למה כן ולמה לא..
אני ישמח שזה יהיה דיון טיפה בוגר.. בלי ללכת ראש בקיר אלא להבין אחד את השני
יאללע אז אני מתחילהה![]()
למה כן ולמה לא..
אני ישמח שזה יהיה דיון טיפה בוגר.. בלי ללכת ראש בקיר אלא להבין אחד את השני
יאללע אז אני מתחילהה![]()
זה לא דווקא דיון שצריך להגיע להסכמה וזה.. סתאמ לשמוע את הצד השני
אה ואני לא חוגגת![]()
אני יסתור לך אתזה.. יותר פשוט
היא הוקמה בעמל ויזע רב, אני חושבת שצריך לחגוג את זה...
אני בכלל לא משווה לשבועות, ברור ששבועות זה רמה אחרת, אבל כמו שבשבועות אנחנו חוגגים את קבלת התורה, ביום העצמאות אנחנו חוגגים את הקמת המדינה!
היא הוקמה בעמל ויזע רב, אני חושבת שצריך לחגוג את זה...
אני בכלל לא משווה לשבועות, ברור ששבועות זה רמה אחרת, אבל כמו שבשבועות אנחנו חוגגים את קבלת התורה, ביום העצמאות אנחנו חוגגים את הקמת המדינה!
אז מה זה אומר בעצם מדינה? הממשלה, השלטון.. כי הארץ כבר היתה שלנו מאז ומעולם.
והממשלה או איך שתרצו לקרוא לזה, לא הקימו מדינה יהודית. זה לא המדינה שלי!! בן גוריון רצה שיהיה יהודי חדש. רצה להשכיח את התורה!
על מה לחגוג? על כל מה שה' יתברך נתן לנו אני מודה ביום ירושלים מכל הלב!!
ומעניין אותי מה אנשים אומרים עלזה כי לא שמעתי עלזה אפפעם לא שמעתי עלזה תגובה שהניחה את דעתי.. נראלי אין על זה תשובה![]()
דתיים לא דתיים, בסוף כולם יהודים!
בן גוריון לא רצה שניהיה יהודים. הוא רצה שניהיה סתם. ישראלים. בדיוק כמו היפנים הרוסים והטורקים.
זה כולה עובדות בשטח.
אבל סבבה
בגלל שבאמת חשוב לי לדעת מה אתם חושבים אני ישמח לפירוט![]()
זה לא צללים.
בן גוריון הוציא איזה עצומה אמנה הסכם או משו בסגנון אין לי מושג כרגע איפה זה כתוב אבל אני יכולה בכיף לברר לך בעה.
הוא כותב שם במפורש שמה שהוא רוצה זה יהודי חדש. לא גלותי.(זה הביטוי שהוא משתמש אם אני זוכרת נכון.. תחשבי על זה.. מה זה אומר שכל כך הרבה מתוכינו משתמשים בביטוי הזה. סתאמממ. ובאיזה הקשרים) אפילו אני לא בטוחה אם הוא אומר יהודי או ישראלי.
ואל תאמרי לי שגם הרב קוק קרא לעם ישראל האומה הישראלית.
גאולת עמ"י זוהי דרך. מסלול.תוואי שהקב"ה הכין במיוחד עבורינו. ובמסלול הזה ינם גם עליות וירידות.
הגאולה של עמ"י זה לא רק בניין ביה"ק ומשיח בן דוד- שבעז"ה יבוא במהרה. גאולת עמ"י היא מדורי דורות קודמים ועד עכשיו- ותימשך היא עד בנין בית הבחירה בעז"ה.
הקמת מדינת ישראל היא חלק מדרך- דרך הגאולה.
גם השוא"ה הייתה כחלק מהגאולה, גם כל מלחמות ישראל, גם העליות הראשונות והשניות, וכל הארועים שחווינו בהיסטוריה. אך הקמת מדינת ישראל- זוהי פעם ראשונה שמכריזים על כך באופן רשמי- כחלק מהגאולה!
זה נכון- לא הכל הולך בדיוק לפי איך שנרצה. ולא הכל מושלם וטוב.
אך צריך לזכור שזוהי דרך, דרך שמתחילה בניצנים של תקווה.
הקמת מדינת ישראל- היא התעוררות של אומות העולם ושלנו. בשנת 1984 עמ"י התעורר והחליט להקים מדינה משל עצמו! זוהי מעלה עצומה ומדהימה!
וביום העצמאות- אנחנו אומרים לקב"ה 2 דברים- קודם כל- וראשית כל:
תודה! תודה רבה שיצאנו מהגלות! שהגענו לארץ שלנו, שהקמנו מדינה עצמאית, שניצחנו במלחמות, שיש לנו צבא ששומר עלינו. שיש לנו חיילים שמגינים על העם שלנו, ומוסרים בשבילנו את נפשם!
לכן אני חוגג את יום העצמאות! בשביל לומר תודה! לשיר את ההלל, ולרקוד ולומר פרקי הודאה לה' יתבך על כל הטוב שגמלנו.
דבר שני שאומר- אתפלל. אתפלל לקב"ה שיעזור לנו ,ויאיר לנו את הדרך וייתן לנו להיות אור לגויי. ויחזק אותנו, ואת הממשלה, וראשיה. וייתן לנו עוז ועוצמה. ושנתחזק כל 1 לבד, וכולנו כייחד כמדינה- בעבוודת ה'!
אני מצרפת את אגרת הראי"ה למייסדי ביה"ס לאומנויות- "בצלאל"- מתוך המאמר כתבתי את הדברים הללו. הכנה טובה ליום העצמאות- לקרוא את המאמר- ולחשוב איך הוא מתקשר ליום הגדול הזה!
אגרת הרב קוק למייסדי "בצלאל":
"הִנֵּה זֶרֶם מַיִם קָרִים עַל הָעֲצָמוֹת הַמְּפֻצָּחוֹת: "אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל מִתְנַעֶרֶת". הַהִתְעוֹרְרוּת הִיא אָמְנָם אִטִּית, אִטִּית מְאֹד, עָקֵב בְּצַד אֲגוּדָל, וּבְהַפְסָקוֹת גְּדוֹלוֹת, אֲבָל מִכָּל מָקוֹם הִיא מִתְנַעֶרֶת, נִצָּנֵי הַתְּחִיָּה נִשְׁקָפִים לְמִי שֶׁחָפֵץ לְהִסְתַּכֵּל יָפֶה. אֶחָד מִסִּימָנֵי הַתְּחִיָּה הַמֻּבְהָקִים הִיא הַפְּעֻלָּה הַנִּכְבָּדָה הָעוֹמֶדֶת לָצֵאת מֵאֲגֻדָּתְכֶם הַנִּכְבָּדָה: "תְּחִיַּת הָאָמָּנוּת וְהַיֹּפִי הָעִבְרִי בְּא"י – ארץ ישראל". מְלַבֵּב הַמַּחֲזֶה וּמַרְהִיב לִרְאוֹת אֶת אַחֵינוּ רַבֵּי הַכִּשָּׁרוֹן, גְּאוֹנֵי הַיֹּפִי וְהָאָמָּנוּת, הַמּוֹצְאִים מָקוֹם הָגוּן בַּשְּׂדֵרוֹת הַרְחָבוֹת וְהַגְּבוֹהוֹת שֶׁל הַחַיִּים הַכְּלָלִיִּים, וְרוּחַ מָרוֹם נָשָׂא אוֹתָם לַהֲבִיאָם יְרוּשָׁלַיְמָה, לְעַטֵּר אֶת עִירֵנוּ הַקְּדוֹשָׁה, שֶׁהִיא כְּחוֹתָם עַל לִבֵּנוּ, בְּפִרְחֵיהֶם הַנֶּחְמָדִים, לִהְיוֹת בְּקִרְבָּהּ לְכָבוֹד וּלְתִפְאֶרֶת, גַּם לִבְרָכָה וְתוֹעֶלֶת.
וְסִימָן טוֹב כָּזֶה נָכוֹן שֶׁהַכֹּל יִהְיוּ שְׂמֵחִים בּוֹ, הַצְּעִירִים וְגַם הַזְּקֵנִים, גַּם הַיּוֹתֵר קָרִים וְהַיּוֹתֵר טְרוּדִים בִּשְׁאֵלַת הַקִּיּוּם הַחֲמוּרָה מְאֹד.
"משל הבובה" מבטא את ראשׁית התחייּה למרות שאין זו התכלית הסופית.
