מה ההסבר הרווח? למה הרמבם לא מונה אותה?
מחלוקת רמבן רמבםחותם-צורי
מה ההסבר הרווח? למה הרמבם לא מונה אותה?
אם הבנים שמחה- זו מצווה ששקולה כנגד כל התורהאניוהוא
יש כמה הסברים: או שהוא לא סובר שיש מצווה פרטית כזאת, אלא זוי.אחרונה
מצווה כללית שמרוממת את כל עשיית המצוות . והרמב"ם לא מונה מצוות כלליות כמו :ושמרתם את כל מצוותי".
או שהוא כלל זאת במצוות מינוי מלך ( שאם יש מלך, אז כנראה שיש לו ממלכה בארץ).
או שזה כלול במצוות מחיית 7 עממים( כך נראה שהבין הרמב"ן ברמב"ם שכתב "אל תטעה שזו מצוות מחית 7 עממים". כי 7 העמים אם ישלימו עם ישראל, הרי שאין להרגם, אבל הארץ לא נניח אותה ביד זולתנו מן האומות.
יש עוד אפשרויות שכתובות נדמה לי בספר נחלת יעקב על מצוות ישוב הארץ (יש 2 כרכים).
יש להעיר שהרמב"ם כתב בהלכות שמותר לשכון בכל מקום חוץ מארץ מצרים. משמע שאין איסור לגור בחו"ל, ורק יש הדרכה לגור בארץ (הרמב"ם הביא "כל הדר בחו"ל דומה כמי שאין לו אלו--ה".)
אבל להלכה הפתחי תשובה כתב באבן העזר שהראשונים ואחרונים פסקו כרמב"ן. וזה גם פשט התורה.
שביעיסט שמעוניין לפעול למען א"י? הצטרף אלינולמען א"י
אם ישנן בנות שהן טובלותניב
לראב'ד גם מיוחדת לאיש אחד היא בכלל 'זונה' ואסורה לכהןאניוהוא
עד כמה שאני זוכר לרמב"ם יש בעיה יותר רצינית של פילגשהדוכס מירוסלב
ונראה לי שזה מסתבך וצריכים גט...
הפכת את הדעותימ''ל
קדשה שבתורה זה כל בעילת זנותהדוכס מירוסלב
וזאת הדעה שם בהלכות אישות כמדומני, לא זוכר
מעתיק:
ד. קֹדֶם מַתַּן תּוֹרָה הָיָה אָדָם פּוֹגֵעַ אִשָּׁה בַּשּׁוּק אִם רָצָה הוּא וְהִיא נוֹתֵן לָהּ שְׂכָרָהּ וּבוֹעֵל אוֹתָהּ עַל אֵם הַדֶּרֶךְ וְהוֹלֵךְ. וְזוֹ הִיא הַנִּקְרֵאת קְדֵשָׁה. מִשֶּׁנִּתְּנָה הַתּוֹרָה נֶאֶסְרָה הַקְּדֵשָׁה שֶׁנֶּאֱמַר (דברים כג-יח) 'לֹא תִהְיֶה קְדֵשָׁה מִבְּנוֹת יִשְׂרָאֵל'. לְפִיכָךְ כָּל הַבּוֹעֵל אִשָּׁה לְשֵׁם זְנוּת בְּלֹא קִדּוּשִׁין לוֹקֶה מִן הַתּוֹרָה לְפִי שֶׁבָּעַל קְדֵשָׁה:
ההראב"ד קודם מ''ת וכו'. כתב הראב''ד ז''ל אין קדשה אלא מזומנת והיא המופקרת לכל אדם אבל המייחדת עצמה לאיש אחד אין בה לא מלקות ולא איסור לאו והיא הפילגש הכתובה בפסוק ובעלי הלשון דורשין פילגש מלה הפוכה ומורכבת פי שגל עומדת לפרקים למשגל ולשמש את הבית ופעמים למשכב. וי''ס שכתוב בהם פילגשים בלי קידושין עכ''ל:
כלומר או שזה לאו דאורייתא או שיש לו בה צד קידושין וזה מסבך את העתיד וממזרויות וכו'.
אפשר לראות את הדיון לגבי ההגדרה של ה"זונה" כאן אם זה כפשוטו שפוסל אותה מכהונה בלחם משנה שם
קדשה וזונה זה לאו דווקא אותו דברימ''ל
'קדשה' או 'זונה' במובן המילולי ולא ההלכתי היא כל מי שמזומנת לזנות.
אני התכוונת למושג ההלכתי של זונה.
הוספתי שורה שם בסוףהדוכס מירוסלב
"אפשר לראות את הדיון לגבי ההגדרה של ה"זונה" כאן אם זה כפשוטו שפוסל אותה מכהונה בלחם משנה שם".
כולם קוראים לקדשה זונה (זאת המשמעות המילולית).
אתה אולי מתכוון לשאלה האם היא נפסלת לכהן וכו', וזה דיון שם בלחם משנה.
אבל כולם כותבים עליה שהיא זונה שם.
ככה הוא כותב בסוף הדיון:
"וכתב רבינו ז''ל בפרק שבעה עשר מהלכות איסורי ביאה דעשאה זונה אלא ודאי שאני התם דלא עשאה זונה אלא מדרבנן. אבל הכא הוי פסול מן התורה כדפרישית".
הוא אומר שהיא גם זונה לפסול מכהן (לא עיינתי לגמרי אליבא דמאן הוא, אבל לפחות הלחם משנה סובר כך).
אכן התכוונתי לשאלה אם הנפסלת לכהן כמו שאני והוא כתבימ''ל
אני ממהר מדי ללחוץ אנטר חח העתקתי את המסקנה של הלחם משנה שםהדוכס מירוסלב
זה לגמרי לא אותו דברשפיפול
קדשה היא אחת שקיום יחסי מין הוא העיסוק שלה וזה מתחלק לשניים.
יש קדשות שיחסים איתן הן חלק מפולחן דתי ויש כאלו שזה עניין מסחרי.
לגבי הדעות , צודק.אניוהוא
איסור תמיד יש, השאלה מאיזה טעםהדוכס מירוסלב
בכל מקרה או שזה לאו דאורייתא או שזה מסבך אותך להיות בעלה חח
אלו שטובלות מותרותשפיפול
זאת אומרת שלא בטוח שגם הלא טובלת אסורה מצד נידה.
איןסתם 1...
לא מדובר במעשה מרכבהשפיפול
אבל יש איסורחותם-צורי
אל תקחו אותו רציני, הוא טרולהדוכס מירוסלב
זה מעליבאניוהוא

בטוח?חותם-צורי
הוא התכוון למי שהגבת לו לא לך.אניוהוא
אהה. סליחה!חותם-צורי
הוא לא טרול.חותם-צוריאחרונה
די בטוח...הדוכס מירוסלב
אם אתה אומר...חותם-צורי
זאת לא הלכהשפיפול
אני לא אומר שלא, אבל זה לא איסור הלכתי.
היו רבנים שמסיבות כאלו אמרו שלא יבטלו רווקות , אבל זה איסור הלכתי פוליטי. לא ימצאו לו זכר בשולחן ערוך.
ישנה לדוגמאות הוראה במגן אברהם לרווקות לטבול בערב יום כיפור. זו לשונו
שהטעם דטבילה משום תשובה דהא אפילו נערים ובתולות שהן בני מצות טובלות
ראה שו"ע תרו ד
אז מה? אז המגן אברהם לא ידע שאסור? אלא שזו לא הלכה.
דבר מדהים של יורוביץ' על פרשת קרחשפיפול
רצו לערער על מעמדו של אהרן ובתור עונש ישלמו קנסות לארץ עד סוף כל הדורות.
אומר יורוביץ' את ההפך.
לא בגלל קורח נזכרו כאן מתנות כהונה אלא בזכות המגפה. אחרי שרץ אהרן עם הקטורת ועמד בין המתים לבין החיים , קיבלו הוכחה שהוא הכהן האמתי ולכן זו הייתה ההזדמנות לשלם לו בעבור המסירות שלו למען העם.
מה ראשי התיבות הקרא"ושפיפול
נדמה ליסתם 1...
יש מחלוקת על זמנו המדויק וזהותו וגדלותו בתורה.
הוא מוזכר בשו"ת אבקת רוכל כמישהו שאיתו מרן דן אבל יש חולקים על הזיהוי הזה. בכל מקרה בזמן מרן או אחריו. סוף הראשונים
מצאתי אזכור שלו בשו"ת הרמ"אשפיפול
יכול להיות שזה רבי אלעזר מוורמסשפיפול
העיר שלו ורמת יכולה להסביר את ה"ו" של קרא"ו, כיוון ששם משפחתו של אליהו מקנדייא היה דילמגו.
מתאים לראשי תיבותסתם 1...
כמו כן רבי אליהו קאפסאלי היה לומד קבלמה ודילמיגו לא עסק בה.
אפשר לראות בספר של פרופסור בניהו מאוניברסיטת תל אביב, תשמ"ג, פרקים ב-ג רבי אליהו קאפסלי או קאפשלי.
אם זה היה רבי אלעזר מוורמס היינו רואים את הכינוי כבר קודם. לא?
נראה לי שאתה צודקשפיפולאחרונה
מהקורה יגבררפיפולס
ד"ת פשוט אבל יפיפה לפרשת שבועאנו_נימי (G+)
טז,ה וַיְדַבֵּר אֶל-קֹרַח וְאֶל-כָּל-עֲדָתוֹ, לֵאמֹר, בֹּקֶר וְיֹדַע יְהוָה אֶת-אֲשֶׁר-לוֹ וְאֶת-הַקָּדוֹשׁ, וְהִקְרִיב אֵלָיו; וְאֵת אֲשֶׁר יִבְחַר-בּוֹ, יַקְרִיב אֵלָיו.
תרגם אונקלוס:
וּמַלֵּיל עִם קֹרַח וְעִם כָּל כְּנִשְׁתֵּיהּ, לְמֵימַר, בְּצַפְרָא וִיהוֹדַע יְיָ יָת דְּכָשַׁר לֵיהּ וְיָת דְּקַדִּישׁ, וִיקָרֵיב לִקְדָמוֹהִי; וְיָת דְּיִתְרְעֵי בֵּיהּ, יְקָרֵיב לְשִׁמּוּשֵׁיהּ.
פרש"י:
(ה) בקר ויודע ה' את אשר לו - לעבודת לוויה:ואת הקדוש - לכהונה:והקריב - אותם אליו.
ושאלתי- יש לשים לב לחילוק הפסוק:
בֹּקֶר וְיֹדַע יְהוָה אֶת-אֲשֶׁר-לוֹ וְאֶת-הַקָּדוֹשׁ, וְהִקְרִיב אֵלָיו;- ישנם כאן שני פרמטרים (שמוקשים ו)מחוברים ע"י חיבור וא"ו-את אשר לה' ואת הקדוש (לה').
וְאֵת אֲשֶׁר יִבְחַר-בּוֹ, יַקְרִיב אֵלָיו.- פרמטר שלישי, נפרד מקודמיו-אשר יבחר בו.
רש"י הסביר כי אשר לו- הרי אלו הראויים לעבודת לוויה-הלווים(שכת' והיו לי הלווים) והקדוש לכהונה-הרי הוא אהרן.
אך מה עם אשר יבחר בו? מי הוא זה?בנוסף,למה ישנו (הקש או )חיבור וא"ו?
אונקלוס הסביר אחרת מרש"י.
אשר לו- הכשר לו ואת הקדוש-כפשוטו,אך ישנה שמירה על החיבור. את אשר יבחר בו- אשר יחפוץ בו יקרב לשימושו.
מה כוונת התרגום? מה ההבדל בין הכשר, לקדוש לאשר יחפוץ בו? הרי לפי רש"י "הקדוש והכשר"-הרי הם המשמשים, ולמה ישנו סוג שלישי ועליו נאמר כי הוא המשמש?
ניתן להביר דברים אלו לפי דברי הרב חרל"פ במי מרום על יסוד התפילה במאמר "אשר קדשנו בקדושתו של אהרן":
שם אומר הרב כי קרח ערער ואמר, כי קדושה אינה נובעת מקדושת הגזע, גזע אהרן ושבט לוי, אלא מתוך המעשים. המעשים גורמים לקדושה ולא הקדושה גורמת למעשים.
ערעור זה מנוגד וממוטט את כל יסודה של היהדות, שהרי הקב"ה בחר באברהם ובזרעו להיות לו לעם סגולה וגוי קדוש, ואם נאמר שהקדושה נובעת מן המעשים-כאשר ישנו עם שמעשיו ראויים יותר ממעשי עמ"י, כגון בזמן שהם חוטאים לפני הקב"ה- הרי הקב"ה יבחר בעם האחר לעמו! והרי ידוע שאין בדבר כן!
על כן אמר משה לקרח ועדתו- בוקר ויודע ה' את אשר לו ואת הקדוש-הקדושה נובעת לא מתוך המעשים אלא מתוך "את אשר לו"-אשר בחר בו. בכך ממוטט משה את הבסיס הרע והמנוגד שהעמיד קרח בדבריו.
את אלו-יקריב אליו לעמו, ולא יסור מעם נחלתו!
ואת אשר יחפוץ מתוך עמו- יקרב אליו לשמשו. בכך יובנו דברי אונקלוס ומתוכם הפס' כולו.
ד"ת לפרשת קורחא-ל-ו-ל
שאלה על פרשת השבוע.אנו_נימי (G+)
מי היו דתן ואבירם ואון בן פלת?
אשמח למקורות בתנ"ך או בכל מקום אחר.)(לא מצאתי אותם מוזכרים בדברי הימים א' וגם לא בוארא פרק ו')
דבר שני-מה הם הרוויחו מהמחלוקת?
אני לא יודעת אם זה עונה- תראה פה-נפש חיה.
און בן פלת – ויקישיבה
מה הם הרוויחו?
נראה לי שכלום, אבל בגלל שהם היו ממנהיגי העם- והגיוני שכשהמנהיג עושה משהו העם הולך אחריו- הכח שלהם היה גדול ולכן קורח הלך לעשות "חוגי בית" נגד משה רבנו- והלך גם למנהיגים ממחשבה שהם יסחפו את העם.
הם הלכו אחריו.
אגב- יש מקום שאומר שמישהו מהם היה בן דוד של משה רבנו [לא רק קורח אם אינני טועה] כככה שכביכול אולי היה לו עניין לומר- שהוא יוצא נגד משה- ומי רואה אותו ואינו יוצא גם
http://skamigdaloz.org/show.asp?id=45633
ההעמק דבר מסביר שדתן ואבירם פשוט אהבו מחלוקת ואון בן פלטyagel
לא הרוויח כלום לכן אשתו הצליחה לשכנע אותו שלא ילך בסוף...
אז למה הוא הלך מלכתחילה?אנו_נימי (G+)
הוא היה כסיל?
יש כאן עניין עמוקשפיפול
כיוון שהודח מהבכורה, צריך למנוע מבני ראובן לאיים על השלטון.
לכן מחפשים דרך להכפיש את ראובן באמצעות הצאצאים שלו, שהם דתן ואבירם.
כמובן שהם לא רק בעלי מחלוקת אלא גם מלשינים כמו שמראה המדרש על משה שקבר את המצרי בחול.
אז התורה מחנכת אותנו לזה של ראובן לא מגיע להיות הבכור ולבניו לא מגיע השלטון באמצעות הדמויות האלו של דתן אבירם .
אני חושב שזה מסוכן לומר מה שאתה אומראנו_נימי (G+)
זה נשמע כאילו התורה גזענית ומפלה לרעה סתם ככה(וגם אם זה עם אינטרסים זה לא נשמע ממש נחמד)
מה כבר עשה ראובן שצריך כל כך להכפיש אותו?
בעיניי זה לא חד כל כך כמו ששפיפול אמר.נפש חיה.
זו לא גיזענות , זו פוליטיקהשפיפול
לפני גלות עשרת השבטים, הייתה יכולה להיות טענה שהשלטון מגיע לשבט ראובן כי ראובן הבכור.
לכן יש צורך לפגוע בלגיטמיות של הבכורה של ראובן.
כיוון שיש צורך להגן על השלטון.
ד"א , יש מדרש שאומר שהמילים "פחז כמים אל תותר" , פירושן שיעקב מדיח את ראובן מלהיות הבכור וזה תואם את האינטרס של שבט יהודה.
אפריים לא צריך את המדרשים האלו כדי לבסס את זכותו לשלטון על ממלכת ישראל, כי המקרא כבר מעניק לו יתרון על מנשה.
אבל ראובן נשאר בעיה, כי הוא בכור גם לאביו וגם לאמו.
זאת אומרת, שגם אם יעקב ידיח אותו מהבכורה, הוא עדיין ביתרון על יהודה.
לכן חייבים למצוא כל דרך שבעולם כדי להפחית מחשיבותו של ראובן.
גם המיתוס על ישמעל ועשיו מסייע כאן.
שניהם היו בכורים ושניהם התגלו כלא ראויים להמשיך במורשת.
מרחק גדול בין מאבקי כח של פוליטיקאים לבין התורה. ורצון ה'נפש חיה.
קל מאוד לדעת מה רוצים הפוליטיקאיםשפיפול
את רצון השם אף אחד לא יודע.
אני לא חושבת שאתה צודק.נפש חיה.
ח'ו מלהוציא את יעקב אבינו כפוליטיקאי וק'ו את התורה הקדושה ככאניוהוא
טוב שבאת......נפש חיה.
שוב חוסר בהבנת הנקרא?שפיפול
ממליץ לך ללמוד מהו 'פנס קסם' לפי הרב וולבהאניוהוא
ככה זה שמתאמציםשפיפול
גם משתמשים בשפה נפוחה עילגת וגמלונית וגם מביאים דוגמאות כושלות כחרס הנשבר.
אני מעדיף להניח שזילזלת בי ולא הרב וולבה זצ'לאניוהואאחרונה
לפרשת קרחאניוהוא
לכל אחד מאיתנו יש לו הסתכלות שונה על העולם וברור שהסתכלות זו משפיעה על דרך החשיבה שלו בסוגיא זו.
האדם מורכב מגוף ונשמה. פנים וחוץ.
העולם מורכב גם הוא מפנים וחוץ.
ישנם אנשים הבוחרים להסתכל על החוץ בלבד. אנשים אלו שקועים בעולם הזה ותאוותיו, לפי ראות עיניהם זה כל העולם הסובב אותם ואם כן אין סיבה לא להיות שקוע בו...
לו יעצרו רגע אנשים אלו מטרדות העולם ויתבוננו סביבם, ללא נגיעה של רצונות התאווה, מיד יראו גם בגשמיות את מציאות הבורא, שלא יתכן לומר שעולם כ"כ מורכב ומושלם נעשה בלי בורא.
כלומר ניתן להגיע לרוחניות מהתבוננות חיצונית.
אבל זו אינה המטרה. זו רק הדרך להגיע להסתכלות פנימית גמורה - להבין שהכל הוא פנימי ורוחני.
מי שמבטו מבט פנימי - מתעלה למדרגה עליונה של אמונה.
מי שמסתכל במבט חיצוני רואה במנהגי הפרושים דבר מוזר. אבל במבט פנימי, ברור שהעולם נברא להתעלות ברוחניות ולא למימוש התאוות...
דבר זה ניתן לראות בפרשתנו.
קרח, שהיה פיקח, 'עינו הטעתו' ולכן הוא לוקח את עצמו (ראה רש"י) לחלוק על משה. הוא מקנא באליצפן, מקנא באהרן ומשה. מה שחשוב זה *עצמו* הוא רוצה להיות נשיא שבט לוי ואם לא אז כהן גדול...
אבל במבט פנימי אין כלל מקום לקנאה בעולם.
הרי ה' בראני כמו שאני - וכך אני אומר כל בוקר 'שעשה לי כל צורכי' - כלומר כל הכוחות שאני צריך נמצאים בי ואין לי מה להשוות עצמי לאחרים או לרצות את כוחותיו של חברי.
אדם שמכוון לשם שמים, לא מקנא באחרים, הרי העיקר שהעבודה תעשה ומה משנה מי עושה אותה?
אהרן מידתו שלום 'אוהב שלום ורודף שלום' לכן הוא נבחר לכהן גדול. כדי לעשות שלום צריך רק להסתכל לפנימיות האדם ולהשכיח את כל הבעיות החיצוניות.
אבל קורח אע"פ שגדול ופיקח היה - כשהוא דואג רק לעצמו אינו נחשב כלום.
קרח רואה תכלת, אם זה העיקר למה שלא נצבע הכל בתכלת? (בעוד שאהרן הרי לובש מעיל שכולו תכלת....)
קרח רואה את מעמד הכהונה, אם זה העיקר למה רק אחד כהן? 'כל העדה כולם קדושים'!
אך זהו מבט חיצוני. זהו מבט גשמי ללא פנימיות.
'המעט כי העליתנו מארץ זבת חלב ודבש ...'
אומרים חז"ל בילקוט שמעוני:
'מה טובה עשית לנו? הוצאתנו מארץ מצרים שהיא כגן ה' ולארץ כנען לא הכנסתנו, הרי אנו מתים במדבר והנגף משתלח בנו בכל יום.'
זוהי הסתכלות חיצונית על הנעשה במדבר. אין הם מבינים שתכלית ההליכה במדבר ואכילת המן היא לקבל תורה ולהזדכך לקראת הכניסה לארץ קדושה. הם מסתכלים על המציאות בעיניים גשמיות ואם כך אז באמת מצרים טובה יותר...
ולכן הן מסיימים ואומרים
'העיני האנשים ההם תנקר?' - אנחנו רואים ברור שכאן במדבר קשה ובמצרים היא ארץ זבת חלב ודבש ומה שמשה אומר הפוך כדי להאמין לו צריך לנקר את עיניים...
ועל כן סיימו 'לא נעלה' איננו מעוניינים להעלות את הסתכלותנו למדרגות קיצוניות של 'אנשים מוזרים' שמסתכלים על העולם במבט מוזר...
שנזכה לרומם את מבטנו להביט לפנימיות ולרוחניות בעין פקוחה וישרה.
ומתוך כך נגיע לאמונה בהירה ואמיתית ונזכה לגאולה השלמה ולכל הטוב.
שבת שלום
ע''פ שפת אמת תרנו
ומכתב מאליהו ח"ג עמ 141.
ץןדהנפש חיה.
תיוגגגגנפש חיה.
תודה, שבת שלום ומבורך!קופקליפטוס
בהצלחה ותודה!נפש חיה.
אולי תדביק פה לטובת החסומים?אניוהוא
טוב, זה נראה קצת מוזר פה... אבל סבבה:קופקליפטוסאחרונה
פרשת קורח
איבוד תקווה - שורש הפורענות
"וַיִּקַּח קֹרַח בֶּן יִצְהָר... וַיָּקֻמוּ לִפְנֵי מֹשֶׁה"[1].
מה הקשר בין המקרה הזה של קורח לבין חטא המרגלים בפרשה הקודמת?
מסביר הרב משה צבי נריה[2] שכל זמן שרעיון העלייה לארץ ישראל היה בלבבות עם ישראל – היו כל לבבות העם מופנות לעבר העתיד. תכניות העלייה לארץ וכיבושה היו במרכז ההתעניינות. ההווה במדבר נראה כעניין של מצב זמני ולא היה הלב פנוי לטפל בבעיות ההווה.
לא כן אחרי חטא המרגלים ועונשם, אחרי גזירת "בַּמִּדְבָּר הַזֶּה יִפְּלוּ פִגְרֵיכֶם"[3]. יום לשנה יום לשנה הפכה השהות במדבר לקביעות. המחשבות על העלייה לארץ התרחקו, והשהיה במדבר הפכה להיות תופעה של קבע. או אז נבעו פרצות בחונת האחדות, ופרצה מחלוקת.
Users\User\AppData\Local\Temp\msohtmlclip1\01\clip_image001.gif" />
קרח לא לקח את בחינת ה"עקב" מיעקב
"וַיִּקַּח קֹרַח בֶּן יִצְהָר בֶּן קְהָת בֶּן לֵוִי..."[4].
ואמרו חז"ל במסכת סנהדרין[5] "שלא הזכיר את יעקב וכו'".
ומסביר ר' מרדכי מלכוביץ' זצ"ל[6]:
קורח לקח לעצמו את כל הבחינות של קדושה השייכים לשורש נשמתו מיצהר, קהת ולוי, אבל את המידה של יעקב דהיינו שפלות (יעקב מלשון "עקב") לא לקח, ועל ידי זה נפל ונכשל בגיאות, ונפל גם מכל המדרגות שזכה בהן כבר.
Users\User\AppData\Local\Temp\msohtmlclip1\01\clip_image001.gif" />
קורח – לגלוג וליצנות
"וַיִּקַּח קֹרַח בֶּן יִצְהָר בֶּן קְהָת בֶּן לֵוִי..."[7]
אמר הרב מרדכי אליהו זצ"ל[8]:
כל מהותו של קורח – לגלוג וליצנות. דרך המלגלגים, שבתחילה הם מלגלגים על משיחי ה', עד שהם מגיעים לכפירה בעיקר.
כך גם קורח, הוא התחיל בלגלוג על משה, ובסופו של דבר הגיע לכפירה בריבוש"ע.
כך טען כלפיו משה רבינו: "לָכֵן אַתָּה וְכָל עֲדָתְךָ הַנֹּעָדִים עַל ה'"[9], וכך ביאר גם רש"י על הפסוק: "...הַחַטָּאִים הָאֵלֶּה בְּנַפְשֹׁתָם..."[10], "החטאים האלה בנפשותם. שנעשו פושעים בנפשותם שנחלקו על הקדוש ברוך הוא".
דבר דומה אירע גם למרגלים: בתחילה דיברו רק נגד משה ואהרון, ולבסוף אמרו: "כִּי חָזָק הוּא מִמֶּנּוּ"[11], וכתב שם רש"י: "כביכול כלפי מעלה אמרו".
Users\User\AppData\Local\Temp\msohtmlclip1\01\clip_image001.gif" />
סופם של בני קורח
עולה השאלה, מה היה לבסוף עם בני עדת קורח?
כותבת הגמרא במסכת סנהדרין[12]:
"אמר רבה בר בר חנה: פעם אחת הייתי מהלך בדרך. אמר לי סוחר ישמעאלי אחד: בא ואראה לך את בלועי קורח (בני עדת קורח, שנבלעו באדמה בימי משה).
הלך וראה שני בקיעים באדמה שעשן יוצא מהם. לקחת גיזת צמר, הטביל אותה במים ושם אותה בראש רמחו והכניסם לשם (למעמקי האדמה, שעלה משם עשן.) – ונחרכה. אמר לי: הקשב, מה אתה שומע? ושמעתי שהם אומרים כך: "משה אמת ותורתו אמת ואנחנו בדאים.
אמר לי הישמעאלי: כל שלושים יום מחזירה אותם הגיהנום לכאן כבשר בתוך הקלחת, ואומרים כך: משה ותורתו אמת ואנחנו בדאים."
Users\User\AppData\Local\Temp\msohtmlclip1\01\clip_image001.gif" />
עד היכן צריך לפסוע אחורה למען השלום?
הגאון ר' חיים מוולוז'ין השקיע פעם מאמצים רבים כדי להשלים בין שני יהודים פשוטים שהסתכסכו ביניהם. העירו לו מקורביו, שאין זה לפי כבודו של הרב להשפיל עצמו כל כך ולהקדיש מזמנו היקר בהתעסקות עם אנשים בורים ועמי הארצות, הרבים ביניהם על עניינים של מה בכך.
השיב הגאון למקורביו: שנינו במסכת יומא[13]: "המתפלל – צריך שיפסע שלוש פסיעות לאחוריו, ואח כך יתן שלום". נמצאנו איפה למדים. שבגלל השלום צריכים לפסוע לפעמים כמה וכמה פסיעות אחרונית...[14]
Users\User\AppData\Local\Temp\msohtmlclip1\01\clip_image001.gif" />
שבת שלום ומבורך!
[1] במדבר טז, א-ב.
[2] נר למאור, פרשת קורח.
[3] במדבר יד ,כט.
[4] במדבר טז, א.
[5] סנהדרין קט, ב.
[6] מובא בספר תורת אבות, פרשת קורח.
[7] במדבר טז, א.
[8] דברי מרדכי, פרשת קורח.
[9] במדבר טז, יא.
[10] במדבר יז, ג.
[11] במדבר יג, לא.
[12] סנהדרין קי, א- ב, לשון הגמרא:
"אמר רבה בר בר חנה זימנא חדא הוה קאזלינא באורחא אמר לי ההוא טייעא תא ואחוי לך בלועי דקרח אזיל חזא תרי בזעי דהוה קא נפק קיטרא מנייהו שקל גבבא דעמרא אמשיי' מיא ואותביה בריש רומחיה ואחלפי' התם איחרך א''ל אצית מה שמעת ושמעית דהוו קאמרי הכי משה ותורתו אמת והן בדאים א''ל כל תלתין יומין מהדרא להו גיהנם כבשר בתוך קלחת ואמרי הכי משה ותורתו אמת והן בדאים ".
[13] יומא נג, ב.
[14] הסיפור מובא בספר פרפראות לתורה, פרשת קורח.
מאי משמע "הופ!"?קופקליפטוס
אה...קופקליפטוס
יפה!!נפש חיה.
כבר שמעתם על זה?L ענק

האם אתה מאמין שיש קשר בין תורה לאומנות?
אנו, תלמידי ובוגרי ישיבות מרחבי הארץ, מאמינים שקיים קשר כזה,
ויתירה מכך- אפשר לראות אותו כמעט בכל בית מדרש.
אנו מרגישים שטוב שהחיבור הזה כאן ונוכח, ועל כן החלטנו לקחת את הקשר הזה צעד אחד קדימה,
ולהקים את כתב העת ״בר״.
רבנים ותלמידים מכל רחבי עולם הישיבות כבר יוצרים ועושים אמנות. מה שנשאר לנו, זה לקחת את כל הטוב הזה, לגבש אותו, לסדר קצת – ולהגיש אותו לכם. ואנחנו מתרגשים לבשר שבעז״ה כבר בשבועות הקרובים יודפס הגיליון הראשון של כתב העת, שיאסוף בתוכו את מיטב היצירות בתחומי הפרוזה, השירה, הציור והצילום, המגיעות מבתי המדרש ויוצרות ביחד זווית אמנותית מיוחדת, שיוצאת לראשונה לאור.
אנו מזמינים אתכם להצטרף אלינו.
אם אתם שייכים לעולם בתי המדרש ובעצמכם יוצרים וכותבים , נשמח שתשלחו לנו את מיטב היצירות שלכם, ואולי הן יתפרסמו כבר בגיליון הבא, שייצא אי"ה בזמן אלול הקרוב.
בנוסף, כדי לממן את הדפסת הגיליון, אנחנו צריכים את התגייסותכם. אנו מזמינים אתכם
לתרום בשביל החזון החשוב הזה, בתרומה של 30 ₪ תקבלו לביתכם את הגיליון הראשון שלנו, ובעבור תרומה של 115 ₪ תקבלו מנוי לשלושת הגיליונות הראשונים שלנו+ תודה אישית בסוף הגיליון הראשון.
וממתק קטן אם הגעתם עד לפה, שיהיה לכם חשק לעזור לנו לקום על הרגליים...
טעימה של מקבץ יצירות מהגליון הקרוב:
http://asif.co.il/download/1_3.pdf
הישיבות הן קהל הקוראים והכותבים הבסיסי שלנו, והוא חשוב במיוחד כדי שבר יצליח. אז קדימה ביינישים! הפשילו שרוולים, ספרו עלינו לכל מי שאתם מכירים, בישיבה, בין החברים ובמשפחה, והפיצו את ההודעה הזאת! מאמץ קטן מאוד מצדכם, וביחד נביא לעולם משהו גדול וטוב.
מוזמנים לעיין גם בדף הפייסבוק שלנו ולעכוב אחרי עדכונים ודיווחים מהגליון.
https://www.facebook.com/bar.yeshiva/
בברכה, בר - מרחב ליצירה, כתב עת בית מדרשי לאמנות ויצירה.
המייל שלנו: bar.yeshiva@gmail.com
צור ונטורה: 052-6071736
משה בלאו: 050-6508141
*לינק לתשלום דרך האינטרנט:
בר מרחב ליצירה
*בריבוע כתובת, אנא כתבו את שם הישיבה שבה אתם לומדים/מלמדים או את כתובת הדואר למשלוח הגיליון
מעניין ביותר!אניוהואאחרונה
אלוהים או אלוקים?פסידונית
למה?
אכן, בריך רחמנא
הדוכס מירוסלב
ועוד שאלה גדולה לפרשה שעברה(בהעלותך)אנו_נימי (G+)
כתב רש"י(יב,יב) ד"ה:"אשר בצאתו" והביא את הספרי על אותו מקום שהביא כי אמר אהרן למשה שאין קרוב רואה בנגעים ואין כהן אחר בעולם-וקשה!
הרי היה את משה? והרי היו את בניו של אהרן! ואם תגיד שכל אלה בעיה-היה את בנו של אליעזר,פנחס שקבל כהונתו לא מתוקף בנו של אליעזר וכו'.
מקורות לעיון:
מסכת נגעים פ"ב במחלוקת ר"מ ור"י ורע"ב שם.
