שרשור חדש
למה מצטערים בתשעה באב?נועמיק
הרי הבית כבר לא היה שווה הרבה,בגלל המעשים שלנו.
אנחנו אמורים להצטער על המעשים שלנו,ולא על החורבן דווקא.
אז למה מצטערים על החורבן-ולא עושים כמו ביום כיפור-10 וידויים?
אבל נפילת הבית סימלה משהו.golani
ויש גם את העניין של איבוד האחיזה בארץ במידה רבה וההרוגים.
------בעל התפילה
בס"ד
 
אני חושבת שכל עוד היה את בית המקדש הוא היה שווה ואסור לזלזל,
אולי הקב"ה נתן לנו עוד זמן לתקן את מעשינו?..
למרות שכבר היינו במצב רע,לא "פסלו" אותנו תוך רגע, אלא נתנו לנו זמן אולי חיכו לנו שנשוב ונתקן את מעשינו...
 
 
בל גם עכשיו יש "אם בקולו תשמעו"..golaniאחרונה
סרט בט' באב.golani
האם מותר לראות סרט עם מוזיקת רקע בט' באב?
הרב אבינר אמר שאסור...golani
איך אני מעביר את הצום הזה? איך?
האם אתה מעונין בהעברת הצום נטו או בלימוד על הצום?אוהבת את אבא
בס"ד לק"י

בכ"מ, אם על לימוד על הצום:
- יש הרצאות מעניינות. מאוד.
- ויש גם מאמרים, קטעים לקרוא.

מאוד חשוב לנסות להרגיש היום. 
להרגיש.

רואה סרטים על הגוש...no name102אחרונה
נכון החוברת בשביל הנשמה...somewhere
אפשר ללמוד אותה בצום?
[ובכללי גם את החוברות של מרכז..]
וכמה פעמיים צריךלשמוע מגילת איכה?
[פעם אחת מספיק?]
תודה מראש...
שיהיה צום קל...והעיקר מועיל..ובעזרת ה' בזכותו תגיע הגאולה...
נראה לי שאין בעיה.הבעטליר החמישיאחרונה
מה ההבדל בין חוברות "בשביל הנשמה" לחוברות של "מרכז"? זה לא אותו דבר? בכל אופן אני חושב שמרכז הם חברה' מספיק רציניים כדי לדעת אם לכתוב לימוד ביום ט' באב. חוץ מזה שמותר ללמוד דברים שעוסקים בחורבן.
ונראה לי צריך לשמוע איכה רק פעם אחת. למה כמה פעמים?
צום מועיל.
גאולה שלמה.
מותר לעבוד בתשעה באב?טובילנד:)
איזו עבודה?רחלקה
 
ועוד שאלה על ט' באב-רחלקה
בעזהי"ת.
 
מה מותר ללמוד באותו יום?
אגדות החורבן? מסכת מידות?
עבודה משרדית...טובילנד:)
אני חושבת שאין איסור.רחלקה
אם מותר זה רק מחצות היוםחילא דמשכנא
אגדות החורבן,עוזיה
הלכות אבלות, דברים הרעים שבירמיה (כמעט הכל) ודברים מהסוג הזה.
 
אני מתכנן ללמוד את הספר "מן הסערה" של הרב סולובייצ'יק (מסות על אבלות וייסורים) עד חצות היום, והחל מחצות ללמוד הלכות בית הבחירה לרמב"ם.
גם ספר איוב.יורבית
 
זה נכלל ב"דברים מהסוג הזה" עוזיה
באופן כללי - אפשר ללמוד דברים עצובים. אני ממליץ ללמוד על בית המקדש לאחר חצות היום (שמעתי שיש מתירים מהבוקר, אבל מה אעשה ואני פרומר...)
תודה רבה!רחלקה
בעזהי"ת.
 
אני מקוה רק שיהיה לי כח לחיות בכלל....
איוב וירמיה (לדלג על קטעי הנחמה)~א.ל
כתב הרב הררי במקראי קודשדני-יהונתן
פרק ז אות ג "איסור מלאכה נוהג בליל תשעה באב וביומו. למנהג האשכנזים האיסור הינו עד חצות היום, ולמנהג הספרדים אסור הדבר עד צאת הכוכבים" ובאות ט "כתבו הפוסקים שמי שהוא ירא שמים ימנע במשך כל היום בתשעה באב הן ממלאכה והן ממסחר ומשא ומתן".
להגיד תהילים מותר?רות014
רות014,אוסקראחרונה
בס"ד
 
לא מותר,וכן גם שיר השירים..
אוף, לאאאאא! אסור שיעבור שוב בלי כלום!...אח..
מכירים את זה שעוברים את שלושת השבועות, ט' באב ו - נאדה. כלום.
לא מרגישים שתפסנו משהו ביד, וגם המילים 'אהבת חינם' דיי היו מאוד מרחפות באויר...
בואו ננסה עכשיו לקחת משהו אחד מכל התקופה הזו  בין המצרים תש"ע - שילווה אותנו לכל החיים.
אבל אחד בקרקע, בשטח, פשוט, שאפשר ליישם אותו ממש ת'כלס שנסיים לקרוא פה.
 
כף זכות. מכירה ת'מושג?
אחד המושגים הכי הזויים בעולם. זה הולך משהו כזה - יענו ראיתי אחד שעושה כך ובלה בלה, דברים נוראים, והנה אני צריך להגיד אכשהו להמציא (!) איזה סיבה ש - "לא, זה היה בסדר".
נשמע מוזר, פועל מוזר ו --- די, חייבים קצת להבין מה הולך שם.
יודעת, בכף זכות הזו לא באמת אכפת לי מה האמת - האם מה שהוא עשה זה באמת מותר - כמו שהמצאתי סיבה - או שזה אסור ומה שאמרתי זו אשכרה סתם המצאה. אלא, מה שכן מעניין אותי הוא - שדנתי אותו לכף זכות. זה כמין מבחן אישי ש-א-נ-י נבחן בו. ראיתי ת'הוא עובר עבירה, גם אם זו בסופו של דבר כן עבירה,
אני - כשלא ידעתי בברור ממש ממש שזו עבירה בטוח בלי שום ספק, הייתי חייב לדון אותו לכף זכות.
 
מכירה את זה שלפעמים רואים חברה ש - 'משחקת' אותה צדיקה פתאום, ואז עולים לנו המחשבה ש:
"מה היא משחקת אותה, עוד כמה זמן היא שוב תחזור לאיפה שהיא הייתה. איכס, שחקנית צבועה"...
אז ככה - החברה שלך, ה-י-א, וואלה מזה לא מעניינת אותך עכשיו. ת'כלס - זה המבחן האישי שלך,
תזכרי - שלך. את צריכה לדון אותה אנעארף לאיזה כף זכות, אבל העיקר כף זכות. אם תדוני - לא אכפת מה החברה ההיא עשתה, את פשוט ניצחת. ואם לא דנת לכף זכות - לא באמת 'דפקת' אותה.
אלא רק את,  את נכשלת. במבחן. האישי ש-ל-ך.

יופי, ילד גדול! איך לעזאזל אתה רוצה שאצליח לדון מישהי שאני שונאת לכף זכות ומה אתה רוצה להגיד לי במה שאמרת עד עכשיו?...
אז ככה - שאת חושבת על המצב, ורואה ש-א-ת בעצם במבחן מול ה', ו-ר-ק את והוא בעסק, וההיא זה רק 'סתם' כאיזה תרגיל שאת צריכה לפתור אותו ולהגיש למורה בלי לאהוב ת'תרגיל - זה הרבה יותר קל גם אם שונאים את התרגיל, פשוט - בלי מחשבות מיותרות להרגיש שאת במבחן, וזהו, את פותרת ת'תרגיל ומגישה. רק את בחדר. את ואבאל'ה. ממילא, החברה הזו? עזבי אותה (!) אבל תפתרי ת'תרגיל שה' נתן לך - שבמקרה היא התרגיל. ה' רוצה כף זכות? אז פשוט תתני פה איזה המצאה ככה טובה של כף זכות, וזהו, סיימנו ת'תרגיל. הביתה חופשייה.
 
 
אגב, בואי נגיד שעוד כמה חודשים נפתח התיק שלך בשמיים.
"וואו", אומרים המלאכים לה', "הבחורה הזו, משהו משהו, תראה אדוני, תראה איך היא מתפללת באיזה דבקות, מה אתה אומר שנביא לך וואחד משלים, ככה איזה בחור חתיך ושיא הנשמה"....
"מגיע לבחור ההוא לקבל אחד כזו?!" שואל ה'.
"הרי היא עוד שנייה תסתובב ותשתנה, זה מצב של משחק כזה"...
היית רוצה שה' היה ככה מדקדק איתך על כל פיפס קטן? שגם את שעות הדבקות שלך הוא היה תולה באיזה נסיון שאת הולכת להכשל בו בעתיד ולכן זה הדבקות עכשיו בעצם כלום? שהיה מסתכל קדימה ומראה לך את הדברים הלא טובים שאת עתידה לעשות? או שאולי, אולי היית רוצה שה' יקבל את שעת הרצון הזו? את הבקשה הזו שנובעת מכל הלב ואף אחד חוץ ממך ואלוקים לא יודע כמה היא אמיתית ממש עכשיו? שלא יסתכל על העתיד ויתן לך סיכוי להשתנות מהקצה אל הקצה? שיאמין שאם את ככה, אז יש מצב גדול שאת תשארי ככה לעולם, היית רוצה שזה מה שהוא יראה? שגם אם התפללת שחרית מכל הלב, ואז עשית עבירות, אבל אח"כ תפילת מנחה שלך הייתה באמת מהלב, היית רוצה שימחוק לך ת'תפילת שחרית? או שאולי יתייחס כמה שיותר לצדדים הטובים שאת עושה כי בכל זאת, אנחנו בני אדם וקשה לנו גם על החברה הזו שלוחצת אותנו ודורשת מאיתנו דברים שלכן אנחנו צריכים לעשות דברים לא טובים, ולכן את מבקשת שיסתכל על הטוב כי הוא באמת היה מכל הלב, היית רוצה?
אז תזכרי שבמידה שאדם מודד, מודדים לו. ו - אנחנו לא מושלמים, והרבה גם חוטאים. אבל הזמנים המדהימים שאנחנו באמת משתדלים, אותם נשמור לעצמינו, וגם כמובן לאחרים. לכולם מאוד קשה להסתדר בלי לעשות דברים לא טובים, אבל עכשיו הבחור מתפללל בדבקות, נשמר. אז גם אם עוד דקה הוא יעבור עבירה, את הרגע קרבה ההוא שהיה לו, בואי נשמור בשבילו בתוך כספת, בדיוק כמו שאנחנו רוצים שה' ישמור לנו את רגעי הקרבה, למרות שגם לפניהם וגם לאחריהם היינו ואנחנו ממשיכים להתנהג עם ירידות רבות בחיים...
 
 
 
מסקנא אחת קבלנו ת'כלס מ - 'בין המצרים תש"ע' >>
לדון את השני לכף זכות, זה מבחן אישי ש-ל-נ-ו.
בדיוק כמו שבמתמטיקה שאנחנו לא אוהבים ת'תרגיל, אבל מה לעשות,
יש מבחן אז לומדים כמה שיותר ומשתדלים להצליח, ככה גם ב - 'מקצוע כף זכות'.
א-נ-ח-נ-ו במבחן אישי שלנו. נצליח בו או לא, הכל תלוי בנו. אנחנו מול ה', בלבד.
אגב, זה המפתח שפותח את 'דלת' אהבת חינם, שדרכה תכנס הגאולה.
שיהיה בעז"ה, רק בהצלחה.
הרב שמואל אליהו עם אודי דווידי.אנונימי (פותח)
ממש יפה! חובה לראות!
סרטיםבאג2000
מותר לראות סרטים בתשעת הימים? [עכשיו,שבוע שחל בו,אם זה משנה]
 
זה די דחוף, ואני אשכנזיה,אם יש מנהגים שונים..
תודה
הבהרה: לא בקולנוע,במחשב.באג2000
אם זה סרט "כשר" לכל השנה וללא שירים - למה לא?סוג'וק
כי תשעת הימים, אבל הסתדרתי,מותר. תודה.באג2000אחרונה
המשיח בדרך!!רחובות...
מישו יודע על מקור (אם יש דבר כזה ..) שהמשיח לא יבוא בלילה?
אני חושב שהשאלה צריכה ביאור...סוג'וק
למשל:
א. מה זה משיח?
ב. מה זה "יבוא"? מאיפה? לאיפה?
...
תשובות...רחובות...
משיח בן דוד!!שיגאל אותנו ויבנה את ביהמ"ק............
 
יבוא לגאול אותנו...לבשר על הגאולה....אז יכול להיות שיבוא בלילה?יש מקורות??
מצטער אני קשה הבנה:סוג'וק
אני לא מבין מה זה משיח בן דוד! מאיפה הוא "יבוא" פתאום?
מה זה "יגאל" או יבשר על גאולה?
ואת כבר בכאלו דקויות אם לילה או יום... אשריך
אולי תסבירי לי את כל הנ"ל?
חברים !! מצאתי!!רחובות...

שאלה:
שמעתי שהמשיח לא יכול לבוא בלילה, האם הדבר נכון?

תשובה:
הגמרא במסכת שבועות דף ט"ו לומדת כי המקדש לא ייבנה בלילה. (ועיין ברש"י במסכת ראש השנה דף ל עמוד א).

בקרוב בעז"ה!
הרב שמואל הולשטיין


(מאתר 'ישיבה')

 

שובע טוב ומבורך לכולנו!! היכונו!!!!!!

מה הקשר למקדש? שאלת על המשיח!סוג'וק
נכון- זה לאו דווקא אותו הדבר.בצי.ג
אני לא יודעת- יכול שכן יש לזה תשובה, אבל הרמב"ם אומר שעד שזה יקרה- לא נידע מה יהיה.
באמת לא נדע בדיוק עד שזה יקרה...רחובות...
אבל יש דברים שרמוזים וכתובים...
 
בכולופן לפי מה שאני למדתי והבנתי יש את המשיח שצריך לבוא כל יום!! וזה רק תלוי בנו אם נאמין ונבקש שיבוא באמת!!
 
המשיח יביא אותנו למציאות המתוקנת, יחזיר את מלכות בית דוד לתפארתה, יקים שכינתה מעפרא....וחלק מזה זה יבנה את בית המקדש (יתחיל לפחות לפי הדעה שאומרת שבית שלישי יבנה על ידינו או יתחיל על ידינו וימשיך משמים..) ולפי הדעעה שאומרת שירד משמים- אז המשיח יביא אותנו למציאות מתוקנת שתחזור מלכות בית דוד, וממילא ירד ביהמ"ק השלישי!! בע"ה בקרוב במהרה בימינו אמן!
הרמבם כותבסוג'וק
שמשיח בונה המקדש
ובמקורות אחרים כתוב שהמקדש קודם למשיח
בכל מקרה אינם באותו יום...
 
אחד הסיפורים החזקים..בעל התפילהאחרונה
בס"ד
שווה לקרוא..אחד הסיפורים החזקים..(קשור למשיח)!!
 
 
הופעות של סיני תור ואודי דוידי רק ב15 ₪אדם טוב
דרך ארץ קדמה --- רק לתורה?!...אח..
גירסה יותר 'מבוגרת' של הד"ת - פה.
--
 
אוו'ץ. אם את זה תפספסו,
אז וואלה חבל.
 
 
בקצרה? סגרנו.
 
אז ככה: בתחילת הפרשה ('דברים') משה פותח בדברי תוכחה לעם ישראל. 
סקירה הסטורית על מה שעבר עד היום ו - איפה בדיוק הבעיות במעשיהם.

וכך מופיע בפסוקים:
 
"ותקרבון אלי כלכם ותאמרו נשלחה אנשים לפנינו ויחפרו לנו את הארץ" (חטא המרגלים)
"ותקרבון אלי כל ראשי שבטיכם וזקניכם". (מעמד הר סיני)
 
 
רש"י >>
כאן - ב"חטא המרגלים" - הקרבה שלכם הייתה בבלאגן. דוחפים את הזקנים וכדו'.
עד כאן מובן בדיוק מה התוכחה = מה עובר עליכם?! למה דחיפות ובלי כבוד למבוגרים?!...
אבל שימו לב. זה לא נגמר. רש"י ממשיך:
הקרבה ב"מעמד הר סיני" - הייתה בלי בלאגן. ילדים כבדו את המבוגרים וכדו'.
 
אה? לא הבנתי.
זו תוכחה זו?! להגיד שהיה סבבה, מסודר ועם כבוד,
זה אמור להיות ב - "פינת השכוייח" ולא ב - "פינת התוכחות"....!
 
 
אלא - יש פה וואחד דבר ענק.
משה אומר לעם ישראל - "זה לעומת זה".
תראו. שהייתם צריכים לבוא על דבר לא טוב = לשלוח מרגלים - כולכם הגעתם. בבלאגן.
ברור, הרי חשובה לכם ה - תשוקה לשינוי.
רגע, אז אם כך, אומר משה לעמ"י -
איפה ה"תשוקה" לשינוי במעמד הר סיני, הא? איפה?!...
מה? שזה מגיע לרוחניות כולכם פתאום בורחים?
פתאום אתם "אנשי תרבות"? איפה הרצון העז של כל אחד להיות קשור?...
 
הנה, ה - 'סדר' שלכם שהיה במעמד הר סיני, הוא הוא יהווה בסיס לתוכחה עליכם. 
 
 
אז ת'כלס - שתי תוכחות יש פה לעם ישראל:
א) למה אתם מופרעים ולא מכבדים את הגדולים ממכם, דוחפים ועושים מהומות?! איפה הכבוד לגדולים?!
ב)  יודעים מה, אם אתם כאלה "בעלי תשוקה לשינוי" - ולכן עשיתם בלאגן, 
לאן התשוקה נעלמה במעמד הר סיני? מה קרה ששם כולם שתקו ונתנו לגדולים כבוד?!
שזה מגיע לרוחניות - כולם פתאום 'מתורבתים', שותקים, הא?...
 
 
(בעל "חידושי הרי"ם")
 
 
תהיו עיקביים ו - אמיתיים, לתמיד. אומר משה לעם ישראל.
לא רק שבא לכם תצעקו חזק עד השמיים,
אלא - שיכאב לכם גם על דברים "רוחניים"...
 
 
המסר בשבילנו?
הוא כ"כ זועק מהמילים.
ו - כל מילה מיותרת...
 
 
 
 
נהננו? בבקשה בואו נקפיץ בשביל שאחרים גם יהנו.
 
 
 
בתפילה שנזכה להרגיש כאב - במיוחד בשלושת השבועות - על מסורת עם ישראל.
שתהיה בעז"ה שבת שלום מלאה שמחה ורק טוב בעז"ה.
א-מ-ן-!
מקפיצה שכוייחשמני כחותם
. מדהים!נעמונת!!!אחרונה
יש לכם מושג אם מותר לי לומר הלל במנחה?שירס
בס''דאוסקר
מותר,עדיין ר''ח.
 
כל טוב
אני חושבת שבדיעבד מותר אבל אני לא בטוחה...רותי7
כי אמרו לי או שמוסף או שהלל אסור כבר להגיד במנחה של ר"ח...
(אני חושבת שאסור מוסף)
אאל"ט הלל מותר לומר כל היוםפעימה
בס"ד

כמובן- עד השקיעה.
כי זו תפילה נפרדת..
שוב, אאל"ט.

[יודעת שכבר לא רלוונטי, אבל לפעם הבאה בעה"י.]
אין שום בעיה גם מלכתחילה.שלומי20104אחרונה
בקשר ל-9 הימים...-יהודית-
מה שהיה זכור לי זה משנים קודמות שמותר להתקלח ב-9 הימים פשוט במים קרים ולא חמים,
 
ועכשיו פתחתי ספר וראיתי שאסור בכלל אפילו לא במים צוננים!!...
 
אז מה זה אומר?? שאני לא מתקלחת עכשיו 10 ימים???
מה שידוע לי זה שכשיש צורך זה בסדר להתקלחחילא דמשכנא
במיוחד באקלים בארץ.
ומה זה אומר כשיש צורך??-יהודית-
פעם ביומיים נגיד זה בסדר?
להתקלח במים פושריםמושיקו
ועם סבון ללא ריח.
 
להתקלח חייבים מצד ואהבת לרעך כמוך, ואם צריך אז כל יום
או במילים אחרות:אלעד
מותר להתקלח, אבל רק לצורך, במטרה להנות כמה שפחות
ספרדים נוהגים לא להתקלח רק בשבוע שחל בורחלקה
ומסיבה פשוטה: תחשבו איפה הם גרו ואיזה מ"א היה שםמשה
האשכנזים הקפואים האלו הגיעו מאירופה.
מותא איבר איבר.. ובמים פושרים למיטב ידיעתי..שירס
ספרדים רק בשבוע שחל בו.מזל שהשנה זה יוצא יום שלישיאורושקוש
 
השולחן ערוך אומר את איסור הרחיצהמושיקו
לגבי ארצת הקורו
אם אני לא טועה...<אריאל>
הרב עובדיה התייחס לנושא הזה במשפט "מי שמחמיר חמור"- שלא מכבוד התורה שאברכים לומדי תורה יסבלו כ"א מהריח שלו, ומהריח של השני בגלל החום.
אתם בטח יכולים לקבל מידע נוסף מחיפוש בגוגל..
מותר ואף חובה.שלומי20104אחרונה
תסתכלי בכל ספר הלכה שנכתב בשנים האחרנות המזג אוויר בארץ במיוחד בעונה זו לא מאפשר.
רק צריך להקפיד שלא לעשות לשם ההנאה(שעה מתחת למים...)
ומי שאמר איבר איבר אין שום קשר זה בכלל משבת (שבשבת אסור להתקלח גם במים שהוחמו מערב שבת בגלל "גזרת מרחצאות" אבל מותר איבר איבר).
רפורמים?אנונימי (פותח)
הליכה לים מעורב,תנועה מעורבת, הליכת בנות לצבא או לש"ל במשטרה ומקומות בעייתים אחרים, הליכה לקולנוע, פאבים ומועדונים, קיום יחסים לפני הנישואים, הליכה בלבוש לא צנוע וגלישה באינטרנט ללא חסימות, ומדברים על הדברים הכי פרוצים (פייסבוק, פורום 'כיפה' ועוד)  - כל אלו כבר נפוצים זמן רב בחלקים הולכים וגדלים של הציבור הדתי לאומי - אך לענ"ד עדיין קשה להגדירם כרפורמה או כדבר הקרוב לכך.
 
ואולם, כאשר יש הנותנים לגיטימציה לעבירות של יהרג ואל יעבור (משכב זכר וכדו', ועוד) - בכל מיני תואנות שונות, במישרין או בעקיפין,וכאשר גם רבנים, אישי ציבור וח"כים לא מתביישים לתמוך באלו שעושים מעשים אשר לא ייעשו - וכאשר ישנם קבוצות שמשתפות פעולה עם הרפורמים, אם זה בדיונים מעל גבי העיתון (כמו שעשתה תנועת 'נאמני תורה ועבודה') ואם זה בהפגנה בעיר העתיקה בשיתוף עימם (כפי שעשו 'קולך' ועוד) - וכשיש קהילות בהם נשים עולות לתורה, קוראות מגילה, מניחות תפילין (מדרשת ברוריה) קוראות כתובה, עורכות חופה, כאשר יש מניינים שיויוניים ('שירה חדשה' ועוד), וכו' וכו' וכו' - וכל זה רק רשימה חלקית, ומיום ליום המצב רק מתדרדר, ואני מדברת מידיעה אישית של היומיום וממה שאני רואה וקוראת -
האם זו איננה רפורמה, או, במקרה ה'טוב' - ניאו רפורמה?
 
קשה להאריך בנושא כאוב זה, אך לענ"ד, אם הציבור התורני (החרד"לים, 'מרכז הרב' וכו') לא יתנער מקבוצות המכרסמות באופן הולך וגדל בחלקים נרחבים של התורה, ובפרט בענייני הקדושה והברית - עתידנו עלול להיות חלילה רע ומר, משום ההשפעה ההרסנית שיש לקבוצות אלו על הציבור היותר תורני - ואני אומרת זאת מניסיון.
 
'אחדות' מזוייפת בכל מחיר, גם זה הכולל איבוד היהדות - איננה אחדות של תורה.
 
על כולנו להתלכד תחת המכנה המשותף של שמירת התורה כולה (בשאיפה, כמובן שכולם נפולים אך השאיפה ברורה - ואין זה דומה כלל להפיכת המדרון ל'לכתחילה') - וכך נזכה לאהבת אחים אמיתית ולשמירת תורה שלימה - ונקרב את בוא הגואל, שאנו כה מחכים לבואו, במהרה בימינו, אמן.
 
אשמח לתגובות.
 
קפץ.golani
בסדר, אז זו דעתך, אבל כיוון שאני הוא זה שאליו התכוונה הטרולית אני אחליט אם זה נחשב בעיני פגיעה או לא.
דבשצ.מ.צ
בס"ד

כל שדבר שיוצא מבעל חיים לא כשרה הוא לא כשר (אסור לשתות חלב מגמל ואסור לאכול ביצים של נשר). אז איך זה שדבש (של דבורה) כשר?
בעז"ה אחרי שחרית אני אתן מקורותהרועה

הדבש והמסורת היהודית

במסורת היהודית הדבורה טמאה (כלומר אסורה באכילה), אך דבשה טהור. הסיבה: הדבש אינו נוצר בגוף הדבורה כמו חלב לדוגמה, אלא הוא צוף פרחים שעובד עיבוד בגופה ובכוורת. לפי ההלכה זפק הדבורה הוא "מחסן זמני" לדבש בין הפרח לכוורת.

  • "מפני מה אמרו דבש דבורים מותר שאין מוציאות אותו אלא מכניסות אותו" (תוספתאמסכת בכורות, א, ה).
  • "דבש דבורים, אף על פי שהוא בא מבעל חיים טמא, מותר באכילה, ואין בו משום כל היוצא מן הטמא טמא, מפני שהדבורים מכניסות אותו לגופן ואין ממצות אותו מגופן" (הרמב"ם, מאכלות אסורות, פרק ג', הלכה ג').

זאת אף על פי שהדבורה מכניסה אנזים מתוך גופה אל הדבש. הדבורה יונקת את הצוף באמצעות חדק ארוך, ואוגרת אותו בזפק המצוי במרכז גופה ומכונה גם "קיבת דבש". התהליך בו הופך הצוף לדבש מתחיל כבר בזמן מעוף הדבורה כשהאנזים אינוורטאז מופרש מבלוטות הראש שלה ומפרק את הדו-סוכר סוכרוז לשני חד סוכריםפרוקטוז וגלוקוז. אולם מפני שכמות החומר זעומה והיא בטלה בשישים, כנראה שהדבש בכל זאת ראוי לאכילת שומרי כשרות, או מפני שהאנזים נחשב כהפרשה בלבד שאין בה צורך כעת, אחרי גמר תהליך ייצור הדבש, ולכן אינו אסור באכילה[1].


זהו אחד משבחיה של א"יסוג'וק
"ארץ זבת חלב ודבש"
זהו איננו תיאור פיזי בלבד אלא משמעות רוחנית מאחוריו
חלב - זהו דם שנעשה כשר ועוד שהוא חלבי היוצא מבשרי... אבל עדיין הפרה כשרה
דבש - זו רמה נוספת שהוא עצמו בא ע"י חיה טמאה ולא עוד אלא שמה שנופל לתוכו גם כן הופך לטהור.
אלו סגולותיה העמוקות של הארץ שקדושתה וטהרתה כ"כ חזקה עד כדי נשיאת ההפכים ומי יתן טהור מטמא...
הדבש בפסוק זה דבש תמרים אבל שמעתי מהרב דרוקמןהרועה
שלמרות זאת אפשר להגיד את זה

בחלב הנימוקים שהבאת הם לא מדוייקים, הבעיות בחלב זה איבר מן החי ושהוא בעצם במקור היה דם.
הדבש הוא לא מהדבורה עצמהב.ש.
אבל תשאל יותר מזה...
איך אפשר לשתות חלב אם?
למה לא? האדם אסור האכילה?הרועה
הוא לא מפריס פרסה ולא שוסע שסעgolani
הוא גם לא מעלה גירה...
לפי התורה אין איסור לאכול בשר אדםדגיגת זהב
אדם הוא לא בהמה שצריך את הסימנים הנ"ל הסיבה היא אחרת - יותר מחשבתית.
לגבי חלב אם, אחרי שהפסקת לינוק - חלב אם אסור עליך.
לגבי הדבש, כמו ש ב.ש. כתב, זה לא מהדבורה עצמה
 
מאת: הרב משולמי כתריאל  
 לענין התשובה, אף על פי שקיימא לן שכל היוצא, מן הטמא טמא, ולכן חלב בהמה טמאה כגון גמל חמור וכדומה אסור, שונה הוא דבש הדבורים, מכיון שאין הדבש נולד מגוף הדבורה והיא אינה מייצרת אותו בגופה, כחלב בהמה טמאה שנוצר כולו בגוף הבהמה, אלא תהליך הדבש נוצר מטל שיורד על הצמחים ומתערבב בו כח הצמח ולחותו, והדבורה מוצצת אותו ובתוך מעיה נשלם התהליך של הדבש, והדבורה מקיאה אותו לאחר מכן בכוורת, כדי שיהיה מצוי לה לאכול ממנו בימות הגשמים. ואין תהליך זה נחשב כיוצא מן הטמא כחלב בהמה טמאה שאסור.
בברכה כתריאל משולמי
 
 מקורות התשובהעפ''י מסכת בכורות ז: רש''י שם ורמב''ם הלכות מאכלות אסורות פרק ג הלכה ג, ותורה תמימה ויקרא פרק יא הערה סו) 
תודהצ.מ.צ
זה עונה על השאלה שלי.
לגבי חלב אם. אם ה' ברא את האדם בצורה שהוא חיב לשתות חלב אם בתור תינוק אז חלב אם כשר.  
חלב אם נאסר? אפשר מקור?הרועה
עד כמה שזכור לי חלב אם מותר באכילה.
מותר, אבל לא באופן ישיר ממקורומושיקו
ומבוגר שעושה כך, לוקה.
 
מקורות בהמשך
מכת מרדות עד כמה שזכור ליהרועה
אני זוכר שהיה לנו פעם דיון משעשע בחדר אוכל על אכילת עמלקי בחלב אימו.
זה שלומדים מהפסוק הזה שמותר לאכול דבשמושיקו
כתוב בהלכה.
 
ולמה ביצים זה לא אבר מן החי?
לכאורה זה לא אבר בכלל זה לא כמו דםהרועה
למדנו את זה בתושב"ערותי7אחרונה
כל היוצא מהטמא טמא...אבל דבש דבורים כשר מכיוון שהדבש לא נכנס לאיברים הפנימיים של הדבורה..
אלא הדבורים מוצצות אותו מפרחים והעשבים ופולטים אותו בכוורת (מתוך הספר "נתיבות הכשרות")
אממ... שאלה קטנה.חיוכים

אני רוצה להתנדב החופש, אבל במשהו שבאמת יספק אותי.
הקטע הוא שברמת העיקרון אני עדיין לא בת 16, אבל הרבה יותר קרובה ל16 מל15.
ורוב ההתנדבויות, שמתאימות לי יותר, הם מ16 ומעלה.

נראה לכם שזו בעיה שאני אומרת שאני בת 16?
כי סה"כ זו לא עבודה שבה חייבים לומר את הגיל המדויק, אלא התנדבות
ואני יודעת שבעז"ה אני יוכל להתמודד עם זה.

תנסי לעגל פינות..שמחה ואמונה
אולי תגידי שאת עוד מעט בת 16..
אבל אם בכל זאת לא מקבלים אותך ,אני בטוחה שאם תבקשי מה',הוא ישלח לך..
אני לא בקיאה בהלכות.. ואני לא יודעת אם מותר ממש לשקר..
רם את רוצה תגידי לי איפה את גרה ואני אנסה למצוא לך משהו באזור..
יישר כח=]
אוף. אבל אמרתי...חיוכים
לא חשבתי שזה יותר מידי נורא.
וזה המקום היחיד שעוד נשאר לי לנסות אליו לבינתייים.

אם זה באמת נורא, אני יוותר עליו
בס''דאוסקר
אסור,על זה נאמר  ''מדבר שקר תרחק''
 
בהצלחה!כל הכבוד על הרצון להתנדב ולעזור,חזקי ואימצי!
תגידי את האמתפעימה
בס"ד

שאת בת 15, עוד מעט 16. ומאוד רוצה להתנדב אצלם.
אם הם יחליטו שאת מתאימה- סבבה. לא- אז לא..

בד"כ אם מגבילים זה לא רק בשבילם שמי שיותר גדול הוא יותר טוב... אלא שיש התנדבויות שלא מתאימות לקטנים- בגלל מה שיש שם- אם מבחנה פיזית, נפשית, רגשית..
איפה את גרה?רות014אחרונה
יש לי כמה מקומות בארץ שישמחו לקבל אותך למרות הגיל שלך
פסטיבל חדא כנישתא 2010אנונימי (פותח)
עבר עריכה על ידי רחלקה בתאריך א' אב תש"ע 11:49

דוגרי, זה נראה לך פייר לפרסם ככה?רחלקהאחרונה
בעזהי"ת.
 
זה גנבה ממש, ולא מוציא שם טוב עליכם.
חבל..
בפרשת מטות - מסעי, אני יוצא למסע של חיים... אח..
עבר עריכה על ידי -Rעות- בתאריך כ"ו תמוז תש"ע 22:03
לגרסה יותר "מבוגרת" של הד"ת - ללחוץ פה.
--

אני לא יודע מה איתכם,
אני מרגיש ממש קשור לד"ת הזה...
 


"ויכתוב משה את מוצאיהם למסעיהם על פי ה' ואלה מסעיהם למוצאיהם" (פרשת 'מטות מסעי')

שני דברים מוזרים יש פה, הנה הם:
1) "מוצאיהם למסעיהם" או "מסעיהם למוצאיהם"?!
2) ההליכה היא על פי ה' או לא ע"פ ה'?!

בואו נזכר לרגע - עם ישראל יוצא ממצרים אבל אחרי כמה זמן רוצים לחזור למצרים.
לא רק רוצים, אלא גם מתחילים.
וואו, מה אתם עושים? ה' אמר לארץ ישראל. אתם הולכים נגד ה'!...

בכל החיים, יש שני סוגי מסעות:
יש יציאה אל המסע. (מהבית אל הישיבה וכדו')
יש מסע אל היציאה = מסע בחזרה אל נקודה שכבר יצאנו ממנה. (מהאולפנה אל הבית וכדו')
 

עכשיו נראה איך הדברים מסתדרים ממש יפה:
"מוצאיהם למסעיהם על פי ה'" = עם ישראל יוצא אל המסע. לארץ ישראל.
האא, מסע שכזה לכיוון א"י? הוא על פי ה'.
"מסעיהם למוצאיהם" = מסע אל נקודת המוצא. נסיגה לאחור, לכיוון מצרים.
סליחה?! מי בקש מכם לחזור אחורה?...
בודאי שלא ה'. לכן לא מוזכר 'על פי ה'', כי באמת ה' לא בקש שיעשו את זה.

(כלי יקר)



רגע, עוד חצי דקה בבקשה.
בקשה אחת שלי מכם צדיקים וצדיקות.
אני יוצא למסע של חיים. חיים שבשבילם, כדאי לחיות באמת.
אני עובר מפה בעז"ה עוד כחודש. הד"ת ימשיך - ויותר תותח ממה שהיה עד עכשיו.
אבל בקשה אחת לי אליכם. תתפללו עלי. בבקשה. תתפלו עלי בתוך כל עם ישראל,
שאזכה לצאת - אל מסע של חיים = מוציאהם למסעיהם - על פי ה'.
תודה על המילים הטובות כל הזמן, מתוקים אתם.
חשוב לי שתכנסו לפה בבקשה: להתראות חברים, אתם מדהימים...



 מסע חיי / בועז מעודה


אני יוצא שוב אל הדרך המושטת לרגלי
אל ימים ולילות, אל מסע חיי
אני אומר שלום לכל אחד
ארץ נרדמת ולב נפרד

מן הבית בו גדלתי נשמתי עוד מביטה
חלונות נפקחים אל אמת פשוטה
אני הולך איתה לכל מדבר
ארץ חורגת או דרך בר

אבל כמי הנחל הסוער
תמיד אני חוזר
לאן שגעגוע טוב ייקח
לשם אני שייך

ואם מישהו בבית מסתכל עלי עכשיו
כאדם לאדם, לא לאור כוכב
אני אומר תודה בקול נרעד
ארץ נפרדת ולב אחד

אבל כמי הנחל הסוער...

חוזר אל השבילים, אל הרחובות, אל הידיים הרחוקות
אל הזריחות, אל השקיעות והשנים הכי יפות
הן שיקרה, הן שעבר אל מה שעוד לא נאמר

כמי הנחל הסוער...






תודה לכם לכם אחים ואחיות מדהימים על הכל.
שנזכה בעז"ה כל החיים להמשיך קדימה אל המסע, על פי ה'.
שבת שלום ומבורכת מלאה שמחה וקדושה!
א-מ-ן-!

 

 

 

 

* נערך לבקשת כותב ההודעה.

יישר כח!צ.מ.צ
מקסים -Rעות-
בס"ד
 
כרגיל..
 
שבת שלום
מסע מוצלח שיהיה לך!זית שמן ודבש
וגם נתפלל עליך! ותתפלל עלינו גם.
יפה..תודה.אוסקראחרונה
ההספד שלי על הרב אליהו זצוק''לאנונימי (פותח)
לפעמים לוקח זמן לעכל...
תמונה זו צולמה בערב שביעי של פסח התשס''ח, זוהי אחת מ2 התמונות האחרונות שצולמו לפני שהרב זצוק''ל חלה, 2 התמונות האחרונות שהיה בקו הבריאות, באותו יום אמר לנו שהוא מרגיש טוב מאד ואחרי שהלכנו דברנו בינינו בשמחה על כך שהוא ברוך ה' בריא מאד, כאן בתמונה הזו נראה הרב לאחר שמברך אותי טופח על גבי ואומר:"ברכה והצלחה", נסענו (היינו כמה אנשים ואני הייתי עם הרב אבינועם הורוביץ) מבית הרב בשמחה רבה והכנסנו את החג, במוצאי החג נחרדו אזניי למשמע הבשורה כי הרב עבר אירוע לב, עד היום אופפת אותי תחושה שאני מהאחרונים שזכו לראות אותו בקו הבריאות אך יחד עם זאת עוברות בי מחשבות:"אולי אני אשם?" "אולי עשינו עין הרע בלשוננו?" רבי ומורי היקר, לא אשכח אותך, לא אשכח את פגישותיי איתך, ואת העזרה הרבה שעזרת לי ב10 השנים האחרונות שתמשיך כמובן לכל חיי, בזכותך נשברו המניעות מסביבי וזכיתי במצוות ציצית בפרט ובכל זכויותי בכלל, רבי ומורי, זכויותיי הן 
זכויותך!!! המשך לזכות אותי ואת כולם מלמעלה התפלל וסנגר עלינו אי שם במרומים , אוהבים אותך הרב!!! תהא נשמתך צרורה בצרור החיים...
וואו! מדהים.תודה שזיכית.שיראל.
לא רואים שוםתמונה..נצח לנצח!!!אחרונה
דיוני תוכן וערכיםסוג'וק

בואו נעלה הצעות לנושאים מעניינים לדעתכם שאולי אח"כ נוכל להרחיב בהם. נושאים שעוד לא קיימים בפורומים, אולי תחומים באמונה או ביהדות בכלל (לא הלכה).
אני אישית מאוד הייתי רוצה להרחיב בענייני התקופה והדור - ענייני הגאולה וכל השייך לזה, מה קורה סביבנו, למה, לקראת מה אנחנו הולכים...
רעיון מעולה -Rעות-אחרונה
 
שאלה:נועוש=]]!!
בס"ד.
מישו פה יודע אם מותר ללמוד ריקוד ב-9 הימים לצורך חשוב...? ותוך כדי השיעור לשמוע מנגינות... ומה הדין לגבי שירים?
תודה חבר'ה..!
די בעייתי. גם מנגינותסוג'וק
לפי מה שאני יודע...בן-אלי
בתשעת הימים אסור בכלל לשמוע מוזיקה גם אם זה בשביל ללמוד, אלא אם כן אלו שירים עצובים, ובמקרה שלך כנראה שהם לא כל כך עצובים..
הם דווקא כן עצובים..השאילה היא שלי אם מותר לרקוד??נועוש=]]!!
בס"דאוסקר
אסור בכלל לשמוע מוזיקה ב9 הימים.
 
לרקוד כנראה מותר בלי מוזיקה.
 
.**דוד**
לא רוקדים אם מוזיקה

ושירים מותר אם זה נניח מקהלה או משהו לצורך לימוד אבל בלי מוזיקה
איזה ריקוד? מה המטרה?סוג'וק
לתת תשובה לשאלה כשלך זה כמודני-יהונתן
חולה שמקבל מרשם מרופא שצריך לדעת את כל הפרטים. לכן צריך להבין מה זה הצורך החשוב שלך, אם זה מוצדק או לא...
 
להבדיל, ולמשל, אם יש אדם עם נטייה קשה לדכאון שאם לא נתיר לו לרקוד ולשמוע מוזיקה ייכנס לדכאון עמוק עם השלכות קשות - ודאי שיש להתיר.
 
עד כמה שידוע לי אסור. אבל תשאלי רב.רחלקה
תשאלי רב הוא בטוח יודע יותר מאיתנו..רותי7
ריקוד בשביל התקדמות גדולה לשנה הבאה...נועוש=]]!!אחרונה
בס"ד.
זה בלט... (.לא לצחוק..) מנגינות עצובות, ונראלי יוצא 3 פעמים ב-9 הימים...
לא יהיה לי מזה הפסד כספי... אבל זה מאוד חשוב ליללמוד את זה עכשיו כדי שאני אוכל להתקדם ולרקוד בשנה הבאה...
 
דברי תורה מטות-מסעי + צ'ופר..אמת מארץ

בס"ד

 

 

דבר תורה נקודתי

בפרשת השבוע אנו קוראים על דיני עיר מקלט. אדם שרצח נפש בשוגג, גולה לעיר מקלט. בעיר המקלט יושב הרוצח השוגג, לומד תורה מהלויים ושוהה שם עד עת פטירתו של הכהן הגדול. מדהים ומרתק לראות את השקפת היהדות על דרך שיקומו של השוגג, ועל ההבדל התהומי בינה לבין דרך הטיפול המצויה בימנו. כיום, פושע "קטן" נכנס לבית כלא על חטאו, שם הוא מתהלך בין פושעים גדולים, לומד הוא ממעלליהם ומרוע מעשיהם, נתקל הוא בגרועים שבבני האדם ומתחבר אליהם. למעשה – לעיתים הפושע יוצא גרוע מכפי שהוא נכנס.

לעומת זאת, מחנכת אותנו התורה לראייה גבוהה הרבה יותר. התורה מבינה כי אדם זה אינו פושע. הוא אומנם שגה וטעה, אך במהותו – אדם טוב הוא, יהודי צדיק החפץ לעשות אמת וישר. לאחר נפילתו, שולחת התורה את האדם לעיר המקלט. בעיר מיוחדת זו לומד האדם את תורת התשובה, יושב הוא בין לווים ותלמידי חכמים וזוכה הוא לינוק מתורתם.

במקום זה הוא יושב ומתבונן במעשיו, בוחן הוא את עצמו אל מול הלויים, בודק הוא את הבבואה הנשקפת לו במראה שהם מציבים בפניו, ומחליט להשתנות.

לקח חשוב מאין כמותו למדים אנו מסוגיית ערי המקלט. לומדים אנו על היחס הנכון לטעויותינו שלנו, על ההתייחסות הראויה לנפילותיהם של הסובבים אותנו, ועל דרכה של תורה בפתרונם.

שבת שלום!

 

 

 

דבר תורה מעמיק

קוראים אנו השבת את פרשת מסעי. נפגשים אנו בפרשה המסיימת את חומש במדבר וצועדת במעלה לקראת הכניסה לארץ. בתחילת הפרשה התורה מונה לנו את המסעות שעברו בני ישראל מרגע צאתם ממצרים, ועד ערבות מואב – שערי ארץ ישראל. מ"ב מסעות עברו בני ישראל עד שהגיעו לשערי הארץ המובטחת.

כשקוראים את המסעות שעברו בני ישראל, עולה באופן טבעי השאלה מדוע התורה מזכירה את כל המקומות שעם ישראל שכן בהם? אירועים רבים התרחשו בארבעים שנות השהות במדבר, ובכל זאת – התורה כותבת לנו אך ורק את הדברים הנצרכים לדורות, אם כן, מה המטרה באזכור כל המקומות שעברו בהם? שאלה נוספת המתעוררת בקריאת הפסוקים היא על הצורה בה התורה מכנה את המסעות. בתורה כתוב: "ויכתוב משה את מוצאיהם למסעיהם על פי ה', ואלה מסעיהם למוצאיהם". צריך להבין לשם מה נאמר פעם אחת "מוצאיהם למסעיהם" ופעם שנייה "מסעיהם למוצאיהם", ומה הסיבה שמוזכרים שני ביטוים אלו גם יחד.

ישנם שני סוגים של מסעות. יש מסע הנעשה בשביל לצאת מהמקום ממנו אתה מגיע, מטרת מסע זה הינו להרחיק לכת. המסע עצמו אינו חשוב, אולם היציאה חשובה. לעומתו, ישנו מסע הנעשה לשם ההליכה – אדם המטייל אינו חפץ להגיע בהכרח למקום מסוים, אין הוא בורח ולא מתחבא, הוא נהנה מעצם ההליכה.

יציאת מצרים וההליכה במדבר הייתה משולבת משני מסעות אלו גם יחד. מצד אחד – יצאו בני ישראל ממצרים, ומצד שני – היה טעם ומשמעות לכל שלב ושלב בדרך שהם עברו, המסע עצמו היה חשוב והכרחי.

כלל גדול מלמדים אותנו חכמנו זיכרונם לברכה: "אין אדם עומד על דעת רבו עד ארבעים שנה". 40 שנה הוא הזמן שהתורה מגדירה בתור התקופה שלוקחת לתלמיד להפנים ולהבין את כוונתו של רבו. במשך ארבעים שנה הסתובבו בני ישראל במדבר, ארבעים שנים של גלות נוראה ואיומה, מקום נחש שרף ועקרב. שנות נדודים כואבות של מלחמות ואכזבות, עליות ונפילות, חטאים והצלחות. תקופה ארוכה הסתובב עם ה' במדבר הגדול והנורא, והכין את עצמו.

בני ישראל הכינו את עצמם לשנות הגלות הארוכות, הם למדו כיצד עליהם להתנהג בשעות משבר וקושי, בזמנים של נזיפה ומרחק מבורא עולם, בעיתות של מלחמות והפסדים, כישלונות ומגיפות. ארבעים שנות ההליכה במדבר היוו הכשרה לגלות הארוכה של עם ישראל, גלות בית ראשון וגלות בית שני. כאב רחמן המקדים רפואה למכה - הקדים הקדוש ברוך הוא את מ"ב המסעות כהכנה לגלות.

יתר על כן, מסעות אלו הינם הכשרה למסעות השונים העוברים על כל אדם ואדם בדרכו. חכמי תורת הקבלה לימדו אותנו כי על כל יהודי ויהודיה עוברים מ"ב מסעות בחייהם הפרטיים. לכל אדם ואדם ישנם מ"ב שלבים שעליו לעבור במשך ימי חייו, ישנו מסע מוגדר וקבוע אשר עליו לצעוד בו, צעד אחד צעד, עד נקודת הסיום. אותם מ"ב מסעות שעברו בני ישראל במדבר היוו הכנה אף למסעות הפרטיים שלנו. למקומות בהם אנו נופלים, ולרגעים בהם אנו מצליחים. לנקודות העצירה ולשלבי ההתקדמות – לכל אותם חלקים המרכיבים את חיינו.

המסעות שחוו בני ישראל אכן היו "מסע למוצא" – מטרת המסע הייתה לצאת ממצרים, אולם בד בבד זו הייתה "מוצא למסע" – היציאה עצמה נעשתה לצורך המסע, בכדי לחוות, להבין ולהפנים את המסרים שקנינו לנו במדבר. ישנה חשיבות אדירה גם בציון המקומות עצמם, כל מקום ומקום מהווה התגברות נוספת, כל מסע מעיד על התקדמות בתהליך, על צעד נוסף לקראת נקודת הסיום. יש את המסע עצמו, החייב להיעשות, וקיים גם כל חלק וחלק - כל פטר ופרט ממנו שהוא נצרך והכרחי.

כשאדם מביט בצורה כזו על חייו, הם מקבלים משמעות אחרת. כשאנו מבינים שכל מקרה ומאורע שעבר עלינו בחיים תוכנן מראש ע"י בורא עולם, האב הרחמן. כשאנו זוכים ומעמיקים בנקודה זו שכל מה שחווינו והתנסינו – הכול נעשה לטובתנו, לפתע פתאום החיים כולם נראים אחרת לחלוטין. מבט זה מאיר באור מלטף את המסעות השונים שעברנו ושנעבור במשך חיינו – החלקים היפים שבהם, ואלה שפחות כאלה.

נזכור וננצור את הלקחים שאנו לומדים מפרשת מסעי. את הלמידה כיצד להתנהג בעת קושי, איך להתנהל בשעות משבר, איך לא להתגאות בהצלחות מסחררות – למדנו במ"ב המסעות. מסעות שאומנם הוציאו אותנו ממצרים, אך נתנו לנו הרבה יותר מאשר את ההגעה לארץ ישראל.

שבת שלום!

 

 

 

דברי התורה מעוצבים ומסוגננים:

https://docs.google.com/fileview?id=0B4-LdY_lo466OWFmY2M1MDAtOTVjMy00YThjLThmN2EtNjdmYjBlYzk1OGIx&hl=iw&authkey=CNSJ2KIK

 

 

 

דברי התורה השבוע לעילוי נשמת אמיתי בן ענת חנה,תהילה בת חיה ואלעזר בן שמחה. ולהבדיל - לרפואת אברהם יוסף בן שרה בלומה ואהרון חיים בן יוכבד

יישר כוח!!אוסקראחרונה