עכשיו אלול ועולות לי מחשבות האם זו מידת חסידות להמשיך לא ליטול מן הביטוח הלאומי בבחינת "כל היכול ליטול ואינו נוטל" וכו' או שזו חסידות שוטה שאין בה ממש ואני אף עלול ליצן את הדין על מה שהייתי ראוי לאכול ולא אכלתי.
תביעת קצבה מביטוח לאומיאנונימי (פותח)
עכשיו אלול ועולות לי מחשבות האם זו מידת חסידות להמשיך לא ליטול מן הביטוח הלאומי בבחינת "כל היכול ליטול ואינו נוטל" וכו' או שזו חסידות שוטה שאין בה ממש ואני אף עלול ליצן את הדין על מה שהייתי ראוי לאכול ולא אכלתי.
בט''ל זה לא צדקה, זה פונזימשה
אהבתי!!!יש נחת
אם יש סיכוי קל שאתה צריך את זה תיקחארץ השוקולד
בכל מקרה, שכוייח על עצם השאלה
לקחת מהביטוח הלאומיתקוות עולמים
במידה ואתה אדם הגון וישר באופן כללי, זו מצווה מן הגדולות והמובחרות, עלה והצלח.
הם עסק כלכליהעני ממעש
רק הערה- ביטוח לאומי הוא בעל ממד של צדקהארץ השוקולד
יש פה כספי ציבור וצדקה, לא לזלזל בהם כל כך...
מאידך, אם באמת זה אמור להגיע אליך ויש תועלת לעצם הסיבה שמזכה אותך בכך, אתה יכול לקחת.
וואו, ממש צדיק!לא נולדתי

ממש לא מידת חסידותקוד אבל פתוח
יש פער קל בין משכורת לקצבהארץ השוקולד
לי יש הוראה מהרב שלי שמאז גוש קטיףכהנא צדק!
כל כסף שאני יכול לקחת מהמדינה (אפילו בקומבינות)- לקחת.
נשמעת כמו הוראה מתוך יאוש מהמדינה...ארץ השוקולד
דבריו נובעים מתוך גישה למדינה, עליה אני חלוק אבל זה לא הפורום לדון בכך. אבל ברור שמי שחולק על רבך בהתייחסות למדינה, יחלוק על הגישה לכספי הציבור
לא נכון הרב שלי הוא אחד מתלמידי הרב צבי יהודהכהנא צדק!
והגישה שלו למדינה בדיוק כמו של הרב צבי יהודה.
אה ושכחתי משהו חשוב! הוא אמר את זה למגורשים! מי שמגורש- כמה שהוא יכול- ייקח מהמדינה.
אני מגורש. (הרב אמר את זה למגורשים, לא לכלל ישראל)כהנא צדק!
אבל גם רב שסובר ככה עשוי לסבור שהביטוח לאומילשם שבו ואחלמה
ואני מכיר מי שסובר שמס הכנסה הם שודדים ותציל מה שאתה יכול אבל ביטוח לאומי זה קופת צדקה ואסור לרמות.
זה לא קופת צדקה. כל בן אדם שמקבל משכורת מפריש מהכסף לביטוחכהנא צדק!
לאומי
אני לא מבין בזה כלום רק אני אומר שגם אם רב מתירלשם שבו ואחלמה
אוסר לאומי?קוד אבל פתוח
לרמות?
א זה ברור זה שהמדינה היא אתחלת דגאולה או לא לא משנה את העובדה שיש איסור דאורייתא לגנוב.
ב זה לא הדיון. הדיון הוא במידה וכן יש זכאות
כן, לרמות, והתייחסתי לדברילשם שבו ואחלמה
ואלו שמתירים ״לגנוב״ סוברים שהמדינה היא השודדת וה״גניבה״ ממנה זה רק להציל מעט ממה ששייך לנו.
הרב דוב ליאור, הרב רבינוביץ' והרב שרקי סוברים שזו קופת צדקה.אריק מהדרום
אז הם צריכים לעבור קורס בכלכלהמשה
בלי לזלזל בהם לרגע מבחינה תורנית (אני עפר לרגליהם בנושא הזה), אני כמעט בטוח שהם לא מכירים את הטבלאות של ביטוח לאומי, הן כמויות הרמאים, הן כמויות הערבים שניזונים מהקופה הזו בגלל אורח החיים שונה ומבנה הכנסות אחר והן בגלל שפשוט בט"ל פשוט שודד את הצעירים בשביל הזקנים.
אה. בסדר. טעיתי. אבל בכל אופן הרב שלי סובר שלקחת כמה שאפשרכהנא צדק!
מהמדינה ומהביטוח הלאומי
מס הכנסה הם במידה רבה שודדים, ובט"ל עוד יותרמשה
זה לא אומר שהייתי מחליט שמותר לגנוב אותם, אבל בגדול - על ירבעם שרצה לשדוד בערך 10% התנ"ך התבטא במילים חריפות.
בט"ל לבד לוקח בערך את הסכום הזה, ומס הכנסה עד 50% (חצי!) מיגיעתו של אדם.
ואני רוצה להזכיר שדין עדיין חייב לתת לירבעםארץ השוקולד
ממש לא ברורלשם שבו ואחלמה
אתה משלם להם?אמא ל6 מקסימים
גם חופשת לידה ככה, וגם דמי אבטלה ועוד.
לא נראה לי שמישהו חשב לוותר על דמי לידה...
אם אתה משלם את חובך, אתה מבוטח ומגיע לך ביטוח על נכות.
זה מגיע בזכות, ולא בחסד.
למה לא לקחת? זה לא כספי צדקה שזה או אתה או עני מרוד! אתה לא לוקח על חשבון אף אחד אחר, אל תדאג
אם על פי דינא דמלכותאאסטרו
בהצלחה!
לא מבין הרבהיש נחת
לא מבין הרבה במידת חסידותיש נחת
לא בקטע פילפולי- אבל תיקח!!כמו צמח בר
ב) הביטוח לאומי לא משחרר בקלות אחוזי נכות ומלגות.. אם קיבלת מהם-ככל הנראה מגיע לך! זה כסף שלך!! מגיע לך כדין!!
ג) למה להיות צדיק בעניין הזה? כל הכנסה נוספת היא מבורכת. תקיח ותכניס ישר לתוכנית חיסכון אם אתה לא צריך עכשיו-תצטרךאת זה למשכנתא/לרכב/להוצאות על לימודים/הוצאות מחיה. זה יקל עליך את החיים מאוד בהמשך.
^^^לא נולדתי

מה זה עוזר לתרום?ארץ השוקולד
ביטוח לאומי זה לא סיוע סוציאלי, זה סתם שודמשה
הם לוקחים מאיתנו כסף כדי בעיקר כאילו לממן לנו קצבת זקנה אחר כך, אבל בפועל אין להם כסף לשלם את זה.
הם נותנים קצבאות לנזקקים ולמילואימיניקיםארץ השוקולד
ה"נזקקים" אצלם זה די בלוףמשה
אני לא ראיתי את ההגדרה של מי נזקקארץ השוקולד
בעיקר ענייני עוני יחסי לסוגיומשה
כלומר אם אתה גר בדירה שלא שלך (למשל של ההורים) עם משכורת נמוכה או בלעדיה אתה עני
אם אתה עובד בשחור אתה עני
אם אתה גר בוילת ענק בכפר ערבי בלי תב"ע וטופס 4 (ולכן גם פטור מלשלם ארנונה), אבל מרוויח שכר מינימום אתה עני
אם את התגרשת כי התחשק לך, את עניה
ועוד כאלה.
אין שם בכלל הגדרות של עוני במובן ההלכתי אצלם. בעיקר אנשים שמכירים את החוקים ויודעים להשתחל לתוכם.
זה לא בעיה בביטוח הלאומיארץ השוקולד
לא. הבעיה בבסיס של הכלי הגזלני הזהמשהאחרונה
ששודד את האדם העובד עבור הבטלן. הרמאים זה רק השועל שנכנס בפרצה.
פשוט כורכים מעליהצריך עיון
כן, גם אני העתקתי מאיפושהוצריך עיון
פשוט כורכים מעלארץ השוקולד
עושים 3 כריכות לבן ומכניסים את השמש של הלבן מתחת לשמש שלכהנא צדק!אחרונה
התכלת וכורכים עוד 3 כריכות של תכלת ועוד פעם,
מכניסים את השמש של התכלת מתחת לשמש הלבן וחוזר חלילה.
