קריאה שלישי(ת) - תקומה למפלגהמרדכי

בס"ד

 

- 12 שבועות לבחירות -

 

הבחירות שהתקיימו אתמול במפלגת תקומה הם ללא ספק ההחייאה שנדרשת כל כך למפלגה. אומנם אורי אריאל הוא זה שעמד בראש המפלגה במהלך הקדנציה האחרונה, אבל מי שניהל אותה בפועל היה ח"כ בצלאל סמוטריץ'. הוא זה שכתב את התוכניות המדיניות והחברתיות שהוציאה המפלגה במשך ארבעת השנים האחרונות. הוא זה שהוביל מהלכים והיה הדמות הדומיננטית במפלגה, בעוד אורי אריאל נגרר מאחוריו. סמוטריץ' הוא זה שהעלה בשנים האחרונות את מפלגת תקומה חזרה למפה הפוליטית, ואמש חברי מרכז המפלגה החזירו לו את תודתם, מתוך תקווה שבתור ראש המפלגה הוא יוכל להרים את המפלגה עוד יותר.

 

אומנם סמוטריץ' ניצח בהפרש גדול, אבל זאת לא הייתה התמודדות קלה כפי שחשב בהתחלה. במהלך השבועות האחרונים חטף סמוטריץ' מכל הכיוונים, הכול במטרה אחת - שהוא לא יכבוש את ראשות תקומה. מי שכמובן נלחם הכי קשה בסמוטריץ', הוא השר אורי אריאל שחשש, ובצדק, למקומו. אריאל הודיע כבר מההתחלה לחברי המפלגה שאם הם רוצים אותו חלק מהרשימה, הוא מוכן להיות רק יושב הראש, ולא שום אופציה אחרת. אבל לא רק אריאל נלחם בסמוטריץ'. על פי דיווח של כתב הכנסת של חדשות 10 (חדשות 13, ממחר), עקיבא נוביק, גם בבית היהודי התגייסו למען בחירותו של אריאל. החשש מבחינתם הוא שבחירתו של סמוטריץ' תהפוך את תקומה למפלגה הדומיננטית באיחוד בין המפלגות, והם יהיו מספר שתיים. החשש הזה הוא לא סתם. סקרים שפורסמו בשבועות האחרונים בעיתונים מקור ראשון ובשבע הראו שהציבור רוצה לראות את סמוטריץ' בראשות המפלגה המאוחדת, ולא נציג מהבית היהודי.

 

אך אם זאת יש משהו שמפריע לתקוות מבחירתו של סמוטריץ', וזה יתר הרשימה שנבחרה. במקום השני הציבו חברי תקומה את מזכ"ל המפלגה אופיר סופר, ורק לאחר מכן את ח"כ לשעבר אורית סטרוק, ובהמשך את הרב עמיחי אליהו שגם הוא דמות מוכרת שהתמודדה על מקום במפלגה. סופר כנראה מוכר מאוד לחברי תקומה, וכך גם העשייה שלו, אבל רוב הציבור לא מודע לה בכלל. יש כאלה שעד אתמול בלילה כלל לא שמעו את השם שלו. יו"ר חדש וחזק זה לא העיקר במפלגה, צריך שגם בהמשך הרשימה יהיו אנשים מוכרים, כאלה שהציבור הכללי מכיר וירצה להכניס אותם לכנסת.

 

כעת, לאחר שהקולות כבר נספרו, ולאחר שסמוטריץ' ינוח מעט ממערכת הבחירות, מוטלת עליו המשימה הבאה - ליצור אחדות בין כל מפלגות הימין האידאולוגי. אחדות עם הבית היהודי זה דבר אחד, אבל על מנת שתהיה מפלגה גדולה וששום קול לא יזרק לפח, חייבים לצרף לאיחוד הזה גם את עוצמה יהודית ואת מפלגת יחד של אלי ישי. על פי סקר שפורסם לפני שבוע וחצי בעיתון 'ישראל היום', איחוד כזה יביא לתוצאה של תשעה מנדטים. אומנם המציאות הישראלית לימדה אותנו שלא כדאי להסתמך על סקרים, אבל המגמה היא ברורה. הציבור הדתי לאומי רוצה אחדות, ומפלגה שכזאת תמנע זריקה של קולות חשובים לפח.

 

ועוד מילה על אורי אריאל.

לאריאל יש היסטוריה רחבה מאוד של עשייה למען ארץ ישראל, תורת ישראל ועם ישראל. אבל בשנים האחרונות נדמה שכבר נגמר לו הכוח. הוא כבר לא היה בשיא כוחו כמו פעם. בכל הקדנציה האחרונה לא זכור שלאריאל הייתה עשיה משמעותית למען הנושאים החשובים לציונות הדתית, ולציבור התורני בפרט. לכן היה מוטב ואריאל עצמו היה הולך לעשות לביתו מבלי שחברי מרכז תקומה היו צריכים להראות לו את הדרך החוצה. בהחלט מגיעה לו תודה ענקית על העשייה, אך טוב שבכנסת הבאה הוא כבר לא יהיה.

 

אחדות חרדית

רוב הפרשנים לענייני חרדים צחקו על העיתון החרדי 'משפחה' לאחר שביום חמישי לפני שבוע וחצי הוא יצא בחשיפה בלעדית על מגעים לריצה משותפת של מפלגות יהדות התורה וש"ס. מה שהגביר את הלגלוג היה שבעיתון המתחרה 'בקהילה' שמו בכותרת את הטור של יעקב ריבלין, אחד הפרשנים הבולטים בציבור החרדים, שבה דווח על כך שיהדות התורה מתפרקת ואגו"י ודגל התורה נערכות לריצה נפרדת. עברו כמה ימים של צחוק ובדיחות על מערכת 'משפחה', אבל אז יותר ויותר הבינו שאכן יש צדק בדיווחים ומתקיימות שיחות רציניות לקראת ריצה משותפת של המפלגות החרדיות. כאן המקום לציין שבכל מערכת בחירות יש את הדיווחים מצד אחד על ריצה משותפת עם ש"ס, ומצד שני על ריצה נפרדת של אגודת ישראל ודגל התורה. אך אם זאת, הפעם זה נדמה רציני מתמיד.

 

לציבור הימני, ולנתניהו, הבשורה הזאת היא טובה. ריצה משותפת של כל המפלגות החרדיות תשמור על שלושת המפלגות רחוקות מאחוז החסימה, במיוחד שהאופציה השנייה שעל הפרק היא היפרדות של דגל התורה. לעומת זאת לכוח החרדי, בסופו של דבר זה מהלך פחות טוב. דווקא ריצה נפרדת היא זאת שתמקסם את הקולות שלהם, בעוד ריצה מאוחדת תביא לכך שלא מעט חרדים ילכו לתמוך במפלגות כלליות כמו הליכוד, הבית היהודי, ואפילו העבודה.

 

מי שהכי צריכה מהלך שכזה היא מפלגת ש"ס, שבשבילה המהלך הזה יהיה גלגל הצלה. על פי הסקרים האחרונים ש"ס נמצאת קרוב מאוד לאחוז החסימה, ויש חשש כבד מאוד שהיא לא תעבור אותו.  אך אם זאת, הדבר האחרון שאריה דרעי ירצה זה שכולם יגידו שכל המהלך הזה נועד אך ורק בכדי להציל אותו. מבחינתו, ההצלחה של ש"ס בבחירות המקומיות מצביעה על כך שמצב המפלגה מעולה, ואף היא יכולה להגדיל את כוחה בכנסת. לכן כרגע דווקא דרעי הוא זה שמנסה לשים ברקס למהלך, אבל אין ספק שברגע האמת הוא יצטרף לזה בשמחה.