הַיַּלְדָּה הַנְּעִימָה וְהָאֲהוּבָה, הַבַּת הַנֶּחְמָדָה, שֶׁאַחֲרֵי מַחֲלָה אֲרֻכָּה וּמְמֻשֶּׁכֶת, גַּם נוֹאֶשֶׁת, אַחֲרֵי מַרְאֶה שֶׁל פָּנִים חִוְּרִים כְּסִיד, שְׂפָתַיִם כְּמַרְאֶה הַתְּכֵלֶת, חוּם בּוֹעֵר כְּתַנּוּר, סִמּוּר וּפִרְפּוּר צַמְרִירִי, הִנֵּה פָּקְחָה עֵינֶיהָ וַתִּפְתַּח שְׂפָתֶיהָ הַסְּגוּרוֹת חוֹתָם צַר, הַיָּדַיִם הַקְּטַנּוֹת מִתְנוֹעֲעוֹת בִּתְנוּעָה שֶׁל חַיִּים, הָאֶצְבָּעוֹת הַדַּקּוֹת וְהַצַּחוֹת הוֹלְכוֹת אָנֶה וָאָנָה, הֵן מְבַקְּשׁוֹת אֶת תַּפְקִידָן. הַשְּׂפָתַיִם נָעוֹת, כִּמְעַט שָׁבוֹת לְמַרְאֶה בָּשָׂר, וְקוֹל כָּאוּב מֵהֶן נִשְׁמָע: "אִמָּא, אִמָּא, הַבֻּבָּה, תְּנִי לִי הַבֻּבָּה, הַבֻּבָּה הַחֲבִיבָה שֶׁזֶּה זְמַן כַּבִּיר לֹא רְאִיתִיהָ". קוֹל שָׂשׂוֹן וְקוֹל שִׂמְחָה, הַכֹּל שְׂמֵחִים, הָאָב וְהָאֵם הָאַחִים וְהָאֲחָיוֹת, גַּם הַזָּקֵן וְהַזְּקֵנָה שֶׁכְּבָר שָׁכְחוּ מֵרֹב שָׁנִים גַּם אֶת מִשְׂחֲקֵי הַיַּלְדוּת שֶׁל בְּנֵיהֶם. "שׁוֹשַׁנָּה הַקְּטַנָּה מְבַקֶּשֶׁת אֶת הַבֻּבָּה", בָּרוּךְ ה' אוֹת לְטוֹבָה. וַדַּאי כְּבָר חֲלָצַתָּהּ חַמָּה (על פי שַׁבָּת קל"ז). גַּם הָרוֹפֵא הַקָּרוּא כְּאָהוּב הַבַּיִת וְהַמִּשְׁפָּחָה לָקַחַת חֵלֶק בְּשִׂמְחָתָהּ תַּחַת אֲשֶׁר הִשְׁתַּתֵּף בְּצַעֲרָהּ, הִנֵּה גַּם הוּא מַסְכִּים: "אוֹת לְטוֹבָה", הַקְּרַיְזִיס עָבַר בְּשָׁלוֹם. עַתָּה הַתִּקְוָה מְשַׂחֶקֶת כִּי תִּחְיֶה שׁוֹשַׁנָּה, תִּגְדַּל וְתִיף, וְתֵהֵא לִגְבֶרֶת בַּבָּנוֹת. הַבֻּבָּה אָמְנָם הִיא הַשְּׁאֵלָה הָרִאשׁוֹנָה, אֲבָל עוֹד תִּשְׁאַל וְתִשְׁאַל. רוּחָהּ וּגְוִיָּתָהּ יֵלְכוּ הָלוֹךְ וְחָזָק, תִּדְרֹשׁ עוֹד גַּם מַרְפֵּא, גַּם מָרָק, גַּם בָּשָׂר וְלֶחֶם, גַּם שַׂלְמָה, גַּם שְׁבִיסִים וְשַׂהֲרוֹנִים, גַּם מוֹרֶה וְעֵט, גַּם סֵפֶר וַעֲבוֹדָה, וְעוֹד, וָעוֹד. לְמַרְאֵה דְּבָרִים כָּאֵלֶּה יִצְהֲלוּ הַכֹּל. הַזָּקֵן וְהַזְּקֵנָה יַחְגְּרוּ גִּיל. הָאָב וְהָאֵם עֵינֵיהֶם דּוֹלְפוֹת דֶּמַע שָׂשׂוֹן. הָאַחִים וְהָאֲחָיוֹת הַצְּעִירִים יִמְחְאוּ כַּף וְיִרְקְדוּ מִטּוֹב לֵב. וְזֶה לְזֶה מְמַלְּלִים: "שׁוֹשַׁנָּה קְטַנָּה, הַיָּפָה וְנֶחְמָדָה, שׁוֹאֶלֶת בֻּבָּה, הֶאָח!".
יְרוּשָׁלַיִם הָאֲהוּבָה, שׁוֹשַׁנַּת הָעֲמָקִים, בַּת צִיּוֹן הַיְקָרָה, זֹאת הַבַּת הַיְקָרָה, חוֹלַת מַחֲלַת הַגָּלוּת הַמָּרָה, הַזְּעוּמָה וְהַמְּמֻשָּׁכָה. בָּנֶיהָ שְׁכֵחוּהָ, רַבִּים נוֹאֲשׁוּ מֵרִפְיוֹן לֵב, מִתִּקְוָה וְחַיִּים עֲבוּרָה. עַתָּה זֶרֶם חַיִּים מַרְעִיד בְּרַעַד נָעִים אֶת הָעֲצָמוֹת הַמְּדֻכָּאוֹת וְהַחוֹלוֹת, הִיא דּוֹרֶשֶׁת יֹפִי, אָמָּנוּת, מְלֶאכֶת מַחְשֶׁבֶת. אוּלַי אֵין הַדָּבָר בְּעִתּוֹ, יֹאמְרוּ בַּעֲלֵי חֶשְׁבּוֹן, יֶשְׁנָם צְרָכִים קְדוּמִים, יוֹתֵר מֻכְרָחִים. כֵּן, אוּלַי וְאוּלַי, יֵשׁ וְיֵשׁ, אֲבָל הַדְּרִישָׁה הַבָּאָה מִלֵּב בָּנֶיהָ, מֵרוּחָהּ אֲשֶׁר שָׁפְכָה עֲלֵיהֶם, הַדְּרִישָׁה בְּעַצְמָהּ הִיא אוֹת חַיִּים, אוֹת תִּקְוָה לִישׁוּעָה וְנֶחָמָה.
וּמַה נִכְבָּד הוּא לָדַעַת, שֶׁאוֹת חַיִּים זֶה אֵינֶנּוּ רַק אוֹת רֵיק מִכָּל תֹּכֶן מַמָּשִׁי, כִּי אִם יֵשׁ בּוֹ גַּם כֵּן פְּרִי וְתוֹעֶלֶת. הַמִּקְצוֹעַ הֶחָשׁוּב הַזֶּה, שֶׁל הָאָמָּנוּת הַיָּפָה, יוּכַל בֶּאֱמֶת לְהָבִיא בְּרָכָה וְלִפְתּחַׁ שַׁעֲרֵי פַּרְנָסָה וְכַלְכָּלָה לְמִשְׁפָּחוֹת רַבּוֹת מֵאַחֵינוּ עַל אַדְמַת הַקֹּדֶשׁ. "וְהָיָה פִרְיוֹ לְמַאֲכָל וְעָלֵהוּ לִתְרוּפָה" (יחזקאל מ"ז, י"ב). וְהוּא יְפַתַּח ג"כ – גַּם כֵּן - אֶת רֶגֶשׁ הַיֹּפִי וְהַטֹּהַר, שֶׁבְּנֵי צִיּוֹן הַיְקָרִים מֻכְשָׁרִים לוֹ עַד מְאֹד, יְרוֹמֵם נְפָשׁוֹת רַבּוֹת וּמְדֻכָּאוֹת לָתֵת לָהֶן הִסְתַּכְּלוּת בְּהִירָה וּמְאִירָה, עַל הַדְרַת הַחַיִּים, הַטֶּבַע וְהַמְּלָאכָה, עַל כְּבוֹד הָעֲבוֹדָה וְהַחֲרִיצוּת. כָּל אֵלֶּה הִנָּם פְּרִינְצִיפִּים (עֶקְרוֹנוֹת) נִשָּׂאִים, שֶׁמְּמַלְּאִים אֶת נֶפֶשׁ כָּל אִישׁ עִבְרִי רִגְשֵׁי גִּיל וְהָדָר".
בין המצב שהיה לפני ה באייר תש"ח לבין זה שאחריו.
בגדול הכל נשאר אותו דבר.
זה מה שאת אומרת?
בנוגע לבן גוריון, גם אני מסתייג מאוד מרוב מה שאמר/עשה, אבל הזכות הזאת של ניצול חלון ההזדמנויות הקטן שנפתח להקמת מדינה תיזכר לו לדורות
את מציגה את זה כאילו זה כלום... הדבר הזה שווה הרבה מאוד לעומת מה שהיה בגלות... לא רק שלא היה מקום לגור, גם הגויים לא היו נחמדים ככ בלשון המעטה...
יום ירושלם ויום העצמאות הם מועדים על אירועים שונים... כילו, אפשר לציין את ההנצלות מגזרת המן בחנוכה יחד עם הציון שלימי החנוכה... אנחנו לא עושים את זה כיוון שכל מאורע צריך לציין בנפרד ורק כך אפשר להכיר בכל מאורע בפני עצמו...
זה לא כמו שאמרת "בסך הכל ארץ שאפשר פחות או יותר לגור בה"
אלא "ארץ (אהובה
ויקרה וחשובה מאוד מאוד!! שבמצב כיום - ) בסך הכל אפשר פחות או יותר לגור בה" (תלוי מה הלאום שלך ואיפה אתה רוצה לגור.. אבל לא חשוב עכשיו)
הבנת את ההבדל?
ולגבי יום ירושלים
אני פשוט מודה מלא מלא לה' יתברך על הארץ הקדושה שהוא נתן לנו, וזה יותר מתקשר ליום ירושלים, שזה יותר העניין של הארץ
מאשר ליום העצמאות שבו הכריזו על הקמת המדינה.. שזה יותר מתקשר למדינה וכו' (ותכלס לא מחדש לנו כלום, כי א"י תמידד שלנו!! גם אם בסוף היו מכריזים על מדינה יהודית באוגנדה!!)

מה זה אומר להוכיח בעלות עליה? אם היה מדינה באוגנדה היית גרה שםםםםם???![]()
שקורה היום בכל מיני מקומותתתת... שהערבים מתנחלים לנו בארץ שלנוווו ולנווו אסור..(בארור שרק לפי המדינה)
אז מה? איך את דואגת להוכיח עליה בעלות?
