שרשור חדש
מה מברכים על אייס וניל עוגיות?אריאנה
ברכה ראשונה ואם צריך אחרונה...
שותים את זה עם קש אבל יש ממש שברים של עוגיות
צריך לזכור שגם מאפים מתועשים כיום עיקרם סוכר לרוב יותר מקמחםסוג'וק


במזונות העיקר הוא הקמח גם אם הוא לא הרובימ''ל
למעט מקרה שהוא לא מיועד לטעם בכלל. עיקר זה לאו דווקא כמות אלא חשיבות.
יש מצב שהם כבר לא בונים על קמח לשם טעם, כי יש שם הרבה חומריםסוג'וק

לדעתי ודאי אין מקום לברכה אחרונה, אאכ כמות ענקית שאין שום ספק שהיה קמח כשיעור

וברכה ראשונה אפשר להחמיר לברך מזונות על משהו אחר. ואם אין לא הייתי מברך מזונות

תודה רבה!אריאנהאחרונה
היום פעם ראשונה שמעתי על המושגנופת צוף

הספרים החיצוניים.

מהזה? מסקרן ממש!

מותר ליהודים לקרוא אתזה?

 

וזו מניין לך?חמדת66

עכ"פ אני רואה שכבר דשו בזה פה. בכל מקרה להלכה אני לא מכיר שאוסרים לקרוא בספרים החיצוניים הללו (להבדיל מספרי מינים שהם דיון בפנ"ע), וכבר מצינו בראשונים שניכר שראו אותם. אאל"ט הרשב"א או הריטב"א (לא זוכר כרגע) כתב שהאיסור הוא לקרוא בהם דרך קבע, וההסבר הוא שאת רוב הזמן יש להשקיע בדברי תורה, וא"כ הרבה דעות בחז"ל וכו' מתייחסות למצב הנ"ל (וזה רלוונטי גם גבי סימן שז בשבת ואכמ"ל) 

ממליץ לסיים לפני את התנ"ך...

ברכתי על פרי העץ. האם צריך לברך שהכל על שייק פירותסוג'וק

כאשר בשייק:

1. אותו פרי בעיקר\בלבד ?

2. אותו פרי נמצא וטפל  ?

3. אותו פרי לא נמצא  ?

 

 

בשייק, הפרי לא ניכר כלל לכן יברך שהכלהיא שיחתי

מ"ב, סימן ר"ב סקמ"ו, וביה"ל (שם) כתב שכן סוברים לבוש, אליה רבה, גר"ז וחיי אדם,

השאלה היא כאשר כבר ברכתי העץ על אותו פריסוג'וקאחרונה


שאלה,רק בשמחה.

כתוב בברכות דף ו: אמר רבי חלבו אמר רב הונא: כל הקובע מקום לתפילתו – אלהי אברהם בעזרו, וכשמת אומרים לו  "אי עניו", "אי חסיד", "מתלמידיו של אברהם אבינו"

 

לקבוע מקום לתפילה זה טוב ויפה, אבל מה כ"כ גדול בזה שאומרים לו את השבחים הנ"ל?

לקבוע מקום זה לא רק טכני אלא מצב נפשי רוחניסוג'וק


עי' תר''יחידושאחרונה


ביטוי האות יו״דדנון
שבוע טוב יהודים יקרים אהובי נפשי,

נתקלתי בבעיה חמורה והיא ביטוח האות יו״ד,
אני דיי נסתבך עם ביטוייה בכלי הפה,
מיכוון שיש לי 3 דרכים לבטאותה ואיני יודע הדרך האמיתית,

כמובן שאני משתמש בביטוחה בלשון,
ושלוש דרכים בדבר,
אחד למחוץ הלשון בין השיניים הימניות,
שתיים לא לחוץ אלא לגעת עם הלשון בשיניים
שלוש לגעת עם הלשון בחיך הימני,

מה דעתכם? (דחוף)

מניסוי שעשיתי עכשיוdavid7031אחרונה

אני מבטא כמו האפשרות השנייה.

אבל באופן כללי, כל עוד אתה מבטא וזה נשמע טוב, אז זה קביל.

 

שאלה לבקיאים ברמב"םטיפות של אור
הרמב"ם מזכיר איפושהו עונש אחרי המיתה שהוא *לא* כרת?
ראה בדברי הרמב"ן בשער הגמול, שדן בדעת הרמב"ם..אדם כל שהוא

http://www.daat.ac.il/daat/mahshevt/hagmul/4-4.htm (סעיף 47-44 במספור שם).

האמת שמשם הגעתי 😅טיפות של אור
אני תוהה האם יש משהו באגרות או משהו כזה
אפרש שיחתיטיפות של אור
הרמב"ן מביא שני מקורות מדברי הרמב"ם:

1. 'כל הרשעים שעונותיהן מרובין, דנין אותם כפי חטאיהן ויש להם חלק לעולם הבא'

דנין אותם כפי חטאיהן - בעולם הזה? בעולם הבא?


2. 'ואולם גיהנם הוא כינוי על עונש הרשעים, ולא התבאר בתלמוד איך יהיה זה העונש. אבל מקצתם אומרים כי השמש תקרב אל הרשעים ותשרפם, ויביאו ראיה מן הפסוק "הנה יום בא בוער כתנור" וגו', ומקצתם אומרים כי חמימות נפלא תבער בגופם ותשרפם, כדכתיב "רוחכם אש תאכלכם".'

שתי ההצעות נשמעות כעונש בגוף, לא בעולם הנשמות...
ביחס ל1-אדם כל שהוא

אם העונש על העבירות הרגילות הוא רק בעולם הזה, אז מה זה "ששוקלין זכיות אדם ועונותיו בשעת מיתתו"?

