
עמלק מסמל את הרע בעולם ועם ישראל מציין את הטוב בעולם. המלחמה כנגד עמלק בעצם מצביעה על המגמה של עם ישראל לעשות את העולם טוב יותר.
כמובן שהמלחמה בעמלק לבדה אינה מספקת כדי לעשות את העולם טוב יותר, וצריך בשלבים הבאים למנות מלך – אדם שמרכז בידיו כוחות ארגוניים כדי לממש את המגמות החיוביות של עם ישראל וכמובן בית מקדש שיאיר בעולם את הבשורה האלוקית.
המלחמה בעמלק באה להזכיר לעם ישראל את תפקידו לתקן את העולם. אם מה שמאפיין את עמלק זו הפסיביות – הגורל (הפור), הרי בהיפוך אותיות אנו מקבלים את המילה רופא (יש מסבירים שהאלף במילה רופא אינה שורשית). תפקידו של עם ישראל כמו שמלמד אותנו התלמוד הירושלמי (ראש השנה א, ג) הוא לרפא את העולם.
מחיית עמלק שייכת רק בארץ ישראל. אמנם ניתן להילחם בעמלק גם בגלות, אולם במציאות שעם ישראל נמצא בגלות אין אפשרות לפעול במגמה של תיקון העולם. לפעול במגמה של תיקון עולם אפשר רק בארץ ישראל. אולם קודם שאנו מגיעים למציאות שבה אנו פועלים לתיקון העולם, עלינו לדאוג בראש ובראשונה לשרידותו של עם ישראל.
השאלה המרכזית סביב חג בפורים היא שמו של החג. האם הדבר המרכזי סביב מגילת אסתר הוא הפור שהפיל המן, הרי הפור הוא בסך הכל רק הסיבה לכל מה שהתרחש לאחר מכן, ובהחלט לא הדבר המרכזי.
התשובה לשאלה זאת היא התשובה לשאלה מדוע לא אומרים הלל בפורים. התשובה לכך שלא אומרים הלל בפורים היא שאכתי עבדי אחשורוש אנחנו. בגלות אנחנו תלויים בחסדי הגויים, שכמו שכבר נוכחנו במשך הגלות הארוכה הם לא בדיוק אוהבי ישראל. השם פורים בא לומר לנו שבגלות אנחנו נתונים לחסדי המזל, שלא תמיד, בלשון המעטה, נוטה אלינו חסד. השם פורים בעצם מהוה קריאה גדולה ליהודים לעזוב את ארצות הגורל ולעלות לארץ ישראל.
התלמוד הירושלמי במאמר המפורסם שגאולת ישראל היא קימעא, קימעא (ברכות א, א) מאמר שנלמד ממגילת אסתר, צועק לעברנו שחייבים להתקדם. חייבים לעזוב את הגלות ולעלות לארץ ישראל. וישנו מאמר נוסף שאמנם פונה אל היהודים בארץ אולם גם כאן בארץ, מציאות של יישוב חלש ולא מבוסס מזמין בהכרח צרות מבחוץ. הירושלמי (מגילה א, א) קובע שמוקפות חומה מימות יהושע חוגגות בט"ו באדר משום כבודה של ארץ ישראל. כוונת המאמר היא שלא מספיק ליישב את הארץ, אלא שיש גם ליישבה באופן משמעותי, כך שתזכיר את התקופות המבורכות של ערי ישראל בימי יהושע.
זכיתי לשמוע מהרב בועז מורי ראש ישיבת לב התורה בבית שמש חידוד נחמד. אברהם אבינו לפי התאריך האזרחי נולד ב1948 ועלה לארץ בגיל 75 כלומר עלה ארצה בשנת 2023. ובמילים אחרות בשנה שעברה. מלחמת שמחת תורה - 2023 בעצם מהוה קריאה לעם ישראל לחזור לארץ ישראל. ואכן דומה ששמעתי שבעקבות מלחמת שמחת תורה מגמת העלייה לארץ אמורה להיות מוגברת.
בעקבות דברים אלו חשבתי שניתן להסביר את מספר ההרוגים שכל מדינות אחשורוש ביום יג באדר – 75.000. המספר 75.00 מעמיד במרכז את המספר 75. המספר 75 הוא המספר שמציין את עלייתו של אברהם אבינו לארץ ישראל. המספר 75 בא להזכיר ליהודי הגלות בימי מרדכי ואסתר שאמנם הייתה כאן הצלה מופלאה ליהודים, אולם לא כדאי לאבד את הראש. צריכים לזכור שאכתי עבדי אחשורוש אנחנו. אנחנו נשארים תלויים בחסדי הגויים. הפתרון היחיד של עם ישראל הוא העלייה לארץ ישראל .