התיחסות ל א. - נכון שקובעים עובדות. אמרת אתזה בקטע חיובי או בקטע שלילי?
ב. - לוידת מה הקשר.. בין מיסים ליום העצמאות.. הדיון הוא נראלי לא על ההתנחלויות
אני באמת חושבת שצריך מדינה וכו' וכו'.
אבל יש מאחורי הרעיון של המדינה כל כך הרבה עובדות שאנשים לא מספיק מודעים.
נגיד שכשהקימו את המדינה היה הסכם על מדינה יהודית שכוללת
#שמירת שבת. גם ובעיקר במקומות ציבורים
#כשרות. במיוחד במטבחים מוסדים כמו בצבא, בכנסת, בתי חולים..
#אישות. קידושין, צוואות וכו'
עכשיו בכמה מהם המדינה עומדת???
כמה במחלוקת ובמלחמות עולם בערך??
אז כן. אני כן חושבת שצריך מדינה.אבל יהודית.
כנראה שזאת תיהיה מלכות בית דוד..
יש לנו את ההההביסוס!!!
א. הבטחת ה'. עכשיו תגידי למה שהם יסמכו על זה אם הם לא מאמינים. אוקע מקבלת. אבלל
ב. זה כתוב במפורש בתנך!! ומבחינה היסטורית אי אפשר להיתכחש אליו.
שום היסטוריון לא יכול לסתור את התנך. טכנית. לא קשור לדת
בגלל שאחרים מעוותים אותה.
אמשיך בהזדמנות לילה טוב![]()
עכשיו אפשר לשאול אותך למה את חוגגת?
על הארץ - היא שלנו גם ככה
על המדינה - כל המטרה שלה היתה הפוכה מדרך התורה, איזה סיבה ישלי לחגוג על זה?
על העצמאות והזכויות שניתנו ליהודים ועל שחזרנו למקום האמיתי שלנו - אני חוגגת ביום ירושלים..
שאנחנו חופשיים במדינה שלנו.
ולמה לא להודות על שחזרנו לא"י ביום העצמאות ולא ביום ירושלים?
הקטע שזה היה אמור להיות חופשיים מהעמים האחרים ונהפך לחופשיים מעול התורה והמצוות ומה' יתברך
ולמה שאני יחגוג ביום שכל כולו עצמאות נגד ה' יתברך??
אחלה חילול ה'.
להיות עם חופשי זאת אומרת עם שלטון יהודי, חירות פיזית
להבדיל מהשואה, שלא היתה שום בחירה,
כפו עליהם לעבוד, בסבל, בקור, ללכת מקרונות לקרונות, למחנות ועבודות
כאן אנחנו חופשיים, אף אחד לא כופה עלינו לעבוד בעבודות פחם.
לא שייך להוציא דברים מהקשרם.
הכוונה לא לעודד כפירה, ולא לצאת נגד הדת
חוץ מזה מה שמצחיק אותי שאת חושבת שהמדינה היא נגד רצון ה'
ה' גרם שהמדינה תיבנה,כן בשלטון חילוני. למה?- כי זה רצון ה', כי זה הניסיון שלנו.
אחזור ואומר, אין דבר כזה במקרה, הכל מכוון מה' יתברך, הכל!
גם שהממשלה תהיה ברובה חילונית
זה לא סותר בכללל!!
ה' מעיר כל בוקר מליוני אנשים כשהוא יודע שהיום הם יפעלו נגדו. ובכל זאת הוא נותן להם הזדמנות.
הוא נותן להם כוח.
גם לממשלה.
ואני לא חושבתשהמדינה נגד ה'!!
שמעי.
אם מראש אין לך כח במת להבין - בקשה אל תקראי את השורות האלו.
אז ככה.
תהליך הגאולה, איך הוא יתרחש וכו' וכו' - לא בנוי על סברות.
זה הכל נתון לפני מאות ואלפי שנים לגדולי ישראל.
(אני מדברת איתך עכשיו על חז"ל והזוהר!! לא הרב קוק זצוק"ל.. אולי גם, לא ביררתי.
ואחר כך גם הבעש"ט, הנועם אלימלך ועוד..)
וכולם אמרו שהגאולה תהיה בדור שהניסיונות בו יהיו נוראים וקשים.
שמה שידחוף קדימה את הגאולה זה האמונה שלנו.
ובדורנו, תכלס, כבר אין גלות פיזית.
אז צריך נסיונות רוחניים, שיגרמו לנו נסיונות והתחזקויות באמונה.
אני חוזרת למה שהם אמרו -
הכוחות שיביאו לנו את הנסיונות יהיו כוחות שליליים.
הסיטרא אחרא, השטן.. כל אחד קורא לזה אחרת.
והמלכות תהפך לרעה.
ויהיו לכוחות האלו עוצמות כל כך חזקות מהסיטרא אחרא שיהיה קשה מאוד מאוד לעמוד מולם!!
ויהיה בלבול גדול בין הטוב לרע ובין טמא לטהור.
עד כאן.
מזהה??
מוכרת לך המציאות??
יפה זה הדור שלנו.
תסיקי מסקנות לבד.
יום שבו היהודים קיבלו תוקף לקיבוצם בתוך הארץ זהו יום גדול...
לא מתפרע מדי, בכל זאת, המצב שלנו מבחינות שונות נעשה פחות טוב מבגלות... אבל זה זניח לעומת הטובה...
כשאני שומעת אנשים שלא חוגגים יום העצמאות באלי לבכות! באלי לנער אותם ולפתוח להם את העניים!
הם פשוט עיוורים,פשוט לא רואים טוב וצריך להראות להם את האמת!!!
מדינת ישראל זה דבר כזה מטורףףף שעם ישראל התפלל עליו 2000 שנה וברוך ה' בניסים עצומים הוא קם! אז למה לא לחגוג את זה ולהודות לה'?!
אז נכון שלא הכול מושלם אבל צריך לראות את הכוס המלאה ולנסות לקדם יותר ולשפר!
יש משל כזה של הרב קוק- על אנשים שמגיעים לחפור באר וחופרים וחופרים ולא מוצאים מים ואז כשפתאום מוצאים מים והם מלוכלכים ומגעילים אז יש אנשים שמתיאשים והולכים אבל הם לא מבינים שזה סימן שעוד מעט יגיעו המים הטובים ובאמת מי שלא מתיאש וממשיך לחפור מגלה בסוף את המים הטובים...
צריך לזכור שכל הבעיות והקשיים זה סימן שעוד מעט מגיע משהו גדול וצריך רק לשמוח ולהמשיך לחפור...
גם כשאני שומעת אנשים שסוגדים למדינה בעיניים עצומות בלי לזכור שזה עדיין לא הגאולה השלמה גם לי בא לבכות!!
וזה לא ה דבר שהתפללו עליו 2000 שנה!! זאת עדיין לא הגאולה!! 2000 שנה התפללו לבנין ביהמ"ק אם לא אכפת לך..
מתחת המים המלוכלכים יש מים צלולים. והבנתי שהמים הצלולים יבואו ממקום אחר. לא מהבאר הזאת שחפרתי. כי אם אני סתם ימשיך לחפור המים יתערבבו, לא נבדיל בין טוב לרע. לכן החלטתי לחפור את הבאר במקום אחר, במקום שאין ליכלוכים.
ארחיב בהמשך..
וממש שמחה ומודה לקב"ה על זה שאנחנו כבר לא בגלות פיזית!!! שזה ממש חסד עצוםם!! ועל זה אני חוגגת - ביום ירושלים..
לדעתי רוב עצם הנס והחזרה לא"י וכו' מתבטאת ביום שחרור ירושלים
מודה גם על הדברים הטובים שקרו כשקמה המדינה.. לא בתאריך הזה
כתבת בהתחלה שאת לא רוצה שזה יהיה דיון עם ראש בקיר וניסיונות שיכנוע אבל כרגע זה מה שאת עושה- כל תגובה של מישהו את ישר קוטלת ומבטלת אז נראלי שכולנו הבנו את הדעות שלך (ואני חושבת שרובנו לא הסכימו עם זה...) אבל בסדר ואם את (וכולנו)לא בקטע של לקבל ולשמוע אז אני חושבת שהדיון הזה די מיותר וסתם יוצר בלאגנים וכעסים....
![]()
אותי לא מעצבן לקרוא את הדעות האחרות.
אני חושבת שמה שהיא מנסה לעשות זה לדייק את הדעה שלה בתגובות שלה לאחרים, אין בזה בעיה.
אבל במת שיש לי את זה בפי אלפפפ יותר חריף, ותאמיני לי.. אני פשוט רוצה באמת להבין מה יש לאנשים לומר על זה!! למה בכל זאת אתם חוגגים?
היית צריכה לומר
אבל בעיקר לפי האמת שלי
ולמה אתה חושב?
(אני לא יכול לראות את זה ביוטיוב אבל מה שמעלים לפה אני יכול, לכן לא הייתי בטוח עד ששמתי את הקישור ואז ערכתי)
(לוקח קצת זמן עכשיו עד שיגמור להעלות...) (1:45, לחסכון זמנך)
צ'ופצ'יקהאת לא מבינה שזה לא כי זוהר לנו בעיניים אז אנחנו אומרים הלל?
וכן לגבי ספירת העומר.
עומד מאחורי זה עניינים הלכתיים.
ותמיד הדיון הוא דברים של סקירה של ילדים!