 

כבר עכשיו יש מי שמנסה בציבור המזוהה עם הציבור החרדי-ספרדי להציג את כל המהלך הזה כגלגל הצלה דווקא לאגודת ישראל, שכוחה ירד משמעותית בבחירות המקומיות. אך לדעתי המציאות היא הפוכה. דווקא אגודת ישראל תעשה הכול על מנת להראות שהיא עדיין המפלגה הגדולה, ודווקא בגלל זה היא תצליח למקסם את יכולותיה. לעומת זאת בש"ס נמצאים עכשיו באופריה שהם מקבלים שבעה עד שמונה מנדטים, מה שעלול לגרום לאנשים שלא רוצים להצביע ש"ס, אבל כן יצביעו לה במידה והיא תהיה בסכנה, להצביע עבור מפלגה אחרת. להיות אופטימיים זה חשוב, אבל צריך להיות גם מציאותיים.

 

אדם נוסף שבהתחלה היה נדמה שעשה ברקס למהלך הוא סגן השר יעקב ליצמן. בשבוע שעבר אמר ליצמן שאם הולכים לאיחוד חרדי, אז צריך ללכת עד הסוף - גם עם אלי ישי וגם עם הפלג הירושלמי. על פניו נדמה שהדבר הוא לא מציאותי בכלל. ש"ס לא יסכימו לקבל את ישי, ודגל לא תסכים לקבל את הפלג הירושלמי. אבל בפועל ליצמן לא רק שלא שם ברקס, אלא הוא באמת פעל למען הצלחת המהלך, ואפילו בהצלחה חלקית (בינתיים). על פי פרסום של אילה חסון במהדורת שישי של חדשות 10, דרעי הסיר את התנגדותו לצירופו של אלי ישי לרשימה החרדית המאוחדת. כעת נותר רק לראות האם יצליח ליצמן להוביל גם להסרת ההתנגדות של אנשי דגל התורה לצרף לאיחוד את יריביהם המרים מהפלג הירושלמי.

 

ומה עם אלי ישי?

על פניו נדמה שהוא מעדיף לרוץ ברשימה משותפת עם הימין והחרד"לים. החשש שלו שאיחוד שכזה ידרוש ממנו לא מעט פשרות שהוא יצטרך לעשות למען דרעי וכן שמקומו לא יהיה בראש. במיוחד לאור העובדה שמי שצפוי לעמוד בראש המפלגה הוא אריה דרעי עצמו משתי סיבות עיקריות: האחת, אם מפצלים את יהדות התורה, ש"ס היא המפלגה הגדולה מבין השלושה. הסיבה השנייה היא שביהדות התורה מסרבים להיות שרים מטעמים אידיאולוגים בעוד בש"ס אין את הבעיה הזאת.

 

אך אם זאת, במידה ואיחוד כזה יצא אל הפועל, בסופו של דבר ישי יבחר ללכת לשם על פני הריצה במפלגה ימין-אידיאולוגית, אם תקום אחת כזאת. ישי לא רוצה להיות זה שיואשם אחר כך שהוא זה שהרס את האחדות החרדית, במיוחד עם גם הפלג הירושלמי יצטרף למהלך שכזה. זאת הסיבה שבימים האחרונים התבטא ישי שאם כבר איחוד חרדי, אז לצרף אליו גם את המפלגות הדתיות הסרוגות, ובכך להביא למפלגה אחת גדולה.

 

צריך להבין, מבחינתם של החרדים מדובר בבחירות גורליות עבורם. הרי כל היציאה למערכת הבחירות היא אך ורק כי הממשלה לא השיגה רוב על מנת להעביר את חוק הגיוס, ואין ספק שעיקר העבודה של תחילת הממשלה הבאה תעסוק במציאת פתרונות למשבר גיוס החרדים לצה"ל. לכן הציבור החרדי חייב לדאוג ששום קול שלו לא ייזרק לפח, כי זה או מפלגה חרדית אחת גדולה ומאוחדת, או פיצול עם חשש לאיבוד קולות ליברמן אחד שמכתיב להם את העסק. אם הציבור החרדי יצליח לגייס מספר גדול של מנדטים, לנתניהו כבר יהיה קשה שלא ללכת לקראת במשא ומתן הקואליציוני ופחות ללכת לכיוונו של ליברמן. לכן גם אם החיבור של החרדים עם הציונות הדתית נראה עוד הרבה יותר הזוי מריצה משותפת של החרדים, יתכן מאוד שבאמת נראה שיתוף פעולה כזה או אחר בין המפלגות, גם כשהם ירוצו ברשימות שונות. בבחירות האלה כבר הכול נראה הגיוני.

 

זה כנגד זה

שני אירועים פוליטיים גדולים התקיימו בסוף השבוע האחרון. ביום חמישי התכנסה וועידת מפלגת העבודה על מנת להעביר את הבקשות של יו"ר המפלגה, אבי גבאי, לשלושה שריונים שלו ברשימה המפלגה לכנסת. באותה שעה עשו עשרות פעילי ליכוד את דרכם לסוף שבוע באילת, על מנת להשתתף בלאומיאדה השנתית (מה שנקרא עד לא מזמן הליכודיאדה).

 

אומנם אבי גבאי הצליח להעביר את השינויים שרצה, אבל זה לא היה פשוט. את נאומו בכינוס המפלגה ליוו צעקות בוז רמות שקטעו את דיבורו לא פעם. אבל הפעילים הם היו עוד הבעיה הקטנה. מי שבעיקר הקשו עליו היו הח"כים מטעם המפלגה, אלו שרוצים בעוד כשלושה חודשים לרוץ יחד איתו במפלגה אחת. הראשי שבהם היה ח"כ איתן כבל שקרא לגבאי לצאת לבחירות חדשות לתפקיד יושב ראש המפלגה תוך שהוא מנפנף בתוצאות בדיקת פוליגרף המוכיחות לטענתו של כבל שגבאי הוא שיקר בכך שהכחיש שאמר לכבל שאם הוא יפול הוא יפיל את מפלגת העבודה יחד איתו.

 

באותו הזמן באילת קולותיהם של משתתפי הלאומיאדה כלפי יו"ר המפלגה וראש הממשלה, בנימין נתניהו, נשמעו אחרת לחלוטין. שם הביעו תמיכה מלאה בראש הממשלה, ורבים מהם אף הביעו את עמדתם במדגם שנעשה, שגם אם יוגש כתב אישום נגד נתניהו הוא אינו צריך להתפטר מתפקידו. מה שקרה במפלגת העבודה, ולא בפעם הראשונה, לעולם לא קרה ולא יקרה בליכוד. כנראה זאת הסיבה למה הליכוד ממשיך להיות בשלטון בעוד בעבודה מחליפים מנהיגים כל ארבע שנים.

 

יורה בתוך הבית

ועוד הערה לסיום על המתרחש במפלגת הבית היהודי.

מאז פרישתם של בנט ושקד מהמלגה, הבית היהודי איבדה כל כיוון. מזכ"ל המפלגה וחברו של בנט, ניר אורבך, אובד עצות. בהקלטה שפורסמה בשבוע שעבר בגל"צ נשמע אורבך אומר לפעיל במפלגה: "חבר'ה תתחילו להתעורר אנחנו במצב חרום. אל תעלו לנו שמות הזויים שינהלו את המפלגה, אין לנו זמן לזה. זה לא בני עקיבא פה".

