שרשור חדש
ב של בין עיניך מה הדין?אמיר הסופר
הצילום לא כ"כ ברור, אבל על פניו נראה שכשר.שלום 22
לא ברוראות והדר

צילום על הפנים

התשובה היא שאלת תינוק ספק עקבאמיר הסופר
למה ספק? רואים שיש.הרש
ימצחיק הרגת אותיאמיר הסופר

ברור שיש משהו השאלה האם הוא נחשב לעקב או לא זה התינוק יחליט

ימצחיק. הרגת אותי.שלום 22

אולי תתייחס קצת יותר בכבוד לאנשים.

 

ככה אתה לומד?

 אולי הרש יותר מבוגר ממך? אולי למד מעט יותר?

וגם אם לא-

זה פשוט לא מכובד ולא יפה.

 

(סליחה על המוסר, יצא לי...)

ישר כחאות והדר

כל מילה בסלע

 

רילקס רילקס מה קרה אסור לצחוק מה יש????אמיר הסופר

נראה לך שהתכוונתי לפגוע ??? מילה בסלע...

על חשבון מישהו אחר אסור.שלום 22
באופן כלליאות והדר

הסגנון שלך לא מתאים לדיונים של סופרים שהם אמורים להיות אנשים תורניים יראי שמים וכו'.

ולא מתאים זה "לשון המעטה" יש לי עוד מה להוסיף ואיני מוסיף מפאת כבודך.

רק הוסיף, לטובתך, שאני לא הייתי קונה שום סת"ם מאחד שמדבר בלשון מגעילה כזו.

תרגיע חמוד אתה נסחף!!!!אמיר הסופר
"חמוד".שלום 22

אתה לא מבין?

זה פשוט לא מכובד!

 

מנין לך כמה למד זה שאתה מדבר אתו? ובן כמה הוא? אולי הוא יכול להיות רבך? וכי מותר לדבר כך אל אדם שנקרא כלי קדש? ומתייעצים אתו בהלכה?

 

תלמד קצת איך להתבטא, זה בהחלט לא יזיק לך.

ואגב אני מסכים עם מ"ש או"ה, אולם אני דן אותך לכף זכות שאתה צעיר ונלהב ולכן מתבטא כך.  

 

אם היית לומד אצל רבותי נ"ע, הם לא היו ממשיכים ללמד כרגיל עד שהיו מבהירים נקודה זאת היטב.

תהיה בריא ..... אתה אוהב להעיר משהו לא רגיל..אמיר הסופר
עבר עריכה על ידי אמיר הסופר בתאריך כ"ה חשון תשע"ג 22:11
ש״תאריק אלחרר
וקרוב לוודאי שיקרא את זה כ׳ בסוף הב׳ מצד שמאל זה לא זוית 90 מעלות זה יותר נוטה לאלכסון ולכן יש לשאול תינוק לע״ד..
ולהבא אם אפשר תמונות יותר ברורות.. בנתיים לפי התמונה מה שאני רואה כך נראה הדין... ואמיר יישר כח על הדוגמאות המעניינות.
אילן.
בבקשה אילן ואני יסביר למה התמונות לא הכי ברורותאמיר הסופר

אתם יודעים באיזה מהירות אני צריך לצלם אותם ? אין לכם מושג תאמינו לי אני יושב אצל הרב מועלם הרבה מ1 עד 2 ואנשים נכנסים ויוצאים עם שאלות כמו זבובים אתם יודעים איזה טובה הוא עושה לי שנותן לי לצלם במאית השני? לכן התמונות לא תמיד ברורות מצטער מי שיכול להביא משהו יותר ברור בכבוד

אוקיי נסתדר עם מה שישאריק אלחרר
וכל הכבוד שאתה מצליח לצלם לפחות משהו... תמשיך ואל תפסיק.. אחרי הכל כמו שאומרים כאן שאסור לפסוק להלכה רק להביע דעה אז התמונות יהיו אשר יהיו עוזרים לנו ולדמיון לדון בהלכה ולחדד אותה חותר לטובת כולם .. יישר כח.
אילן.
אמיר תינוק קרא ב׳ למרות כל התחזיות שלי.. אילן.אריק אלחרר
יפה יפה אני יסביר לך מהאמיר הסופר

זה לא הבעיות שלי כל מה שאני מעלה כאן זה בשימוש שאני נמצא אני מצלם אבל אני נותן גם לכם שתהנו יש חברה שיש להם שימוש ושומרים אותו רק לעצמם חושבים שזה יעזור להם נו....

לאמיר..אריק אלחרר
אם אני יצלם את כל השמות הבעייתיות שיש לי .. האתר יקרוס.. חחח .. אבל אני יעשה את זה לאט לאט.. אילן.
כל הכבוד תראה מה תעשהאמיר הסופר

שים את כולם בשולחן מסודר ואז תצלם צילום איכותי ואז יהיה יותר קל אפילו אני יעזור לך עם זה

 

קיי .. בהזדמנות ראשונה..אעשה משהו..אילןאריק אלחרר
דרך אגב הרב מועלם פעם ביקש ממני כבר את השמות הבעיתיות כדי להכניס בספר החדש על השמות ... ואמנם שלחתי לו קובץ קטן של שמות אם אחי מקריית ספר.. תשאל אותו בהזדמנות מה עשה עם זה..אילן.
תינוק קרא ב׳ אילן.אריק אלחרר
נראה פסולאריק אלחרראחרונה
ל של לעיני כל ישראלאמיר הסופר
פסול בסתם משתי טעמים שינויי צורה וצריך להסתייםאריק אלחרראחרונה
באמצע שורה
מה הדין י'אמיר הסופר
נראה שכשר, אבלשלום 22

צריך להסתכל יותר בגון של השחור (שנמשך מקוץ ר"ת). מהתמונה נראה שזו מריחה שאין בצבע ממש כ"כ...

לדעתי כשר .. קשה לדמיין ח׳ קטנה.. זה מאוד דק וצבעאריק אלחרר
כמו שכתב שלום 22 גמני מסכים.. אילן.
אני לא ממשאות והדר

רואה כאן שאלה, השאלה מה היה כאן לפני שהפרידו את הדיבוק.