תתבגרו חבר'ה כל אחד יכול לצעוק "כן גאולה" לא גאולה"
אנחנו לא פופיקיסטים!
למשל לגבי מנהגי האבילות של מות תלמידי ר"ע-
לא קראתי את מה שכתבו לפניי, אכתוב את מה שידוע לי- - בית המדרש
עייני שם.
זה לא כי בורק לנו בעיניים (תמיד מזלזלים בנו לגבי זה. חרדים חסידים חבדניקים
וגם כמובן, תורת החיים שעזבו את הציבור שלנו אחרי הפוסט טרואמה שקבלו בנוה דקלים)
הרב פשוט הבין שזה הדרך של המדינה
ויום העצמאות גורם להיזדהות עם דרכים שמטעות
אני לא בדיוק מבינה בזה לגמרי.. אתה יכול לקרוא מאמרים שלו
בינתתי אני פשוט הולכת לפי האמת שלי והמציאות
ונ.ב מצד הרב טל זה בכלל אבל בכלל לא בא ממקום של נקמה במדינה על הגירוש!!!
וזה בהחלט לצאת מכלל הציבור.
זה נשמע לא טוב אבל זה ככה.
תכירו ואז תדברו.. לא כל מה שאומרים עליהם זה נכון.. !! וגם אם בנוגע ליום העצמאות זה לצאת מכלל הציבור אז אני יכולה להגיד שגם החזון איש היה מדבר בתקיפות חריפה מאוד נגד מדינת ישראל.. וזה לא שתורת החיים ראשונים עם דעה כזאת ושיצאו מכלל הציבור .... יש הרבה אנשים שחיים בתוך הבועה..!
לאו דוקא עניין של הכרה (אני קראתי מאמרים כן? הם יצאו. הרב טל אמר את זה כמה פעמים כמעט במפורש)
רגע, אז תחליטי מה את אומרת לרגע את אומרת שהם לא יצאו לרגע אחר את מצדיקה את הפרישה שלהם.
זה שגם תלמידי החזו"א הם לא בציבור שלנו רק אומר שזה לאו דוקא חטא לא להיות בציבור שלנו. הדת"ל.
זה פשוט גרם להם (או נתן להם 'פוש') לעשות "חישוב מחדש" לגבי המדינה.
"האמת שלי"? נו באמת...
והם יצאו מהציבור.
א- הרבנות הראשית היא הסמכות הקובעת, והרב טל הוא לא חלוץ בעניין הזה של פקפוק בסמכות הרבנות הראשית.
ב- זה עניין מאוד עקרוני יוה"ע, להחליט לשנות את מערכת האידיאלים שלנו וההתבטאות שלה זו פרישה מן הציבור, ולו רק בעצם העובדה שהם לא חוגגים את יום עצמאותינו (בודאי על כל מה שהרב טל אומר והוגה בהשקפתו)
(אני קראתי מאמרים כן? הם יצאו. הרב טל אמר את זה כמה פעמים כמעט במפורש)
(אגב- אם משתמע מדבריי זלזול חלילה ברב טל- אז זו טעות חמורה, כי חס ושלום שאזלזל בת"ח עצום כמוהו)
אז יצאנו בהציבור
גם הצמחונים לקחו צעד אחד קדימה בהבנה של "חזון הצמחונות"- של הרב קוק?
ונוער הגבעות- לקחו צעד קדימה את משנתו של הרב כהנא? לקרוא ולקלל "נאצים" לכל אחד שיש לו מדים- כי המקום לא חוקי- זה נכון? [לא נכנסת לסיבות/למקרים]
והשמאל?
ובית הלל?
וסאטמר?
כל אחד מהנ"ל בטוח שבמעשיו הוא פועל בצדק למטרה טובה ונכונה.
זה לא אומר- שמידי פעם לא צריך לבדוק אם אנחנו מכווננים נכון...
עשיית מעשים בצורה מיליטאנטית- לא מחייבת שזו האמת.
גם הסיקאריים פעלו כי כאב להם מאד.
וגם מי ששרפו את מצבורי האוכל בזמן המצור.
האם הם הלכו עם האמת עד הסוף?- ובכן- (לצערנו)-כן...
וגם כששואלים אותו מה ישנה את דעתו הוא עונה
"אם יוכיחו לי שאני טועה"
כאילו ממש כמו משחק ילדים.
מה שנראה כנה- הוא הכנה.
זו שטות קטנונית.
@נגרינסקי (מכלל הן אתה למד על לאו)
זה ממש זלזול להגיד שהרב הממלכתי הוא לא "עד הסוף" ובלי כנות פנימית כאילו הרב הממלכתי הוא אחד כזה שיוצא מכל מיני נקודות יסוד מטעמי נוחותצ או השקפה כללית ומוכן "לעגל פינות".
זה שהרב טל גם מדבר בצורה שמדגישה את הכנות ואת הרדיפה אחר האמת בלי פשרות- לא אומר שהוא היחיד או אפילו מבין הבודדים בתחום.
כל רב.
כל רב.
ת"ח הוא בחזקת איש אמת ולא חלילה שקרן או דו פרצופי זה פשוט ביזוי ת"ח נורא מה שהולך לגבי היחס לשאר.
לא הבנתי. את אומרת "הלכנו עם האמת עד הסוף" כאילו "לא כמוכם, הממלכתים שהחלטתם לעגל פינות, לעצום עיניים, להתעלם ממציאות/ הלכה/ דין / האמת הכללית. אתם מזרוחניקים- עושים איפה נוח. אבל אנחנו- אנחנו לא כמוכם- אנחנו עם האמת עד הסוף." זה יחס של גועל נפש כלפי ציבור. זה כ"כ מקומם.
האמיני לי- יוכיחו לרב טאו שהוא טועה- הוא ילך. ה'בעיה' היא שה"יוכיחו" לא יבוא מכיוון הציבור כי מבחינת השיח והטיעונים- הרב טאו בסקאלה אחרת. השיח התקשורתי ואפי' הציבורי-תורני הוא לא כמו שיחת ת"ח. לא רק משום גדלותו ותפיסת עולמו הרחבה של הרב טאו (הוא דוגמא, בסדר?) זה המצב- אלא גם משום שהציבור שם אותו ככה. זה אמנם נותן הרגשה של ריחוק- התקשורת וגם התודעה הציבורית- לא אוהבת את זה. אבל זה סוג מיוחד של כנות- כנות של מורכבות- לא רק בטענות אלא גם בצורת השיח.
תורת החיים מהבחינה הזו תמיד היו נראים מעט יותר, במחילה, ילדותיים.
זו ממש התנשאות מגעילה הדיבור הזה של "אנחנו כנים |לוחש| אתם לא".
כאילו אצלינו- אמי הארץ. וגם במחילה מהבחינה הזו הרב טל הוא חידוש באופן כללי.
בעוד שאצלינו זו תורה שלימה העוברת מהנצי"ב מוולאז'ין לרב קוק / ר' חיים לרצי"ה/ הגרי"ד סולובייצ'יק לרב טאו/ הרב לכטנשטיין וכו' בבעוד שלנו זו מסורת של שימוש ת"ח כחלק ממערכת של מסורת תורה והשקפת עולם.
הרב טל- פותח ש"ס ראשונים ואחרונים ופוסק. זה חידוש. אה"נ, מסכים עם זה שאפשר להעמיד שימוש ת"ח בלימוד מספרים וכו' והרבה יותר יישוב הדעת נמצא בתורת החיים- כשיש לך פחות צבעים להכיל הראיה יותר קלה. תורת החיים הם לא חרדים אבל הם לא HD מהבחי' הזו במחילה, הם בחרו להיות ב480P במובן מסויים.
הכנות היא לא תמיד מה שמרגיש כן.
אותו הדבר קורה אצל הגבעות ומצוות יישוב א"י. אתה מדבר עם ילדים "הרב אמר שאסור!" "אז מה? וה' אמר שמותר" טוב, זה שונה זה אפיקורסות, לכפור במסורת ובסמכות תלמידי החכמים. אבל אצל הרב טל יש איזו גישה שמסביבה אופפת התחושה הזו של כנות אבל למעשה זה כן מעט ילדותיות.
(גומר לפרוק, ישב לי על הלב הרבה זמן)
(שוב, אם יצא מדבריי זלזול ברב טל, לא נסחתי כנראה מספיק מדוייק, אני עייף.
הרב טל הוא ת"ח עצום. בעל עיון מעמיק ורחב. ושקדן ברמה לא נתפסת, חלילה לי מלפגוע בכבודו.
אני מדבר בעיקר על ההווי של חסידיו (וזו חסידות!) )
עכשיו בלי קשר
אולי אני באמת לא מספיק יכולה להעביר ככה את הדברים של הרב ויכול להיות שלא הבנתם נכון
מי שרוצה (אני לא מדברת רק אליך) יכול לפתוח מאמרים שלו.. אני ינסה בע"ה לשלוח קישורים..
http://www.inn.co.il/News/News.aspx/321457
http://www.inn.co.il/News/News.aspx/322282
http://www.inn.co.il/News/News.aspx/321567
ועל זה פליייזז אל תגיבו למה אף אחד לא יכול להגיב על הדברים שלו ואפאחד פה לא מגיע לקצה של הקצה שלו.. סבבה??
אני שלחתי פה קישורים כדי שתבינו את הדרך שלו ותשכחו מהסטיגמות והכל..
אני חוזרתתתת
- לא לפתוח פה דיון על הדעות שלו!!! -
ולא על מה שמתפרש מזה וכו'..