 

ולא רק זה. במהלך השבועיים האחרונים נזרקים לחלל האוויר לא מעט שמות פוטנציאלים לתפקיד יו"ר התנועה. אחד השמות שעוררו סערה השבוע, הוא שמו של ראש השב"כ לשעבר יורם כהן. כהן, שביקש לחשוב על הדברים, התבטא רק לאחרונה על כך שהוא תומך בהסדר עם הפלסטינים, וכן בהתבטאויות נוספות שלא תואמות בהכרח את חזונה של מפלגת הבית היהודי.

 

רק חבל שהחשש של אורבך ממצב החרום, ואולי הקשר שעדיין נשאר עם בנט, גורמים לכך שבמקום להואיל למפלגה שלו, הוא רק עושה לה הרבה יותר נזק ממה שכבר נעשה לה לאחרונה.

 

לטור הוקדם || לכל הטורים

השלמותי. צ.

ראשית, תודה על הטור המושקע כתמיד.

 

מספר תוספות:

1. באופן מעניין, נוצר מצב שהבית היהודי-תקומה, שנחשבו למפלגות אליטה, כנראה יגיעו לשילוב גבוה של ספרדים: בתקומה כבר יש אשכנזי-ספרדי-אשכנזיה-ספרדי, ובבית היהודי מובילים הרב בן-דהן ומוטי יוגב - ספרדי ואשכנזי. כמובן שהצבת אלי ישי במקום גבוה תחזק את המגמה. לדעתי, הבית היהודי יוכל למנף את המצב להצבעת עוזבי ש"ס, בפרט אם יהיה איחוד חרדי, וכן להצבעה של מצביעי פריפריה (ליכוד), שבעבר לא הרגישו שהרשימה מייצגת אותם.

 

2. מבלי לדון באמירה הפוליטית, בימים האחרונים התוודענו לאורי אריאל מעט יותר. גילינו אדם שמלא בענווה. לואי שילמדו ממנו פוליטיקאים אחרים, על ניהול מחלוקת לשם שמים. ראו למשל: "החרד"לים עוד לא יכולים לעבור את אחוז החסימה לבד", ריאיון עם אורי אריאל במקור ראשון. ניתן לומר, אשרי המפלגה שאלו מלחמותיה. 

 

3. מתוך מרכז העניינים אתמול: "בדגל התורה מסכימים לצרף נציג של בני התורה, ובלבד שזה יהיה יהושע פולק. בבני תורה לא מקבלים את ההכתבה, ומזכירים שמות נוספים כמו חיים אפשטיין מעיריית ירושלים, ועוד. גם באשר למועמד יחד הסכימו בשס, רק בתנאי שהגר"מ מאזוז יסכים למועמד שאינו אלי ישי. ב'כסא רחמים' אומרים שראש הישיבה אינו מתכוון להחליף את נציגו, וכלל לא בטוח שהוא ירצה להיות חלק ברשימה המאוחדת הזו...   בש"ס...החליטו שלא להתייצב על הרגלים האחוריות בהתנגדות לשילובו של ישי, ובעניין זה לתת לזמן שיעשה את שלו."

תודה על הערותמרדכי
בס"ד

בנוגע ל-2: אני חושב שבכללי מערכת הבחירות בתקומה הייתה מאוד מכובדת. אתמול, לדוגמה, התראיין סמוטריץ' לקלמן ליברמן בכאן ב', ולמרות הלחצים הכבדים מצד המראיינים הוא לא הוציא מילה אחת רעה על אורי אריאל. ההפך. הוא מכנה אותו מורו ורבו ונותן לו את כל הקרדיט.

הבעיה של אורי אריאל היא שהתוודעות אליו נעשתה בעיקר בתקופה האחרונה, כפי שכתבת. אילו היה מציג את עמדותיו, השקפתו ומעשיו לאורך כל השנים האחרונות, בהחלט יכול להיות שהתמונה הייתה שונה.

עוד הערה בנושא, קראתי הבוקר, נראה לי אצל שלמה פיוטרקוסקי, שהערכות הן שאם הבחירות היו גלויות, הפער בין סמוטריץ לאריאל היה קטן הרבה יותר. העלבון אתמול של אריאל נבע בעיקר מהעובדה שהמספרים לא הראו את ההצהרות של האנשים השונים למי הם יצביעו. בידיו של אורי אריאל היו נתונים שונים לחלוטין בעת פתיחת הקלפיות.

לגבי הערה 3 -
מעניין מה שכתבת על ההתגמשות עם הפלג הירושלמי, לא ראיתי את זה לפני כן.

לגבי ש"ס ואלי ישי, ראיתי את הדיווחים שזה רק בתנאי למועמד אחר מטעם יחד, אבל אני מאמין ששם הדברים יסתדרו הרבה יותר בקלות. דרעי יקבל לא מעט הנאה מלראות את יריבו הפוליטי כבול תחתיו.
הערה לגבי אורי אריאל ופועלו הרבהסטורי
מסכים שהתחושה היא שהוא כבר לא בשיא כוחו, אבל נראה לי ש"ס חלק מהעניין זה האופי שלו - יותר עשיה ופחות מקרופונים. בממשלה הוא היה מנושאי הדגל של עניני היהדות (התפקיד ההיסטורי של המזרחי-המפד"ל). את בנט ושקד, זה בכלל לא עניין למרבה החרפה. אבל למשל בנושא קדושת הכותל - הוא הוביל את ההתנגדות למתווה הרחבה הרפורמית והחרדים (שבכלל ניסו לא לשים לב, היה יותר חשוב להם לדאוג לגיוס) נגררו אחריו. גם מנהלי גרעינים תורניים (שמעתי כמה) גמרו עליו את ההלל גם בקדנציה הזאת.
זה לא אומר שלא הגיע הזמן להחליף דור, גם אני סובר שהמצב דורש לעבור מ'עוד דונם ועוד עז' להובלה (הסדרה, ריבונות, הכרעה). אבל חשוב לא לשכוח את כל העשיה של אורי אריאל.
אף אחד לא שולל את זכויותיו של אריאל, גם לא אנימרדכי
בס"ד

אבל אי אפשר להשוות את הקדנציה הזאת לכל קודמותיה. אם זה מבחינת הפעילות ואם זה מבחינת הדיבורים. לכן, למרות כל הדברים הטובים שעשה במהלך שנות כהונתו בכנסת, טוב שהוא נשלח הביתה.
תודה רבה על ההסבר!קיבוצניקיתאחרונה
אני מעניק לכם תקציב בלתי מוגבל לקמפיין פוליטיזיויק
אבל בתנאי אחד: אתם מקימים מפלגה ומריצים את עצמכם עם נבחרת. מה המצע של המפלגה שלכם? בונוס: מי האנשים שאתכם ברשימה?
כסף אף פעם לא מהווה בעיה מעכבת בפוליטיקהפ.א.
הבעיה היתה ונשארה איוש המועמדים - ליצור נבחרת שתהיה מקובלת ואטרקטיבית על פלח משמעותי מציבור הבוחרים, שתוכל לזכות במספיק מנדטים כדי להגיע לייצוג הולם בכנסת.  
מה פתאוםזיויק
לוגית, אם לכל אחד היה תקציב, הרבה יותר היו רצים והיה לך היצע גדול יותר. בלי לקבוע אם זה מצב טוב יותר או להפך.
אז לא מבין את הלוגיקה שלך בהקשר הפוליטיפ.א.אחרונה
עבר עריכה על ידי פ.א. בתאריך כ"ו בכסלו תשפ"ו 7:27

באקדמיה, בתעשיית ההייטק, בתחומי מו"פ (מחקר ופיתוח) - כאן אכן תקציבים גדולים וכסף רב מהווים פוטנציאל ליותר חוקרים מבריקים, ליותר סטארטאפים ופיתוח המצאות בתחומים שונים שיתורגמו בהמשך לחברות מצליחות - את הפירות נראה בעוד שנים.  

