ועדת חקירה שתבחן את סוגיית ניגודי האינטרסים של שופטי העליון.
באותה הצבעה, כזכור, למרות ההיגיון המתבקש כל כך בהקמת ועדה שכזו מצאה לנכון להתאדות מהמליאה שורה נכבדה של ח"כים נכבדים ממפלגה נכבדה, הליכוד. בראשם של הח"כים הנעדרים עמד ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ולהערכת אי אלו פרשנים הסיבה לכך היא הרצון להימנע מהיתקלות חזיתית עם צמרת המשפט בתקופה שבה נפתח משפטו. לא כדאי להרגיז את החבורה שחבריה יכריעו בדבר גורלו הציבורי והאישי. הגיוני, לא?
אולי הגיוני, אבל כאן עולה השאלה הפשוטה: אנחנו זוכרים את טענת מתנגדי נתניהו הצפה ועולה חליפות ולפיה אדם אינו יכול לנהל את ענייני המדינה ואת ענייני משפטו באותה העת. אולי יש היגיון בטענה הזו. אם ראש הממשלה אכן נמנע מקבלת החלטה מתבקשת כל כך למען תיקון העיוותים במערכת המשפט רק בגלל חשש למצבו המשפטי האישי, אז אולי... איך לומר את זה בעדינות... יש משהו במה שהם טוענים...?
מזקקים את הזיקוקים
כמו עשרות ישובים אחרים וכמו שכונות ירושלמים, גם הישוב בו אני מתגורר התעורר בבוקר יום השבת הקודמת לקולות פיצוצים וירי בלתי פוסק מכל עבר. תחושה של מתקפה כוללת, תחושה שמשהו מוזר קורה. אם הפיצוץ הראשון יכול היה להתפרש כרעש מקומי ואקראי, אולי איזו מחצבה שפורצת לה נתיב חדש אל סלעים נסתרים, הרי שבתוך זמן קצר היה ברור שיש כאן משהו אחר. במשך שעות נמשכו הפיצוצים והיריות מכל עבר, קרובים מאוד לבתי הישוב, כאלה שנשמעים כאילו מבין הבתים עצמם. למעשה הירי היה לפס הקול של כל אותה שבת. לקח זמן עד שהיה מי שניסה להרגיע ולספר שכנראה מדובר בסך הכול בזיקוקים שבטח עוד מעט מישהו יגיד שהם נורו לכבוד סוף שנת הלימודים.
גם אחרי ההסבר זה היה עדיין מוזר. מי יורה זיקוקים כשהשמש תלויה בלב השמים. זיקוקים זה לא עניין של לילה? מערכת הביטחון, כך לפחות נראה, לא עשתה הרבה. הרי הירי לא כוון לעבר הישוב עצמו, הרי הירי נעשה בשטח פלשתיני ובכלל, זיקוקים, מה יש לעשות מול זיקוקים? אתם לא באמת מתכוונים שניכנס באבי אביהם בגלל זיקוקים...
אז זהו, שזה קצת יותר מורכב. ראשית, רעש הזיקוקים הזה בהחלט יכול לחפות על פעולת טרור אמתית ורוויית ירי ובנוהל 'זאב זאב' יורדם אינסטינקט ההגנה מפעילות עוינת. זה רק זיקוקים, נגיד, ונגלה מאוחר, חלילה, תוצאות טראגיות של פעולת טרור. האם זה לא מצדיק תגובה?
אגב, העובדה שהירי נפתח בכל המקומות באותה שעה מבהיר לכולנו שמדובר בתכנון מוסדר ומנוהל מלמעלה. פעם קראו לזה אינתיפאדה. היום זה זיקוקים.
ועוד משהו בקטנה: אם כך נראית אזלת היד של מערכת הביטחון מול ירי זיקוקים (וכנראה לא רק זיקוקים) כשהוא מתבצע מעבר לגדר וכשמערכת הביטחון שולטת בכל המרחב (כך לפחות לפי ההגדרה), איך בדיוק תיראה תגובת מערכת הביטחון אם חלילה לא יהיה מדובר בגדר של ישוב אלא בגדר מדינית? מישהו ייכנס למדינה זרה ועוינת לפעולה צבאית, או ששוב נתרץ אינספור תירוצים של ירי בודד, ירי ספוראדי, ירי מקרי, ירי חסר שליטה או כל תירוץ אחר, רק שלא נסתבך?