יפה, לא שמתי לבטיפות של אור
(ועדיין תימה שלא הזכיר לפני כן ששוקלין בשעת המיתה. מעניין האם הזכיר במקום אחר)
לפחות ברמזרוצה להשתחרר
הלכות תשובה פרק ו, א:
'בזמן שאדם אחד או אנשי מדינה חוטאים ועושה החוטא חטא שעושה מדעתו וברצונו כמו שהודענו ראוי להפרע ממנו והקב''ה יודע איך יפרע. יש חטא שהדין נותן שנפרעים ממנו על חטאו בעולם הזה... ויש חטא שהדין נותן שנפרעין ממנו לעולם הבא ואין לעובר עליו שום נזק בעולם הזה. ויש חטא שנפרעין ממנו בעולם הזה ולעולם הבא'
אמנם לא כתוב פה מה העונש, אבל די ברור שזה לא תמיד כרת.
אולי אפשר לומר כפי שכותב בשמונה פרקים פרק ז, שהעוונות - החסרונות בהשכלה ובמידות - הן שמבדילות בין האדם לאלוקים. אם כן, בעולם הבא שעניינו השגה בחכמה האלוקית, כל אחד זוכה לזה לפי מספר הזכויות שלו והעוונות שלו..
לעניין המושג 'כרת' יש לכאורה הבדל בדברי הרמב"ם בין שני סוגי כרת.
מצד אחד הוא מסביר שכרת האמור בתורה הוא שהאדם אינו זוכה לחיי העולם הבא שאחרי המיתה בעולם הזה, אלא מת ונאבד. כמו בהמות. ומצד שני כשהוא מונה את רשימת האנשים שאין להם חלק לעולם הבא (הלכות תשובה, ג, ו. ואילך), הוא אינו מונה את כל השלושים ושש כריתות, ומונה אחרים תחתיהם.
תודה טיפות של אוראחרונה
(באמת ראיתי אחרי זה שההגהות מיימוניות מביא את ההוכחה שלך.

וגם בהלכות רוצח, הרמב"ם כותב שהמאבד עצמו לדעת עונשו מסור לשמיים.

הבעיה שבשני המקרים אפשר לומר שהכוונה בכל זאת לכרת, או שמנקים לאדם מזכויותיו, או משהו כזה :/ במיוחד לאור המקור שהבאת בסוף)
וגם יקב חצב בו אלו השיתין (סוכה מ"ט א)שחר אורן

איך לומדים מכאן שהשיטין מגיעים עד לתהום?

שאלה יפהטיפות של אור
לפי תוספות גורסים 'השית היה נקוב עד התהום ועליו כרה דוד', וזה מה שרבי יוסי דרש - שדוד חצב.


ראיתי עכשיו שיש גם גרסה אחרת -
'מששת ימי בראשית נבראו ועליהם כרה דוד',
ואז אולי באמת הלימוד הוא רק שה' ברא אותם
בכל אופןטיפות של אור
השיירי קרבן מתרץ שעושים גזירה שווה:
יקבי המלך זה אוקיינוס, אז יקב זה מי התהום

והמתא דירושלים עושה גזרה שווה אחרת:
מ'חצבה עמודיה שבעה, היינו העמודים שתחת הארץ'
תודה על כל ההסברים, רק לא כ"כ הבנתי את התירץ של שירי הקורבןשחר אורן

מאיפה עושים גזרה שווה?

 

בשמחה (:טיפות של אור
בזכריה כתוב שירושלים תגיע מ'מגדל חננאל עד יקבי המלך'. (פרק יד פסוק י)

בפסיקתא דרב כהנא דרשו שהכוונה: 'עד אוקיינוס, יקבים שיקבם מלך מלכי המלכים ברוך הוא' (מובא גם ברש"י על הפסוק שם)
הבנתי, תודה רבה.שחר אורןאחרונה


בסוכה דף מ"דשחר אורן

"אתמר ר' יוחנן ור' יהושע בן לוי חד אמר ערבה יסוד נביאים וחד אמר ערבה מנהג נביאים

תסתיים דר' יוחנן הוא דאמר יסוד נביאים דא"ר אבהו א"ר יוחנן ערבה יסוד נביאים הוא תסתיים

א"ל ר' זירא לר' אבהו מי א"ר יוחנן הכי והא"ר יוחנן משום ר' נחוניא איש בקעת בית חורתן עשר נטיעות ערבה וניסוך המים הלכה למשה מסיני (דניאל ד, טז) אשתומם כשעה חדא ואמר שכחום וחזרו ויסדום"

 

אם זו הלכה למשה מסיני שנשכחה לכאו' זה לא צריך להיות יסוד נביאים אלא מנהג נביאים, כי הם רק החזירו את העם להלכה הקדומה ולא תיקנו אותה מחדש.

"יסוד נביאים" אין הכוונה שזו דווקא יוזמה שלהם, אלא שזו חובהסוג'וק

שיסדו \קבעו נביאים

לעומת "מנהג נביאים" שרק "הנהיגו את העם, ולא תקנו להם, ונפקא מינה דלא בעיא ברכה, דליכא למימר וצונו"

הבנתי, תודה.שחר אורןאחרונה


לא הבנתי את האיסור להחזיר גרושה לבעלה הראשון אחר שהתחתנהפאטה מורגנה
והתגרשה מהשני/או שהשני מת

זה לא אמור להיות מצווה?
זה שהיא התחתנה עם אחר זה טימא אותה לראשון?
משהוא כזה.david7031

אם אני זוכר נכון, הרמב"ן מסביר שהמטרה היא לשמור על יציבות המשפחה. שלא יהיו זוגות שכל יומיים יתגרשו, יתחלפו ביניהם הזוגות, יתגרשו, יחזרו וכן הלאה.

הסבר אפשרי נוסף, הוא שכשאישה מתגרשת עדיין נשאר בה חותם כל שהוא של הבעל הראשון. כשהיא נישאת לבעל שני, אז הקשר בינה לבין בעלה הראשון נטמא, כמו כאשר היא מזנה, ואז היא לא יכולה לחזור אליו.

