תודה

משהו , שהופיע ראשון כשעשיתי גוגל. זהירות ארוך , אבל השאלה שלי ,ואשמח לתגובות , היא -מה עושים כששונאים אבא או אמא או אחים?? וכאשר המצב הוא , שאי אפשר להידבר איתם , והם רק פוגעים בך כל הזמן . זו היתה השאלה של פותחת השירשור הקודם , ולדעתי היא שאלה חשובה מאד .
מצווה מהתורה שלא לשנוא אדם מישראל, שנאמר (ויקרא יט, יז): "לֹא תִשְׂנָא אֶת אָחִיךָ בִּלְבָבֶךָ". ולא מדובר כאן סתם בשנאת חינם, אלא אפילו אדם שחבירו העליב אותו בצורה חמורה, אסור לו לפי התורה לשנוא את זה שהעליבו. וכך הוא לשונו של הרמב"ם (הל' דעות ו, ה): "כל השונא אחד מישראל בליבו, עובר בלא תעשה, שנאמר: לֹא תִשְׂנָא אֶת אָחִיךָ בִּלְבָבֶךָ".
ויש לשאול, היאך אפשר לצוות שלא לשנוא אפילו בלב? הרי לפעמים האדם נפגע עד עמקי נשמתו, העלבון שספג חודר ונוקב את ליבו, ימים שלמים הוא נושא את כאבו, ואיך אפשר שאף בליבו לא ייטור?
כתשובה לזה נביא הלכה נוספת מהרמב"ם (הל' דעות ו, ו): "כשיחטא איש לאיש, לא ישטמנו וישתוק, כמו שנאמר ברשעים (שמואל ב' יג, כב): וְלֹא דִבֶּר אַבְשָׁלוֹם עִם אַמְנוֹן לְמֵרָע וְעַד טוֹב כִּי שָׂנֵא אַבְשָׁלוֹם אֶת אַמְנוֹן(ולבסוף הרגו במרמה). אלא מצווה עליו להודיעו ולומר לו למה עשית לי כך וכך ולמה חטאת לי בדבר פלוני, שנאמר (ויקרא יט, יז): הוֹכֵחַ תּוֹכִיחַ אֶת עֲמִיתֶךָ. ואם חזר ובקש ממנו למחול לו צריך למחול…"
במילים אחרות: יש להידבר, לברר ביחד כל בעיה וכל הרגשת אי נעימות. שלא כמו הנימוס השקרי האומר, שאפילו אם יש לך תרעומת על חברך, אל תאמר לו אותה, אלא תסתיר את שנאתך בלב. על פי אותו נימוס, אין זה מכובד שאדם יראה שהוא נעלב, ולכן תפקידו הראשון של מי שנעלב הוא להסתיר את אותו העלבון ולחכות לשעת הכושר, שבה יוכל לנקום באופן מכובד… לעומת הנימוס המעוות הזה, שהרמב"ם קורא לו מנהג הרשעים, צריך שאדם יתנהג בישרות ולא יסתיר את עלבונו, ויבוא אצל חבירו ויאמר לו במה פגע והעליב. התורה מאמינה שאפשר לפטור כל בעיה שבין אדם לחבירו על ידי הידברות המבוססת על אמון הדדי. ולכן המצווה שלא לשנוא צמודה למצווה להוכיח את החבר, שנאמר (ויקרא יט, יז): "לֹא תִשְׂנָא אֶת אָחִיךָ בִּלְבָבֶךָ הוֹכֵחַ תּוֹכִיחַ אֶת עֲמִיתֶךָ וְלֹא תִשָּׂא עָלָיו חֵטְא". ומתוך כך שאנשים יהיו ישרים זה עם זה, לא יצטרכו לנקום ולנטור, ויוכלו לאהוב את חבריהם, כפי שנאמר בפסוק הבא (שם יט, יח): "לֹא תִקֹּם וְלֹא תִטֹּר אֶת בְּנֵי עַמֶּךָ וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ אֲנִי ה'".
שזה לא יעזור אם ידברו איתם...
כמו אנשים לא בריאים שעליהם את מדברת
אחרת א"א להסביר למה לשנוא את אבא ושות'
כשבן אדם בשנות עשרים גר בבית הורים ומתעלם מהם ומזלזל בהם כי לדעתו הם לא מוסריים מספיק ולא מכירים תודה הוא סתם חוצפן. ברור שזה עולה לעצבים של הורים. אני במקומם הייתי מראה לילד כזה את הדלת שמישהו יותר מוסרי יארח אותו.
או שאתה גר בנפרד או שאתה מתנהג לפי כללי הבית. וכן ככל שגיל עולה יש יותר הרגלים מוזרים ופחות סבלנות.
יש הרבה אנשים שכבר בגיל 55 הם זקנים ומתחילים להרשות לעצמם אמירות לא במקום.
מה שכתבת זה נכון מול בן אדם נורמלי שיכול לנהל דו-שיח ומוכן להגיע לפשרות בתנאי שגם אתה כזה.
במקרה של שירשור קודם זה לא היה ככה. היא בתכלס כתבה שהיא שונאת את אבא כי הוא מעצבן.
