הרב מדבר עם ילדי הר ברכה לפני העליה אל הר הבית בסוכות האחרון
<iframe src="https://www.facebook.com/plugins/video.php?href=https%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2Favrahambloch1234%2Fvideos%2F236837726859636%2F&show_text=0&width=357" width="357" height="476" style="border:none;overflow:hidden" scrolling="no" frameborder="0" allowTransparency="true" allowFullScreen="true"></iframe>
צפו: הרב איתמר בן גל הי"ד בכניסה להר הביתאברי
כיפת השלשלת, מה מהותה?אברי
סקירה קצרה ביותר על המקום:
<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/0D-BpYQup0k" frameborder="0" allow="autoplay; encrypted-media" allowfullscreen></iframe>
חוזרים להרבוערתלארץישראל
__ __ __
ההצקות, ההטרדות וחילול הר הבית על ידי שכירי הוואקף המוסלמי פוגעים בך?
חוק *הגנת הפרטיות* קובע כי *מעקב* אחרי אדם הוא *לא חוקי!*
אז איך עושים את זה?
1⃣ *מתעדים,* כשעולים להר לוקחים מצטיידים במצלמה/פלאפון, ומתעדים לאורך כל העליה את המעקב וההטרדות.
2⃣ *מתלוננים,* לאחר שמסיימים את העלייה, מעבירים את התיעוד לדיסק והולכים לתחנת משטרה הקרובה ומגישים תלונה.
3⃣ *שולחים,* בסיום הגשת התלונה מקבלים טופס אישור הגשת תלונה, אותו שולחים בצירוף פירוט קצר על התלונה לתנועת 'חוזרים להר' (במייל: waqfout@gmail.com ) שעוקבת ודואגת שמשטרת ישראל תתייחס לתלונות ברצינות.
__ __ __
*זיכרו!** ככל שיוגשו יותר תלונות משטרת ישראל תיהיה יותר מחויבות לטפל בתלונות.
לרווקות ששוקלות עלייה להר בית ה'. בזכות נשים צדקניות ניגאלקול הנבואה
לכבוד
הרב ישראל אריאל שליט"א
שלום רב!
פורסמה ברבים המודעה דלהלן:
את מוזמנת למפגש ושיח פתוח בנושא עליית רווקות להר הבית. עם עידית בר טוב רבנית ודיינת.
זו הזדמנות להעלות את כל השאלות והלבטים שיש לכן לגבי עליית רווקות.
רציתי לשאול:
האם הרב בעד קריאה פומבית לעליית רווקות להר הבית - כך שהדבר יעשה באופן ציבורי ופומבי? (אני מתכווין בימינו. לא "הלכתא למשיחא" שאז ודאי שתעלנה גם רווקות.).....
בברכה
מאיר גולדמינץ
ב"ה כ"ו כסליו תשע"ח
כב' הרב
מאיר גולדמינץ הי"ו
רוב שלום וברכה!
שאלת עליית רווקות להר הבית
כב' שואל: "האם הרב בעד קריאה פומבית לעליית רווקות להר הבית - כך שהדבר יעשה באופן ציבורי ופומבי?" כב' מוסיף: "אני מתכווין בימינו. לא "הלכתא למשיחא" שאז ודאי שתעלנה גם רווקות".
תשובה: לא ברור לי הסגנון של הדברים, האם אני בעד קריאה פומבית לעליית רווקות להר הבית? בהלכה לא מצינו שאלות כאלה: אני בעד? אני נגד? היום בפוליטיקה הדתית הנהוגה בימינו הדבר מצוי, שכן יש תלמידי חכמים הנמנעים מלהציע את ההלכה במקורה, ומעמידים את עצמם כמשקיפים מן הצד ומביעים דעה, כגון, "בעד" או "נגד".
השאלה היא מה אומרת ההלכה? וההלכה אומרת דבר פשוט: הכל מצווים במצוות עשה לעלות להר הבית. להלן עשר מצוות שמקיים אדם מישראל איש או אשה בעלותם להר הבית (המצוות מובאות בקצרה והרחבנו בעניינן במקום אחר).
האחת: מצות 'ירושה וישיבה'.
השנייה: "לשכנו תדרשו ובאת שמה".
השלישית: "לא תחונם".
הרביעית: "לא ישבו בארצך".
החמישית: שמירת המקדש, (על פי תשובת הרב גורן זצ"ל).
השישית: מצות קידוש השם לעומת חילול השם המתרחש בהר לעין כל.
השביעית: "ואיבדתם את שמם מן המקום ההוא".
השמינית: מצות עשה של 'מורא מקדש' – כמובא ברמב"ם (בית הבחירה ז, ז).
התשיעית: תפילה במקדש - 'עובדהו במקדשו' – כמובא בספר המצוות (עשה ה).
העשירית: מצות השתחווייה במקדש - (השגות הרמב"ן עשה ה).
החיוב לקיים את המצוות הללו חל על כל יהודי וכמובן גם על רווקים ורווקות. מי שחולק על החיוב, יכתוב ספר מדוע הרווקות פטורות מן המצוות הללו, ולא יאמר: "אני 'בעד' שבנות לא יעלו". סגנון כזה אינו הלכתי, אלא פוליטי. כשהנני כותב "פוליטי" כוונתי למציאות עגומה בתקופתנו, שהפוליטיקה חדרה לעולם התורה. כשרוצים להתחמק ולברוח מאחריות מתחילים להציע "השקפה" או "מדיניות" ו"הבעת דעה". תלמיד חכם שהתורה נר לרגליו ראוי לו שיזהר מסגנון זה.
'הלכתא למשיחא'
עוד כותב כב' שעליית רווקות להר הבית היא "הלכתא למשיחא". האומר כן מתכוון לבטל חלילה את ישראל ממאתיים המצוות המתקיימות בהר הבית, שהרי כולנו מחכים לביאת המשיח ועד אז אנו פטורים מכל המצוות הנ"ל ובכלל זה - עליית רווקות.
"הלכתא למשיחא" אינו הלכה, אלא מליצה המובאת בתלמוד. היינו, בתקופת הגלות, כשהייתה שאלה מורכבת השייכת לעתיד, פטרו חכמים את השואל במליצה "הלכתא למשיחא".
כידוע לכב' אנחנו לא בגלות, אלא בארץ ישראל, במדינה עצמאית, לאחר שאלוקי ישראל הביאנו אל הארץ הזאת והחזיר לנו את ירושלים ומקום המקדש.
הרמב"ם בהלכות תשובה (ט, ב) מגדיר את המציאות של ימינו בהגדרה הלכתית, דהיינו: "ימות המשיח", ובלשונו: "מפני זה נתאוו כל ישראל נביאיהם וחכמיהם לימות המשיח, כדי שינוחו ממלכיות, שאינן מניחות להן לעסוק בתורה ובמצוות כהוגן... וכבר אמרו חכמים הראשונים: 'אין בין העולם הזה לימות המשיח אלא שיעבוד מלכיות בלבד'". כך גם כתב הרמב"ם בהלכות מלכים יב, ב: "אמרו חכמים: 'אין בין העולם הזה לימות המשיח אלא שיעבוד מלכיות בלבד'... לא נתאוו החכמים והנביאים ימות המשיח... אלא כדי שיהיו פנויין בתורה וחכמתה, ולא יהיה להם נוגש ומבטל!... כמו שביארנו בהלכות תשובה".
בשלישית חוזר על כך הרמב"ם בפירוש המשנה לסנהדרין (פרק י) שם כתב: "התועלת הגדולה באותו הזמן היא, שננוח משיעבוד מלכות הרשעה העוצרת בעדנו מלעשות הטוב". כלומר, הא בהא תליא: משעה שבטל 'שעבוד מלכויות' – מתחדשת חובת קיום המצוות. החל מן הרגע שאין "שיעבוד מלכות הרשעה" - חלה מיד חובה לקיים תרי"ג מצוות, וכך גם מתחדש חיוב המצוות האמורות במקדש.
יכול, כמובן, אדם לומר: אני "בעד" הגדרה זו, או אני "נגד" הגדרה זו, אזי תהיה זו שוב אמירה פוליטית, המתחמקת מאחריות. נרצה או לא נרצה, זו עובדה: הקב"ה שבר את עול המלכויות מעל צווארנו, ומשעה שעם ישראל הפך לעצמאי בארצו והוא שולט במקום המקדש הדבר מחייב הלכתית. זה מה שאנו אומרים ב'על הניסים': "ואחר כך באו בניך לדביר ביתך... והדליקו נרות בחצרות קדשך". היה זה בעיצומו של השיעבוד ליוונים ובעיצומה של המלחמה לגירושם מן הארץ. הם לא חיכו למשיח אלא חידשו מיידית את העבודה במקדש.
מה שיש לנו ממשלה המהססת לשלוט, זה דבר חולף, המציאות היא שנכנסנו להגדרה של חז"ל והרמב"ם שאנו "בימות המשיח" וחייבים בכל המצוות, ובכלל זה המצוות הקשורות להר הבית ולמקדש. "ימות המשיח" זו הגדרה מחייבת לקיום המצוות, ואין צורך לבואו הממשי של מלך המשיח. זו שיטת הרמב"ם בהלכה, שאין מצוה בתורה התלויה במשיח, וכדבריו ב'איגרת השמד': "אין זמן לביאת המשיח. וחיוב המצוות אינו תלוי בביאת המשיח!"
