כל כמה זמן מחליפים רב ראשי לישראל?
בבקשה מי שיודערויטל.
עשר שניםטיפות של אור
ישר כוחרויטל.
בסוף תשפ"ג, יש לציין.הָיוֹ הָיָהאחרונה
ממש לקראת תשפ"ד.
שאלה על המשנה הראשונה ביומאניק כמעט בלי ראש
המשפט "אם כן, אין סוף לדבר" נכון גם לגבי מה שכתוב בהתחלה (שמתקינין כהן גדול תחתיו שמא יארע בו פסול).
אז למה אמרו את זה רק על מה שר' יהודה אמר?
כי פסול הרבה יותר שכיח ממוותימ''ל
לכן חוששים רק למה ששכיח שזה פסול אחד.
תודה רבה!ניק כמעט בלי ראשאחרונה
גמ' שם (יג.) ותוס' (ב.).שום וחניכה
תודה רבה!ניק כמעט בלי ראש
חסד לא נצרךאוי טאטע!
ומעניין אותי לשמוע מקורות
חיכיתי היום בתחנה לאוטובוס
ונהג שעבר אותי בכביש פתאום חוזר אלי אחורה (הכביש היה ריק)
ומציי לי טרמפ
העניין הוא שהטרמפ בסך הכל מקדם אותי שתי תחנות באוטובוס, ובעצם הוא לא עוזר
אז האם זה נחשב חבד בשבילו? והאם יש עניין לעלות כדי לזכות יהודי בחסד למרות שאני לא צריך?
(וגם מתלבט האם ההשקעה שלו בשבילי זה שיקול לעלות, שיגרום לו להרגיש טוב עם עצמו)
ברור שלו זה חסדרויטל.
ואם זה לך לא עוזר, אז בטח שלא צריך לעלות.
וואי בדיוק גמאני חשבתי על זה השבוענופת צוף
קרה לי פעם שהנחתי במקום כלשהו משהו, מקום שלא עוברים שם הרבה אנשים
והייתי צריכה אחרי כמה שניות לחזור אז לא חששתי
המקום סמוך לישיבה, וכנראה בשניה שהלכתי אברך ראה אתזה- אני חוזרת והדבר נעלם. איך שהוא מפה לשם, הוא מצא אבידה והשתדל בשביל להשיב אותה- נצרך זה לא היה (גם אבידה זה לא באמת היה) אבל נראה לי מצידו הוא עשה את החסד.
ואז חשבתי על זה השבוע אולי לעשות את זה בכוונה ולזכות ככה יהודים לקראת יום כיפור...
מענייין אם נחשב.
לעשות בכוונה אולי כדאי לשאול רברויטל.
לבקש משהו ממישהו רק בשביל לזכות אותו בחסדsimple manאחרונה
נראלי פשוט שאסור
כמו שרבינו יונה אומר שאסור לבקש ממישהו אפילו בן חורין לעשות מעשה שהוא לא נצרך בשבילך ויש בזה איסור של "לא תרדה בו בפרך", ולכאורה תגיד הרי כלפיו הוא מקיים מצות חסד. ומשמע שאי אפשר לטעון כך.
כאן זה קצת שונה כי הוא בא ומציע מעצמו אז אולי כן טוב לעלות על הטרמפ
אבל במה ש@נופת צוף כתבה אז להשאיר בכוונה אבידה נראלי פשוט שאסור
לזיכו הרבים- פירוש לתפילהנ.ד.ב
הכנתי לעצמי פירוש של תפילת 18 כדי שאוכל לכוון יותר, מפרסם כאן כדי שמי שזה יעזור לו יוכל להשתמש בשמחה! (המילים שאומרים מודגשות והפירוש לא)
נ.ב- אם למשהו יש רעיונות לשיפורים ממש אשמח! תודה רבה.
שיהיה לכולנו יום כיפורים מועיל וגמר חתימה טובה לכל עם ישראל ורק בשורות טובות!!!
אשריך !דעתן מתחילאחרונה

גליונות תמצית משנה ברורהחסר כינוי
למישהו בפורום יש את הגליונות של תמצית משנה ברורה של דרשו על חלקים א-ד?
תודה מראש
גניבה / גזל / שודבן מערבא
גניבה היא ללא ידיעת הקורבן.
גזילה היא בידיעת הקורבן.
שוד הוא בידיעת הקורבן ותוך כדי הפעלת אלימות / כוח כלפיו.
מדויק ?
לאימ''ל
"ויגזול את החנית מיד המצרי ויהרגהו בחניתו"
החלוקה בין גנב לגזלןבן מערבא
היא על פי סוגיית הבבלי בבבא קמא עט ע״ב.
אבל קיבלתי את הדחייה של עניין האלימות, ערבבתי עם העברית המודרנית שבה גזילה היא פחות אלימה ואילו שוד הוא יותר אלים וברוטלי.
ההבדל הוא לא ידיעת הקרבן, אלא הסובביםחידוש
תוכל לפרט ?בן מערבא
הבנתי. צודק.בן מערבא
אין הבדל בין גזילה לשודתחקירן 7
זה אותו רעיון. גזל זה לאור יום גם בכוח. גנבה זה בסתר בלילה.
אך אולי אפשר לכנות את זה "לסטי"
בלתי אפשרי לתת קריטריונים לשלושה דברים מתוך מערכות שונות.נהָיוֹ הָיָה
גניבה וגזילה זה שני מושגים הלכתיים, יחידאיים, אין בהלכה גדר ל"שוד".
שוד הוא מושג מודרני.
אי לכך, יש לומר כך:
גניבה (הלכתית) - ללא ידיעת הסובבים.
גזילה (הלכתית) - על ידי הפעלת כח, ממילא כמובן בידיעת הסובבים (ויגזול את החנית וכו')
לכאורה בשפה העכשווית אין משמעות מיוחדת לגזילה, גניבה משמש כמו המושג ההלכתי, ושוד משמש למה שמושגו ההלכתי הוא גזילה.
אינני יודע מה ההגדרה ההלכתית למעשה שנעשה לעיני אנשים, אך לא בדרך חטיפה. יש לי זכרון מעומעם שדנים על זה היכנשהו, אבל לא מעבר לכך.
שוד אינו מושג מודרניdavid7031
המונח שודדים כבר מופיע בתנ"ך.
(עדיין יכול להיות שהוא אינו מושג שלישי, אלא מקביל לאחד מהמושגים האחרים).
התכוונתי לשימוש במושג "שוד" כדי לאפיין אירוע מסויים.הָיוֹ הָיָה
כןdavid7031
אבל אם בתנ"ך מופיעים שלשה שמות שונים, ייתכן שיש באמת שלשוה מושגים שונים (גם אם בספרות חז"ל אחד מהם לא מופיע).
לכאורה אתה צודק.הָיוֹ הָיָה
ומההופעות שלובן מערבא
למשל
כִּי בָא עָלֶיהָ עַל בָּבֶל שׁוֹדֵד וְנִלְכְּדוּ גִּבּוֹרֶיהָ חִתְּתָה קַשְּׁתוֹתָם כִּי אֵל גְּמֻלוֹת יְהוָה שַׁלֵּם יְשַׁלֵּם
נראה שאכן מעורבת שם אלימות בעסק.
מה שכתבת לגבי שודאוהב לשנוא
זה ההגדרה יותר של ליסטים מזויין
אכן. בלשון ימינו נקרא לזה שוד.בן מערבא
יש לציין שגנבת דעת היא גנבה לכל דבר.אוהב אי והעם 2
וזאת על סמך מה? לפי איזה קריטריונים?הָיוֹ הָיָה
כמה פסיקותאוהב אי והעם 2
אסור לאדם להנהיג עצמו בדברי חלקות ופיתוי. ולא תהיה אחת בפה ואחת בלב, אלא תוכו כברו; והעניין שבלב, הוא הדבר שבפה. ואסור לגנוב דעת הבריות, ואפילו דעת הגוי.
כיצד? לא ימכור לגוי בשר נבלה בכלל שחוטה, ולא מנעל של מתה במקום מנעל של שחוטה. ולא יסרב [יפציר] בחברו שיאכל אצלו, והוא יודע שאינו אוכל, וירבה לו בתקרובת, והוא יודע שאינו מקבל; ויפתח לו חביות שהוא צריך לפתוח אותן למוכרן, כדי לפתותו שבשביל כבודו פתח. וכן כל כיוצא בזה. אפילו מילה אחת של פיתוי ושל גנבת הדעת, אסורה; אלא שפת אמת ורוח נכון, ולב טהור מכל עמל והוות.