"במקום שבעלי תשובה עומדים.."פפריקה--
יש למישהו אולי הסבר כל שהוא למה השימוש בביטוי "במקום" ולא "במצב" וכד'..?
זקוקה להרחבה בכל מה שקשור למקום.
תודה!
ואשמח אם תפנו אותי לעוד פורום למדנים שיוכל לעזור לי .
פחות או יותרחוני המעגל פינות
היו היה אדם שלא אכל שבוע
ולפתע נקראה בדרכו פת חרבה אך אכילה
מיד קפץ לעברה ואכלה בתיאבון רב
הרגיש אותו אדם הטעם הפת טעמים גדולים וערבים לחיך
לאחר שגמר הפת נזכר שקודם חודש היה נוהג מדי יום להסב במסעדות משובחות
אך טעם הפת היבשה ערבה לחיכו עוד יותר מן הבשרים המשובחים שנהג לאכול שם
והנמשל ברור
אדם שיום יום עובד את ה' יתברך הרי דומה הוא לאוכל סעודות פאר בזמן שובע
ואילו אדם שנמנע זמן רב מלעבוד את בוראו ולפתע התעורר הרי דומה הוא לאוכל פת חרבה בזמן רעב
ומכאן יתברר שברור שסעודות הפאר עריבות מהפת החריבה אך ההבדל בנייהם המקום
ועל זה נאמר במקום שבעלי תשובה אין צדיקים גמורים עומדים (או משהו דומה)
תודה. משל יפה. מן הסתם אשתמש בהקשר אחרפפריקה--
שוב אחדד את השאלה
מדוע משתמשים במונח "מקום". מה יש במקום שנותן את המשמעות המיוחדת לעניין החזרה בתשובה לעומת הצדיקים?
לכן לכאורה יש להבין את מהות המילה מקוםחוני המעגל פינות
אבל אנו יודעים שאין פרושו דרגה
(שהרי על פיו דרגת הצדיק גבוהה)
בפשטותקוד אבל פתוח
וצריך להבין מה זה מקום(יכול להיות שזה כן מקום בעולם הבא כמו שכתבתי למעלה ויכול להיות שלא)
אני גם כן אנסהתקוות עולמים
מקום – פירוש למקומו של אדם. במובן של 'אל תדין את חברך עד שתגיע למקומו'. פירוש אפשרי ל'במקום שבו עומדים בעלי תשובה וכו' – בעלי תשובה יכולים להגיע למקומו של אדם, ועל ידי כך שהם מגיעים למקומו של האדם, הם יכולים להבין אותו ולדון אותו לכף זכות. בעלי תשובה יכולים לעמוד במקומות שונים, למעלה, למטה, באמצע, ואילו הצדיקים, שהם דין קדוש, עומדים במדרגתם הגבוהה ולא עומדים במקום של בעלי התשובה, שממקומם יכולים להגיע ולהתפשט לכל מיני מקומות.
בעלי תשובה הם בדרך כלל חסדים. החסד תמיד שואף להתפשט הלאה וקדימה, לכל הצדדים והכיוונים. הוא מחלחל למקומות הכי עמוקים, למקומות הכי צרים ודקים. זה טיבו של החסד, להתפשט ולהתרבות ולחלחל. במובן הזה, בעלי תשובה יכולים לרדת ולחלחל למקומות הכי נמוכים, בעד צדיקים הם בבחינת 'כבד פה וכבד לשון'. אין להם את הכלים הנפשיים ואת היכולת להבין אנשים שנמצאים במקומות נמוכים ובדיוטות התחתונות ולדבר איתם בצורה נכונה, כי הם דין קדוש. הדין הקדוש, האש - אם תביטו באש, תראו שהיא עומדת במקומה. היא יציבה ומיושבת, ואם תגע בה – תכווה. אצל הדין הכל מוגדר וסגור, אין התפשטות אינסופית, הכל ברור וישר.
המים יכולים ללבוש צורה בהתאם לכלי שתשים אותם בהם. כך גם בעלי תשובה, גם אם הם במדרגה גבוהה לצורך העניין, הם יכולים לצמצם את עצמם ולהתלבש בצורה כזו שהם יכולים לדבר אל כל אחד בשפתו ובדרך שבה הוא יכול להכיל ולהבין.
להבנה טובה יותר של העניין אני ממליץ לגלוש לחב"דפדיה או משו וללמוד לעומק את שני המושגים האלה, דין וחסד.
עד פירוש אפשרי – צדיקים בדרך כלל מהנים את עצמם מ7 הספירות, בעד בעלי תשובה, הם מדלגים מעל 7 הספירות ונכנסים למקום שבו יש אין, שום דבר. קשה להסביר זאת במילים. אך התורה והצדיקים אלה בסך הכל מלבושים של אלוהים להעביר את האמת. לאנשים שנשברו לגמרי, הדברים האלה לא יועילו להם, לא התורה שבכתב ולא התורה שבעל פה, אלא רק המקום הזה שאין בו ולא כלום, שאי אפשר להסביר ולתרגם לאחרים. הם נהפכים להיות דוגמת עליון. מתוהו ובוהו ושבירת כלים, לצמצום ולבריאה.
עד אחד – מי שהוא חושב שהוא צדיק גמור נשאר עומד במקומו ומרקיב, עד שהוא הופך להיות גמור. הוא מדמיין לעצמו שהוא צדיק, לכן אמרו 'צדיק גמור'. בעד מי שעושה תשובה בכל יום ומוסיף על עבודתו, עומד במקום אחר לגמרי, אמיתי יותר. לכן הוא הבעל של התשובה, 'בעל תשובה', התשובה במערכת הספירות היא הבינה, הוא מזדווג עם הבינה ומפרה את היקום כולו בדברי אמת וחידושי תורה. ![]()
וואו ממש חזק אהבתי שכוייח עצוםחוני המעגל פינות
"מקום" הוא לשון "קיום".לך דומיה תהילה
זה חוזר אצל המהר"ל כמה פעמים.
כלומר, המציאות בה מתקיימים בעלי התשובה היא מעין מציאות מקבילה למציאות של הצדיקים הגמורים, במדרגה הרבה יותר גבוהה.
(אבל באופן יותר פשוט, "מצב" בהקשר הנפשי זו מילה יותר עכשווית, לא יודע אם חז"ל השתמשו בה...)
מקום הכוונהחן הכתב
כלא רק במצב שבו הוא נמצא, אלא ב"מקום" שהוא נמצא, כלומר עם כל מה שעבר עליו עד עכשיו וכל התנאים שהביאו אותו לידי כך...
כי בעלי תשובה עומדים במקוםשפיפול
הם לא זזים , הם לא מתפתחים, הם תקועים.
לעומתם הצדיקים, כמעיין המתגבר.

הרמב"ם במורה נבוכים מסביר שפירוש המילה מקוםיהודי
הוא מעלה-מדרגה-ערך. כמו "אין לך דבר שאין לו מקום".
אבל זה הפוך לגמרי מפשט הגמרא?לך דומיה תהילה
למה?יהודי
דורש התייחסות מעמיקה ומפורטתשפיפול
אבל בקיצור ובקיצוץ נענה כי עניין התשובה אינו באמת מעשי ולכן הב"ת למעשים חיים באשליות ולכן לא מתקדמים.
כמו שכתובשפיפול
הפוך בה והפוך בה דכולי בה
מקום=דרגהסביוןאחרונה
בעל תשובה טעם טעם חטא. הוא יודע עד כמה החטא מתוק ומפתה, ובכל זאת מתגבר בכוחות אדירים. אבל הצדיק מעיקרו שלא טעם טעם חטא, לא מתפתה אליו בכלל. אז מצד אחד הצדיק יותר גדול, שהרי הסיכוי שיחטא נמוך יותר. אבל מצד שני, דווקא בעל התשובה נמצא במדרגה גבוהה יותר, שהרי יש לו כוח סבל גדול יותר.
לפי ההסבר הזה, בניגוד למשל של יהיה בסדר, המדרגה של "בעל תשובה" נשארת לכל החיים. ולדעתי זה מתאים יותר למציאות - אפשר לראות בעיניים שאופי של בעל תשובה נשאר איתו גם אחרי שנים.