זו גם שיטת מרן הרב קוק זצ"ל ש'הלכתא למשיחא' זו מליצה – לא הלכה. ראה אוצרות ראי"ה (ח"ב עמ' 235): "בכמה מקומות הקשו: 'הלכתא למשיחא?' - על דיני המקדש... והבינו מזה רבים, שאין לקוות לתשועת ישראל כי אם בצירוף הפלאות המורגשות כביאת אליהו וכיוצא בזה... אבל באמת אין ראוי להזניח מאמרים מפורשים [כדברי הירושלמי] שהדעת נוטה אליהם, מפני מאמר שיש לו פירושים שונים. וכבר האריך בזה הרמב"ם ז"ל... כי הפירוש האמיתי של שאלת הגמרא 'הלכתא למשיחא' איננה כלל כמו שחשבוה הטועים הללו - לבטל מזה כל השתדלותינו ושאיפותינו לתחיית עמנו".
עתה ש"השתדלותנו" בבניין הארץ הביאתנו עד הלום, והניצחון שזכינו לו בחסדי ה' להכנס בתרועה לחצרות הקודש, מציאות זו מטילה עלינו חיוב לקיים את כל המצוות כמאמרן.
ומכאן לעניין עליית נשים ורווקות:
בתלמוד הירושלמי (מעשר שני ה, ב) מובאות עובדות ותיאורים, כיצד עלו אנשים ונשים מערים וכפרים בארץ ישראל אל בית המקדש, לקבל את פני השבת במקום השראת השכינה, או אף לשבות בחצרות הקודש במהלך השבת.
אף נשים נהגו לעלות אל בית המקדש להתפלל שם עם כניסת השבת ולשוב לביתן. יתירה מזו, הן נהגו לשבות במקדש במהלך השבת - כמתואר בתלמוד שם: "בנות לוד היו לשות עיסתן לשבת", ועולות ומתפללות בבית המקדש בירושלים. כך גם בנות ציפורי נהגו לעלות אל בית המקדש לעשות את שבתן שם, והיו חוזרות למחרת השבת למקומן. מדובר בבנות רווקות שנהגו להסתופף בחצרות הקודש בשבת, ולא בנשים נשואות המחוייבות לביתן.
כך גם יובן, כיצד השתתפו בנות ישראל הבתולות במעמדים השונים במקדש, או בקיום המצוות השונות ברגלים. שכן, המנהג שבנות ישראל הבתולות אינן טובלות במקוה עד הנישואין, התחדש רק בדורות האחרונים, כפי שציין הריב"ש בתשובה, שלא תיקנו לבנות ישראל הבתולות לטבול מדי חודש לטהרתן (ראה שו"ת רבי יצחק בר ששת, הריב"ש, תשובה תכ"ה). לא כן בדורות הראשונים היו בנות ישראל הצעירות טובלות לנידתן כשאר כל נשות ישראל. ראה 'נידה' (לב, ב) שהיו מטבילין את הבנות הקטנות כדי שיוכלו לאכול פירות תרומה - 'משום תרומת ארץ ישראל'. כך גם לקיום מצות אכילת קרבן פסח ושאר קרבנות, או כדי להכנס למקדש לצורך מצוה, לתפילה או לשבות במקדש וכד', היו בנות ישראל טובלות במקוה לכתחילה. גם בנות שאינן בנות כהנים טבלו לנידתן, כדי שלא יטמאו בביתן אוכלים או משקים או תרומה שצריכה להמסר לכהן.
נושא טבילת רווקות נדון בדברי הריב"ש מחשש לאנשים שאינם מהוגנים, העשויים להכשיל בתולה לדבר עבירה בהיותה טהורה. אולם אין מקור בראשונים האוסר טבילה לצורך מצווה, כגון, לצורך כניסה להר הבית. היכן מצינו גזירה כזו?
יתירה מזו, כתבו הפוסקים, שראוי שבנות ישראל הבתולות יטבלו בזמן הזה בערב יום הכיפורים, כמנהג שאר ישראל הטובלים במקוה ביום זה, וכחלק ממעשה התשובה, זאת, אף שאין טבילה זו אלא מנהג חסידות (ראה 'מגן אברהם' תרו, יב. כן ראה שם במשנה ברורה תרו, ס"ק יז. וראה 'שולחן ערוך הרב' תרו, יב. וכן קצור שולחן ערוך קל"א ו. ובמטה אפרים ס"ח ועוד). על אחת כמה וכמה לצורך קיום מצוות בהר הבית.
נמצינו למדים ממנהג חסידות זה על חובת העליה להר הבית לתפילה ולדבר מצוה, שכן, אין מדובר במעשה חסידות בלבד כטבילת ערב יום כפור, אלא בקיום הלכה ומצוה. נמצא, שאם הורו חכמים לבנות ישראל לטבול בערב יום הכיפורים, על אחת כמה וכמה שהתירו טבילה לקיום מצוות עלייה להר.
אמנם מקובל להביא את מה שכתב בשו"ת הריב"ש סימן תכה, שיש כביכול איסור ותקנה שבנות רווקות לא יטבלו. אולם המעיין בריב"ש לא ימצא דבר כזה! השאלה שנשאל היתה אחרת: מדוע לא תיקנו חכמים חובת טבילה מדי חודש בחודשו לכל בת ישראל הפנויה, שתהיה בגדר טהורה, ובלשון השואל: "שאלת לבאר לך מה שכתוב בתורה – 'ואל אשה בנדת טומאתה לא תקרב לגלות ערותה'... איך לא תקנו שום תקון או שום גדר של טהרה בפנוי', כדי שלא יכשלו בה רבים, אחר שהבא עליה ענוש כרת והנוגע בה באצבע קטנה חייב מלקות?"
ומשיב הריב"ש: "נפלאת [בשאלתך]: איך לא תקנו טבילה לפנויה כדי שלא יכשלו בה רבים? ואין כאן מקום תמה, שהרי כיון שהפנויה אסורה כמש"כ. אדרבה, אם היתה טובלת היה בה מכשול שהיו מקילין באיסורה". השאלה, כאמור, היתה, שהיו צריכים חכמים לתקן טבילה לכתחילה לטהרת בנות ישראל מדי חודש בחודשו לא רק לנשים נשואות אלא גם לבתולות? ותשובת הריב"ש: אין סיבה לתקן טבילה לכתחילה לרווקה, כל עוד לא נישאה הבת, כי בכך פותחים פתח למכשול.
מעתה נשאל: מאחר שלא תיקנו חכמים תקנה להיטהר מדי חודש, האם בכך קבעו איסור להיטהר לדבר מצווה?!
אמנם בדורות הגלות אין סיבה להנהיג טבילה לכתחילה לרווקות, אבל בעת שהטהרה הופכת למעשית כבזמננו, כגון, לצורך כניסה להר הבית לתפילה ולקיום המצוות האמורות במקדש, לא מצינו שחכמים יאסרו על בת ישראל לקיים את מצוות התורה.
לאור האמור, האומר, שיש תקנת חז"ל שלא יטבלו בנות ישראל אפילו לדבר מצווה עד ביאת המשיח, ופנויה הטובלת עוברת על איסור, האומר כן אינו אלא מן המתמיהים. דומה, שאין חכם בישראל שיאמר, שהתורה נתנה בידו את הכוח לתקן תקנות של חומרא, ובכך למנוע מישראל קיום מצוות מן התורה.
ידוע בוודאי לכב' מה שכתבו האחרונים, שאין כוח לחכם לגזור גזירה בדבר שהתורה כתבה במפורש להיתר, וכפי שכתב בשו"ת חתם סופר חלק ג (אה"ע א, סימן לח): "כללא הוא: כל שהותר בפירוש - אין כח ביד חכמים לאוסרו! - כאשר השריש בט"ז בהל' ר"ה', עיין שם".
כך גם בשו"ת נודע ביהודה מהדורה תנינא - יו"ד סימן סב, הביא בשם הט"ז "שדבר, שההיתר שלו מפורש בתורה - אין כוח ביד חכמים לאוסרו" (וראה שו"ת שיבת ציון סימן לג).
מעתה קל וחומר הוא: אם אין כוח ביד חכמים לאסור דבר המותר, הכיצד יתכן שכאשר יש בנות מישראל, שנשא ליבן אותן לקיים מצווה מן התורה, לטבול ולעלות להר בית ה', והנה, יקום חכם בימינו, ויגזור גזירה, ויקבע "תקנה" האוסרת על בנות ישראל לקיים מצווה מן התורה?
בהקשר לכך ראוי להביא מעשה שסיפר לי יהודי תלמיד חכם וירא שמים, שבתו השתוקקה לעלות להר הבית. הלכו להתייעץ עם רב הקהילה בעניין, והשיב להם, שאם הבת תלמד היטב את הלכות נידה וטבילה, אינו רואה מניעה למלא את רצונה לעלות להר הבית. לאור דבריו ישבה האם עם בתה ולימדה אותה את ההלכות אחת לאחת עד שהיתה בקיאה בהן ככלה הנכנסת לחופה. בסיום הלימוד עלתה להר הבית, והעלייה להר היתה לה נושא להתעלות דתית ורוחנית מאותו יום והלאה.