בספרי פרשת בהעלותך יב,יב ובקרבן אהרן שם.
זבחים קב ע"א.ובתוס' ורש"י שם. ובנר מצווה ותורה אור.
רמב"ם הלכות טומאת צרעת שפסק שקרוב מותר.
ורשב"ם ב"ב נג ע"א בענייני עדות.(האם מקישין ריבים לנגעים).
לא הבנתי את השאלה.קן ציפור
משה וכל וזה הם קרובים באותה מידה חוץ מזה שמשה באמת לא כהן.
פנחס השאלה מתי הוא ניהיה כהן ולכאורה כל הסיפור שלו הוא אחרי סיפור מרים.
עיינת ברמבם ובמשנה?אנו_נימי (G+)
לא אבל לא הצלחתי להבין מה אתה שואל?קן ציפור
אני חייב לזוזאנו_נימי (G+)
תבקש ממישהו שיסביר לך
אתה חמוד. אני עדיין לא נביא. ...אניוהוא
אל תמול שאנשים יפתחו ויבינו לבד....
לגבי משה רבינו זו מחלוקתסתם 1...
הלא אהרן אחיך הלוי.
והלא כהן הוא! הכי קאמר אני אמרתי אתה כהן והוא לוי עכשיו הוא כהן ואתה לוי
וחכמים אומרים לא נתכהן משה אלא שבעת ימי המלואים בלבד ויש אומרים לא פסקה כהונה אלא מזרעו של משה... משה ואהרון בכהניו...
ולגבי מרים באותו דף כתוב שחסד עשה איתה הקב"ה ששימש ככהן בעניינה.
השאלה בקצרה..אנו_נימי (G+)
מצד אחד,ע"פ פסיקת הרמב"ם והרע"ב(פסיקה של הטור או שו"ע אין כי הם לא עוסקים בעניינים האלה.) קרוב רואה בנגעים.הכוונה יכול לראות בקרובי אחיו אביו וכו'.הפסיקה בעניין נגעי קרובו בנגעים היא כת"ק במשנה שם(כמדומני משנה ב') כיוון שאין הלכה לעולם כר"מ.
הקרבן אהרן על הספרי דן באריכות בעניין ולא ממש הבנתי אותו עד הסוף כי הוא דן לגבי שני עניינים בו זמנית.
הוא מביא רעיון מסויים שהוקשו נגעים לריבים. הרשב"ם בב"ב מסביר למה קרוב לא יכול להעיד,שכן הוא נקרא כחלק מגופו של העד השני,שהוא קרובו ולכן העדות נחשבת כעדות האחת[לא נפסק והוכרע כרשב"ם]-מכאן הסברה לאסור קרוב בראית נגעי קרובו שכן אין אדם רואה נגעי עצמו.
ע"פ פשט המדרש ו(לענ"ד)מה שיוצא מדברי הקרבן אהרן, אהרן למד שאין אדם רואה בנגעי קרובו ולכן לא משה ולא בני אהרון יכולים לראות את נגעי מרים. לעומת זאת כולם מסכים שלפנחס היה מותר לראות כיוון שהוא דור שלישי אך מתרצים שעניין פנחס קרה אחר כך ולכן לא היה יכול לראות.
נראה שמשה הסכים עימו שכן הוא הקשיב לעצת אהרן והתפלל על מרים.
אין יתכן שאנו פוסקים שקרוב רואה בנגעים לעומת מעשי אהרן ומשה שנראה ע"פ הספרי שלמדו שאין קרוב רואה?
תשובות?אנו_נימי (G+)
יתכן שהמדרש חולק על המשנה...אניוהוא
לא נראה לי...אנו_נימי (G+)
רש"י מביא אותו ועוד כהסבר אחרון..חוץ מזה,מדרש חולק על משנה?כוונתך מה היא?
רשי הפשט לא מחוייב להלכה. יש עשרות דוגמאות לזה.אניוהוא
מדרש הוא מקור תנאי וזה לא בעיה שהוא והמשנב לא מסכימים.
פחות מסתבר לומר דבר כזהאנו_נימי (G+)
ויש תירוץ מדהים לקושיא...
למה פחות מסתבר?אניוהוא
את האמת...דבריך הם חלק מהתירוץ.אנו_נימי (G+)
נגעים וריביםסתם 1...
כל ריב וכל נגע מה ריבים שלא בקרובים אף נגעים שלא בקרובים:
והקב"ה עשה עם מרים חסד ששימש ככהן בעניינה. זבחים קב.
הגמ' לא נפסקה להלכה.אנו_נימי (G+)
וזה נחמד לצטט את הגמ' בלי להסביר איך זה מתרץ..
תירוץאנו_נימי (G+)
חיפשתי ומצאתי:
ידוע כי אין הלכה לעולם כר"מ כיוון שאיננו עומדים על דעתו וטעמו.
בנגעים ר"מ הוא הסובר שאין קרוב רואה. ת"ק חולק עליו והלכה כמותו.
משה ואהרן, שהיו הקרובים ביותר למתן,ידעו את התורה על בוריה על כל טעם וזיז שעתיד תלמיד לחדש. הם הבינו את טעמו של ר"מ(שכן כמדומני שלעתיד לבוא הלכה כמותו) ופסקו כמוהו.
אבל אנן אין לנו אלא דברי ת"ק.
לענ'ד בעיה חמורה להגיד דבר כזה.אניוהוא
למה??אנו_נימי (G+)
הלכה היא הלכה.אניוהוא
למה לא?אנו_נימי (G+)
ישנם כמה מקרים כאלה.
להגיד אמירה כללית שיש מקרים כאלה זה לא ראיה.אניוהוא
וכמובן שכשיש תרוץ אחר שהוא פחות דחוק - עדיף.
זה עיוות קל של הכלל. תנא קמא = רבי מאיר, שהריהדוכס מירוסלב
סתם משנה כרבי מאיר.
הלכה כרבי מאיר לפעמים.
הכלל הוא שאין הלכה כרבי מאיר מחבריו, שלא עמדו על טעמיו.
סליחה-צודק.אנו_נימי (G+)
תנא קמא אינו ר"מ בנגעים שכן במפורש חולק ר"מ על ת"ק.
ובכול מקרה פסקו רמב"ם ורע"ב כת"ק.
כי לא כל תנא קמא הוא רבי מאיר אלא "סתם משנה".הדוכס מירוסלב
כלומר סתם משנה כשרבי מאיר לא מוזכר הוא רבי מאיר.
וגם אחרים, יש סברא שזה רבי מאיר
אכן.אנו_נימי (G+)אחרונה
לשבת שלח לך . יפה!נפש חיה.
זה סוד הציצית.
קודם עשיית הציצית נאמר: "ועשו להם ציצית", בלשון נסתר, כי רחוקה הקדושה מן האדם, נסתרת.
כיוון שלבש ציצית, נאמר: והיה לכם לציצית. בנוכח. דרך הציצית מציץ עליו בעל הבירה ונזכר האדם בכל מצוות ה', "וזכרתם", כי את הנוכח אין שוכחים.
"וראיתם אותו", אותו! או אז הופכת הזכירה לעצם מעצמיו, גם כשאין עליו ציצית, למען תזכרו (אברבנאל), והנוכח מתאחד עם העצמי "אני ה' אלוקיכם".
שב"ש!
<אסף שפירא>
@כנפיים
@אניוהוא
@משיח בן דוד
@משיח בן דוד
כנפיים ואני כתבנו בבני הישיבות כי התחילו שםאניוהוא
אז אין פה? .....נפש חיה.
זה משנה אם זה פה או בפורום בני הישיבות?אניוהוא
כן.... סתם כי יותר נעים פה. פחות מפדח לי....
נפש חיה.
את יכולה ללמוד תורה הרבה בפורום המדרשות התורניות לבנותג יפית
ואם את רוצה את גם מוזמנת לפורום בני הישיבות.
תמיד זה כיף לשמוע בנות נושאות דברי תורה

לא מתאים לי ... תודה בכל מקרה.נפש חיה.אחרונה
סיפור תחילת בראשית - אמת היסטורית או מדרש אגדה?אלי--
בס"ד ,
שלום לכולם , לאחרונה יצא לי לחשוב על ההיבט הבא - יש חכם (בוודאות , פשוט שכחתי את שמו) שאומר שסיפור הבריאה , אדם וחווה , ששת ימי הבריאה וכו' וכו' , הוא אינו אלא מטאפורה שה' כתב בתורה בשביל להעביר מסר , ושאין זה משנה כלל (מבחינה אמונית) כיצד נברא העולם בפועל , אלא עלינו לדעת שה' ברא אותו ובכך זה נגמר.
אמנם, ולמרות שאני זוכר בוודאות שאמר את זה חכם שמקובל על כולם (ולא איזה "חוקר מקרא" שלא מבין מימינו ומשמאלו בדברי תורה) , זה לא מסתדר לי כלל עם ההשקפה הבסיסית "תורה מן השמיים" שמחייבת אמונה בכל אות בתורה כאמת אבסולוטית.
האירו עיניי 
אני רואה שכבר ענו פה מספיק.מבקש אמונה
כמה שאלות לפרשת השבוע.אנו_נימי (G+)
1. ידוע המדרש באיכה (איכה רבה,לג וכן בגמרא ב"ב) על בני ישראל,שחלק מיוצאי מצריים נשארו בחיים-אם כן,לא נתקיימה שבועת הקב"ה! והיאך יתכן? ואי תימא טובה לא חוזרת רעה חוזרת(בענייני נבואה,עיין רמב"ם)-הלא זו נבואת משה ובה שבועת ה'!![בלשון "חי ה' וכו'"].ותיר' שם עץ יוסף שאחרונים שנותרו בחיים עליהם לא נגזרה גזרה [ועיין בתירוצו] ואין זה נראה, שכן כתוב במדרש "שנתבטלה גזרה"!
2. ע"פ הרמב"ם שצויין, טובה אינה חוזרת-היכן נתקיימה ברכת הקב"ה "ואעשה אותך לגוי גדול"?
תירוץ עוד יותר יפה לשאלה הראשונהאנו_נימי (G+)
כותב האלשיך הקדוש (כמדומני על פרשתנו אבל יכול להיות שדבר הוזכר גם על חטא העגל) כי ה'ברכה' של "ואעשה אותך לגוי גדול" אינה לא ברכה ולא כללה או שידול.
משה פחד שבגלל ששליחת המרגלים הייתה באחריותו הקב"ה כועס גם עליו-על כן פנה אליו בפניה שמראה כי אין לו כעס ותואנה כלפיו כלל.
ספינר בשבתהזדמנות
קורים מקרים שאחד העיגולים נופלים ואז מחברים אז זה אסור?
אם זה יצא בפעם הראשונה אסור להחזיר.אניוהוא
הטעם כמו הגמ' בשבת דף מח - מוכים לכרית - אסור להכניס מוכיםצלכר חדש אבל לכר ישן מותר.
וכך פסק בשו'ע לא זוכר מקור כרגע.
כי זה לא תוקע בחוזקה? אבל זה מתקן בכל זאתהדוכס מירוסלב
זה לא מסתובב כראוי כשזה לא בפנים.
לא בקיא בהלכות שבת, אבל לכר ריק מותר להכניס מוכין?
אבל ברגע שזה נכנס ויוצא - זה חלק מהמשחק שלו...אניוהוא
לכר חדש אסור.
לכר ישן מותר
גם אם הכר ריק לחלוטין וזה לא מוסיף לו?הדוכס מירוסלב
השאלה אם כולם משחקים כמו הבן שלך, בכל אופן לא נראה לי שזה אמור לעבוד בלי איזון במשקולות, זה חלק מהפטנט בספינר
היירווק ב
היירווק ב
נדמה לי שאינו דומה.
להכניס מוכין לכר חדש הכוונה היא ליצור כרית חדשה דהיינו לכניס נוצות לציפה ואסור משום שכעת יוצר את הכלי.
אך אם כבר הוכנס פעם אחת, כבר שם כר עליו ואין איסור.
מאידך הספינר מלאכתו נגמרה והושלמה במפעל ולכן גם אם יצא בפעם הראשונה דינו ככלי ישן.
אך אפשר שיש לאסור משום מתקן מנא,
אולי יש לדמותו למנורה של פרקים וכסא טרסקל, אם כי כסא טרסקל כך היא שימושו בפירוק והרכבה להבדיל מהספינר שאין דרך שימושו בפירוק והרכבה, אני לא כל כך מכיר את המשחק הזה.
לגבי מוקצה אני לא מבין למה אתה חושב שנחשב שלא לצורך, מאי שנא מכל משחק?
ולעניין כדור נראה פשוט שאין לדמות וכמו שכתבת. יש אחרונים שרוצים לומר שכדור של ימינו גם השו"ע מודה שמותר, וכי הוא דיבר בכדור של זמנו שהיה עשוי מבלויי סחבות והיה מאוס, אך בכדור של ימינו שיוצר במיוחד לשם משחק והוא אינו מאוס שם כלי עליו.
לגבי לסובב אותו,אניוהוא
יתכן שניתן להגדיר ספינר כמשחק - ואז זה לצורך הרגעות וכו'.
מאידך גיסא אם זה משחק אז זה קצת יותר בעייתי לשיטת השו'ע בכדור, ואפשר לחלק שזה כלי ולכן מותר.
מותר בכלל משחקים בשבת למבוגרים?מבקש אמונה
כי לרוב מה ששמעתי מרבנים שזה בעייתי..
העניין הוא שזה לא משחק קלאסיהזדמנות
שאלה מצויינת...אניוהוא
הבעיה הכללית
הרב עובדיה זצ''ל כותב כמה פעמים שזה ביטול תורה.
משמע לכאורה שאין עניין מיוחד דווקא בשבת.. אלא בכלל. מבוגר - יש לך זמן? -תלמד!
ואם זה אדם שלא לומד? ואם זה הזמנים שאי אפשר ללמוד?
אז צריך לזכור ששבת זה לא זמן שמעבירים בבטלה- מסופר על כמה גדולים שלא היו הולכים בכלל לישון בליל שבת כדי לא לפספס רגע אחד משבת.
אבל לא כולם ברמה כזו...
בעיות פרטיות
הבעיה השניה שיש במשחקים זה מוקצה-. בעבר הכדור היה עשוי מסמרטוטים שנדחסו ונקשרו/הודבקו יחד - דבר כזה הוא מוקצה מחמת גופו.
וכן היו בעצם רוב המשחקים שבעבר 5 אבנים, 3 מקלות וכו'...
כיום שמשחק הוא דבר שנמכר בהרבה כסף, ומיוצר במיוחד לכך כתבו הרבה פוסקים שאפילו בכדור מותר, ויש שחלקו על זה ואסרו גם הכדורים שלנו.
בעיה נוספת משחקי כסף - אסור משום 'ודבר דבר' שלא יהיה דיבורך בשבת כדיבורך בחול.
יש שאומרים שאם לא מזכירים את המילה כסף זה בסדר אלא אומרים במקום 100 שקל- 100 'תפוזים'.
עוד בעיה היא של בונה/כותב
אדם שמשחק בלגו ובונה דבר שישאר בנוי לאורך זמן - יתכן שעבר על בונה
בפאזלים - יתכן שעבר על כותב ואולי גם בונה הפאזל שמחובר חזק.
יש שחלקו על זה
אבל עכ'פ נהגו להחמיר בזה אחרי בר מצווה
ולפחות - מי שבנה בשבת שיפרק את מה שבנה באותו היום.
אוהו איזה השקעה.. תודה
מבקש אמונה
לגבי מה שכתבת על מוקצה מחמת גופו...
חייל של משחק (שזה בעצם סתם חתיכת פלסטיק) נחשב משחק או שהוא בגדר מוקצה..
ידוע לך?
אותה מחלוקת כמו בכדור...אניוהוא
פוסקי אשכנז (הרב אלישיב, השבט הלוי ועוד) כותבים שגם לספרדים זה נכון
פוסקי הספרדים חלוקים בזה
תודהמבקש אמונהאחרונה
כבר תקופה שאני נמצא בפורום ומרגיש לי שמשהו בו לא טובyagel
למה לעזאזל לשלוח פה שאלות הלכתיות?? לכו לשאול רב?? למה לשאול שאלה לכתית אם התשובות שירשמו פה הם לדיון וכמובן שלא להלכה?? אם הלכה אתם רוצים, לכו לפוסק הלכה שלכם ותדעו מה לעשות. אם לכם עדיין רב אז תמהרו לעשות כזה ובנתים שאלו את רב העיר\שכונה\בית כנסת.
אני חושב שהגיע הזמן לאסור פה על שאלות הלכתיות... ימ"ל לטיפולך...
הלכ נכון חוץ מהנימה. חוסר סבלנות לא מועיל בדרך כלל.נפש חיה.
