הרב אברהם בלס
הרב אברהם בלסצילום: עצמי

הלב דואב על אובדנם של בחורי חמד החיילים היקרים שנפלו על קידוש השם במלחמת שמחת תורה. יהי רצון שהם יהיו החללים האחרונים של עם ישראל. אמן.

חז"ל בירושלמי (ברכות ב, ח) מלמדים אותנו שעיתים, והדברים באים לידי ביטוי בשעת משבר, ומלחמה היא סוג של משבר, הקב"ה יורד לגנו לערוגות הבושם, כאשר ערוגות הבושם אלו הם ישראל, ושם הוא לוקט שושנים את הצדיקים הטהורים. הצדיקים הטהורים ביותר הם אלו שמוסרים את נפשם בצבא על קידוש השם.

ידועה הדרכתו של הרב שלמה זלמן אוירבך זצ"ל לתלמידיו שאם הם רוצים להתפלל על קברי צדיקים אל להם להרחיק ולנסוע. ישנם צדיקים רבים בהר הרצל.

היחס לרשעים מוסרי הנפש

שאלה מרכזית היא האם אדם פורק עול שמוסר נפשו על קדושת השם יתכן להחשיבו כצדיק?

דומה שהתשובה לשאלה זאת היא ברורה. אדם שמת בגלל יהדותו, למרות שמבחינת מעשיו הוא אינו ראוי, לא רק שנקרא צדיק אלא גם נקרא חסיד.

חז"ל (מדרש תהלים בובר מזמור עט, א) קוראים לאנשי בית ראשון שבגלל מעשיהם הרעים חרב הבית חסידים ובתלמוד הירושלמי (תענית ד, ה) וכן הוא ברמב"ם באגרת קידוש השם מגדילים לעשות וקוראים להם קדושים וזאת למרות שיתכן ורבים מהם לא נהרגו כלוחמים, וזאת בגלל שהם נהרגו בגלל יהדותם. אם כך היחס גם לאלו שנהרגו בצורה סבילה, על אחת כמה וכמה הלוחמים שחרפו נפשם מתוך מסירות נפש על קידוש השם.

לא רק שהלוחמים נקראים צדיקים, למרות שמבחינת מעשיהם הם לא ראויים, אלא שגם משפחתם הקרובה הופכת באופן אוטומטי לצדיקים. התלמוד הירושלמי מספר לנו שאחז אותו מלך שכל רצונו היה לסגור את עולם הישיבות (סנהדרין י, ב) נמנה יחד עם מלכים צדיקים – עוזיהו, יותם וחזקיהו וזאת בגלל שהיה אב שכול (ירושלמי סנהדרין י, א). בנו נפל במלחמות ישראל.

מיתת צדיקים מכפרת

בימים אלו שעם ישראל מתגלה במיטבו עם כוחות אין סופיים של התנדבות, אחדות וערכיות ובמיוחד גילוי המסירות של חיילי ישראל, הרי שבאופן טבעי סדר העדיפויות משתנה, פתאום העולם נהיה יותר טוב ויותר מאיר. פתאום דברים נכנסים לפרופורציות. פתאום אנשים שוכחים את כל הבעיות הקטנות, את כל הסכסוכים שאף אחד גם לא זוכר מתי הם התחילו. אתה לא יכול שלא להיות אדם טוב יותר. פתאום רבים וטובים מבינים שצריך להכניס משמעות יותר עמוקה לתוך חייהם

ויותר מכך סיפורי הגבורה והאישיות המיוחדת של הלוחמים פרחי החמד, שפתאום עומדים במרכז התודעה הציבורית, קשה להאמין שאין לה השפעה חיובית על הסובבים.

זכיתי להיות בניחום אבלים אצל הקדוש לירון שניר הי"ד מעפרה דמות מיוחדת במינה יהלום שבכתר צעיר תורני ואידאליסט עם חיוך כובש לבבות ששימש כמפקד צוות בסירת גולני. פגשתי שם צעיר חרדי שאמר לי שהוא בצוות של לירון.

הצצתי לדברים שהוא כתב במחברת לזכרו של לירון ומתברר שאותו צעיר הגיע ממשפחה חילונית ובעקבות אישיותו המיוחדת והמשובבת של לירון הוא חזר בתשובה. אם ישנם בחורי חמד שבחייהם משפיעים בצורה כה דרמטית על חבריהם, על אחת כמה וכמה לאחר מיתתם. סיפורי הגבורה והמסירות, והצצה לתוך עולמם של הטובים שבטובים מביאה בעקבותיה שפע של טובה וברכה לעולם.

ברור הדבר שבעקבות ההכרה העמוקה שנלחמים בנו בגלל יהדותנו, ובעיקר בזכות העובדה, שמעלים על נס את אותם חיילים צדיקים שמסרו נפשם על קדושת השם. עם ישראל נעשה זך יותר, טהור יותר וערכי יותר, ועיתים אף מחובר יותר לתורת ישראל כך שאין המחשה טובה יותר למאמר חז"ל (ירושלמי יומא א, א) המלמד אותנו שמיתתם של צדיקים מכפרת על ישראל.