 

לא היה דיבוק מעולם ...אריק אלחרר
הקוץ ר״ת ארוך יותר מהרגיל והשאלה היא האם שינתה צורתה לח׳ של רשי קטנה ... אילן.
נראה לי ש"תאמיר הסופר
אמיר תסביר מדוע דעתך ש״ת.. אילן.אריק אלחרר
תינוק קרא יוד !!!! אילןאריק אלחרר
ההסבר הואאמיר הסופר

כיון שלא מתחשבים ברגילות הכתיבה כשיש שינוי צורה לעיננו אך באות י' כן כיון שהיא קטנה עדיין תכונת יוד עליה

הלכך בנוסף שרגלה הימנית מתעקמת פנימה ובנוסף הקוץ ר"ת הארוך הוא דק בצירוף של 3 הסיבות הללו היא עדין לא ח' גמורה אלא ספק

הלכך הדין שאלת תינוק

הרב מועלם

יפה .. אמיר .. וכאמור קרא יוד ...! אילן.אריק אלחרר
כשר פשוטאריק אלחרראחרונה
ו ובשכבךאמיר הסופר
זה י, לא ו. ומה עם ת' דואבדתם? מאיפה יש לכםשלום 22

דברים משונים כאלה?

נכון שלום.. צדקת לגבי הוואו.אריק אלחרר
זה יוד !!! ותינוק גם קרא יוד .. ולגבי הת׳ היא כשרה.. אילן.
ו ובשכבך ודאי פסול ו ובשעריך כשרהאמיר הסופר
פסולאריק אלחרראחרונה
ה מה הדיןאמיר הסופר
לפי מה שרואים בתמונה כשרשלום 22
נ"ל שאלת תינוקאמיר הסופר
מסכים אם אמיר ... תינוק נשאל ואמראריק אלחרר
ה׳... אילן.
איזה תינוק יקרא לזה ק?שלום 22

צריך תינוק דל"ח ול"ט ולא טיפש....

 

ואני חושב שכ"כ ג"כ ביר"ש, עיינו ח"ג ע"מ קא ציור 3.

 

ואעיר, שסוף הרגל השמאלית של הה בתמונה מטושטש, ולכן צריך לראות הכתב ממש ולא התמונה.

שלום 22אות והדר

זה נוהל קבוע, אם הרגל שמאל יורדת למטה כקולמוס, שואלים תינוק,

למקות שאין תינוק בעולם שיקרא לזה קו"ף

 

לפי מה שאני רואה זה פחות מעובי קולמוס.שלום 22
כשר ויתקןאריק אלחרראחרונה
קו משוך בשוה או לאאות והדר
צילום יפיפהרחמים-

עושה רושם שיש שבירה מסוימת

כמדומה שאם תסתכל מזוית שונה תראה ראש קטן גם בלי זכוכית מגדלת

 

כשר יש ראשאמיר הסופר
כן .. כשר. אילן.אריק אלחרר
יש ראש כמו שכתבתם ...שהסופר יוסיף דיו ויתקן..
ויישר כח על הצילום.. רעיון מצויין. אילן.
כשראריק אלחרראחרונה
מה הדיןאמיר הסופר
 
בשם קודש?אנונימי (פותח)

מותר למחוק את ה רי"ש כי כבר אינו ו'.

מסכים עם אנונימי..אילן ח.
מסכים אבל למחק קודם את הרגל שלא יהיה ו בח״תאריק אלחרראחרונה
האם צריך שיראו הגידים התופרים את בתי התפילין?אנונימי (פותח)


טעות- האם אסור לצבוע את הגידים שתופרים את התפיליןאנונימי (פותח)
שמעתימנחם מענדל

שמעתי דוקה שצריך לצבוע את התפירות ויש על זה תשובה של הרבי אני לא בדקתי אבל אני יכול לבדוק 

אני לא מכיראות והדר

שום סיבה לא לצבוע אבל מכיר כמה סופרים שמקפידים לא לצבוע ואני לא יודע מה הסיבה.

ואילו לגבי שערות זנב, כן יש עניין לא לצבוע אותם.

בענין צביעת הגידין בבתי התפיליןשיזף

יש  רבים  שמקפידים  שהגידים  לא  יהיו  צבועים.  אך  למעשה  גם  אלו  שמקפידים  לא  יכולים  במציאות  למנוע  שהגידים  לא  ישחירו  במשך  הזמן  עגב  זליגת  צבע  מהבתים  או  כתוצאה  מזיעה  פיח  וכיוב.  כך  שממילא  גם  לשיטת  המקפידים  שלא  יהיו  צבועם  מעשית  מדובר  רק  לאחר  ובסמוך  לסגירת/תפירת  הבתים.  שאם  לא  כך,  יצטרכו  בכל  מספר  ימים/שבועות  להסיר  את  התפירה  הקיימת  ולתפור  מחדש  בכדי  שהתפירות  תהיינה  ללא  צבע  כלשהו,  דבר  שכלל  לא  נמצא  בפוסקים

אריקאריק אלחרר
אם אפשר לכתוב פוסקים אין דברים כאלה בהלכות סתם אשמח לראות
אפשר אולי להביא מקורותה' תמיד איתנו


בתים לא צרכים צבע מפורש בגמרא וברמבםאריק אלחרר
ומרן סי לב סי מ כתב רק למצווה מכאן תלמד על גידים
תודה רבה לכםאנונימי (פותח)אחרונה
מה דין הר'אמיר הסופר
כשר.. אילן.אריק אלחרר
הזוית מצד ימין לא כ״כ זוית 90 מעלות
ולמרות שהרגל טיפה משולשת לא הייתי קורא לה ד׳ אלא נראה שהיא ר׳.. לעניות דעתי כתבתי .. אילן.
הרבנים אמרו פסול מכיווןאמיר הסופר

שהרגל מתעקמת קצת פנימה זה ד עם עקב עגול הרב מועלם

יישר כח ..אריק אלחרר
אריקאריק אלחרר
כשר לא מאמין שהרב מועלם פסל ואם כן קח את זה שוב שבוע הבא ותראה נפלאות מתורתו חחחח
תינוק קרא ר׳..!!!! אילן.אריק אלחרר
לא מועיל תינוק כיון שלא מורגלאמיר הסופר

לא מורגל להבגיל בין ר לד כי גם ר מרובעת 90 מעלות שלהלכה זה ד התינוק יגיד ר

אמיר צודק.. אילן.אריק אלחרר
אז יוצא לפי דברך בשם הרבנים ש-ד ׳עם עקב עגול זה ד׳ כשרה..!!???... דווקא בד׳ עם עקב עגול כזו כמו בתמונה הייתי ש״ת כי כאן ה״עקב העגול״.. בכלל לא נראה .. זה בקושי עגול.. יותר נוטה לעיגול 90 מעלות... ולא כמו שיש נוהגים לעשות ד עם עקב ממש אבל עגול..!!!.. וזה שהתינוק לא מורגל .. נכון אתה צודק .. אבל כאן בציור זה לא דומה אני דווקא ישאל אותו לשלול ד׳ עגולה כמו שאמרת שבציור הנ״ל היא ד׳ עגולה כשרה..! וכאמור בגלל שזה מאוד גבולי כאן ה״עגול הזה״ אם זה היה ד׳ כשרה תינוק ודאי היה קורא אותה ד׳.. וזה לא קרה!!!.. לעניות דעתי כתבתי.. אילן.
כשבאתי איתה לרב מועלםאמיר הסופר

הייתי בטוח שהיא ר כשרה אבל בגלל העיקום ברגל חששתי אז הראתי אותה לרב וכך אמר כדלעיל אמרתי לו לא חשבתי כך הוא אמר לי כן זה צריך הרבה שימוש בע"ה לאט לאט..

קיבלתי ... יישר כח..אילן.אריק אלחרר
בעיה כפולה ומכופלת במילה וקשרתםשיזף

א.  בצילום הדבר  נראה  כספק ד' אך  התיחסות  ההלכתית  הינה  ע"פ  מראית  עין  וללא  הגדלה.

     בשו"ת  שבט  הלוי וכן בפוסקים  נוספים  מובא  כי  במבט  באמצעות  מגדלת (כנ"ל  בהגדלה  ע"י  צילום )  לא  מקילים.

ב.  האות  האמורה  להיות  ם  הינה  בעלת  עוקץ  ניכר  להדיא  בתחתית  המושב  בצד ימין  וכן  בעוקץ  זויתי  בתחתית  הצד  השמאלי  של  המושב.  כל  מי  שלמד  צורת  האותיות  יודע  כי  הות  ם  הינה  בעלת  מושב  ולא  בעלת  רגליים  או  עוקצין  בולטים  באופן  הניכר  להדיא,  וקרוב  לודאי  שהאות  פסולה  לחלוטין

לא נראה לי שהאות ם פסולה לחלוטין...שלום 22

א. התמונה בהגדלה משמעותית, וצריך לבדוק במציאות איך נראה.

ב. גם אם יש הוספה של קוץ קטן לענ"ד, אין זה בגדר של שינוי האות מצורתה עד כדי פסילה.

על מ"ם אין שום שאלה, זה כשראות והדר
אריקאריק אלחרר
אות ם כשרה בלי שום בעיה חוץ משיטת הרדך שפוסל אים יש תג מיותר ועיין קוץ ר״ת לשיטת החת״ס זוית והוא הדין להיפך עיין במנהיג
ישר כחאות והדר

אריק אתה לא צריך לכתוב את השם שלך בתחילת ההודעה ולא בסוף, שם שלך מופיע אוטומטית.

טובאריק אלחרראחרונה
רעיון לפרנסהhaim770
ב"ה
ברצוני להציע דיל ליצרנים של הדיו:
כל פעם שתופיע המילה דיו בפורומים הם ישלחו לי סנט אחד.
ולר' צבי כל פעם שיופיע צמד המילים דיו לנצח הוא ישלח לי חמש סנט.
בקצב של הימים האחרונים אני קונה בית בעיר העתיקה תוךמפחות משנה!
חברים לא נמאס לכם!!!
אל"ף, מה דינה?אות והדר
בעצם אני לא בטוח שזה השאלה כאן!אות והדר
כן ... אתה צודק בהחלט .. השאלה על הא׳ של המילה אתאילן ח.
היוד התחתונה עבה כקו ישר ויש שבירה קטנה .. האם השבירה הזו נקראת ראש או לא ...
כשראריק אלחרראחרונה
בי"תאות והדר
עבר עריכה על ידי אות והדר בתאריך כ"ט חשון תשע"ג 09:04
נראה בעייתי בהחלט. איך סופר מתקדם אחרי דבר כזה?שלום 22
זה לא סופר, זה חלטוריסט!אות והדר

לפני כמה שנים קניתי מהיהודי הזה כ-30 מזוזות, מזוזות שקיבלתי לדוגמא היו פשוטות אבל ללא שום בעיה הלכתית.

בפועל, מלא היו פסולות.

מזוזות שלו מסתובבות בשוק בכמויות גדולות מאוד.

הנה תראה עוד אחד:

תינוק קרא ז׳.. !!!! אילן.אריק אלחרר
לאחרונה היה לי מקרה דומהאנונימי (פותח)

ורב הישוב פסק לי ש"ת, ותינוק קרא ד'

קשה להכשיר ב׳ כזו על סמך הריבוע למטה .. זה בהחלט שאריק אלחרר
מעניין מה הרב מועלם יגיד עליה ,.... אמיר תשאל אותו ...אילן.
כן הב' מעניינת אני ישאל אבל הד שאלת תינוקאמיר הסופר

והילד שלי קראה ז

גם לדעתי הד' אינה פסול מוחלט...שלום 22
שאלת תינוק קלאסיתאות והדר

תינוק קרא לי זי"ן

לגבי בי"תאות והדר

הרב אמר ש"ת.

אות והדר התינוק קרא כ׳!!! אילן.אריק אלחרר
שכן שלי הראה לרב כחלוןאמיר הסופר

והרב אמר פסול

אמיר.. יישר כח. אילן.אריק אלחרר
אריקאריק אלחרר
תינוק
קרוב לודאי שכשר בדיעבדשיזף
כהצמשך לתגובתי הקודמתשיזף

באם  כוונתך  בשאלה/בעיה  שהועלתה  לגבי  הכיתוב  בשורה שמתחת  למילה ואמתך.  הואיל  ואין  כאן  חשש  כלשהו   בנראה  לעין   שזאת  אות  ל  כשרה,  ניתן  למחוק  לכתחילה  אך  צריך  להקפיד  כי  המחיקה  תהיה  שלא  תיוצר  ל  ע"י  חק תוכות  בעת  המחיקה.

אי  לכך  רצוי  למחוק  בהתחלה  את  מה  שאמור  להיות  צואר  האות ל  או  את  הירך והמושב  לגמרי,  אח"כ  למחוק  את  גג  האות,  ולכתוב  מחדש  את  המשך  המילה

 

השאלה על ביתאריק אלחרראחרונה
עבר עריכה על ידי אריק אלחרר בתאריך י"ב בכסלו תשע"ג 13:50
מה הדין הלמ"ד? (באדיבות אילן ח.)אות והדר
אות והדר יישר כח על העלאת הדוגמאות..אילן ח.
ל׳ כשר.
לי נראהאות והדר

שאלת תינוק קלה.