אמר לי האבא: יש לי כמה בנות מבוגרות יותר, וכשהגיע זמנן לבנות משפחה התביישה הבת ללמוד את הלכות נידה עם האם, וכן האם הרגישה אי נעימות ללמוד עם הבת מחמת צניעות. הלכה הבת ולמדה בכוחות עצמה את ההלכות כשהיא נעזרת בחברותיה. והוסיף: כמה טבעי ויפה שהבת לומדת מצעירותה את הלכות נידה וטהרה באופן מסודר, וכך עוברת מסורת ההלכה מאם לבתה. בזכות העלייה להר הבית זכינו, שהבת קיבלה מורשת של לימוד הלכה למעשה מן האם.
הרב מתייחס כאן גם לשאלה אם אנחנו בגלות או בימות המשיח ומנמקקול הנבואה
קראתי את המכתב יותר מפעם אחת... רוצה להאיר את עיניי לעניין?תורה מעל הכל!
יש לי את המכתב במייל ומודפס והבאתי לרב שלי, אם הוא יאשר, בעז"ה אעלה!
אשרייך! ותבקשי שינמק את התשובה שלוקול הנבואה
ושימי לב למה שהרב כותב שם בעניין האם אנחנו בגלות... זה בדיוק מה שנחלקנו עליו כשכתבתי שאנחנו בגאולה
רק עכשיו שמתי לב לכותרת. להאיר את עינייך לאיזה עניין?קול הנבואה
לגאולה...תורה מעל הכל!
העתקתי את החלק שעוסק בזהקול הנבואהאחרונה
עוד כותב כב' שעליית רווקות להר הבית היא "הלכתא למשיחא". האומר כן מתכוון לבטל חלילה את ישראל ממאתיים המצוות המתקיימות בהר הבית, שהרי כולנו מחכים לביאת המשיח ועד אז אנו פטורים מכל המצוות הנ"ל ובכלל זה - עליית רווקות.
"הלכתא למשיחא" אינו הלכה, אלא מליצה המובאת בתלמוד. היינו, בתקופת הגלות, כשהייתה שאלה מורכבת השייכת לעתיד, פטרו חכמים את השואל במליצה "הלכתא למשיחא".
כידוע לכב' אנחנו לא בגלות, אלא בארץ ישראל, במדינה עצמאית, לאחר שאלוקי ישראל הביאנו אל הארץ הזאת והחזיר לנו את ירושלים ומקום המקדש.
הרמב"ם בהלכות תשובה (ט, ב) מגדיר את המציאות של ימינו בהגדרה הלכתית, דהיינו: "ימות המשיח", ובלשונו: "מפני זה נתאוו כל ישראל נביאיהם וחכמיהם לימות המשיח, כדי שינוחו ממלכיות, שאינן מניחות להן לעסוק בתורה ובמצוות כהוגן... וכבר אמרו חכמים הראשונים: 'אין בין העולם הזה לימות המשיח אלא שיעבוד מלכיות בלבד'". כך גם כתב הרמב"ם בהלכות מלכים יב, ב: "אמרו חכמים: 'אין בין העולם הזה לימות המשיח אלא שיעבוד מלכיות בלבד'... לא נתאוו החכמים והנביאים ימות המשיח... אלא כדי שיהיו פנויין בתורה וחכמתה, ולא יהיה להם נוגש ומבטל!... כמו שביארנו בהלכות תשובה".
בשלישית חוזר על כך הרמב"ם בפירוש המשנה לסנהדרין (פרק י) שם כתב: "התועלת הגדולה באותו הזמן היא, שננוח משיעבוד מלכות הרשעה העוצרת בעדנו מלעשות הטוב". כלומר, הא בהא תליא: משעה שבטל 'שעבוד מלכויות' – מתחדשת חובת קיום המצוות. החל מן הרגע שאין "שיעבוד מלכות הרשעה" - חלה מיד חובה לקיים תרי"ג מצוות, וכך גם מתחדש חיוב המצוות האמורות במקדש.
יכול, כמובן, אדם לומר: אני "בעד" הגדרה זו, או אני "נגד" הגדרה זו, אזי תהיה זו שוב אמירה פוליטית, המתחמקת מאחריות. נרצה או לא נרצה, זו עובדה: הקב"ה שבר את עול המלכויות מעל צווארנו, ומשעה שעם ישראל הפך לעצמאי בארצו והוא שולט במקום המקדש הדבר מחייב הלכתית. זה מה שאנו אומרים ב'על הניסים': "ואחר כך באו בניך לדביר ביתך... והדליקו נרות בחצרות קדשך". היה זה בעיצומו של השיעבוד ליוונים ובעיצומה של המלחמה לגירושם מן הארץ. הם לא חיכו למשיח אלא חידשו מיידית את העבודה במקדש.
מה שיש לנו ממשלה המהססת לשלוט, זה דבר חולף, המציאות היא שנכנסנו להגדרה של חז"ל והרמב"ם שאנו "בימות המשיח" וחייבים בכל המצוות, ובכלל זה המצוות הקשורות להר הבית ולמקדש. "ימות המשיח" זו הגדרה מחייבת לקיום המצוות, ואין צורך לבואו הממשי של מלך המשיח. זו שיטת הרמב"ם בהלכה, שאין מצוה בתורה התלויה במשיח, וכדבריו ב'איגרת השמד': "אין זמן לביאת המשיח. וחיוב המצוות אינו תלוי בביאת המשיח!"
אז בפעם הבאה שיאמרו לכן שגדולי ישראל אסרו לעלות -אריאל יוסף
לפחות אל תענו שהרב ליאור מתיר...

לא ידוע לי שאומרים כי הרב דוב ליאור בעד. בכל אופןאברי
הרב ליאור סובר שהדבר אסוראריאל יוסף
בגלל שהראשונים אסרו טבילת רווקות.
זה לא שונה מאיסור קטניות בפסח (לאשכנזים).
הקטניות לא אסורות - הן רק "יכולות להוביל לפרצה חמצית"...
שים לב בכל תשובות הרב.אברי
כשהרב כותב לבלנית לא לאפשר לרווקות לטבול-אריאל יוסף
המשמעות היא שאסור להן.
אפשר לשאול מה זה משנה אם רווקות טובלות או נשואות???א"י השלמה!!
תקנת הריב"ש-ראי בהמשך השרשוראריאל יוסף
מה אתה רציני?? מה שהוא כותב שם זה שמותר..א"י השלמה!!
"שהרי לא מצינו שיש איסור על הבתולות לטבול! לכן יש לדחות את דבריו."
עזבי את זה, המשנ"ב כותב שרווקות טובלותאברי
והן גם סופרות שבעה נקיים?אריאל יוסף
ולכולן מסתיימת הספירה בערב יו"כ?
והן גם מסירות חציצות? (הטבילה הזו היא כמו טבילת גברים בעיו"כ-מישהו מסיר חציצות?)
או שברור שהן לא באמת טהורות ואין מקום להשוות? (מישהו אסר עליהן לרחוץ בים? מאי שנא?)
התייחסנו לזה בהרחבה במאמר-אתה מוזמן בהחלט לעיין בו ולהתמודד עם הטענות>>
ושוב -
לעיקרם של דברים,
הכרעות בדברים אלו מסורות לגדולי הרבנים - ראו מה שכתבתי על זה בהמשך השרשור>>>
הגר"ד ליאור לא מבדיל בין נשואות ורווקות תעניין הר הביתאברי
ממש לא נכון. הוא עמד על החילוק בכרוז שחתם עליואריאל יוסף
הרב אוסר גם לרווקות וגם לנשואות עלייה???א"י השלמה!!
פעם קיימת שיחה עם הרב? כי אני קיימתי.אברי
קיימתי ויותר מאחת - קרא את המאמר לו נתן הסכמתואריאל יוסף
מאידך הוא כתב הסכמה ל'המקום אשר בחר ה''אברי
אתה משווה הסכמה כללית לספר שהרב לא עבר על כולואריאל יוסף
ולא עוסק דווקא בנושא הזה אלא בעיקר בסוגיות אחרות סביב העליה,
למאמר שכולו דן בסוגיה והרב כותב עליו בפרוש:
"קראתי את המאמר בהסברה והריני מסכים למסקנות שהעלּו המחברים"?
תמוה ביותרמראה מקום
"תקנת רבותינו המובאת בריב"ש"?
בריב"ש לא מופיעה שום "תקנת רבותינו".
מצער לראות שכך הרב ליאור כותב.
לא לחינם רבים מהעולים והעולות מעדיפים להסתמך על רבנים אחרים.
למי שלא יודע על מה המדובר, להלן תשובת הריב"ש המוזכרת בדיונים אלו, וכולם מוזמנים לחפש את "תקנת רבותינו":
שו"ת הריב"ש סימן תכה
אושקה. לרב יצחק אלטינסי י"א.
שאלת לבאר לך מה שכתוב בתורה ואל אשה בנדת טומאתה לא תקרב לגלות ערותה. אם נאמר על כל אשה נדה בין באשתו בין בפנויה, ואם הוא כן איך לא הזכירו דבר זה הרשב"א ז"ל בספר תורת הבית, ולא הראב"ד ז"ל בספר בעלי נפש, כי לפי לשונם לעולם לא דברו אלא באשתו של אדם, ואיך מורגל בפי כל אדם פלונית פנויה מותרת, וחכמים ז"ל איך הניחו שום קדשה בעולם, כי מסתמא אינן מטהרות עצמן. ואיך לא תקנו שום תקון או שום גדר של טהרה בפנוי', כדי שלא יכשלו בה רבים אחר שהבא עליה ענוש כרת והנוגע בה באצבע קטנה חייב מלקות, ואם באשתו בלבד הכתוב מדבר הוקשה לך לשון הרמב"ם ז"ל בהרבה מקומות. שנראה מדבריו שאסור הנדה בין באשתו בין בפנויה.