אם אבא יגיד דברים כאלה עליה יזרקו עליו עגבניות למרות שבגיל הזה הוא לא חייב לה כלום וממש לא צריך לסבול בבית את בן אדם ששונא אותו ומזלזל בו
בקשר לכך שאדם בשנות ה20 גר אצל הוריו וכולי ..במציאות שלנו, יש אנשים , שאם לא אצל ההורים הם יגורו ברחוב. כשמדובר בנשים , זה חמור מאד . אז זה לא כאילו שיש לה ברירה.
לפעמים מדובר במעגל קסמים וראיתי את זה -הורים שהיו גרועים מאד , אז הילדים שלהם לא מצליחים לבנות בית / להסתדר בעבודה ,וכך יוצא שהם חייבים לגור אצל ההורים שהיו כאמור הורים גרועים .
אמא , שלא נמצאת בבית . מטיילת ברחובות ומטפחת את עצמה , בעוד הילדים זרוקים . הורים אלימים-מכים , מתעללים רגשית. לצערי מכירה את הדברים האלו . הילדים היום בשנות ה30-40.
אם ראיתם אדם מבוגר עם בעיות רגשיות/חברתיות - לא תמיד , אבל לפעמים תבדקו מי ההורים שלו ואיזה חינוך הוא קיבל בתור ילד.
אותי זה דיי מלחיץ בתור אמא.
ואותה התנהגות בעיתית בדיוק!
מה זה אנחנו מכונות?
אוף...
ובגיל 30-40 להאשים את אימא זה קצת לא שייך. איך יתומי שואה הסתדרו בלי הורים? עולים בודדים שאין להם משפחה? אלו שהורים שלהם במצב כלכלי קשה וחיים בהוסטל?
אלה שאצל הורים מאוד מאוד צפוף?
ואני מכירה מלא בני 30-40 שממשיכים לגור עם הורים כי זה כיף ונוח ולא מזיזים אצבע בבית ולא עובדים .
בעצם הורים כן אשמים - לא היו צריכים לפנק אותם ולתת להם יותר מדי ואולי היו צריכים להוציא אותם מהבית בגיל 25.
יש הרבה הורים שהיו בסדר יחסית אבל לגור אתם בגיל 25 זה סיוט מתמשך כי הם חולים, עצבניים, דואגים, שואלים, לא גמישים, דורשים צומי ומשווים עם ילדיהם של כל החברים שלהם ומרשים לעצמם הערות שאפשר להעיר לבן 5 ולא לבן 30 או אמירות לא במקום כי עכשיו הם זקנים ומותר להם.
צעיר שגר בבית הורים אמור להשתתף בהוצאות שוטפות ובעבודות בבית ויותר ממה שהוא עזר בילדות. כמה צעירים שגרים עם הורים מבינים את זה? ואם הם לא אז באיזה שהוא שלב זה יתפוצץ
ובכלל בן 30-40 הוא מזמן לא ילד. חצי מהחיים שלו כבר עברו.
כי אם יש הורה שצריך לבקר אותו כמה פעמים בשבוע ובאותו זמן להחזיק עבודה למשל ...
אי-אפשר לגור עם ילדים שובבים אצל הורה זקן. או שהוא גר באזור אחד וילד גר ועובד באזור אחר.
כנראה אין מנוס מבית אבות במקרה כזה. ילד לא יכול להישאר רווק במשך עשרות שנים רק בשביל לגור עם הורים. או צריך לחפש להורים דירה בקרבת מגורים של ילד או הפוך.
להשאיר את החלון פתוח בצד הנגדי מקדימה- כך האויר מגיע אליו
ככה היה עם שני הילדים שלי, ועכשיו לפני שהשלישית תגיע בע"ה אנחנו אפילו חושבים לעשות טיפול למזגן, שיקרר יותר טוב. למרות שאני לא בטוחה כמה זה יעזור, כי היא עם הגב לכיוון הנסיעה..
בכל אופן אולי באמת מאוורר קטן כזה שיהיה מולו (רק צריך לוודא שיהיה מספיק בטיחותי..)
הלואי שיתנו כאן עצות טובות, אני גם אחקה אותן 
אמא_מאושרת
תודה 
לכסות את החלון שלידו עם וילון כמה שיותר אטום ואם לסלקל יש גגון אז לשים אותו ככה שלא יחסום את הקצת אויר שמגיע מהמזגן.
"מאוורר לרכב" "מאורר נטען"
אני מניח שלמצת הם יותר חזקים.
לבדוק את העוצמה. או להסתכל על נתוני האריזה ולהשוות.
לתלות לא במרחק יד שלו.
בכל מקרה נוסעים 5 דקות ראשונות עם חלונות פתוחים
האוטו מתקרר יותר מהר לדעתי
עוד אפשרות לקחת צינור גמיש ולתפוס צד אחד עם איזולירבנד שחור לפתח מזגן
או לחתוך אותו עם שן בצורת רי"ש או T בצורה שמאפשרת לתפוס אותו על הסורג של הפתח מזגן
לא ניסיתי.
לא אסתטי אבל קריר. סה"כ עם מעבירים את זה נמוך לא רואים את זה כ"כ.