 

 בפוליטיקה, אני צריך את ההצלחה עכשיו. לא בעוד 5-10-15 שנים.  איך הכסף הגדול יביא לי לבחירות הקרובות את המועמדים המתאימים להובלת המגזר הדתי לאומי על זרמיו וגווניו, מועמדים שיהיו מוכרים ועם ניסיון ועשייה ציבורית מוכחת כדי שהציבור הדתי לאומי יזכה לנבחרת מנצחת בבחירות שיתבטא בכוח פוליטי בכנסת?

מי הם המועמדים הכריזמטיים שלנו, הכוכבים הפוליטיים המקבילים לבנימין נתניהו, אריה דרעי, בני גנץ, יאיר לפיד, יאיר גולן, בציבורים האחרים? מי מהם הגיע לאן שהגיע בגלל כסף גדול ולא בזכות כישוריו האישיים שהביאו אותו לעמדת הנהגה?

אני לצערי לא מכיר. 

אני מקציב לכם עד 5 מילים לענות על השאלה:זיויק
מה ה-בעיה המרכזית של עם ישראל שצריך לפתור?
יש בהם נקודת אמתקעלעברימבאר
ה' לא מתגלה באופן מלא כדי לתת אוטונמיה לאדם
חבל שלא דנים בפורום הזה…סיעתא דשמייא1
…על תאונות הדרכים הקטלניות. 
סורי בודד שברח מסוריה המושפלת הוא ראיה?נקדימון

אדם שבחר לא להיות קשור לאף צד במדינה שלו, ואז הגלה את עצמו למקום הכי רחוק שמצא על הגלובוס הוא הראיה שלך וממנו אתה רוצה ללמוד על מיליארד ערבים שיש בעולם?! מיליארד ערבים שחגגו את הטבח, ששומעים דרשות אנטישמיות שיוצאות מסעודיה, שלומדים על הג'יאהד הגדול ועל הג'יאהד הקטן, שמהללים שאהידים מטונפים, ושגדלים על חלוקת דאר-אל-חרב ודאר-אל-אסלאם.

זה כאילו שאתה טיפש מלידה.


ההרתעה הישראלית גדלה בשנתיים האלה, גירוש הוא פנטזיה שאפשר לממש, וכל דפריש - מרובא פריש. 

עוד הוכחה לאפסיות של ביבירועישםטוב

פשוט לא נתפס

 

 

 

 

ביבירועישםטוב

ביבי מתנהל *בדיוק* לפי התפיסה השמאלנית שאומרת - 

יש בעזה מיליון-2 חפים מפשע, אנשים ממש טובים.

למרבה הצער קבוצה טרוריסטית איכשהו השתלטה עליהם.

בגלל 7.10 ישראל נאלצה בלית ברירה לצאת למלחמה וחבל על כל הרוג ופצוע "לא מעורב".

עכשיו שחמאס כמעט נעקר אז ישראל כמובן תעזור לעזתים, האנשים הטובים והאיכותיים, להשתקם חזרה.

 

אתה קורא את מה שאתה מעלה כאן?!הסטורי
אין כאן שום דבר על ראש הממשלה. ארה"ב דורשת, נו שוויין. היו גם כותרות כאלו, רק לפני קצת יותר מחודש, על המחבלים ברפיח ש"ארה"ב דורשת שניתן להם לצאת" וכל שונאי נתניהו חגגו כאן. היא דרשה, הוא סירב. היום המחבלים הללו מתים או בכלא.
אתה קורא את מה ששלחת?ארץ השוקולדאחרונה

כי נראה שלא.

מדובר פה על דרישה אמריקאית, לא על מה שישראל עושה או מבצעת, אז אין פה הוכחה לכלום על נתניהו.


אפשר לנסות ללחוץ שלא יקרה אם באמת אכפת לך.

עכשיו אפשר להיות בטוחבינייש פתוח

חוק הגיוס לא יעבור בשום מתכונת. אלא אם כן יחליפו ממשלה (לא חייב בחירות, אבל זה תלוי במרכז הפוליטי שיפסיק להחרים את נתניהו) ויביאו לחוק שבאמת יגייס חרדים.

אני מקווה שכולם הבינו מזמן שלעולם לא נשיג שינוי בהידברות, שיתוף פעולה ובאופן הדרגתי.

במיוחד שהחוסר בחיילים די גדול וקריטי, אבל הוא קטן מאוד ביחס למיצוי המקסימלי של החרדים הבריאים בגיל גיוס.

אף אחד לא רוצה ולא צרייך לגייס את כל פונוביץ וכל מיר וכל ישיבת חברון ואת כל חסידות סאטמר ותולדות אהרון.

הסברתי את דבריך לנקדימון, לא כתבתי מה דעתיהסטורי

לגופם של דברים:


א.אני לא מדבר על 'שוויון בנטל' והמושג שוויון כשלעצמו לא מעניין אותי.

אין שוויון ולא היה שוויון. אי אפשר שיהיה שוויון - לא בין לוחמים ביחידות קרביות לג'ובניקים, לא בין אנשים עם מסוגלויות שונות ותפקידים שונים. הכי מביך זה לשמוע עיתונאים בוגרי גלי צה"ל, שהשירות הצבאי שלהם היה חסר כל סיכון, חסר כל מאמץ אמיתי והתרומה של השירות שלהם לבטחון ישראל היתה 0 עגול במקרה הטוב ובעיקר מקפצה לג'ובים הבאים בתקשורת, כזאת שאין לבוגרי שירות צבאי אמיתי - מדברים על הנטל והשוויון בו.


ב. צה"ל צריך להבנות מחדש, ליישר את המטרות, לחזור להיות צבא שמשימתו הראשית היא בטחון ישראל, שהקוד האתי שלו הוא כזה שעמינו וחיילנו קודמים לאוייב וקודמים לכל מיני ניסויים חברתיים של שוויון מדומה וקדמה עקומה. כחלק מזה, הצבא גם יתעדף את הצרכים של הלוחמים בקדושת המחנה, על פני דחיפת נשים לכל מיני מקומות, תוך הורדת הרף והעמדת שרפרף בבוחן מסלול.


ג. חלק מהבניין מחדש הזה, הוא צורך בהרבה יותר חיילים אמיתיים. הצורך הזה מצדיק גם גיוס חובה. צריך לוחמים בשדה הקרב, צריך בשביל שהם יוכלו להלחם תומכי לחימה בהתאם וצריך אנשי 'חזית שבעורף' כמו אנשי מודיעין וכד'.


ד. שאר משימות שאינן צורך ביטחוני ממשי, בין אם עושים אותן על מדים (גלי צהל, מורים חיילים, בדיקות קורונה, סיוד מעונית של מסתננים וכד') ובין אם לא (מה שמוגדר היום שירות לאומי/אזרחי לסוגיו) - אינן  אמורות להיות באחריות הצבא (למעט אולי מצבי חירום ממשיים) ואין שום סיבה להתייחס אליהן כשירות צבאי משום בחינה.


ה. זה נכון גם הלכתית - למחלמת מצווה הכל יוצאין, למשימות אחרות גם אם הן חשובות - מי שנדבו ליבו.


ו. ממילא איני רואה שום מקום להשוואה בין אחי החרדים, לאויבים הערבים.

את הערבים (למעט יחידים מהם שחפצים להיות בצד שלנו על מלא לשמוח בשמחתינו ולהצטער בצרתינו) צריך לגרש מהארץ. גם אם לא בשלו התנאים לכך - חובה להרחיק אותם מכל הקשר ביטחוני לא לאמן אותם בנשק, לא לתת להם להתקרב לנשק, לא לשפץ בסיסים של צה"ל (השתגענו לגמרי?!).

שירות לאומי למי שנשאר כאן? לא יודע, אולי זה יכול להיות סוג מודרני של ה'יהיו לך למס ועבדוך' של התורה. אין לזה קשר לחובה ההלכתית והלאומית של יציאה למלחמת מצווה.

שאלות שכל אדם חושב צריך לשאול את עצמו על כיפת ברזלסביר11

💡שאלות שכל אדם סביר צריך לשאול את עצמו לגבי כיפת ברזל וטיל החץ:

1. האם ראיתם אי פעם בעיניים שלכם- כשנאלצתם להיות בחוץ בזמן אזעקה -יירוט אמיתי של רקטה או טיל שעף בצורה אופיינית, וכיפת ברזל שמזנקת אליו ואכן פוגעת בו באמת? לא ראיתם.


ואם ראיתם סרטון כזה- כל איש מולטימדיה שעוסק בעיבוד סרטים ובפוטושופ יכול להראות שהסרט הוא מפוברק, אולי ברמה מקצועית יותר מהסרט המפוברק של שדה תימן, אך נוצר במסך המחשב ולא במציאות.

( יש ברשת כמה סרטים מפוברקים של פגיעה ,עם הסברים משכנעים של איש מקצוע שמראים שהם מפוברקים והפגיעה לא קרתה)


2. טילי תמוז ,גיל ,וכל טיל מכובד,  מראה צלב שהטיל מצלם בעצמו כיצד הוא מתקרב למטרה,

שהולכת וגדלה, עד שהמסך שחור כשהוא מפוצץ אותה.

האם ראיתם אי פעם סרטון כזה מכיפת ברזל?

אני בטוח שלא ראיתם.

ואם כן, איש מקצוע כנ"ל -יוכל להראות לכם שזה סרט מפוברק.


וכן לגבי יירוט של טיל על ידי טיל חץ.


האם לדעתכם קיימים סרטים של יירוט, אלא שמסתירים אותם מהציבור?

לא הגיוני לחשוב כך, כי סרטים כאלה יכולים רק להועיל ולהגביר את אמון הציבור במערכות.


3. 📢מדוע ,כשמתפרסם שהגיע טיל=רקטה לאיזור מסוים, ושהוא יורט בהצלחה, נשמעים באזור כמה פיצוצים .למה יותר מפיצוץ אחד,

כמה פעמים יכולה רקטה של האויב להתפוצץ?

הרי לאחר הפיצוץ הראשון הרקטה כבר לא קיימת יותר. אולי זה חתול בעל תשע נשמות?


4. ידוע שארהב השתתפה ומשתתפת בפיתוח  כיפת ברזל והחץ . האם אין לה אינטרס להגן על עצמה? הרי היא נמצאת בסכנת ירי טילים מכל ספינה רוסית שמתקרבת לחופי ארה"ב גם ממרחק גדול, כגון אלף/ אלפיים קילומטר.

אם כן ,למה ארה"ב לא רוכשת טילי כיפת ברזל או חץ מישראל?

ולהיפך, היא ביטלה עסקאות רכישה של הכיפה מישראל. למשל חפשו בגוגל : "ארה"ב לא תרכוש את מערכת כיפת".

מה שאומר שאין לארה"ב אמון 🤏 בטילים שהיא מייצרת על ידי ישראל.

🐣אבל לקידום מכירות- למה לא? כלומר ארה"ב, שמושקעת בכיפת ברזל וב- חץ,  יש לה אינטרס שמדינות שונות ירכשו מישראל את המערכות הללו, והיא תגזור קופון ברווח , מה שיכול להסביר מדוע גרמניה רכשה לאחרונה חץ3,

ומי יכול לשלול את הטענה שזהו תרגיל של איש העסקים טראמפ , שנתן לגרמניה את הכסף לרכישה?

אגב, גם סינגפור, שסיכמה שתרכוש מערכת כיפת ברזל מישראל- חזרה בה ולא ולא רכשה. חפשו בגוגל "סינגפור לא תרכוש כיפת".



כן ראיתי. פיזית.נקדימון
ולא אכפת לי איך קוראים לזה - זה פוגע ומציל חיים.
ראיתי מלאזוזיק העכבראחרונה

גם אתה היית רואה אם היית גר באיזורים מסויימים בארץ.

ראיתי כיפת ברזל רודף אחרי טיל ופוגע בו לפחות שלושים פעמים. ראיתי שיגורים של כיפת ברזל יוצאים מהקנים. ראיתי והחזקתי בידיים המון רסיסים - גם של מיירטים.

אולי מישהו השתיל לי שבב עם דמיונות לתוך הראש, כשנכנסים לעולם הקונספירציות אפשר להיות מאד פוריים ואין גבול לאפשרויות. 

שימו לב: התרמות לישיבת פוניבז'שלג דאשתקד

חברים, אני מבקש לתאר כאן תופעה שנרמזה בכל מיני כתבות מוזרות שגוגל מעלה לי, אך על מימדיה לא פיללתי. אלמלא ראיתיה בבית כנסת אצלינו - לא האמנתי:

כידוע, לפני תקופה קצרה התקבלה הכרעה סופית - לכאורה - בנוגע למריבת רבת השנים בישיבת פוניבז'. המריבה הייתה, כזכור, בין הרבנים הוותיקים והיורשים הישירים של הישיבה, ובין הרב שמואל מרקוביץ' שראה בעצמו יורש אולטימטיבי לחלק גדול מהסמכויות בישיבה. הפסק של השופט חעשין, הדהד סברות של הרבה אנשים, ודרש מהרב מרקוביץ לסגת מכל הנכסים והסמכויות שהוחזקו על ידו, ולהסתלק עם תלמידיו מהישיבה לקראת סוף שנה"ל הנוכחית.

בפניבז', כצפוי, מריבה לא מסתיימת מהר כל כך. כבר יש דיבורים על ערעור (בפעם המי יודע כמה), וכן על דינר להקמת ישיבה חדשה, ועוד. ההפתעה שחיכתה לי מחוץ לבית הכנסת השכונתי, הייתה שני תלמידי ישיבה חינניים, שסיפרו שהם מישיבת פוניבז' ו"כידוע" רוצים לזרוק את הישיבה שלהם לרחוב,  ולכן הם מבקשים את עזרת הציבור. כמובן שהם לא סיפרו מי זה פוניבז', ואת מי רוצים לזרוק ולאן (הרי אם נער רוצה ללמוד תורה, לא תחסרנה ישיבות שתכלנה אותו ולא יחסרו רבנים שילמדו אותו בבחינת "ספי ליה כתורא"). ובכלל, ממתי בחורים צריכים לאסוף כסף לישיבה שלהם, הרי כל מטרת הישיבה היא כדי שיוכלו ללמוד תורה ללא טרדות (למעט זריקת סטנדרים/ לבנים/ ג'ורה, כתיבת גרפיטי, גניבת פראק או למצער, חסימות כבישים ברחבי הארץ).

כך או כך, ובאמת לא מתוך נקודת מבט של צד מסוים. דומני שרוב הציבור לא רואה בעין יפה את ההיאחזות של הרב מרקוביץ בקרנות המזבח, ודווקא הוא שבכל כך הרבה הזדמנויות היה יכול לסגת ולכבד את עצמו ואת התורה, ותמורת זאת הותיר את המריבה המסריחה הזו באוויר. כך, שגם אם הוא צודק ובאמת מגיע לו הכבוד המפוקפק הזה של "יורש ראשות ישיבת פוניבז' על פי פסק בית משפט", הרי שמרב ומרביץ תורה הציפייה היא אחרת.

לכן, אני מבקש ליידע את הציבור, שהתרומות הללו אינן לישיבת פוניבז' (אם מישהו כ"כ משתוקק לתרום לה), אלא לרב מרקוביץ, שעדיין מנסה לשוות אווירה של מלחמה, וגם אם יילך - רבים היו מצפים ממנו לעמוד בכוחות עצמו, כמו כל ראש ישיבה אחר (ואולי זו הבעיה התמידית, שבמקום לקבל דברים בזכות, מנסים לקבל דברים בכוח הירושה), ולא לשלוח את תלמידיו לקבץ נדבות.

מפליא אותי שאתה בכלל מביא את הסיפור/ידיעה הזו כאןזמירות
כי מה לציבור שלנו, דתי לאומי - ולחרדים של פוניבז'?
ביטלתי את הוראת הקבע לצדקה למוסד חרדיסודית
ונותנת לדתי לאומי שלומד בישיבה ועשה למעלה מ250 ימים בצבא 
הבאתי את הידיעהשלג דאשתקד

כי פגשתי אותם בבית כנסת באזור שלי, שהוא כללי, לאו דווקא חרדי.

הם אוספים כסף במקומות שאנשים תורמים, וזה לא בהכרח מקומות של חרדים. אז מחר אתה יכול לפגוש אותם מתחת לבית שלך.

הם הסכימו לקבל את הבורר הזהנקדימון

ועכשיו כשפסק נגדם, פתאום זה לא מתאים.

הם עושים חילול השם של הרמה השפלה ביותר.

בפעם הבאהברגוע
תגיד להם שלפי הפסק אסור להם לקרוא לעצמם פוניבז'.


ד"א זה לא כ"כ חריג שבחורי ישיבה מתרימים לישיבה שלהם

אולישלג דאשתקד

באמת לא מעניין אותי מי צודק ולמי מותר לקרוא לעצמו פוניבז'. בעיקרון מהמעט שאני מבין, רק מתחילת שנהל תשפ"ז יחול עליהם האיסור הזה, אבל זה באמת לא משנה.

ממה שאני מכיר בעולם החרדי, בחורים שאוספים כסף לישיבה, זה או לת"ת (תומכי תורה - עזרה של הישיבה לתלמידים וחתנים מעוטי יכולת) או אסיפת כספים נקודתית לבניית ספרייה וכדו' (כשהייתי בישיבה קטנה חרדית, היו אוספים לפני פורים לספרייה של הישיבה. אבל היה סתם בכמה רחובות ליד הישיבה, בעיקר כדי להעסיק את הילדים). וגם זה, בדרך כלל באזור מסוים או לפי כתובות של בוגרים. ככלל, תלמידים לא עומדים כמו בבית כנסת קבצנים ומתרימים בשביל האחזקה השוטפת של הישיבה שלהם.

לא הבנתיאוהב כל יהודי

נראה שאתה מזדהה כנראה עם צד אחד, ומעמיד פני תם כאילו אין לך דעה בעניין,

אני יושב בבית כנסת שאליו מגיעים המון בחורים לא פעם ולא פעמיים, לא בהכרח אוהב את זה,

אבל לא רואה בזה דבר כזה הזוי,

מה שאתה כותב זו דמגוגיה זולה במיטבה,

כמובן שיש הרבה ישיבות, אבל יש משפחות רבות שמבחינתם זו הישיבה שמייצגת את תפיסת עולמם, כמובן שזכותך המלאה כפי שנראה עשית לא לתרום, אבל כזו צרות עין, שאכפת לך שחלילה מישהו יתרום להם כמה פרוטות,

עוד לא ראיתי

אסביר לךשלג דאשתקד

אבל אני חייב לפתוח בזה שאתה משתמש בהרבה מילים שיפוטיות (מעמיד פני תם, דמגוגיה זולה במיטבה, כזו צרות עין). זה לא תמיד נעים לקרוא את זה. אבל זו הערת אגב.

לגופו של עניין:

אין לי דעה לגבי מי צודק בדיון עצמו. אין לי מושג על סמך מה הרב מרקוביץ חושב שמגיע לו והרב פלוני חןשב שלא מגיע לו. באמת אין לי מושג.

ברמה האישית, מבחינתי יש אנשים טובים בכל צד ובימים שהייתי בחרדי היו לי חברים משני הפלגים והערכתי מאוד את הנחמדעם והחכמים שביניהם, ללא הבדל. מבחינת קשר לצד מסוים בפוניבז' - צר לי ידידי, אין לי חיבה לישיבה הזו ולא למגזר שהיא מייצגת, משום כיוון.

מבחינת התנהלות, כתבתי בצורה ברורה בהודעה הראשונה, שלטעמי הרב מרקוביץ לא נהג בהגיון ובאחריות בכך שהוא לא עזב את פוניבז' מזמן והקים לו ישיבה משלו. הוא אדם אחד ועד כמה שהוא ראוי, הוא יוכל לבסס טת מעמדו בעצמו. בצד השני יושבים הרבה אנשים שנמצאים שם הרבה שנים וחלקם אינטגרליים בישיבה (כמו המנהל ואוספי הכספים וכו'), אז טבעי שהציפייה תהיה ממנו, לקום וללכת, לא מתוך צדק אלא דווקא מתוך אחריות לכבוד התורה (אתה לא תאמין, אבל ממש לאחרונה אמר לי את זה בדיוק, אדם שמאוד מחובר ושותף בהגיונות הפלג הירושלמי וכו).

עד כאן דברים שלא מאוד רלוונטיים לפתיחת השרשור, אבל הוצהרו בפירוש בפתיחת הדברים.


אני מדבר על תופעה שרב מבוגר רוצה לפתוח ישיבה, אז שיילך ויפתח ישיבה. למה הוא שולח בחורים לקבץ נדבות בבתי כנסת? קורה שישיבה עושה אירוע התרמה גדול והיא פונה לציבור, אבל זו תמיד ישיבה קיימת שפונה בדרכים יחסית מכובדות, לבוגרים, שכנים ומקסימום בפרסומות באינטרנט, ובוודאי לא שולחת תלמידים לשוטט ולקבץ נדבות. מה גם, שתמיד סרטון הישיבה וההיסטוריה שלה חשוף לציבור כפרסומת.

כאן מדובר בפנייה לציבור שמבזה את התלמידים, במצג שווא לציבור התורמים ובכלל בהקמת מוסד שלא ברור למה הוא מוקם. הרי אם מדובר בישיבה שנפתחת, למה שלא יסדרו את ההיבט הכלכלי בדיוק כמו כל ישיבה שמוקמת. הרי לא מדובר באנשים טיפשים או חסרי ניסיון.


זה מה שאני מבהיר, וכמובן מי שבא לו - שיתרום לאן שבא לו.

עוד מילה, אם זה חשוב ככשלג דאשתקד

אני לא בא להצדיק שום צד מבעלי המחלוקת. למעשה, כמעט מאז שהתחיחו המחלוקות היו אנשים טובים שניסו לשבת על הגדר או אפילו לפשר. המציאות היא ששני הצדדים דחו והפריעו לכל גורם כזה, וזה ממש לא כבוד גדול לאף אחד.

כן אציין שהתופעה הזו חוזרת על עצמה הרבה. גם במחלוקת היעב"ץ והרב אייבשיץ, היו רבנים שניסו לפשר וכמדומני הרב חיים רפפורט כתב אז בכאב שחבל שאף צד לא מוכן להקשיב ולהגיע להבנות.

ההסבר יותר פשוטארץ השוקולד

כשלא עובדים, כסף הופך לאישיו ובסוף פועלים באופן לא ראוי להשיג כסף.

כך כבר פירשו רבותינו על המשנה במסכת אבות:

"רַבָּן גַּמְלִיאֵל בְּנוֹ שֶׁל רַבִּי יְהוּדָה הַנָּשִׂיא אוֹמֵר:


 

יָפֶה תַּלְמוּד תּוֹרָה עִם דֶּרֶךְ אֶרֶץ,

שֶׁיְּגִיעַת שְׁנֵיהֶם מְשַׁכַּחַת עָוֹן.

וְכָל תּוֹרָה שֶׁאֵין עִמָּהּ מְלָאכָה,

סוֹפָהּ בְּטֵלָה וְגוֹרֶרֶת עָוֹן.

וְכָל הָעֲמֵלִים עִם הַצִּבּוּר,

יִהְיוּ עֲמֵלִים עִמָּהֶם לְשֵׁם שָׁמַיִם;

שֶׁזְּכוּת אֲבוֹתָם מְסַיַּעְתָּן,

וְצִדְקָתָם עוֹמֶדֶת לָעַד.

וְאַתֶּם,

מַעֲלֶה אֲנִי עֲלֵיכֶם שָׂכָר הַרְבֵּה כְּאִלּוּ עֲשִׂיתֶם:" (מסכת אבות פרק ב משנה ב)

 

רש"י שם:

"שיגיעת שניהם משכחת עון. שמתוך שהוא לומד ועוסק בתורה ובסחורה להתפרנס אינו חומד וגוזל ממון אחרים:"
 

הרמב"ם שם:

"רוצה לומר בדרך ארץ הנה - העוסק בפרנסה.


 

ואמרו וגוררת עון - כמו שבארנו במקום אחר, אמרו "סופו, שהוא מלסטם את הבריות"."


 

הרב עובדיה מברטנורא שם:

"דרך ארץ - מלאכה או סחורה:


 

שיגיעת שניהם משכחת עון - שהתורה מתשת כחו של אדם, והמלאכה מפרכת ומשברת את הגוף, ומתוך כך יצר הרע בטל ממנו:


 

וכל תורה שאין עמה מלאכה - ואם תאמר יהא עמל בתורה תמיד ויגיעתה תהא משכחת עון, ומה צורך למלאכה, לכך הוזקק לומר וכל תורה שאין עמה מלאכה סופה בטלה, לפי שאי אפשר לו בלא מזונות, ומלסטם את הבריות ומשכח תלמודו:"

 

הטור:

"ואחר כך ילך לעסקיו, דכל תורה שאין עמה מלאכה סופה בטלה וגוררת עון, שאם אין לו מה יאכל העוני יעבירנו על דעת קונו.

ומ"מ לא יעשה מלאכתו עיקר אלא עראי ותורתו קבע, כמו שמצינו בחסידים הראשונים שהיו עושין מלאכתן עראי ותורתן קבע וזה וזה נתקיים בידן, כי אין מעצור לה' להושיע ברב או במעט.

וישא ויתן באמונה, ויזהר מלהזכיר שם שמים לבטלה, שבכל מקום שהזכרת השם מצויה מיתה מצויה.

ומאד מאד יזהר אדם בענין השבועה, שהרבה הפליגו רבותינו בענין שבועת שקר, ואפילו לישבע באמת, כמו שאמרו אלף עיירות היו לו לינאי המלך וכולם נחרבו מחמת שבועת אמת.

ויזהר מלהשתתף עם העו"ג, דשמא יתחייב לו שבועה וישבע בשם יראתו ועובר משום לא ישמע על פיך. מיהו אם נשתתף ונתחייב לו שבועה, יכול לקבלה. ומיהו אין כל אדם יכול לעמוד בזו, וגם רש"י התירם שאין עכשיו עו"ג." (טור אורח חיים סימן קנו)

 


הבית יוסף:

"ואח"כ ילך לעסקיו וכו' כלומר ולא תימא למה אתה אומר ילך לעסקיו יותר טוב היה לו שילמוד לעולם בתורה לכך אמר מדה טובה הוא שילך לעסקיו כדתנן (פ"ב דאבות) כל תורה שאין עמה מלאכה סופה בטלה כלומר שיכלה ממונו ואח"כ יצטרך לחזור אחר פרנסתו ולא יוכל אפי' לקבוע עתים לתורה וגם יגרום לו עון כי העוני יעבירנו על דעת קונו." (על הטור באורח חיים סימן קנו וכך הוא פסק בשולחן ערוך)

 

"ואחר כך ילך לעסקיו דכל תורה שאין עמה מלאכה מה שהביא רבינו הסיפא ולא הביא הרישא יפה ת"ת עם ד"א וכו' הוא לפי דנראה דהתנא מדבר בשתי כתות מישראל הא' הם התגרים דפורשין בספינות הים והולכים בסחורות בדרך רחוקה וארז"ל ולא מעבר לים היא לא תמצא תורה בתגרין ועליהם אמר יפה תורה עם ד"א דאצל כת זו ד"א עיקר והתורה טפלה ולכן אמר יפה הוא דיהיה יודע מה שכתוב בתורה שיגיעת שניהם משכחת עון וכת אחרת הם לומדי תורה ויושבים בביתם שהתורה אצלם הוא עיקר אמר עליהם וכל תורה שאין עמה מלאכה סופה בטילה וגוררת עון דבכת זו צריך שיתפרנס במלאכה והוא יושב בביתו ועוסק בתורה כי בזה יש לתורה קיום אצל כת זו. ורבינו מדבר כאן בכת זו שיושבי' בביתם ומתפרנסים במלאכה או בשאר עסקים כגון רבית וכיוצא כדי שיוכל לישב בביתו וללמוד תורה על כן הביא על זה הסיפא נ"ל אמת וצדק:" (על הטור באורח חיים סימן קנו)

 

רבותינו היו חכמים, מי שמשנה ופועל נגדם בסוף משלם מחיר.

מי אמר שהוא לא עובד? ראשות ישיבה זה עבודהקעלעברימבאר

בפני עצמה, ניהול חינוכי של המוסד.