תינוק קרא ל׳אילן ח.
מחייב שאלת מורה הוראה בר סמכא בתחום סת"משיזף
כשראריק אלחרראחרונה
עבר עריכה על ידי אריק אלחרר בתאריך י"ב בכסלו תשע"ג 13:51
הרב אמר צ' פסולה!אמיר הסופר
תינוק אמר צ׳..!!! אילן.אריק אלחרר
תינוק וחכם חכם עדיףאמיר הסופר
מאיזה טעם החכם פסל...אריק אלחרר
משום שינוי צורה לקישקוש.. או שדומה לאות אחרת .. ? .. צריך להבין או לשאול את הרב מדוע פסל..! ולא רק להגיד פסול בשם הרב וזהו..!.. אם פסל משום קישקוש.. עדיין נראת צ׳ ולא קישקוש ויש לה דמיון יותר לצ׳.. ואם משום שדומה לאות אחרת.. לאיזה דמיון זה מתקרב ? אולי לע׳..? קשה לומר ..! ולכן עדיין נשאר בדעתי שכשר..ובמקסימום ש״ת.. אם יש לך עדיין ספק אות.. והתינוק כאמור קרא צ׳..!!! אילן.
הרב אמר שינוי צורהאמיר הסופר
שינוי צורה ל...מה ???אריק אלחרר

לקישקוש או לאות אחרת... והתשובה חשובה מאוד !!!!

אילן.

לא לאות אחרת זה לא צאמיר הסופר
טוב.. חזק וברוך.. אילן.אריק אלחרר
הרב גרוס פסק "שינוי צורה"אות והדר
לא צריך להתפלפל תוסיף דיו וכשראריק אלחרר
פסול לחלוטיןשיזף
ססאריק אלחרראחרונה
מה הדיןאמיר הסופר
פסול .. מ׳... אילן.אריק אלחרר
ש"ת ספק מ'אמיר הסופר
באמת?אות והדר

נראה פסול לגמרי, גם לחזו"א זה מ"ם כשרה.

כך אמר הרב מועלם?

תינוק קרא יוד.. !!! אילן.אריק אלחרר
עבר עריכה על ידי אריק אלחרר בתאריך א' כסלו תשע"ג 15:49
כ׳ ויוד.. !!
כן אות ככה אמר הרב מועלםאמיר הסופר
ככה גם הביא ביר"ש ח"ג.שלום 22
יישר כח אמיר ושלום 22... אילןאריק אלחרר
הרב גרוס ענה שאות והדר
אנכי - כ"ף כמ"ם, והיו"ד שינה צורתה.
 
מחלוקת אחרוניםאמיר הסופר

הרב עומלם אמר שאלת תינוק

ותינוק קרא כ.י

פסולשיזף

שאלת  תינוק לא  שייך  בנגיעות  כגון  זאת

אריק לשיזףאריק אלחרר
למה ?ראיות בבקשה עיין במשנב במשנת סופרים אות מם בביאור ויגיע עד כנגד מושב התחתון וכן בסימן לב סעיף יח הביאור הלכה כל החרטום וטעימים ביריעות שלמה ובמשנת הסופר
אריקאריק אלחרראחרונה
אשמח לשמוע ולהכיר 0522902147
בעניין דיו לנצחאות והדר
תודה רבה. אין רבנים ספרדיים בעולם?שלום 22

לאחרונה פנו אלי כמה בבקשה ובשאלה לגבי כתיבה על גויל עם הדיו הנ"ל.

כתיבה ספרדית.

 

יש גם פוס' ספרדים שהתייחסו לזה?

 

מסברתי אמרתי כמה דברים:

א- הדיו הזה חדש יחסית. איני יודע איזה תופעות יהיו עוד כמה שנים עם הדיו הזה.

ב- הכתיבה בדיו זה אינה חדה, ואם עלולות להיוצר ספיקות ושאלות ודיבוקים וכיו"ב- מה הועילו חכמים בתקנתם?

ג- הוצאת לעז על הראשונים (וכמפורט במכתב הזה).

 

אמיר הסופר משמש את הרב מועלם שליט"א. מה דעתו בעניין? תודה!

אתה צודקאות והדר

ההודעה פורסמה בעתון יתד נאמן, ובכלל לשכת הקודש בגלוי פונה יותר לציבור אשכנזי - ליטאי לכן אוי לו אם הוא יקח חתימות מהפרענקים. אבל מי שמכיר את הרב גרוס יודע שהוא מו"צ שמאוד קרוב לפסיקה ספרדית דווקא, גם שימש לא מעט, חכמים ספרדים כמו חכם ששון מזרחי, הרב בנציון אבא שאול . גם בחוברת שאלות שלו בסוף הביא את דעתם של פוסקים הספרדים. 

 

אני לפני כ-3 חדשים דברתי על הרב משה צארום כי שמעתי שהוא ממליץ על הדיו הזה. הוא הכחיש בנחרצות שהוא ממליץ עליו, הוא אמר לי שיש דיו אחר שהוא ממליץ עליו (דיו רמב"ם, גם מעשן עצים וללא קנקנטום)

 

 

יש ע"ז חו"ד מהרב מועלם שליט"א?שלום 22
לא שאלתי אותו אני ישאל בע"האמיר הסופר
תודה.שלום 22
שלום, מתייחס לטענותיך:הראל ממודיעין

לפי הסדר:

א. אם תנסה, תראה את ההבדל מיד. יש אנשים שמשתמשים בו כבר כמה שנים. אני מסכים שיש לבדוק יותר לעומק, אבל על פניו זה נראה מדהים.

ב. המציאות מוכיחה שאין כלום בטענה זו. הדיו לא מתפשט במידה של איבוד שליטה. החיסרון הוא בחדות האות. נראה שאינך מכיר ממש את הדיו. יש לנו להיזהר לשער השערות במה שאיננו מכירים, אם יש יכולת לברר.

ג. ח"ו הוצאת לעז, אדרבה, הדיו מסתמך על המסר של רמב"ם ושו"ע בהגדרת הדיו האידיאלי (שחור העומד) וכמפורט בהסכמת הרב וואזנר לאישור שנתן נכדו - "ועד משמרת סת"ם" לדיו. עיי"ש.

 

ככלל, יש לזכור, שגם העיבוד של הקלפים בימינו הוא בדרך חדשה,(כימיקלים, כרום, חומצות) המזיקה לטווח רחוק, ואין פוצה פה ומצפצף, הרבה הרבה חדש יש בימינו, לפעמים טוב ולפעמים לא.

 

ועל הכל, יש להביא בחשבון  את הרווח המעשי שבדיו זה, כמו שפירט הרב וואזנר.

ואם בגויל עסקינן, על אחת כמה וכמה...

כמה טוב שיש לנו כאן את אמיר ...שקרוב לרב מועלם.!!אריק אלחרר
זכינו..!!
בטח מה אני יגיד לך אני משלם שם טוב תאמין ליאמיר הסופר
חחח... שווה כל גרוש ..אילן .אריק אלחרר
אני מאמין יותר לזה: הנה דעת הר' ווזנרהראל ממודיעין

20121117231423.png

ומעבר לכך, שימו לב היטב למכתב שפורסם ביתד(כמובן...), כל ה'בעיה' היא, 'חדש', ושזה דלא כמ"ב.

ואם תשאלו את משווק הדיו, הוא טוען שדעת הר' אלישיב, הפוכה...

משהו כאן לא מריח טוב. את דעתי לגבי ה'ריח', אני שומר לעצמי.

 

וכן, העסק הזה הכעיס אותי.

להקל עליכם אני מצרף כתמונההראל ממודיעין
תודה רבהאות והדר

שמח לראות אותך כאן.

דעת הרב מועלםאמיר הסופר

לא להכנס למחלוקות וספקות להשתמש בדיו נהרי

האמת היאאות והדר

אם המדען יצרן הדיו לא היה עושה תעמולה נגד הדיו הרגיל, אף אחד לא היה יוצא נגדו עם פשקוילים. הבעיה שהוא לא הפסיק למרות ההזהרות הרבות שהזהירו אותו. בתחילה יצא נגד הקנקנטום, אח"כ נגד כשרות העפצים בגלל הזיעה של השרצים. וכן כל הטענות שלו לענ"ד הם מאוד מדולדלות וניכר שזה אדם שלא למד הלכה מעולם.

וכל זה כאשר עניין "מן המותר בפיך" הוא לא מדאורייתא.

לגבי הדיו עצמו, אין לי דעה אישית, דוקא אני די נהנתי ממנו בהתחלה (מגרסת הרפידוגרף) ומזא שהיצרן המשיך ללכלך על הדיו המצוי, השלכתי את הבקבוק לפח. לא בגלל שהדיו לא בסדר אלא היצרן לא בסדר.

 

 

אם מדברים על דיו, יש הבדל בין הדר לנהרי?שלום 22

פשוט לפני כמה זמן הייתי בחנות, ונגמר להם נהרי, והתלבטתי אם לקנות הדר....

קודם כל, תודההראל ממודיעין

על קבלת הפנים.חיוך

 

אני גם חושב שהוא הביא על עצמו את ההתקפות.

אך אני קצת חולק על דרכך.

רמזתי בדבריי לעיל שאיני סבור שהביקורת עליו היא ישירות על הדיו.

אני מבדיל בין המוצר לדרך שיווקו.

הוא מכיר את המכתב הנ"ל של הר' וואזנר?הראל ממודיעין
הרב גרוס מכיר את הכלאות והדר

כל החומר שהיצרן כתב בבלוג שלו הועבר אליו (לו אין אינטרנט משלו)

לי אישית יש בעיה להשתמש במוצר שיצרנו מוציא לעז על הראשונים (ואחרונים) בטענה שהם לא מכירים את המציאות המדעית. אני אכן מסכים אתו שחכמים לא תמיד מכירים את המציאות וזה לא משנה בכלל, כי פסיקת ההלכה לא תמיד מחייבת הכרת המציאות. לא מזמן למדנו הלכות קידוש החדש ברמב"ם יומי, אחרי קצת עיון, התברר לי שאנו משתמשים בלוח לא נכון ע"פ המציאות. וזה רק דוגמא אחת מיני אלף...

 

http://dio-lanetzach.blogspot.co.il/

 

יש כמה דברים לא הגיוניים בעליל שכתובים שם.שלום 22

למשל, כתוב שם שהדיו אינו מיוצר בארץ, כיון שעשוי מהרבה חומרים, שאת רובם א"א להשיג בארץ.

 

וזה הדיו היחיד הכשר לכתחי'? תמוה קצת..

אני נגד כל דבר חדשתפוזים

הבעיה היא שבימינו יש כל כך הרבה דברים חדשים. אז איך יודעים מה טוב ומה לא טוב?

כל חדשאות והדר

שטוען שכל ישן לפניו לא היה בסדר והוא הטוב ביותר, זה חדש שהוא לא טוב. כל חדש שהוא שכלול, תוספת  ולא מערער על מסורת שהוא נפוצה בעמ"י הוא טוב.

יש 15 סוגים של דיו שלא מכילים קנקנטום ועשויים מעשן שמנים (אני אישית מכיר 3 יצרנים כאלה ורק לפני כמה ימים קבלתי בדואר עוד בקבוק לנסיון) אין פוצה פיו ומצפצף ואף אחד לא יוצא נגדם.  

 

מה עם אתרוגים?תפוזים

הטענה הזאת נראית לי יותר פוליטית מהלכתית. יש תימנים שאומרים שרק אתרוג תימני כשר, וכל האתרוגים האחרים או פסולים או ספק. אז מה? בגלל הטענה הזאת נכריז שאתרוג תימני לא טוב?  

לפני שהרב קוק הגיע לארץ היו כל האתרוגים בארץ מורכבים. הוא פסל את כולם ודרש לעקור את כל העצים האלה ולנטוע במקומם עצים חדשים בלתי מורכבים. רק בזכותו יש לנו היום אתרוגים בלתי מורכבים. אז מה? בגלל הטענה הזאת נכריז שכל האתרוגים הבלתי מורכבים לא טובים?

אתה מכיר את המושגאות והדר
עבר עריכה על ידי אות והדר בתאריך ח' בכסלו תשע"ג 22:34

מוציא לעז לראשונים?

אם למדת שו"ע אי פעם עם נושאי כלים, תראה את המושג הזה אין ספור פעמים אצל ב"י, ש"ך וט"ז ועוד, ותראה שלמרות שיישבו את ההלכה והוכיחו אותה ובכ"ז ביטלו דעתם כנגד הרב הגדול או כנגד מנהג ישראל.. מי לנו יותר גדול מב"י שכתב שכל דבריו במקום שאין מנהג, ובמקום שיש מנהג ללכת ע"פ המנהג ולא ע"פ פסקיו!

לפעמים רב גדול כמו הרב קוק יכול לתקן תקנות לפי ראות עיניו, מה גם שגם הרב קוק כשפסל אתרוגים של חו"ל משום מורכב, הדבר לא התקבל ע"י אף אחד מרבני חו"ל ולכן הפרוייקט שהוא בנה והכסף שהשקיע ירדו לטמיון. 