אמירות מקוממות
אייל ברקוביץ' הסיר את מועמדותו לכהונת מאמן נבחרת ישראל בכדורגל. זה קורה למרות שניתן לשער שלאיש שנחשב לאחד הכדורגלנים הטובים ביותר שצמחו כאן יש לא מעט לתרום גם על הקווים. מאז הודיע ברקוביץ' על החלטתו עלו וירדו השערות באשר לסיבה האמתית שמאחוריה.
אני אמנם רוצה לקוות שלא זו הסיבה, אבל יש לי תחושה שהעליהום שספג ברקוביץ' לאחר דבריו אודות הקפטן וההמנון גרמו לו לחשוב על העניין שנית.
מה אמר האיש? שקפטן נבחרת ישראל צריך להיות יהודי, אדם שיכול לשיר את ההמנון הלאומי שלנו. "שיחקתי מאות משחקים בקריירה, חקוקים לי כמה זיכרונות מהקריירה. הזיכרון שהכי חקוק לי בחיים זה שאני זוכר שעמדנו בשורה וראיתי את חיים רביבו ואלון חזן ועוד שניים-שלושה שחקנים בוכים בהמנון, אני לא מוכן לוותר על זה. אם אני מאמן את הנבחרת, הקפטן ישיר את ההמנון", כך אמר כשנדרש להתנצל (להתנצל? על מה?).
מבין גדול בכדורגל אני לא וגם כשבמקרה אני נקלע למפגש בין דשא לכדור אני מגלה לא פעם שיש נתק מוחלט בין הראש שלי לרגל. הראש אומר לבעוט והרגל בוחרת לקפוא במקום. בקיצור, לא הפסד גדול לנבחרת ישראל, ועם זאת לעניות דעתי דווקא האמירות הללו של אייל הן אלה שאמורות היו להביא אותו לכהונה הזו של מאמן הנבחרת הלאומית של ישראל. מה הוא כבר אמר? לא פסל ערבים מלשחק ולהיות שותפים מלאים בנבחרת, ממש כפי שהם בחיי המדינה, אבל להיות קפטן שלא מסוגל לשיר את ההמנון זה כבר משהו אחר. היגיון צרוף ופשוט, בלי תחכומים והתפתלויות.
וחוץ מזה, נראה לי שרבים מאיתנו מעדיפים אותו על הקווים מאשר בעמדת המראיין.
מי מעיר לאחימאיר
חתן פרס ישראל לעיתונות, יעקב אחימאיר, נלכד בלשונו ותהום הארץ וצבועיה ויבקשו לעשות בו שפטים.
האיש אכן פלט איזו אמירה שאכן לא בה תפארתו, אבל איזו מהומה...
אז מה היה לנו שם. בתום תחזית מזג האוויר של החזאית סיגל גפני, שכנראה (לא ראיתי, אבל זה מה שסיפרו) היו בה צילומי מתקני מים, בריכות ורוחצים כמקובל במחוזותינו, נשאל אחימאיר אם זה עושה לו חשק כשהכוונה הייתה אם זה עושה לו חשק לקפוץ למים. אחימאיר פלט אמירה לא משהו בנוסח 'זה עושה חשק לראות את סיגל בביקיני'. רק יצא הדבר מפיו ותהום הארץ ת"ק על ת"ק וצדקני התקשורת נזעקו זועמים. איך הוא אומר דבר כזה? בעידן ה'מי-טו'? ככה מדברים? תתנצל!
נכון, אמירה לא לעניין, אבל יש עוד כמה דברים לא לעניין. למשל, לא מפריע לאותם צדקנים טהורי עיניים שכל כתבה על החום המעיק, על השמש הקופחת או סתם על בילויי חופש גדול חייבת להיות מלווה בתצלומי תקריב של רוחצות בחופי הים והבריכות בדיוק באותו בגד שעליו דיבר אחימאיר. אף אחד מהם לא פנה לעורכי המהדורות בדרישה שבעידן ה'מי-טו' יכבדו קצת את מעמד האישה ולא יהפכו אותה קולב לתלות בו את תחזית מזג האוויר. אף אחד מהקדושים הללו לא הודיע שהוא מניח את המפתחות ופורש אם ימשיכו להראות בכל כתבה על מסיבות סוף הקיץ בחורות מקפצצות בביגוד מינימאלי. רק חצי משפט של יעקב אחימאיר זו הבעיה שלהם.
להערות ולהארות שלכם: [email protected]
לעוד כמה הערות קודמות: