בפרק ק"ז בתהילים מובאים 4 שהיו בצרה, יצאו ממנה וצריכים להודות:
עוברי הים, חולים, אסירים ועוברי מדבר
מה שמעניין זה שלשון של התאור לא זהה אצל כולם..,.
החולה והאסיר, כתוב עליהם "ויזעקו אל ה'...וממצוקותיהם יושיעם"
ועוברי הים והמדבר כתוב "ויצעקו אל ה'...ממצוקותיהם יוציאם"
יושיעם זו ישועה ספציפית, לא מוחלטת, אבל יוציאם זה יוצאים לגמרי מהצרה
למה החילוק?
את התשובה נראה באופן הפניה שלם לקב"ה:
החולה והאסיר זועקים, והעוברי מדבר וים צועקים
צעקה זו פניה חזקה יותר. עוצמתית יותר. מוחלטת.
ולמה ההבדל?
החולה והאסיר אומנם פונים בתפילה, אבל תוך כדי מנסים גם את הרופא ההוא, והעסקן הזה...הוא לא מרגיש תלות מוחלטת בבורא עולם, אז אומר הקב"ה הנה גם אני יעזור לך להחלץ מהצרה...
לעומתם, אדם שתקוע בסערה בים, או איבד את דרכו במדבר, מרגיש באופן ודאי שרק ה' יכול להצילו, ואז צועק אליו בכל הכח "רק אתה יכול להצילני" ורק הוא מצילו...
כמובן שהכל זה רק הצלה של ה', אבל מה שזה בא להראות זה שאנחנו כן צריכים לעשות השתדלות, ואם הפרוטקציה היא בתוך ההשתדלות אז גם להפעיל (כמובן בגבול, לא להשתגע...!) אבל ההבדל הוא-לא להרגיש שהפרוטקציה היא זאת שעזרה לי! היא פשוט הייתה עוד משהו שעשיתי כי חובה עלי לעשות השתדלות, אבל אין לה שום קשר לתוצאה...!!
שלא נהיה כמו אותו אחד שחיפש חניה בניו יורק, ואמר לה' "אם אתה שולח לי חניה אני נותן 100$ לצדקה" אחרי דקה רואה חניה פנויה, פונה שוב לקב"ה ואומר "ריבונו של עולם, קבל ביטול, הסתדרתי..."
מקווה שיצאתי מובנת...