מה דעתכם? אם לחם הפנים היה נשבר או מתקלקל באפיה האם משפחת גרמו היו אוכלים אותו או היו קוברים אותו?
(משיחה עם אנשים בעלי רקע תורני עלה שסביר להניח שהיו קוברים אותו אע"פ שלא הועבר לבית המקדש ולכהנים)
מה דעתכם? אם לחם הפנים היה נשבר או מתקלקל באפיה האם משפחת גרמו היו אוכלים אותו או היו קוברים אותו?
(משיחה עם אנשים בעלי רקע תורני עלה שסביר להניח שהיו קוברים אותו אע"פ שלא הועבר לבית המקדש ולכהנים)
כל עוד לא הוקדש אני לא רואה סיבה לקבור
אם אני זוכר נכון התנור הוא כלי חול ואינו כלי שרת שמקדש את הלחם, אז מסתבר שהוא חול
(וגם אם יש לו קדושת דמים, יכולים לפדות אותו. למה סתם לקבור אותו ולהפסיד את ההקדש)
איך עשו את מנורת הזהב מקשה אחת (שמות ל"ז:17)?
2 דרכים אפשריות:
בטכניקת השעווה האבודה (http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9E%D7%98%D7%9E%D7%95%D7%9F_%D7%A0%D7%97%D7%9C_%D7%9E%D7%A9%D7%9E%D7%A8)
ב"פיסול" צורת המנורה בפיסות קליפות עצי שיטים ואז מורחים על הצורה טין בזהירות, הטין מתקשה ואז שורפים אותו. ואפשר לצקת בפנים את הזהב למנורה. אם המנורה יוצאת שחורה (בגלל פיח הקליפה) משייפים ומחליקים אותה עד שכל השחור יוצא והיא מבריקה.
איך עשו שמנורת הזהב וכליה יהיו בדיוק כיכר זהב אחת (שמות ל"ז:24)?
כיכר זהב הייתה 3000 שקלים שהם 28.8 ק"ג
קודם עושים את כלי המנורה בנחת ומחשבים איזה משקל נותר.
"מפסלים" את המנורה מדונג\שרף שיטים או בקליפות שיטים.
במדבר יש אבנים.
לאבן יש משקל סגולי שונה מזהב.
הם שקלו כמה אבנים מול חתיכת זהב עד שהגיעו לתוצאה- איזה נפח אבנים ייתן נפח זהב מסוים שווה במשקל.
לקחו את המנורה המפוסלת והשכיבו אותה במאוזן על הארץ. כל זרוע מול שמו אותו נפח של אבנים שמתאים בערך למשקל (הנפח של) חוליה\כפתור מסוימים. לוקחים את כל האבנים מכל המנורה ביחד שוקלים אותם ומגיעים למסקנה אם המשקל של המנורה שפוסלה דומה למשקל שצריך להיות.
*אם המנורה פוסלה מדונג\שרף זה היה יותר קל! לקחו דונג ושקלו אותו מול זהב לדעת מהו נפח הדונג שיוצר משקל זהב מסוים. ואז הכפילו את משקל המנורה בדונג בשיעור שבו הזהב כבד (זה פי 20!) וידעו אם פסלו נכון. היו מנסים שיהיה יותר משקל מכיכר כדי שיהיה מרחב טעות.
זה היה תהליך של ניסוי וטעייה בשלב הפיסול או היצירה.
כאשר המנורה הייתה מוכנה וקרה שקלו אותה מול המשקל המתוכנן ואז מה שהיה עודף היו מסתתים מהבסיס עם אבן קשה (כי הזהב הוא רך וניתן לסיתות בקלות). שימו לב שלא נתנו שום הוראות לגבי צורת הבסיס וגובהו (שמות ל"ז: 17-24).
שיש בעיה אמיתית מבחינה טכנית איך לבנות את המנורה
עם 28.8 ק"ג זהב קשה מאד לבנות מנורה בגובה י"ח טפחים
הקנים יוצאים דקים מדי ונראה לי שהם לא יחזיקו את משקלם
(שהרי הזהב הוא רך ואם מדקקים אותו מדי הוא מתעוות)
)אתה יכול לכתוב דעתך אבל לא לזלזל)אם בתנ"ך קיים איסור של לא תנחשו, מדוע זה לא תקף גם לגבי האיגרות קודש?
שבאגרות קודש יש משום לא תנחשו.
פתחת פעם אגרות קודש? קראת מכתב מהרבי?
אם היית פותח, בוודאי היית רואה שהרבי מחזק במכתביו את הכותבים, באמונה בה' ובכל ענייני תורה ומצוות. מכתביו נוגעים בקשת רחבה מאוד של נושאים, החל ממדע ואמונה וכלה ביעוץ וברכות בכל עניינים גשמיים.
[זוהר, תנ"ך, ועוד]
זה לא חידוש שחב"ד המציאו.
האם כל תשובה אכן הגיעה מהרבי? לא ניתן לבדוק זאת, מפני שהחסידים טוענים שגם אם התשובה לא קשורה לשאלה, הרי שזה בדווקא כך.
המכתבים של הרבי שלהם זה לא דבר קדוש. וחס וחלילה בכלל להעלות על הדעת להשוות את המכתבים שלו לספרי קודש.
למה בכלל שאלו את השאלה המשוהב ?
בגלל שרוצים שנחשוב על חב"ד !!!!
למה לחשוב על חבד יותר מאשר על ויז'ניץ, סלונים גור, יהדות תימן , אירן וכו' ?
אין שופ סיבה הם לא משהו מיוחד.
אבל הדרך שלהם זה לכתוב בכל פורום על חבד שיחשבו עליהם כל היום ואולי חלק יתחלקו ויגיעו אליהם.
החלוקה לפי הניקוד ולפי הטעמים :
אשר קרך בדרך ויזנב בך כל הנחשלים אחריך ואתה עיף ויגע. ולא יָרֵא אלקים .
שימו לב היוד של "ירא" בקמץ כלומר עמלק זינב בנו את כל הנחשלים כשהיינו עייפים ויגעים , והוא עמלק לא פחד מה' .
דרשנים אוהבים לשחק במלים ונותנים לפסוק "פרוש" בלתי אפשרי כאילו כתוב :
אשר קרך בדרך ויזנב בך כל הנחשלים אחריך . ואתה : עיף ויגע ולא יָרֵא אלקים .
כלומר זה הגיע ליהודים , כי לא היהודים לא היו יראים מה' !
זה ממש נגד הניקוד , כי אם "לא ירא אלוקים " זה תאור של בני ישראל. היוד של 'ירא' היתה מצריכה להיות בשוא כמו שנאמר לאברהם "עתה ידעתי כי ירא אלוקים אתה ". בראשית כב יב. אבן עזרא מסביר זאת שלא נטעה ונחשוב כי "לא ירא אלוקים מכוון לבני יחשראל. גם ר"י מדגיש ש ולא ירא אלוקים מכוון למצרים. שניהם הרגישו צורך להדגיש זאת כי אולי כבר בזמנם היו דרשנים שהשתעשעו והצמידו רעיונות לפסוקים כשהפסוק ממש לא אומר את זה.
גם משונה שמוטלת מצוה על בני ישראל למחות את זכר עמלק כשבני ישראל עצמם בכלל לא יראו את ה'.
בגלל ששומעים כל כך הרבה פעמים את ה"פרוש" שהכוונה שזה הגיע לבני ישראל שלא יראו את ה' - נדמה לנו כאילו זה פרוש אפשרי , ואפילו כאילו זה הנכון.
דבר דומה קרה למדרש חז"ל "מעשה ידי טובעים בים" נדמה לאנשים כאילו מעשה ידי הם המצרים וכאילו ה' מצטער שהם טבעו. האמת היא שהכל מדובר על בני ישראל שהיו בסכנה . כתבתי על זה כאן : http://tinyurl.com/dlpl9c
בס"ד ובהשתדלותי
בספר שמות, פרק י"ג פ"ס י"ג כתוב: "וכל פטר חמור תפדה בשה, ואם לא תפדה וערפתו, וכל בכור אדם בבניך תפדה"
אם אני מבינה נכון, מדובר פה על מצוות פדיון הבן. מצווה זו אם כן, ניתנה ממש בסמוך ליציאת מצרים - הרבה לפני חטא העגל ופסילת הבכורות לעבודה במשכן/בית המקדש.
בספר במדבר פרק ג' פ"ס מ"ד-נ"א מתואר הליך פדיון הבכורות ע"י בני שבט לוי - אם ע"י אחד מהלויים או ע"י 5 סלעים - וכך הוחלפו הלויים בבכורות. אם אני מבינה נכון, זו לא מצוות פדיון הבן המתוארת בספר שמות פרק י"ג - או שבאמת לא הבנתי נכון, ופה באמת קיימו את מצוות פדיון הבן (כפי שמוכר לנו כיום?)
בהנחה שבאמת שני הארועים שהזכרתי למעלה אינם קשורים זה לזה, מדוע אם כן, לא פודים את הכהנים והלויים הבכורים, הרי גם הם נכללים ב"בכור אדם"? ועוד, למה לא פודים גם את מי שאמו בת כהן או בת לוי?
בס"ד ובהשתדלותי
אבל גם הבכורים הם קודש לה'. בעצם - אם הבכורים לא היו חוטאים, הקב"ה לא היה מצווה על פדיון הבן?
ברור ש"וכל בכור אדם בבניך תפדה" מדבר על פידיון הבן
והשאלה שלך מה שייך פדיון לפני שנפסלו הבכורים לעבודה היא קושיא עצומה.
אני מחפש חומר.
הפדיונות.
אני חושב שיש בדבריהם תשובה לשאלה כפי שהצגת אותה, אבל אני לא בטוח שזה מספיק כדי לענות על השאלות של פותחת השרשור.
(הסתכלתי עכשיו - הרמב"ן שמתייחס לזה נמצא בשמות יג יא, כמדומני שהספורנו מתייחס לזה גם בשמות וגם בבמדבר)
לפי הרמב"ן (ורשב"ם והחזקוני) באמת המצוה הזאת נאמרה על שם סופה, שכבר ידע הקב"ה שעתידים לחטוא בעגל
והמצוה הזאת לא נהגה במדבר אלא רק כשבאו לארץ ישראל, וממילא כבר מעכיו ה' אומר להם לפדות בכורות כי הוא יודע שהם יחטאו בעגל
לפי הספורנו (וההעמק דבר והרש"ר הירש) בהתחלה המצוה היתה לפדות בכורות כדי שיהיה מותר לבכור להתעסק גם בעבודת חולין
קרדיט
שמלכתחילה נבחרו הבכורות של אותו דור בלבד ('כל הנמצאים בישראל כיום') לעבודה, ולגבי הדורות הבאים נצטוו בפדיון. ולאחר חטא העגל הוחלפו בכורות אותו דור בלויים.
אבל באמת לא ברור לי האם בהכרח דווקא האופן בו הבנתי הוא הנכון.
כל מיני "שמות קדושים" וכאלה במזוזה,מוסיפים,אינני יודע אם יש כאלה היום אבל כניראה פעם היו כאלה,בחושבם שהמזוזה היא איזה מגן,אז להוסיף "ליתר ביטחון" עוד שמות..והם איבדו את המצווה.וזו לשונו:אבל אלו שכותבין מבפנים שמות המלאכים, או שמות קדושים, או פסוק, או חותמות - הרי הן בכלל מי שאין להם חלק לעולם הבא! שאלו הטפשים לא די להם שבטלו המצוה, אלא שעשו מצוה גדולה שהיא יחוד השם של הקב"ה ואהבתו ועבודתו כאילו הוא קמיע של הניית עצמן, כמו שעלה על לבם הסכל, שזהו דבר המהנה בהבלי העולם...'
"אמונות וסגולות" ,ושרשרתי לך ואמרתי "אני יודע ש" ולא דווקא על עין הרע.סליחה.
רק שזה עוזר בצורה שאנחנו לא מבינים (כמובן שיש סגולות שהם שטויות,
או גרוע מכך, ע"ז, אבל אני מדבר אל אלו שהם אמיתיות)
א\ותפילה זה על מישור אחר, זה עובד בהקשר של הקשר שלנו עם ה'
וכמובן שזה הדבר העיקרי והחשוב
כי הוא יחליט אם מה יהיה ומה לא.
שיתפסו בעיקר לסגולות. זה לעשות מהטפל עיקר.
שמעתי סיפור על יהודי ששאל רב את מי לקחת להיות סנדק, מצד אחד אבא שלו רוצה להיות סנדק, ומצד שני יש סגולה לקחת רב צדיק, מה עדיף?
אז הוא אמר שחבל שהתורה אמרה שיש מצוה לכבד הורים, התורה היתה צריכה לומר שיש סגולה לכבד הורים, ואז היו מתייחסים לזה יותר...
דבר דומה יש (כמדומני בחפץ חיים) שאנשים מבקשים ברכות מרבנים כאשר יש בתורה קללות וברכות שנאמרו ע"י כל עם ישראל בדורו של יהושע בהר גריזים והר עיבל על מי שמכה רעהו בסתר ולהיפך מי שנמנע מזה, ואף אחד לא מתיחס לזה
יש סגולות-שהן הבל,אמונות תפלות,שיש בהן משום דרכי האמורי.
ויש סגולות,שיש להן מקור כלשהו,אבל הן,אמונות טפלות.לא עיקר.בוודאי לא תחליף.שומר נפשו ירחק.
אלא יש לנו סגולה אמיתית,תשובה תפילה וצדקה,מעבירין את רוע הגזירה.
וכן,צדקה תציל ממות.
את רוב צרות האדם,הוא שמביא אותן על עצמו..לכן אם ינהג אדם ע"פ התורה,יחסכו ממנו הרבה צרות.ועגמת נפש.
המלצה לספר בנושא
הקב"ה הוא שיא הטוב אז למה לחפש מניפולציות???
נשמע דוגמה קלאסית לאמונות תפלות,דרכי האמורי,ומעשי כישופים..
להתרחק!
בוודאי שתפילה לה' יתברך מועילה יותר (מאיפה קיבלת את הסגולה המזעזעת?)
אבל גם תפילה זה לא בשביל לחסל מישהו שמעצבן אותנו (זה כנראה גם לא יעבוד -לא הסגולה ולא התפילה)\
אבל בהחלט ניתן להתפלל וגם להשתדל בכדי לשפר את יחסי השכנות (כמים הפנים ....)
ואולי ניתן לעשות השתדלות שיהיו פחות רעשים מפריעים (אולי אפילו לדבר על זה אם השכן שאתם תעשו השתדלות אבל בשום אופן לא מתכוונים לעוף לשום מקום ואם לא נח לו הוא מוזמן לעזוב )
היה זוג ששנים לא היה להם ילד . הלכו למקובל קטן שלוקח סכום כסף קטן והוא אמר להם להדליק נר קטן. חיכו חיכו לא נולד להם ילד.
הלכו למקובל יותר גדול שלוקח יותר. נתן נר בינוני וגם לא נולד ילד.
הלכו למקובל הכי גדול , ממש מקובל אלוקי בשמים לוקח כסף בשמים. נתן להם נר ענקי להדליק בעמוקה.
אחרי שלוש שנים התקשר ושאל מה קורה? האשה עונה לו : בשנה הראשונה ילדתי שלישיה , אחר כך תאומים , ועכשיו אני הרה שלישיה. שואל המקובל ואיפה הבעל? אומרת האשה: נסע לעמוקה לכבות את הנר.
מקורות שאוכל להיעזר להם אני אשמח מאוד. תודה!
תמיד אנחנו רגילים שאהבה זה הדבר הגדול ויראה זה הדבר השני. יראת ה' זה הרמה הפשוטה יותר בעבודת ה'. אבל אם אנחנו מעיינים בדברי הרמב"ם, זה נראה הפוך. הרמב"ם אומר בהלכות יסודי התורה- לאהוב אותו ולירוא מפניו, והיאך היא הדרך לאהבתו וליראתו? קודם כל הוא מתאר את האהבה שהוא חושב, איך הקב"ה ברא את העולם ומכך הוא נרתע לאחוריו ומגיע ליראה. אז לפי הרמב"ם זה קודם כל אהבה ואחרי אהבה יש את היראה. זה עוד שלב. זה עוד רמה. וזה גם באמת יותר קשה, כי אהבה זה משהו שאנחנו מחפשים בתוכינו, את החוויה של הקירבה היא חווי החזקה, בונה. היא חוויה שעושה לנו כל כך הרבה אנרגיות טובות.
כדאי לעיין גם פה
ארח מישרים פרק א סעיפים א- יב (המשך הפרק עוסק באהבת ה')
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=9078&st=&pgnum=7
מידות הראי"ה בערך 'יראה'.
כאילו- איך זה מתבטא פועל? ותיאורטית- מה זה אומר???
![]()
![]()
![]()
דרשות הר"ן הדרוש העשירי - http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=41560&st=&pgnum=72
בטור השני בעמוד שבקישור, מהמילים = "ולהיות הענין הנכבד הזה והוא עניין היראה..."
אם את שואלת על המושג שבו מתארים אדם "ירא שמיים" אז אני לא כ"כ יודעת מה לומר...אני בעצמי לא יודעת למה מתכוונים.
אבל לגבי יראת שמיים בפני עצמה- נראה לי שזה בא בצמד עם אהבה. אהבה ויראה הן שני הפנים של הקשר בינינו לבין ה'.
אהבה אולי קצת יותר קל להבין- חסד, זרימה, דברים טובים שה' מביא לנו שדרכם אנחנו מרגישים את אהבתו אלינו, מצידינו- זו ההרגשה שאנחנו אוהבים את ה', אדם שאוהב ללמוד תורה, מצוות שאנחנו אוהבים, ושמתחברים לקיום שלהם.
היראה היא קצת שונה- יש בה יותר ריחוק. יש שתי יראות- יראת העונש ויראת הרוממות. יראת העונש היא הפשוטה יותר- אני מפחדת לחטוף בגיהנום אז אני אתלבש בצניעות או אקפיד על הלכות כשרות. יראת הרוממות היא יראה של כבוד. של הקטנות שאנחנו מרגישים מול גדלות ה' האינסופית. יראת הרוממות גורמת לי למשל, לקיים מצוות מתוך הבנה שזה מה שנכון לי, כי זה מה שה' נתן לי, גם אם אני ממש לא מתחברת לזה.
אם אני על סף לעשות מעשה אסור כלשהוא- אז אם יש לי יראת העונש אני אפחד מה', אבל אם יש לי יראת הרוממות אני אתבייש מכבוד ה' וזה מה שימנע ממני לעשות זאת.
אדם לדעתי לא יכול להיות רק באהבה כל הזמן, כי גם אהבה צריכה גבולות. בחורה שנורא אוהבת את ה' אבל לא מתלבשת צנוע, נניח, כי היא לא מתחברת לזה, זה בדיוק אהבה בלי יראה- בלי הצמצום של ההלכה שמגדיר לנו גבולות.
לעומת זאת אדם שעושה הכל בהקפדה אבל לא מרגיש שום דבר ואין לו חיות מהמצוות ומהתורה- הוא רק ביראה, ובלי האהבה.
וכאמור- כולנו חייבים את שניהם כדי להישאר באיזון נכון. מצד אחד לשאוף לרצות את קרבת ה' ואת קיום המצוות ומצד שני- לשמור על גבולות ההלכה ובכלל- לשמור על המסגרת שלנו, כדי שהיא לא תתפרק פתאום, בזמן שמרגישים "לא בא לי, לא זורם לי, לא מתחבר לי".
עוד דבר נוסף וחשוב בהחלט- היראה, הגבולות, היא זו שמאפשרת את הביטוי של האהבה. דוגמה פשוטה- אם את רוצה לשתות מים- אז תפתחי את הברז ויצאו המון מים, אבל בלי כוס- שמצמצמת את המים ומגדירה להם את הגבול- את לא תוכלי לשתות ולהנות מהמים. כי כשהחסד נמצא במקומו ויודע את גבולותיו הוא יכול לבוא לידי ביטוי. והיראה היא זו שמציבה את הגבול המאפשר.
עד כאן..מקווה שהובנתי. סליחה שזה בלי מקורות. יש לזה בלי סוף....
בעמ"י כעם הנבחר?
היום דוד שלי שאל אותי, ולא ידעתי מה לענות לו.
הוא אמר לי שהוא שאל את העמים אם הם רוצים את התורה
והאמת שגם כשהוא שאל הוא לא הקריא להד את כל עשרת הדברות,
אלא אמר לכל אומה רק את הדבר הספציפי שקשה לה אתו.
וככה נשארו עמ"י שאמרו נעשה ונשמע ולא נשמע ונעשה.
אבל אם כולם אמרו לא ורק עמ"י אמר כן איפה הבחירה המיוחדת דווקא בו?
איפה היא מתבטאת..?
אמרתי לו שהבחירה כבר נעשתה אצל אברהם אבינו,
שבתורה לא מתואר לנו שום פרט עליו,
אלא ישר ה' התגלה אליו ואמר לו לך לך
(שמו מוזכר לראשונה בסוף הפרק לפני פר' לך לך בהזכרת התולדות)
ואת דמותו של אברהם אנחנו משלימים רק מהמדרשים (עם השמש, הטרפים וכו)
ומכאן אנחנו רואים שזו בחירה כללית,
של עם ולא פרטית של אדם (כמו שהיה עם נח)
ושעמ"י היה חייב לקבל את התורה,
כי אם לא, ה' היה מחריב את העולם.
כי רק בשביל זה ה' ברא אותו.
בשביל שעמ"י יקיימו את התורה.
(העניין של "כפה עליהם הר כגיגית")
אבל זה לא באמת ענה..
א. את הבחירה אפשר לראות בפס' כמו -
"כִּי אֶת-כָּל-הָאָרֶץ אֲשֶׁר-אַתָּה רֹאֶה, לְךָ אֶתְּנֶנָּה, וּלְזַרְעֲךָ, עַד-עוֹלָם" (בראשית יג, טו)
"וְעַתָּה, אִם-שָׁמוֹעַ תִּשְׁמְעוּ בְּקֹלִי, וּשְׁמַרְתֶּם, אֶת-בְּרִיתִי--וִהְיִיתֶם לִי סְגֻלָּה מִכָּל-הָעַמִּים, כִּי-לִי כָּל-הָאָרֶץ" (שמות יט, ה)
רַק בַּאֲבֹתֶיךָ חָשַׁק יְהוָה, לְאַהֲבָה אוֹתָם; וַיִּבְחַר בְּזַרְעָם אַחֲרֵיהֶם, בָּכֶם מִכָּל-הָעַמִּים--כַּיּוֹם הַזֶּה. (דברים י, טו)
ב. אפשר להסתכל על המדרש לא כמתאר מציאות וסיפור של אירוע שקרה, שה' עבר בין כל עם ועם שאל אותו: רוצים את התורה? מה כתוב בה?אה,אז לא..
אלא כמדרש המתאר את ההתאמה הטבעית-נפשית-סגולתית נשמתית של עמ"י לתורה. למה לכל עם הוצעה מצווה ספציפית שבה "במקרה" הוא לא יכול לעמוד? כדי ללמד אותנו על אופיו הטבעי והפנימי של כל אומה ואומה.
יש עוד הרבה מה להאריך בעניין, אם יהיה לי זמן בלנ'ד..
מקווה שעזרתי מעט.
מקווה שהוא באמת יקבל את התשובות האלו בע"ה..
(לי אישית זה הרחיב את מאגר המידע וכך את מאגר התשובות להבא, תודה
)
אשמח שתאריך בעניין אם זה יתאפשר..
תודה!
הרי הוא לא בחר בהם..
"ונברכו בך כל משפחות האדמה"
השאלה היא איפה רואים את הבחירה הספציפית של ה' בעמ"י כעם סגולה, כעם הנבחר..
ה' יצר את העולם, ה' יצר את שאר האומות וה' יצר את עמ"י.
איך מתוך כל היצירה הזו והבחירה בכל הדברים האלו יש בחירה מיוחדת בעמ"י..?
הרי הוא יצר את כולם כי רצה את כולם ובחר בכולם, הוא לא בחר/יצר/ברא רק את עמ"י.
יש הבדל בין הייעוד של עם ישראל לבין הייעוד של שאר האומות
אז השאלה היא איפה רואים את זה? איפה רואים את הבחירה המיוחדת בעמ"י?
זו השאלה שלי..
בקרבת ה'
ביכולות הנבואה
כמו שיהודי כתב התאמה הטבעית-נפשית-סגולתית נשמתית של עמ"י לתורה.
"אתם קרויים אדם ואין אומות העולם קרויים אדם" מהאדם הראשון האנושות התפצלה לאומות השונות שבכל אחת יש משהו מהזהות המקורית. עם ישראל זו הזהות המקורית. סגולה מכל העמים הכוונה מחסן מכל העמים, שמכל עם יש משהו. ולכן גם עמ"י יכול לקשר בין אומות העולם לה'- "ממלכת כוהנים וגוי קדוש"
את הבחירה הזו, דווקא בנו.
שה' בחר בנו, ולתת דווקא לנו את התורה.
ויהודי כתב איפה מתבטאת הבחירה, וזו התשובה שחיפשתי 
זה יותר יעזור לי 
בע"ה בלנ"ד אשמע, והתשובה של יהודי עזרה לי, והיא טובה.
אני מקווה שדוד שלי יקבל אותה בע"ה 
אבל לפני שעונים, ממש משנה מאיפה באה השאלה.
כלומר, למה זה מעניין אותו? מה מציק לו? אם נענה על זה מה יקרה? מה ישתנה?
אם יודעים את זה כל התשובה יכולה להשתנות, או שמגיעים למסקנה שלא צריך לענות כי זה לא יועיל כלל...(לרוב...)
לעניין, יש ספר של הרב יוסף קלנר שמדבר על עמ"י.
בפרקים הראשונים הוא סוקר בצורה יסודית את המבנה המיוחד של עמ"י- על טבעיות.
נראה לי שזה אותה נקודה.
ניתן להרחיב רבות עוד בספר 'שעבת ציון נס לעמים' של הרב אברהם ליבני.
הדבר העיקרי הוא שזה יהיה ברור לנו. בלי קשר לשאלות ששואלים אותנו...
יש לי אחד אחר שרק שואל בשביל לשאול ולהתקיל ולא באמת רוצה תשובות..
(אני לא אשכח כשאמרתי לו שצריך לשמור נגיעה גם מדודים, כל הוכחה שנתתי לו הוא חיפש תירוצים למה זה שטויות)
תודה על ההמלצות לספרים 
אני אישית לא אקרא אותם (לפחות לא בזמן הקרוב)
אבל בל"נ אעביר לו את שמות הספרים אם יהיה מעוניין בהרחבה.
"בני בכורי ישראל, ואומר אליך שלח את בני ויעבדני" (שמות ד, כב-כג)
"בנים אתם לה' אלוקיכם"(דברים יד, א)
בזמני, היה על זה יחידת בגרות במחשבת ישראל. קראו לזה עם ישראל עם סגולה. הקישור פה זה לחוברת של משרד חהינוך, שנותן לך את המקורות שלומדים בכיתה, וכן מקורות להרחבה. עמודים 22-27
אם יש מישהו בסביבתך שעשה את הבגרות בתוכנית הישנה, יש חוברת של אליצור עמנואל שנקראת 'עם ישראל עם סגולה' שמאגד בתוכו את רוב המקורות האלו, מנוקדים, עם הדגשים וסברים. מאוד מאיר עיניים. סביר להניח שבבית ספר יש את זה בספרייה. שווה לעיין.
אשמח אם מישהו יודע את התשובה
יהודי זה הכתבה המקורית -
אפשר לדפדף שם לשער.
למעוניינים - הוא מוסיף על זה בגליון שאחרי, ומביא את תגובת הרב זצ"ל בגליון נב ומגיב עליו.
ששלח לו בן יהודה
זה היה מאמר ארוך בו הוא תמך באוגנדה.
הרב כעס על חלק מסוים במאמר:
"עוד טענה אחת גדולה ונוראה טוענים ציוני עיון על ה"אוגנדיים" כי הם, ה"אוגנדיים" פונים ערף לכל העבר שלנו. כמה צביעות בטענה! אנשים שפנו כולם ערף להעבר מוכיחים אחרים בזה עצמם! כי אל נא נאחיז את העינים! רק בעלי הועד של "חפוש חטאים" לא פנו ערף להעבר שלנו. ואנו כלנו, כלנו, פנינו ערף להעבר, וזו תהילתנו ותפארתנו!
עוד פעם אחרת אדבר על זה, ולעת עתה אביא פה דברים של טעם שדבר קצת מעין זה "חבר המערכת" ב"הזמן" גליון כ"ב, וזה לשונו:
כל ימי הייתי מתחבט בשאלה: "חכמת ישראל" זו מה טיבה? שאלתי לגדולים ממני, לחכמים ממני, ולא הצלתי מפיהם תשובה מספיקה אפילו במקצת. פעם אחת נזדמנתי לפונדק אחד, בחו"ל, עם אחד מחכמינו המערביים שעסק כל ימיו "בחכמת ישראל", והאומלל הזה לא יכול להגביל לי את מושג "החכמה" שבה הוא מכלה את כחו. הרי כתבי-יד עתיקים הרי דפוסים עתיקים, "אינקונבלים", הרי פירוש מילים זרות בתלמוד ובמדרשים, הרי קביעת זמן-חייהם של "פוסקים" ושל "פייטנים" – כל אלה הן חקירות הדורשות באמת חכמה וידיעה רבה במקצועות שונים. אבל הן בכתבי היד בעצמם ובספרי שו"ת העתיקים בעצמם ובמילים הזרות בעצמן אין כל דבר חכמה, וגם כל אלה "הפוסקים ו"הפייטנים" היו רחוקים כל כך מחכמה! ואיך אפשר לקרא "חכמה" לדבר אשר בעיקרו הוא ההפך מחכמה?
ואולם עתה אני מתחבט בשאלה אחרת: מה היא "ההתפתחות הטבעית של היסטוריה הישראלית", אשר הציונים הרוחניים שלנו מזכירים אותה בדחילא ורחימא? לכאורה כך היא ההתפתחות הטבעית של היסתוריותנו: עד החורבן הראשון, משערים אנחנו שהתפתחה היסטוריותינו בדרך הטבע: זאת אנחנו יכולים רק לשער מתוך הכתבים ההיסטוריים שלנו. מתוך הרמזים ה"טבעיים" המעטים שהתגנבו אליהם בשעה שלא נחה על כותביהם רוח הקודש... ואולם מזמן גלות בבל והלאה מתחילה "ההיסטוריה" שלנו להתפתח שלא כדרך הטבע – רק שתים שלוש תקופות קצרות, לפי הערך, בזמן הבית השני, ראויות להקרא בשם "תקופות טבעיות", כי בהן הראו היהודים אותות חיים, חיים עלי אדמות ולא חיי-חלומות ולא חיים "ככתוב", אבל דוקא התקופות הללו אינן חשובות כלל בעיני "רבותינו הקדמונים" יוצרי "הרוח העברי". חנוכה – היא רק לזכר נס פך השמן; ויוחנן כהן-גדול שמש בכהונה שמונים שנה ולבסוף נעשה צדוקי; ובמלחמות היהודים עם הרומאים היו רק "בריוני", ואלמלי מעשה ריב"ז לא היה כדאי להיטפל בכל העניין הזה, ובכלל העיקר הוא "חורבן הבית", ש"אין אנו יכולים לעשות חובותינו בבית בחירתך".
ואחרי החורבן השני, או אחרי חורבן ביתר, איני יודע כלל איזו היסטוריה יש לנו, וממילא נעלמה ממני "התפתחותה הטבעית". יודע אני רק "התפתחות טבעית" זו: פעם גירשו אותנו מארץ זו ופעם מארץ אחרת. בתחילה היינו "עבדים" (קאממער קנעכטע) למושלי אשכנז, ואחר כך היינו "פאקטורים" לפאנים הפולניים, גם זו התפתחות, גם זו אבולוציה. ובכן, לפי דעת "הרוחניים" שלנו עלינו להוסיף להתפתח "בהיסטוריותנו" על הדרך הזאת.
או אולי כוונתם של הציונים "הרוחניים" להתפתחותה הטבעית של היסטוריותנו הרוחנית? היינו להוסיף להתפלפל בהלכות ציצית, מקוואות, ערובי תבשילין, נידה וכו'? או להוסיף להתפלפל בשאלת הדת והדעת, האמונה והתבונה, ולהתאמץ להוכיח נחיצותה של "השכלה"? איזה עניינים רוחניים אחרים היה לנו בהיסטוריותנו בכל ימי גלותינו?
"דברים אמיתיים!"
באיזה עונש נענש יהושע חוץ מהעונש שלא היה לו בן זכר?
מי שכותב תשובה,אשמח אם יביא מקור..
סגולה גדולה ומסוגלת לשפע פרנסה!
לומר בשבוע של פרשת בשלח ביום שלישי (היום) את "פרשת המן" ניתן לקרוא אותה עד השקיעה ניתן למצוא את "פרשת המן" בחומש שמות פרק טז מפסוק ד עד לו כל עניין אמירת פרשת המן כדי שיאמין ויחדיר בעצמו שכל מזונותיו מאת בורא יתברך ובאים אליו בהשגחה פרטית ואין ריבוי ההשתדלות מועילה כלל ובמסכת ברכות נאמר:"כל האומר פרשת המן מובטח לו שלא יתמעטו מזונותיו" לכן כל אחד יקרא את פרשת המן בכוונה רבה ובעיון רב ובזכות זה יזכה לשפע של פרנסה (אפשר למצוא גם באינטרנט) מצווה גדולה להפיץ את ההודעה כמה שאפשר!
אשרי מי שזוכה לזכות את הרבים שאין חטא בא על ידו וזכות הרבים תלויה בו! יום טוב שמח ומלא ברכת שמים!
אם מישהו יודע היכן ואיך אפשר להשיג, אשמח מאוד מאוד!
אורח נאמן- הרב נתן אוירבך
בגדי יש"ע
אפיקי מגינים
תורת חיים- ר' יעקב שלום סופר
אורחות חיים על השו"ע- האדמו"ר מספינקא
שו"ע עם פירוש באר יעקב
חיי עולם- פירוש על המגן אברהם
ש"וע עם פירוש טעם מגדים
בני ציון- הרב ל(ע)כטמן
ילקוט הגרשוני על השו"ע- ר' גרשון שטרן
גנזי חיים על השו"ע
בית ברוך- על החיי אדם
זקני העיר אומרים "ידינו לא שפכו את הדם הזה". רש"י מפרש שלא שלחו אותו בלי אוכל, שתיה וליווי.
יש פה רמז: שלא שלחו ילד או מבוגר לבד בלי אוכל: "לכו לחמו בלחמי" - תורה, ובלי ליווי: "בהתהלכך תנחה אותך" - תורה מצוות ומעשים טובים.
זקני העיר, זה לא רק זקנים בשנים, אלו יכולים להיות גם צעירים עם קצת אחריות.
מסופר על יוסף הצדיק שלמד עם יעקב אבינו על עניין עגלה ערופה לפני שהאחים מכרו את יוסף (ובעצם בהתחלה הם הרי התכוונו לרצוח אותו..).
יוסף היה הכי צעיר מבין האחים, אבל הכי צדיק. אביו לימד אותו לקבל אחריות, על ידי זה שלמד איתו פרשת עגלה ערופה. למרות שהאחים שנאו את יוסף, אביו הטיל עליו אחריות לחנך אותם: לך נא ראה את שלום אחיך. ואכן יוסף הצדיק חינך אותם, כעבור 22 שנה, אחרי שכבר היה מלך.
אבל למה הוא שלח את יוסף לחנך את אחיו, הרי יעקוב אבינו עצמו למד תורה ובטח גם לימד וחינך את הילדים שלו?
הנקודה היא מאוד פשוטה: לפעמים קורה שהצעירים כבר אינם רוצים לשמוע למבוגרים: בני יעקוב כשביצעו את הנקמה בעיר שכם, ובהצלחה. ייתכן שהם חשבו שיעקב אבינו כבר זקן מדי בכדי לראות את כל התמונה "מה שרואים מפה לא רואים משם..".
ובדיוק זו הייתה המשימה שיעקב אבינו הטיל על יוסף הצדיק: "לך נא ראה את שלום אחיך". עברו 22 שנה, ויוסף שלח ליעקב אבינו מסר: כן קיימתי את כל דבריך במילואם. אמנם לא היה בידי לבצע את זה מיד, לקח 22 שנה, אבל קיימתי. חינכתי את האחים, ועכשיו הם בניך כמקודם.
זה מלמד אותנו את המשימה שיש היום על הצעירים .לא ללכת בתלם אחרי צעירים שובבים, אלא נהפוך הוא להביא אותם לבית הכנסת, לבית המדרש. גם אם מישהו חושב שהוא הכי צעיר מכולם, הוא יכול לפעול: הפעולה שעושה היום, גם אם לא רואים תוצאות מיידיות, לפעמים זה יכול לקחת זמן ואם לא היום, אז מחר, או אפילו 22 שנה.
אם יש צרכים באמצע תפילת שמונה עשרה,מותר להפסיק באמצע?(או שחייבים?)
ואם כן,כשחוזר לתפילה,מתחיל מההתחלה את כל תפילת שמונה עשרה או רק מאיפה שהפסיק?
והאם צריך לקרוא את ברכת אשר יצר כשיוצא(עוד באמצע התפילה) או שרק אחרי התפילה לברך אשר יצר?
אשמח לקבל תשובות,תודה אשריכם!![]()
וכשחוזר, ממשיך מאיפה שהפסקת.
אשר יצר תגיד אחרי שתסיים
ושאלות הלכתיות תשאל רב, לא פורום....
באמצע שמונה עשרה?
באמצע שמונה עשרה לא מפסיקים לכלום כל עוד יש ברירה!
אסור להתפלל אם צריך לשירותים,
והמתפלל תפילתו תועבה
"תנו רבנן הנצרך לנקביו אל יתפלל ואם התפלל תפלתו תועבה" (ברכות כג.)
להלכה ככה הרב שלי אומר, לא טרחתי לחפש בספרים.
עד שלא יכול להתאפק 72 דקות, והתחיל להתפלל באיסור תפילתו תועבה וצריך לחזור ולהתפלל, וממילא יפסיק באמצע תפילה.
אבל אם לא היה צריך בתחילת התפילה, או שיכל להתאפק, אין להפסיק כלל באמצע שמונה עשרה
בס"ד
באמצע שמונה עשרה- רק כשאי אפשר להתאפק, לא זוכר דיני חזרה, תבדקי בהלכה
לפני שמונה עשרה כתוב בשו"ע שצריך לבדוק את עצמו מנקביו שלא נצרך ב72 דקות הקרובות.
אשר יצר ברור שמברכים רק אחרי התפילה, כי כן הדין ביוצא מאחרי ברכו לשירותים שרק אחרי שמונה עשרה מברך אשר יצר.
יש סיכום מעולה לכל הדינים הללו בפניני הלכה לרב אליעזר מלמד הלכות תפילה.
הנה קישור, זה פרק רלונטי, וכן הפרק אחריו
http://ph.yhb.org.il/03-09-03/
בכל מקרה עשי לך רב...
שבת שלום ובשורות טובות
חובה ללכת מיד (אסור להתאפק עד סוף התפילה), אם שהה בכדי לסיים כולה חוזר לראש, אם לא - למקום שפסק. אחרי השירותים ליטול ידים, לסיים התפילה ורק אחרי התפילה מברך אשר יצר.
מה הקשר בין האדרת הצדיק לבין זה שה׳ ישמע תפילה/ לא ישמע לתפילה?
בקשר לשאלתך לגבי לימוד תורת הזרמים השונים - את יכולה ללמוד מה שבא לך, ולא להחשב שייכת לאותו מגזר. השייכות נקבעת ע״י האדם עצמו. אם תחליטי שאת רוצה להיות שייכת, תהיי. אם לא, תחשבי על זה כאילו קראת ספר בנושא מסויים. זה לא אומר שהפכת להיות קשורה לרעיון ולדרך. תשתחררי מהסטיגמות. חבל להיות כבולה מחשבתית.
בנושא האגרות קודש, ב״ה שניצלת מלפתוח מכתב באגרות. פשוט הדבר, שאם היית פותחת פעם אחת, היית רואה שהרבי מחזק את הצריכים חיזוק ותמיכה על ידי זריקת אמונה וחיבור גדול יותר לה׳ יתברך. דווקא בזכות האגרות קודש, הרבה אנשים מתחזקים באמונה בה׳. דבר נוסף, במכתבים של הרבי, הרבי לא ״מנבא״ מה יהיה. אלא מחזק את האדם בטובו של ה׳, בכוחו להתמודד עם הניסיון שנחת עליו, בכוחו להתמודד עם חוסר הידיעה באמונה שלמה בה׳.
המחשבות שהעלת, חיזקו לי את ההרגשה שאת צריכה איזה מכתב מהרבי להסיר את הספקות, את התהיות, ולקבל תשובות לשאלות שלך. זה לא עבירה לפתוח מכתב מהרבי. זה זריקת חיזוק בדיוק כמו ששיעור מוסר זה זריקת חיזוק. בדיוק כמו ששיעור של הרבנית ימימה לא נתפס בעיני המשתתפות כחוסר באמונה בה׳, אלא זריקת מרץ להמשיך בהתמודדויות החיים באמונה תמימה וחזקה יותר בה׳.