ואביא משל שמתאים להסבר שלי (אינני זוכר ממי שמעתיו): משל למלך שנתן לשנים מעבדיו בקבוק יין משובח מאוד לכל אחד מהם, וציווה עליהם להחזיר לו אותו בשלמותו לאחר חודש, בלי לשתות אף טיפה. הראשון עשה כמצוותו, והשני החזיר את הבקבוק כשהוא חסר מעט. שאל אותו המלך: למה? ענה לו: כל יום הסתכלתי על הבקבוק בתאווה וממש רציתי לשתות את היין, אבל חזקה עלי מצוות המלך. עד שבאחד הימים לא הצלחתי להתאפק ושתיתי כוסית, והיין היה טעים מאין כמוהו. אבל אח"כ היו לי ייסורי מצפון כל כך גדולים, שמאז לא שתיתי אפילו לגימה. נתן המלך לראשון מלאנתלפים זהובים על שקיים את מצוותו, ולשני עוד יותר מלאנתלפים. שאל אותו הראשון: למה נתת לו יותר? ענה המלך: כי הוא ידע עד כמה היין הזה טעים, והתאווה שלו היתה הרבה יותר גדולה, ובכל זאת הצליח להתגבר!
מה שחשוב לזכור כאן, ובמיוחד עם המשל הזה, שזה רק מבחינה אחת. ודאי שיש הרבה בחינות שמדרגת הצדיק גבוהה יותר.
חייבת עזרהאנונימי (פותח)
יקרה! כאחת שלומדת ועוסקת במדע כבר עשר שנים...חיפושית אדומה
וגם למדה אמונה לא מעט, שתדעי שמה שהוא אומר לא צריך להזיז לך כהוא זה את האמונה.
אני אשמח שתצרי איתי קשר בפרטי. יש לי המון מה לענות לו ולך 
ושתדעי שמי שלומד את המדע לעומק, האמונה שלו רק גדלה!!!
ועוד משהו זה שבכללי תדעי שרפואה זה אחד המדעים הכי לא מדוייקים שרב שם הנסתר על הגלוי, אז תמיד תעמידי בספק דברים שרופאים אומרים...
זה מהצד של המדע.
ו
מהצד של האמונה - האמונה בקב"ה כבורא העולם היא הרבה יותר עמוקה ומורכבת מאיך שזה נראה שאת תופסת אותה.
אין ספק שצריך ללמוד לעומק מה משמעות האמונה היהודית, מה הגישות השונות, ואיך כל אחת מהן "מסתדרת" עם הגילויים המדעיים.
ותשמחי שהשאלה הזאת עלתה לך כי היא מכריחה אותך ללמוד ולהעמיק שזה עונג בפני עצמו, מלבד זה שזה יבסס לך הרבה יותר את כל קיום המצוות.
מחכה שתצרי קשר!
שאלה ליצריך עיון
אבא שלי אמר לי איזה משהו על זהשאג
זהו? ציפיתי למשהו קצת יותר מהותיצריך עיון
ממה שאני יודעשאג
החיוב לזכור את התפילין הוא חיוב גמורלשם שבו ואחלמה
למשמש, דינד דגמ.העני ממעש
לא שאלתי למה למשמש, שאלתי למה דווקא ביוצר אורצריך עיון
עי' תשובה למטההעני ממעש
מצאתי תשובה באתר ישיבה-אדם כל שהוא
למיטב זכרוניוחי בהםאחרונה
אם תרצה להעמיק, אאל"ט זה נמצא בבן איש חי שנה א' פרשות וירא חיי שרה
ביאורו של הרב אבינר למסילת ישריםעדיהסדרניק
היי,
אני מעוניין ללמוד את הספר מסילת ישרים ושמעתי שלרב אבינר יש ביאור לזה. מישהו שקרא את זה יכול להמליץ (או לא) על הביאור (אני חוזר בתשובה). או לחילופין לצלם לי דף מהספר כדי שאראה את צורת הביאור?
תודה חברים
מישהו??עדיהסדרניק
ממליצה לך להיכנס לאחת מהחנויות של דברי שירשפרינצה
אני חושבת שיש גם אפשרות להזמין באינטרנט
לא מכירה את הספר הספציפי הזה אבל מאוד אוהבת ללמוד מהספרים של הרב אבינר.
בהצלחה
תודה!עדיהסדרניק
בעקרון זה יותר שיעורים של הרב אבינר על מסלי"שdavid7031
קצת כמו אמונת עיתנו על עין אי"ה.
יותר שיעור מוסר של ב אבינר על סדר המסל"יש
אבל אני מאוד נהנתי מזה
תשובהעדיהסדרניק
אני חושבת שהוא מתכוון שזה לא פירוש מילה במילה של הספרשפרינצה
הבנתי נכון?
שפרינצה, הבנת נכוןdavid7031
ועדיהסדרניק, המחשב טוען שאתה שאלת אתי בשבת ב23:51
אכן, אך שלחתי מחו"לעדיהסדרניק
ניו יורק ליתר דיוק, ככה שהשעה אצלנו הייתה 16:51.
ותודה
כבר התחלתי לחשושdavid7031אחרונה
שאלה הלכתית שעלתה לי במקלחת... 😳בדרך אל האושר
מברכים אשר יצר אחרי המקלחתארץ השוקולד
תודה!בדרך אל האושר
72 דק'.נחמיה17
מח' כמה בדיוק, אבל כך ענה הגרש"ח אבינר.
צריך לומר אשר יצר מאחרי שמתפנים עד שמרגישים שצריך שובלשם שבו ואחלמה
(כך כתב במשנה ברורה סימן ז' סעיף קטן א' בשם שערי תשובה)אדם כל שהוא
וואו, תודה!בדרך אל האושר
תשובה מפניני הלכהרפאל61
מומלץ מאוד להוריד את האפליקציה של פניני הלכה - יש שם חיפוש שפותר הרבה מאוד שאלות - משהו מצוין.
אפשר לחפש בחנות של גוגל "פניני הלכה השלם" או פשוט להוריד מכאן:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.rafraph.pnineyHalachaHashalem
להלן התשובה:
לדעת שו"ע ז, ג, משמע שיכול לברך כל היום, ויותר מזה, שאם שכח וכבר התפנה פעם שנייה, יברך פעמיים 'אשר יצר'. ובזה רוה"פ חולקים עליו, שאין מברכים פעמיים 'אשר יצר'. אבל כל עוד לא נצרך להתפנות שוב, ישלים את ברכתו. ואם כבר התעורר להתפנות שוב, יברך 'אשר יצר' לאחר שיתפנה בשנית (מ"א, מ"ב ז, ו, וכך דעת כל הפוסקים האשכנזים ומקצת הפוסקים הספרדים). ולדעת החיד"א ובא"ח ויצא יב, רק עד חצי שעה יכול לברך. וליחו"ד ד, ה, עד 72 דקות יכול לברך. וספרדי ששכח לברך עד שעברו 72 דקות, אם יברך כדעת השו"ע, לא הפסיד.
תודה.בדרך אל האושר
לכתחי' לצאת ולברך מידהעני ממעש
צריכה לברך עד חצי שעה.כהנא צדק!
אחרי זה אני לא זוכר אם מברכים, אבל למיטב זכרוני- כןכהנא צדק!אחרונה
מישהו יכול להמליץ לי על ביאורים טובים למסילת ישרים?עדיהסדרניק
ממליץ קודם כל על "סדר ויכוח"ימ''ל
שזו גירסא נוספת ומורחבת יותר של המסילת ישרים שהרמח"ל כתב בעצמו (וגם מודפסת מתוך כתב ידו). מהשוואה ביניהם אפשר להבין וללמוד הרבה.
המשךעדיהסדרניק
הספר הנ"ל כולל בתוכו את הנוסח המקורי של מסילת ישרים?
תלוי בהוצאהימ''ל
אני ממליץ על מכון אופק, יש להם ספר עם שתי הנוסחאות והפניות לקטעים המקבילים מאחד לשני.
המשךעדיהסדרניק
יש גם קצת אבל הוא בעיקר הרחבה של המסילת ישרים בסדר הפרקיםימ''לאחרונה
או יותר נכון - סדר הפרקים הוא תמצות של סדר הויכוח (כך טוענים). אין שם ביאור של ממש אלא הערות של המהדיר.
