
והכול בשם האחדות, כמובן
באיזו קלילות מרשימה הציג רון חולדאי לראווה את כל מה שאפיין את היהירות הבידול והניכור של השמאל הישן, זה שממנו התנערו הארץ הזו ותושביה כבר מזמן.
הבחירה בשם 'הישראלים' היא רק הגרעין שעליו נזרע זרע הניכור וההתנשאות. אחרי שחולדאי קובע שהוא ותומכיו הם הישראלים הוא גם מסביר מי לא נכלל בקטגוריה הזו. הוא עושה זאת כשהוא פונה אל אותם ישראלים עליונים ומבהיר להם שהכעס על נתניהו לא צריך להביא אותם להצבעה למי שאינו אוחז בתפיסת עולמם, וכך הוא מנסח זאת כשהוא מבקש להעיר אותם במילותיו: "בנט, סמוטריץ', סער ואלקין הם לא המנהיגים שלכם".
למי שלא הבין, אם אתם מהמשונים האלה שיצביעו למפלגת הימין אתם לא נכללים בהגדרה 'הישראלים', ואם הדברים לא היו מספיק ברורים מבהיר לכם חולדאי שסיפוח יהודה ושומרון "זה לא אנחנו". ולא רק הם. גם מי שנגד פתיחת מרכולים בשבת, גם הוא "זה לא אנחנו", זועף ושוצף חולדאי.
כך מחזיר אותנו חולדאי אל ימי הפילוג והבידול, ההתנשאות והיהירות, ימים שבהם אם אתה מאמין בשמאל אתה ישראלי, אם אתה בימין אתה שייך למושחתים ובעיקר לא שייך לישראלים. אם אתה דואג לפרהסייה היהודית של מדינת ישראל, גם אז אתה לא ישראלי. יש אנחנו ויש הם ונא לא לערבב.
יכול להיות שזו הסיבה ליחס שקיבלו ממנו תושבי דרום תל אביב?
הורה היאחזות
הימין הישראלי מבקר את יחסו של השמאל הישראלי להתיישבות בכלל ולמאחזים בפרט, אבל האם אכן כך הם פני הדברים? ממש לא בטוח. הנה לכם דוגמא למאחז שהשמאל דווקא די מאושר ממנו.
באתר מחסום ווטש זוכים הקוראים לדיווח מלבב ומלא אופטימיות שמסכם בקצרה ביקור בבקעת הירדן, וכה כתב מי שכתב שם: "הבקעה מוריקה אחרי הגשמים הראשונים, שדות חרושים, וגבעות ירוקות, מראה שובה לב. עדרי רועים בכל מקום ומדי פעם חיילים בקבוצות. מפירי שלווה. בין ביקור משפחות והסעה למרפאה בעטוף, ביקרתי משפחה שגרה בראש הר, "קהילה" של משפחה אחת. אבא, אמא 8 ילדים ותינוקת שרק נולדה. הגיעו מאזור חברון לפני שנים, שמחים על האורחים שנפלו בחיקם. גאים במעשה ידיהם. מראים כל אוהל ושימושיו. מרוב שקט נשמע ציוץ ציפורים באמצע היום ממקום לא ברור, ואין שום עץ בסביבה. דודי מים info-icon חדשים לבנים גדולים הובאו והשחורים שהוחלפו משמשים משחק לילדים...".
הבנתם את הרעיון. משפחה הגיעה מאזור חברון לבקעת הירדן, מצאה שם איזה פיסטין, התנחלה בו לבדה על שמונת ילדיה, אין שם לא עיר, לא ישוב ולא כפר, אבל הם מצאו את המקום טוב להתנחל בו. במקום אין אפילו לא מתקני משחקים לילדים והם משתעשעים בדודי מים שחורים ישנים. ניתן לשער שאם היה מדובר במאחז יהודי כבר היו מזמינים לשם את המועצה לשלום הילד, אבל כשמדובר במאחז פלשתיני כל האווירה אחרת: רוח חלוצית מנשבת על הבקעה והמשפחה בת עשרת הנפשות מתוארת כמעט כמתיישבי חומה ומגדל. מי שמפריע לשלווה הרומנטית הזו הם רק כמה חיילים "מפירי שלווה", כלשון הכותבת.
אז עכשיו תגידו לי אתם, למה אתם תמיד אומרים שהשמאל לא אוהב מאחזים?
יונתן סע הביתה
בערב שאחרי נחיתת פולארד בישראל פתחתי את מהדורות החדשות בציפייה לעוד סיקור של האירוע המרגש. דקות נקפו ואייטמים עברו והסיקור לא נראה באופק. חיסונים, מירמורים, סקרים, פוליטיקאים ושאר ירקות עברו בסך ופולארד? הוא יחכה. חיכה 35 שנה, שיחכה עוד כמה דקות...
בשלוש המהדורות המרכזיות היה צורך להמתין 20-26 דקות כדי להגיע אל האייטם המיוחל. ואני תהיתי אם לא היה מדובר ביהודי ציוני עבדקן עם כיפה גדולה שמנשק את אדמת ארץ ישראל אף על פי כן ולמרות הכול, אלא בנערה שנמצאו כמה גרמים מיותרים של סמים בתרמילה, היינו זוכים לראות את האייטם קצת יותר מוקדם.
גנן גידל גינוי בגן
בשבוע בעבר הלנתי כאן על התקשורת שלנו שלא מצאה לנכון להפנות לחברי הכנסת של הרשימה המשותפת בקשת גינוי מינימאלית על הרצח של אסתר הורגן הי"ד. כתוספת לעניין ולמען הסר ספק, מסתבר שהחבר'ה מהמשותפת יודעים לגנות. הם לא עסוקים יום וליל במורשתו הספרותית של חליל ג'ובראן או סתם בלימוד חליל.