ההסבר הראשון הוא ההסבר של הרמב"םימ''ל


ייתכן שגם הרמב"ם הביאו.david7031אחרונה

בדקתי שוב בשבת, והוא מופיע ברמב"ן.

מעניין ממשפאטה מורגנה
זה חידוש בשבילי
כאילו הכל פה בהיתר, לא חשבתי שתיהיה בעיה
ההלכה של שמירת העיניים נוגעת לבנות בדרך כלשהי?תאיר ארץ מכבודך

ואני לא מדברת על השמירה הבסיסית, לדוג' סינון באינטרנט.

את מתכוונת ברחוב?יוני קדוש

את מתכוונת האם לבנות אסור להסתכל על גברים בלבוש מצומצם?

גםתאיר ארץ מכבודך

וגם על נשים שלבושות בלבוש מצומצם

כמו שראית בהמשך השרשוריוני קדוש

יש בעיה לנשים להסתכל על גברים אך לא נראה לי שיש בעיה לנשים להסתכל על נשים אחרות בלבוש מצומצם אך הייתי ממליץ לבדוק עם עצמך אישית האם זה גורם לך להרהורים או לא. אם זה גורם לך להרהורים את לא צריכה שיהיה איסור מפורש אלא לא להסתכל בעצמך.

מבחינה מסויימת , ראוי שגם בנות תשמורנה על עיניהן ומחשבותיהןנפש חיה.
איך? להשפיל מבט לא ניראה ריאלי כ"כתאיר ארץ מכבודך


לא להשפיל מבט אבל גם לא לבהות סתם....נפש חיה.
הסתכלות בעלמא.

כמו שהולכים כרגיל ברחוב, בלי למשוך תשומת לב מיותרת ובלי להסתכל על אנשים יותר מידיי
הנהגה טובהארץ השוקולד
הרי איסור יש רק בבהיה

וביחס לחלוקה בין גברים לנשים, אינני בקי מספיק ולא מכיר
יש וואחד חלוקהאבןגבירול

הרי לנשים יש את איסור ולא תתורו אך אין איסור "ונשמרת" כמו אצל גברים, מה שמוביל לנפקא מינות פה.

יתכן, אינני בקי בגדריםארץ השוקולד
פעם אחרונה שבדקתי, אני בן ולכן לא התעסקתי בשאלות כאלה.
יצא לי להתעסק בזה כי זה נוגע גם לבנים, הרי אנחנו חייבים במהאבןגבירול

שהן חייבות + עוד "ונשמרת". מה שנאסר מצד ולא תתורו אסור גם עליך באותם גבולות וזה רלוונטי מאוד.

בסדר, את הגדרים של מה שמותר ואסור לי אני מכירארץ השוקולד
לא לבהות ולא להסתכל בהסתכלות מכוונת לשם הנאה (יצרית?)
ולא להרהר במחשבות על עניינים שבינו לבינה.
לא יודע איפה ה(יצרית) נכנס פהאבןגבירול

מכל מקום, זה פשוט אור כמה איסורים אתה עובר ולדעת מי, והאם זה דאורייתא או דרבנן שזה מאוד רלוונטי (כי לדעת רבים משמע שזה דאורייתא ולא תתורו דווקא, לגבי ונשמרת פה יש לדון).

בשרשור שהבאת היה על זה דיון ארוך ומייגע...יוני קדוש

אבל תכל'ס אני מסכים עם זה לגמרי.

לא ממש התכוונתי לזה, אבל תודהתאיר ארץ מכבודך


הלב יודע אם לעקל אם לעקלקלותמישהו כל שהוא
האם זה יצרי או תמים
במידה זו או אחרת כנראה שכן, אבל על הגבולות יש מחלוקת הפוסקיםאבןגבירול
עבר עריכה על ידי אבןגבירול בתאריך כ"ז באב תש"פ 12:11
עבר עריכה על ידי אבןגבירול בתאריך כ"ז באב תש"פ 12:11

לא אכנס לזה כאן כי כבר היה על זה שרשור מזעזע באורכו, אבל בעיקרון נשים מצוות על "ולא תתורו" כמו גברים מה שגורם לכך שיהיה אסור להן להרהר בעבירה ממשית, אבל לא אוסר עליהן על עוררות כללית שלא קשורה לגבר ספציפי.

בקשר להאם אסור לאישה להנות מיופי האיש - יש שאומרים שלא אסור (הרב עובדיה [אם כי אומר שזה לא חיובי], הרב קרליץ [שאותו לא פתחתי במקום אז לא יודע מה יחסו הכללי לכך]) ויש שאומרים שכן אסור (שו"ת משנה הלכות לרב קליין). מכל מקום לדעת כולם זה בכל אופן לא חמור כמו אצל גברים שחייבים באיסור נוסף שממנו נובע עוד איסור הסתכלות בכוונה להנות.

 

מומלץ לשאול את רבך בנושא.

 

תודה על התשובה המפורטת!יוני קדוש

אשרייך!

בכעף. רק לידיעת הפותחת שעדיף לשאול רב ולא להסתמך על תשובותפהאבןגבירול


יש גם איסורצ'יאל

"מגרה יצר הרע בנפשיה" - אפילו לשיר שירי עגבים. כ"ש הרהור של ונשמרת.

איך יהיה עליה איסור של ונשמרת? פיזית?אבןגבירול


...צ'יאל

מצד מגרה יצה"ר בנפשיה. או שהטומאה היא סימן ולא סיבה.

זה שהטומאה היא סימן ולא סיבה קשה לי להאמיןאבןגבירול

ובמקום אני יכול לומר שר' משה פיינשטיין מוציא מזה מפורשות בתשובה המפורסמת שלו על דרכא אחריתא.

ומצד מגרה יצה"ר בנפשה, השאלה היא יצר הרע למה. זה חייב להיות רק יצר הרע לולא תתורו בעיקרון.

או לעריות עצמן...צ'יאל

את הסברה של מגרה יצה"ר מביא המשנ"ב.

אז קודם כל זו שאלה מאיזה צד זה והאם הפוסקים הסכימו עם זהאבןגבירול

ומאיזה טעם.

מה זה משנה מאיזה צד?צ'יאל

המשנ"ב הוא הפוסקים.

המשנ"ב הוא פוסק (חשוב) אחד. וזה משנה מאיזה צדאבןגבירול

כי יש לזה נפקא מינות. מה גם שלא בטוח לדוג' שלגבי אישה להסתכל ביופי זה נחשב לגרות יצר הרע.

אין נפק"מצ'יאל

קל וחומר משירי עגבים.

לא ראיתי מישהו שחולק בזה על המשנ"ב (שיש בזה מגרה יצה"ר).

לרוב הפוסקים בכל מקרה יש איסור עצמי בהסתכלות (ופשט שו"ע שבכל הסתכלות של הנאה עוברים על לא תתורו).

 

אם יש איסור עצמי דאורייתא בהסתכלותאבןגבירול

איך מותר להסתכל באשתו נידה (הטעם משום שהיא מותרת לו לאחר זמן)? האיסור העצמי חייב להיות מקסימום דרבנן ואז יש מקומות שלא גזרו... ואז אולי יש גדר הרחקה דאורייתא ואיסור עצמי דרבנן. ואז גם יכול להיות שאת הדרבנן לא גזרו על נשים.

יש נפקא מינה כי זה לא קל וחומר משירי עגבים, עם כל הכבוד. להנות מיופי של גבר זה לא אותו דבר כמו לשמוע שירים מיניים. מלבד זאת, מי אמר שלדעת המשנ"ב זה ממש איסור? אולי זה סתם דבר שלילי מבחינתו? מה הלשון שלו?

השאלה קיימת בכל מקרהצ'יאל

כי זו שיטת השו"ע כאמור, ור' יונה בשערי תשובה.

אין סיבה להניח שלא גזרו על נשים - השווה הכתוב איש ואשה לכל לאווים.

וכן כתבו רוב הפוסקים.

 

טוב, זה עניין של נקודת מבט. בעיני זה ק"ו ברור. הלשון היא איסור ממש.

 

איפה זה שיטת השו"ע? באה"ע כ"א זה בכלל לא משמעאבןגבירול

הרי הוא אומר במפורש שלוקים על זה מרדות שזה דרבנן. הבית שמואל מסיק שזה דרבנן מבחינתו באמת כמו שהוא מבין את הרמב"ם, אבל העצי ארזים מעיר שבהחלט יכול להיות שזה גם ולא תתורו רק שלא לוקים על זה מהתורה כי זה לאו שאין בו מעשה. לדעת כולם אפשר להבין שברור שזה חטא להסתכל דאורייתא, אבל זה מצד דין הרחקה מהאיסור (יש רף התרחקות מאיסורי עריות והרף הזה הוא הסתכלות), ולדעת השו"ע והרמב"ם לוקים על זה דרבנן ואז יש איסור עצמי דרבנן. ולכן גם השאלה לעיל נפתרת.

יש גם שיטות שהסתכלות לשם הנאה שאינה לשם זנות אלא רק נהנה זה יוצא מונשמרת ולא מולא תתורו בכלל, אגב.

אני לא מוצאצ'יאל

יכול להיות שהתבלבלתי והשו"ע לא כותב במפורש שזה לא תתורו.

בכל מקרה, אפילו אם זה דרבנן, זה דין בריחוק מעריות (לא תקרבו) שנשים חייבות בו כגברים.

ולר' יונה יש בזה וודאי לא תתורו.

הערה חשובה: יש הבנה של הרב מלמד במחלוקת המשנה הלכותאבןגבירול

והרב עובדיה שהם לא באמת חולקים, ושניהם אוסרים הסתכלות לשם תאוה אבל סתם הסתכלות של התפעלות מיופי מותרת אם זה לא משביע את יצרה של האישה.

אוקי, תודה רבה!תאיר ארץ מכבודך

גם על התשובה המפורטת שלעיל

שאלה יפה,לדעתי מה שזה נגד התורה ודאי אסוררויטל.

אין שום היתר לפגום בעניים בשום דבר נגד התורה

לכן גם כל תמונה שהיא נגד ההלכה אין שום היתר,

ישר כוח על השאלה.

שניההרמוניה
את בעצם אומרת שאסור לפגום בעיניים...אסור להסתכל על כל דבר שהוא נגד התורה? על כל איסור בעצם?
על אדם שאוכל חזיר..? על מישהו מחלל שבת? למה את מתכוונת?
ודאידעתן מתחיל

וּזְכַרְתֶּם אֶת כָּל מִצְו‍ֹת ה' וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם וְלֹא תָתֻרוּ אַחֲרֵי לְבַבְכֶם וְאַחֲרֵי עֵינֵיכֶם.

"שלא ירדוף האדם אחר מראה עיניו, ובכלל זה שלא לרדוף אחר תאוות העולם הזה... והמצוה הזאת באמת יסוד גדול בדת, כי המחשבות הרעות אבות הטומאות... ונוהגת מצוה זו בכל מקום ובכל זמן, בזכרים ונקבות".

תודהתאיר ארץ מכבודךאחרונה


השבת והמדינהאריק מהדרום
הרכבות לא מושבתות ומרכזי הקניות פתוחים ברובם בשבת, שחקני כדורגל חייבים לשחק בשבת גם המסורתיים שבהם.

אבל

יש במדינת ישראל משהו מופלא לגבי השבת, כדי למנוע חילול שבת המדינה קבעה בלוח החוקים שלה שיום העצמאות הרשמי של המדינה יכול לזוז מספר ימים, לא רק למניעת חילול שבת של המסיבות וארועי יום העצמאות אלא שמכיוון שיום הזיכרון לחללי צה"ל ופעולות האיבה צמוד ליום העצמאות ועצרת הזיכרון מתחילה בערב, יזיזו את יום העצמאות עוד יום אחד כדי למנוע חילול שבת של הארגון של עצרת ערב יום הזיכרון.