זה פשוט יהיה דיון מגעיללל
אתם לא ברמה שאתם יכולים להעביר עליו כלוםם
לא הבנתי, ואת ברמה שיכולה להשוות אותו לעומת רבני המגזר שלנו??
אוהו אני אביע דעה.
אבל אני אעשה את זה במלוא הענוה וההתבטלות לכך שמדובר פה בת"ח בסדר גודל כנ"ל ואני הדל לא מבין אותו. ואם היה לי גדולה כמו שלו אולי הייתי רואה שונה את הדברים אך מהבנתי- אין הדברים מבוארים לי יפה.
וכך צריך להיות.
(אני ממש לא אוהב שאחרי זה מאשימים אותנו בעצימת עיניים בעוד שתראו את היחס שלכם לדעות שמחוץ ליד בנימין או אפי' לקהילה של נו"ד)
אני לא משווה אותו לשום רב ושום נעליים!!
אני רק מזדהה ממש עם האמת שלו
וזה לא אומר שלאחרים אין אמת משל עצמם!!
הגיבו לו עוד כמה רבנים, ובינהם- הרב דב ליאור, ר' אלקנה ליאור, הרב שרקי, הרב שמואל אליהו, ועוד.
אני לא חושב שכל אלה הרבנים הם ברמה פחותה ממנו.
בסוף האמת היא אוביקטיבית...
ואאל"ט יש שמה גם תגובה של הרב לתגובות של כל מיני רבנים שכתבת כאן על התגובות שלהם.. קיצר בסה"כ התכוונתי שאל תבואו אתם ותנסו פה לתקוף.. כי גם אם אתה בדיעות שלהם חכה שהם ידברו ורק אחרי זה תביע דעה..
ואם אתה הרב דב ליאור/ר' אלקנה ליאור/הרב שרקי/הרב שמואל אליהו
באמת שאני ישמח לשמוע מה אתה אומר עלזה
בכל אופן אני רואה תגובה רק על דברי הרב שרקי, קשה לי להבין מדוע לנו אסור לדון בדברי הרב טל, זה לא אנחנו חולקים על דבריו, החולקים הם כל רבותינו ובראשם הרב זצ''ל, ועליהם אנחנו מסתמכים. אם כן לא אנחנו חולקים עליו אלה אחרי. ''הווה מתאבק בעפר רגליהם'' פירש ר' חיים מוולאז'ין- מתאבק כפשוטו!
אני לא חושב שכך מגיעים לאמת בסוף, זכותך חשוב כך, אותי לא כך לימדו שלומדים תורה, אם הדרך הזאת אני לא חושב שנגיע לאמת אי פעם, ''כי מי אני שאחלוק על הרב טל''.
עצם פתיחת השירשור היא דיון על דברי כל רבני הציונות הדתית החיים והנפטרים, אבל מחילה ממך, את לא ברמה שלהם ולכן את לא יכולה לדון בדבריהם הקדושים...
פתחתי תשירשור כאןןן בנוג"ה ולא בפורום בית מדרש אוקעע?? זה א'..
אני לא מחכה לדיון הלכתי פה אלא לשמוע מה דעתכם על המדינה ומה זה אומר או אתה חושב שזה אומר כשאתה חוגג
לקחתם אתזה למקום אחרר
סוגשל הפסקתי להגיב עניינית על עצם הדברים
כי באמת על דיון הלכתי אין לנו יכולתת להביע דעה..
הוא קצת גולש למקום של מקורות ופסוקים והלכה ודברי רבנים....
לכן הבאתי גם קישורים לדעות שבין היתר אני מסתמכת עליהם..
אבל למה הגענו ללהששות בין רבנים??
בחייאתת
מי אומר ככה
לעומת מי אומר אחרת
דברתי על השוואה קיימת ולא בין רבנים ספציפיים ואכמל
בסה''כ כל מה שעושים בישיבות זה פלפולים, אני חושב שרק כך מגיעים לאמת, אין דרך אחרת, , אבל זכותך לחשוב שזה לא בסדר(ומי אני שאחלוק עלייך), כי כזכור יש חופש דעות במדינה הזאת
ולגבי הא', אני לא חושב שאפשר לנתק את שני הדברים אחד מהשני
אבל במקום הזה ספציפית לא
זה היה שירשור על דעות לא פסיקות הלכה![]()
וסורי אם תקפתי יותר מדי..
ולגבי השורה השניה.. עללקקק
אבל זה לא קשור![]()
שאני לא רואה איך אפשר להפריד בין שני הדברים, השקפה והלכה זה דבר שאי אפשר לנתק אחד מהשני, אם ההלכה אומרת כך- אסור לעשות אחרת...
ברור שאם אתה ישר הולך לראש מעשי חייבים לערב את הצד ההלכתי..
הכוונה מאחורי השירשור הייתה צעד אחד אחורה, קודם כל מה אתה חושב..
וואי זה כזה בנים לא להבין אתזה.. לא בקטע רעע![]()
סתאמ לידע כללי חח![]()
אוך איזו סמנטיקה גרועה.
אני לא מבין.
אני חושב שאת מזדהה עם מדת האמת שלו.
(האמת שלו בסמוך למילים אמת של אחירם- זה נשמע כאילו את מאמינה בריבוי האמיתויות, פלורליזם כבד, וממילא- בחוסר טוטאליות האמת, זה חיסרון גדול , אני מקוה שלא לזה את מתכונת שכן אמת ישנה אחת) אולי "פניים" של שבעים פנים.
אה"נ.
בכלופן מידת האמת שלו את מתפלאת, אבל הצורה הכנה של השיח שלו גורמת הרבה פעמים בעיני ה"מתפלאים" להוריד כביכול ביחס הזה לכנותם ולמדת האמת של שאר תלמידי החכמים.
חולה על אלו שנתקעים על הקטנותתת..
הבנת את הרעיון אני חושבת
ולא אני לא מזדהה עם מידת האמת שלו
מידת האמת היא שווה לכולםם
זה אותה מידה.. לכל בן אדם זה לא שיש מידת אמת לרב הזה ומידת אמת לרב הזה..
והתכוונתי אם באמת לא הבנת
לדעות שלו שאני מזדהה איתם עם החוש אמת שליייי
וההיגיון הבריא שליי
ואל תגיד לי שאני מנסה להוציא אותכם כאילו ההיגיון שלכם חולה..
בחייאת לאן הגענו
רק אומר עכשיו שהתכונתי בכללי ולאו דוקא כלפי הטיעון שלך ספציפי קצת בלבל אותי את ועוד שתיים כי אני כבר לא סגור מי אומר מה.
ועוד כמה מילים מילים כאלו וואי אני עייף.
קיצור מחר אגיב.
סתאמממ
יואו יואו לא לקחת קשהה..
אקיצר גמאני הסתבכתי ממש בדבר הזה
שיצא מפרופורציה..
ואני אשמח למאמרים ושיעורים של הרבנים בצד שלך אם לא אכפת לך..
יש לי כמה
זה עניין של מקובל ומונהג.
אבל בלי קשר- כן, יש דרך של העברת.
תורה השיטה היאר רחוקה מאוד מלהיות איך שאתה מציג אותה וברור שאתה "משוחד" בשיפוט הזה בתור תימני (ארחיב בפעם אחרת בל"נ) ובטח בתור נגרינסקי שכמוך....
אני אנסה להתעלם מהראיה הילדותית שלך בסוף התגובה אולי אגיב עליה מאוחר יותר אומר רק בכללי- שזה לא לפי ראות עיניך. העברת התורה והעתקת דרך הלימוד וצורת השמועה איננה דבר הסותר גפ"ת ושיטות הפסיקה התלמודיות. אבל היא בדרך שהתקבלה בעמ"י.
אין לי זמן להרחיב כעת.
מהרב צהר
הוא פשוט אמר שזה חג. כין כן! וכן לומר הלל. וזה לא חג חול. זה פשוט חג. דבר ראשון מודים על הבניין שהיה פה ועל לימוד התורה המטורף שיש פה! כי בגלות לא היה לך בעוצמות כאלו. תראו את כל בתי המדרשיות, בתי הספר. האולפנות הישיבות, הכוללים, וכו. ודבר שני זה חשבון הנפש של כל מה שהשגנו והתקדמנו במדינה בשנה הקודמת.
פשוט איך שחוגגים עכשחיו זה לא נכון. חוגגים כאילו זה חג חול, בלי משמעות. ואז כולם הולכים ונהנים משירים בבמות לא צנועות בכל האר. אבל באולפנא שלנו חוגגים כמו שצריך ואת ממש מרגישה חג ואווירה של קדושה
את יודעת שעם המדינה הזאת שיש לנו- יש כיום הרבה יותר בתי מדרשות ותלמידים- מאשר מתקופת בית שני???
ואת יודעת איזה משמעות גדולה וחשובה זאת שיש אחיזה יהודית בארץ? המצוות באות יחד עם יישוב ארץ ישראל. אם אין מדינה יהודית, יש גלות, אין התיישבות יהודית בארץ ישראל- ואין קיום תורה ומצוות.
בלי המדינה שלנו, הדברים הללו לא היו!
מה את אומרת בעצם? שכל הרבנים הגאונים שקבעו שצריך לומר הלל- הם סתאם מקשקשים? הם סתם רצים לומר את ההלל??
הגר"א שפירא. הרב אליהו. הרב טאו. ועוד הרבה רבנים...
ואיזה רבנים פסקו שלא אומרים הלל?
מסכימה איתך לגמרי!