אפשר לצבוע עם ספריי את הצינור.
אבל אני חושב שצריך לשים 2-3 כאלה לקירור יעיל של הרכב.
וכמובן לכסות את הכיסא שלא תגיע אליו השמש באופן ישיר
אם רלוונטי, ד"ר דוד בויגנמן. רח' יגאל 4 אאל"ט.
לטיפולי שורש ממליצה על ד"ר בר גיל בתל אביב או שמא פרופ' בר גיל.
היחיד שאפשר לסמוך עליו. 2600 למיטב זכרוני לשן רגילה (2 תעלות).
כנראה יקר אבל אם עושים את זה גרוע זה כפרת עוונות, אז לא רציתי להסתכן.
ד"ר בויגנמן עשה לאבא שלי כמה טיפולי שורש מצוינים.
אם אין לך כסף רזרבי את יכולה לוותר על הפרופ' בר גיל..
אבל זה נשמע פחות דרמטי)
שלא תגידו היינו בורים ולא ידענו!
ולא, זה עולה הרבה יותר מבורי.
עכשיו זה כבר ברור.
צריך ללכת לבוררות
אצל הד"ר ברברי
במגדל השן.
ואז יתברר
האם יש לסגור את תהומות ההחניכיים
בבורות בתקציב.
בררר...איזה פחד.
כן גם אתה המתרברב "אני מצחצח 3 פעמים ביום".
(בלדה לשן טוחנת עליה השלום)
בכל מקרה, לפני שבועיים סיימתי טיפול שורש אצלו, אני לא מאמינה שאני כותבת את זה - אבל זה לא כאב! ואני יש לי פוביה מרופאי שיניים ואפשר כבר לכתוב בלשון עבר: היתה לי פוביה.
והוא גם לוקח מחירים טובים.
בקיצור, מומלץ
אם תוכלו בבקשה להפיץ את התוכנית לילדים/שכנים וכד' אשמח
אין כאן מטרה כספית, אלא רק ריבוי תורה בעם ישראל
מי שעוזר עזר בהוספת לימוד בעם ישראל, תודה
20160609191419.pdf
מדובר בסרטון יומי (בהשתתפות הרב רימון ואלחנן מלאטמה) של כחמש דקות ביום ולאחריו חידה על המשנה, המשתתפים ישתתפו בהגרלות נושאי פרסים.
עיצות?לעזוב את העבודה?
והעבודה לחודש ולא צמשתלמת כספית רק הנסיון משתלם ולהיות בשטח...
מקצועית.
יכול להיות שזה מועצם בגלל שהיא אצל מטפלת.
תני לזה עוד כמה ימים או שבועיים. תראי אם משתפר.
יש לי שאלה:
האם יוצא לכם לפעמים כשאתם נוסעים לשבת לתת את הדירה לשכנים שיש להם אורחים - כדי שהאורחים ישנו אצלכם?
אם כן - האם אתם נוהגים להשאיר גם שמיכות וכריות?
אני שואלת כי אני תמיד משאירה על המיטות ,אבל יצא לי בזמן האחרון כמה פעמים להתארח בבתים שלא השאירו לנו שמיכות וכריות. השאירו דירה מאוד נעימה אך ללא כריות ושמיכות, ותהיתי לעצמי מה הם התכוונו? שנביא מהבית? שנחתת בארונות ונחפש לבד? היה לי ממש מוזר...
יש לציין שמצעים ברור לי שאנחנו מביאים איתנו.... ואין לי כוונה שישאירו לי מצעים ויצטרכו אחכ לכבס, וגם אני לא משאירה מצעים לאורחים שמתארחים אצלנו.
אבל רציתי להבין למה אנשים לא משאירים שמיכות וכריות? למה הם מתכוונים? זה ממש מוזר לי...
האמת שפתאום כשאני חושבת על זה, אז אנחנו אף פעם לא נותנים את החדר שלנו,
אלא את החדר אירוח שיש בו ספת נוער נפתחת ובארגז מצעים שלה יש שמיכה וכרית.
ובאמת בזמן האחרון כשנתנו את הבית שכחנו להוציא אותם ועוד סט מהארגזי מיטות שלנו...
פדיחה... זה פשוט חדר לא בשימוש ואנחנו שמחים לתת אותו בלי שזה גורם לנו להתארגנות
(ולא חשבתי על המצעים בזמן האחרון... ).
[אבל את החדר ילדים אנחנו כן משאירים פתוח ושם יש כריות ופוכים (אבל הפוכים של הילדים..) על המיטות, אפשר לקחת משם... יוו איך אני מתפדחת פתאום.. אגש לשכנות לברר שהשבת עברה בשלום...]
אז אולי זאת הסיבה גם איפה שאת התארחת, אולי?
ויש שני דברים נפרדים לדאוג להם, כפי שציינת: כלי המיטה המאסיביים (שמיכות וכריות) והמצעים הדקים.
בכל שנות האירוח וההתארחות שלי יצא לי לדעתי לראות את כל ההרכבים האפשריים - האורחים דואגים לשתי הקטגוריות, המזמינים דואגים לשתי הקטגוריות, בעלי הבית דואגים לשתי הקטגוריות, אלה דואגים לא' ואלה לב' - הכול. הכול בנורמה.