 

אחרת גם הטענה שלך צריכה להיות מופנת לראשי ישיבה/רבני עיר/ר"מים בציונות הדתית שמקבלים על זה משכורת.

 

חוץ מזה שכל ישיבה זקוקה לתקציב, כמו שתיאטרון הבימה זקוק לתקציב או כל מוסד

מי אמר שדיברתי עליו?ארץ השוקולד

לגבי ראשות ישיבה והיתר להתפרנס מלימוד תורה - זה אכן נושא השרוי במחלוקת בין הפוסקים.

(בכלל, זה קצת עצוב שכל כך הרבה לומדים תורה בישיבות ובודדים מהם למדו הלכות תלמוד תורה מהתחלה ועד סוף ברמב"ם או בטור או בשולחן ערוך...

זה כמו שאנשים לא ילמדו הלכות חגים לקראת החגים.)


 

זה שהטענה נכונה על רבים בציונות הדתית זה לא סותר את נכונותה.


 

לא הבנתי איך הטענה שלך בסוף רלוונטית להלכה או לדברי רבותינו.

(ואגב, אפשר לוותר על התקציבים לשניהם)

לא מצדיק רק מסבירדרור אל
לגמרי מחוץ לעניין, אני דתי לאומי, ולא הייתי תורם לאף צד שם.


אבל ממה שאני מבין, זה הרבה יותר מסכסוך פרטי בין גיסים. זה הפך לוויכוח מגזרי בין פלגים אידיאולוגים ליטאים.


הנקודה היא לא למצוא מקום ללמוד. באמת שיש הרבה מקומות. הויכוח הוא מיהו הפלג האידיאולוגי שממשיך את המותג "פוניבז', אם הישיבות". לכן זה לא סתם לפרוש ולהקים במקום אחר.


כמובן שמבחינתי זו בדיוק הסיבה לא לתרום, רק מסביר למה זה לגיטימי מבחינתם.

זה בערךדרור אל
כמו שאם בישיבת מרכז נגיד, היה קם פלג אידיאולוגי שמתנגד להנפת דגלי ישראל וגיוס לצבא. ומצליח משפטית לקבל את הזכויות על הישיבה.


ברור שלא הינו בקלות מוותרים.

אני נתקלתי גם, אבל בעיקר בעולם החרדימשה

שאני קצת עובד בו.

אני לא חושב שאתה מציג את הרב מרקוביץ בצורה נאמנה.ימח שם עראפת
ניכר שיש לך דעה אישית אודותיו ואתה דוחף אותה. אני מזכיר שמי שהתחילו את האלימות לא היו תלמידי הרב מרקוביץ.
צר לישלג דאשתקד

אין לי שום דעה אישית עליו. כעיקרון למדתי בבני ברק בשנים קשות וחוויתי את האלימות שהייתה בעת הפילוג עצמו (לפני כ21 שנה, לאחר פטירת הרב ברמן זצ"ל). היו לי חברים משני הצדדים, כולל בנו של הרב מקרוביץ עצמו.

עדיין אני חושב, שאם אדם אחד חושב שמגיע לו משהו ובכדי להשיג את זה הוא יצטרך לבלגן סדרי בראשית, הייתי מאוד מעריך אם הוא היה מוותר - וכל עוד מדובר בתלמיד חכם ובבלגן כל כך עוצמתי, בפירוש הייתי מצפה שהוא יעשה את הצעד הזה - זה לא אומר שהוא טועה או שהוא לא בסדר, הבהרתי את זה קודם ואני חוזר ומבהיר את זה שוב.

אני לא בטוח שאת האלימות הפעיל צד פלוני או אלמוני, המריבות הראשוניות בפוניבז' התחילו עוד לפני הרב מרקוביץ (כמדומני שגם אז צד "המחבלים" היה אלים ומחלל שם שמים גדול בהרבה מ"השונאים", ואכן השונאים הבינו את משמעות המחלוקת ולקחו צעד אחורה כפי שראוי לנהוג). לכן כלל לא הזכרתי את האלימות בדבריי (רק לגלגתי שיש לזה לגיטימציה בישיבת פוניבז', אבל לא התכוונתי בהכרח לצד מסוים).

כדי להבין איך כן אמורים להתנהג במצב כזה, אני מציע לך להסתכל על מריבות דומות שאירעו בישיבות שונות: במרכז הרב, הרצי"ה לא הסתדר עם הרב אריאלי, אז הרב אריאלי עזב והמשיך את הרבצת התורה שלו באופן שכולם היו מרוצים; הרב שפירא לא הסתדר עם הרב טאו, אז הרב טאו עזב והקים לעצמו ישיבה משלו, היה קצת מריבות הם לא הפכו את הישיבה לזירת קרב ואת התלמידים ללוחמים/קבצנים; בישיבת חברון היו לא מעט מריבות - עם הרב חיים סרנא (ובכלל זה עם הרב פרבשטיין), הרב אזרחי, הרב זקס ועוד ועוד - איכשהו הישיבה הצליחה להישאר שפויה, ומקסימום הלך תלמיד חכם ומימן בעצמו ישיבה למי שאוהב אותו ורוצה לשתות את דבריו בצמא (ולא תמיד זה קל, תבדוק כמה היה קשה לתחזק כלכלית את ישיבת עטרת ישראל, וכמה כסף וזמן ודיני תורה היו עד שישיבת כנסת הגדולה עמדה על הרגליים). גם אם היו מריבות קטנות, הן הסתיימו מהר, ובוודאי שלא ציפו שהתלמידים יסתובבו ברחובות כדי לגייס כסף. בישיבת גרודנא, איך שהתחילו מריבות, הרבנים המבוזים הודיעו שכל התלמידים הולכים הביתה עד להודעה חדשה, ואכן קבוצת התומכים שלהם פתרה את הבעיה תוך שבוע-שבועיים.

נתתי לך רשימה די ארוכה של אנשים לא פחות יפים, חכמים וצודקים מהרב מרקוביץ, ואתה רואה ארסנל של פרקטיקות שמשאירות את המריבות במקום מכובד ופותרת את הבעיה בלי להפוך את התלמידים ל"מוציאים לפועל" של הרב שלהם. על זה אני מדבר, ופירוש לא על צדק ויושר ולמי מגיע.

משהאחרונה
ענין טכני פשוט -למה כדאי ליועמשיט והחבר'ה למרוחסביר11


לעיל בדקה 24:00 בימים אלה של  תחילת ואמצע דצמבר  מתבצע מהלך רוחבי של מחיקת כל השיחות וההתכתבויות

ביניהם ,כנראה כולל נשיא העליון והיועמשית,

פרט לכך שבווטסאפ הרבה התכתבויות מוגדרות למחיקה אוטומטית אחרי חודש עד שלושה , ולזה בדיוק הם מחכים ,שיעברו חודש עד שלושה חודשים מאוקטובר

ממילא לא ימצא שופט חוקר להחליף את היועמשיתכמו🐌תמס

שעומד בדרישות של השר לוין ושל בגץ גם יחד

כך או כך הפרשה ירדה מסדר היום הציבורי

מקווה שהפצר החדש יעשה ניקיון בפצריה

או לפחות תשתנה שם רוח המפקד

אבל תודה שהחזרת את הנושא החשוב הזה לדיון

ספוילרזיויק
לא יקרה
כבר קורה הם מגלגלים כולם אחריות על הפצריתכמו🐌תמסאחרונה

ומתנערים מזה.

עכשיו יש להם מפקד חדש

אולי יעניין אותך