במת לא בא ממקום כזה מגעיל.. ואני לא סובלת שעושים לי אתזה.. אבל ממש חשוב לי להוסיף שזה ממש לא נכון שאם החילונים לא היו מקימים מדינה לא היתה מדינה. היה על זה קונפליקט בין החילוניים לחרדים(חרדים של פעם זה לא חרדים של היום..)
ובסופו של דבר זה נגמר ברצח של השליח החרדי!!! כן!! וזה פרט ממש חשאי שלא יודעים עליו בכלל, אני בעצמי שמעתי מכלי שני מאיזה מרצה באיפושו..
זה סתם נקודה למחשבה
מסכימה עם צ'ופקיצ'קה שאפשר לשמוח במה שיש ולא צריך לעשות מזה חג.
אני נהינית לבוא לחגיגות של היישוב סתם כי זה נחמד. אבל לא אומרת הלל ולא מתלבשת חגיגי.
זה דיון שקיים בכל שנה.
ראשית אני רוצה לומר שנער הייתי (ועדיין אני נער) וכל שנה בתחילת זמן קיץ אני רואה נוער מתוכח על זה.
ע"פ רוב זה הולך ככה-
יש את החבר'ה שחוגגים יום העצמאות כי הם קבלו חינוך ציוני בבית והם צריכים לתרץ את זה טענתם היא "מה, אתה לא רואה שיש גאולה? יא עיור?"
יש את החבר'ה ש'כפרו' בחינוך של ההורים שלהם וטענתם היא בד"כ "יא פופיקיסטים, מזה להגיד הלל?" "כן, ממש, ממשלה שמפנה יישובים, על זה לחגוג?"
יש את החבר'ה שלא קבלו (לצערנו |מבט עצוב עם עיניים סוגורות ומתנשא|) חינוך ציוני ואז הם צריכים ג"כ לתרץ את עצמם אז הם עם הטיעונים של האלה שכפרו.
וכל אחד צועק על השני בטענות כלליות.
זה הרוב.
כל אחד לפי המצב שהוא הגיע וצריך לתרץ לאחרים ולעצמו למה הוא אומר כך.
[האלה ש"כופרים" הרבה פעמים זו סתם ילדותיות שבטוחים שהם הבינו הכל וכולם סתם הולכים לפי הפופיק שלהם וממציאים דברים, ורק הם- הם מחפשים באמת את האמת וצודקים. מלווה במרד נעורים]
עקרון יום העצמאות הוא מה שנאמר בגמ' בפסחים קיז
"נביאים שביניהן תקנו להן לישראל שיהו אומרין אותו על כל פרק ופרק ועל כל צרה וצרה שלא תבא עליהן ולכשנגאלין אומרים אותו על גאולתן"
ואומר רש"י- כגון חנוכה. (פסחים קיז ע"א)
השאלה אחרי זה היא להבין את פרטי הדינים בגדר צרה וגאולה.
וממש משמע מסוגיא זו (בטח מחנוכה שההלל הוא על הניצחון וההגעה למקדש כמו שאומר הרמב"ם) שזה שייך בודאי אצלינו.
כל אלו דברים מיוסדים על הפוסקים עייני למשל לא קראתי את מה שכתבו לפניי, אכתוב את מה שידוע לי- - בית המדרש
(ועייני בנקודות למחשבה נקודה ד)
ההלל הוא סימן לכל היום.
מבחינה של הסתכלות-
ודאי שמדובר בגאולה המהר"ל בספר נצח ישראל מסביר מהי גלות ומהי גאולה
גאולה היא ג דברים
א- עם בארצו
ב- קיבוץ העם
ג- שלטון עצמי של העם ולא שיעבוד לממשלה אחרת.
(גלות זה פשוט ההיפך)
הקמה מדינה לעמ"י הקולטת ומקבצת את כל היהודים לא"י- זה בודאי גאולה!!
אבל מה?
אותם נערים הנ"ל הם הולכים לפי הסיקור הפשוט, הם רואים אנשים ולא מנתחים דעות אז נראה להם שזו התפשרות או לא יודע מה. והם בטוחים בצדקת דרכם ומחליטים שהשאר בודים מלבם-
למעשה- לא לחגוג את יום העצמאות בעיניי זה חידוש שאין כדוגמתו.
איזו גאולה הקב"ה עושה לנו.
אומה"ע הכירו בגאולתינו. הותרו ג' השבועות
אילו ניסים ונפלאות הוא עשה עמנו וסייע להקים מדינה ולהלחם באויבינו. הביא לנו עצמאות וממשלה.
ובודאי כל זה להודות לו יתע'
"הושיענו ה' אלהינו וקבצנו מן הגוים להדות לשם קדשך להשתבח בתהלתך"
איך אפשרלא להודות?!
כי שלשת הדברים שכתבת לא לגמרי קרו..
ואני יסביר:
א. לא בטוח שרוב עמ"י בארצו.
ב. לא הבנתי מה הכוונה קיבוץ העם, אשמח שתסביר. אם הכוונה שאנחנו מאוחדים אז זה לא המצב.
ג. השלטון העצמי פה הוא לא לגמרי עצמי כי אנחנו לא מחליטים (הממשלה) על דעת עצמינו,
יש לנו המון לחצים מבחוץ וזה בעצם שעבוד ולא חירות אמיתית.
גאולה זה תהליך
אנחנו נכנסים לארץ (בהמונים! במגמה לרוב אם לא כל, כמעט רוב עמ"י בארץ)
אנחנו מתקבצים פה- (קיבוץ הכונה היא שאנשי העם מתקבצים למקום אחד ולא מפוזרים,לא עניין של דעה אחת שזה ימות המשיח)
השלטון הוא שלנו. אנחנו הקמנו אותו ואנחנו השליטים. "חזרה מלכות לישראל יתר על מאתיים שנה" כך כותב הרמב"ם בהלכות מגילה וחנוכה על נצחון היונים. תגידי לי- את יודעת על איזה מלכות מדובר? מדובר על ינאי המלך, שהיה צדוקי!!! מדובר על הנהגה שמופעלת ע"י אינטרסים כולל גם אינטרסי-חוץ משלטון רומי. (עייני למשל ב"ב ג ע"ב).
זה דבר ראשון
דבר שני- אני אומר על גאולה מצרה (כמו שנפסק בגמ' פסחים קיז) ולאו דוקא על הגאולה השלימה והגדולה.
ולכן חגיגת יוה"ע היא הרבה יותר מעניין של הסתכלות סובייקטיבית על המציאות.
בוודאי שכן!!
להודות לה' יתברך על כל הניסים והטובות שהוא עשה איתנו.
המדינה היא לגמרי אתחלתא דגאולה בעניי. ואחד הניסים אם לא ה- הכי גדולים שקרו לנו בתור אומה,
שיש לנו עם, שיש לנו את ארץ ישראל הקדושה, ואנחנו לא אמורים לצאת להורג ולא עבדים לפרעה במצריים,
ולא במכונות השמדה. ולא בגטאות ומשרפות,
יש לנו מדינה
ואני אומרת את זה עם דמעות מרוב שזה מרגש אותי.
בקיצור מבחינתי זה יום ממש עוצמתי.
כל עוד המדינה לא נותנת לנו לקרב את הגאולה היא רק מרחיקה תגאולה
קצת מזלזלת בה' יתברך
מי אנחנו שנחליט איזה מנהיגים מתאימים לנו?
אין דבר כזה "סתם, במקרה, זה מה שיצא" בעולם הזה,
הכל הכל הכללל מכוון מאת ה',
וזה מה שהוא החליט שיהיו כאלה מנהיגים לעם שלנו.
בכל דור יש מנהיגים שמתאימים לאותו הדור.
וואללה ה' גאון!!
הוא עשה כ"כ הרבה זרמים ופילוגים, וזה הניסיון שלנו להתמודד עם כל השוני,
ואיכשהו למצוא נקודות של אהבת חינם בתוך כל הבלאגן הזה....
אז למה לא להתמקד בטוב?
אם את מייחסת לארץ ישראל ולמדינת ישראל כזה ערך שטחי אז חבל מאוד.
טוב אין לי עניין להתווכח.
כל אחד והדרך שהוא מאמין בה.
ע"פ הרב זצ"ל לארץ ולמדינה יש ערך עצמי של קדושה. וזאת הדרך שלי...
ראו שיחות הרב צבי יהודה על יום העצמאות א-ט"ו, לנתיבות ישראל א 'מאמרים ל"ג, ל"ה-ל"ח. חלק ב' מזמור י"ט. ראו החלטת הרבנים הראשיים הרב אונטרמן, הרב ניסים, הרב גורן. והרבנים הרב חיים דוד הלוי, הרב אברהם שפירא, הרב שאול ישראלי, הרב עובדיה הדייא. וגם עיינו בדברי הרמ"א אליהו שו"ת, יביע אומר - הרב עובדיה. וכן הרב חרל"פ, הרב מיימון, הרב זווין, האדמו"ר מסדיגורא, הרי"מ לאו, הר"צ פסח פרנק, הרי"צ טאו, הרש"ח אבינר, הר"ד ליאור, ועוד רבותינו האחרונים.
שיחה ה' של הרב צבי יהודה חריפה ביותר על אלו שלא מאמינים שזו הגאולה (אתחלתא דגאולה). ולא אביאה כאן כדי לא לגרום לתסיסה..
"ומה משיעבוד לגאולה אומרים הלל, ממוות לחיים לא כל שכן?!" (גמרא ידועה במגילה)
ותשובת חת"ס על מנהגי קהילות לומר הלל בימים שעשאום לימים טובים (שניצלו מגזירות וכדו') ותקף על צאצאיהם גם כשעברו או כשנולדו אחרי זמן. וישנן בערך 30 קהילות שעשו ימים טובים.