קחו לדוגמא את האירוע שהתרחש בשבת שעברה בסכנין. אלמונים שרפו שני עצי אשוח ליד כנסיות ותהום העיר ת"ק על ת"ק. יו"ר הרשימה המשותפת, איימן עודה, לא המתין רגע מיותר ושיגר לחלל הטוויטר את הציוץ המגנה: "שריפת עצי המולד הוא מעשה נבזי שתוקף את רוח חג המולד ואת רוח האחדות וערבות הדדית של החברה הערבית. הסולידריות שלנו חזקה מכל מי שינסה לפגוע בה, נשקם את העצים ונוודא שהפושעים יעמדו לדין".
ולא רק חבר הכנסת עודה במגנים. הנה דבריו של ח"כ מנסור עבאס: "אנחנו מגנים את פשע השנאה הזה. זוהי פגיעה בסמלי חג המולד והעדה הנוצרית. אנחנו כחברה ערבית שיש בה עדות שונות, מוסלמים, דרוזים ונוצרים, מביעים סולידריות ועומדים יחד נגד פשע כזה שבא לפגוע במרקם היחסים בחברה הערבית. התקשרתי לכומר סלאח חורי והבעתי סולידריות ונכונות לבנות את העץ החדש על חשבוננו בתנועה האסלאמית".
ומה עם חבר הכנסת אחמד טיבי? גם הוא לא דילג על ההזדמנות לגנות בחריפות: "שריפת עץ האשוח בסכנין היא מעשה נפשע ונבזי. דווקא בסכנין שהיא עיר של אחווה וסמל לכל היישובים, המשטרה חייבת להגיע למבצע הנפשע שרצה לזרוע טריז ומדון - הוא לא יצליח. פגיעה בבתי תפילה, במסגד, כנסיה או בית כנסת היא דבר אסור ונבזי. יש להעניש את המבצעים, תפקיד המשטרה לעשות הכול כדי לשים את ידה על המבצע".
אז מסתבר שככה זה במשותפת. הצתת עצי אשוח ראויה לכל גינוי. רצח של יהודים זה כבר סיפור אחר.
תגידו ת'אמת
בשעתו, כך מספרים, ביקר הרב צבי יהודה זצ"ל את אלה התולים את הקשר לארץ ישראל בצורך ביטחוני. מה אכפת לך, אמרו לו (מן הסתם בניסוח מנומס יותר) התוצאה אותה תוצאה, לא עוזבים את יש"ע. אבל הוא התעקש. אם נדבר על ביטחון ימצאו לזה פתרונות. צריך לומר את האמת: אנחנו כאן כי זה שלנו. לביטחון אין קשר לעניין.
והוא צדק (לא מפתיע). כשאנחנו מדברים על ביטחון אנחנו מקבלים פתרונות שונים ומשונים מארה"ב, מאירופה ומגנרלים בדימוס, נקודות התרעה, כוחות רב לאומיים, ערבויות ביטחון ועוד ועוד. זה הגיע לשיא כשהגנרל הבכיר אריאל שרון הגיע למסקנה שאם כבר מדברים על ביטחון אז דווקא הביטחון מחייב להתקפל מגוש קטיף (והוא דווקא טעה, וגם זה לא מפתיע, אבל את זה נשאיר לדיון אחר).
זה בערך מה שקורה בעניין גיוס בנות ליחידות קרביות ולסיירות. רבני ומנהיגי הציונות הדתית שלחו למבצע ההסברה הקדמי קצינים וגנרלים בדימוס שיסבירו עד כמה גיוס שכזה פוגע בבנות, פוגע בכשירות המבצעית, פוגע בלכידות היחידתית, ובקיצור פוגע בביטחון. הם חשבו שטיעוני ביטחון ישכנעו קהלים רחבים אבל זו בדיוק הייתה הטעות. בימים האחרונים עולים בתקשורת עוד ועוד סרטים, תכניות וכתבות שתכליתם הוכחה לכך שבעצם הבנות תורמות ביחידות הללו לביטחון ושניתן להתגבר על הפגיעה הגופנית בהן. קרוב היום שהאמצעים הטכנולוגיים יתנו מענה לכל בעיה טכנית, ואז מה?
לא אמרנו את האמת הפשוטה. חיילים שומרי תורה ומצוות לא יוכלו לשרת ביחידה קרבית מעורבת. עכשיו תחליטו, רוצים ביחידות הקרביות ובסיירות בנים ובנות יחד, או את בוגרי החמ"ד? לשיקולכם.
האיזון הקדוש
עוד מעט ייכנס ג'ו ביידן לחדר הסגלגל בבית הלבן ויתחיל להזרים משם הוראות לעולם כולו, ומן הסתם גם לכיוונה של ישראל. כעת אני מחכה לראות את כל אותם שהזהירו את ממשלת ישראל בארבע השנים האחרונות שלא לאמץ כל רעיון של טראמפ ולא להראות ידידות יתר עם אנשי ממשלו, שמא נכעיס את המפלגה הדמוקרטית, שהרי ישראל זקוקה נואשות לתמיכת שתי המפלגות, האם גם עכשיו הם יגידו לנו שלא לנהות אחר רעיונותיו של ביידן כדי שלא נכעיס את הרפובליקנים, כי הרי, איך אמרנו, שתי המפלגות, זה מה שחשוב, לא?
להערות ולהארות שלכם: [email protected]
לעוד כמה הערות קודמות: