שלום לכולם!
פגשתי את השרשור הזה (12 הצעדים למי ששאל- חבל שלא ביקשנו משיח
- נשואים טריים) מאוד באיחור (באופן עקרוני אני ממש לא איש פורומים...), וברצוני להתייחס אליו.
התמודדתי עם התאווה במשך שנים ארוכות, אף פעם ללא הצלחה ששרדה לאורך זמן. לאחר שהתחתנתי הבעיה המשיכה (למרות הבטחות הרבנים ש"אחרי החתונה זה יעבור"). פניתי למטפל והייתי אצלו במשך כשנתיים, ועדיין, לא נשארתי "נקי". השיא שלי היה כחצי שנה.
לאחר עוד שנים רבות של ייאוש, סבל ורצון עז למות (!), כתוצאה מהפיצול שבין האישיות המיוחדת והפנימית שלי (וברור לי שהיא כזו!) לבין מה שאני עושה - הגעתי לאתר "שמור עיניך". בעבר שמעתי עליו, ועל תמיכת הרב יהושע שפירא, בעלון "מעייני הישועה". אז זה היה נשמע לי ממש מטומטם. הרי אם אחשוב שזה תלוי באלוקים אם אהיה "נקי", אחצה את כל הקווים!... גם האתר היה נראה לי חרדי כזה, פרימיטיבי וצר אופקים.
בכל אופן, הייתי מספיק נואש כדי לנסות... החלטתי ללכת על זה ברצינות, ולאמץ את כל הכלים המוצעים. להפתעתי, גיליתי שם כלים שאף פעם לא ניסיתי (והכרתי היטב את כל הספרות היהודית העוסקת בנושא. היא רק גרמה לי להרגיש אשמה וליפול חזק יותר). למדתי "שפה חדשה" וצורת התמודדות חדשה, והכי חשוב - התחלתי מיד לראות איך שזה פשוט עובד!
נרשמתי מיד ל"טבלת 90 יום". תוך שלושה ימים פתחתי באתר "יומן מסע". תוך שבוע הייתי בקבוצה חיה של "שמור עיניך". מאז אני "נקי" מעל שנה (476 ימים), דבר שכבר התייאשתי מהתקווה שיקרה, אבל זה רק קצה הקרחון של השינוי. אני חווה שינויים מדהימים ביחס לאשתי ולילדיי, ובלקיחת אחריות על תחומים רבים שהיו מוזנחים בחיי. אשתי תעיד על כך, כפי שמעידה "נשמת כל חי" (בשרשור הנ"ל).
שתי נקודות חשובות לגבי התכנית:
קצת לגבי רבנים:
קשה להבין זאת, אבל מי שלא עובד את התכנית בפועל לא יכול להבין על מה מדובר (נסו לדמיין כיצד חרדי רואה את הדתיים הלאומיים, ומה גדול הפער בין זה לבין המציאות. מעין קריקטורה). הרבנים היחידים שתומכים בתכנית, הם רבנים שהתנסו בה בפועל, ואז הם גם תומכים מאוד (האמת שהרב שלי גם תומך בעקבות השינוי שהוא רואה אצלי...).
הרב יהושע שפירא עובד בעצמו את התכנית (לא בהקשר לתאווה, בהקשר כללי יותר), וגם ממליץ עליה, ולמרות זאת, כששמעתי אותו בכנס "שמור עיניך" היה ניכר שהוא לא לגמרי "בפנים".
הרב ד"ר אברהם טווערסקי (מהמגזר החסידי, נחשב גדול הרבנים בארה"ב לענייני הנפש, ומגדולי הפסיכיאטרים בתחום, כתב כשמונים ספרים, וניהל צוות רפואי של 2,000 רופאים וגם ניהל מכון גמילה), גם הוא היה בכנס. הוא היה בקבוצות של מייסדי תכנית הצעדים החל משנת 1960 לערך (אז הייתה זו תכנית לגמילה מאלכוהול). אצלו הרגשתי שהוא באמת לגמרי מבין על מה מדובר, למרות שאינו מכור. הוא אמר שאם מייסד התכנית ביל ווילסון היה בחיים, הוא היה תובע אותו על זכויות יוצרים, של גניבת העקרונות היסודיים של ספרי המוסר... הוא הסביר גם למה ספרי המוסר לא מביאים תוצאות והתכנית כן, וגם אמר שכל אחד צריך תכנית כזו, גם מי שאינו מכור!
דרך אגב, גם הרב שלמה אבינר כתב מכתב ברכה ל-SA (תכנית הצעדים העולמית לגמילה מהתמכרות לתאווה). אני מכיר גם מישהו שהרב אבינר הפנה לשם לפני כ-15 שנה, כשזה כמעט לא היה קיים בארץ וכמעט אף אחד לא ידע שיש תכנית כזו (גם לאחרונה בשו"ת SMS נשאל הרב אבינר האם כדאי לאדם רגיל לשפר את המידות באמצעות תכנית הצעדים, והוא השיב שזו תרופה המיועדת לחולים ולא לבריאים, אבל לא אמר שאין להשתמש בה עבור מכורים).
כשרבנים בסדר גודל כזה תומכים בתכנית, אני חושב שזו ממש הגזמה לפתח דיון שמבוסס על כך שהתוכנית סותרת את היהדות (ואין פתרון אחר, אלא לכרות את איבר הברית. נו, באמת... כדאי שיזהר קצת יותר ייזהר בדבריו... אגב, זהו גם איסור דאורייתא - "אסור להפסיד איברי זרע בין באדם בין בבהמה... וכל המסרס לוקה מן התורה". רמב"ם הלכות איסורי ביאה טז,י). שימו לב שהכותרת בכתבה שהובאה בשרשור היא "הרב טאו נגד הרב יהושע שפירא". התבססתם רבות על הרב טאו, אבל שכחתם את הרב יהושע שפירא... נדמה לי, שהרב יהושע שפירא הוא חלק בלתי נפרד מהיהדות בדורנו.
בדרך כלל, כשיש משהו שרבנים גדולים תומכים בו, ורבנים גדולים מתנגדים אליו, לא מדובר במשהו שהוא כפירה. מדובר בשיטה מסוימת בעבודת ה', שלא מקובלת על כולם, וזה מאוד לגיטימי (ובעצם, אין שיטה שמקובלת על כולם...).
אציין, שאני מכיר אישית תלמידים מובהקים של הרבנים האוסרים, ההולכים בדרך התכנית, ואף תלמידי חכמים מ"ישיבות הקו", שמדריכים תלמידים במצבים כאלה ללכת לתכנית הצעדים, על אף שהם מודעים היטב לדברי הרב טאו.
קצת לגבי הסיפורים ההזויים שהובאו בשרשור, ובייחוד לקראת סופו:
אז, קודם כל, מכור זה דבר הזוי. קשה מאוד להבין איך הנפש שלו פועלת (כמו במחלות נפשיות רבות אחרות). עם זאת, חשוב מאוד לזכור שהוא לא אדם חוטא. הוא אדם חולה. למחלה שלו יש תרופה, אמנם קשה ליישום, מכיוון שהיא דורשת ממנו דברים כמו: כנות בלתי מתפשרת, התמקדות בתיקון החלק שלו בכל דבר ואי התעסקות במה שעל אחרים לתקן, ויתור על קמצוץ הכי קטנטן של תאווה, שגרה יומיומית שמורכב מהרבה פעולות: קריאה וכתיבה של כמה וכמה דברים, קשר טלפוני עם חברים ועם מדריך, קבוצות טלפוניות וחיות, חשבון נפש יומי, הדרכת אחרים ועזרה לאחרים, הקפדה על סדר יום, ועוד דברים רבים מאוד. זה ממש רק על קצה מזלג. בכל אופן, יש תרופה, וזו אחריותו לקחת אותה. זה מאוד קשה אבל זו אחריותו. אם הוא לא יעשה זאת, הוא עלול להגיע למחוזות מסוכנים מאוד, שיפגעו בו ובאחרים.
מבין אלה שבאים לתוכנית אחוז קטן נשאר נקי לאורך ימים ושנים, והסיבה לכך היא שרוב מי שמגיע, לא עושה את העבודה המוטלת עליו ברצינות הנדרשת.
כמו בכל שיטה רוחנית, יש תלמידים רבים של השיטה שמעוותים אותה. בדרך כלל זה קורה למי שלא מתייחס מספיק ברצינות לשיטה, או למי שהוא גאוותן ולא פתוח להקשיב בכנות לדברים הנאמרים, מבלי להתאים ולעבד אותם למה שהוא רוצה לשמוע.
ספירת ניקיון מאוננות היא דבר בסיסי וטכני, אבל זו ממש לא התכנית. אין שום צעד שקורא לספור את הניקיון. זה רק כדי לתת תקווה לעצמנו ולאחרים. ההודעה הראשונה שלי ביומן המסע הייתה שאני ביום השלישי וקשה לי. בשום אופן לא האמנתי שאגיע ל-476 יום. כשמישהו כתב לי בתגובה שהוא הגיע ל-88 יום, התפעלתי וקיוויתי שגם אני אזכה... (הוא עצמו כתב שהוא שומע על חברים שנקיים שנה ויותר וזה נראה לו לא סביר, אבל הוא עדיין נקי...).
השעה מאוחרת, ואולי כתבתי קצת מבולגן. מקווה שעזרתי לשפוך מעט אור על הדברים.
***
אם אתה מכור וצריך עזרה, או אם חברך/תלמידך כזה - אשמח לעזור. אשמח גם לעזור בבירור הדברים, אבל בדרכי נועם. טינה היא מאוד מסוכנת בשבילי והיא חלק אינטגרלי מהמחלה הרוחנית שלי.
אפשר לפנות אליי במייל tahareini@gmail.com
מומלץ גם לבקר באתר "שמור עיניך" ובפורום. הערת אזהרה: כדאי מאוד לשים לב מה משך הנקיות של הכותבים, ומה מידת ההשתתפות שלהם לאורך זמן. מן הסתם, אתה רוצה לקבל ממי שזה עובד לו. כל אחד יכול להירשם ולכתוב, אבל לא כל אחד כותב מתוך ניסיון אמיתי ארוך טווח.
***
נ.ב. אם את אשה שסובלת מדברים דומים, חשוב שתדעי שיש דבר כזה "מכורה לתאווה". באתר "שמור עיניך" יש גם עזרה לנשים.
|
מדהים! מדהים שיש דרך החוצה! אחרי כעשרים שנות סבל, לא חלמתי שזה באמת אפשרי.