שבוע טוב
שבוע טובצילום: ISTOCK

כשהרבנים שותקים

הדיון הציבורי והמשפטי סביב דרישת צעירות מועמדות לגיוס לפתוח בפניהן את אופציית הגיוס לסיירות המובחרות התמקד בשיקולי ביטחון מובנים ולצידם שיקולי בריאות, אבל היה פן אחד שמשום מה לא דובר.

זה נכון שהשיקול המבצעי הוא הראשון במעלה. זה נכון שצה"ל צריך לראות לנגד עיניו את ערך הניצחון במלחמה הבאה ולא לראות את עצמו כמעבדה לשוויון אזרחי. זה גם נכון שהסיכוי הגבוה לפגיעה בבריאותן של הבנות הוא נושא שאסור לטייח או להסתיר, אבל יש עוד עניין אחד שלא מדברים עליו, אולי כי זה לא עומד בתקינות הפוליטית ואולי כי לא נעים להיראות חשוך ופרימיטיבי ועדיף להיתלות בשיקולי הביטחון והבריאות.

למה בכל שיח הסיירות הזה אנחנו לא שומעים מישהו שאומר בקול רם לקצינים, לפוליטיקאים ולשופטים שייקחו בחשבון שאם תהיינה חיילות בסיירות התוצאה המיידית תהיה שצעירי הציונות הדתית פשוט לא יהיו שם?

זה לא איום חלילה על צה"ל ולא אולטימאטום. זה גם לא בגלל שיש להם משהו נגד בנות או נגד נשים, פשוט בגלל שההלכה לא מאפשרת זאת. אי אפשר לצאת למארב, אי אפשר להתאמן בסחיבת פצועים, אי אפשר לחיות יממות שלמות בצמידות של חיי סיירת עם בנות ולשמור על גדרים מינימאליים של הלכה. זה פשוט לא הולך יחד. הצבא יצטרך לבחור אם הוא רוצה בסיירות את בני הציונות הדתית או לאפשר לבנות להתחיל את המסלול (וספק גדול מאוד אם הן תישארנה שם עד סוף המסלול) ובכך להפוך את מסלול הסיירות למסלול מודר דתיים.

הקול הזה פשוט לא נשמע בשיח הציבורי. אולי נרדמתי לרגע ופספסתי, אבל גם לא שמעתי את קולותיהם של רבני הציונות הדתית אומרים בבהירות ובנחישות שתלמידיהם לא יגיעו לסיירות שבהן משרתות בנות.

אולי הם בטוחים שניתן להישען על הטיעון הצבאי והבריאותי ובשביל מה להיכנס לפולמוס התורני הזה. אולי. החשש הגדול שלי הוא שבינם לבין עצמם סבורים רבני הציונות הדתית שגם אם יישמעו הקולות הללו לא יהיה להם גיבוי בשטח. אולי הם יודעים שהנוער הסרוג להוט להיכנס אל מתחת לאלונקה בסיירת מטכ"ל, בשייטת, בדובדבן או במגלן ושיקול הלכתי לא יהווה עבורם מחסום של ממש.

אולי לא רק הרבנים יודעים זאת, אלא גם ראשי הצבא, ולכן כשהם שוקלים את סוגיית הבנות בסיירות יעלו כל הטיעונים שבעולם לכאן ולכאן, אבל העניין הזה עם הלוחמים הדתיים פשוט לא יהיה שם. לכולנו ברור שמחשבה דומה על שילוב בנות בנח"ל החרדי אפילו לא תתחיל לעלות על הדעת, וכולנו יודעים גם למה.

אם זה נכון יתכן ונדרש חשבון נפש מעמיק. האם הציונות הדתית קידשה את הצבא אבל שכחה בשם מה היא מקדשת אותו? האם שכחנו שהריצה הנחושה אל היחידות הטובות יותר לא נובעת מהחתירה לכומתה ולסיכה הנכונה, אלא ממצוות התורה? קטונתי מלהכריע. אני רק מעלה שאלות וידונו מרנן ורבנן, גדולי, ראשי ורבני הציונות הדתית ויכריעו אם לא קצת נסחפנו.

ואגב, יתכן והשערותיי מנותקות מהמציאות ובפועל אם רק ייאמרו רבני הציונות הדתית את עמדתם יתייצבו אחריהם המועמדים לגיוס ויעדיפו את המסלולים החד-מגדריים. נקווה שכך, ועם זאת, עצם המחשבה שההקרנה של סרוגי הכיפה החוצה היא שאפשר להתעלם מדרישותיהם הדתיות גם היא מצריכה חשבון נפש מגזרי עמוק.

