שוטרים בסין
שוטרים בסיןצילום: רויטרס

טענה שהורדה על ידי סגן נשיא סין לשעבר ונעלמה. אחת מגדולי הספורטאיות בסין היא הטניסאית שוואי פנג בת ה-35 שדורגה בעבר במקום הראשון בעולם בתחרות הזוגות.

במשך 13 שנים נמנתה פנג על חלק מ-100 הטניסאיות הגדולות בעולם, כשזכתה חמש פעמים בתואר הגראנד-סלאם, האחרון שבהם ב-2014.

כעת פנג שוב בכותרות אך הפעם לא מהסיבה שגורמת לגאווה עבור סין, כאשר זו טענה כי הוטרדה מינית על ידי סגן נשיא לשעבר, גאולי ז'אנג מהמפלגה הקומוניסטית.

בפוסט שכתבה ב-Weibo, הטוויטר הסיני, חשפה פנג כי הוטרדה על ידי ז'אנג כשכתבה: "אני יודעת שכמישהו במעמדך, סגן הנשיא ז'אנג גאולי, אתה תגיד שאתה לא מפחד. אבל גם אם זה רק להכות בסלע עם ביצה, או עש שתוקף להבה וגוזר עליו הרס עצמי, אני אגיד עליך את האמת".

עוד כתבה: "אין לי שום הוכחה, וזה בלתי אפשרי להציג שום ראיה... אבל תמיד פחדת שאביא איתי רשמקול, על מנת להקליט אותך ולהשיג הודאה או הוכחה... אין לי הקלטה, אין תיעוד מוסרט, רק הזיכרון והחוויה הרעה שלי".

בסין אמנם קיים פיקוח מחמיר על האינטרנט והציוץ הספיק להימחק אחרי חצי שעה מאז שעלה, אך הפרסום עשה כנפיים והגיע לעולם כולו עם צילום מסך.

בסין הגדילו לעשות כשחסמו את האפשרות להכניס במילות חיפוש את השם של הטניסאית, ואפילו המילה "טניס" נחסמה, אך זה לא מנע מביקורות גדולות כאשר הטניסאית נעלמה מעל פני האדמה מאז שכתבה את הציוץ.

בהמשך השבוע פרסמו בסין מכתב שכתבה הטניסאית לפיה היא בסדר והטענה על הטרדה על ידי סגן נשיא סין לשעבר איננה נכונה, אך אמינות המכתב הוטלה בספק רב ובעולם כולו הלכו וגברו הקולות לחקור את סין בנושא היעלמותה של הטניסאית הבכירה.

גם בארגון טניס הנשים העולמי, ה-WTA, מתחו ביקורת נגד סין, כשנשיא ויו"ר הארגון, סטיב סיימון אמר: "האירועים האחרונים בסין בנוגע לטניסאית פנג שוואי מדאיגים אותנו מאוד. כארגון שמוקדש לנשים, אנחנו נשארים מחויבים לעקרונות שקמנו לשמם - שוויון, הזדמנות וכבוד".

"ראוי שקולה של פנג שוואי כמו של כל הנשים, יישמע ולא יצונזר. ההאשמות שלה לגבי ההתנהגות של מנהיג סיני לשעבר, חייבות לזכות לטיפול במלוא הרצינות. בכל החברות ההתנהגות שהיא האשימה אותו בה צריכה להיחקר ואסור להתעלם מזה. אנחנו מחזקים את פנג שוואי על האומץ יוצא הדופן שלה והכוח לצאת עם הדברים החוצה. נשים בכל העולם צריכות לקבל את זכות הדיבור. אנחנו מצפים שהעניין יתברר ויטופל בצורה רצינית, כך שההאשמות ייחקרו בצורה מלאה, הוגנת, שקופה ובלי צנזורה. הדבר הכי חשוב מבחינתנו זה הבריאות והבטיחות של השחקניות שלנו. אנחנו מדברים כדי שהצדק יוכל להיעשות".

נשיא ה-WTA איים כשאמר כי נשקלת האפשרות להפסיק את כל הפעילות העסקית עם סין כאשר מדובר בין היתר בעשרה טורנירים שמתקיימים כל שנה במדינה, עד שייוודע בוודאות שפנג בטוחה.

גם בבית הלבין התייחסו להיעלמותה של הטניסאית הסינית הבכירה, כשדוברת הבית הלבן ג'ן סאקי אמרה בתדרוך לעיתונאים כי "הממשל האמריקאי מודאג מאוד מהדיווחים לפיהם פנג שוואי נעדרת אחרי שהאשימה בכיר לשעבר בממשל הסיני בתקיפה מינית. אנחנו מצטרפים אל הקריאה לרשויות של סין לספק הוכחות אמינות לגבי מצבה ולכך שהיא בטוחה".