שבוע טוב
שבוע טובצילום: ISTOCK

בזמן שישנתם

מאחר ובימים אלה בתי הכנסת מצומצמי אוכלוסין קיים חשש כבד שמא לא ראיתם את הגיליון השבועי של מועצת יש"ע, ולכן אתם לא יודעים איזה עובדות בשטח נקבעות בזמן שממשלת ישראל מרדימה את רעיון הריבונות ושרה לו שירי ערש על קורונה.

ובכן, להלן הדיווח מביטאון המועצה:

האיחוד האירופי השיק בשבוע שעבר מיזם נוסף למימון בניה בלתי חוקית במאחזי הרשות הפלסטינית בשטחי C, הנמצאים תחת שליטה מלאה של מדינת ישראל. חבילת הסיוע תממן את השלמתם של 16 פרויקטים ב-15 מאחזים לא חוקיים של הרשות הפלסטינית הפזורים בשטח C, הכוללים הקמת בתי ספר המסייעים לקיבוע המאחזים, סלילת כבישים, בניית בניינים רב-תכליתיים, הקמת מאגרי מים ופריסת צנרת, והקמת תשתיות חשמל.

הסכום הכולל של התוכנית הממומנת על ידי האיחוד האירופי ומדינות חברות, מגיע ל-15.2 מיליון אירו (כ-65 מיליון שקלים). "האיחוד האירופי רואה באזור C חלק בלתי נפרד מהשטחים הפלסטינים הכבושים. עמדה זו הושמעה כל כך הרבה שנים והיא מתורגמת בפרויקטים כמו זה שאנו משיקים היום", אמר נציג האיחוד האירופי, סוון קון פון בורגסדורף, בטקס ההשקה.

אתם הבנתם את זה? האיחוד האירופי, הידידותי והמקסים, המנומס והמעונב, לא מסתפק בהצהרות על עמדתו נגד ריבונות ישראל ביהודה ושומרון, אלא בוחר להקים התנחלויות בלתי חוקיות בשטח ולקבוע עובדות שהסרתן היא כבר לא איזה עימותון עם 20-30 פלשתינים רעולי פנים ממורמרים ומוסתים, אלא תקרית דיפלומטית של ממש.

מישהו יודע מה עמדת שר החוץ בעניין? ומה חושב על זה שר הביטחון? וראש הממשלה, איפה הוא בכל הסיפור הזה?

הוו'ייז המשובש של המפגינים

אז בגלל החלטת בג"ץ הוקפאו איכוני השב"כ למשך למעלה מחודש עד שהעניין יוסדר בחוק. בתקופה הזו לא ניתן היה לשרטט את מפת ההידבקויות, להזהיר חולים א-סיפטומטיים ולסייע בבלימת הנגיף. בהחלט יתכן, כפי שטוען השר לשעבר חיים רמון, שגל ההידבקויות הסוער שאנחנו בעיצומו מתחיל בדיוק בימים הללו, או ליתר דיוק בהחלטה הזו של בג"ץ.

בעקבות שלטון הפקידים דרישותיו של ראש הממשלה להעביר כספים לעסקים במשבר לא מתמלאות. את הסחבת והבירוקרטיה המקודשת של הפקידות מנסה נתניהו לעקוף במתן מענקים לכולם, וגם על זה הוא חוטף.

בקיצור, יש הסבר לתופעה שבה במקום להפגין מול פקידי הסחבת באוצר או מול בג"צ הדרכים כולן מובילות לבלפור?

קדושים תהיו

משפט קטן של השר לשירותי דת, הרב יעקב אביטן, בראיון ל'כאן' הצליח להקפיץ אותי, לא בגלל מה שחושב הרב אביטן אלא בגלל נורמת החשיבה שדבריו מבטאים.

הרב אביטן ביקש לתאר את קורותיו האישיים וסיפר ש"למדתי במוסדות של הציונות הדתית ואחר כך עברתי לישיבות קדושות". נראה לי שאין צורך להאריך בהסברים.