יש עבריינים ויש עבריינים

יש משהו מטעה במונח 'חוק קמינץ'. הוא נשמע לרבים מאיתנו כמו איזה חוק שנוגע לפקיד כלשהו באיזה אגף נידח במחלקה נידחת עוד יותר במשרד האוצר. למי יש כוח לנבור בפרטים האלה. אז בואו נעשה את זה פשוט יותר:

החוק המדובר נועד לאכוף את החוק על בניה בלתי חוקית וכשאומרים לנו שמקפיאים אותו זה אומר שבניה בלתי חוקית תישאר על תילה, או בעברית פשוטה: העבריינים ניצחו.

עכשיו תסבירו לי למה ניצחון כזה של העבריינים מוציא קולות צהלה וצהלולים מכיוונם של אישים כמו שר הכלכלה עמיר פרץ ושר המשפטים אבי ניסנקורן? מה, הם רוצים ברמיסת החוק? בתגמול לעבריינים? הרי הם נציגיהם עלי אדמות של שומרי הסף, לא?

אה.. כמעט שכחתי פרט אחד קטן: אם נדמה לכם שהקפאת הליכי ההריסה של מבנים לא חוקיים כוללת גם בניה לא חוקית שבוצעה במושבים, טעות בידיכם. הנה לשון החוק: "תוקפא למשך שנתיים האכיפה על בנייה קיימת למגורים בגין עבירות תכנון ובנייה שבוצעו ביישובים הערבים והדרוזים מכוח תיקון 116, וכן על בנייה בת הסדרה ביישובים החקלאיים. במקביל, במהלך תקופת ההקפאה יואצו משמעותית פעולות התכנון וההסדרה של הבנייה ביישובים".

הבנתם את זה? אצל החקלאים והמושבניקים ההקפאה היא רק כשמדובר ב"בנייה בת הסדרה". במגזר הערבי זו הקפאה כוללת לתקופה שבה "יואצו משמעותית פעולות ההסדרה של הבנייה".

הלחישות שלא נלחשו

יש משהו בין משעשע למטריד בידיעה שעל שורת ההגבלות שהוטלה על ראש הממשלה מטעמי ניגוד עניינים החליט דווקא עורך הדין אביחי מנדבליט, היועץ המשפטי לממשלה שהוא כיום גם ממלא מקום פרקליט המדינה.

מוזר שאף אחד בסביבתו של מנדלבליט לא לוחש לו משהו כמו 'תשמע, כבוד היועמ"ש, אולי לא כדאי שדווקא אתה תהיה זה שמדבר על ניגודי עניינים כשאתה גם יועצו המשפטי (עורך דינו) של ראש הממשלה וגם התובע נגדו. אולי לא מתאים להתעסק בניגודי עניינים כשליותר מדי אנשים ברור שמשפט נתניהו הוא גם המשפט שלך ולמרות זאת אתה מגביל את יכולת ההגנה שלו. עזוב אביחי, זה לא נראה טוב.

משונה שאף אחד ברחוב סאלאח א-דין לא מצא לנכון להשאיר למנדלבליט איזה פתק קטן שיהיה כתוב בו משהו כמו 'אולי תשאיר למישהו אחר את ההתעסקות בניגודי העניינים של ראש הממשלה כשנציב תלונות הציבור, השופט צבי רוזן, כותב עליך שלא מתאים שאתה, המבקש מהפרקליטות לסגור את התיק הפתוח נגדך, תעמוד בראש וועדת האיתור לפרקליט המדינה הבא, או בלשונו של השופט רוזן "היות התיק בעניינו של ד"ר מנדלבליט פתוח ברישומי המשטרה, הינה מצב בעייתי ובלתי רצוי, שאין לזקוף אותו כלל לחובתו של ד"ר מנדלבליט עצמו, אלא לחובת הפרקליטות. בנסיבות אלה, היתכנות פנייה של ד"ר מנדלבליט לפרקליט המדינה הבא בבקשה לתקן מצב בעייתי זה ולקבוע את עילת סגירת התיק, יש בה היום כדי ליצור חשש ממשי לניגוד עניינים ביושבו של ד"ר מנדלבליט כיושב ראש ועדת האיתור למינוי פרקליט מדינה קבוע".

מה קורה שם בסביבתו של היועמ"ש? אין אף אחד שיחוס על כבודה ההולך לאיבוד של מערכת המשפט ויבקש את הבקשות הללו?

אני רק שאלה

אם מחאת הדגלים השחורים כל כולה טוהר, ניקיון כפיים וסלידה משוחד ושלמונים, אם רק בשם אלה מנופפים המפגינים באותם דגלים ומאחוריהם אין שום שאיפה פוליטית, איך קורה שבין הדגלים הללו התנופף גם השבוע דגל אש"ף? איך בדיוק הם מוכרים לעצמם את הסיפור הזה של הפגנה א-פוליטית כשלצידם מתנופף דגל החתירה להשמדת מדינת ישראל?

אה... ועוד דבר קטן, אם הם כבר שואפים להחליף את היושב בבלפור בשל לטענות לשחיתות, אז הפלשתינים זה המודל שלהם? הצחקתם. מה, הם לא מבינים את מה שהבינו באינספור מדינות, כולל מדינות ערביות, שהנהגת אש"ף כל כולה מושתתת על שוחד, שלמונים, שימונים והזרמת סכומי עתק לריפוד חשבונות הבנק של בכירי ההנהגה שם? אם הם צריכים פרטים נוספים על הנושא הם מוזמנים לברר אצל חבריהם מרמאללה, בית לחם וחברון. אני בטוח שהפרטים שהם יספרו להם יהיו מרתקים.

ממה הם נמלטים?

אני חייב את עזרתכם בתורת הניחוש כי קצת קשה לי לבד: האם אתם יכולים לנחש מה היו תגובות התקשורת אם כוכב קולנוע\טלוויזיה כלשהו היה מודיע שהוא מסרב לשחק בתפקידים להט"ביים, פשוט כי הוא לא כזה? עיזרו לי לנחש אם חצי דקה לאחר ההודעה הזו שלו היה נותר משהו מהקריירה שלו. האם יתכן שהיינו חוזים גם בהפגנות מול ביתו של הטיפוס החשוך והפרמיטיבי הזה? אני משער שכן.

אז איך קרה שהודעתו של ונטוורת' מילר, כוכב הסדרה 'נמלטים', שלא יגלם עוד דמויות של סטרייטים ולכן ככל הנראה לא תהיה עונה נוספת לסדרה, התקבלה בתשואות, בהרכנת ראש ובערכה על סף ההערצה?

מה הם רוצים ממנו?

הליגה נגד השמצה הוציאה הודעה מודאגת מאוד מהאפשרות שלכהונת יו"ר 'יד ושם' ימונה, רחמנא ליצלן, השר לשעבר, תא"ל במיל' אפי איתם.

במחאתם נגד המינוי הקפידו אנשי הליגה לציין שבדרך כלל אינם מתערבים בסוגיות מעין אלה, אבל הפעם כנראה אין אפשרות עוד להבליג. "אנו מוצאים כי מספר התבטאויות שנאמרו על ידי מר איתם במהלך השנים הינן בעייתיות, כולל קריאתו לגירוש המוני של פלסטינים מהגדה המערבית, וכינויים של ערביי ישראל כגיס חמישי. שמו של מר איתם אף נקשר למקרה בשנות השמונים, כאשר חיילים תחת פיקודו היכו למוות אסיר פלסטיני. הרקורד המוסרי הבעייתי שלו מהדהד". לנוכח כל אלה קוראים בליגה "לבטל את מועמדותו ולמצוא מועמד מתאים יותר לתפקיד".

מסתבר שעשרות השנים שהקדיש אפי איתם לביטחון העם היהודי ומדינת ישראל לא מספיקים עבור אנשי הליגה. כך גם לא הפיקוד על סיירת גולני, חירוף נפשו בלחימה פנים אל פנים מול החיזבאללה, גם לא עיטור המופת בו זכה על בלימת טור שריון סורי וחילוץ פצועים תחת אש, כך גם לא פיקוד על חטיבת גבעתי או עוצבת הגליל. כל אלה הם כקליפת השום בעיני הליגה. אני יודע שאתם לא שואלים אותי, אבל אם הייתם שואלים אתי הייתי אומר שדווקא אדם כזה שמסר את נפשו כדי שאף אחד מארגוני הטרור לא ימשיך את מעשי הנאצים, הוא הראוי ביותר לעמוד בראש 'יד ושם', אבל בעיני אבירי המצפון מהליגה האיש לא ראוי.

מוזר. ואני חשבתי שהם דווקא נגד השמצה.

הבעיה הקטנה של טראמפ

טוב, זו לא ממש רק הבעיה של טראמפ, אלא של כלל המפלגה הרפובליקנית: הם חייבים להחליף את השם. נכון, לרפובליקנים יש אג'נדה ומורשת, אבל לך תסביר לצעירים שגדלו על ערכי הדמוקרטיה, והפנימו באינספור שיעורי אזרחות שדמוקרטיה היא הדבר הערכי, השוויוני והטוב ביותר לעולם המערבי ולאדם הפרטי, שכל גאוותם היא על כך שארצם מושתתת על דמוקרטיה, ופתאום בקלפי דמוקרטים זה לא טוב.

איכשהו אחרי כל כך הרבה שנות האדרת הדמוקרטיה, היד ניגשת כמעט באופן אוטומטי קודם כל לפתק הדמוקרטי.

להערות ולהארות שלכם: [email protected]

לעוד כמה הערות קודמות:

הציונות הדתית רבין ובדואים

דתיים לא צריכים אתכם כאן

מצעד הדכאונות ודייסת השנאה

דמו דמו דמוקרטיה

סוכת שלום ורוחות מלחמה