מישהו יכול לענות לי על זהסר מהחינוך
יש חמש אנשים שזכו שיהיה עליהם פרשה שלימה נח,יתרו,קרח,בלק ופנחס. נח יתרו ופנחס אנחנו מבינים למה הם זכו בלק זכה בגלל שהוא היה אמיתי והוא הראה את השנאה שלו לישראל כלפי חוץ אז הוא זכה אבל קורח לא היה שום דבר שהוא זכה אז למה יש עליו פרשה? אשמח אם תענו לי בהקדם
להראות שהתורה שייכת גם לרשעים?שאג
ולרשע אמר אלוקים מה לך לספר חוקילשם שבו ואחלמה
לא נראה לי שקורח ענה על ההגדרות של רשע בפרק הזהשאג
אולי יותר שנועדה גם למי שמפקפק בהנהגה/בנביא
הוא עזר לאהרון הכהן לקבל כ"ד מתנות כהונהתקוות עולמים
ואי תודה איזה תשובותסר מהחינוך
אבא שלי רב בית כנסת ולא היה יכול לענות לי אני הולך להגיד לו את זה הוא ישמח תודה רבה אשריכם צדיקים שכוייח תעשו חייל
איך אבא שלי התלהבסר מהחינוך
לעתיד לבואחן הכתב
הטענה של קרח ביסודה היא טובה שלעתיד לבוא באמת כולם קדושים ובתוכם ה' , אבל זה יהיה כשמלאה הארץ דעה את ה', אבל קרח הקדים את זמנו.
קודם, נהוג לשאול רבנים ולא אנשים שאומרים מהפופיק. וגם...נחמיה17
נשמע ששמעת וורט על בלק ונתקעת עם קורח....
אם בלק מובן בגלל שיש בו צד אמיתי ועמוק.
אז כ"ש קורח... מרן הרב הפליג על זה הרבה שקורח הוא בחי' הנצרות בחי' קין בחי' הנחש הקדמון וכו' וכו'.
אבל שוב שאל ת"ח או רב. (זה יותר בקטע חסידי. כי בכ"ז, בא נהיה כנים קוראים לפרשה קורח כי כך היא מתחילה והיא מדברת בעיקר על זה... ו"לזכות שתקרא פרשה על שמך" כעובדה לשאלה על זה זה יותר בקטע ה"שאל את האדמו"ר הקודם" מאשר "שאל את הרב" וכ"ש מ"שאל את חבריך"....)....![]()
מה שאמרתי הוא מהרב קוקחן הכתב
גם מה שאני אמרתי.נחמיה17
זה לא סותר שמעת וורט שמקורו במרן הרב קוק ונתקעת....
מה שאומרים פה זה מצויןסר מהחינוך
ואני לא חושב שעם התלמידי חכמים פה צריך ללכת לרב
אני מקווה שלא כתבת את זה ברצינות..יהודי
כי "גדול שימושה יותר מלימודה" ושימוש ת"ח זה לא מסתכם בשאלה בפורום.
אתה צודק אבל תסכים איתי שמה שאומרים פה מצויןסר מהחינוך
לא קראתי את כל מה שאומרים פה,יהודי אחרונה
[ואגלה לך בסוד, לפעמים אומרים פה דברים לא נכונים..]
יש הבדל גדול בין "מה שאומרים פה מצוין" לבין "אני לא חושב שעם הת"ח פה צריך ללכת לרב"
סליחה על הנפילה, זה הפריע לי
אני תוהה אם לשלם שחור זה גזללשם שבו ואחלמה
מצד שני אם יקפידו על זה לא יתאפשר להעסיק ביביסטריות
השאלה לאיזה חוק יש תוקף על פי ההלכה, היא מורכבת..אדם כל שהוא
ואחת הקריטריונים, האם זה חוק שנאכף בפועל.
יש סעיפים, שמבחינה מעשית אין להם שום משמעות. לא יוגש עליהם כתב אישום. [ואם יוגש, סביר שיהיה זיכוי בטענת הגנה מן הצדק].
כאן זה קצת שונה, כי אם באמת אפשר להגיש תביעה והיא תתקבל, אז זה אומר שהמדינה מצידה מאפשרת את הזכות הזו לכל מי שתובע אותה, רק שמעטים, אם בכלל, תובעים.
יש כאן גם שאלה אחרת, על זכויות שהחוק מעניק, כאשר מבחינת החוק אין תוקף לויתור עליהם, והעובד ויתר, האם לחוק יש תוקף הלכתי מול ויתור מפורש של העובד.
כמדומני, שיש מחלוקת בשאלה הזו.
[כאן מדובר גם על חוקים שנאכפים, ומוגשות עליהם תביעות לבתי משפט, לפעמים גם תביעות לדין תורה].
תהיהכוחות שמימיים
(בלי כוונה..)
מה עדיף ,מה רצוי ? גם לפני השם יתברך וגם לנו לעבודת השם.
(בהנחה שהאידיאל להתפלל הרבה ועם הרבה כוונה 📖 )
אשמח לכמה שיותר פירוט ומקורות ,וגם הגיגים.
תודה לעונים !
הרבה תפילות. להשתדל לכוון בקטע אחר כל פעםמושיקו
בשלחן ערוך כתוב -"טוב מעט תחנונים בכוונה, מהרבות בלא כוונה"אדם כל שהוא
(אורח חיים א ד).
יש להעיר, שלא ברור מהשאלה האם הכוונה לתפילות החובה, או לתפילות נוספות. נראה שהשלחן ערוך מדבר על תחנונים מעבר למה שחייבים.
[הדיון לגבי תפילות חובה בלי כוונה הוא דיון שונה לגמרי].
אשמח לשמוע לכאן ולכאן ,גם בתפילות החובה וגם נוספותכוחות שמימיים
מפורש בשולחן ערוךמקורות
אורח חיים באחד הסעיפים הראשונים (סימן א סעיף ד) טוב מעט בכוונה מהרבות בלא כוונה.
ובאמת ראה שם משנה ברורה וכדומה שזה רק ברשות. בתפילות חובה עדיף להתפלל את כולן ולהשתדל לכוון כמה שיכול
תודה רבה !כוחות שמימיים
שמונעשרה כוונה לפחות בברכהה ראשונההנפש חיה.
יכון במודים.
כך שמעתי מרב מסויים.
העיקר הכוונהmatan
בשו"ע מובא בפירוש "טוב מעט בכוונה" בענייני תפילה.
אבל מצד שני- מספרים ששאלו פעם רב אם עדיף מעט בכוונה מאשר הרבה שלא בכוונה- למה להגיד את כל פסוקי
דזימרה, שיגידו רק מזמור שיר חנוכת הבית, אשרי ואת הברכות. ענה להם אותו רב- שאם יעשו ככה, גם את המעט לא יעשו בכוונה.
אז צריך להיות זהירים.
תפילה ללא כוונה כגוף ללא נשמהnany
הרבה.. "אחרי המעשים נמשכים הלבבות"~moriya~
בוודאי שתפילות בודדות בכוונהלשם שבו ואחלמה
תפילה ללא כוונה מקשה על התפילה הבאה להיות בכוונה,
תחשבי,
מלבד תפילות שהן חובה גמורה,
מה הטעם לעמוד מול ה׳ ולמלמל טקסט ללא כוונה? איזה משמעות יש לזה?!
בדיוק זה! לעמוד מול השם. זה כל הערך!מאמע צאדיקה
לעמוד מול ה׳ ולשתוק זה בוודאי נפלאלשם שבו ואחלמה
אולימאמע צאדיקה
אבל למלמל את המילים שאנשי כנסת הגדולה תיקנו לומר- אני מניחה שיש למילים האלו כוח... שאפילו רק מילמול שלהן פועל משהוא, והוא לא סתם מיותר
אז זהו שאני חושב שיש לזה השפעה שליליתלשם שבו ואחלמה
תפילות חובה - כשמן כן הןטוביה2
דבר שהועיל לי לתפילות יותר בכוונה זו תקופה שהייתי מתפלל קבוע בבית כנסת שלקח המון זמן עד חזרת הש"ץ וכאשר ידעתי שבכול מצב אני כאן עוד זמן - אז זה נתן לי חוסר דחיפות והמון נחת בתפילה. מה שמביא לכוונה
נ.ב. צריך לזכור שאשכנזים פוסקים שלא מתפללים נדבה סתם - אפילו אם יש תוספת כוונה)
לאיזה מהמצוות אתה מתכוון?מאמע צאדיקה
אתה מתכוון למצוות תפילה או למצוות עבודה שבלב?
