הרב ישראל אריאל בהר הבית
הרב ישראל אריאל בהר הביתצילום: חיים קרויזר, מטה ארגוני המקדש

הרב ישראל אריאל, ראש מכון המקדש וראש ישיבת המקדש, פרסם היום (חמישי) מאמר מנומק העוסק בשאלה "האם מותר לסמוך על דעת מיעוט ולעלות להר הבית?"

המאמר הוא תגובה למאמר שפרסם בערוץ 7 באותה הכותרת הרב אבי קלמן מארגון מורא מקדש, ובו הוא מגיע למסקנה כי אין לעלות להר הבית.

"עת לדבר", כתב הרב אריאל במאמרו. "לאחרונה הופיעו מאמרים בתקשורת בעניין איסור העלייה להר הבית, במטרה להניא את העולים להר מלקיים את מצוות 'לשכנו תדרשו".

לקריאת המאמר המלא לחצו כאן

לדבריו, "הנושאים שנדונו במאמרים אלה נוגעים לשורשי המצוות, ליסודות התורה ולעיקרי האמונה, ובכגון זה אמר החכם מכל אדם: 'עת לדבר'. יודעים אנו כי כותבי המאמרים מושרשים בדעתם, לפיכך עיקר מעייננו במאמר דלהלן לחזור ולשנן דברים לעצמנו, ולכל החפצים לשמוע ולברר דברים לאמיתה של תורה. כמו כן למען הדורות הבאים, וכדברי חז"ל בברכות (יא, א): 'שמא יראו התלמידים ויקבעו הלכה לדורות'".

במאמרו משיב הרב אריאל, כאמור, לרב קלמן. "הרב אבי קלמן שליט"א", כתב, "נציג ארגון 'מורא מקדש', יצא לציבור במאמר בכותרת דלהלן: 'האם מותר לסמוך על דעת מיעוט ולעלות להר הבית?' בכך השליך לפתחם של העולים להר הבית שאלה גדולה לפיתרון".

"לרב קלמן שליט"א יש פתרון מן המוכן", הוסיף, "שכן מצא כלל הלכתי המובא בדברי הרמ"א בחושן משפט (כה, ב) משם מוכח, לדעתו, שהעולים להר הבית בוחרים פוסק שנוח להם, וזאת בניגוד לדעת הרמ"א שם האומר: 'לא יאמר האדם אפסוק כמי שארצה בדבר שיש בו מחלוקת'. אלא: ב'דבר איסור דאורייתא - ילך לחומרא, ואי דבר דרבנן - ילך אחר המיקל... וכן אם היה יחיד נגד רבים - הולכים אחר דברי הרבים בכל מקום'. מכאן רצה הרב קלמן להסיק מסקנה, שאל לו ליחיד להחליט לעלות להר הבית על דעת עצמו, אלא ילך אחד דעת רוב הרבנים האוסרים".

"לאחר בקשת המחילה מכבוד תורתו, דומה שלא ירד לסוף דעת הרמ"א, כי בהלכה זו בשולחן ערוך הנושא הנדון הוא: שיקול דעת הלכתי. כלומר, מדובר בהלכה שנפל בה ספק, ויש מקום לשיקול דעת של הדיין ומורה ההוראה לכאן ולכאן כיצד לפסוק - להחמיר או להקל", כתב הרב אריאל.

"לא כן בדבר וודאי! במקרה של הלכה שלא נפל בה ספק, בעניין זה אף הרמ"א מודה שאין מקום לשיקול הדעת של הדיין, אלא הוא מחוייב למצוה האמורה בתורה ואם פסק אחרת - דינו בטל ומבוטל", כך הרב אריאל.

במאמרו כתב הרב אריאל: "לאחר עיון בכתבי גדולי התורה שמביא הרב קלמן, ולמשמע הפעולות המעשיות שנקטו בעניין הר הבית, מתברר, שאנשי 'מורא מקדש' חולקים עליהם. יש לפנינו פירכא גדולה על שיטת הארגון, ותמיהה גדולה היא על תלמידי תלמידיו של מרן הרב קוק זצ"ל הדוגלים בשמו, אך בפועל מקימים ארגון במטרה הסותרת את שיטתו".