לכן כשאני עומדת להיות צד אחד מהשלושה, אני משתדלת תמיד לוודא מראש מה האירוח כולל, מה מצפים שהוא יכלול. אם אני המזמינה או בעלת הבית, אני גם אומרת מה מבחינתי בכיף לספק ומה כבר מסבך אותי (זה משתנה מעת לעת, לפי הנסיבות).
מכניסים באותה שיחת בירור גם את השאלות הרות הגורל על המחם, הבוילר, שעון שבת, מאווררים... שיהיה ברור לכולם מה הציפיות ולא תהיה הפתעה לא נעימה כמו שהייתה במקרה שלך.
באופן אישי, אין לי בעיה להשאיר כלי מיטה שלא בשימוש.
אבל כלי מיטה שלנו, זאת הרבה טרחה מבחינתי להוריד את המצעים ולהחזיר במוצאי שבת.
אני חושבת שמי שלא מביא כלי מיטה, צריך לוודא מראש שמשאירים לו
זה הרי לא מובן מאליו.
במיוחד משפחות שמגיעות בתחבורה ציבורית או טרמפים, כמעט בלתי אפשרי להסחב גם עם פוכים וכריות.
לדעתי כדאי ליידע בתור המארחים- כיוון שעוגמת הנפש יכולה להיות גדולה. (בעיקר בחורף כמובן)
מן הסתם התכוונו שתביאו איתכם.
אז גם ברור לי שמשאירים לי.....
באמת להבא אני אלמד לשאול....
שמיכות - יש לי רק שתי שמיכות חורף שמיועדות לאורחים, שאותן אני משאירה, ובד"כ אני אומרת למארחים שאין לנו יותר. בקיץ אני יוצאת מנקודת הנחה שמתכסים בשמיכה קלה או בציפה של שמיכה, ואת זה אפשר להביא מהבית כמו המצעים.
לדעתי ברור שלא שייך לחטט בארונות ולחפש. לא הייתי רוצה שיעשו לי כך. אולי אפשר לשאול את המארחים אם בעלי הבית אמרו להם משהו, ואם לא - אז לקחת מהם.
רציתי להבין מה עומד בראש של מי שלא משאיר... פשוט רציתי להבין אותם - משאירים דירה כ"כ נעימה + מיחם ועוגות אבל ללא שמיכות וכריות - פשוט לא הצלחתי להבין אותם אז אני מנסה כאן...
הם כן מורידים את כל המצעים מהמיטות אז גם ככה הם טורחים... לא מצליחה להבין ומאוד רוצה להבין...
אז ככה
אח שלי בפנימיה
עברתי ליד הפנמיה
והחלטתי לקפוץ אליו
הוא היה מאושר עד הגג
קנינו לו משהו שבחר
ושמח מאוד.
אבל החברים בדיכאון
כולם מדברים על שהגיעו לבקר אותו..
ושאלתי כיף כאן?
וענו לא רוצים הביתה
המשכתי אבל יש פעילויות -ובבית קשה...
לא משנה כאן רע רוצים הביתה..
אז פניה אליכם
בואו לבקר תקלו עליהם
הם רוצים משפחה
אהבה
הם לבד
תעזרו להם
תארחו אותם
תעשו להם שמח
לפחות בחג
תצלצלו תתענינו.
גם הצוות מתנהג אחרת כשיש התענינות בחניך.
איך הורים צריכים להגיב לילד בן 10
כשהילד אומר שראש ממשלה שנפטר, דומה חיצונית לצורר יהודים ידוע.
שלא מדמים יהודים לאיש הזה. כי אפילו היהודי הכי גרוע - לא מתקרב לרשעות שלו.
ברור שמסבירים לילד שראש הממשלה היהודי היה בן אדם טוב,
ואילו השני היה רשע מרושע...
אבל בעיני הילד, הפרצוף של שניהם דומה...
גם אם נכעס על הילד, על ההשוואה שהוא נתן, הדימוי יישאר בנו לבין עצמו,
והמטרה שהילד לא יהיה מופנם, ויביע את הרגשות שלו מצד אחד, ומצד שני, לא יפגע באנשים אחרים,
מה הייתם מעירים לילד שנתן את ההשוואה הנ"ל על שולחן שבת לפני הסבתא, הדודים, והבני דודים?
קודם כל, תגובה אינסטינקטיבית (זה גם בריא), לא "מבהילה": לאא... אפילו היהודי הכי רשע, הוא לא כמו זה...
אח"כ שואלים, בהתענינות: למה חשבת שהוא דומה..
אם יגיד: כי הוא רשע, עשה כך וכך.... אז מסבירים בנחת את ההבדל, עם ההזדהות עם תחושותיו לגבי מה שהיהודי עשה לא בסדר.
ואם אומר ש"הם ממש דומים, אותם פנים".... אז מחייכים ואומרים שההוא כ"כ רשע, שאפילו אם מבחוץ היה כאילו נראה דומה למישהו - הוא באמת אחרת לגמרי...
אז אחרי שמבררים למה הוא התכוון,
ומוודאים שהוא סתם שם לב לפרצופים דומים ולא מעבר לזה,
אפשר להניח לו
הילד התכוון שהם דומים בפנים
שהסיבה שעלה "דימוי" אצל ילד - זה כי יש לו איזה "מקדם עוינות" כלפיו...
אבל זו הזדמנות, להסביר בקצרה את ההבדל החד משמעי, אפילו כשיש סיבות טובות לכעוס.. כאומרים: עד כאן....
[תיקון: רק כעת ראיתי שאת אומרת שהוא לא התכווין למעשים, אלא לפנים בלבד. משום מה, מקודם "קראתי" הפוך בטעות. אז באמת יותר פשוט]
בסך הכל שם לב שיש דמיון במראה?
אם הוא לא התכוון לומר שום דבר מעבר לזה- אז לדעתי אין בכלל על מה להתעכב פה.
קורה, ששני אנשים שונים הם דומים.
רעות נקרא לזה.
הדוד פישל בגדול. מכל היבט.
אבל כרגע אין מה לעשות חוץ מ
לראות שהילד לוקח באיזי את ההתקפה עליו כשאמר בתמימות של ילד
שהם דומים מה שבאמת נכון כנראה אז מה יש לבוא בטענות.
ילד לא מבין פוליטקלי קורקט
(סבתא שלו שמנה הוא יגיד לה "סבתא למה את שמנה?"
הוא לא מתכוון לרגע להעליב.)
אם אפשר שהדוד יתנצל בפניו באמת. אם לא אז לא. בלי טובות.
לבקש כעקרון, לא להתערב לכם להבא.
כעקרון לא לתת משקל לרע. איפה שאפשר לחזק את הטוב.
זה לא יתן כלום סדרות חינוך מייגעות על רשע וכו'
לענ"ד האישית כמובן.
להחליק.
לדפדף.
הלאה.
אם הוא חוזר על זה צריך לראות מה שורש העניין.
אולי להסביר לילד למה הדוד הגיב ככה. להסביר לו שהדוד פשוט לא הבין למה הוא התכוון. איכשהוא "לנטרל" את תגובת הדוד.
ואם אפשר - להסביר לדוד היקר שלא צריך להיבהל מכל דבר שילד אומר. הוא רק ילד.
לומר לילד בן 10 "תסתום את הפה".....
חבל שלא אמר לעצמו רגע קודם..
תעברו הלאה.
אני הייתי אומר לילד שזה לא יפה לדבר ככה.
ומעביר את זה הלאה.
אבל נראה לי שבמקרה שלכם אפשר לומר את זה גם לדוד...
אצלינו הוא אוכל ארוחת ערב עם כולם.
חביתה, ירקות, לחם, גבינה, לפעמים מרק\אורז\פסטה\פיצה\פנקייק\לביבות\תפו"א. מה שהגדולים אוכלים.
(למרות שתכלס מבחינתו זה לאכול רק חביתה כל יום. המאכל האהוב עליו...)
אם הוא יאכל איתכם זה יגוון לו כבר את הארוחות. גם בצהריים.
בערב אפשר גם דייסת קווקר. זה משביע.
פורום יקר,
בתי בת 11 מאוד רוצה ללמוד לשחות. ילדה נבונה ורגישה מאוד וכן גם פחדנית. היא אמרה לי השבוע "מה אני יעשה שגם נולדתי זהירה באופי וגם חינכו אותי להיות זהירה".
בקיצור, היא נמצאת עכשיו כבר פעם שניה בקורס שחיה ( מדריכה + מעל 10 בנות) ולא מצליחה לעשות חץ ובכלל לשחרר במים. המקסימום זה להכניס את הראש ולהשתכשך במים סמוך למעקה. בראש היא מבינה היטב שאין סיכוי לוטבוע במים רדודים.
הנושא מדכדך אותה. יש לכם אולי עצה? נסיון דומה?
אשמח מאוד לשמוע תגובותיכם.
זה יעלה יותר אבל בטוח יהיה יעיל הרבה יותר. ואולי אז תצטרך פחות שיעורים...
רצוי אולי גם לא בבריכה גדולה אלא בריכה טיפולית קטנה יותר.
מן הסתם אין לה הרבה מה לעשות בקבוצה הגדולה כשכולן נהנות ומתקדמות והיא לא מסוגלת לעשות כלום.
ואז יתכן ולא תרצה בכלל.
נשמע פתרון טוב.
פשוטכמה שיעורים פרטיים.
עוד הצעה זולה יותר
תקני חליפת הצלה או מצופים גדולים שאפשר ללבוש
ותני לה לשהות במים
בלי שום ציפיה לחץ או משהו
סתם להשתחרר.
אולי אפילו לשחרר אותך ואותה ביום שישי אחד מהמטלות
וללכת לבריכה לזמן ארוך.
אפשר גם עם סטודנטית לחנוך או משהו בסגנון
או ילדה שמיניסטית של חברים.
צלילה נעימה
הקורס הנוכחי הוא קורס מטעם בי"ס בשעות הלימודים (לא נראה לי נכון שתשב בצד ולא תשתתף). מכיוון שניסיתי להכין אותה - רשמתי אותה בשנה שעברה לקורס שחיה. מה שקרה בסוף שהיא מאוד רוצה ולא מצליחה לגבור על הפחד.
רשמת אותה והתברר שהיא לא יכולה. קורה.
למה שתהיה בצד. יותר יתסכל אותה.
או שדוחים בשנה.
או שיעור פרטי.
או שמוצאים פתרון עם המורה.
אבל גם אם ימצא פתרון שהילדה תהיה עם מצופים גדולים או אפודת ציפה בזמן השיעור
לא בטוח שהיא תצליח לשחרר כי היא תמיד תחשוב על זה שהיא "מאחור".
היא נמצאת כרגע במקום שמעל הרמה שלה.
מה לעשות.
היית שמה אותה עכשיו בשיעור מתמטיקה לכיתה יא? לא. אותו דבר.
שתקח שלושה שיעורים פרטיים ואולי
היא תצליח לקבל ביטחון.
ואם לא, לא קרה כלום.
העיקר שתרגיש כיף ולא תסכול.
אולי המדריכה מוכנה להעביר לה שיעור פרטי לפני או אחרי?
דברי עם המדריכה. היא יכולה לתת לך פתרון מקצועי.
לאי ודעת אם הוא פחד ברמה הזאת, אע"פ שהוא פחדן בכללי, אבל הוא גם פחות כשרוני בללמוד תנועות. ב"ה כשרוני בדברים אחרים.
אמא שלי מצאה מורה פרטי מווינגייט שלימד אותו בבריכה קטנה לבד (הבריכה של הילדים, באיזה מקום בשעות שהיא היתה ריקה, משהו כזה).
והא למד לשחות מעולה.
אני עד היום פוחדת בעמוקים, בעלי, להבדיל, לא מפחד בכלל במים...
אני, כמו הבת שלך, "למדתי" שנה קודם בבריכה עם אמא שלי ובכיתה ו' מטעם משרד החינוך.
כל הזמן הייתי במים הרדודים ולא התקדמתי לשום מקום...
חששתי מה יהיה עם הבת שלי, בחופש שאחרי כיתה ג' לקחתי אותה למורה מ ע ו ל ה!!! היא אומנם היתה עם עוד 5 בנות בקבוצה, אבל קיבלה יחס אישי.
המורה עבדה לפחות שניים עד שלושה שיעורים רק על התמודדות עם החשש במים.
רק כשראתה שכל הקבוצה מרגישה היטב במים, היא עברה לעמוקים.
היא לימדה אותן צעד אחר צעד באהבה ובהבנה.
הבת שלי לא מפחדת בכלל, והבן אי"ה יעבור בחופש הקרוב גם הוא תחת ידיה של אותה מורה.
עצתי לך, למצוא מורה טובה, לא בהכרח פרטי, אלא מורה טוב- שתרגישי שהוא זורם עם הילדים ומבין אותם, זה לא פחות חשוב.
אם את באזור הר חברון, אוכל להמליץ לך.
וכן... גם אני למדתי בכיתה ו' ויש לי אפילו תעודה שאני "יודעת לשחות" ומה שזכור לי הוא שהצלחתי לעשות חץ. אבל אני לא יודעת לשחות עד היום!
אני מאזור המרכז ולצערי עוד לא נפלתי על המורה הנכונה. אולי אבקש המלצה להידרותרפיה.
קיץ בריא!
עד כמה הילדה הכירה אותה?
אצלנו, לבן שלוש שבקושי הכיר לא אמרתי כמעט כלום, רק ציינתי שסבא נפטר ושזה עצוב לי. הוא לא מבין מה זה אומר, ובכל מקרה אין לזה כל כך משמעות בחייו, אז לא ראיתי צורך להיכנס להסברים.
אני חושבת שלא כדאי להגיד שסבתא בשמים. בגיל צעיר מבינים דברים כאלה פשוטו כמשמעו, מחפשים, דואגים ממטוסים... עדיף להגיד "נפטרה", ולראות אם שואלת הלאה. אם לא אין צורך להיכנס לזה, לענ"ד.
תורנות ברכב נשמעת כמו רעיון טוב. רק להיות ערניים ולשים לב היטב שלא בהיסח הדעת יוצאים ומשאירים אותה בפנים (דברים כאלה, לא עלינו, קורים כנראה בעיקר בעיתות חריגה מסדר היום הרגיל, בנסיעות לא מתוכננות וכדו' - אז בזמנים כאלה רצוי לגייס יתר הקפדה).
איזה חינוך למצוות, אשריכם!
ואשריה שזכתה שסבתך הייתה בעלת משמעות בחייה.
איך לענות לשאלותיה אני לא כ"כ יודעת, אבל בכל מקרה אני ממליצה לגשש בעדינות ולבדוק אם היא אכן מחפשת תשובות. גם אם היא כרגיל מתעניינת, יכול להיות שבמקרה הזה היא תסתפק בתשובה קצרה ופשוטה. אני חלילה לא אומרת למנוע ממנה תשובות אם היא רוצה אותן - רק לא להעמיס עליה מידע אם היא לא רוצה אותו.
אנחנו מגיל צעיר הסברנו שאדם שנפטר- הגוף שלו נקבר באדמה והנשמה שלו עולה לה'.
אח"כ כשתיסעו זה כבר ישב לה בראש. גם אם היא תישאל שוב זה כבר לא יהיה מידע ממש חדש.
גם עניין המוות מצטרף לרשימה ארוכה ארוכה של נושאים שאם לא עושים מהם עניין אלא מתייחסים אליהם בטבעיות , גם הילדים מקבלים את זה כמובן מאליו בצורה בריאה ואפילו לא שואלים יותר מידי שאלות...
ברוך ה' לא התנסתי במקרה שלכם, מה שכן אני יכול לומר שהרבה פעמים יצא לנו להזכיר את עניין המוות (רק דוגמא מהחודש האחרון: הילולת ר' שמעון בר יוחאי- היום שבו הוא נפטר/ מת. . איפה הקבר שלו? במירון . וכו' וכו') ואף פעם לא נרשמה התיחסות חריגה מצד הילדים...
שסבתא לא בבית.
היא תשכח מהר מזה...
ניסיתי לתת לה מיץ וזה לא הכי עוזר.
היא מתנגדת לשתות.
לפעמים עושה טובה ושותה שלוק קטן...
טבלת שתיה . לעשות דף לפי ימיים ...
ובכל יום כל כוס מדבקה, בקבוק קטן בנונית 2 וכו ...
ואחרי עשרה או15 מדבקות /נקודות מעיין פרס קטן של שקל וחצי (נו פרסי יום הולדת כאלה ...)
או טבלה דומה בין אחים /את - מעיין תחרות כזאת .
נ.ב היה תקופה שגם אני עשיתי לבת שלי כך ( אני והיא ).
גם אני מהאלה ששתייה לא ממש חברה שלהם ....
ובנוסף להסביר את חשיבות השתייה , ולראות את צבע השתן.
אם הוא לבן או צהוב. אם הוא לבן לעודד אותה איזה גדולה את, אזה טוב ....
בריא מאוד לשתות בשלוקים - כל כמה דקות שלוק. ככה המים נאגרים בגוף טוב.
אני זוכרת כשהייתי בהריון והייתי צריכה להגדיל את כמות השתייה שלי - כוס גדולה של מים נראית די מפחידה כשלא צמאים. אבל שלוק קטן - מה אכפת לי? ואחרי עשר דקות - עוד שלוק... במשך יום שלם זה יוצא הרבה נוזלים!
אז לא להיכנס איתה למאבקים שתשתה כמות יותר גדולה, פשוט להזכיר לה לעתים קרובות לקחת שלוק.
ולהסתכל על השלוק שלה כדבר טוב ומבורך. לא אוי כמה מעט שתית אלא נהדר, כמה הגוף שלך שמח עכשיו. הוא קיבל אספקת מים נהדרת לעשר דקות הקרובות! ואז נשתה עוד קצת.
הייתי מכינה לה קרטיבים ביתיים במקום שלוק.
אמנם לא כל עשר דקות אבל 2-3 ביום זה אפשרי ,זה לא סוף העולם.
וזה גם מדרבן , במיוחד ילדים שלשתות מכוס או בקבוק זה לא ה"תחביב " שלהם.
אם את מתפדחת לרשום פרטים בריש גלי,
קיים פורום סגור להורים לילדים מתבגרים
אנונימי (2)הרבה פעמים ברגע שמשנים קצת בגישה, יהיה לילד המתבגר הרבה יותר רצון לשתף פעולה: בעצם מה שהיה מתאים עד עכשיו כבר לא מתאים.
לא מתאים להורות לחזור בשעה מסויימת ולצפות ממנו לעמוד בזה ללא עוררין,
לא מתאים לדרוש ממנו עזרה ולצפות ממנו להושיט אותה ללא וויכוח, וכו' וכו'.
לא מתאים כי הוא מתבגר, מגלה את הכוחות שלו, את ההעדפות שלו, את העצמאות שלו.
מה שמתאים עכשיו זה ליצור שיתוף פעולה מתוך הסכמה והבנה של ההעדפות שלו:
"מתי אתה חושב לחזור הביתה? - 21:00? זה קצת מאוחר, אבל אני חושבת שנער בגיל שלך יכול לחזור ב 20:30. כן. זה בסדר".
"כשתחזור תוכל לעזור לי? מה תוכל לקחת על עצמך? כלים? מצויין. אז את הכלים אני משאירה לך. לא כלים? אז מה אתה מעדיף? כביסה?"
"תוכל לעזור לי בשמירה על הקטנים היום אחה"צ? כן, אני יודעת שאלו השעות שאתה משחק עם חברים אבל היום אני ממש זקוקה לעזרה הזו. אני אשתדל מחר לאפשר לך אחה"צ פנוי".
וכן על זו הדרך.
לדבר אליו כמו אל מבוגר - לכבד את ההעדפות שלו ואת לוח הזמנים שלו - כמובן במסגרת האפשר.
זה גיל שאפשר להנות ממנו כל כך. והוא יוכל להביא לידי את הבגרות שלו רק אם נאפשר לזה מקום.
מצד שני, אם לא מאפשרים, ואנחנו כהורים לא עוברים פאזה, אפשר להגיע למקומות קשים של התנצחויות אינסופיות עד כדי מרד.
א. גיל ההתבגרות היום עלול להיות בגיל כתה ג..
ב. אם יש לכם כח- חוג הורים/ הדרכת הורים
גם אם לא תסכימו עם הכל, ירחיב אופקים.
ג. יש לדעת את רמתו ומה הוא מסוגל להכין. ושהוא גם יידע בעצמו בערך איפה הוא עומד..
ניתן במצב כזה לתת לו לשימות/ דרישות. ובמידת הצורך לעמת אותו (בעדינות- "את חורשת!!") באם אינו ממלא את חובותיו
ד. חינוך לכסף- כנ"ל- למצוא נתיב שמדבר אליו. הוא לא מריך לשלם מחר חשמל.
אך שיהיה מודע למושג "כלכלה", ושיהיה לו ביצוע מעשי של "שילמתי/ יש לי/ אין לי/ אני מחכה עד שארוויח עוד/ יש לי אך אני חוסך"
צריך לקחת בחשבון כמה דברים:
בגיל הזה הילד לא מבין מה עובר עליו הן נפשית והן פיזית
אם נוסיף לזה הורה שמנסה להבין מי שלא מבין מה עובר עליו נוצרים לנו הורה וילד מתוסכלים..
כשמנסים להבין ילד שעובר תהפוכות, זה ילד שהרבה פעמים אין לו תשובות, הוא לא תמיד שם כדי להקשיב לעיצות
ולכן ישנה התנגשות.
בגיל הזה הכי טוב זה להיות שם בשבילו.
בלי לתת לו פתרונות,
פשוט להיות אמפתיים ולגלות הזדהות עם רגשותיו.
בלי ביקורת, ובלי שיפוטיות
בשלב הזה לא עוזר להרביץ מוסר. זה או נכנס מצד אחד ויוצא מצד שני,
או שבמקרה הגרוע פשוט לא "נקלט"..
ההורים בגיל הזה הם לא חלק מהפתרון
ההורים הם שם הם כדי להקנות את הפינה החמה.
לילד יש בחירה האם לספר או לא את שארע לו,
וככל שנלחץ יותר הוא פחות יספר ויותר יסתגר
צריך לתת לילד לבטא את עצמו, מתוך עצמו.
הוא כרגע מגבש אישיות ודעה,
הוא מתחיל לראות איך העולם נראה בחוץ, כשהוא לא צמוד להורים
זו איזשהי עצמאות מההורים
ואם ההורה יתן לו את המרחב אז הילד ידע גם מתי לחזור
גם ילד שמתנהג בצורה חריגה בגיל הזה (הסתגרות, השתוללות), זה ילד שצריך לעזור לו
זו קריאת מצוקה שמשהו עובר עליו והוא לא מצליח לבטא את עצמו נכון
הדרך היחידה לעזור לו, זה לעזור לו להבין שהבעיה היא חיצונית לו.
אם הוא כועס אפשר לומר אני מבינה שמשהו מציק לך
אם הוא לוקח משהו מהבית, אפשר לומר אני מבינה שהיה חסר לך משהו
צריך להגדיר את הבעיה, אבל לא לתייג את הילד כבעיה
ושוב- הם לא זקוקים לעיצות שלנו, אלא רק אותנו שם מקשיבים
כמובן שאפשר להגיד: בבית שלנו לא עושים כך וכך, זה אני ממש לא מסכימה. בודאי שכן יש מקום להצבת גבולות
אבל במקום שאפשר להתפשר עדיף לומר: הייתי שמחה שתבחר כך וכך, אבל הבחירה בידך ואני סומכת עליך שתבחר נכון כי אתה ילד חכם, ילד נבון, ילד טוב.. וכו'.
לומר זאת לא ממקום של שתלטנות ורודנות אלא ממקום של סמכות
מלחמה תרחיק אותו עוד יותר..
אלא אם כן הילד מבקש מפורשות שנחליט עבורו. שם אפשר להתערב ולהחליט.
מעבר לזה פשוט לתת לו את האופציה לבחור, ובמקביל לתמוך ולחזק את הטוב שבו.
וכמובן מעל הכל הרבה הרבה תפילות
בהצלחה רבה!!
קיבל מכה או נעלב או איזו אכזבה אז מנסה להרגיע ולנחם במילים, חיבוק, נשיקה
אם הוא עייף או רעב אז בהתאם - לנוח ולאכול
אם הוא דורש משהו שאסור אז כלום - מחכה שיירגע
אם רואים שיש חום אז אקמול ורופא
אמנם כיוונתי אותו לתינוקות, אבל נראה לי שבהרבה מקרים זו תהיה התייחסות הולמת גם לבכי של ילדים, ואפילו של מבוגרים.
(אם כי אני מסכימה גם עם שתי קודמותיי ^^)

נשים ברחוב או בגינה..
ולדעתי עדיף מטפלת ממעון...
בגיל כזה..