ולפעמים אין לאנשים מקור זמין לשאול בו.
לדון לזכות משהו?
מה שייך זכות? פה לא מקבלים תשובות שהן פסקי הלכההדוכס מירוסלב
הבנתי את זה. ואתם צודקים אבל הנימה בה ההודעה נכתבה...נפש חיה.
מורת הרוח הזו
לא מוסיפה הרבה.
אפשר להביע חוסר שביעות רצון בצורה יותר נעימה,
לא ככה?
סליחה, מה זה האכלו לי שתו לי הזה?הדוכס מירוסלב
אנשים פה הם בוגרים, הרבה אחרי גיל מצוות. מתבקשת קצת אחריות
לא הבנתי.נפש חיה.
גם אני לא.נערה לוהטת
זה לא בעצבים... תלוי מה גישת קורא הטקסט..yagel
צודק. צריך אולי לכתוב את זה בפורום בית מדרשהדוכס מירוסלב
זה זה^נפש חיה.
מה?..הדוכס מירוסלב
לא משנה לא הבנתי. זה פורום בית מדרש...נפש חיה.
ימ"ל... "אייכה"yagel
יש לחלק בין הלכות פסוקות לפסקיםאניוהוא
מי שעונה לשאלה הזו צריך להביא מקור לתשובתו
מי ששואל הלכה שצריך לשקלל דברים ונתונים- פסק הלכה שלא נכתב או שנכון למקרה ספציפי- לזה באמת אין מקום בפורום כהלכה - אלא כדיון בלבד
גם אם נידוןyagel
גם אם נידון... מי אמר שפוסקים כמוהו?????? יש כמה וכמה שולחן ערוך מפורש! שלא פוסקים כמוהם!!
בגלל זה כתבתי עם מקור.אניוהוא
עיין במטרות וכללי הפורום (השרשור הנעוץ הראשון)ימ''ל
ב. הפורום יעיל בהפניה למקורות - אם למישהו/י יש שאלה הלכתית והוא מקבל תשובה ממקור מוסמך (ספר הלכה או שו''ת שמקובלות על השואל).
ג. שאלות כאלו אפשר לשאול אותי באישי, אין צורך לפתוח שרשור בשביל זה.
לא נראה לי שזה מספיק ברור. בד"כ בפורומים אחרים כשמישהו עוברהדוכס מירוסלב
על החוקים השרשור נחסם... צריך להודיע לאנשים שמחפשים פה תשובה הלכתית, לא?
אני משתדל להעיר על זה בשרשורים כאלה אם לא עשו זאת לפניימ''ל
אני הגעתי לפורום דרך חיפושים בגוגל, לא בטוח שמי שמחפש ומגיעהדוכס מירוסלב
ישירות להודעה מודע להגבלות האלה...
אולי כדאי לבקש מ@Admin להוסיף הודעה בולטת למשתמשים לא רשומים שמגיעים לפורום הספציפי הזה
לשנותגמני
לדעתי זה רעיון מעולההדוכס מירוסלב
זה יגרום שהפורום הזה יהיה לגמרי ריקאניוהוא
אבל ההפסד פה גדול מהרווחהדוכס מירוסלב
צודקגמני
חשבתי על פתרון - אולי....אניוהוא
הוא יהיה המילה האחרונה לפסקי הלכה בלבד.
גם רעיון טוב, ויכול להחזיק מעמד כל עוד יש ת"ח פוסק כאןהדוכס מירוסלב
הבעיה היא שאנשים לא בהכרח יקבלו את דעתו בגלל שלכל אחד יש איזה לינק לתשובה באינטרנט וזה עלול לגרום לבעיות הלכתיות חמורות של זלזול בת"ח.
נראה לי שההצעה של @גמני הכי יעילה
או- לדעת שבמדיה הוירטואלית א"T לפסוק וכ"א יעשה כרבו [במציאותנפש חיה.
ואיך ידעו? את אומרת את המובן מאליו..הדוכס מירוסלב
נכון, אבל כששוכחים את המובן ומתחילים להסתבך- פה הענייןנפש חיה.
זה לא מובן מאליו לכולם. רק מי שלומד תורה מבין את זההדוכס מירוסלב
כל דתי ממוצע ומסורתי שיגיע לכאן מגוגל ו/או יגלוש פה קצת עלול לטעות בלי שהמסר יהיה בולט
לא מעשיימ''ל
(אתה מצפה שנמחק כל תגובה שהיא לא שלו? אם כך יש הרבה אתרים עם 'שאל את הרב' - זה לא פורום)
תגובה וסיכום
ימ''לאחרונה
ב. הלכה לומדים מרבנים ומספרי הלכה, לא מספקולציות ולא מתגובה אנונימית באינטרנט (גם אם לצורך העניין הניק קרא לעצמו 'רשכבה''ג' או 'פוסק הדור') - זה דבר שאמור להיות פשוט לכל בר דעת ולכל גולש סביר. יש גבול עד כמה הפורום צריך לחשוש לדברים שמעבר לאחריותו.
ג. דעתכם חשובה לנו ואנחנו שמחים לשמוע שאלות הערות והארות וכן הצעות שיפור, לכן השארתי את השרשור פתוח עד עכשיו למרות שמקומם של הערות ושאלות כאלו באישי. כיוון שהשרשור עבר לרזולוציות ניהוליות אני נועל אותו, מי שרוצה להמשיך לדון בנושא מוזמן לעשות את זה מולי או מול מנהלים אחרים באופן פרטי.
שאלה שעלתה לי ..שנזכה לשמוח
במידה וההנחה היא שאסור לאכול שם, מותר לי לומר לחברה שלא תלך לשם כי המקום לא כשר או שזה הוצאת שם רע?
תשובה.אניוהוא
יש הרבה בעיות נוספות חוץ מהגדרות על הגלידה.
פתוח בשבת?
איזה מהמוצרים לא כשר?
אולי הקופסאות ממוחזרות - והוא שם גלידה לא כשרה בקופסאות האלה?
אולי יש שם חלב נוכרי.?
הכלל הוא - לא אוכלים במקום בלי תעודה
ולכן מותר לך להגיד שהוא לא כשר - כי הוא באמת לא כשר.
לשון הרע לתועלת..yagel
לשון הרע זה גם על אמת... ולתועלת מותר.yagel
רק לדייק, המושג הוצאת שם רע = שקרהדוכס מירוסלב
כשזה אמת זה נקרא לשון הרע
ברור שמותר לאכול שםpit
תעודת כשרות היא עניין פורמאלי, אין לה בסיס הלכתי.
ההלכה לא מחייבת תעודת כשרות, בשום נסיבה שהיא.
זה שיש אנשים אנשים שמקפידים לאכול רק במקום עם תעודה, זו החלטה שלהם והיא החלטה פוליטית, בתכלס, היא אפילו לא החמרה, כי למעשה הם מורידים מעצמם אחריות ומגלגלים אותה על מישהו שזה בסדר , אבל זה לא אומר שהוא מקפיד יותר מהם, אלא ההפך.
תסלח לי אבל אתה טועה.אניוהוא
אתה טועה ומטעהpit
תעשיית הכשרות היא בעיקר פועלת לטובת אינטרסים מסחריים.
אם דודה שלך מתפרנסת מזה אז סביר להניח שכדאיאניוהוא
אבל איזה מוכר בבאסטה - שאומר לך שכשר - למה שהוא יגיד שלא כשר??
זה הפרנסה שלו והוא לא נאמן על זה
ההלכה לא נועדה להתמודד עם רמאיםpit
בחורה דעה ישנן מסגרות ברורות לגבי למי מאמינים ומתי מאמינים.
אם משתמשים בכלים הללו אין צורך בתעודות כשרות. אנשים משתמשים כאשר הם לא רוצים להשתמש בהלכה וזה יוצר את המציאות היום שהכשרות אינה הלכתית.
יש לזה הרבה דוגמאות. הירקות של גוש קטיף לא היו ולא נבראו לפני עשרים שנה ואנשים אכלו חסה.
היום יש כשרות רבות שדורשות שימוש במוצרים הללו דווקא. זו אינה הלכה, זו אנטי הלכה.
אבל אתה לא מבין בזה, נכון?
אתה משמיע סיסמא חלולה כדי ליצור רושם מוטעה לגמרי, לפיו אתה מבין על מה אתה מדבר.
כמה הבלים בהודעה אחת. לא יודע מאיפה להתחיל לענותאניוהוא
זו בדיוק המסגרת ההלכתית.