אמר רבנו הרב צבי יהודה: בגאולה צריך עצבים של ברזל!! (כך שמעתי מרבותיי הנאמנים)
אני מאמינה שזה התחלת הגאלה.
***
הגאולה, כמו כמעט כל דבר טוב נולד מתוך קושי.
דוד המלך נולד מרות המואביה. שנולדה מלוט.
טמא מתוך טהור.
זה לא סיבה לקדש את הטמא בגלל שיוצא ממנו טהור.
אולי נוסיף את לוט לאושפיזין? לאבות הקדושים? הרי ממנו יצא דוד המלך ויצא משיח בן דוד!!
לא.
לא מטהרים את הטמא למרות שיוצא ממנו טהור
הרבה קולמוסים נשתברו על הסוגיה...
אם כתוב בסנהדרין שאין קץ מגולה מעצים פורחים בישראל - זה קודש, אז כשזה מתגלה במציאות זה קודש.
א. מברכים הלל על הצלה ממוות לחיים, שהייתה במלחמת העצמאות, ובכלל בהקמת המדינה, שאין להאריך מדוע היא מצילת חיים, רק עיוור יטען שלא.
ב. מברכים על הגבורה שהגלתה בעם ישראל, בהכרזה על המדינה, ביציאה למלחמות, בהתיישבות. גילוי גבורה זה דבר משמעותי, מופיע בדרושי ר' חיים מוולוזין על איכה רבתי, מדרש תנחומא, ילקוט שמעוני, וכו'.
ג. חוגגים על קידוש ד', וגדול קידוש ד' מחילול ד'. קידוש ד' של עם שעומד בארצו ולא יכולים לבזות אותו ולהשמיד אותו - זה קידוש ד' עצום לאין ערוך, ולא, לא מתעלמים מהבעיות. אבל כמו שלא יעלה על הדעת שאדם קיטע מידיים ורגליים יהיה פטור מתפילת מודים, כך לא יעלה על הדעת שנהיה פטורים מהלל בגלל בעיות במדינה (שלא באות מעצם קיום המדינה בכלל). וההוכחה, שעיוור מברך יוצר המאורות, אפילו שלא נהנה מהן.
בכלל, הציפייה שלא צריכים להודות ולהלל, כנראה נובעת מהתפיסה שצריך להיות מצב שלם ביותר, מה שלא היה קיים בחנוכה (שהמלחמות רק התחילו מכ"ה בכסלו, וידוע שלא באמת נחו מאויביהם), ולא היה קיים בפסח (דור המדבר לכאורה לא היה ראוי לומר על יציאתו הלל? חטא העגל, חטא המרגלים, מי מריבה, חטא המתאוננים, על ים סוף, חטא המתאווים, חטא המעפילים וכו'), ולא היה קיים בפורים (שידוע שלא אומרים א. עדיין עבדי אחשורוש אנו. ב. קריאתה זו הלל שלה. משמע שאם אנו חופשיים/אין קריאת מגילה אומרים הלל על הצלה ממוות לחיים).
יש דיון בפוסקים האחרונים (בקשר ליום טוב של קהילות, זו הלכה ידועה ומנהג נפוץ. ע"ע פורים דפרנקפורט, שאמר חת"ס שנוהג עליו אע"פ שנולד 100 שנה אחרי הנס ועוד עבר לגור בעיר אחרת), האם אומרים הלל גם אם הצרה לא לגמרי בטלה, לא זוכר בדיוק פרטים, המסקנה היא שכן.
האמירה שאם יש בעיות אז אין פה קדושה, היא ממש לומר ככה על יציאת מצרים, ראי למעלה כמה בעיות היו בדור הזה, 4/5 מעם ישראל מת במצרים לפי דרשות חז"ל. מי מת? הרשעים? למה דתן ואבירם כן יצאו? כי הם רצו לבוא לארץ (לפחות אז, כי בהמשך הם כפרו בה). כן, דווקא החילונים-הציונים-הכופרים רצו וזכו לעלות, ודווקא הצדיקים שלא רצו לעלות ממצרים מחשש 'ביטול תורה' מתו שם, ועייני גם בחטא הנשיאים לפי הבית יוסף, שחששו שמעמדם יפגע.
וגם אם תקשי שגדולי ישראל לא אמרו הלל (הרב כהנמן, הרב ש"ך, הרב שטיינמן, הרב קנייבסקי, הרב אלישיב וכו'), אז קשיא עליהם, וצריך להבין את זה, באמת לא מובן. שאלתי על זה את הרב שלי, הוא ענה לי שתי תשובות.
א. כמו שבלימוד גמרא אתה מקשה בלי מצפון על רש"י, ואומר "הוא לא מובן" אז ק"ו שעל אחרונים אתה יכול לשאול, לא מתוך גאווה כמובן, ח"ו. כי באמת אלו סברות קשות.
ב. כמו במחלוקת רגילה, יש דעות ולא תמיד מסכימים. בכל מקרה יש גם לשיטתנו מספיק גדולים. הרב צבי יהודה, הרב אונטרמן, הרב יצחק ניסים, הרב עובדיה הדייא, הרב שלמה גורן, הרב ח"ד הלוי, הרב מיימון, הר"א שפירא ועוד.
*הרצי"ה אמר שלממשלה יש במשהו דין של מלכות ישראל, ולכן גם בה יש עניין, לא נראה לי שקדושה.
** הרמב"ם מביא שנס חנוכה היה "וחזרה מלכות לישראל יתר על מאתיים שנה". מדקדקים בדברי ראשונים. למה זה הנס? חזרה מלכות?! 150 שנה מתוך זה היו של אגריפס, הורדוס, ינאי ועוד רשעים רבים! עובדי ע"ז, רוצחים, הרגו תלמידי חכמים, כופרים, עליהם אומרים הלל? על זו המלכות אומרים הלל? למה בכלל אומרים הלל על חזרה של מלכות יהודית?
מכאן הוכחה חזקה לעניין חזרת שלטון יהודי בארץ, שמצבו הרוחני טוב פי כמה וכמה ממלכות חשמונאים שהייתה בעיקר של צדוקים ועבדים. ואם שם אומרים הלל, ק"ו שפה נאמר הלל.
היא מביאה למציאות של קדושה וגאולה (ואפשר לחלוק עלזה..)
ומלחמת העצמאות פרצה אחרי יום העצמאות .. ככה שחוגגים על יום העצמאות על היום שקיבלנו עצמאות..
וזה שגדולי ישראל לא אמרו הלל זה כי הם לא רוצים לשמוח ולקדש את הטמא אע"פ שיוצא ממנו טהור
וגם על רש"י אסור לך להקשות
נ.ב כולםםם חוץ מנטורי קרתא.. מודים על המדינה ועל התקדמות הגאולה.
רק שחלק עושים הפרדה בין המדינה לגאולה!!
**והודיה לה' על מה שכן בחסדיו יש לאו דווקא מצדיקה להפר את מנהגי ספירת העומר..
דברי הנביאים הם קודש, ואם הם מתקיימים בה אז היא קדושה.
מלחמת העצמאות הייתה אמנם כבר מלפני הכרזת המדינה וגם אחריה, אבל..
א. צריך לקבוע תאריך כלשהו לשמוח בו על ההצלה במלחמה, ואם לא שם, אז איפה? גם בחנוכה לא נחו מאויביהם בכ"ה בכסלו.
ב. ההכרזה היא גילוי גבורה שעליו ראוי להודות, הגבורה להכריז על מדינה, הגבורה לצאת להילחם ראוי להודות.
מה שגדולי ישראל לא אומרים הלל כי המדינה לשיטתם היא טמאה חלקו עליהם גדולים אחרים וסברו שהיא כן קדושה.
מותר לי "להקשות" על רש"י בשביל להבין את הסוגיה, ככה עושים בכל הישיבות. אומרים 'להקשות', לא באמת מתכוונים לומר שרש"י לא הבין את הסוגיה ואני מצאתי משהו שהוא לא הבין, הכוונה היא שאיך רש"י יסביר את הקושיה הזו..
נ"ב. וחב"ד וסאטמר, אולי עוד כמה..
** מנהגים נדחים מפני הלכה (לומר הלל על הצלה, וכן לקבוע יום טוב על ניסים).
שחוגגים את חנוכה כי חזרה מלכות לישראל 200 שנה.
איזה מלכות קמה שמה?
מלכות רישעה ברמה הזויה שהרגה את הסנדריןן וכו וכו
אז זה שיש אפשרות לעם ישראל למלוך.רק האפשרות...
גם אם הם רשעים(כן אני שונא את המדינה)
אבלחזרה אפשרותמלכות לישראל אחרי2000 שנה
אם על חוכה שחזרה מלכות לישראל (מלכותרישעה יותר מבימנו)את אומרת הלל
אז למה לא על ימינו?
אנילא תומך בממשל אבל בכל זאת
כתוב בהארי שביסוד שבתפארת בשנת 5708 זה תאריך של תחילת הגאולה
כתוב בגרא שב20 לספירת העומר זה תאריךחשוב מאוד בגאולה והואלא גילה מ אבל 20 בעומר זה יום הקמת המדינה
חוץ מזה שגם מלא חרדים(הרב זילברשטייןו הרב כהנמן הרב קנייבסקי ועוד הרבה) לא אומרים תחנון ביום הזה
וכל גדולי הדור (הרב אליהו הרב עובדיה ועוד מלא מלא מלא )מחשיבים את היום הזה ליום גדול
את הסיבות כבר פירטו לעיל ואכמ"ל.