בסופו של הריאיון ציטט המראיין, חיים לוינסון, את אחד המאזינים ששאל אם בעיני השר ישיבות של הציונות הדתית אינן קדושות. השר מיהר להבהיר שחלילה ושהוא מקפיד למסור שיעור בישיבות הציונות הדתית שכולן נפלאות וחשובות וכו' וכו', אבל מטבע הלשון הזה 'ישיבות קדושות' מצליח להקפיץ אותי ולצרום לי, ועשו נא לי טובה, וותרו על המוסר בנוסח 'בימי בין המיצרים לא צריך להיתפס לכל אמירה ולעשות ממנה הוא-הא', כי בדיוק זה מה שרציתי לומר, בימי בין המיצרים צריך להסיר מעל השיח התורני מונחים מפלגים כמו 'ישיבות קדושות' שבהם מכלל הן אתה שומע לאו ומבין מיהי ישיבה שאינה קדושה בעיני הדובר.

לחשב מסלול מחדש

בשבוע האחרון קיים החמ"ד כנס וירטואלי למלמדי גמרא. משיחה שקיימתי עם הרב יוסף צבי רימון עלה שאכן מעסיקה מאוד את מלמדי הגמרא שאלת ההנגשה הנכונה של לימוד גמרא לתלמידי התיכון בציונות הדתית.

הרב רימון, איש ענק-פעלים בעל יוזמות מקוריות ולב פתוח לאפיקי לימוד חדשים ומגוונים, סיפר על המהפכה שחולל המפעל שלו בלימוד המשנה ולהערכתו מהפכה כזו יכולה להתחולל גם בלימודי גמרא.

לא איש חינוך אנכי ובאמת קטונתי מלהביע עמדה בקהלם של רבנים, מורים ומחנכים, אבל מאחר ובשיחה אתו אמר לי הרב רימון שגם הרב ליכטנשטיין זצ"ל העלה את השאלה, אני מרשה לעצמי לשאול אותה שוב ובקול רם:

משאבים אדירים מושקעים בציונות הדתית בלימודי גמרא בגיל התיכון. שעות רבות, ר"מים מעולים וחיבוטי מחשבה סביב שאלת הנגשת הסוגיות לדור הצעיר באופן הטוב ביותר והמקרב ביותר, אך במבחן התוצאה זה לא עובד. אם תיגשו לבן תשחורת ממוצע, תלמיד י"א-י"ב ותשאלו אותו אם הוא אוהב ללמוד גמרא, התשובה תהיה מאכזבת ולמען הנימוס נשמיט אותה כאן. אם תשאלו אותו אם להערכתו מנקודת המבט של היום, האם יש סיכוי שיפתח גמרא בעתיד, גם כאן צפויה תשובה עגומה.

אין בדבריי כאן ערעור על חשיבות לימוד הגמרא (למרות שיש מי שמטילים ספק גם על כך), אבל מסתבר שכל ההשקעה והמאמץ מובילים לתוצאה הפוכה מזו הרצויה. בסופו של יום הם לא אוהבים את המקצוע, וזאת בלשון המעטה ומטעמי נימוס.

במציאות שכזו אולי כדאי לחשוב על העניין מחדש. אולי סד המבחנים, הבחנים, הלחץ סביב המקצוע הזה מכריע את הנערים. אולי החתירה למבחן בגרות במקצוע שהציון בו מיותר בעיני האקדמיה שבשעריה מציגים את התעודה הזו, מרתיעה את החבר'ה.

אולי נכון להוציא את לימודי הגמרא מתכנית הלימודים המסודרת של מוסדות התיכון הישיבתיים של הציונות הדתית. במקומם ללמוד באין ספור אפיקי תורה שבעל פה המותאמים לדור ולליבו של כל אחד מהתלמידים, ואת לימודי הגמרא לפתוח כחוג מועשר ומתוגבר למעוניינים בכך. ללא ציונים מלחיצים, ללא מבחנים לוחצים, לימוד גמרא לשמה למי שמעוניין להתנסות ובהתאם להחליט אם זה הנתיב שבו הוא רוצה להתגדל מאהבה ולא מאימה.

כאמור, לא מחנך אני ולא ר"מ ויתכן שדבריי כאן יתפרשו כחוצפה בפני דורות של לומדי ומלמדי גמרא, ובכל זאת נדמה לי שנכון לחשוב על הדברים מחדש. המציאות שבה תלמיד ציוני דתי מסיים 12 שנות לימוד עם סלידה (ואף למעלה מכך) ללימוד הגמרא, היא מציאות שאסור לתת לה להימשך.

