המסתערבים של 'חוזרים להר'
המסתערבים של 'חוזרים להר'צילום: באדיבות המצלם

שניים מ"מסתערבי הר הבית" הגישו עתירה לבג"ץ נגד אלוף פיקוד העורף אורי גורדין בדרישה לבטל את צווי ההרחקה שהוגשו נגדם, הכוללים הרחקה משטחי הר הבית והעיר העתיקה בירושלים למשך שלושה חודשים.

עו"ד נתי רום המייצג את השניים מטעם ארגון חוננו מתח ביקורת על הגשת הצווים המנהליים. "השניים, פעילי תנועת 'חוזרים להר', קיבלו צווים מנהליים דרקונים", אמר.

לדבריו, "אלו לא צווים שיפוטיים, מדובר בצווים שאין להם מקום במדינה דמוקרטית. לא נעברה שום עבירה, אין שום סיבה לרדיפה. בושה שלא מאפשרים ליהודים את הזכות הפשוטה שלהם – להיות במקום הקדוש להם ולהתפלל בו, לאפשר להם חופש פולחן".

רפאל מוריס, אחד ממגישי העתירה, מסר: "הפעילות שלנו בהר הבית היא חוקית ולגיטימית. וזה שיהודים לא יכולים לממש את הרצון הפולחני שלהם לבנות את בית המקדש היום בלב מדינת ישראל, שזה החזון הציוני של אחרי אלפיים שנות גלות, זה בושה. גם את הדברים המעטים שאפילו לפי החוק מותר לנו לעשות - המדינה רומסת על ידי צווים מנהלים, כי אין להם יכולת משפטית למנוע מיהודים לעלות ולהתפלל בהר הבית".

כפי שפורסם, לפני כחודש וחצי קיבלו רפאל מוריס ואורי שילה, צעירים הפעילים בתנועת 'חוזרים להר', זימונים לשימוע לפני מתן צו מנהלי הגורס כי הם היו מעורבים בתכנון פעולות קיצוניות ואסורות וכי קיים סיכון ביטחוני מכניסתם לשטחי הר הבית והעיר העתיקה. השניים השיבו לפניה ודחו מכל וכל את הטענות נגדם.

אולם בפיקוד העורף לא קיבלו את טענות השניים, וצווי ההרחקה נגדם הוגשו – ביום בו התפרסמה כתבה אודותיהם המתארת את פועלם בתנועת 'חוזרים להר'.

בעתירה שהוגשה לבג"ץ פורט כי השניים הופיעו בכתבה ששודרה בערוץ 13 על קורס בו השתתפו, המלמד כיצד להסתוות בסביבה ערבית במטרה לעלות להר הבית דרך השערים הפתוחים למבקרים מוסלמים. כוחות הביטחון היו מודעים לפעילות המתוארת, וכך עולה גם מהכתבה.

אי לכך טוענים השניים כי המעשים שתוארו בכתבה הם אלו שעומדים בבסיס צו ההרחקה נגדם, למרות שלא פורט בו מהם אותם 'מעשים קיצוניים ואסורים'. לטענתם, חוסר הפירוט מנע מהם את זכות השימוע כדין.

בהמשך הסביר עורך הדין כי כניסת יהודי להר הבית דרך השערים המיועדים למוסלמים אינה אסורה בחוק ומעולם לא היתה אסורה בחוק, בנוהל או בהחלטה רשמית כלשהי. "העותרים השתתפו בקורס המלמד אנשים להסתוות לערבים כך שיוכלו להכנס להר הבית דרך השערים המיועדים למוסלמים. האם מדובר בפעולה לא חוקית?! לא ולא", נכתב בעתירה.

"יתרה מזאת, יומיים לאחר הגשת הצווים ושידור הכתבה נעצר רפאל מוריס יחד עם מדריך הקורס המדובר. הם שוחררו ממעצר למרות בקשת המשטרה, ואף ההגבלות שהוטלו עליהם בוטלו. אורי שילה זומן לחקירה בגין השתתפותו בקורס וגם ההגבלות שהוטלו עליו בוטלו", נכתב.

"העותרים לא עברו עבירה פלילית כלשהי - והעובדה שבשלב המעצר בערער שהגשנו ביהמ"ש המחוזי קיבל את טענותינו וביטל את כל התנאים המגבילים שהוטלו עליהם מחזקת את דרישת העתירה", הסביר עו"ד רום בעתירה.

בהמשך העתירה טענו העותרים כי אין להגביל את חירותם מחשש לתגובות של גורמים אלימים טרוריסטים, והשוו את מצבם באופן תיאורטי למצב בו יוצא צו מנהלי האוסר לנשים בלבוש מסוים לעבור באזור המועד לפגיעות מיניות. "לא ניתן לסבול מצב שבו צווי הגבלה מנהליים מונחתים על ראשי אזרחים שלא פשעו ולא חטאו, וכל זאת כדי להרגיע את הרוחות האלימות בקרב גורמים עבריינים וטרוריסטים", כך בעתירה.