מצוות תפילה יש לה גדר מחייב , ויש לה גם רמת בסיס של כוונה מחייבת.
מצוות עבודה שבלב- טוב, זה בלב, אי אפשר להגדיר... קראתי בספר שטוב להתרגל שכל אנחה על קושי - מכוונים אותה אל השם, ואז זה סוג של תפילה
מאמע ,כתבת לי בלשון זכר !😡כוחות שמימיים

סליחה
מאמע צאדיקה
מחול לך
כוחות שמימיים
תשובה..שואף למעלה
כוונה בתפילהיהלום שבכתר
לא לשכוח לכוון את פירושי שמות ה' השונות. אדנות, י-ה-ו-ה - היה הווה ויהיה, מידת הרחמים. אלוקות - תקיף, בעל היכולות ובעל הכוחות כולו, מידת הדין. קל - כנ"ל, ושמידת הרחמים מתגברת על מידת הדין. יש מקורות שמסבירות יותר במפורט (פעם שמעתי שבספר יסוד ושורש העבודה, אבל אני לא מכירה את הספר בעצמי).
תודה לכולםכוחות שמימיים
רק לציין שהתהיה אינה נובעת ממקום רדוד אלא ממקום עמוק יותר
ובעקבות קושי מסויים.
זהו.
תודה לכל מי שהגיב וענה ,
לשם שבו ואחלמה - איששת את אשר היה על לבי
בנוגע לתפילות החובה רציתי לשאול ולחדד ,מה העניין להתפלל את תפילת החובה אם יש קושי ? אינני שואלת מבחינה הלכתית אלא מבחינה מהותית.
שואף למעלה -תודה על התגובה המעמיקה , אציין שיש קושי ספציפי ,ולא חלילה ניתוק מהשם או אמירה שאיני רוצה לפגוש אותו .
יש דבר נפלא בעקביות ובזה אני מסכימה.
ברור לי..שואף למעלה
בעניין תפילות חובהmatan
כשעוסקים בתפילה צריך להבין את מהותה ואת סיבתה- למה אנחנו מתפללים, מתוך הבנה של התפילה נוכל
להבין את שאר היחסים שבתוך המערכת הזו.
אז פה מגיעה חקירה גדולה בעניין התפילה ומשמעותה.
אין דרך טובה יותר מלימוד עצמי, כי רק הוא בסופו של דבר ישב על ליבך באמת.
אם את רוצה אני יכול להרחיב את העניין, על פי הבנתי מלימודי.
בראשי פרקים-
התפילה היא תמידית בנשמה והיא מופיעה את עולם הרגש של האדם.
התפילה הקבועה ע"פ לשון חכמים היא מכוונת את עולם הרגש של האדם ומיישרת אותו,
זה מה שנקרא עבודה שבלב- עבודה שנעשית בלב(הלב הוא החומר של העבודה).
ולכן יש צורך בתפילה קבועה גם אם הרגש לא שם כרגע.
לא הבנתי איך דבריך הובילו אותך למסקלשם שבו ואחלמה
המעלה של התפילה שאתה מדבר עליה (בשם הרב קוק מן הסתם) היא רק כשהתפילה היא בכוונה
לא בהכרחmatan
התפילה היא תמידית זה הרב קוק בהקדמה לעולת ראי"ה- את התפילה הזו אנו רוצים לחשוף.
תפילה על פי הרב קוק היא עבודה שבלב- במשמעות של עבודה שפועלת על הלב,
הפעולה שהיא עושה היא חשיפה של התפילה הפנימית של הנשמה.
גם אם האדם כרגע מתקשה בלחוש את התפילה הפנימית הזו- היא קיימת, וגם אם הוא מתפלל בלי כוונה,
אז התפילה שלו חושפת את הרובד הפנימי הזה.
התפילה כעבודה שבלב- מיישרת את עולם הרגש של האדם, במיוחד על פי נוסח החכמים- ולכן גם אם
לא מכוונים בדיוק בתפילה- הפעולה של יישור עולם הרגש, פועלת את פעולתה.
כמובן שככל שתגדל הכוונה כך תגדל ההשפעה בשני המישורים(שהם אחד- חשיפת התפילה הפנימית,
ויישור עולם הרגש)- אבל גם ללא כוונה יש השפעה חיובית כזו.
ושוב- הדברים בראשי פרקים, צריך ללמוד בפנים ולעבור תהליך עצמי בשביל לדעת אותם באמת....
כן בהכרחלשם שבו ואחלמה
אם אתה מתפלל בלי כוונה אתה רק מתרחק מיישור הלב ורק מתרחק מתפילת הנשמה,
מה שחושף את התפילה הפנימית של הנשמה זה התפילה בכוונה,
אדם שמתפלל בכוונה לאט לאט מתקרב לתפילה הפנימית שבו
נכון שהעבודה היא לכווןmatan
אבל התפילה עצמה, גם בלא כוונה היא בעלת ערך, במיוחד על פי נוסח חכמים,
עצם אמירת לשון חכמים כבר פועלת את פעולתה, אם בכוונה מועטת, מעט אם בכוונה רבה- הרבה.
גם ללא שום כוונה, יש פעולה לתפילה בלשון חכמים- כגוף בלא נשמה, אבל זה לא שום דבר.
אתה קבעת שתפילה ללא כוונה פוגעת ביושר הלבבי של האדם, אני מבין אחרת את מה שלמדתי.
שוב- הדברים נאמרים בראשי פרקים.
תודה רבה על הדברים היפים !! עושה חשק להתפלל..כוחות שמימיים
בגלל שהתפילה עצמה פועלת לרכך את הקושי הזה...מאמע צאדיקה
עצם קיום החובה הוא דבר בעל ערך עצום מכמה סיבותלשם שבו ואחלמה
דבר נוסף, אם זאת החובה אז זה אומר שיש לזה ערך נוסף מלבד הערך שמובן בשכל שלנו, ויצכן שהערך הזה לא תלוי בכוונה.
קיום החובה הוא חשוב גם כי אי קיום החובה זו עברה
גם יש על זה שכר
עדיף מעט בכוונה מאשר הרבה ללא כוונהyagel
כל עוד זה לא עובר על ההלכה של החיוב שלך. ככה הרב שלי אמר..
לכוון בעיקר ב מגן אבות והשיבה שופטינו. ע"פ ההלכה אין חובהכהנא צדק!אחרונה
לכווון בכל התפילה אלא בברכה ראשונה של עמידה, ופסוק ראשון ושני של ק"ש,
שלום..לא יודעת אם זה ה המקום אבל חיבת דעת תורהאמאשלהבייבי
מתוךאמאשלהבייבי
כל קירבה בזמן כזה פוגע בשניכםמושיקו
לדעתיימ''ל
לא שייך לשתף מישהו, גם כי הרמה הרוחנית שלו זה עניין שלו מול עצמו וגם כי בכלל לא ברור שזה יועיל במשהו.
לגבי הנגיעה - בלי קשר לנידה אסור לו לגעת בך כשאת לא רוצה, גם בזמני טהרה, את יכולה לומר לו שאת לא רוצה שהוא יגע בך בזמנים האלה ואת מבקשת שיכבד אותך (שוב - בלי קשר לזה שזה אסור לו שבזה את לא צריכה להתערב אלא כי זה הגוף שלך וזכותך לא לרצות).
רוב הנשים מתלוננות על ההפךשפיפול
מה יעזור לשתף מישהו?ארץ השוקולדאחרונה
מדובר בחיים הפרטיים שלכם, תנסו לשוחח על זה ביניכם ולתקן את הדרך אבל אין סיבה שזה יועיל לו או לך לשתף נוספים אז אינני רואה סיבה לשתף...
מקלחת בתשעת הימים.עולה בשביל
אני שואל, אולי גם השתנו הדורות בקשר למקלחת במים קרים, היום לכולם יש דוד ואין כזה דבר מקלחת שלא במים חמים. אין שום הנאה במקלחת במים חיים אלא זה בסיסי ביותר, ולהתקלח במים קרים זה סתם סבל, ולא המנעות מהנאה יתירה...
מדובר על מנהגתקוות עולמים
לא הלכה מפורשת. אפשר להתקלח בכל תשעת הימים, במים חמים או קרים או פושרים. אתה יכול להחמיר ולהקל כרצונך. אתה יכול בכלל לא להתקלח, אתה יכול להתקלח עם מי מזגן, מה שבא לך. זה לא באמת משנה, הלכה אין פה.
גם במקווה אפשר לטבול במים פושרים או חמים וזה בסדר גמור. למרות זאת, יש כאלה שטובלים אך ורק במים קרים. קיצר, אין פה שום עניין של הנאה או סבל, חמים, קרים, מה שבא לך. מה גם, אני לא יודע כמה גברים כבר כל כך נהנים ממקלחת, אבל אולי זה רק אני. מתרחצים ויוצאים. פעם אולי מקלחת הייתה אירוע מיוחד ומשמח, היום אנחנו כבר רגילים ושוכחים להעריך את כל מנעמי החיים ופלאי הטכנולגיה, כך שצריך לזכור שגם מנהגים, צריך להתייחס אליהם לפי הזמן והמקום.
דבר אחרון, צריך לזכור שהבריאות הנפשית והרווחה הפיזית והמנטלית הם דבר חשוב מאד. יש למשל אנשים שנוהגים לא לשמוע מוזיקה בכלל בשלושת השבועות. המגן אברהם כתב בפירוש שאין עם כך בעיה ומוזיקה מרגיעה ותורמת לנחת הרוח וליישוב הדעת של האדם לפעמים. כך שאם יש אנשים שממש קשה להם עם מים קרים, או שעבר עליהם יום נורא, או שהם חולים, ומקלחת עם מים חמים תעזור להם, גם אם אשכנזים מחמירים ומקפידים מבית, בוודאי שמותר וצריך. למרות ששוב, כל אלו בכלל מנהגים ולא הלכה, כך שאחד יכול להחמיר עד השמיים ואחד יכול בכלל לעשות כלום, ושניהם יהיו בסדר.
מנהג הוא דבר שמחייבסביון
אני יודענער גבעות מצוי
שמותר להתקלח במים פושרים. זהו.
^^^סביון
אשכנזים היו חיים באירופה בקור,היום בישראל אי-אפשר שלא להתקלחdvirm1
בכזה חום. ואלה שלא אכפת להם מזה, גם הם חייבים להתקלח, ש"גדול כבוד הבריות שדוחה לא תעשה שבתורה" (גמרא ברכות דף יט עמוד ב).
אבל תשעת הימים נועדו לאבל על החורבן, ולכן כיוון שמקלחת במים פושרים מספיקה, יש בכך משום מנהג אבל שלא להתקלח במים חמים, וגורם לתזכורת על חורבן המקדש.
עיקר המנהג זו רחיצה להנאהמושיקו
לכן זה שייך כיום
להתקלח, אבל לניקיון ולא להנאה
נפק"מ לחום המים סוג הסבון וכו
וכן זמן המקלחתdvirm1
כמובן שמי שלא מתקלח עובר על איסור תורהלשם שבו ואחלמהאחרונה
בלי קשר לבין המצרים..שאלה הלכתית בענייני מוסיקהרחלולו
ראשוני אשכנז משום מה נעדרים מהרשימה?ארץ השוקולד
הכוונה לשולחן ערוך בהלכות שבת?
מחפש מקור באגרות קודש, בו הרבי מוכיחיהודי
מכמה מקומות שהרמב"ם למד זוהר..
מישהו/י מכיר?
תודה רבה!
שמעתי בשם הרב מדארdvirm1
שהרמב"ם לא הגיע לקבלה, ומשמים כיוונו כך, שאם היה מגיע לקבלה, היה מפשט אותה כ"כ, כי היה פשטן גדול.
לא יודע אם זה קשור.. אבל לא נראה לי שיש פה הרבה חב"דניקים.
הנה המקורותימ''ל
ח"ב עמ' רמז אגרת רחצ ועמ' שפו אגרת שצט, וח"ג עמ' רכד-רכה אגרת תקנא הערה ג
בכל אופן, ברור שהרמב"ם לא למד זוהר, לא מהכתב ולא בעל פה. זה נוגד את רוב כתביו והוא גם כותב מפורש במורה נבוכים שהוא לא קיבל סודות מאף אחד.
בהתוועדות ש"פ בלק תשמ"ח גם מופיעמושיקואחרונה
שכו"כ ענינים בספרו של הרמב"ם מקורם בספר הזוהר
תכלתקמנו ונתעודד
בס"ד
מישהו פה מכיר ויכול להסביר את שיטתו של הרב שבתי רפפורט בקשירת התכלת? תודה!
גם אני אשמח להסבר..נחמיה17
למרות שזה אכן די "גדולות לשרשור פשוט" לדעתי...
מסתבר שזה בן-איש-חיקמנו ונתעודד
מה?נחמיה17אחרונה
יש איזה עניין כזה שלא מציירים ב9 הימים?נערת טבע
לא, ניתן לציירארץ השוקולד
מה שחיפשת היה כפי שצועד אמרארץ השוקולד
מאמרשל הרב מלמד הסוקר את דיני תשעת הימים
http://www.yeshiva.org.il/midrash/3812
תודה!!נערת טבע
לא. רק בחול המועד אסורdvirm1אחרונה
יש חמש ברכות שאמורים לברך אזט'
לא כל הברכות קשורות בהכרח עם מלך המשיח בעצמו, אלא עם כלל המאורעות שיזדמנו אז יחד.
שהחיינו - כשנראה את המשיח, דבר הראשון הוא שהחיינו, במכל שכן מראית פני אדם שלא ראהו שלושים יום[1].
גאל ישראל - על גאולת ישראל מהגלות המרה[2].
שחלק מחכמתו ליראיו - שהרי המשיח הוא חכם גדול - שילמד תורה אפילו עם האבות ומשה רבינו.
שחלק מכבודו ליראיו - כדין הרואה מלך ממלכי ישראל.
חכם הרזים - כדין הרואה שישים ריבוא מישראל (וודאי יהיו שם יותר).
http://chabadpedia.co.il/index.php/הברכות_בראיית_פני_משיח
לגבי ה''שהחיינו''פלוניאואלמוני
שכתבת ''במכל שכן מראית פני אדם שלא ראהו שלושים יום'' לא נראה לי שהק''ו הזה קיים, כי הרי ברכה זו מברכים על מישהו שאתה מכיר מעיקרא. אם אתה רק מתכתב עם מישהו ופתאום מכיר אותו פיזית, כמיטב ידיעתי לא מברכים (חוץ מהעובדה שהסכימו הפוסקים שלא לברך זאת היום).
אשמח למקור.
כל טוב
ולו ידעתי... מקפיץנער גבעות מצויאחרונה
דרכי השגהשפיפול
רוב האנשים לא מאמינים שהספר הזה קיים.
הם צודקים.
הרב יורוויטש נפטר זמן קצר אחרי שהתחיל לכתוב את "דרכי ההשגה" ונותרו בידינו עמודים בודדים שהם בקושי הקדמה.
אבל עצם הניסיון ראוי לציון.
היה רב רציני , תלמיד חכם אמיתי , שטען שהוא יכול להנחיל את הידע שיביא ליכול נבואה.
שטען שהיהדות יכולה להתמודד עם עליונותן הרוחנית של תורות המזרח.
שטען שקיימים כלים יומיומיים וזמינים שניתן באמצעותם למדוד את רמתו הרוחנית של האדם ולפענח את מבנה הנשמה.
היה אברהם יורוויטש , גדול בענקים , נדיר מכל אוצר.
היה, היה ומת.
יהי זכרו ברוך
אפשר קישור למקום שמפרט יותר?צריך עיון
מיוחד במינותקוות עולמים
צריך כמובן לא לשכוח לציין שהוא היה בשר מבשרה של חסידות תולדות אהרון, ועם זאת עיקר עניינו היה בתורת ברסלב. כנאה לכל צדיק אמיתי, הוא היה עמוק בתוך הממסד ומעורב עם כולם כשידו בכל, ועם זאת לחלוטין עמד מחוצה לו והיה אינדבידואל מיוחד שראוי לנו לזכור וראוי שבנינו ובני בנינו יזכרו.
בין שלל עיסוקיו הוא גם היה הרבליסט ותרופותיו מוכרות בקרב הציבור של מאה שערים. בקיצור, הוא היה רחוק מאד מהרב הטיפוסי שהייתם מצפים למצוא בחברה החרדית, הן בידע שלו והן באישיות שלו.
היו לו רעיונות מעניינים וייחודים שלא הרבה התייחסו אליהם, כמו העניין שכל מה שאדם רגיל בו [גם אם זו למוד ותפילה וכו' או רחמים עצמיים על נפילות] ונח לו ומוכר לו, זה לא כל כך נחשב כעבודת השם.
https://he.wikisource.org/wiki/%D7%93%D7%A8%D7%9B%D7%99_%D7%94%D7%A9%D7%92%D7%94
זה הקונטרס של דרכי השגה.
אהבתי את דבריך על הקשר לזרמים אחריםארץ השוקולד
ליורוביץ' היתה תכונה מדהימהשפיפול
בכתבים שלו הוא תוקף פעם אחר פעם את הקנאים ואת התרבות שלהם והפשקווילים והחרמות וההפגנות.
הוא בז להם ומלגלג עליהם ומצד שני, הוא שם , הוא דיין בבד"ץ והוא חסיד מאה שערים אופייני , עם השטריימל והגלימה המפוספסת .
הוא לא יצא משם אף פעם אל העולם , אלא נולד שם ומת שם.
אכן תכונה מדהימהארץ השוקולד
ייתכן שאתה צודקשפיפול
אבל אני סבור שהוא ראה את החברה סביבו כמיקרוקוסמוס ולא חש צורך לצאת משם.
זה לא עד כדי כך משנה, יורוביץ' נולד ומת במאה שערים , אבל העקרונות שהוא גילה יכולים להשפיע בכל מקום בעולם.
אני אביא לכם דוגמא בהזדמנות.
הוא לא היחידתקוות עולמים
יש עד הרבה כמוהו. לקדש את הבדידות ואת ההסתגרות והנחשלות זו לא הדרך. צריכים להיות מעורבים עם כולם ועם הכל. יש אנשים בלי כיפה שהם הרבה יותר דתיים מאנשים עם כל התחפושת ועם כל הדיפלומות וההסמכות והייחוסים. הדת לא אמורה לפלג וליצור קרעים ושסעים ושנאה. אלא לתת לנו להבין שבעצם כולנו אותו הדבר.
הטבע של אלוהים נמצא בכל אחד מאיתנו. עיקר האמת של אלוהים – האמת והחסד שלו. זו המודעות של היקום כולו, חסד, אהבה. כך העולם צומח ומתפתח, טכנולוגית, חברתית, וכיוצא באלו. מה שהאדם היחיד צריך לעשות זה בסך להתחבר לאמת של היקום, לחסד.
הנה חלק מממכתב של אינשטיין לבת שלו:
... "כשהצעתי את תורת היחסות, מעטים מאוד הבינו אותי, ומה שאני אגלה עכשיו לאנושות כנראה גם מתנגש עם חוסר ההבנה ודעות קדומות בעולם.
אני מבקש ממך לשמור על המכתבים כל עוד יש צורך, שנים, עשורים, עד שהחברה תתקדם מספיק כדי לקבל את מה שאני אסביר בהמשך.
יש כוח חזק ביותר, שעד כה המדע לא מצא הסבר רשמי. זהו כוח הכולל ומפקח על כל האחרים, הוא פועל מאחורי כל תופעה הפועלת ביקום ועדיין אינו מזוהה על ידינו.
כוח אוניוורסלי זה הוא א ה ב ה .
כאשר מדענים חיפשו תאוריה מאוחדת של היקום הם שכחו כוח בלתי נראה החזק ביותר.
האהבה היא אור, שמאיר את מי שנותן ומקבל אותה.
אהבה היא כוח משיכה, משום שהיא גורמת לאנשים מסוימים להרגיש משיכה לאחרים.
אהבה היא כוח, כי זה מכפיל את הטוב ביותר שיש בנו, ומאפשר לאנושות שלא תדעך באנוכיות העיוורת של ברואיה. אהבה נחשפת ומתגלה.
עבור האהבה אנו חיים ומתים.
אהבה היא אלוהים ואלוהים הוא אהבה.
כוח זה מסביר הכל ונותן משמעות לחיים. זה המשתנה שממנו התעלמנו במשך זמן רב מדי, אולי כי אנחנו מפחדים מאהבה כי זה האנרגיה היחידה ביקום שהאיש לא למד לשלוט בה כרצונו.
לתת נראות לאהבה, עשיתי את חילוף פשוט במשוואה המפורסמת ביותר שלי.
אם במקום E = mc2, המקובל עלינו כי ניתן להשיג את האנרגיה כדי לרפא את העולם דרך אהבה מוכפלת במהירות האור בריבוע, אנו מגיעים למסקנה שהאהבה הוא הכוח החזק ביותר שיש, כי אין לה גבולות.
לאחר הכישלון של האנושות לעשות שימוש ולשלוט בכוחות האחרים של היקום שהופנו בסופו של דבר נגדנו, דחוף שנזין את עצמנו עם סוג אחר של אנרגיה ...
אם אנחנו רוצים המין שלנו ישרוד, אם ברצוננו למצוא משמעות בחיים, אם אנחנו רוצים להציל את העולם ואת כל היצורים החיים בו, אהבה היא התשובה האחת והיחידה.
אולי אנחנו עדיין לא מוכנים לעשות פצצה של אהבה, מכשיר חזק מספיק כדי להשמיד את השנאה, האנוכיות ותאוות בצע שתהרוס את כדור הארץ כולו.
עם זאת, כל אדם נושא בתוכם גנרטור קטן אך רב עוצמה של אהבה בו יש אנרגיה שמחכה להשתחרר.
כאשר אנו לומדים לתת ולקבל אנרגיה אוניברסלית זו, ליזרל היקר, אנו מצהירים שהאהבה תנצח הכל, היא מסוגלת להתעלות מעל הכל ומעל האין, משום שאהבה היא תמצית החיים.
אני מאוד מצטער שלא הייתי מסוגל לבטא את מה שהיה בליבי, שפעם בשקט עבורך לאורך כל חיי. אולי זה מאוחר מדי להתנצל, אבל כיוון שהזמן הוא יחסי, אני זקוק להגיד לך שאני אוהב אותך ובזכותך הגעתי לתשובה המוחלטת! ".
האבא שלך אלברט איינשטיין"
האמת היא, שהמכתב הזה הוא שום דבר מיוחד או מעניין מדי. יהודים אחרים הבינו את זה לפניו, אבל קצת קשה היה לקדם את הרעיון הזה, כשרצחו וטבחו והתנכלו להם כמעט בכל מקום בעולם. לעומת זאת רעיונות כמו של הבודהיסטים שהעולם הוא סבל, את זה גם לא היית צריך לספר להם.
העניין הוא לעשות צוהרים לתיבה. להיות קשור ומעורב לכל קבוצה, לכל צבע, לכולם. טוב, לא לכולם, יש באמת כאלה שאי אפשר לסבול אותם, אבל אתם מבינים את העניין. תן וקח, זה צו החיים. להשפיע, לקבל , כך תהיה אילן שעושה פירות. מכולם אפשר ללמוד ולהפיק תועלת, ולכולם אפשר לתת. אם כל לומדי התורה וההלכה היו שומרים את עיניהם באמת [הכוונה היא לשמירת העיניים האמיתית, להסתכל בעין טובה על החבר] אז לא היו לנו הרבה בעיות. לסטרא אחרא יש כח ואחיזה רק כשיש שנאה ומחלוקת.
הסיבה שאין הלכה ברורה בדורנו היא בדיוק בגלל זה. שכבר מאות שנים אנחנו בתהליך מתמשך של התמעטות והחלשות הלבבות.