וכנ'ל כל מי שמתפרנס מזה. אינו נאמן על פרנסתו.
לגבי העלי ירק - לך אל חכם ללמוד, תראה בעיניים את המציאות ואח'כ תדבר.
אם תרצה אשלח לך בפרטי טלפון של רב שמתעסק בזה.
זה מה שכתוב בשולחן ערוךpit
אניוהוא
תודה שהצחקת אותי...
מוזמן לעיין במשנה בכורות פרק ה' משנה ד'אניוהוא
(זו הדעה הכי מקילה במשנה וכך נפסק.)
ק'ו שמוכר לא יהיה נאמן על סחורתו.
מאמינים לגוי שאומר שרצח יהודיpit
כי התפיסה השטחית והילדותית שלך שמקרה אחד מעיד על כל המקרים היא קלסי למקרה של אנשים כמוך שאין להם המורכבות התפיסות הנדרשת מלומדי הלכה ופסיקה
זה פשוט לא הכיוון שלך.
עזוב.אניוהוא
חבל שאני מכשיל אותך.
תהיה בריא.
מצאת למי להגיד את זה
הדוכס מירוסלבאחרונה
לגבי החרקים: שמע, בדקתי *לבד* את הדבר וראיתי כל-כך הרבההדוכס מירוסלב
דברים דוחים וגם הראיתי אותם בעיניים לאנשים שחשבו כמוך.
כל זה בלי להיות מומחה ובלי ללמוד מאף אחד, פשוט עם סיעתא דשמיא שלא אוכל תולעים וחרקים.
אני דאגתי להביא לישיבה אצלנו מומחהאניוהוא
קניתי את הירק הרגיל וחלק מה'מפוקח'
ובדקנו לבד. - רק ההסברים ועזרה מהרב
ראינו גם הכל בעיניים.
גם חלק מהירק ה'מפוקח' הוא לא עומד בנהלים הרה'ר.
אני אמנם עוד לא הולך לסופרים (בע"ה במהרה), אבל לדעתי אפשרהדוכס מירוסלב
לסמוך על כושרות בזה וכדאי ללמוד את הנושא.
פשוט הייתי צריך ראיות מהירות באמצע חג או שבת עם אנשים שהתווכחו איתי וה' סייע בידי 
כושרות זה מעולה.אניוהוא
אולי החרדים האשכנזים... לא יודע על השארהדוכס מירוסלב
ממה שאני מכיר הספרדים אוכלים כל מה שבבד"צ כלשהו (עם שטיפה כמובן).
נוסיף שכל הירקות כולל המושגחים צריכים שטיפה, שלא יטעו פה מרוב הילולים חח.
מי שרוצה לאכול מהירקות הלא מושגחים, שיבדוק איך שוטפים אותם עד שלא ישאר חרק. אני בטוח שהוא יתיאש ויעדיף להוציא עוד קצת כסף...
צודק בכל מה שכתבת פה.!אניוהוא
כל כך לא נכון...מבקש אמונה
מי שאוכל רק בגלל שיש תעודת כשרות הוא באמת טיפש, אבל בנאדם שבאמת אכפת לו מכשרות בודק גם מי המשגיח וכמה תקפה בגלל ההשגחה שלו...
אבל אם אין לאדם תעודת כשרות לפי מה תדע שהוא באמת מקפיד? ועוד שהוא נגוע בדבר
מסכים לגמרי! אם אין לך כוחות לבדוק אחרי המשגיחהדוכס מירוסלב
כדאי שתאכל בבית או שתאכל לפחות דברים שאין בהם בעיה (נגיד מאפה בחנות של רק יהודים עם תעודת כשרות בתוקף).
אני אישית כמעט לא אוכל בחוץ כי אין לי כוח להתרוצץ אחרי המשגיחים. יש לי חברים שעושים א תזה
הייתה כשרות אלפי שנים לפני תעודות כשרותpit
בואו נירגע...yagel
מן הסתם לא היו סומכים על כל אחדמבקש אמונה
שאלה לגבי תפילין של ראשמבקש אמונה
ראיתי בשולחן ערוך לבגי הרצועות ככה
"ישלשל הרצועות של תפילין של ראש, ויהיו תלוים מלפניו. וקבלו הגאונים שצריך שיגיעו עד הטבור או למעלה ממנו מעט"
בעיקרון, כמעט מעולם לא נתקלתי במישהו שמקיים את זה..
אז השאלה שלי היא: מה התוקף של זה? והאם אני צריך לקצר את הרצועות? (כי לי הן מגיעות הרבה יותר)
נראה לי שהכוונה היא לפחות עד הטבורצריך עיון
אז שלי עובר אפילו את המותניים.. מה אומר?מבקש אמונה
הכוונה לגודל המינימלי, לא לגודל המקסימליasd100
כמו שאמר צריך עיון
אהה...אני הבנתי בדיוק הפוךמבקש אמונה
יש מישהו שיודע מה הפירוש.?
אני מכיר אנשים שקיצרוסתם 1...
ודעתך? מה היא?מבקש אמונה
אני התייעצתי עם רבנים וקיצרתי לפי ההלכה אבל לא בדיוקהדוכס מירוסלב
פשוט שיהיה קרוב לשם מלמטה ועם טיפה אורך כדי שישאר יפה
דעתי היא שכמה שפחות פרשנות במקום שאין בה צורךסתם 1...
יפה, אמרת דבר נכוןמבקש אמונהאחרונה
תודהמבקש אמונה
הכוונה היא לא פחותימ''ל
מאשר קצת מעל הטבור (אני נוהג ככה אגב).
וי'א ימין עד הטבורהעני ממעש
שלוםtz1994
רציתי לשאול האם משהוא יודע על היתרים לשמירת נגיעה כאשר אני מתנדבת במסגרת טיפולית?( הוסטל למתבגרים על הרצף)
תודה
את מה?מועצת חכמים
לפרשת בבעלותך!!אניוהוא
אחד לאוכל, לאחר לשינה, או למשחק, או חלילה לעריות.
כיצד ניתן להתגבר על תאוות אלו?
אם יציעו לאדם שאינו מעשן לעשן סיגריה, כנראה הוא יסרב. מדוע?
משום שבאמת אין לאדם צורך בעשן הסיגריה כדי לחיות, ואדרבה כיום ידוע שעשן זה מזיק.
אבל לאדם שהתחיל לעשן יהיה קשה להפסיק. מדוע?
משום שהגוף מרגיש שהוא 'חייב' סיגריה.
אם זה כך למה האדם התחיל לעשן את הסיגריה הראשונה?
התשובה לכך היא שבאדם יש כוח חזק הכוח להתאוות. האדם צריך שיהיה לו משהו משמעותי בחיים כדי שירגיש סיפוק.
הסיגריה היא בעצם נותן למעשן איזה רגש של סיפוק שגורם לו להרגיש כח התאווה הזה.
דבר זה הוא בעצם החטא של המתאווים בפרשתנו.
"והאספסוף אשר בקירבו התאוו תאוה" התאווה שלהם היתה להתאוות!
הבעיה שהם בחרו להתאוות לבשר ולא לדבר ה'.
לאחר הבריחה מהר ה', "ויסעו מהר ה'" התינוק הבורח מבית הספר' התעוררה אצלהם הרגשת חוסר סיפוק בעבודת ה'
וממילא היה צורך למלא את החסר. מיד הם התאוו להתאוות לדברים גשמיים.
וביותר מזה. רואים אנו שמשה מזהיר המתאווים שהאוכל מהשליו ימות, ואעפ"כ הם אוכלים ומתים!
זהו שאמרו חז"ל 'רשעים אפילו על פיתחה של גהינם אינם חוזרים'
והטעם לכך הוא שבעת שהאדם שקוע התאווה כל כוחותיו מופנים להתאוות עד שהוא לא זוכר את בוראו.
משום כך אפילו דור דעה של יוצאי מצרים, אוכלי המן, ברגע שיש להם ריק בהרגשת הסיפוק והם מתאווים להתאוות לא מצליחים לצאת מזה עד שאפילו שמשה אומר שימותו מוכנים הם למות בתאוותם זו.
שנזכה להתאוות לעבודת ה' ולתורתו בלבד, ובזה נסיר מעלינו תאוות העולם הזה.
שבת שלום
ע''פ הרמב"ן בפרשתנו
שפתי חיים לר' חיים פרידלנדר בפרשה
ואור יחזקאל חלק ד עמ קצט.
@@כנפיים