אני רק רוצה להגיד משוו-
היה פה אנשים הרבה לפנייך שנלחמו על הארץ הזאת, הרבה אנשים מתו בשביל הארץ הזאת\ איבדו קרובים רק כדי שאת תוכלי לגור פה ולחיות פה ושתיהיה מדינה יהודית לעמ"י עכשיו, זה לא שאין פה מדינה יהודית- זה שאין פה מדינה דתית שזה שונה.. זה שלא תחגגי את יום העצמאות ותצהירי שאת לא חוגגת זה לא מה שיעזור שהממשלה תהפוך להיות דתית, להפךך אם כולם יחגגו זה יראה שאנחנו באמת רוצים שתיהיה מדינה, מדינה שתיהיה איך שאנחנו רוצים שזה יהיה.. זה לא יעזור לצאת בהצהרות ובהפגנות.. אף אחד לא יגשים את מבוקשך בדרך הזאת...ורק להפך הוא ממש לא ירצה לתת לך את מה שאת רוצה.. ולחגוג במקום זה ביום אחר זה ממש לא תירוץ- קבעו תאריך שבו כולם חוגגים אז למה להיות שונים? למה לעשות דווקא??
ארץ אהובהאני מודעת לזה שהמוני יהודים מסרו את הנפש כדי שאני יוכל לשבת פה בשקט.
וישלי גם קרובי משפחה כאלו
זה שאני לא חוגגת זה לא בגלל שאני מנסה להפגין ולשנות את המדינה..
ואנלא חושבת בכלל שלחגוג או לא זה מראה רצון למדינה
חוצמיזה שזה לא האידיאל שלי.. בארור שאני רוצה את המדינה, בעיקר בגלל שאני רוצה את הארץ והגאולה..
אקיצר, זה שאני לא חוגגת זה לא אומר שאני לא רוצה מדינה!!
וזה שאני חוגגת בשמחה את יום ירושלים זה לא תירוץ ולא השלמת חוב ולא פיצוי עלזה שאני לא חוגגת יום העצמאות!!
ואין קשר שאנחנו עושים מנגל קהילתי ביום ירושלים
(אם ידעת אתזה..) וכו וכו
זה העניין של האידיאל
שאם באמת חשוב לך אני יסביר לך
אבל קודם שיהיה חשוב לך
חח סתאממ הכל מאהבההה![]()
קבלי חיבוקקקק
והמבין יבינההה![]()
![]()
(נ.ב סמכי עלי שכל מה שאת יודעת או לא למה אנשים לא חוגגים זה לא מה שאני יסביר לך..וגם פה לא ממש כתבתי מה אני במת חושבתת)
מחפשת קוראים/קוראות מהמגזר הציוני-דתי, כדי לקרוא סיפור זכרונות קצרצר של יוצא ברית המועצות לשעבר, ולענות על כמה שאלות.
הסיפור באורך 38 עמודים.
פרטים על הספר:
השעון המתקתק במרתף - סיפור מהווי נערותו של הרב מיכל וישצקי, מאחורי מסך הברזל.
תקציר:
ברית המועצות, תשט"ו. סדרי הלימוד של מִיכֵל וישצקי די רגילים: לימוד גמרא בבוקר, ולימוד חסידות עם אביו אחר הצהריים – שחזר מגלותו בקזחסטן חודשיים קודם לכן.
אלא שאז החסיד האגדי, ר' מענדל פוטרעפאס גם משתחרר ממאסר פתאום. הוא מאתגר את מיכל בסדרי לימוד חדשים – המובילים בקלות לרצף סיכונים חדש.
עד להימור הגדול מכולם.
מעניין אתכם?
כתבו לי ואשלח לכם את המסמך:
יהודית אורנשטיין -
0553075722
yehuditorens@gmail.com
אף אחד לא רוצה פה לקרוא את מה שאת מציעה. אין לזה היענות.
אין כמעט אנשים חדשים שמצטרפים לפורומים אז מה שאת עושה זה פשוט לטמטם לנו את המוח.
אולי די כבר?!
מחפשת קוראים/קוראות מהמגזר הציוני-דתי, כדי לקרוא סיפור זכרונות קצרצר מהווי נערותו של יוצא ברית המועצות לשעבר, ולענות על כמה שאלות.
הסיפור באורך 38 עמודים.
פרטים על הסיפור:
השעון המתקתק במרתף - סיפור מהווי נערותו של הרב מיכל וישצקי, מאחורי מסך הברזל.
תקציר:
ברית המועצות, תשט"ו. סדרי הלימוד של מִיכֵל וישצקי די רגילים: לימוד גמרא בבוקר, ולימוד חסידות עם אביו אחר הצהריים – שחזר מגלותו בקזחסטן חודשיים קודם לכן.
אלא שאז החסיד האגדי, ר' מענדל פוטרעפאס גם משתחרר ממאסר פתאום. הוא מאתגר את מיכל בסדרי לימוד חדשים – המובילים בקלות לרצף סיכונים חדש.
עד להימור הגדול מכולם.
מעניין אתכם?
כתבו לי ואשלח לכם את המסמך:
יהודית אורנשטיין -
0553075722
yehuditorens@gmail.com
האם אתם חושבים שכל הנערים של הציבור הדתי לאומי מכוון ליחדות עילית או גם למקומות רגילים אחרים ?
בדיוק כמו בחיים האזרחיים
הציבור הדתי לאומי לא מתרכז בגבולות גזרה צרים - אלא נמצא בכל מגוון החיילות והתפקידים, קרביים, תומכי לחימה, ג'ובניקים, אנשי מחשוב, כלכלה, הנדסה, המון עתודאים שמתפזרים בכל יחידות הצבא עם סיום התואר בכל מגוון התפקידים הפתוחים בעתודה האקדמאית.
ובהמשך בחיים האזרחיים- בכל ענפי המשק, הכלכלה, התעשייה, האקדמיה, חקלאות, מסחר
אבל בוודאי שיש הרבה הכוונה בציבור הדתי לאומי לצאת דווקא לתפקידים משמועתיים ומובילים בכל מקום ובפרט בצבא
ב"ה אנחנו זוכים להקים ארגון שיעודד את כולנו ביחד לצאת להפצות, להתחבר לצמא הגדול שיש בעם ישראל להתחבר לאבינו שבשמיים.
הארגון הוקם אחרי שבסוכות האחרון היה אירוע גדול בתל אביב - 'טולולולב - נוטלים לולב בתל אביב' שהשתתפו בו למעלה ממאתים בחורי ישיבות מישיבות שונות, ולמעלה מ-10,000!! יהודים זכו ליטול לולב.
בעז"ה ביום חמישי הקרוב יהיה אירוע השקה בהתוועדות 'צמאה' של הישיבות גבוהות __מגיעים ומתחברים דפוס .pdf
יצא עלון יפה, עלון (6).pdf מוזמנים לראות.
כמו כן יש אתר נחמד מתחברים - הנקודה היהודית שלי | קירוב לבבות והפצת יהדות
אשמח לתגובות....
אחד הפעילים זיהה אדם שהניח תפילין בשבוע שעבר והציע לו להניח שוב. להפתעתו, האיש ענה: "לא". כשנשאל מדוע, הוא הסביר בחיוך: "בפעם הקודמת שהנחתי אצלכם, הרגשתי התעוררות כל כך גדולה, שלא רק שקיבלתי על עצמי להניח בכל יום – אלא שכבר הזמנתי דוכן תפילין קבוע למספרה שלי!"
הופכים את העולם!
מתחברים - הנקודה היהודית שלי | קירוב לבבות והפצת יהדות
לכתבה על שמירת נגיעה לנוער דתי לעולם קטן (השבועון)
מחפשים: שני בנים ובת (דתיים) - לראיון קצר בטלפון
על איך הם רואים את הדברים, מה המצב בשטח בנושא ועוד מספר שאלות.
אפשר גם אנונימי אם לא נוח בשם המלא.
אם מתאים לכם - אנא פנו לנדב בווטאסאפ בלבד 0545645411
תודה
לכתבה על שמירת נגיעה לנוער דתי לעולם קטן (השבועון)
מחפשים: שני בנים ובת (דתיים) - לראיון קצר בטלפון
על איך הם רואים את הדברים, מה המצב בשטח בנושא ועוד מספר שאלות.
אפשר גם אנונימי אם לא נוח בשם המלא.
אם מתאים לכם - אנא פנו לנדב בווטאסאפ בלבד 0545645411
תודה
מחפשת קוראים/קוראות מהמגזר הציוני-דתי, כדי לקרוא סיפור זכרונות קצרצר מהווי נערותו של יוצא ברית המועצות לשעבר, ולענות על כמה שאלות.
הסיפור באורך 38 עמודים.
פרטים על הסיפור:
השעון המתקתק במרתף - סיפור מהווי נערותו של הרב מיכל וישצקי, מאחורי מסך הברזל.
תקציר:
ברית המועצות, תשט"ו. סדרי הלימוד של מִיכֵל וישצקי די רגילים: לימוד גמרא בבוקר, ולימוד חסידות עם אביו אחר הצהריים – שחזר מגלותו בקזחסטן חודשיים קודם לכן.
אלא שאז החסיד האגדי, ר' מענדל פוטרעפאס גם משתחרר ממאסר פתאום. הוא מאתגר את מיכל בסדרי לימוד חדשים – המובילים בקלות לרצף סיכונים חדש.
עד להימור הגדול מכולם.
סתם אני לא אבל משעמם פה רצח!!!!!!!!
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!