אין אף מדינה שרוחשת כבוד שכזה ליום מנוחה דתי על חשבון יום עצמאות ויום זיכרון לאומי לדקויות כאלה, עם ישראל היושב בציון מוקיר את השבת יותר מיוסף מוקיר שבת, מה זה דג לעומת שינוי תאריך יום העצמאות הלאומי?

אז העם נגד כפיית השבת על כל סעיפיה בשולחן ערוך כרגע, אני אופטימי.
הם מנסים לשכנע את העם שבעד השבת שהיא באמת חשובה לומושיקו

אותך הצליחו לשכנע, יפה

אני לא חושב שאפשר לחשוב אחרתאריק מהדרום

שני ימים לאומיים (אחד כנגד זכור ושני כנגד שמור) שנדחים כמעט בכל שנה מפני כבוד השבת (לפעמים בשלושה ימים) זה משהו שאף אומה לא עושה אפילו בצחוק.

השבת חשובה לעם היושב בציון, זה לא אומר שאין מה לשפר אבל בהחלט חשובה.

 

תגיד על רבי לוי יצחק מברדיצ'ב יצא לך לשמוע?

הרכבות לא מושבתות?מי האיש? הח"ח!

התכוונת לעבודות התשתית והפיתוח?

הרב אריאל טען שהרכבות לא מושבתותאריק מהדרום

אני לא בדקתי אילו מהן, אולי עבודות התשתית באמת היתה כוונתו.

אתה צודקארץ השוקולד
שנזכה תמיד לראות את המעלות ולדעת כיצד להשתפר מתוך הערכה
כשרוצים ללמד זכות, כדאי לחפש נקודות אמיתיות ומשמעותיות..אדם כל שהוא

הזזת יום העצמאות ויום הזיכרון היא מעשה יפה ונכון, אבל אין בו הקרבה גדולה עבור אנשים שמבחינתם אין סגולה מיוחדת בתאריך, וחיי היום-יום שלהם לא מתנהלים לפי הלוח העברי.

 

העדר תחבורה ציבורית בשבת, למשל, כן מכביד בפועל על חלק גדול באוכלוסייה.

וגם בדברים חיוביים משמעותיים, שיש להם מניע חיובי, כדאי לשים לב מהו, למשל, האם הוא כבוד ליהדות או התחשבות בדתיים.

זה שאתה לא רואה בכך נקודה אמיתית ומשמעותיתאריק מהדרום

זה בגלל שאתה טועה ולא בגלל שאיננה כזאת.

כן נקודה אמיתית.אדם כל שהואאחרונה

משמעותית מבחינת התוצאה.

מבחינת רצון, מלמדת על רצון של הרבנות הראשית למנוע חילולי שבת, אף שאינם נעשים ע"י דתיים. מבחינת המחוקק, לדעתי היא קשורה יותר להתחשבות בדתיים [שזה דבר יפה כשלעצמו], ולא על רצון למנוע חילול שבת.

 

בעצם, אולי לגבי טקסים בשבת עצמה, השיקול של צביון יהודי משמעותי גם לחלק מהחילונים. שאר הדחיות למניעת חילול שבת נלווה, לא נראה לי שלאנשים שבחייהם הפרטיים אינם שומרים שבת, אכפת שההכנות לטקס יום הזיכרון יערכו בשבת.

 

אבל מעט מאוד אנשים מרגישים יש כאן הקרבה גדולה, ופגיעה ביום העצמאות ויום ירושלים, ובפרט אנשים שלא מתעניינים בשאלה כמה לחודש אייר היום.

וציינתי שיש דברים אחרים, שכן כרוכים בהקרבה.

לא הבנתי למה יש שני ימים ראש השנהרויטל.


כי כשמקדשים חודש לפי הראייה לא יודעים מראשימ''ל
אם היום ל' אלול או א' תשרי כי יכול להיות שיקדשו במהלך היום. לכן היו שומרים את ל' מספק שמא יהפוך לא', ובמקרה שלא קידשו אז חגגו גם את יום המחרת שהתברר שהוא א'.

ומאחר שכך היה (לפחות עקרונית) בזמן חכמים קבעו שגם היום יחגגו יומיים כדי לזכור למתי שיחזרו לקדש לפי הראייה שזה העיקרון.
תודה רבה רבה,את האמת לא ממש הבנתירויטל.

אם אפשר הסבר יותר קל בבקשה.

אנסהימ''ל
עבר עריכה על ידי ימ''ל בתאריך ז' באלול תש"פ 19:47
 

כל חודש הוא או 29 ימים או 30. בזמן שהיו מקדשים את החודש לפי הראייה (אנשים היו רואים את המולד, כלומר את הירח של החודש החדש, והולכים להעיד בבית דין) בית דין היה מכריז באמצע היום שהתחיל כיום ה30 של החודש הקודם שהחודש מקודש והיום הוא בעצם א' של החודש החדש. יוצא שמתחילים יום ב-ל' של חודש אחד ומסיימים אותו ב-א' של החודש הבא.

 

בכל החודשים זה בסדר שהתאריך משתנה באמצע היום, אבל בחודש תשרי יש חג בא' לחודש ככה שלמעשה שמתחיל יום ל' באלול יש מצב שהוא יהפוך פתאום לא' תשרי ויתברר שזה למעשה חג...

מה עושים? מתחילים לשבות ממלאכה כבר ב-ל' אלול למקרה שהוא יהפוך ל-א'.

הפך ל-א'? סבבה, מחר זה כבר ב' תשרי וזה יום רגיל.

לא הפך ל-א'? אז למחרת הוא א' וחוגגים אותו, כך שלמעשה חגגו יומיים.

 

ככה היה כשקידשו את החודש לפי הראייה, היום אנחנו יודעים את התאריכים מראש כי החודשים קבועים לפי החשבון ולא לפי הראייה, אבל חכמים קבעו שעדיין יחגגו יומיים כדי לזכור את כל התסבוכת שהסברתי בפסקה הקודמת.

תודה תודה תודה ושוב תודה.רויטל.


בשמחהימ''לאחרונה

אני מבין שהבנת.

 

(יש עוד רובד להסבר, אבל זה העיקרון הבסיסי)

ככלות השבעה - הספד על הגרז"נ, יועבר בשידור חי. הערב.הָיוֹ הָיָה

בתיאום עם המשפחה ארגנו תלמידי הרב מהארגון קדושת ציון עצרת הספד שתתקיים הערב ככלות השבעה להסתלקותו.

 

 

קישור לשידור: ההספד ישודר באתר שיא לייב

 

 

 

 

 

הפיצו הלאה.

הקפצה, השידור מתחיל בעוד כחצי שעה.הָיוֹ הָיָהאחרונה


האם מותר לאכול חריף בראש השנה, שמעתי כן ושמעתי לא,רויטל.

מה נראה לכם?

מה נראה לנו?דעתן מתחיל


מותר אסור לא נוהגים.רויטל.


מה נראה לו יתברךדעתן מתחיל

זו שאלה טובה. איך אנחנו מבינים את ההלכה או את רצונו. ועל כך אינני יודע.

אבל מה נראה לנו פחות משנה הלכתית.

אצלי הכי חשוב בעולם זה הלכתית.רויטל.


יש כמה נקודות עיקריות באוכל בר"המושיקו

א.לאכול דברים מתוקים וכדו' לסמל שנה טובה ומתוקה.

 

ב.לא לאכול דברים שמרבים ליחה וכו' ויפריעו בתפילה..

 

ג.לא לאכול שמסמלים חטא וכדו' בגימטריה או במהות שלהם

 

 

ישר כוח מה עם חריף?רויטל.


מותרמושיקו


ישר כוחרויטל.


תימנים אוכליםהעני ממעש
ונראה שהביאו להמנע ממר. לא חריףהעני ממעש
תודהרויטל.


וחמוץמושיקו


נכון, תודההעני ממעשאחרונה
תודהרויטל.


איסור איןdavid7031

ייתכן שיש כאלו הנוהגים להימנע.
במקרים כאלו ההנחיה המקובלת היא שאם במשפחתך אין מנהג ספציפי בנושא הזה, אין צורך להימנע (ובפרט אם מדובר במשהוא שישיבית את שמחת החג).

יפה מענייןרויטל.


מה דעתכם ללמוד ספר מוסר עם הבעל ''קב הישר'' מומלץ ?רויטל.

אני מתכוונת לקנות לו את הספר וללמוד אתו.

כבר סיימתם את כל הספרים השגרתיים?...סוג'וק


רציתי משהו מחזק וזה ממש מחזק,רויטל.


ממליץ מכתבי ר' אושר "אמרי אשר". זאת חכמת ימות המשיחסוג'וק

ומתייחס לזירות החיים השונות

וגם לישם יחד, תרגילים שהוא אומר

תודהרויטל.


לא יודע מה הסגנון שלכם..אדם כל שהוא

אבל נראה לי שלרוב האנשים קב הישר פחות מתאים.

הוא שם דגש משמעותי על יראת העונש, ויש עוד סיבות שנראה לי שהוא פחות מתאים לרוב האנשים.

 

ארחות צדיקים שעוסק בענייני מידות נראה לי יותר מתאים, ואם את מחפשת ספר להלהיב לעבודת ה', אולי יסוד ושורש העבודה.

תודה לך, הסגנון חרדי.רויטל.

סיימנו פלא יועץ ויעלזו חסידים.

נראה לי שארחות צדיקים דומה יחסית לפלא יועץ.אדם כל שהוא


תודה לךרויטל.אחרונה


איזה ספר של הרב קוק מומלץ להתחיל ללמוד?ילדה של אבא

גם שאבין אותו לבד (אני בת 17),

שיעניין אותי

ושיהיה רלוונטי לחיים שלי.

 

תודה.

אני לומדת אורותאין קדוש כה':)

שפה קצת מסובכת אבל את יכולה ללמוד עם פירוש של הרב לונדין (יש עוד מלא ביאורים אבל עליו אני פשוט יודעת שזה ביאור ולא פירוש) ממש רלוונטי ואת גם יכולה לבחור מה שנוגע לך.

נגיד אורות התשובה - על תשובה, אורות התורה - על התורה, מוסר אביך - נראה לי על מידות לא סגורה על זה.

ועוד הצעה: מסילת ישרים אבל פחות מובן

עין אי"ה יחסית קל..אדם כל שהוא

לא כתבת איזה נושאים מעניינים אותך, אז קשה לדעת מה יתאים למטרה הזו.

בעין אי"ה יש מגוון של נושאים, אז אפשר לבחור שם פסקאות מתאימות.

אשריך !דעתן מתחיל

ממליץ בחום על יש לך כנפי רוח.

תודה על ההצעותילדה של אבא

פתח לי עולםחיוך גדול

 

🔑🌍

ראש מילין ומשפט כהןאריק מהדרום
סתם.
מניין לנו לדעת מה מעניין אותך ומה רלוונטי לחייך?
כשהייתי בגילך ההמלצות היו עין איה, אגרות ראיה, מדבר שור.
היום יש הנגשה גדולה של כתבי הרבב קוק גם בספרים וגם בשיעורים מוקלטים, הוציאו 4 ביאורים לאורות התשובה כספרים, הוציאו ספרים חדשים כמו מציאות קטן ולנבוכי הדור, ומה מעניין אותך ורלוונטי לחייך? אולי כדאי שתחפשי שיעור באינטרנט שימשוך אותך לפני שאת מסתער על ארון הספרים?
..ילדה של אבא

מה מעניין אותך ורלוונטי לחייך?

-כמעט כל דבר שהוא פרקטי ומעשי ופחות באוויר.

 

אולי כדאי שתחפשי שיעור באינטרנט שימשוך אותך לפני שאת מסתער על ארון הספרים?

- ייאשת אותי, אני לא מספיק זמן במחשב? לא הגיע הזמן שאפתח ספר כמו אבותינו הקדומים?

 

ותודה על המידע הכללי.

 

(נ.ב. מזה ראש מילין ומשפט כהן?🤔)

ראש מילין- קבלה, משפט כהן-הלכה.אריק מהדרום

לא מהספרים הפופולארים של הרב קוק.

 

אם את מחפשת משהו פרקטי מעשי אולי מקבצי הפסקאות שמנסים לקבץ בספרות הרב קוק המחודשת כמו "ניצוצות" "פסיכולוגיה של מעלה" בהוצאת ראש יהודי, הוציאו גם את "חזון הצמחונות והשלום" בשתי הוצאות בעשור האחרון כספר (אם זה הקטע שלך) הרב קוק עצמו לא היה צמחוני כי הרופאים אסרו עליו אגב.

 

ספר נוסף לא של הרב קוק אבל מעשי ונותן פרספקטיבה על תפיסת עולמו ונכנס לש"ס הלבן- ספר "הסנגוריה במשנת הרב קוק".

לי רב חשובאוי טאטע!אחרונה
מתלמידי הרב צבי יהודה המליץ בגילך על פרקים יד טו באורות התשובה
פרקים יותר מעשים ופחות כלל הוייתיים תאוריטים
בבקשה עזרה דחוף. אמרות ופתגמים לחודש תישרי בבקשההיכונו
בבקשה בבקשההיכונו
אנסה בעזרת השםרויטל.

1,הקב''ה זן את העולם מתשרי עד תשרי

תשרי ר''ת תלמוד תורה,שבת,ראש חודש,ימים טובים,

שכל ההוצאות מקבלים חזרה.

2 אלול ר''ת איש לרעהו ומתנות לאביונים.

3 אלול ר''ת את לבבך ואת לבב,

4 כמובן גם ר''ת  אני לדודי ודודי לי

תודה רבההיכונואחרונה
דברים בשם אומרם לחודש אלול וכו'. מוזמנים להוסיף במהלך החודשסוג'וק

 

"כך ממש הוא המעבר החד בין חודשי השנה לחודש אלול, שבמשך כל השנה קיימים הרבה מחיצות מבדילות והרשות ליכנס ניתנת אך ורק לראויים, מה שאין כן בחודש אלול כאשר עולה ובא יום הראשון לירח אלול נפתחים בבת אחת כל השערים שערי הרחמים והרצון.

אולם התנאי ליכנס תלוי בב' דברים, א' הרצון והכסופין להכנס, ב' מעשה הכניסה, שיכנס בפועל ולא ימתין בחוץ עד שיבואו להכניסו.

 

וכשבא ונכנס מיד מקבלים את פניו בכבוד מלכים ובהדרת כבוד, כמו בן המלך החוזר לשולחן אביו, וכל בקשותיו מתמלאים, ומי פתי ויפסיד במו ידיו מתנה גדולה כזו הניתנת לו ולא ינצלה כהוגן וכראוי לבקשת רחמים ותחנונים על נפשו ונפש ביתו להתעלות רוחנית בתורה ובתפילה, כי בימים אלו הדרך לבוא אל המלך סלול ונקי בלא שום מכשול ואפשר לזכות לאור בהיר עד אין סוף"  ("מרבה חיים")

"אפשר להשיג בימים אלו בנקל"סוג'וקאחרונה

"הלא ימים אלו הם ימי הרחמים והרצון בהם מתגלה הרחמים והרצון מלעילא לאין ערוך כמבואר בספרים הקדושים

(כנגד 40 ימי הרחמים, שבסופם, ביו"כ, נאמר למשה "סלחתי כדברך", על חטא העגל, וקיבל לוחות שניים)

עד שאמרו שמה שמשיגים בשאר ימות השנה ע"י התאמצות ויגיעת נפש עצומה, אפשר להשיג בימים אלו בנקל, וכל זה לגודל רחמי האב על בנים, וכן איתא מהרב הקדוש בעל שו"ע הרב ובעל התניא זי"ע שימים אלו קדושתם כה גדולה לצד מדת הרצון והרחמים עד שהיה תמה למה לא קבעוהו כימי חג ומועד ולכל הפחות כחוה"מ, וכל זה לסיבת גודל מעלת הימים בהם אפשר להתקרב אל ה' לעבודתו ויראתו באופן שאין לה אח ורע ודמיוון לשאר ימות השנה"

 

("מרבה חיים")

 

 

 

"והמשל, כמו חולה אשר יאמר לו הרופא בימי אייר אשר המזג טוב מאד, יעסוק ברפואה ויבדיל עצמו ימים עשרה או עשרים, לא יעסוק בשום דבר רק יעסוק כדי להבריא את גופו ברפואות וכדומה ואכילת דברים בריאים, והאיש אשר שומע בקול הרופא וכאשר יעברו ימים אלו והוא חוזר לאכול דבר המזיק לגופו כפי מזגו, בוודאי שלא תועיל לו לרפואתו...

אבל איש חכם וישמור אלה שלא יאכל אח"כ אף שכבר גופו בריא, כי אם דברים הבריאם לגוף למזגו.

 

וכן הדבר ברפואת חולי הנפש, כי ימים אלו אלול ותשרי, עלולים למאוד לרפואה ולרפא כל פצע וחבורה ומכה טריה, כאשר ישים האדם ללבו לעסוק ברפואות ובשלימות תשובה כראוי. וכאשר יעברו ימים, הפיקח משמר עצמו מכל עבירה, לבל ישוב למחלתו כבראשונה"

 

('יערות דבש')

שאלה שמציקה כמה ימים.."כשחר אורך"

 

יש את המדרש הזה על הלל הזקן שמישהו ניסה להכעיס אותו בערב שבת..

המשפט האחרון הוא שהלל אומר 'כדאי להפסיד 400 זוז ועוד 400 זוז ולא להכעיס את הלל'. (תתקנו אם לא מדויק)

ואני לא מבינה, למה עדיף להפסיד את הכסף, מה יקרה אם הלל יכעס?

 

 

ספר מראות עירוביןאסדר לסעודתא
שלום לכולם,
מישהו יודע איך ניתן להשיג את הספר מראות עירובין? עדיף מאזור ירושלים.
תודה רבה ושבת שלום.
וואו תודה לכם על הקבצים!!!והוא ישמיענו

בע''ה מאוד יעזור לנו (:

תודה רבה לכם על הקבציםאסדר לסעודתא
זה אכן יכול לעזור לבנתיים אבל אני כן מעדיף ספר גם משום שזה יותר נוח וגם בשביל שבתות חגים וכו
ראיתי את זהאסדר לסעודתאאחרונה
הספר עולה 35 ומשלוח עולה 35. פחות משתלם. הבנתי שיש נק מכירה לאיסוף עצמי רק לא יודע איפה.
לדעתם - האם מותר להוריד שירים מיוטיוב?אנו_נימי (G+)

מצד אחד הזמר יודע שמורידים (או שיש אופציה להודיד) שירים משם, ואולי יש צד שהוא רוצה שיורידו שירים שלו וישמעו אותם הרבה כדי שיתחבב עליהם והם יקנו את הדיסק המלא או יבואו להופעות שלו. מצד שני, הוא מוכר את השיר בדיסק שלו ג"כ, וההפקה שלו עלתה המון כסף! 

האם יהיה הבדל בין שירים של גויים או של יהודים?

כל שיר שפורסם באינטרנט זה כאבידה בזוטו של יםאוא"ר
שהבעלים מתייאש ממנה, לכן מותר.
מהיכי תיתי לן?david7031

עובדה שבאופן רשמי אין דרך להוריד שירים מיוטיוב.
הא למה זה דומה (בצורה קיצונית) לבעל מכולת שהשאירו לו סחורה ליד החנות השכם בבוקר. האם נאמר שמותר לנו לקחת משם?

עיין כאן. אני הולך ע"פ פסיקות הרב ליאור.אוא"ר
..david7031

א. מן הראוי היה לומר שזו דעה יחידאית.

ב. מה שהרב ליאור מדבר עליו, הוא מקרה ש, למשל, מישהוא יעלה שיר לפורום פה, והשאלה היא האם לי מותר להוריד אותו ללא רשות מהמבצע. אבל יוטיוב, שהוא אתר שבהגדרה לא אמורים להוריד אותו, אין סיבה לדון אותו כנהר.

א. אין זו דעת יחיד, שמעתי כבר כמה שסוברים אותה.אוא"ר
פשוט הרב ליאור הוא העקרי ולפיכך מביאים בעיקר אותו.
ב. שמעתי שיעור שלו על זה, והוא אומר זאת על כל שיר שעולה לאינטרנט, גם יוטיוב.
הגר"י יוסף ג"כ סובר כך, וגם הגרז"נ זצ"ל (ישיבה על קברו...)הָיוֹ הָיָהאחרונה


אינני בא להכריע או להעדיף סברא זו על פני אחרתאוא"ר
אבל אם אפשר להוסיף על הצד העיוני. כי קצת קשה לי על החילוק של הרב יעקב אריאל שהרי יש בגמרא מחלוקת אם יאוש בגזלה קונה או לא. הגמרא שם מסבירה כי הצד שהוא לא קונה זה מצד שהגיע לידיו באיסור. התוס' בסוכה(ל', ד"ה קרקע אינה) כותב טעם זה גם להלכה אלי' דרב יוסף וז"ל: "...הא טעמא דיאוש לא קני משום דבאיסורא אתא לידיה כדמפרש במרובה (ב"ק דף סו.) והכא גבי קרקע נמי כבר נתיאש קודם שהחזיק בה הלוקח...". אם כן גם הכא היאוש הוא אמנם בגלל הגזלנים, אך הבעלים מתייאש עוד לפני שנכנס לידי הגזלן ולא שייך טעמא דאתא לידיה באיסור, ולפי"ז י"ל דלכו"ע כאן היאוש יקנה.

כל הדיון הנ"ל אינו להלכה אלא רק על צד העיון.
מותר מעיקר הדין, אך הרב הדגיש מספר פעמים שראוי להחמיר בכך.אריאל יוסף

אין דעתו נוחה שמשתמשים בהיתר הזה.

אני מעתיקה לך את זה מערוץ 2000רויטל.

שאלה

האם יש חשש של גזל בהורדת שירים מיוטיוב?

 

תשובה

שלום וברכה

כל שהחוק מאפשר הורדת שירים אלו, אין בהן חשש גזל.

בברכה,

בנימין שמואלי  

 

נ.ב.א את זה אני מוסיפה,יש כאלה שמחמירים,ויש כאלה מתרים רק אם זה היה הרבה זמן ביוטיוב

ולא חדשים,

 

ובכןdavid7031

רוב השירים ביטיוב החוק לא מאפשר.

אני הולך לפי פסיקת הרב שמואל אליהו בעניין זהיוני קדוש

הוא אומר שמותר להוריד מיוטיוב אך ורק שירים שהזמר עצמו העלה או שזה צילום של הופעה חיה.
בהצלחה!

ישר כוח יוני ומה דעתו להוריד דרשות?רויטל.


אני לא יודע אבל אני מניח שזו פחות בעיהיוני קדוש

משום שלא מצוי ככ שמוכרים דיסקים של שיעורים.
מעלים ליוטיוב שיעורים שלא נמכרים בדיסקים ובכוונה תחילה- כדי שאנשים יוכלו לצפות ולהוריד.
שמיעה מהנה וכשרה!