שבוע טוב
שבוע טובצילום: ISTOCK

הדרך לפרס נובל

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הומלץ לקבלת פרס נובל לשלום, ואכן נראה שאם ברק אובמה קיבל פרס נובל שכזה בזכות נאום חסר תוכן וממשות שנישא בקהיר, אין סיבה שנתניהו לא יקבל פרס שכזה אחרי שידו כבר כואבת מרוב חתימות על הסכמים עם מדינות מוסלמיות.

זה אמנם נחמד לראות ראש ממשלה ישראלי מועמד או זוכה בפרסים בינלאומיים, אלא שלתקופת ההמתנה להכרעת הוועדה אם להעניק את הפרס או לא, עלולה להיות השלכה מדינית מטרידה מאוד.

בתקופה הזו צריך ראש ממשלה ישראלי להיות בעל עמוד שדרה אדיר ממדים כדי לא להתרשם מעמדותיהם המדיניות של חברי וועדת הפרס. בהכירנו את נטייתם המוזרה של האירופים לדרוש מאיתנו התקפלויות, נסיגות ועקירות, ניתן לשער שגם ראש ממשלת ישראל יודע שעוד מהלך קטן של ויתורים מול הפלשתינים ישדרג את סיכוייו להתקבל בתשואות על שטיחי הטרקלינים בארמון בשטוקהולם, לשמוע את נקישות הגביעים המוארכים בקוקטיילים מלוקקים ולזכות בפרס הנחשק.

הפזילה לאפיק הוויתורים עלולה להתחזק אצל נתניהו במידה ואכן אנחנו הולכים לקראת בחירות. קיצורו של דבר, זוהי שעתם של חברי הליכוד לעמוד על משמר הארץ בטרם יגלו את מנהיגם מחובק עם המיואש מהמוקטעה וחותם על מסמכים הזויים שאחריתם מי ישורנו.

נו, גנץ, ברצינות...

מאחר ושר הביטחון וראש הממשלה החליפי, בני גנץ, הוא אדם רציני, היינו מאוד רוצים להתייחס לדבריו ברצינות ולהאמין שבאמת נחשפו בפניו פרטים חדשים ומרעישים עד כדי כך שלא היה מנוס אלא להקים את ועדת הבדיקה לעניין הצוללות. מאוד היינו רוצים להאמין שכאיש ששם בצד את הפוליטיקה למען עם ישראל אין שום נגיעה פוליטית חלילה ברעיון ועדת הבדיקה הזו. אלא ש...

אלא שהבחירה שלו להציב בראש הוועדה את השופט בדימוס סטרשנוב קצת איך לומר, בעייתית. הרי ארצנו גדושה בשופטי עבר מלומדים ונחשבים מהם יכול היה גנץ לבחור את המקצועי ונטול הפניות שבהם, אבל הוא בחר בסטרשנוב.

תגידו, מה רע לך בסטרשנוב? או, טוב ששאלתם. כדי לדעת מה דעותיו של השופט בדימוס סטרשנוב על ראש הממשלה לא צריך להיות חוקר מוח עם פוליגרף צמוד. די לקרוא דברים שכתב הוא עצמו ובהם המליץ לנתניהו לארוז את מיטלטליו ולעזוב את הבית בבלפור, וכה כתב, בין השאר, כבוד השופט, תחת הכותרת 'לו אני מנדלבליט': "הייתי ממליץ בפניך, אדוני ראש הממשלה, לפרוש כבר עתה מכהונתך, להניח את המפתחות על השולחן ולומר לציבור: עד כאן. שירתתי את העם והמדינה במשך שנים רבות בהצלחה לא מבוטלת, ועתה הגיעה העת לפרוש... סבורני, מר נתניהו, כי פרישתך המוקדמת לעת הזאת היא לא רק לטובת עם ישראל, אלא גם טמונים בה יתרונות לא מעטים לך אישית. כאנשים פרטיים תהיו אתה ורעייתך רשאים לקבל מתנות וטובות הנאה מחברים ומכאלה שאינם חברים כאוות נפשכם (סיגרים, שמפניות, שעונים, תכשיטים, ועוד) מבלי שהדבר יהווה עבירה כלשהי.... עצתי לך, אדוני ראש הממשלה, שלא תשעה לתמיכת מפלגות הקואליציה, שבמהרה יווכחו כי כהונתך נשענת על קנה רצוץ וימהרו לחפש לך מחליף.... מאחר שכך, הצעתי לך, אדוני ראש הממשלה, היא כי תעזוב מבעוד מועד את המעון העלוב והמט ליפול ברחוב בלפור ותעבור למעונך המרווח והמפואר בקיסריה (יתרון נוסף של הפרישה). כך תוכל גם לחסוך ממך ומאיתנו את סאגת החקירות הבלתי נגמרת... אציע לך שתיקח דוגמה מעזר ויצמן, שהשכיל לפרוש מכהונתו בפרשת ויצמן-סרוסי מבעוד מועד, בלי שהועמד לדין. וחס וחלילה - שלא יהיה גורלך כגורל הנשיא לשעבר קצב, שבאיוולתו דחה הסדר טיעון מופלג בקלותו שהוצע לו על ידי היועץ מזוז להסתפק בעבירות מינוריות ובמאסר על תנאי, ותחת זאת נידון לשבע שנות מאסר. ראה הוזהרת!".