תשובה דבר ברור הוא שאסור ביאת הנדה, לא באשתו בלבד אלא בין באשתו בין באשת חברו בין בפנויה ותנן בכריתות (י"ד) יש בא ביאה אחת וחייב עליה שש חטאות. הבא על בתו חייב עליה משום בת ואחותו ומשום אשת אחיו מאביו ואשת אחי אביו ואשת איש ונדה. וכן שנינו במסכת כתובות (כ"ט) אלו נערות שיש להן קנס וכו'. וקא חשיב בהדייהו הבא על הנדה. ומסיים בה אף על פי שהן בהכרת אין בהן מיתת ב"ד.
ואף על הכותית, אף בצנעה ובאקראי בעלמא גזרו בית דינו של חשמונאי שיעבור עליה משום נדה. כדאיתא בפ' אין מעמידין (ל"ו
אף על פי שדמה כדם בהמה הוא מן התורה. ואם לא היתה הישראלית אסורה משום נדה כי אם אשתו, לא היו גוזרין בכותית בלא אישות. וזה דבר פשוט. ולא נסתפק בו אדם מעולם. והדבור בו מותר. גם הכתוב אמר סתם ואל אשה בנדת טומאתה. ולא חלק בין אשתו לפנויה. שהרי לא אמר ואל אשתך.
ומה שאמר אשה, דרשו בו בפרק ואלו הן הלוקין (י"ד) לחייב על כל אשה ואשה. ומן הכתוב הזה דרשו בספרא שאפי' קריבה לבד ר"ל קריבה של הנאה. כגון חבוק ונשוק, אסורה מן התורה. ואפי' בלא יחוד דליכא למיחש לביאה. לפי שהקריבה עצמה אסורה בלאו הזה. דתניא התם בספרא ואל אשה בנדת טומאתה לא תקרב לגלות ערותה. אין לי אלא שלא יגלה, מנין שלא יקרב, ת"ל לא תקרב. אין לי אלא נדה בל תקרב ובל תגלה, מנין כל העריות בל תקרבו ובל תגלו, ת"ל לא תקרבו לגלות. ע"כ.
וכ"כ הרמב"ם ז"ל שלוקה על זה מן התורה. ולא קיי"ל כרבי פדת דאמר בפ"ק דשבת (י"ג) לא אסרה תורה אלא קריבה של גלוי עריות. אבל הרמב"ן ז"ל כתב בהשגות שחבר על ספר המצות שאין כאן מלקות מן התורה, אלא בביאה גמורה או בהעראה. וברייתא דספרא אסמכתא בעלמא ויחוד הנדה ג"כ בפנויה כל שהוחזקה נדה אסור מן התורה. שהרי יחוד העריות מן התורה, כדאיתא בהדיא במסכת ע"ז פרק אין מעמידין (ל"ו
.
והנדה הרי היא כשאר העריות ובכללן, כדאיתא בפרק הבא על יבמתו (נ"ד). ובזה חמורה הפנויה נדה מאשתו נדה. שאשתו נדה אין אסור' לו להתיחד עמה, שלא חייבוהו להוצי' את אשתו מביתו ולא להעמיד שומר זולתי החתן בשלא בעל משום דתקיף יצריה, כדאיתא בפ"ק דכתובות (ד'). ואמרינן נמי בסנהדרין פ' אחד דיני ממונות (ל"ז) א"ל ההוא מינאה לרב כהנא אמריתו נדה שרי ליחודי בהדי גברא וכו'. ואף הפנויה שאינה נדה חמורה היא בזה מאשתו נדה. שהרי אף על פי שאין יחוד הפנויה אסור מן התורה, מ"מ בית דינו של דוד גזרו עליו כדאיתא בסנהדרין פרק כהן גדול (כ"א
ובמסכת ע"ז פרק אין מעמידין (ל"ו
.
ולא סוף דבר ביחוד, אלא אפי' להסתכל בפני הפנויה אסור, אא"כ הוא כדי שיראה אם היא נאה בעיניו וישאנה. כמש"כ הרמב"ם ז"ל בהלכות אסורי ביאה. אבל דרך זנות אסור כדאמרינן בפ"ק דע"ז (כ') ונשמרת מכל דבר רע, שלא יסתכל אדם באשה נאה ואפי' היא פנויה, באשת איש ואפי' מכוערת, ולא בבגדי צבע אשה וכו'. וכן אמר איוב ברית כרתי לעיני ומה אתבונן על בתולה. ובזה ג"כ חמורה היא הפנויה אפילו אינה נדה מאשתו נדה שמותר להסתכל בפניה ואפילו נהנה בראייתה. ולא אסרו להסתכל באשתו נדה אלא במקום התורף, כדאיתא במסכת נדרים פרק ואלו מותרין (כ').
ומה שהוקשה לך על הרשב"א והראב"ד ז"ל איך לא הזכירו בספריהם רק אשתו נדה, יכילנא לשנויי לך דברו בהווה. וכן בדברי רז"ל במס' מכות (י"ד) בא על ה' נשיו נדות בהעלם אחת. מיהו שנויי דחיקי לא משנינא לך. אבל הטעם הוא כי דבריהם היו ללמד דעת את העם איך יתנהגו עם נשותיהם בטומאתן ובטהרתן. ולא היו צריכין לזה בפנויה שהרי ביאת הפנויה אסורה אף שלא בימי נדתה לדברי הרמב"ם ז"ל מן התורה. ויש בה מלקות כל שהכינה עצמה לכך. רוצה לומר להבעל בדרך זנות. והרי היא בכלל קדשה אף על פי שאינה יושבת בקובה של זונות ולא הפקירה עצמה לכל.
ולדברי החולקים עליו ואומרים שאין בביאת הפנויה לא לאו ולא מלקות, מ"מ יש בביאתה אסורא דרבנן. שהרי גם יחודה של פנויה אסור מגזרת ב"ד של דוד. כל שכן ביאתה, גם יש מי שאומר שיש בביאת הפנויה אסור תורה, אף אם אין בה לאו ולא מלקות. והוא אסור עשה דכי יקח איש אשה ובעלה, אמרה תורה. כשירצה לבעול יבעול בקדושין. ויש מי שהתיר ביאת הפנויה, כל שהיא מיוחדת לו לבדו. ואמרו שהיא הפלגש. ואף זו אסרה הרמב"ם ז"ל להדיוט ולא התירה כי אם למלך. כמו שכתוב בספר שופטים. והדברים עתיקים. ואין כאן מקום להאריך.
מ"מ אין מי שיתיר לגמרי ביאת פנויה בזנות. ומה שמורגל בפי ההמון פלוני' פנויה מותרת. אמת הוא שמותרת ע"י נשואין. וכן בזנות אין בה זיקת הבעל. ומספר גיטה נלמוד, שכך כתב לה הרי את מותרת לכל אדם. אבל אם הם רוצים לומר שמותרת לגמרי אפי' בזנות ושאין בה אפילו אסורא דרבנן, טעות הוא בידם. שהרי אף ביחודה יש אסור מגזרת בית דינו של דוד. וכל שכן בביאתה.
ולזה היו דברי הראב"ד והרשב"א ז"ל בספריהם באשתו נדה, שאין דבר אחר גורם לה להאסר, אלא אסור נדה. אבל בפנויה לא היו צריכין לדבר בה כלל. שהרי אפילו בלא עת נדתה ביאתה אסורה אם מדאורייתא אם מדרבנן. ויחודה ג"כ אסור מגזרת בית דינו של דוד. ולהסתכל בה ג"כ דרך זנות אסור מדרבנן. ואסמכוה לפסוק ונשמרת מכל דבר רע, כמש"כ בסמוך. אלא שאע"פ שהכל מדרבנן גדול עון העובר כשהיא נדה משאינה נדה. לפי שבזו הוא סייג וגדר לדבר שיש בו כרת, ואין כן כשאינה נדה.
ומה שהוקשה לך איך חז"ל הניחו שום קדשה בעולם שהרי אינן מטהרות עצמן. חלילה שחז"ל יניחו קדשה ויתירוה, ואף אם תהיינה טובלות לנדותן. והכתוב צווח. לא תהיה קדשה מבנות ישראל. וכתב הרמב"ם ז"ל שהיא אזהרה לה ולהבא עליה. והרמב"ן ז"ל כתב בפי' התורה שהיא אזהרה לב"ד שלא יניחו בנות ישראל להפקיר עצמן לישב בעינים על הדרך או בקובה של זונות לזנות לכל יבא.
באו ונצווח על דורנו שאין דומה יפה. וגדולי הדור העלם יעלימו את עיניהם פן יכשלו בני פריצי עמנו בנכריות ותצא אש ומצאה קוצים ונאכל גדיש. והקדשות שהיו בימי חז"ל שלא ברצון חכמים היו. אדרבה, היתה גזרה ושמד לגזור עליהם כן. כמו שאמרו (בע"ג י"ז
על רבי חנינא בן תרדיון שגזרו על בתו לישב בקובה של זונות. ומ"מ נראה שבימיהם היו הקדשות נזהרות מלשמש בימי נדותן. כדמשמע התם בפ"ק דע"ז (י"ח) דאמרה ליה ברתיה דרבי חנינא בן תרדיון לרבי מאיר דשתנא אנא.