המקור לאיסור גניבת דעת נמצא במסכת חולין [1] "אמר שמואל, אסור לגנוב דעת הבריות, ואפילו דעתו של גוי.
בתוספתא [1] נאמרו דברים מפורשים: "שבעה גנבים הם, והראשון שבכולם גונב
דעת הבריות
דעת הריטב"א (חולין צד, א, בשם התוספות), הסבור שאיסור גניבת דעת כלול באיסור "לא תגנבו". ההבנה השגרתית של האיסור מתייחסת לגניבת ממון בלבד, אך לדעת הריטב"א כלול בכך אף גניבת דעת.
יישר כח.הָיוֹ הָיָהאחרונה
אם כי הנני חושב שהמשפט שאמרת יהיה נכון אך ורק לפי הריטב"א שבסוף.
לזיכוי הרבים- חלוקת לימוד פניני הלכה שנתי (הלכות בסיסיות)נ.ד.ב
הכנתי לעצמי חלוקה של לימוד פניני הלכה במשך שנה:
ישנם כמה חלוקות:
1. חלוקה של 4/5 סעיפים ליום שחוזרת על כל החגים (מועדים, זמנים, ימים נוראים, סוכות פסח), תפילה וברכות.
2. חלוקה של 5/6 סעיפים ליום שחוזרת על כל החגים (מועדים, זמנים, ימים נוראים, סוכות פסח), תפילה, ברכות, שבת א+ב וליקוטים א.
3. חלוקה של 1/2 סעיפים ליום שחוזרת על כל שבת א+ב
מפרסם כאן כדי שמי שזה יעזור לו ללמוד הלכה ולהקיף את ההלכות הבסיסיות יוכל להשתמש בשמחה!
נ.ב- אם למשהו יש רעיונות לשיפורים ממש אשמח! תודה רבה.
שיהיה לכולנו יום כיפורים מועיל וגמר חתימה טובה לכל עם ישראל ורק בשורות טובות!!!
(מי שמעוניין יש גם חלוקה של הלכה ליום שלא אני עשיתי ולא מצורפת אבל לא מקיפים בשנה- זה נקרא פנינה יומית...)
4/5 סעיפים- 20200927145150.docx
5/6 סעיפים-20200927145158.docx
1/2 סעיפים (שבת)-20200927145208.docx
מענין. חיזוק לסגר בימי תשובה:סוג'וק
ספר החינוך
מצוה קסט. מצות עניין טומאת מצורע
משורשי המצוה
לקבוע בנפשותינו כי השגחת ה’ ברוך הוא פרטית על כל אחד מבני אדם, וכי עיניו פקוחות על כל דרכיהם, כמו שכתוב (איוב לד כא) כי עיניו על דרכי איש וכל צעדיו יראה. ולכן הוזהרנו לתת לב אל החולי הרע הזה ולחשוב כי החטא גרם אותו, וכבר אמרו זכרונם לברכה (ערכין טז ב), כי בחטא לשון הרע יבוא ברוב, ולא נקחנו דרך מקרה, ויש לנו לבוא אל הכהן, שהוא העומד לכפרת החוטאים, ועם חברת המכפר אולי יהרהר בתשובה ויסגר קצת ימים כדי שישיב אל לבו עניניו במתון ויפשפש במעשיו (ברכות ה א), ולפעמים יסגר שני הסגרים שמא הרהר תשובה ולא תשובה שלמה לגמרי, כאלו תאמר על דרך משל שחשב להחזיר מחצית גזלתו, ואז יחדש בו ה’ ברוך הוא קצת סימנין שיסגר שנית אולי ישלים תשובתו ויטהר לגמרי.
וכל עניין הסגרין אלו יורה השגחתו ברוך הוא על כל דרכי האדם אחת לאחת. ולפי שהדעות רבות בהשגחת האל על כל ברואיו, יבואו בה הרבה פסוקים במקרא והרבה מצות להורות על העניין מהיותו פינה גדולה בתורתנו.
שיש כיתות בני אדם יחשבו כי השגחת ה’ יתברך על כל המינין בפרט בין אנשים או כל שאר בעלי חיים.
ויש מהן כתות יחשבו כי השגחת ה’ ברוך הוא על כל ענייני העולם בין בעלי חיים או כל שאר דברים, כלומר שלא יתנועע דבר אחד קטן בעולם הזה, רק בחפצו ברוך הוא ובגזרתו, עד שיחשבו כי בנפל עלה אחד מן האילן הוא גזר עליו שיפול, ואי אפשר שיתאחר או יקודם זמן נפילתה אפילו רגע, וזה דעת רחוק הרבה מן השכל.
ויש כתות רעות יחשבו שלא ישים השגחתו ברוך הוא כלל בכל עניני העולם השפל, בין באנשים או בשאר בעלי חיים, והוא דעת הכופרים, רע ומר.
ואנחנו בעלי הדעת האמיתים לפי מה ששמעתי, נשים השגחתו ברוך הוא על כל מיני בעלי חיים בכלל, שכל מין מן המינים הנבראים בעולם, יתקיים לעולם, לא יכלה ויאבד כלו, כי בהשגחתו ימצא קיום לכל דבר. ובמין האדם נאמין כי השגחתו ברוך הוא על כל אחד ואחד בפרט, והוא המבין אל כל מעשיהם (תהלים לג טו). וכן קבלנו מגדולינו, וגם נמצא על זה הרבה כתובים יורו כי העניין כן.
ולכן הזהירתנו התורה כי בהגיע אל האדם החולי הרע, והוא הצרעת, שלא יקחנו דרך מקרה, רק יחשוב מיד כי עוונותיו גרמו, וירחיק מחברת בני אדם כאדם המרוחק מרוע מעשיו, ויתחבר אל המכפר המרפא שבר החטא, ויראה אליו ניגעו, ובעצתו ובדבריו ובפשפוש מעשיו יוסר מעליו הנגע, כי האל ברוך הוא שמשגיח עליו תמיד יראה מעשה תשובתו וירפאהו, וזהו עניין ההסגרין כמו שאמרנו.
וואי יפהבורדו
ממש צריך לחזק את האמונה בהשגחה פרטית...
אבל לא כ''כ הבנתי את המשפט הזה: "וזה דעת רחוק הרבה מן השכל." אז בעצם הוא אומר שזה לא נכון שה' גוזר גם על העלה...? התבלבלתי מזה..
הכוונה כנראה שקשה להבין בשכל, אך לא בהכרח שזה לא נכוןסוג'וק
זה לרובד האמונה וחויה, לא לרובד ההבנה וחפירה
👍 תודה!בורדואחרונה
אישה שמעלה ליוטיוב קליפ וכותבת 'לבנות בלבד':אריאנה
והאם מותר להיכנס לזה ולהוסיף צפיות ובעצם להפוך את זה ליותר ויראלי?
אשמח שהתשובות יהיו מבוססות...
נשאל באתר דיןתחקירן 7
וזה תשובת מכון ההוראה:
שאלה:
האם מותר להעלות שירת נשים ליוטיוב כשלא רואים את הזמרת ולציין שזה שירת נשים?
תשובה:
שלום וברכה
באופן עקרוני מצד הבעיה של שירת נשים אין איסור, כיון שהאדם הוא זה שבוחר אם לחטוא, ומי שירצה לחטוא אין לו בעיה למצוא שירים ביוטיוב ככל שירצה… אבל למיטב ידיעתי אין באינטרנט כשר גישה ליוטיוב, ובבית יהודי חייב להיות רק אינטרנט מסונן…
אפשר להיכנס ליוטיוב גם ברמת סינון גבוהההרמוניה
תודה, בשאלה שלי רואים את הזמרת שרה אבל מודיעים מראש...אריאנה
צריך לשאול בעצםחמדת66
למה זה אסור?(אני לא פוסק, וזו אך ורק דעתי)
ובכן - מן הסתם גלל "לפני עיוור לא תתן מכשול". ולפי"ז בגמ' (ע"ז ו ע"ב) למדנו שהאיסור הוא רק כאשר כאשר "קאי בתרי עברי דנהרא" - כלומר, שהאיסור להגיש לנזיר יין הוא רק כאשר אין לו דרך להשיג אותו בעצמו (מאחר שהוא בגדה השניה של הנהר), אך כאשר הוא יכול - הרי שזה לא משנה. לא נכנס לכל הגדרים של מה הכוונה שהוא יכול (בעצמו, או שמא ע"י אחר, או שמא הדבר תלוי בדרגת הקושי), אך הצד השווה שבהם שבנידון דידן, סרטונים ברשת, ברור שהמשתמש יכול לבחור לעצמו בקלות סרטונים אחרים. לכן, לענ"ד, משום 'לפני עיוור' אין פה לכו"ע. אמנם, משום איסור מסייע יש לדון (לשיטות המחלקות בין הדברים, יש כאלו שכרכו את שני האיסורים זה בזה ולשיטתם כאשר אין לפני עיוור, גם אין מסייע). ובכן, לענ"ד, ברגע שמזהירים "שירת נשים" הרי שגם איסור מסייע אין כאן, מאחר והמשתמש הלא-רצוי לא היה צריך להכנס, בדיוק כשם שאישה נשואה תוכל להיות בלי כיסוי ראש בביתה, למרות הסיכוי לפורץ אלמוני.(אמנם לפי"ז יתכן שעדיף שיהא סממן יותר ניכר, בערך כמו זה שעושים ל18+ וכו').
כל זאת כמובן משקף אך ורק את דעתי, ולא הסתכלתי במה שכותבים הפוסקים, וכמובן שבאופן כללי אין לי שום סמכות בעניין. בנוסף, ניתן להחמיר בעניין הזה (עיי' מנ"ח במש"כ על 'לפני עיוור')
המ יפה תודה!אריאנהאחרונה
״ונשמרתם לנפשותיכם״אוהב אי והעם 2
האם אני מחייב לאיסור הזה כיהודי למרות שאחרים
לא נשמרים?
במלבורן בית הדין סגר את כל בתי הכנסת!!!!אוהב א"י והעם 1
דרך קבלת ההחלטות במדינת ישראל מגעילה!!!!
הדתיים משתמשים בהפגנות כדי לפתוח את בתי הכנסת.
זאת סוגיה דתית ממעלה ראשונה. השם ישמור.
שוב מצאת דרך להוציא דיבת הארץ ויושביה?!ק"ש
כיוון שכאן, הסכנה אינה לפנינו - כלומר, ככה"נ גם אם אני אישית אפר את כל הכללים (אני לא, רק לצורך הדוגמא), לא יקרה כלום לא לי ולא לסביבבתי. הסיבה לכללים, היא ניהול סיכונים ציבורי - ככל שיותר אנשים שומרים על הכללים, הסיכון לכלל ירד ולהפך (לצערינו).
אם הממונים על הבריאות בכלל ועל ההתנהלות בפרט, חושבים שהתכנסויות כאלו או אחרות מגדילות את הסיכון - עליהם לאסור את כולם. אם הן לא מגדילות - להתיר את כולם. אם חושבים שציבורית, אפשר להכיל סך מסויים של התקהלויות - במדינה יהודית, תפילות בכלל ובימים נוראים בפרט, אמורות לקדום להפגנות.
נ.ב.
כל מה שכתבתי מתייחס לסדר העדיפויות של גורמי החוק. בפועל אתה צודק, שאם אנשי המקצוע יבהירו שיש סכנה משמעותית מכינוסי תפילה כאלו או אחרים - יהיה עלינו להנע מהם, גם אם לא מצליחים לכפות את הכללים על המפגינים החוליגנים. עד כמה שאני מבין, אין עמדה ברורה של אנשי המקצוע, נגד תפילות שעומדות בכללי הריחוק והקפדה על מסיכות.
תודה על אריכות התשובה אבל...אוהב אי והעם 2
כאן בסטטיסטיקה הרבה יותר טובה מבחינת קורונה אנו נשמעים להוראות והמלצות של הרשות גם מתוקף ונשמרתם לנפשותיכם וגם מתוקף דינה דמלכותה.
אצלכם הכל פוליטי וזה ממש עוד דוגמא של כל האיש הישר בעיניו יעשה. כל אחד מרחיק את עדותו.
לא אצטט לך משפטים מפרשת השבוע על העם אני מצטער אבל עם הקורונה מתגלים הרבה נקודות שליליות בהתנהגות העם ומנהיגיו.
לא קראת את תשובתיק"ש
כן ברור, הקורונה אצלנו שונה....אוהב א"י והעם 1
.... בכל מקרה גמר חתימה טובה.
לא זה מה שאמרתיק"ש
בוודאי שכן מעיקר הדיןתחקירן 7
האם העובדה שאחרים לא מניחים תפילין מונעת את זה שתניח תפילין?
ומעבר לכך -גם בבן אדם לחברו - האם אחרים מספרים לשון הרע ולא נשמרים לנצור לשונם תתיר לך?
גם אם אחרים לא נשמרים אין זה אומר שהאיסור בטל. המצווה שייכת בכל אחד ואחד.
אז למה יהודים חכמים שיודעים את התורה....אוהב א"י והעם 1
....מתעקשים להתפלל בבית הכנסת רק בגלל ההפגנות המטומטמות כנגד האיש המושחת???? למה????
מה קורה לכם בארץ???.
למה?????אוהב אי והעם 2
זאת שאלה טובהברגוע
מה פתאום, מה התועלת בזה?הָיוֹ הָיָה
שמישהו יחשוב שאמריקה רעה?
רק ארץ ישראל היא גוש טינופת.
כידוע.
ליודעי ח"ן.
ולשוכני אקו"ח.
ולאחרונה נצטרפו גם שוכני קהלא קדישא הדין.
לגמרי הזוי..ברגוע
נערך.הָיוֹ הָיָה
״עם חכם ולא נבון״ אופס סליחה...אוהב אי והעם 2אחרונה
כאן זה בית מדרש ולא אקטואליה אז שיהיה לך גמר חתימה טובה.
באהבת חינם.
יעקב
שבת שלום
זה לא בגלל זה....תחקירן 7
אין בעיה להתפלל בית כנסת 10 אנשים תוך שמירת מרחק. אם שומרים על הכללים זה בסדר.
ומה שבאים להגיד זה בעיקר, מה אתם מסתכלים על ה10 - 20 איש מסכנים אצלנו בבית כנסת תראו מה קורה שם בהפגנות אלפי אנשים..
שאלה מעניינת בענייני חופה וקידושיןתחקירן 7
מי שקדש אשה בחתיכת בשר שמצא בשוק, האם צריך לחטוף מלקות?
ובכלל - האם קידושיו קידושים?
(ואגב - מוזמנים להצטרף לפורום הישיבות המקורי פורום סגור המשמש לבני ישיבות החל מישיבה קטנה עד ישיבה גבוהה\הסדר, לבקשות הצטרפות מוזמנים לפנות אלי בשמחה. לשנה טובה תכתבו ותחתמו.)
למה לא? למה מלקות?הָיוֹ הָיָה
הפורום ההוא פעיל?
אבן העזר כו -כזתחקירן 7
לא מצאתי מאום.הָיוֹ הָיָה
הואל נא לפרש דבריך.
..תחקירן 7
טור:
אפילו המקדש בכסף או בשטר ולא שידך תחילה, או אפילו שידך וקידש בשוק, אמר רב שמלקין אותו, וכן כתב הרמב"ם ז"ל. אבל אדוני אבי הרא"ש ז"ל כתב שאין הלכה כרב, אלא בהא הלכה כרב שמלקין על המקדש בביאה ולא באינך.
בית יוסף
ומ"ש אבל חכמים אסרו לקדש בביאה משום פריצות ולא עוד אלא שהמקדש בביאה מלקין אותו אבל קידושיו קידושין ואפילו המקדש בכסף או בשטר ולא שידך תחלה או אפילו שידך תחלה וקידש וכו' בפרק קמא דקדושין (דף יב
ההוא גברא דקדיש בשוטיתא דאסא בשוקא שלחה רב אחא בר רב הונא לקמיה דרב יוסף כי האי גוונא מאי שלח ליה נגדיה כרב ואצריך גיטא כשמואל דאמר חיישינן שהא שו"פ במדי דרב מנגיד אמאן דמקדש בביאה ועל דמקדש בלא שדוכי ועל דמבטל גיטא וכו' ועל חתנא דדייר בבית חמיו נהרדעי אמרי בכולהו לא מנגיד רב אלא על דמקדש בביאה בלא שידוכי ואית דאמרי ואפילו שידוכי נמי משום פריצותא ופסק הרמב"ם בפרק ג' כלישנא קמא דאכל הנהו מנגיד רב והרא"ש כתב ועל נהרדעי סמכי האידנא חתנים הדרים בבית חמיהם אע"ג דרב יוסף לית ליה הא דנהרדעי דהא אמר נגדוה כרב וכן רב יהודה לקמן בפרק י' יוחסין ע"כ ומשמע לרבינו דמכיון שכתב ועל נהרדעי סמכי האידנא דהכי סבירא ליה דהלכתא כנהרדעי ואינו מוכרת בדבריו דהא אפשר דסמכו וליה לא סבירא ליה שהרי כתב דרב יוסף ורב יהודה לית להו דנהרדעי: כתב הרא"ש בר צמח תשובה ראוי לייסר מקדש זה דרב מנגיד מאן דמקדש בלא שידוכי אלא שיש ללמד זכות שלא נאמר זה אלא כשהקידושין חלין בודאי או בספק אבל היכא דליכא קידושין כלל לא כיון דלא אהנו מעשיו ומ"מ אם יחזיק ברשעתו ויוציא לעז ראוי לנדותו ולהכותו על זה וכתב עוד על מי ששידך אשה ואח"כ נשאת לאחר וטען זה שקידשה בביאה בלא עדים אין בדבריו כלום ומ"מ ראוי לגעור בזה שהעיז פניו לומר שקידש בביאה עכ"ל:
נו, אז למעיישה זה רק בלאוו שידוכי, לא ציינת שזה המקרה.הָיוֹ הָיָה
מצטרף לשאלה- הפורום פעיל?שחר אורן
בתקופה האחרונה כבר לא ממש. היא פעיל הרבה פעםתחקירן 7
אז יש טעם להיכנס אליו?שחר אורן
בחירה שלך. בשלב הזה הפורום רדום.תחקירן 7
אם נעורר אותו הוא יתעורר
אולי כדאי להמתין לביה"ז ואז לעורר אותו בכח...הָיוֹ הָיָהאחרונה
יש לי שאלה(על פרשת שבוע)נופת צוף
לשלם לאביה ולקחתה בלי יכולת לשלחה כל ימיו
זה בכלל לא ענישה- זה אפילו לא מתקרב ללתקן את הפגיעה בנערה
ובכלל זה נשמע עונש לנערה.
הָיוֹ הָיָה
שמח לשמוע.
קראתי באיזה מקום ואני לא זוכרת איפההפי
דבר א. אם מישהו יודע למה אני מתכוונת אשמח למקור .
דבר ב : שאלה שעולה לי בעקבות כך :
אז למה לילדים יש יסורים? וגם איך אפשר לחיות בידיעה שכל דבר הכי הכי קטן שקורה לך ואתה סובל ממנו זה בגלל שעשית משהו רע?
זה מרגיש ממש לא טוב
יש בגמרא בראש השנה דעהdavid7031
שאדם נידון בכל שעה, שנאמר "לרגעים תבחננו".
לא הבנתי מה הקשר בין הדין בשמים לשאלת הייסורים של הילדים.
הם ילדיםהפי
אם מסתבר שאדם סובל יסורים אפילו קטנים בגלל דבר רע שעשה.
אז איך זה מסתדר לגבי הילדים ? הרי הם ילדים לא מחשבים להם את העבירות כמו אדם מבוגר .
ונניח שנשפטים רק בראש השנה?david7031
זה משנה את השאלה?
לא כל-כךהפי
לגבי העניין עצמו, שמעתי קצת אחרתמבקש אמונה
שבראש השנה אדם נידון איך תיראה השנה (כמה יסורים, כמה טובה וכו')
ובמשך השנה יש בתי דין בכל שעה ביום שאדם נידון כמה דעת יהיה לו לקבל את מה שעובר עליו.
כמדומני שזה סיפור של הבעל שם טוב.
הבנתי תודההפי
לגבי יסורים של ילדיםמישהו כל שהוא
תשובה ראשונה בתנך לירמיהו ואיוב - אתם לא מבינים כי אתם (וקל וחומר אנחנו)קטנים מכדי להבין את השגחת ה'
רמב"ם- יש השגחה רק לצדיקים וכל השאר מופקרים למקרה (על ילדים זה מתרץ) לצדיק ורע לו עונה כי האדם מביא הרעות על עצמו או על חבריו. מי שלא שומר על בריאותו יחלה וכדו'. "איוולת אדם תסלף דרכו ועל ה' יזעף ליבו" עוד כתב שאנשים הוזים הזיה מתמשכת וחושבים שהעולם נברא כדי שיהיה להם טוב. ואין זה כך.
הרמב"ן- בשער הגמול- הוסיף טעם מצד גלגולי נשמות
יש שכתבו שזה יסורים להורים
יש שכתבו שזה מזכך את האדם
הרב קוק כותב באורות שמיתת האנשים במלחמה ללא משפט מכפרת כמו מיתת צדיקים על הדור נראה לי שזה שייך גם כאן.
תן לחכם ויחכם עוד
הבנתי תודה על התגובההפי
אפילו לא קראת מה שכתבו מבפניםמישהו כל שהוא
נכתבו עשרות ספרים על שאלות ההשגחה זה לא רציני להגיד לא התחברתי אחרי פוסט קצר שלצערי כתבתי.
לפחות תכתבי מה קשה לך אנסה לתרץ או להביא מקורות
לגבי הדבר השלישי שכתבת אכן לאדם יש אחריות ענקית כי יש לו תפקיד גדול. איך רמטכ"ל חי עם זה שכל טעות שלו עולה בחיי עשרות חיילים? "עם כח גדול באה אחריות גדולה"(ספיידרמן הסרט שם שם)
קראתי כמה וכמה פעמים ובאמת תודה על זההפי
בשביל תיקון אמיתי צריך להרגיש לא טוב.אוהב אי והעם 2
לא הבנתיהפי
הוידוי לפי הרמבם זה חלק מהתשובה ולכן....אוהב אי והעם 2
אני לא מתחברת לגישה הזאת בכללהפי
אם כל דקה אעשה תשובה
אני אחשוב שיש לי כל שניה חטא..
זה תחושה מאוד מאוד קשה
ברור שזה ענין אישי ביני לבין בוראי...אוהב אי והעם 2
רואההפי
זה לא גישה של הנה חטא ..
אלא ה" הציל אותי ממשהו זאת גישה אחרת לגמרי שאני יותר מתחברת
על פניו זה אותו דבר. זה כמו...אוהב אי והעם 2
במיוחד בדברים הקטנים כמו שרוך נעל שנפתח, פרוסה שנפלה על הצד של החמאה על הרצפה וכדומה.
זה בדיוק העניין הגישההפי
אין מקריות בחיים. הכל מדוד.....אוהב א"י והעם 1אחרונה
.... זה הקו העקרי ביראת שמיים.
שלשה עשר עיקרים (א) שֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא נִמְצָא וּמַשְׁגִּיחַ, (ב) וְהוּא אֶחָד, (ג) וְאֵין לוֹ גּוּף וְאֵין לוֹ דְּמוּת הַגּוּף, (ד) וְהוּא קַדְמוֹן לְכָל קְדוּמִים, (ה) וְאֵין עֲבוֹדָה לְזוּלָתוֹ, (ו) וְיוֹדֵעַ מַחְשְׁבוֹת בְּנֵי אָדָם, (ז) וְשֶהַנְּבוּאָה אֱמֶת, (ח) וְשֶׁמֹּשֶׁה רַבֵּינוּ עָלָיו הַשָּׁלוֹם הוּא אֲדוֹן לְכָל הַנְּבִיאִים, (ט) וְשֶׁהַתּוֹרָה כֻלָּהּ נְתוּנָה מִן הַשָּׁמַיִם, (י) וְשֶׁלֹּא תִּשְׁתַּנֶּה בְּשׁוּם זְמַן חַס וְשָׁלוֹם,(יא) וְשֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מַעֲנִישׁ לָרְשָׁעִים וּמְשַׁלֵּם שָׂכָר טוֹב לַצַּדִּיקִים, (יב) וְשֶׁיָּבוֹא מֶלֶךְ הַמָּשִׁיחַ, (יג) וְשֶׁהַמֵּתִים עֲתִידִים לִחְיוֹת,
ברגע שאת מאמינה בשלוש עשרה העקרים הכל ברור |
לימוד משניותדנון
במשניות ארטסקרול זה פשוט מדהים!
קל מאוד להבנה ותוך זמן קצר מאוד אתה יכול לסיים מסכת.. ויש בידך ידע עצום (וסיפוק עצום..)
ברגעים אחדים אתה רוכש ידיעות עצומות בכל התלמוד ובכל פסיק בש"ס,
כל ההוצאה הזו בנוייה ברובה על הרחבות מהש"ס ופושע אני אילו אחסוך נבואתי מכם באומרי זאת.
ארטסקרול זה כעין קהתי רק מורחב הרבה יותר.
ואם עד היום לא חשבתם בכלל להתחיל ללמוד משנה מחמת הפירושים הקשים להבנה זה הזמן להתחיל! (:
[אגב חשוב לציין שהשקעה בלימוד הזה לא לוקחת זמן רב,
נשים נזיקין יקח לדעתי משהו כמו שנה תמימה כולל חזרות (ללימוד שעה וחצי ביום + -)
מכאן והילך זה כבר רץ כי כבר תדע הכל בע"פ ויישאר לך רק לגרוס במהירות ואתה חצי מרן]
בסוכה דף י"דשחר אורן
הגמ' מסבירה שהטעם שלפי אחרים יש ידות גם לדברים המיועדים לסיכוך הוא ש- 'חזיא לכי סתר למנקט להו בגילייהו', רש"י מסביר את זה 'בגילייהו - בקשין שלהם יאחזום וינטלו ראשי השבלים עמהם'.
אבל ההסבר הזה מסביר למה צריך את השיבולים, ובשביל שיהיה ידות בסכך אנחנו צריכים שיהיה שימוש לפירות?
לכאורה השיבולים הן הפירותטיפות של אוראחרונה
ולמרות שדש אותן וסיכך בהן, לדעת אחרים הקשים עדיין מהווים ידות לשיבולים, בגלל שבעת סתירת הסוכה הוא יוכל לקחת את השיבולים - לאכילה - בעזרת הקשים)
כבר שישי, 2 בצהרים מתקרב!סוג'וק
כבר שישי, 2 בצהרים מתקרב!
אה, לא מדובר על הסגר.
שישי. האלף השישי!
נברא העולם בששה ימים,
נברא האדם ביום השישי, הוא ראש השנה.
עפ"י סוד הזמן (מקובל מהקדמונים, נמצא ברמב"ן בפרשת בראשית)
כל שנות ההיסטוריה מקבילות לימי בראשית.
ימי בראשית הם תכנית המיתאר של ההיסטוריה
של 6000 שנות עולם הזה.
ששה ימים כנגד ששת האלפים.
האלף הששי , האלף שלנו, מקביל בדיוק רב
לתהליך בריאת האדם ביום השישי
שלב אחר שלב, בתהליך הדרגתי במשך שעות הבוקר
נברא האדם צלם א-להים "עפר מן האדמה ויפח באפיו נשמת חיים".
עם ישראל נברא מחדש באלף השישי, ואיתו כל העולם כולו, האדם הקוסמי.
תהליך הדרגתי של גאולה, של אחרית הימים - הסוף של הימים. שישי , ערב שבת,
עד 'יום שכולו שבת ומנוחה לחיי העולמים' באלף השביעי - עולם הבא.
אחרית הימים זה מושג מוחלט של גאולה, במהלך זמנים, שגורם למאורעות להתרחש
בסוף האלף הששי. המאורעות מתרחשים בגלל שאנו באחרית הימים (גאולת "בעתה")
ואפילו בלי קשר למצב האדם, ישראל והאנושות ("לא זכו - בעתה"), גם בדרכים שונות ומשונות.
והכל לטובת מהלך גאולה של ערב שבת קודש וחזרה לגן עדן עלי אדמות, חזרה ל"כתר", למרחב הגוף-נפש שלפני החטא.
לאחר שעמד אדם על רגליו כבר בשעות הבוקר המאוחרות (מקביל לשנת תש"ח\1948)
הגיע שלב התפתחות הנשמה בחצות היום (מקביל לשנת תש"ן\1990 בשנים, ובערך 12:30 בשעון היום השישי)
ואוטוטו, בשעה שמינית של היום (מקביל לתשצ"א\2031 בשנים, ובערך 13:30 בשעון היום השישי)
"נכנס לגן עדן"!
"והיתה עמידתו שם בתענוג רב גדול ועצום לרוב, בתענוג הנפש ומעט בתענוג הגוף,
בהשקט והנחה וקורת רוח שאין כמוה, בהיות כולו שכלי, נפשו וגופו הם אחת בהשגת בוראו בלבד..." (רבנו בחיי פרשת בראשית)
במקביל לחזרה לגן עדן באחרית הימים שלנו, משנת ת"ת\2040 - בדיוק כמו 2 בצהרים בימי ששי, הזמן הרשמי שבו עולה העולם ל"מצב שבת" ציבורי בכל יום שישי, העולם יכנס ל200 השנים של סוף האלף השישי, עליהם נאמר בשיר השירים "מאתיים לנוטרים את פריו", לפני "האלף לך שלמה" אלף השלמות, האלף השביעי.
עפ"י סוד הזמן, המאתיים הם מאתיים השנים של תוספת השבת, לפני האלף השביעי, 200 שנים של תיקון נטירת הפרי בגן עדן. מהלך הדרגתי של כניסה לשבת של אחרית הימים, חזרה לגן עדן, פרטי וכללי, פנימי וחיצוני, לאריכות ימים כדורות בראשית, וחיים נצחיים של אחרית הימים.
----
לא סתם פרשת האזינו העוסקת באחרית הימים, נקראת בתחילת השנה.
"זכור ימות עולם בינו שנות דור ודור" אומר לנו משה רבנו בפרשה. להבין ולהתבונן במהלך ההיסטוריה והשנים, והשייכות שלנו למהלך.
כלל נוסף של התבוננות היסטורית, לימד הגר"א עפ"י ספר "מעשה רוקח" לר' אלעזר רוקח (אב"ד אמסטרדם) שיש משמעות למספר בסדר הפסוקים בתורה, כך שאותו מספר של פסוק מקביל מבחינה מסוימת לאותה שנה שהיא שוות ערך מספרי. בתורה יש קרוב 5845 פסוקים, בהתאמה לשנות ההיסטוריה עד אחרית הימים. הפסוק ה5780 (מקביל לשנת התש"פ), הוא כבר בתוככי פרשת האזינו, לקראת סיום התורה: "כִּי גוֹי אֹבַד עֵצוֹת הֵמָּה וְאֵין בָּהֶם תְּבוּנָה". ראינו השנה היטב את המשמעות העולמית של הפסוק עם חוסר הוודאות, חוסר ההחלטיות וחוסר עצות איך להתמודד עם 'מגיפת' הכתר (קורונה) של אחרית הימים. והפסוק הבא (שנת תשפ"א) הוא: "לוּ חָכְמוּ יַשְׂכִּילוּ זֹאת יָבִינוּ לְאַחֲרִיתָם". התורה רוצה שנבין את מהלכי אחרית הימים, שנבין שהמהלכים הם לאחריתנו, למען טובת אחריתנו במהלך אחרית הימים. שנבין את מהלכי האלף הששי, מהלכי אחרית הימים של ערב השבת בסוף האלף הששי, לקראת יום שכולו שבת ומנוחה לחיי העולמים. בדיוק כתהליך מנוחת היום השישי השבועי, בזמן צהרי היום, שכבר הגענו להיסח הדעת מרוב עיסוקי הבוקר ו'חיי שעה' ושכחנו שכל תכלית היום לכבוד שבת קודש, ל'חיי עולם'. אז מגיעה שעת צהרים, כשתוך דקות הכל נסגר בחוץ ונכנסים חזרה פנימה למנוחה ולדעת של שבת, חזרה לכתר שלנו.
"וה' הסגירם" נכתב בפרשת האזינו.
גמזו לטובה, לטובה א-לוקית נצחית בהווה, לא רק לטובה עתידית שאיננו מבינים.
"וְזֶה שֶׁאָמְרוּ חֲכָמֵינוּ זַ"ל, שֶׁלֶּעָתִיד צַדִּיקִים יוֹשְׁבִים וְעַטְרוֹתֵיהֶם 'בְּ'רָאשֵׁיהֶם.
'עַל רָאשֵׁיהֶם' הֻצְרַךְ לוֹמַר
כִּי לֶעָתִיד יִתְבַּטֵּל הַבְּחִירָה
וזה צַדִּיקִים יוֹשְׁבִים
שֶׁהַיְשִׁיבָה הוּא מוֹרֶה עַל הֶעְדֵּר הַבְּחִירָה
כְּמוֹ: "יוֹשֵׁב בַּשָּׁמַיִם"
שֶׁהוּא מוֹרֶה עַל הֶעְדֵּר הַהִשְׁתַּנּוּת
כִּי הַתְּנוּעָה מוֹרֶה עַל הִשְׁתַּנּוּת מֵרָצוֹן אֶל רָצוֹן
וְהַיְשִׁיבָה מוֹרֶה עַל הֶעְדֵּר הִשְׁתַּנּוּת
הַיְנוּ בִּיטּוּל הַבְּחִירָה
וְעַטְרוֹתֵיהֶם, הַיְנוּ הַמַּקִּיפִים
כְּמוֹ: "שָׁאוּל וַאֲנָשָׁיו עטְרִים אֶל דָּוִד"
בְּרָאשֵׁיהֶם וְלא עַל רָאשֵׁיהֶם
הַיְנוּ הַמַּקִּיפִים יִכָּנְסוּ בְּתוֹךְ הַמּחִין לִפְנִים..."
(ליקוטי מוהרן כ"א. ע"ש)
אנחנו בתהליך ובתקופה היסטורית של אחרית הימים, חזרנו לארץ ישראל לאחר אלפי שנים בשביל להתיישב וליישב דעתנו בה, מהבלי עולם הזה החולפים ומשתנים ללא הרף. להיות נוכחים בגן עדן לנצח, בשלוה נצחית. כבקשתנו במנחת שבת:
"יעקב ובניו ינוחו בו. מנוחת אהבה ונדבה , מנוחת אמת ואמונה, מנוחת שלום ושלוה והשקט ובטח.
מנוחה שלמה שאתה רוצה בה, יכירו בניך וידעו כי מאיתך היא מנוחתם", הכל ממנו, למען מנוחת אחרית הימים.
"ועל מנוחתם יקדישו את שמך", בעולם של מנוחה וקדושה, פנימית וחיצונית, פרטית וכללית, בעולם של עדן ועטרותינו לראשינו לחיי העולמים.
לא יודעת אם זה קדור לפורום הזה אבל אשמח לעזרה מי שיודענושבת באוויר!
1. מה הסיבה וההסבר למנהג החלאקה?.
2. האם לכהנים יש איזור קבורה מיוחד ?, וכשכהן נפטר איך בני המשפחה שלו מלווים אותו ? במקרה כזה מותר להם להיכנס לבית העלמין ?
תשובהdavid7031
2. זה תלוי במידת הצפיפות בבית העלמין, אבל בדרך כלל משתדלים לקבור כהנים סמוך לכביש שעובר בבית העלמין, שהוא רחב וכהנים יכולים לעמוד במרכזו.
תודה .נושבת באוויר!
רק ל7 הקרובים בשעת הקבורהמישהו כל שהוא
מותר הכהן ליטמא לקרובים, ומצוה לו ליטמא להם, ואלו הם הקרובים: אשתו הראויה לו (שאינה פסולה לו), אביו ואמו, בנו ובתו, ואחיו ואחותו מאביו שהיו בני קיימא, אבל לספק נפלים אינו מטמא, ואינו מטמא לאחותו שנתקדשה לאיש. יש אומרים הא דמותר ומצוה ליטמא לקרובים, דוקא לצורך קבורה או להביא לו ארון ותכריכין וכדומה, ולכן בשבת שאי אפשר לקברו בו ביום אסור לטמאות לו אפילו כדי לשמרו ונכון להחמיר כן, מיהו לצרכי קבורה ודאי מצוה ליטמא להם, ואפילו יש חברה קדישא המתעסקים והוא אינו מתעסק כלל מותר לו להיות שם בבית, שמא יצטרכו איזה דבר, ואינו מיטמא לקרובים אלא עד שיסתום הגולל ולא אחר כך.
אמ;לקdavid7031
מותר לכהן להיטמא לקרוב משפחתו הכהן (במקרים מסויימים) אבל אסור לו לאחרים. לכן הוא יוכל לשאת את המיטה במהלך מסע הלווויה, אבל אם קרוב משפחתו נקבר בעומק ההחלקה הוא לא יוכל לגשת עד הקבר (גם אם הוא נקבר בשולי החלקה הוא לא יוכל להגיע ממש עד הקבר, בגלל הקברים שמיימין ומשמאל).
גם אז לא.הָיוֹ הָיָה
מותר לו להטמא להם, אבל לא יכול להטמא בשבילם לאחרים, ולכן לא יוכל להכנס לעומק החלקה.
צודק אם זה לא בקצה החלקה זה בעיה אבלמישהו כל שהוא
ולכן אם למשל נושא את ארון אביו ח"ו יכול להאהיל גם על טומאה אחרת.
הבעיה היא הדרך החוצה לכן אם אין ברירה אחרת ניתן לשאול רב אולי ניתן להמשיך עם טומאה אחרת בחיבורין גם בדרך החוצה.
(חשבתי שאפשר עם ברזל מדין חרב הרי הוא כחלל אבל מתברר שלא
http://www.daat.ac.il/daat/kitveyet/assia/pitron-2.htm )
כמו כן לפעמים ניתן ע"י מחיצה לסדר את הדרך החוצה תלוי איפה בדיוק החלקה. אז לדינא יש לדון כל מקרה לגופו.
שעג סע' ז
אסור לכהן להתטמא למת אפילו בעת שמיטמא לקרוביו לפיכך כהן שמת לו מת צריך ליזהר ולקברו בסוף בית הקברות כדי שלא יכנס לבית הקברות ולא יתטמא בקברות אחרים כשיקבור מתו: הגה ודוקא לאחר שפירש ממתו אבל בעוד שהוא עוסק במתו מותר ליטמאות אף לאחרים (טור):
לגבי חרב כחללdavid7031
לא קראתי את כל המאמר שלו, אבל זו מחלוקת היום המנהג הוא לסמוך על שיטת הרב גורן שזה מועיל, ומתירים לכהנים ללמוד רפואה.
זכרתי שיש מי שמטמא לא ידעתי מימישהו כל שהוא
אחפש את דבריו
עד כמה שזכור לי, בתורת הרפואה.david7031אחרונה
מה העונש על רצח?ekselion
אנחנו שפעם כשהיה סנהדרין אז עונש היה מיתה בסיף כמדומני
השאלה שלי היא מה העונש כיום כלומר שרוצח שלא עשה תשובה נפטר מהעולם יש לו חלק לעולם? או שזה כרת?
כתוב בכתובות ל'.::אוא"ר
אבלekselion
אנחנו לא קוראים את זה קורא באמת בפועל נכון?
אם זה היה ממש כך זה היה פוגע בחופש הבחירה
אני חושב שיש לגמרא הזאת משמעות עמוקה יותר
למה פגיעה בחופש הבחירה?אוא"ר
בגלל שekselion
כביכול אם זה באמת היה קורה, כולם היו שמים לב והיו אומרים שבגלל שפלוני עשה עוון X קיבל את עונש X
ואני לא צריך להוכיח שזה לא מתקיים בשטח..
תראה את היטלר וסטאלין הרוצחים הגדולים ביותר בהיסטוריה, מתו באופן יחסית רגוע.
לפי דבריך לאדם אין אף פעם אפשרות בחירה.אוא"ר
ודאי שזה לא נכון לאדם יש בחירה ויש לה השלכות. העונש נועד לעזור לאדם אם הוא לא בוחר בטוב אז לפחות להרחיק מהרע. אך אין זה מונע ממנו את הבחירה.
לאדם הראשון נאמר שאם יאכל מעץ הדעת הוא 'ימות' ובכל זאת הוא בחר לחטוא ואכן נקנסה עליו מיתה.
היטלר התאבד, ויכול להיות שכוונת הגמרא היא דווקא לישראל שהרי סנהדרין זה לעמ"י, ועוד שישנם הרבה דרכים לבורא לקיים את הדין...
לא לזה התכוונתי צדיקekselion
זה ממש לא אותו דבר, כאן אתה מתייחס לעונש שבני אדם נותנים לאחרים.
גם אם הגמרא מתכוונת רק לעם ישראל אנו לא רואים את זה בשטח.
ולמה זה לא אותו דבר? כי לפי הגמרא מדובר בעונש שהקב"ה נותן ובשטח אנו אמורים לראות את זה תמיד כאילו הטבע גרם לזה, באופן תיאורטי אם זה באמת היה קורה כל אדם היה מבין שמדובר במנגנון מסוים, אתה חוטא ב X אתה תמות מX.
וזה מה שפוגע בחופש הבחירה.
א. לא הבנתי את ההבדל בין עונש שע"י אדם לעונש שבטבע.אוא"ר
ב. אולי עצם זה שלא רואים את בשטח זה עצמו חלק מהעניין. כך, לשיטתך, חופש הבחירה לא נפגע כי אנשים לא שמים לב לזה.
ג. לקב"ה יש חשבונות רבים, גם אם אדם רצח הוא יכול לחזור בתשובה, לתת צדקה שמעכבת את גזר הדין, יכול להיענש בעניות שנחשבת כמיתה וכו'. העולם הוא לא שחור לבן.
היטלר וסאטלין שניהם לא גמרו טובניב שטרןאחרונה
העונש לרצח משתנה לפי תנאי החברהחמדת66
לכן, קיים 'משפט המלך', או 'הוראת שעה'.
למה יש מיתת בי"ד אם כמעט בלתי מציאותי להפליל בה מישהו?
שאלה טובה וכנראה יותר טובה מהתשובה. אין לי זמן לכך כרגע אבל יש הרבה מקורות בנושא.
בקצרה, הדרוש העשירי של הר"ן. בספר "ב"ד מכין ועונשין" פרופ' קירשנבאום מסכם את העניין בצורה נפלאה.
צריכים אותך כאןekselion
תודה על התיוג,הָיוֹ הָיָה
אני לא כל כך מוצא סיבה שזה יהיה שונה משאר העבירות שיש עליהם עונשי בי"ד וכעת אינן לנו. ונשאר "המשפט לאלקים הוא"
או שלא הבנתי נכון את השאלה? 
מאן סליק לעילא ואתא ואמרטיפות של אור
גם בזמן הסנהדרין היו רוצחים שלא נהרגים בבית דין, ועונשם מסור לשמים ('אנוכי אדרוש מעימו')
והמלך או הבית דין צריכים להעניש אותם כפי שיראו לנכון, בשביל ההרתעה (משנה תורה, הלכות רוצח, פרק ב)
(כתבתי מלךטיפות של אור
והראי"ה הלך צעד נוסף - כשאין מלך הסמכות הזאת חוזרת לעם. ולכן גם לממשלה דמוקרטית יכולה להיות אותה סמכות)
תודהekselion
מעניין אם כך למה זה הושווה ל2 עבירות שיש להם כרת (גילוי עריות ועבודה זרה)
אם לעוון הזה של רצח אין חומרה של כרת
שאלה טובהטיפות של אור
"שאף על פי שיש עונות חמורין משפיכות דמים, אין בהן השחתת יישובו של עולם כשפיכות דמים. אפילו עבודה זרה ואין צריך לומר עריות או חילול שבת אינן כשפיכות דמים. שאלו עוונות הן מעבירות שבין אדם למקום, אבל שפיכות דמים מעבירות שבינו לבין חבירו. וכל מי שיש בידו עון זה הרי הוא רשע גמור, ואין כל המצות שעשה כל ימיו שקולין כנגד עון זה, ולא יצילוהו מן הדין, שנאמר: אדם עשוק בדם נפש עד בור ינוס אל יתמכו בו".
מדהיםekselion
תודה רבה
אין לו חלק לעולם הבארוצה להשתחרר
'ואלו הן שאין להן חלק לעולם הבא אלא נכרתים ואובדין ונידונין על גודל רשעם וחטאתם לעולם ולעולמי עולמים. המינים והאפיקורוסין ... ושופכי דמים'
יש תקנה.hartkebhdxcrd
ישנה תשובה של אחד מן הגאונים שמפרט תהליך שלם למי שרצח, או הרג בשוגג. אם תרצה אני יכול לחפש את הספר (הוא לא תחת ידי כרגע) ולשלוח את התשובה.
באופן כללי - צומות, מלקות, גלות, הרבה זמן. יש שם ממש פירוט מדויק.
מדהיםekselion
כן אשמח, אם זו לא טרחה.
תשובת גאונים על תקנת הרוצח בזמן הזהhartkebhdxcrd
תודה רבהekselion
זה דיי מזעזע..
מה מזעזע?hartkebhdxcrd
זה חשוב מאוד בשביל הפרופורציותטיפות של אור
אבל חשוב גם לזכור את הצד השני:
'אמנם הגבלת מספר התעניתים לא נתפרש לא בכתוב ולא בגמרא רק שספרי המוסר והתשובה האריכו בזה ורוב דבריהם בנוים על סברות כרסיות בלי שורש, וספר אחד נשען על חבירו בלי יסוד כלל.
...אבל באמת אין התענית רק דבר טפל לתשובה, ועיקר התשובה הוא עזיבת חטא וידוי דברים בלב נשבר חרטה בלב שלם התקרבות והתלהבות לאהוב את הבורא והיינו תשובה שישוב אל ה' וירחמהו, וישוב אל ה' היינו שידבק בו אבל שאר דברים תענית וסיגופים אינם עיקרים'.
Noda BiYhudah I, Orach Chaim 35:18
זה נכון לגבי הקונטקסט של המאמר המסויים הזה.hartkebhdxcrd
ואגב,hartkebhdxcrd
זה חומרה אחרת לגמרי...
הנודע ביהודה דיבר על חטא עם אשת אישטיפות של אור
(לכן היום ידברו על לפצות את משפחת הנרצח, להקדיש את החיים להצלת אנשים, וגם העונש יכול להיות למשל מאסר)
אווהhartkebhdxcrd
וחוץ מזה,hartkebhdxcrd
(זה טיעון טוב בפני עצמו
טיפות של אור
יש איזה אג"מ שדן בעונש מאסרשום וחניכה
אולי בכל זאת כדאי להזכיר, שבתשובה הזו...אדם כל שהוא
הנודע ביהודה בכל זאת מטיל על החוטא סיגופים מסויימים, למרות הכל.
אמתטיפות של אור
ויעויין למשל במשנה הלכות, שבעקבות הנודע ביהודה סידר תיקון על הפלות בלי צומות כלל (חלק יז סימן ע)
(ואני אגיד עוד משהו בהיסוסטיפות של אור
ובסיטואציה שם הוא לא ככ היה יכול לעשות משהו לטובת המשפחה, די להיפך. לכן צומות אולי יותר מתאימים, כי עיקר התיקון כלפי שמים.
לעומת זאת, שפיכות דמים היא קצה הפירמידה של עבירות אדם לחבירו)
קנ"א, כמנין כעס ע"ה.שום וחניכה
אכילת בשררויטל.
האם חייבים לאכול בשר,הכוונה בחג,אם אני טבעונית ולא אוכלת כל השנה?
לא. "אין שמחה אלא בבשר ויין" זה תיאור מציאות בעולם. לא ההכרחסוג'וק
אתה לא בסדר.מבשר שלום
מה גם שמה שאתה אומר נתון במחלוקת,ככה שמעתי מפי רב גדול-שאם יש כמה בדורנו שחושבים שלא טעים להם בשר-הם לא ישנו את ההלכה היהודית(זה היה לגבי קורבן פסח לטבעונים),יכול להיות שלהלכה אתה צודק-רק זה לא אחראי לענות ככה,ודאי שאני מעריך שלא פתחתספר או הבאת מקור.
יש הבדל בין קורבן פסח לבין אכילת בשר לצורך שמחה.שחר אורן
נכון,לא אמרתי שלאמבשר שלום
מה שכתבתי היה על הדוגמא שהבאת.שחר אורן
בבקשה:ניב שטרן
ושולחן ערוך (אורך חיים, תקכ"ט) לא מזכיר את החובה לאכול בשר
והמשנה ברורה אומר באותו מקום שמצווה (ולא חובה) לאכול בשר
"חייב אדם לשמוח בחג הזה, ואין שמחה אלא בבשר ויין. ולכן לא יסתפק אדם במאכלי חלב בלבד. אמנם מי שאינו שמח במאכלי בשר, אינו מחויב לאכלם" (הרב אליהו)
"בכל אופן, גם ביום טוב שבו יש מצווה לשמוח באכילת בשר, מי שלא נהנה באכילת בשר - אינו מחויב בכך" (הרב יהודה ישרים)
יופימבשר שלוםאחרונה
דבריי אינם לגבי קרבן פסחסוג'וק
אינך מכיר אותי אז אל תעריך סתם...
תודה ישר כוחרויטל.
למה בנוסחים של האשכנזיםנופת צוף
יש מצבים שכך נראה כלפי חוץחידוש
יש הרבה פסוקים בתורה ובנביאים שמתבטאים כך.
וואלה..נופת צוף
שאלה יפהדעתן מתחיל
ברובד הפשוט @חידוש צודק.
חשבתי שאולי ברובד נוסף או מילה נוספת לאותו הרובד הכוונה היא שלא תסור תחושת וראייה אהבת ה' בעינינו לעולם. במובן מסוים אני חושב שתפילות רבות אנחנו מתפללים שאנחנו נראה ונרגיש ולא שה' יתברך ישנה כביכול הנהגתו בעולם.
שמעתי פירושאוי טאטע!
שזה קצת מתחבר למה שכתבו לפני, שאם אנחנו נרגיש את אהבת ד' אלינו תמיד אז ממילא גם אהבתנו אליו תהיה תמידית
איפה יש עוד ביטויים כאלה בתפילה?
...נופת צוף
"שהכוונה היא שהאהבה שלנו אליך(ל-ד') לא תסור ממנו לעולמים"- הנוסח הזה לא של האשכנזים
כפי שזכור לי זה בספרד, עדות מזרח וחב"ד...
גם ב'ידיד נפש- אצל האשכנזים זה "מהר אהוב כי בא מועד"- בציירה, בתור פועל עתיד- מהר אהוב אותנו כי בא מועד
ובנוסחים אחרים זה "מהר אהוב כי בא מועד"- בתור תואר עם פתח וקובוץ- שעכשיו הוא אהוב שלנו, כמו הפירוש שכתבת על "אהבתך לא תסור ממנו לעולמים...
לא הבנתיאוי טאטע!
ולגבי ה"מהר אהוב" באמת לא יודע זה ככה רק בנוסח אשכנז, בספרד(כלומר הנוסח החסידי האשכנזי) זה כמו אצל הספרדים כנראה, שזה אָהוּב
,,,נופת צוף
הפוךאוי טאטע!
אם אומרים לא תסור, כנוסח הספרדים, אז זה אמירה שאהבת ד' אלינו היא נצחית ולא תסור (ואי אפשר להסביר שהכוונה באהבתנו אליו, כי היא כן סרה)
לעומת זאת אם אומרים אל תסיר, כנוסח האשכנזים אז אפשר לומר שזה תפילה ל-ד', שיעזור לנו תמיד לאהוב אותו (יש מהר"ל כמדומני שמדבר על זה, שאהבה זה בין הדומים ולכן אנחנו יכולים לאהוב את ד' רק ע"י עזרתו, כי מצדנו זה לא שייך בצורה טבעית) ושהוא לא יסיר את אהבתנו אליו מליבנו
כמו שאומרים בסליחות "מול את לבבנו לאהבתך"
האא אחלהנופת צוף
, אולי החשיבה שלי לא מספיק פשוטה.בפשטותאוי טאטע!
אז אם אין סיבה בפשטות ההסבר הוא שאהבת ד' אלינו לא תסור
כמו גם, שבאמת לאשכנזי יהיה קשה לומר משפט כזה מפוצץ שהוא לא יכול להתחייב עליו לתמיד
חחח לגמרינופת צוף

לגבי ה"מהר אהוב"-הָיוֹ הָיָה
זה לא ענין של הבדלי נוסח, אלא היכן השתרש השיבוש, באמת הגירסה המקורית היא מהר אהוב בשורוק, אהוב בחולם זה שיבוש.
אין קשר לנוסחים. בסידור רינת ישראל ובסידור קורן החדש -אריאל יוסף
הניקוד הוא אָהוּב. ולתשומת ליבך, בקמץ ושורוק. לא בפתח וקובוץ.
🙈נופת צוף
הרצי"ה השיב לשאלה זו שיש מדרגות בהתגלות.אריאל יוסף
מקור: גדול שימושה, 'עם ישראל וארצו', יג.
אגב - זה לא רק בנוסחים של אשכנזים.
גם בעדות אחרות יש דברים כאלה.
וואלהנופת צוף
לא זוכר כרגע דוגמה ספציפית. אחשוב בהמשך בל"נאריאל יוסף
ובכל מקרה, ב"ידיד נפש" אין הבדלים בין העדות.
רק בין נוסח משובש לנוסח כתה"י,
כך שאם הוא דוגמה, הוא שייך לכולם בשווה.
מצאתי פיוט שלם שזו הרוח הנושבת בו מסליחות ע"מאריאל יוסף
אֱלֹהֵינוּ וֵאלֹהֵי אֲבוֹתֵינוּ. אַל תַּעַשׂ עִמָּנוּ כָלָה. תֹּאחֵז יָדְךָ בַּמִּשְׁפָּט:
בְּבֹא תוֹכֵחָה נֶגְדֶּךָ. שְׁמֵנוּ מִסִּפְרְךָ אַל תֶּמַח:
גִּשְׁתְּךָ לַחֲקֹר מוּסָר. רַחֲמֶיךָ יְקַדְּמוּ רָגְזֶךָ:
דַּלּוּת מַעֲשִׂים בְּשׁוּרֶךָ. קָרֵב צֶדֶק מֵאֵלֶיךָ:
הוֹרֵנוּ, בְּזַעֲקֵנוּ לָךְ. צַו יְשׁוּעָתֵנוּ בְּמַפְגִּיעַ:
וְתָשִׁיב שְׁבוּת אָהֳלֵי תָם. פְּתָחָיו רְאֵה כִּי שָׁמֵמוּ:
זְכֹר נָאַמְתָּ. עֵדוּת לֹא תִשָּׁכַח מִפִּי זַרְעוֹ:
חוֹתָם תְּעוּדָה תַתִּיר. סוֹדְךָ שִׂים בְּלִמּוּדֶךָ.
טַבּוּר אַגַּן הַסַּהַר. נָא אַל יֶחְסַר הַמָּזֶג:
יָהּ, דַּע אֶת יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר יְדָעוּךָ.
מַגֵּר אֶת הַגּוֹיִם אֲשֶׁר לֹא יְדָעוּךָ:
כִּי תָשִׁיב לְבִצָּרוֹן. לְכוּדִים אֲסִירֵי הַתִּקְוָה:
מה מברכים על אייס וניל עוגיות?אריאנה
שותים את זה עם קש אבל יש ממש שברים של עוגיות
צריך לזכור שגם מאפים מתועשים כיום עיקרם סוכר לרוב יותר מקמחםסוג'וק
במזונות העיקר הוא הקמח גם אם הוא לא הרובימ''ל
יש מצב שהם כבר לא בונים על קמח לשם טעם, כי יש שם הרבה חומריםסוג'וק
לדעתי ודאי אין מקום לברכה אחרונה, אאכ כמות ענקית שאין שום ספק שהיה קמח כשיעור
וברכה ראשונה אפשר להחמיר לברך מזונות על משהו אחר. ואם אין לא הייתי מברך מזונות