אז ככה, מר גנץ, כשאתה בוחר דווקא באדם שאלו דעותיו על ראש הממשלה לעמוד בראש ועדה שתחקור את הקשר בין נתניהו לפרשת הצוללות, אתה עדיין רוצה שנאמין שכל שיקוליך ענייניים?

הסודות של בני

ועוד קטנה בענייני סטרשנוב\גנץ: כשבוחרים מועמד שיעמוד בראש ועדת חקירה שואלים אותו מבעוד מועד, מבררים אם ירצה את התפקיד, מבהירים לו את ייעדיה של החקירה וגבולות גזרתה, מפרטים בפניו את המנדט הניתן לה ועוד פרטים חשובים שיסייעו בידי המועמד להכריע אם הוא חפץ בתפקיד.

מאחר ושר ביטחונינו נקט בשמו של השופט סטרשנוב ניתן לשער במידה רבה של ביטחון שכל המהלכים, הבירורים והגישושים הללו נעשו זה מכבר, ומאחר והשופט אדם רציני הוא ניתן לשער שלפני שהשיב בחיוב דן בכובד ראש בתפקיד ובמידת התאמתו האישית למשימה. המשמעות היא שההודעה על הקמת ועדת הבדיקה\חקירה לא נולדה בהבלח של גחמה פתאומית במוחו של השר גנץ, אלא מדובר במהלך שהבשיל מזה כמה וכמה ימים, וכל זאת מבלי שראש הממשלה יידע על תכניותיו הללו של שר הביטחון שלו. לא קוראים לדבר כזה פוטש, או במילה אחרת חתרנות?

אין תגובה

כחלק מנספחי פרשת ועדת הבדיקה\חקירה היה משעשע לשמוע את בכירי הליכוד מתפתלים באינספור מילים כדי לנמק מדוע לא ימצאו לנכון להגיב בהקמת ועדת חקירה במשרד לביטחון פנים לבדיקת פרשת הממד החמישי והמיליונים האבודים שהועברו מהמשטרה לחברה בראשותו של בני גנץ ללא מכרז, או המידע המשטרתי הנרחב שהועבר ככל הנראה דרך הממד החמישי לידיים זרות איפשהו מעבר לים.

אף אחד מהליכוד גם לא הצליח להסביר למה אנחנו לא נמצאים בעיתוי המתאים ביותר להקמתה של ועדת חקירה\בדיקה במשרד המודיעין לבדיקת המידע שדלף מהטלפון הסלולארי של גנץ אל הכנופייה השוכנת בטהרן.

נכון, על כל אלה הושחתו קיתונות של מילים, אבל עד כה לא נעשה בהם דבר בשם הידידות המופלאה שמישהו ניסה לייצר בין בנימין נתניהו לבנימין גנץ. כעת, כשגנץ שולף ציפורני צוללות לא ברור מדוע מנגד לא יישלפו ציפורני הממד החמישי וציפורני הסלולארי.

האם יתכן שמישהו בסביבת ראש הממשלה מבין שפתיחה בחקירת שני העניינים העלומים הללו שנקשרו בשמו של בני גנץ תוביל בהכרח לבחירות, ושם ממתינה עמודת סקרים מדאיגה מאוד מצידו של נפתלי בנט, אז אולי עדיף לשתוק.

נהר הכסף חוזר לזרום

לא, אתם לא רציניים? זה באמת הולך לקרות? כנראה שכן. עד כה לא הגיעה הכחשה כלשהי מכיוונה של ממשלת ישראל, ולכן אין לנו אלא להאמין דבריו של בכיר הרש"פ, קדרי אבו בכר, ולפיהם ממשלת ישראל מתכוונת להעביר לרש"פ את כל (כל!!!) הכסף על פי הסכמי פריז (השריד המטורלל של הסכמי אוסלו ההזויים) אפילו מבלי לקזז מהם את סכומי העתק שהעבירה הרש"פ למחבלים כלואים ובני משפחותיהם.

האיש שמכהן כראש רשות האסירים הפלשתינים טוען בתוקף שבעקבות לחצים אירופיים ואחרים יועברו הכספים הללו במלואם ואולי הם כבר מועברים, אז על מה היה כל האבו-עלי של ממשלת ישראל אם בסופו של דבר אחרי לחץ אירופי קיבלנו את הזנב ונכנענו לראיס?

יש דברים שאסור לומר

סוף סוף קם מנהיג מהציונות הדתית ואמר בגלוי שגם אם לא תהיה שום פגיעה ביכולותיו של צה"ל וגם אם לא יקרה כלום לבנות המתגייסות, עדיין ביחידות מעורבות, סיירות או לא סיירות, לא יוכלו לשרת בני הציונות הדתית. אבל רק אמר זאת הרב רפי פרץ וארובות השמים נפתחו עליו ושוב הוא מגלה שיש אמירות שבמשטר הדעות הקיים כאן אסור לומר.

אז אולי צריך כאן קורס מזורז בהבנת הנקרא. הרב פרץ, ואתו כל רבני הציונות הדתית, מודעים היטב לכך שלא הם אלה שיקבעו מי יגויס לאן, ולכן הם לא קובעים לבנות לאן להתגייס ולאן לא להתגייס. בשביל זה יש רמטכ"ל. הרב פרץ בסך הכול מבהיר דבר פשוט, שחבל שהוא לא מספיק ברור גם ככה: אתם אלה שיחליטו איפה הבנות תשרתנה, אבל קחו בחשבון שבאותן יחידות שדה וסיירות בהן תהיינה לוחמות, בני הציונות הדתית לא יוכלו להיות. זה לא איום ולא הוראה, אלא פשוט מציאות. ועכשיו שיחליט הרמטכ"ל ויחליטו אלופי מטכ"לו את מי דחוף להם למצוא בסיירות וביחידות המובחרות, את מאות בוגרי המכינות והישיבות התיכוניות, או כמה חיילות בודדות שספק גדול אם יצלחו את המסלול.

זכויות הילד

ביום שישי שעבר צוין יום זכויות הילד הבינלאומי, ואיך יציינו בשמאל את היום הזה? ניחשתם נכוחה, בדאגה לילדים פלשתיניים, כמובן. מספר ארגוני שמאל קיצוני, בהם כמובן 'שוברים שתיקה', עסקו ביום המיוחד הזה בהקראת עדויות על המציאות שבה אל בתיהם של ילדים נכנסים בשעת לילה מאוחרת חיילי צה"ל ואנשי כוחות הביטחון על מנת לבצע מעצרים וחקירות.

משום מה לא שואלים שם למה כוחות הביטחון נאלצים לבצע חיפושים לייליים שכאלה. כנראה לא חשבו שם על האופציה שמחבלים מסתתרים בבתים הללו. לטעמם, כנראה, לחיילי צה"ל אין מה לעשות בשעות הלילה המאוחרות ואחרי שהם חוזרים מאיזה מנגל בריא הם מפיגים את השיעמום בפריצה לבתיהם של ילדים תמימים שזה עתה שקעו בשינה טובה.

אגב, ארגוני השמאל לא מצאו לנכון לעסוק ביום זכויות הילד הבינלאומי באותם מחבלים שמשתמשים בילדים כמגן אנושי. גם לא בארגוני טרור פלשתיניים שממקמים בגני ילדים מחסני תחמושת. גם לא עניין אותם לדון בארגונים פלשתיניים שמגייסים ילדים בגילאי 10 ו-12 לאימונים צבאיים ובהמשך שולחים אותם להתפוצץ במחסומי צה"ל. כל אלה ממש, אבל ממש, לא מעניינים את ארגוני השמאל.

ועדיים לא דיברנו על זכויותיהם של ילדים יהודים לישון במיטותיהם בלי שרקטות וטילים יתפוצצו מעל ראשם במקרה הטוב ובמקרה הגרוע יותר בתוך ביתם פנימה. לילדים הללו, כנראה, לא מגיעות זכויות.

אני רק שאלה

הערה קטנה שהעיר אהוד יערי ממתינה לתשובת העיתונאים הנכבדים שלנו: מוזר שאתם כל כך מזועזעים מכך שנתניהו לא עדכן את בני גנץ על טיסתו לסעודיה, בעוד ששום שריר של זעזוע לא זע ולא נע בפניכם כאשר יצחק רבין המנוח לא מצא לנכון לעדכן את שר החוץ שלו, שמעון פרס המנוח, בהסכם שהוא רוקם עם ירדן.

נוער בתנועה

תגידו, גם אצלנו ההורים היו מתעלקים בנוסח 'אח... אצלנו חודש ארגון היה חודש ארגון, שבת ארגון הייתה שבת ארגון. אצלנו זה היה רציני, לא כמו אצלכם', או שזו המצאה של הדור שלנו?

להערות ולהארות שלכם: [email protected]

לעוד כמה הערות קודמות:

הסחורה שאנחנו קונים מעזה

למה לא סופרים את הסרוגים

הציונות הדתית רבין ובדואים

דתיים לא צריכים אתכם כאן

מצעד הדכאונות ודייסת השנאה