אם כל אחד היה מתאמץ ומתיגע להסיר את כל הקליפות, את השנאה ואת המחלוקת, את תאוות הכבוד והשררה, הקנאה והתחרות, והיה לומד בלי פניות ומחשבות זרות – הייתה הלכה ברורה. זה העניין של התקן את עצמך וכו', וקשוט עצמך קודם וכו'. כי רק ברגע שאתה מתקן את עצמך קודם וקושט את עצמך קודם אתה באמת יכול לנהל קשר אמיתי עם האחרים.
והעיניים והלב קשורים. ורבי נחמן אמר שהמשפט תלוי בלב. לכן ככל שמטהרים את לבנו יותר – כך אין מחלוקת – ועל ידי שאין מחלוקת – אין אחיזה לסטרא אחרא. ואז יש הלכה ברורה.
זו מציאות נשגבת ורחוקה. לעת עתה אפשר להסתפק בכך שאנשים פשוט לא יאבקו וילחמו עם העולם ועם אחרים. עדיף לראות אנשים כמו שהם, להפסיק עם ההרגל המנסה לכפות עליהם הבנות ודעות שלך או שספגת מאיפשהו. להיות דינמי קצת, לא להלחם בלבות האנשים, אלא לקנות אותם .אנשים נותנים יותר מדי קרדיט לשכל. אף אחד מלבד פלצנים ופרופסורים טרחנים אוהב ויכוחים של פרקטיקה וטקטיקה שמדיפים ריח חריף של אינטלקט. הטבע האמיתי של כולנו הוא להיות פשוטים ולאהוב אחד את השני, ולראות מעבר לחיצוניות ולקליפות. טוב להיות במקום שפחות נאבק עם העולם, ויותר אוהב ומתמסר.
אברהם לא נלחם ולא נאבק עם נמרוד. היה משחק איתו, היה הולך ברחובות וצועק כמו משוגע 'ה' הוא האלוהים!'. להתרכז בעצמנו, לעשות את מה שאנחנו יכולים ויודעים לעשות, לומר מה שצריך לומר, לעשות מה שצריך לעשות, ולמי אכפת מה אחרים אומרים.
בקיצר, זו תכונה שכולנו צריכים לפתח. להיות בפנים ולהיות בחוץ, להיות עם אחרים, ולמצוא גם זמן להיות לבד. זה שומר על איזון נכון. למרוד, להאבק, להלחם, לרוב זה רק מזיק.
ברור שיש לי בעיה עם כל העיוותים והסילופים שעושים לתורות שבכתב ובעל פה, וכמובן שיש לי בעיה עם כל מיני טכסי הפרשות חלה שמארגנות כל מיני רבניות שעושות קופה מחילוניות וחוזרות בתשובה תמימות, וכמובן וכמובן שיש לי בעיה עם רבנים שקרנים ומטרידים, יש לי בעיות עם הרבה דברים. אני לא אתחיל לספר מה ואיך כי זה הוצאת לעז ולשון הרע ואת זה אני עושה מספיק, בלי לעשות תשובה. אבל אם יבוא אליי איזה קוקו ויתחיל לספר לי שיש אחד שקוראים לו 'הצדיק ממגדיאל' והוא האמת וצריך להתקשר אליו בתפילה, ולתלות תמונה שלו בבית, ולתת לו צדקה, אני לא אסתור אותו. אני אגיד לו כן, נכון, בטח. אולי אפילו אתפלל איתו. אבל בפנימיות הלב שלי, אני אפיל את הצדיק ממגדיאל ואת כל הרבנים השקרנים ואת הכל.
אפשר לללמוד מהקיסר יו הגדול עליו השלום נגד ההצפות הקשות שאיימו על סין בימי יאו ב2255 לפני הספירה. 'נדמה שהגלים עולים עד השמיים. הם הציפו את הגבעות והגיעו אף לפסגות ההרים הגבוהים. יו הורה לבנות תבות גומא בעזרתן יכול היה להגיע להרים. הוא פילס את דרכו ביערות וסבכים לעבר הפסגות, והסתכל סביב למצוא את הכיוון יזרים את כמויות המים האדירות אל הים'. כך לשון הכתוב. הוא התאים את עצמו לזרם, וכך יכל, בעזרת התעלות, להפנות את המים לים ולייבש את הארץ. חשוב שאדם יתאים את עצמו לזרם של העולם, ולדאוג לכך שיקשיבו ל ושהוא יצליח.
להיות עם רגל אחת בעולם התוהו, ולהיות עם רגל אחת בעולם התיקון. מצד אחד, להיות כמו כולם, ללכת עם זרם, לדעת לעשות הכל באהבה ולא לשבר ולחרף ולהרוס ולזעוף. אפשר לפול על ידי כך בתוגה, ביאוש, בחרון, ומתוך קצף - ברשע, בזדון, בשפלות, בכיעור, בתיעוב, בהירוס, בכל רע. ומצד שני להיות אינדבידואל, ולהגשים את הדרך שלך, בלי להתחשב באחרים. אחד היה אברהם, ואין העולם נברא אלא בשבילי וכו' וכו'.
אי אפשר בלי משהו מדבריותקוות עולמיםאחרונה
'אחת מהמטרות העיקריות בעבודה רוחנית, שישלוט הרוח על החומר, לידע שאין ב' דברים שאחד קרוי חומר והשני קרוי רוח, אלא הם דבר אחד, וכל החומר הנראה לעיננו אינו אלא הרוח בעצמו, שירד והשתלשל עד שנתעבה ונתגשם... וביאור הדברים, שכל דבר גשמי בשורשו הוא רוחני וכנ"ל, והכוונה שבשורשו הוא רוחני, שגם כיום הוא רוחני רק שבהסתכלות גשמית רואים חומר, אך אם יסתכל האדם בעיני שכל, אז גם כעת יראה את הדברים בצורה רוחנית... ועבודת האדם שכאשר הוא מתעסק בהם באכילה ושתיה ומלבושים, צריך להעלותם מבחינה גשמית לבחינה רוחנית'. [ערבות נחל, עמודים 184-188]
ואכלת, ושבעת, וברכת! מסביר רבי נתן מברסלב זיע"א, שהעניין הוא דווקא להגיע ולברכת, להעלות את בחינת החומר לבחינת רוח.
אני אכתוב לך משהושפיפול
אברהם יורוביץ' נולד בכ"ח ניסן תש"ח למשפחה של חסידי תולדות אהרן.
עוד בגיל צעיר נחשב לכישרון יוצא דופן וזכה להתמנות לראש הכולל של תולדות אהרן .
מעבר לזה הוא ושני אחיו אליעזר ואפריים מנדל שימשו כדיינים בבד"ץ העדה החרדית בירושלים.
בזמן הפיצול בתוך חסידות תולדות אהרן, אברהם יורווויץ' עזב אותה, אבל לא כדי להצטרף ל"תולדות אברהם ויצחק" אלא כדי להקים בית מדרש עצמאי שנקרא "אהל מנחם ויטפסק" , שכנראה היה ניסיון להחיות את חסידות ויטפסק.
לאחר שהקים בית מדרש עצמאי, גיבש יורוויטש תפיסה חדשה בתורה החסידית, שהייתה מקורית ונמרצת.
בקווים כללים, יורוויטש שם את הדגש על עבודת מידות אינטנסיבית , תוך התעלמות מההווי החסידי המקובל שכולל בעיקר אינטראקציות חברתיות היררכיות.
בשנותיו האחרונות , חשף יורוביץ' את נטייתו לברסלב וביקר מספר פעמים בציון רבי נחמן באומן. הספר האחרון שלו שיצא בשלמותו "ערבות נחל" הוא פירוש על ליקוטי מוהר"ן.
יורוביץ' נפטר בגיל 55, באופן מפתיע , והובא למנוחת עולמים בא' ניסן תשס"ג בחלקת "תולדות אהרן" בהר הזיתים.
מפעל חייו של יורוביץ' הוא ללא ספק הספר "עבודת אברהם" , שהוא פירוש רוחני מבריק לכל פרשות השבוע. את הספר והוציא בנו , הרב צבי ירוויטש , שהתמנה אחריו לראש בית המדרש של ויטפסק.
שנים מתלמידיו הבולטים של יורוויטש , הרב ישראל מאיר ברנר , והרב עופר ארז, נחשבים היום למנהיגים מרכזיים בחסידות ב רסלב.