שכחו את פנקס הדו"חות בניידת?

מישהו שמע על מעצרן של אותן מפגינות אנרכיסטיות שהחליטו שבשם השנאה לנתניהו מותר להן להתערטל ברחובה של עיר? מישהו שלח אותן למעצר בעוון המעשה?

הדיון העיתונאי-מציצני עסק בהשראה (איזו מילה יפה, השראה) שקיבלו אותן צעירות ממפגינה אמריקאית שסברה גם היא שליטרת תשומת הלב שקיבלה עד כה לא הספיקה לה. לכל היותר עסקו בתקשורת שלנו בשאלת הפגיעה במנורה כאחד מסמלי האומה, אבל לא מעבר לכך, כי חופש הביטוי וחירות הטרלול ואנחנו לא משטרת מחשבות וזכות ההפגנה ושאר ירקות.

אבל הלו, אנחנו במדינת חוק, כן כן, אותו חוק שבשמו הכנופיה הזו מסתערת על בלפור, והחוק במדינת ישראל קובע שהתערטלות בפומבי היא מעשה אסור שהעונש עליו יכול להגיע לכדי מאסר בפועל. אז למה לא שמענו על מעצרים, דו"חות, מניעת ביצוע המעשה האסור הזה? כי יש כאלה שמותר להם הכול. ואם כבר במה שמותר להם עסקינן, מניין ההיתר להפגנה המונית וצפופה כל כך? יש אישור רשמי לכך, או שמספיקה כאן עצימת עין או קריצת עין?

(ואגב, מישהו דיבר על ניצול גופן של נשים למטרות פוליטיות? כי הדיוטה התחתונה הזו היא ממש חידוש במחוזותינו)

המרת ההמרה

אני משער שההגינות מחייבת שהחוק נגד טיפולי המרה כולל מן הסתם גם איסור טיפולים לשינוי מין. הרי אלו טיפולי ההמרה האמתיים ביותר. מה אומר, ניצן הורוביץ?

מחנכים אמתיים

קידוש ה' ולא רק מקוריות ומחשבה יצירתית היה במסיבת סיום י"ב של ישיבת בני עקיבא 'הדרום'. בעוד תיכונים אחרים מתחבטים איך לחגוג את ארבע שנות התיכון, מחליטים לוותר או בוחרים להתעלם מההנחיות ומעדיפים חינגות חסרות אחריות, בישיבת 'הדרום' התכנסו הבוגרים עם משפחותיהם, כל משפחה ברכבה בחניון עפר גדול כשמולם בימת ענק שם התקיים הטקס ולצידה מסכי ענק שהקרינו את האירוע.

כל משפחה קיבלה ערכת כיבוד סגורה שהגיעה עד לרכב, כל תלמיד יצא בתורו אל הבמה לקבלת שי ותעודה ובחזרה אל הרכב המשפחתי, משם המשיכו לצפות בטקס שעליו הבוגרים עוד יספרו לנכדים.

כך נראה חינוך שלא נותר בארבע כתלי הישיבה, אלא פורץ ומחנך עם שלם באירוע אחד. ראש הישיבה והצוות, תבורכו.

גבולות המגזר

אני יודע שזה נשמע פרובינציאלי-מגזרי ובכל זאת אני מרשה לעצמי:

הפועל חולון אמנם לא עלתה לפינל-פור, אבל גם בשלב שלפני היה מרענן לראות את אריאל ז'אנו משחק כשווה בין שווים לצד יוגב אוחיון, גיא פניני ושאר חבריו לקבוצה עם כיפתו הלבנה, היציבה והלא מתנצלת.

נכון, עדיין אין יבול של נקודות, אבל ניתן לשער ולקוות שגם זה יגיע. בהצלחה.

להערות ולהארות שלכם: [email protected]

לעוד כמה הערות קודמות:

עלי בריקדות ניפגש

שופטים שוטרים ופוליטיקאים

השמאל המבהיל והימין הפראייר

מבר אילן ועד טהרן

השרים שותקים והשיירה עוברת