ומה שנפלאת איך לא תקנו טבילה לפנויה כדי שלא יכשלו בה רבים, ואין כאן מקום תמה, שהרי כיון שהפנויה אסורה כמש"כ. אדרבה, אם היתה טובלת היה בה מכשול שהיו מקילין באסורה, כיון שאין אסורה אלא מדרבנן. כמו שאירע לאותו תלמיד ששנה הרבה ושמש תלמידי חכמים הרבה. ומת בחצי ימיו, שהיה מיקל בימי לבונה ולא בימי נדותה. כדאיתא בפ"ק דשבת (י"ג
.
וכתב ר"ת ז"ל שאי אפשר לתלמיד ששמש חכמים הרבה שלא ידע לדרשת רבי עקיבא (בשבת ס"ד
בפסוק והדוה בנדתה. לעולם תהא בנדתה עד שתבא במים. וכיון שלא היה מקל בימי נדותה לא היה לו להקל בימי לבונה שהרי כיון שלא טבלה בנדתה היא. אלא ודאי טובלת היתה לטהרות בסוף ימי נדותה של תורה, דהיינו לאחר שבעה מתחלת ראייתה. ואחר כן היתה סופרת שבעה נקיים וחוזרת וטובלת לבעלה. ואותו תלמיד כיון שטבלה טבילה ראשונה והיא טהורה בדין תורה, היה מיקל לישן עמה בקרוב בשר קודם מלאת לה שבעה נקיים. ופרץ גדרן של חכמים. ולכן מת בחצי ימיו. ונראה שנהגו בטבילה זו בדורות הראשונים משום טהרות. כמו שהיו מטבילין את הקטנות. כדאיתא במס' נדה פ' בנות כותים (ל"ב) מעשה והטבילוה קודם לאמה. ואמרינן בשלמא דרבי ורבי יוסי משום תרומת א"י וכו'. ועוד דאפשר דס"ל טבילה בזמנה מצוה. ואעפ"כ כתב הרמב"ן ז"ל שבטלוה בדורות האחרונים משום דהויא חומרא דאתיא לידי קולא שיבאו בה לידי מכשול להקל באסורא דרבנן, כמו שנכשל אותו תלמיד. ובזה יש לתרץ במה שהוקש' לך.
והארכתי במה שלא הי' צריך למען השלים דרושך ולמלאת מבוקשך. ואתה שלום. כחפצך וחפץ דורש שלומך, נאמנך יצחק ב"ר ששת זלה"ה.
לענ"ד הפורום הזה הוא לא בדיוק המקוםאריאל יוסף
לדיונים אלו
והכרעות בנושאים ציבוריים חמורים כאלה
לא אמורות להתקבל ע"י טוקבקיסטים בפורום.
מ"מ, אחר שהדיון נפתח,
פטור בלא כלום אי-אפשר.
מצ"ב מאמר המבאר את תקנת הריב"ש
בהסכמת הרב ליאור שליט"א:
לעיקרם של דברים,
הכרעות בדברים אלו מסורות לגדולי הרבנים,
וידועים דברי הנודע ביהודה
(מהדורא תניינא - אבן העזר סימן קנ):
"ובאמת חרה לי עליו וביותר על השואלים
כי דבר זה לגדולי הרבנים מגיע להשיב בדבר חמור
ולקצת פוסקים נחשב דבר שבערוה
ומה לצעירי השנים וזה זמן מועט שיצאו מבית רבם
ואם כי הם חריפים גדולים להכניס ראש בזה
וטוב להם לבלות זמן בלימוד ש"ס ופוסקים
כי אחר מח"כ עדיין לא פסלת לך ארבעה טורים
וטוב לך ליגע ביגיעה רבה לחזור על מה שלמדת
וגם ללמוד אשר לא למדת בש"ס וטורים ואחרונים...".
אחר שפסקו רוב מניין ובניין של גדולי הרבנים העולים להר לאסור עליית נשים,
המתירים עליית נשים הם מיעוט, ואף מרביתם אוסרים עליית רווקות,
ואף המתירים לרווקות, רובם מן הצעירים ומהם אף לא עולים כלל,
בפעם הבאה ש"מורא מקדש" יתקפו את העולים,
אנא לא לטעון ש"יש גדולים שמתירים"
ולא להשתמש בשמו של הגר"ד ליאור שליט"א
ושאר גדולי ישראל המתירים
כי לא עליהם מסתמכים,
וגם מה שהם אוסרים - העולים מתירים.
אדרבה;
אמרו את האמת:
העולים אינם נסמכים על גדולי הדור
אלא לכל היותר על הרב ישראל אריאל שליט"א
על הרב רא"ם הכהן ועל הרב שלמה ריסקין.
אי אפשר להתחמק מהאמתמראה מקום
אי אפשר להעלות כמה דברים תמוהים, ולהגיד לאנשים -
תסמכו עלינו. אנחנו הרבנים. אנחנו הגדולים. אנחנו המבינים.
כי זה לא יעזור לכתוב שהריב"ש כותב את מה שהוא לא כותב.
ובאמת על מאמר זה, שפותח בהאשמה כלפי המתירים שאין להם "ניסיון לדיון למדני בסברות", נראה שיש לומר את דברי חז"ל "כל הפוסל - במומו פוסל".
כל מי שקורא את דברי הריב"ש יודע ומבין שהוא לא תקן תקנה.
כל מי שאומר אחרת - כנראה שלא הבין את דבריו כראוי.
כאשר אדם שעולה להר הבית מתחיל לדבר על ההכרעה המסורה ל"פוסקי דורנו",
אז הוא בעצמו צריך לתת הסבר - מדוע הוא מחליט שדווקא רבו המתיר עלייה להר הבית ואוסר עלייה לנשים או לרווקות - למה דווקא הוא נחשב "פוסקי דורנו"?
אם רוצים ללכת על מכנה משותף מחמיר, אז תאסור לגמרי. יש לא מעט רבנים נודעים שאוסרים את העלייה גם לגברים. ולא מעט מאלו שהולכים בעקבותיהם, באמת אומרים שהם לא מבינים, אך הם מקבלים את פסיקתם - כפי שאומרים לא מעט מאלו שעולים ומתנגדים לעליית נשים.
אבל המלחמה של התומכים בעליית גברים, בתומכים בעליית נשים או בעליית רווקות - היא כמעט מגוחכת. הטענה - הרבנים שלי הם הרבנים האמיתיים, ואתה לא יכול לסמוך על הרבנים שלך, כי הם לא באמת גדולים, היא טענה שנשמעת מאוד ילדותית.
גם האמירה - אנחנו נסמכים על גדולי הדור ואילו אתם נסמכים על הרבנים הבאים שאינם גדולי הדור,
כפי שכתב המגיב מלפני, שאת סגנונו כבר מכירים חברי הפורום הזה, מהווה בזיון התורה, שצריך למחות עליה.
ואנחנו עולים להר הבית לא בגלל רב פלוני או אלמוני.
אנחנו עולים כי אכפת לנו מכבוד ה'. כי אכפת לנו משכינתו. כי אנחנו רוצים להיות קרובים אליו.
ואם יבואו אלף רבנים ויגידו משהו שאנחנו יודעים שהוא לא נכון - לא נשמע להם.
ובכלל, הטענה של "רוב הרבנים" שנאמרת בפי מתנגדי העלייה, או בפי המגיב הנ"ל כנגד עליית הנשים,
אינה טענה נכונה. כי אי אפשר לדבר על רוב, כאשר חלק מהרבנים לא ידועה דעתם בכלל, חלק חותמים על כרוז בלי לראות מפני כבוד רבם או מפני שלוחצים עליהם לעשות זאת, וחלק מסתירים את דעתם.
אפשר להתייחס רק לדברים שכתובים באופן מפורש. לראיות אמיתיות.
ומי שכותב דברים שאינם נכונים, ברור שיש פחות מקום לשים לב לדבריו.
ואם מישהו רוצה לראות רשימה של רבנים המתירים עליית רווקות להר הבית, אוכל לכתוב לו עוד כמה שמות, שאפשר למצוא את דבריהם של חלקם בשיטוט ברשת - שיחד עם שלושת הנזכרים לעיל, כבר יש יותר מעשרה רבנים. ואני מכיר עוד.
הרב שמואל אליהו, הרב אליעזר מלמד, הרב מאור קיים, הרב חיים לויק, הרב אברהם וולפיש, הרב הלל בן שלמה, הרב צבי רוגין, הרב יובל שרלו.
וכמובן, שלהחמיר זו לא חכמה.
כל אחד יכול להחמיר. אבל כשאתה מורה באופן מעשי להקל, הרי שהמשמעות היא הרבה יותר ברורה, בבטחון שלך במה שאתה אומר.
וכמובן, שמי שרוצה להימנע מלעלות, יש לה על מי לסמוך.
אבל מי שכותב כנגד העולות להר הבית או כנגד הרבנים המתירים את עלייתן, שהם נוהגים כביכול שלא כשורה, אין לו על מי לסמוך.
והרבנים מחויבים להורות את דעתם גם כאשר יש רבנים גדולים מהם הסוברים אחרת,
ומצוה עליהם לקיים את הפסוק - ולא תגורו מפני איש.
הרב שמואל אליהו כלל אינו עולה ואינו מורה לעלותאריאל יוסף
והרב אליעזר מלמד יודע שהוא זקוק להסכמתם של גדולים בהוראות לציבור הרחב;
על 'פניני הלכה' יש הסכמות של הרב גורן ולהבחל"ח הרב ליאור, הרב רבינוביץ' וכו'
על ספרו של הרב הלל בן שלמה יש הסכמה של הרב ליאור ועוד וכן ע"ז הדרך.
הדבר ברור ללא ספק שמרבית העולים להר
נשענים על גדולי ישראל שהתירו את העליה,
וללא כתפיו הרחבות של הרב ליאור - העליה לא היתה מגיעה לממדים אליהם היא מגיעה;
מרבית הרבנים העולים והתומכים לא היו עושים זאת מבלי להישען על גדולים.
(גם כבו' ציין שכמה וכמה מהרבנים שחתמו בנושא נסמכים על הרב ליאור וכדומה - מ.ש.ל.).
ובכלל - בדומה לסוגיית סירוב פקודה בזמן הגירוש מגוש קטיף,
גם בסוגיות הר הבית ההכרעות מסורות
אך ורק בידי גדולי תלמידי החכמים ורק הם ראויים להכריע בהן.
על הטענה כאילו על הרבנים הצעירים להורות את דעתם
גם כאשר גדולים מהם סבורים אחרת -
אעתיק כאן דברים שכתב הגר"א שפירא זצ"ל:
"בתקופה האחרונה ראינו הופעות פומביות
של המלבישים עצמם איצטלא דרבנן
ופוסקים בעניינים חמורי עולם
וגורמים בכך תקלות חמורות.
ועל עניין זה דיברתי כמה פעמים בכינוסי דיינים
והגדרתי אנשים אלו כנמושות ונמוכי דעת
שאינם מסוגלים לשיקול דעת אמיתי של תורה
ומכשילים את הרבים בהוראות מסוכנות,
ולפעמים עד פיקוח נפש.
כשהיה העולם כתיקונו ידע כל ת"ח ורב את מגבלותיו
שפלוני מסוגל לפסוק בענינים של חלק א' מיו"ד,
ועל ס"ת ומקוה למשל יהסס ולא יפסוק
ללא התיעצות עם גדולי תורה,
וכ"ש בכשרות גיטין וקידושין
שדורשים דרגה גבוהה יותר של כושר הוראה.
ובשאלה של עגונה אפילו רב חשוב נמנע מלפסוק
מבלי לשאול את רבותיו גדולי הדור המוסמכים.
ובענינים של כלל ישראל רב רגיל, או ראש ישיבה
שלא מפורסם ששולט בכל חדרי תורה
ומוסמך לפסוק הוראת בכל מקצועות התורה
לא היה עולה על דעתו לגלות ברבים
את חוות דעתו להלכה ולמעשה.
הערבוביה הזאת של הדיוטות
המכתירים את עצמם בכתר של תורה
הם פרצה נוראה במעמדה של תורה.
ומכ"ש חוצפא של ת"ח קטן
שלמד כמה שנים בישיבה
מעיז בנפשו להתווכח ולחוות דעה בענינים אלו".
עכ"ל הגר"א שפירא זצ"ל השייך לענייננו.
בספרו 'מורשה' הובאו בהקשר זה דברי ה'נודע ביהודה'
שהבאתי בתגובה הקודמת - אעתיק כאן את המשך דברי הנוב"י:
"ובראותי הדברים הזרים הללו הוספתי חרון אף יותר ויותר.
וראה כמה גבר אצלך הילדות והשחרות
וכוספך לקפוץ להורות לההבילך בהבל הבלים כאלו
ואין הדברים כדאי להשיב עליהם כלל
וראוי אתה לגעור בך בגערה עבור זה...".
כמו כן, הובאו שם דברי ה'פתחי תשובה'
(אה"ע סי' י"ז ס"ק ק"מ, ויו"ד סי' צ"ט סק"ה
בשם שו"ת צמח צדק (הקדמון) סי' מ'):
"דחכם מורה הוראה בעינן כרב נחמן ורב שילא בדורם,
שכדאי המה לסמוך על הוראתם וכו',
אבל זה לא שאל אלא ללמדן היודע ספר
אבל לא נהירין ליה שבילי דהוראה
אע"פ שהוא מוסמך מה זו סמיכה
הכל יודעין שאין דינים כאלו מסורין לכל
כשאר דיני איסור והיתר בשר בחלב ונטל"פ".
עוד כתב הרב שפירא:
"ברור, שמי שלא יכול לפסוק בשאלות חמורות
בכל ד' חלקי השולחן ערוך, ופסקיו מקובלים בישראל,
אינו יכול לפסוק פסקים בענינים של כלל ישראל,
שהם קשים ומורכבים הרבה יותר"
[והפנה ל'דרשות המהר"ל", דרוש על התורה, עמ' מ'].
כידוע, היה שגור על לשונו של הגר"א שפירא הכינוי "רעבעלך",
לרבנים העוסקים בסוגיות שאינם ראויים לעסוק בהן.
ועוד כתב:
"רק גדולי תלמידי החכמים שבדור
שבכוחם לפסוק בשאלות חמורות בכל חלקי התורה,
ופסקיהם מקובלים בישראל,
ראויים לפסוק בשאלות אלה הנוגעים לכלל ישראל.
כל מי שלא הגיע למדרגה זו עליו להמנע מלפסוק בעניינים אלו,
ואם בכל זאת מורה הלכה - כבר קרא עליו הרמב"ם (פ"ה מת"ת ה"ד) -
"רשע שוטה וגס הרוח, ועליו נאמר: כי רבים חללים הפילה וכו'
ועליו נאמר: 'ועצומים כל הרוגיה'
אלו התלמידים הקטנים שלא הרבו תורה כראוי
והם מבקשים להתגדל בפני עמי הארץ ובין אנשי עירם
וקופצין ויושבין בראש לדין ולהורות בישראל
הם המרבים המחלוקת והם המחריבים את העולם
והמכבין נרה של תורה והמחבלים כרם ה' צבאות,
עליהם אמר שלמה בחכמתו אחזו לנו שועלים קטנים מחבלים כרמים"".
[אגב - הפנתי אותך כבר בעבר בהקשר זה לדברי הרמב"ם הנ"ל].
הרב אביהו שוורץ שליט"א סיפר בדומה לכל הנ"ל,
שהרב שפירא אמר לו פעם בהקשר זה:
"איך הוא מסוגל - רב פלוני - לכתוב פסק הלכה לכל הציבור הרחב,
הרי הוא רב מדרגה חמישית, לא למעלה מזה!
הוא יכול לומר דעתו לשכנים שלו, אבל לא מעבר לזה".
עיקר דברינו - שכלל אין הם דבריי כי רק ציטטתי כאן מגדולי ישראל:
בניגוד לדברי "מראה מקום",
לא כל רב ראוי להורות בכל שאלה
ולומר את דבריו נגד גדולי הדור בסוגיות חמורות.
יש נושאים המסורים לגדולי ישראל בלבד.
אדרבה, אין מקום לרבנים צעירים לדון ולהורות בסוגיות אלו;
אין כאן שום "לא תגורו"
אלא התערבותם בדברים אלו היא חוצפה והעזת פנים נגד גדולים.
תמוה בעיני כיצד מי שהתלונן כאן
שנוהגים שלא בדרך-ארץ כלפיו כיון שהוא מבוגר בעשרים שנה,
מעז פניו להורות נגד דעת גדולי ישראל
שגילם כפול מגילו וקוטנם עבה ממותניו.
ואם נראה לך שהרב ליאור לא הבין כראוי את הריב"ש,
אשיב לך את מה שכתבת שם על דברי עצמך מחז"ל:
"כי לא דבר ריק הוא - מכם.
ואם נראה לכם שריק הוא - מכם הוא ריק".
על הדברים המובאים במאמר המבאר את דברי הריב"ש לא השבת,
אלא רק כתבת על המחבר שהוא "פוסל במומו".
על כך יש להשיב את שכתבת שם:
"אי אפשר לדחות דברי טעם בדברי זלזול".
קרבת א-לוקים וקנאה לכבוד ה' ושכינתו -
מושגים אך ורק מתוך נאמנות לדבר ה' המסור בידי גדולי ישראל.
אין לי אלא להצטרף לדבריך במקום אחר:
"צריך הרבה ענווה כשניגשים לעסוק בנושאים אלו".
שאלה אחת לי אליך.נחשון מהרחברון
יש רבנים שחושבים אחרת. ל-ג-י-ט-י-מ-י!!!!
נכון. כולם מודעים לכך שזאת דעתו של הרב ליאור ורב אברום וכו. אתה חושב שאתה מחדש למישהו?
אני ממש לא בוטה בדכ אבל זה דורש.
תפסיק לחפור בנושא. שמענו הבנו לא הסכמנט לגיטימי.
מישהו חכם אמר פעם שההגדרה של טיפשות זה לחזור על אותם דברים באותה דרך פעם אחרי פעם בלי לנסות להבין למה זה לא עובד.
יש מחלוקת וזו עובדה.אל תטשטשט אותה. יש המתירים ויש אוסרים. מה מפריע לך עם זה?!?!? נראה שמגמת הניקשלך כאן הוא לדבר נגד עליית נשים להר הבית
לא לסקול אותי בבקשה! רק מפיצה...מתגעגעת...
את מוזמנת למפגש ושיח פתוח בנושא עליית רווקות להר הבית. עם *עידית בר-טוב, רבנית ודיינת.*
זו הזדמנות להעלות את כל השאלות והלבטים שיש לכן לגבי עליית רווקות, עליה להר בכלל, טבילה וכיו"ב.
ביום רביעי, ב' טבת (זאת חנוכה) ,19:30 במדרשה לידע המקדש, רחוב יפו 234
הכניסה חופשית, אך נשמח שתעדכני מראש אם את מגיעה

לפרטים והרשמה: שרה רבקה 058-786-2828
לא כזה פשוטמראה מקום
לא בבית דין שמתנהל על פי דין תורה כמו בסנהדרין -
אבל בתור בוררות מוסכמת, כאשר שני הצדדים מסכימים, אז מה הבעיה?
והאמת היא שכיום, כל בתי הדין לממונות פועלים בתור בוררים, ומראש מחתימים את הצדדים על הסכם בוררות בו בדרך כלל מפורש, שההחלטה אינה בהכרח על פי הנקבע בדין התורה.
וקורה לפעמים, שיש קרבת משפחה בין שניים מהדיינים, ומחתימים את הצדדים, שהם מוכנים בכל זאת שהדיון יתקיים בפניהם.
ובאופן עקרוני אני לא חושב שבנוגע לאשה הדין צריך להיות שונה, אלא שבאמת זו מציאות הרבה יותר נדירה. דבורה הנביאה היתה שופטת, וזה בהחלט היה דבר חריג.
(ובכל אופן לפי מה ששמעתי, היתה כאן טעות, והתואר כאן לא נכתב על דעתה).
יום שכולו מקדש במכון המקדש לכבוד ט"ו בשבטמשכניסט
ט"ו בשבט (31.1)
בשעה 17:00
🌺 כנס 🌺
*המצוות התלויות בארץ ובמקדש*
עם:
*הרב ישראל אריאל שליט"א*
ראש ישיבת המקדש ומכון המקדש
על
_חשיבות לימוד סדר טהרות_
*הרב עזריה אריאל שליט"א*
ראש כולל 'בית הבחירה'
על
_מתקדמים למקדש בטהרה_
*פרופ' הלל וייס*
ראש עמותת 'המקדש בציון',
על
_עשיית ואכילת יין, שמן ולחם בטהרה_
_- בתמונות, סרטים ובטעימה_
באודיטוריום של מכון המקדש.
רח' משגב לדך 40
העיר העתיקה, ירושלים
הכניסה חופשית לגברים ולנשים!
הישיבה בהפרדה
המכתב של הרב אריאל על עליית רווקות אצלי, לא מוצאת את השרשור.תורה מעל הכל!
אני מתלבטת אם מותר לי לפרסם בכלל....
א. למה שיהיה אסור לפרסם?בצפייה למקדש
ב. אם את מתלבטת אז למה לכתוב את זה פה?
ג. הנה הקישורלא לסקול אותי בבקשה! רק מפיצה... - הר הבית
לא יודעת, פתאום חשבתי על זה...תורה מעל הכל!
כי היו אנשים שביקשו ולא מצאתי תשירשור![]()
לא זה, אחד שגם אני כתבתי בו ושם אמרתי...
יש בזה משהו...
עכשיו אני רואה שכתבת את זה... פירסמתי אותו כאן אתמולקול הנבואהאחרונה
חוזרים להרבוערתלארץישראל
חוזרים להרבוערתלארץישראל
מיותר לציין ששום ערבי לא נעצר בהתפרעיות היום ובשבוע שעבר.
בתמונות : היהודים שנעצרו היום , איש ווקף ארור באצבע משולשת כלפי קבוצת היהודים היום בהר
כולם מגיעים!!!!!!!!!!!!!! חשוב מאוד!!!!!!!!גוזמבה

התעללות לשמה!!!!!!!!!!!גוזמבה
על מה מדובר???א"י השלמה!!
אם אינני טועהשחר אורן
על עיכוב ה40 בעליית ר"ח
נכון פשוט רע לבגוזמבהאחרונה
אני חייב לומרעברי אנכי
שבתור אחד שלא עולה.. אני מרגיש זלזול מצד אלו שעולים
עושים לי כאילו אני בור.. ועושים לי כזה תלמד לעומק ואז תגיד לנו שאסור..
כאילו זה שאני אומר אסור אומר שלא למדתי לעומק. שככ הרבה רבנים שאסרו לא למדו לעומק.
כואב לי הזלזול הזה... זה לא אמור להיות ככה.
רק משתף פה. שלא תזלזלו באף אחד.
זה מחלוקת של גדולי הדור.
ואני לא מכניס את הראש!!!! אני פוסק כדעת רבותיי. וזהו!
תודה. 
מצד אחד אתה אומרסתם אחת
אז למה שיתייחסו אליך כאילו למדת אם לא למדת?
כי כן למדתיעברי אנכי
והבנתי את הטענות של שני הצדדים.
זה שאני נוהג כמו הרב שלי לא אומר שלא למדתי.
אני לא מכניס את הראש - לא ממהר להגיד נחרצות - מותר! אסור!
למדתי והבנתי את שני הסברות.
חבואני אומר שחבל לי שבדכ מי שעולה לא מקבל את הדעה השניה אצל גדולי ישראל שאוסרים לעלות.
בסדר זה עובד גם ההפךסתם אחת
רק מי שלא למד מבין מי שלא עולה!!!!עברי אנכי
בשונה ממי שעולה שגם מי שלמד מזלזל...
ובנוסף גם רבני "מורא מקדש"...מתיישב בנשמה
הבעיה היא לא בכל מי שעולהיוניאחרונה
הייחס שלהם יהיה דומה לכל נושא.
שיעור והתוועדות בישיבת המקדש עם הרבנים ישראל אריאל ודביר טלקול הנבואה
לוח הזמנים:
12:30 עלייה להר הבית עם הרב ישראל אריאל שליט"א
13:30 מנחה בישיבה
ארוחת צהריים
14:30 התוועדות עם הרב אריאל והרב דביר טל
17:00 שיעור מפי הרב דביר
19:00 ארוחת ערב
מוזמנים

תאריך???????????????גוזמבה
זה היה היוםיהדות=דרך חיים
מישו מהישיבה אומר שזה מחרגוזמבה
אז למה שלחו את זה היום וכתבו מחר?גוזמבה
![]()
![]()
![]()
זה מחר. יהדות זו דרך חיים אשמח לראות גם אותך ;)קול הנבואה
הלוואי |נאנח|יהדות=דרך חיים
מה קרה??????גוזמבה
ב"ה יתברך חולה מאודיהדות=דרך חייםאחרונה
מעולה!!!גוזמבה
לא זה שאתה חולה ח"ו
עלה לי רעיון.... זה חשוב! תיכנסו!תורה מעל הכל!
עוד מעט יום השנה של עמונה.
וזה בעצם קרה בגלל שאנחנו בגלות.
והיה פעםדיבור על שרשרת אנושית סביב הר בית ה'.
למה לא לחבר בין הדברים?
בואו נעשה ביום של עמונה שרשרת אנושית, ובטח יבואו מלא אנשים לדרוש את המקדש!!!!
מה אתם אומרים?
ונראה לי ש@קול הנבואה אירגן את זה פעם קודמת...
בפעם שעברה זה נפל על זה שהמשטרה לא אישרהקול הנבואה
מתי יום השנה של עמונה?
אבל האמת שאני לא מאמין שחיבור של הדברים המונים. בהדלקת נרות בעמונה היינו רק כמה עשרות. ודרך אגב אנחנו לא בגלות. רק שאנחנו עדיין ישנים כאילו אנחנו בגלות ולכן בעוונותינו לא בונים את המקדש
זה בה' שבט אם אני לא טועה...תורה מעל הכל!
אירגנתי והפצתי חלק מהעליה לעמונה, ופשוט לא היו הרבה אנשים כי לא פרסמנו את זה בזמן, לא היה אישור,
וכו' וכו'.
כל עוד אין גאולה שלמה ואין בית מקדש אנחנו בגלות. זה שאנחנו בארץ זו התקדמות גדולה וזה דבר עצום, אבל אנחנו לא שם. נקודה.
ממך לא ציפיתי...![]()
כואב לי *מאוד* על חסרון הנבואה המקדשקול הנבואה
עצם השיבה לארץ היא הגאולה.
המהרל בנצח ישראל מגדיר את הגלות כמצב שבו עם ישראל בחוץ לארץ מפוזר ונמצא תחת שלטון הגויים. והרמבם אומר שכל ההבדל בין הגלות לגאולה זה השיעבוד למלכויות.
היום עיקר עם ישראל בארץ ב"ה (למרות שיש רבים בחו"ל וההתבוללות שלהם כואבת לכולנו) ואנחנו תחת שלטון שבראשו עומדים יהודים והוא נבחר על ידי יהודים (גם אם לצערינו אנחנו לא מנהלים את המדינה כמו שאמורה להתנהל ולמרות שיש מיעוט של גויים שבוחרים ונבחרים וזו טעות נוראית)
אחרי גלות ארוכה ה' יתברך החזיר אותנו לארץ ונתן לנו שלטון עצמי ואנחנו נהיה כפויי טובה ונגיד שאנחנו עוד בגלות???
זה שאנחנו לא מעכלים את זה שאנחנו בגאולה ואת המשמעות של זה והאחריות והזכות שיש לנו להתנהג בהתאם, זו אשמתנו. וכל אחד צריך לפעול להתעורר ולעורר לדעת של גאולה.
לא צריך בגלל זה לטעות ולהגיד שאנחנו בגלות רק בגלל שאנחנו בגאולה ולא בגאולה השלמה.
חחח ושיעשע אותי שממני לא ציפית כי אני לא יודע מי אתה ואם אתה מכיר אותי.
ובכל מקרה אשריך על הכאב על חסרון הגאולה השלמה שבגללו אתה טוען שאנחנו בגלות היום

אנחנו לא בגלות, ולא בגאולה.... אנחנו באתחלתא....תורה מעל הכל!
ואנחנו תחת שלטון שבראשו עומדים יהודים והוא נבחר על ידי יהודים (גם אם לצערינו אנחנו לא מנהלים את המדינה כמו שאמורה להתנהל ולמרות שיש מיעוט של גויים שבוחרים ונבחרים וזו טעות נוראית)- זה הכי כואב!!!!
אנחנו בארץ ישראל, הארץ המובטחת, אחרי כל הצרות והגלויות, ואין מלכות!!! ולא רק זה, המדינה שיש היום, היא מדינה דמוקרטית, שזה לא יהודי, פועלת ע"פ חוקי הגויים, הולכת נגד הקב"ה ונגד התורה, רודפת יהודים שפועלים במצוות הדור, הראש ממשלה לא דתי בכלל, ועוד מי שבחר בו זה העם היהודי!!!! פשוט מצב כואב ונוראי. (ועוד לא דיברתי על הגויים.....)
פשוט הסתכלתי בדברים שכתבת ולא ציפיתי, ואני *יודעת* מי אתה במציאות, אם קישרתי נכון...
אתה אולי מכיר אותי...
בקיצור, בוא נסכים שלא נגיע להסכמה...
כאן הסברת אותך יותר טוב..א"י השלמהה
כי אנחנו לא בגלות לגמריי כי ברוך ה' חזרנו לארץ ישראל אבל,
זאת עדיין לא א"י השלמה שהובטחה לנו
אין שלטון שהולך לפי ההלכה.
ונכון אנחנו עדיין לא בגאולה השלמה אנחנו בגאולה אבל בירידה שבגאולה
לא מתקדמים לבנתיים או יורדים או נשארים.
ברור שזה הכי כואב אבל אי אפשר להגיד שאנחנו בגלותקול הנבואה
כמו שהבאתי לדוגמה את ההגדרות של הרמבם והמהרל.
עצם זה שחזרנו לארץ ויש לנו כאן שלטון של יהודים זו גאולה, גם אם יש לנו עוד תהליך ארוך של בירור לעשות לגבי הזהות שלנו.
אנחנו לא בגאולה השלמה, אבל ממש לא בגלות. רק מה שכן, המוחין שלנו עדיין תפיסים בתפיסות של גלות שצריך להשתחרר מהן ומזה נובעות הצרות שלנו הזה. ממליץ ממש על הספר טללי חיים הקיצו ורננו או על הגירסה המקוצרת שלו. מאוד עוזר להשתחרר ממוחין של גלות ולהיפתח למוחין של גאולה.
כמובן את לא חייבת לקבל את דעתי אבל מה שכן, כיהודים התפיסה שלנו צריכה להתבסס על מקורות ממהתורה ומחזל...
לגבי מה שאמרת שאנחנו לא בגאולה אלא באתחלתא, כשהרב קוק והחפץ חיים ועוד גדולים רבים אמרו שאנחנו באתחלתא, היו קומץ יהודים בארץ ולא היה שלטון של יהודים אלא גויים שלטו עלינו. אין מקום להשוות בין מה שהיה אז להיום ולטעון שהמצב הוא תחת אותה ההגדרה.
לסיום רק אספר שבראשון בערב שאלתי את מו"ר הרב ישראל אריאל שליט"א לראות מה דעתו ואולי בכלל את צודקת. הוא אמר שאנחנו לא בגלות ולא באתחלתא דגאולה אלא בגאולה עצמה. בשלב מתקדם של הגאולה. ככה הוא אמר. והוסיף שאנחנו פוגעים בתהליך הגאולה בכך שאנחנו לא מספיק מתעוררים לקדם אותו, אבל שאי אפשר להגיד שאנחנו לא בגאולה, ובטח לא שאנחנו בגלות... ושיש מי שאומרים ככה פשוט כי התרגלו ככ לגלות שהם קצת התאהבו בה...
גאולה זה משהו שלם, מוגמר, ולצערינו הגדול מאוד עדיין לא זכינותורה מעל הכל!
כרגע, אנחנו חוזרים אחורה בתהליך הגאולה, בגלל המדינה.
אז תסלחו לי שזה שאנחנו במדינה "יהודית" כמו עכשיו, לא נראה לי גאולה.
הדבר היחיד ששלם זה ה' יתברך.קול הנבואהאחרונה
ולא אנחנו מחליטים מה זה גאולה. זה לא הולך לפי מה שנראה לנו... זה הולך לפי הגדרים של הגאולה על פי התורה וחזל.
אין ספק שאנחנו לא בגאולה השלמה, אבל להגיד שאנחנו לא בגאולה לעניות דעתי זו ממש כפיות טובה (וזה שאנחנו בגאולה זה לא רק לעניות דעתי. זה גם לדעת מו"ר הרב אריאל. לא יודע כמה יש בדור שלנו שכואב להם על חסרון המקדש הסנהדרין ומלכות ישראל יותר ממנו... הוא לא חשוד בלהיות מרוצה מהמצב הנוכחי)
בכל מקרה נראלי שהדיון מיצה את עצמו. וכל עוד הדיון הוא לא מתוך הסתמכות על מקורות הוא לא יתקדם לשום מקום...
אשרייך על הכאב על המצב והשאיפה לגאולה שלמה.
לילה טוב
חלומות נבואהאתה מתכוון שכולם מחוץ להר. כי לא נכנסים..
עברי אנכי
מחשבותשחר אורן
הגידול בעליית יהודים הוא מאוד מבורך
אבל כשעולות נשים לא צנועות להר הבית, כשאנשים עושים בהר הבית סלפי עם הגב למקום המקדש, כשעולים אנשים שספק אם טבלו וקו"ח אם טבלו לחומרא ,עולה המחשבה שאולי פספסנו משהו.
מסכימהארץ אהובהאחרונה
מסכימה
אבל לא אומרת שזה מצדיק שיהודים לא יעלו!!
יותר בכיוון של צריך להעלות את המודעות לקדושת המקום, שאנשים יבינו, יתחברו..
הארה מהפרשה - לא קשור לשום דברנכספה
משה ואהרן, מה נראה לכם שאתם עושים? אתם הולכים ומסבכים אותנו עם פרעה.
מה? גאולה?! משכן?! הר האלוקים?! יסוד שביסוד?! מלכות שבמלכות?! הזויים!
מה רע לכם במצב הנוכחי? שעבוד? זה עדיף מאשר מצב שאנחנו נצטרך לשלוט על עצמנו, מי יודע איך נסתדר. מכות? זה לא נורא, אנחנו מכילים את זה. מ"ט שערי טומאה? נו, ככה זה העולם הזה, זה לא בשליטתנו, ככה נבראנו.
מי אתם שתשחקו במצב שלנו? אתם מסכנים אותנו. חיינו בשקט ובשלווה, ואתם באים והורסים הכל. אתם תנהיגו אותנו? מי אתם? עושים תג מחיר, הורגים חפים מפשע. חשבתם שלא נדע? טעיתם, כולם יודעים את האמת.
"נרפים אתם נרפים על כן אתם אמרים נלכה נזבחה לה'"
יפה!!יהודי זה זכות!!אחרונה
מה היה אומר על זה סבא שלוגוזמבה
מסר... פטפט על זהנחשון מהרחברוןאחרונה
תכנית חדשה - בואו והצטרפוהלל בן שלמה
שבוע טוב לכל אוהבי הר הבית והמקדש.
מצורפים כאן פרטים על תכנית חדשה המתחילה בימים אלו -
"דורשי המקדש".
נצלו את ההזדמנות ובואו תצטרפו!
הנחה למצטרפים עד סוף השבוע הזה!הלל בן שלמהאחרונה
מה שבאמת היה צריך לעשות לה...גוזמבה
nvעליה להר הבית – "עוד חתיכת כרת"מושיקו
אז יש עוד רב שאסר…מבשר שלום
ולא נותר אלא להתפלל שהקב"ה יאיר להם את האמת והמותר על פי דין התורה…
^^^^אוהב אותך ה
"ונסו הצללים" - תשובה לרב סילבצקיאריאל יוסף
תשובת הרב אלקנה ליאור על טענות הרב סילבצקיאריאל יוסףאחרונה
נגד שיטת אביו הרב דוב ליאור שליט"א:


