הרב יהושע ויצמן, ראש ישיבת ההסדר מעלות ויו"ר מרכז ישיבות בני עקיבא, התייחס בשו"ת עם הרב טל חיימוביץ, לתופעה בה אנשים מצטלמים בהר הבית.
"מראים לי של אנשים שאני מכיר שעלו להר הבית וצילמו סלפי - זה לא נקרא יראה - זה לא מורא מקדש ולא צער על שועלים הלכו בו, זה להוסיף עוד כמה שועלים", אמר הרב ויצמן.
הרב ויצמן הדגיש בשיחה כי עיקר הנקודה הוא בניין הלבבות וירושלים של מעלה. "הזוהר חוזר בלי סוף שהמציאות העליונה היא שקובעת את המציאות התחתונה, אין עשב גדל מלמטה אם אין את המלאך שמכה על ראשו ואומר לו תגדל, מהחלק העליון אל המציאות המעשית ויש הרבה השפעה של תורה ומצוות. בנקודה של בניין המקדש - מדובר על תהליך של בניין הלבבות".
"הרב צבי יהודה אמר: בעניין המקדש אנחנו נטורי קרתא, זה הייתה האמירה שלו, הזכיר את הנקודה הזו - זה ההבדל בין ארץ ישראל לירושלים, כלפי ארץ ישראל יש לנו והורשתם וישבתם כהוראת אביהם של ישראל הרמב"ן - זה הייסוד לכל הנושא של מדינת ישראל וכיבוש הארץ - התורה דורשת התיישבות ותהליך שבונים ומתקשרים - אך כלפי ירושלים זה לא נעשה בצורה הזו אלא תוצאה של מדרגת האומה והמציאות שלנו, פחות פועלים בזה - יותר מכשירים את הלבבות".
הרב ויצמן נסמך על דעת רבו הרב צבי יהודה. "הרב צבי יהודה אמר בשיחותיו: 'באים אלי אנשים בטענה שהגיע הזמן לבנות את בית המקדש, אני אומר להם מה שאתם תובעים זה לא מריבוי בתורה שבכם אלא ממיעוט תורה, בניין בית המקדש אינו של יחיד אלא של ציבור - כלל ישראל וכשם שיש מצווה לבנות את בית המקדש, קיים סדר - מלכות - מחית זרע עמלק ואז בניין בית המקדש - יש סדר ברור, לא דבר שבמקרה. ברור שהעמדת מלכות ה' והנהגת האומה קודמת לבניין בית המקדש. צריך לעבור זמן עד שתשתכלל המציאות של מלכות ישראל ותגיע לשלמות'. הרב צבי יהודה הוסיף ואמר: 'אמרתי לאנשים שתובעים את בניין בית המקדש: בוער לכם לבנות את בית המקדש? - לא בוער, קודם כל נבסס את מלכות ישראל'".
עוד אמר כי "בניין מלכות ישראל, הכשרת לבבות והבנת המושג כלל ישראל חייבת לבוא לפני בניין בית המקדש, כלל ישראל בונה וכל זמן שמושג הכלל לא ברור לנו ולא חיים אותו - לא שייך לבנות את בית המקדש. לכן, לוקח זמן עד שיגיע בניין מלכות ישראל - כלל ישראל ממנה מלך וכל עוד כלל ישראל לא מוכשר בלבבות לא הגיע הזמן לבנות את המקדש - לא בוער".
"היום המציאות הולכת לאינדיבידואליזם ועד שהכלל לא יתפוס את המקום המרכזי - לא הגיע הזמן לבנות את בית המקדש. לוקח זמן - לא החלטה של רגע אחד של אומה, כרגע לא מספיק בנינו את המושג כלל ישראל שהרב קוק ראה אותו כמושג מרכזי. לא יעזור עלייה להר הבית אם לא יבנה מושג הכלל בצורה יסודית".
הרב וייצמן התייחס גם לעליית יחידים להר הבית. "הכלל שצריך לעלות אחרי שמתיישבים בלבבות ובמציאות - לא יחידים - לא כל אחד עולה עם המגפיים להר הבית ומכשיר את הבניין - זה לא נקרא הכשרה לבניין. לעבוד עם כלל ישראל ולקשור אותם לשאיפה ולכיסופים -כלשון הכוזרי: ירושלים תבנה שייכספו אליה תכלית הכוסף, שם צריך לפעול. בארץ ישראל זה בית ועוד בית, כאן ההכשר זה עוד לב ועוד לב. זה ההכשר לבניין בית המקדש, לא בהר הבית - אלא בלבבות ואז יהיה ציבור ויגיע הזמן לבנות את בית המקדש".
הרב ויצמן דחה את האפשרות שעצם העלייה כיום היא שתקרב את הלבבות. "את העלייה בפועל להר הבית ראו הרב קוק והרב צבי יהודה בצורה בדיוק הפוכה, ראו זאת אחרת לגמרי".
"הרב צבי יהודה אמר: 'כל המחקרים וכל החיטוטים בין אלו המכונים המדעיים ובין אלו המכונים הלכתיים הרי הם נכללים ברקיקה וקל וחומר'. אני חשבתי על דימוי כדי להסביר לעצמי את העניין: תארו לכם שמביאים ספר תורה ושואלים: כמה קילו שוקל הספר הזה? מה בדיוק האורך? ממה עשוי הדיו? לא שואלים מילה מה זה הספר תורה, החיטוטים זה לקחת את הר הבית ולהפוך אותו למטרז שהם רקיקה מקל וחומר, החיטוטים במטרזים - זה ביזיון הר הבית, תתעסקו מה עומק הקדושה, איפה מתגלה אלוקות, עולם של פנימיות ושכינה באבן שממנה נברא העולם. העיסוק בעלייה להר הבית מסיח את הדעת מהקדושה, ההשתוקקות והכיסופים", הוסיף.