ראיתי פסקה יפה של הרב קוק שחשבתי לשתף ביחס לכל ענייני לנ"ו...
"השקפת עולם גלויה ורציונלית, צריכה היא תמיד להתאחד עם השקפת עולם נסתרת מיסתית, ומשתיהן יחד, לכללותם והמון פרטיהם, תפרח השירה, תעוז הגבורה, יתהדר היופי ותרבה הדעת"
(שמונה קבצים, קובץ א' פסקה תר"ב)
"השקפת עולם" זה מושג שבעצם מתאר את היחס בינינו לעולם. אפשר להסתכל על העולם מהרבה זויות. אפשר לראות עולם עם מלא רחמים, אפשר לראות עולם של אהבה, אפשר לראות עולם של פחד, של שנאה של תחרות. הכל עניין של "השקפת עולם", איך אתה בוחר להתייחס לעולם. שני אנשים שונים יכולים לראות את אותו עולם רק מזויות שונות לגמרי, ולכן שניהם יחוו דברים שונים.
מי צודק? מה ה"השקפת עולם" האמיתית? איך צריך להתייחס לעולם?
הרב קוק טוען שיש שני השקפות עולם שונות שצריך לאחד אותם - "השקפת עולם גלויה ורציונאלית" ו"השקפת עולם נסתרת מיסיתית" - אם נשליך את זה ללנ"ו - מישהו או מישהי שמחפש את זיווגו הגון לו יכול להסתכל על זה בשני צורות - דרך רציונלית - להרשם למיזימי הכירותיות, לפתוח חשבון בשליש, לברר מה הדברים החשבים בבן/בת הזוג וכולי. זאת השקפה אחת שכל עיקרה להגיד מה צריך לעשות. מה ההשתדלות. מה אני יכול לפעול בשביל..
ההשקפה הנסתרת היא כבר עוסקת בחשבונות שמיים - הזאתי שלא הלך ובדיוק נתפסה - מהקב"ה, היא מצדיקה את הדין. וגם את החסד היא לוקחת בתור גמול מהשמיים - מושגים של השגחה - "מה' אישה לאיש".
ברגע שאני מבין שהשתדלות וכל הפעילויות שאני עושה לחיפוש הבן/בת זוג הראוי זה לא רק מתחיל ונגמר בהשתדלות שלי אלא זה חלק ממהלך א-להי גדול אני מתייחס לזה אחרת. אני מקבל אורך רוח, סבלות, גבורה. מקבל כוחות.
מי שמתייחס על ההשתדלות לבד (ללא הצד הנסתר) - הוא מאוד מצומק, מאוד קטן, תלוי הוא בסערות הזמן.
מי שמתייחס רק לנסתר - אינו חי בעולמנו. גם את הנסתר עצמו הוא לא מרוויח. המושגים של 'השגחה' ו'חסד מהקב"ה' לא קשורים לעולם בו הוא חי. הוא עוסק בכל הביטויים הללו בלי שהוא יכנסו אליו לתוך הלב בגלל שהם לא מובילים אותו לשום השלכה מעשית.
כדרכו הרב קוק מאחד נסתר ונגלה. כל האמירות הדתיות היפות ביחס ללנ"ו הם טובות בתור עולם פנימי, מוטיבציה, ולא להכריע הכרעות אישיות. הכרעות אישיות מכריעים ע"י השכל בלבד. הידיעה שהתמונה הכוללת נמצאת ביד הקב"ה - היא נותנת לנו את הכוחות.
אסור לערבב בין השניים - לקבל הכרעות ע"י אמירות דתיות ולקבל מוטיבציה בצורה חילונית. בדיוק להיפך.