אבל במשך השנים העניין נכנס טיפין טיפין והיום ב"ה כל אתרוגים רק מא"י.

חוץ מזה אתה משווה איזה מדען בלוגר לרב קוק? מתפלא עליך!

ומה עם אתרוג תימני?תפוזים
אני לא מספיק מכיר את הסוגיאאות והדר

אני גם לא מכיר מי פוסל אתרוג שהוא לא תימני.

רק אני יכול לספר לך שכבר כמה שנים אני הולך שעתיים לפני סגירת שוק הרבעת המינים וקונה אתרוגים שנראים הכי מהודרים במחירים אפסיים (בין 2-5 ש"ח), לפני כשנתיים גם קניתי כמה תימנים בקופסא.

אחרי סוכות חתכתי את האתרוגים וכל אלה שלא אתרוגים תימניים היו עם מיץ בפנים. ואילו אתרוגים תימניים היו בלי מיץ בכלל. הייתי בטוח שהם מורכבים!

לימים שאלתי רב אחד והוא אמר שזה לא מעיד שהם מורכבים צריך לראות את הכיונים של הגרעינים ועוד כמה וכמה סימנים.

דעת הרב אלישוויטץמנחם מענדל

למי שאינו מכירו הוא אחד מוכר באמריקא והוא הרב שפוסק אצל אורייתא (חנות סתם בקינגסטון)

הוא אמר לי שהוא כותב רק בזה שזה קשה להתרגל אבל זה מצויין וגם הידור 

זה היה לפני כמה זמן אולי עכשיו יש לו דיעה אחרת אני לא יודע 

השקעתי שעתיים יקרותתפוזים

בקריאת הבלוג של דיו לנצח. באמת לא מוצא חן בעיני איך הוא משמיץ את הקנקנתום בדיו שלנו. גם בסיכום הלכות הדיו רואים אצלו העדפה ברורה לטובת דיו עשן, והשמטה ברורה של ההלכות לטובת הדיו שלנו.

בא נסכםאות והדר

שכל אחד ישאל את רבו, ויעשה לפי הוראתיו.

ויהי רצון שלא יצא תקלה מתחת ידינו

מותר רק שאלה קטנה, לעם הארץ כמוני?תפוזים

מצד אחד, הרב מועלם התיר לנו להשתמש בדיו לרפידוגרף המיוצר בגרמניה ע"י בני עמלק הגרמנים ימ"ש. יש גם אומרים שמותר להשתמש בדיו סיני ובדיו הודי שמיוצר ע"י עכו"ם גמורים.

מצד שני אנו שומעים דעה שלא להשתמש בדיו המיוצר ע"י יהודי דתי, כי הוא מדען והוא חשף דברים שאף אחד לא שם לב אליהם עד עתה על קנקנתום ועל שני סוגים שונים של עפצים.

איך שהוא זה לא מסתדר לי. האם מדען שחושף דברים בצורה לא דיפלומטית ולא מנומסת, יותר גרוע מגרמני או עכו"ם? למה לא מתייחסים לתוכן הדברים?
 

ההבדלאות והדר

הגרמני ימח שמו לא אמר שהדיו שלנו פסול או סתרא אחרא וכל השאר

אני יודע שיש לך עניין להמשיך את הדיון הזה אבל לי אין עניין כזה מה גם עושה לי רע עד כדי בחילה גשמית. לכן אני ממליץ שתשאל את השאלה הזאת לאלה שאמרו שלא להשתמש בדיו שלך.

אינני זוכר באיזה שנה זה היה, אבל המעשה הוא כך:haim770

ב"ה

בשנה מסויימת הבאבא סאלי זצ"ל ניבא מלחמה וביקש להרבות בקריאת תהילים, כינס מקובלים ועשו כל מיני פעולות. לבסוף לא הייתה מלחמה אבל היה מעומות בתוך לבנון. כששאלו אותו מה הסיפור ולמה היה צריך להרעיש עולמות הוא ענה, מה העשה שהרבי מליובאוויטש העביר את הסכנה ללבנון ?

ואני הקטן שואל מה אנחנו עשינו או לא עשינו שמלחמת דיו לנצח עברה לפורום המכובד שלנו, לא היה מספיק את המלחמה ב"אור לסופר"???

ואם כבר זה הגיע לכאן, הנני בזה לפרסם מה שאמר לי רב מאוד מכובד ושקול המתמחה ועוסק בעיניני סת"ם בבחינת ובתורתו (ראה הסבר במשנת סופרים עם משמרת סתם בהקדמה) יהגה יומם ולילה.

ובכן לשאלתי מה דינו של דיו לנצח ושאר סוגי הדיו, הוא ענה לי ובקש לפרסם חלק מהדברים:

  1. דיו לנצח כשר למהדרין ואין עליו פקפוק הלכתי.
  2. גם לגבי שאר סוגי הדיו הם כשרים לכתחילה וכל מה שיצרן הדיו לנצח מנסה להרער, כגון קנקנטום ומי עפצים אין בהם ממש.
  3. הוא אמר שצריך להודיע שכל אלו שמחתימים רבנים על דברים שאין להם בסיס מבזים את רבותיהם.
  4. שכל הריב והמחלוקת הזו מבוססת אך ורק על ביזנעס, משני הצצדים אין שום פן הלכתי
  5. ושחלק גדול של ההתלחקחות האחרונה, היא אך ורק בגלל שר' צבי לא הסכיל לשמוע את הצעת כל חביריו,  והיא "תשבח את הדיו שלך בלי להשפיל את האחרים!!!", ואת זה הוא לא הסכיל לעשות הוא בחר להכנס למלחמת חורמה על כל היצרנים האחרים, וכידוע במלחמה יש נפגעים בכל הצדדים גם בצד הצודק.
  6. וכאן הוספה שלי: אינני יודע אם ניתן להחזיר את השקט ואם המצב לא יחריף. אבל אנא ממך ידידי אות והדר, תעשה את הדרוש והמתבקש: תנעל באופן גורף כל דיון על דיו לנצח, כמו שעשה ידידנו ר' יחיאל. תן לר' צבי באופן חד פעמי לפרסם את כתובת הבלוג שלו, שהמלחמה תעבור לשם !!!
ישר כחאות והדר

אני הק' מסכים לגמרי עם דברי הרב המכובד, אני גם מנחש מי הוא.

כמו שכתבתי קודם, יש הרבה סוגים של דיו בלי קנקנתום וכו...ואף אחד לא משך שום אש, והסיבה שדיו לנצח נפגע מהאש השלילי כלפיו זה רק בגלל החומר דליקה שהוא הכין בשביל זה וחבל.

לכן עדיין אני לא מתיאש ומציע לחברינו תפוזים (ד"ר צבי שקדי) להוריד את התעמולה השלילית כנגד הדיו המצוי.

אני לא הולך לנעול או למחוק שירשורים מסיבה אחת והיחידה שאם רוצים להפסיק דיון אפשר פשוט להפסיק אותו ע"י התעלמות, אבל כל עוד שהודעות וענייניות ולא פוגעניות  אני משאיר אותן. כי אני לא בעל הבית כאן, זה לא פורום אישי שלי. כך נראה לענ"ד.   

בענין דיו לנצחשיזף

ע"פ  ההלכה  הדיו  שבה  כותבים  סת"מ  אמורה  להיות  כזאת  הניתנת  למחיקה.

דיו  לנצח  נמחקת  בקושי  רב  ביותר,  לכן  התעורר  ויכוח  הלכתי  בנושא,  באם  כשרה  או לא.  מה  עוד  שבנוסף  למרכיבי  הדיו  ע"פ  ההלכה  מוסיפים  לדיו  לנצח  סיליקון  ודבק מגע,  שיתכן  מאד  והם  גורמים  לחשש  חציצה.

למעט  היבואן/יצרן  וכמה  פוסקים  מבני  משפחתו  ומקורביהם  שלא  יוצאים  נגד  השימוש בדיו  לנצח  (  אך  גם  אינם  מתירים  זאת  לכתחילה )  מרבית  הפוסקים  שאינם  בגדר  מתירי  איסורים  באופן  גורף  אלא  פוסקים  לגופו  של  ענין  בכל  דבר  המצריך  פסיקה  עקרונית,  אוסרים  את  השימוש  בדיו לנצח  ובכלל  האוסרים   שמוש  בדיו  זאת  בד"צ  העד"ח. 

מכיון  שמדובר  בנדון  בספק  דאורייתא  מן  הנכון  להחמיר  ולא  להשתמש  בדיו  שכזאת 

שיזף מה שאתה כותב זה המצאות בעלמה !!!haim770

ב"ה

"וכמה  פוסקים  מבני  משפחתו  ומקורביהם  שלא  יוצאים  נגד  השימוש בדיו  לנצח  (  אך  גם  אינם  מתירים  זאת  לכתחילה )"

  1. הרב גרינפלד, אחד ממיסדי משמרת סת"ם, אינו חשוד בלהיות קרוב משפחה או נוגע בדבר.
  2. הרב וואזנר, שבעקבות בדיקת נכדו גם אינו חשוד בקרבת משפחה.

"מוסיפים  לדיו  לנצח  סיליקון  ודבק מגע".

גם זו המצאה !!!

 

"ע"פ  ההלכה  הדיו  שבה  כותבים  סת"מ  אמורה  להיות  כזאת  הניתנת  למחיקה"

כתיבת סתם אינה כתיבת פרשת סוטה !  מציאה לך לשמוע את השיעור של הרב כהן (ניתן להוריד מאור לסופר).

ואם הדיו צריך להיות ניתן למחיקה, אז דיו לנצח, הוא היחיד שניתן לקלף ללא השארת רושם על הקלף.

 

אבל אני לא בא אליך בטענות, האוויר שנושם הציבור החרדי, הוא מאוד מזועם ע"י פשקווילים.

ושוב מי שהזמין את המלחמה והטילים הוא יצרן הדיו בעצמו.

 

מבחינה הלכתית גרידה:

  1. לפי הרמב"ם כל דיו שחור כשר לכתיבה ולא משנה ממה הוא עשוי, מפחם או מצואה של תרנגולת.
  2. למעט הטעם של מגונה, דיו אינו צריך להיות מן המותר בפיך, לכן אין גם שום בעיה בדיו עפצים וקנקנטום.
  3. כל הטענות של "חדש אסור מן התורה", רק מבזים את הת"ח שמחתימים אותם. שאם חדש אסור מן התורה, איך מתירים השימוש בהגהת מחשב (אך ורק לחסיר ויתר כמובן). איך מעבדים היום את העורות, אם לא בטכנולוגיות חדשות הרי חדש אסור מן התורה? והיריעה לא תספיק לכתוב את כל הדוגמאות !!
  4. המסקנה היא פשוטה: כל דיו כשר לסת"ם ברגע שהוא שחור העומד ולא משנה אם הוא מיוצר ע"י מדען יהודי, ולהבדיל גוי סיני או גרמני ע"י שרצים או ע"י דבש או דגים טמאים.
  5. אם חדש אסור מן התורה איך רבני העדה נותנים הכשר לפתיליות לטלית שהקצה טבלו בדבק !!! (משכן התכלת), הרי זה לא היה בדורות הקודמים !!!!

אני לא בן משפחה, אין לי מניות בחברה וגם לא בחברות מתחרות. כואב לי שמכניסים רבנים יודע שם לענין מסחרי גרידא ללא שום קשר להלכה.

חיים יפה מאוד ככה עוניםאריק אלחרראחרונה
עבר עריכה על ידי אריק אלחרר בתאריך י"ב בכסלו תשע"ג 13:52
החבר שיזף לא מונח בסוגיה בלי לפגוע
הייתי אצל חבר מגיה טוב ותראו מה נשאלאמיר הסופר
 
מה דין היוד ומה דין ה'
 
לדעתי..אריק אלחרר
אפשר לגרד מה-ן׳ כיון שהיא דבוקה בדקות ליוד.. והרב ביריעות שלמה כתב אם זכור לי טוב שיש 3 סוגי דיבוקים בעניין זה וכשרק השפיץ נדבק אז מותר לגרד.. עיין שם...מקסימום ש״ת לחומרא.. כי התמונה לא כ״כ ברורה...כך נראה לעניות דעתי .. אילן.
הדיבוק בעובי לא בדקותאמיר הסופר

והרב אומר 2 סוגים

דקות ש"ת

עובי פסול

אבל חבר שלי נ"ל לפסול אך הוא מפחד כי אם זה ל זה לא שם ומותר למחוק לכך הוא מפחד נשאל את הרב ונעלה תשובה

אני מנסה להשיג את המזוזה עצמה נראה בע"ה

גם מסוג השאלות שצריך לראות ולא בתמונה...שלום 22
ניסתיאמיר הסופר

להשיג את המזוזה אך זה היה מסורבל קצת אך חבר שלי שמשמש אצל הרב כחלון התקשר אלי היום ואמר לי שהרב אמר על זה לא פחות ולא יותר שאפשר להפריד הדיבוק!!!!! (הרב ראה את המזוזה) כיון שנראה י ונראה הן חידוש עצום

ברוך שכיוונתי לדעת גדולים... אילן.אריק אלחרר
אמיר יש הפתעות בחיים וכולנו כאן לומדים.. יישר כח .. אילן.
אריקאריק אלחרר
נראה לפסול
קרוב לודאי שפסולשיזףאחרונה
מה הדיןאמיר הסופר
לדעתיאילן ח.
הוואו של הויה יכולה להשתנות לגימל.. והא׳ של אלוקים נקרא שנדבקו יותר ממקום דיבוקם דהינו קו שווה פסול ואי אפשר לגרד משום ח״ת..
וכאמור שני השמות נקלפו מספק...
חשש לגימ"ל (נודע ביהודה ועוד פוסקים).אות והדר

כך אמר הרב גרוס

ברוך שכוונתי לדעת גדולים..אילן ח.
אריקאריק אלחרר
הויה למחק ואו שינוי צורה בספר אך בתפילין ומזוזות יקלוף אלקים בספר להוסיף ראש או לקלוף אך בתו״מ יקלוף
הבעיה חמורה ביותרשיזףאחרונה

סבאם  יש  נגיעה  ניכרת  להדיא  ביו  מה  שאמור  להיות  ו  לבין  מה  שאמור  להיות  ה  מחייב  שאלת  מורה  הוראה  הבקי  בהלכות  סת"מ.  הואיל  ובאם  ישנה  נגיעה  ניכרת  להדיא  ממילא  אין  כאן  לא  ו  ולא  ה  כשרים  וסביר  שיהיה  מותר  למחוק  באופן  שבעת  המחיקה  עדיף  למחוק  את  מה  שאמור  להיות  ירך  האות  ו  מלמטה  כלפי  מעלה  ואח"כ  באותו אופן  את  ירך  וגוף  האמור  להיות  ה.  את  שתי  האותיות  הראשונות  אסור  למחוק  הואיל  ומדובר  סשם  קטן  מתוך שם  גדול.

גם  באות  א  במילה  העליונה  ישנה  בעיה  הלכתית  חמורה  המחייבת  פסיקת  מורה  הוראה  בר  סמכא  המתמחה  בנושא  סת"ת

אריק, אילן, אמיר בבקשהhaim770
תפתחו כל אחד ניק. מאוד קשה לעקב. תודה
פתחנו... עכשיו הכל מסודר חייםאילן ח.
וגם אם תשים לב מנהל האתר יקירנו הרב אות והדר פתח שרשור מיוחד ונעוץ
על בעיות מיוחדות בשמות ה׳... השרשור הזה הולך להיות מעניין וכדאי שכולם יעקבו...
וגם אם אפשראות והדראחרונה

להתמש בסימני פיסוק, זה מאוד עוזר להבנה.

שאלה ...אילן ח.
מה הדין בשעה שכתב הסופר את האות ש נדבק ראשה השמאלי לאות נ שאחריה ועצר הסופר האם הנ׳ השתנתה לת׳ האם יכול להמשיך את הש׳ ובסוף לגרד..?? חוו את דעתכם...
שלח תתמונהאריק אלחרר
כשר
שלחתי מחכה שיעלו ...אילן ח.
הנה התמונהאות והדר
באמת נראה בעייתי, ואולי ש"ת תועיל, אבל צ"ע.שלום 22

 

אריקאריק אלחרר
בכתיבת ספר אין צורך בשת מתקנים חת ב
כתיבה הוא דין מחודש באחרונים חכמי ספרד לא מסכימים לחידוש עיי יריעות וקול יעקב
אריק במקרה של כסדרן מה הדין ?אילן ח.
שלום .. אם לדעתך ש״ת..אילן ח.
אז הוא קרא נון - וואו ..
אבל באמת שיכול להמשיך לסיים את הש׳ ואז גם אם הנון התבטלה לרגע..כשנסיים את הש׳ תחזור הנון לקדמותה ללא שום ספק.. במושג הנקרא ח״ת בכתיבה...שלמרות המחלוקת מקילים בזה..וכך הדין להלכה..
הרב מועלם מקל בזהאות והדר

הרב גרוס לא מקל בזה (למעשה אני לא מכיר שום מורה הוראה שמקל בזה), לדעתו זה פסול גמור, כמובא בקה"ס באחד החקירות כמדומני

אריקאריק אלחרראחרונה
אני מיקל וכן כל מורי ההוראה של הרב מועלם הרב יוסף כהן הרב חימי בביתר ועוד
מאמר בעניין חסרון איבר ביו"ד של אל"ף - הרב ויינראות והדר
 

יו"ד עליונה של האל"ף ללא רגל ימין – האם זה חסר איבר?

 
א. מרגלא בפי העולם לומר בשם המקדש מעט - שאם חסר רגל ימין של יו"ד האל"ף הרי זה פסול משום חסר איבר של האות.
 
סברא זו אמנם נזכרה בדבריו בכמה מקומות [ראה גידולי הקדש כלל טו אות ד, ואות ל, וראה מקדש מעט סי' לב ס"ק צג]. אך ראוי להדגיש שעל סדר האותיות שלו [ובפשטות שם כתב עיקרי הפסקים שלו על אותיות] לא הזכיר כלל דבר זה וסברא זו בשום אות (ואדרבה משמע באל"ף שעיקר סברתו להלכה דאין שום עוקצין באל"ף מעכבים, כפי שאזכיר להלן). ואני אומר שאין זה פשוט כלל לומר שכן דעת המקדש מעט - שמעכב הדבר לפסול !!
 
ואדרבה כתב המקדש מעט כמה פעמים שאותיות המורכבות [כגון אל"ף המורכבת מיו"ד וי"ו ויו"ד] אין פרטי המורכב מעכבים באות המרכיב. ולמה ישתנה דבר זה באות אל"ף לומר פרטי היו"ד שבה מעכבים?
 
ב. ראה במשנת הסופר (ביאור הסופר עמוד לו, ד"ה ואם לאו פסולה) דעוקץ ימין שביו"ד זו מעכב, וכתב דהוא נכלל בדין השו"ע סי' לב סעיף יח נדבקו יוד"י האלפי"ן כו'.
 
וכוונתו דבשו"ע (שם כתב בשם הרב אסכנדרני שבב"י) דאם נדבקו יוד"י האל"ף וצד"י וכדומה לגופן ולא ע"י עוקצן פסולים. וסבר משנת הסופר דהטעם לפסול כי חסר העוקץ [כלומר חסר איבר מהאות אל"ף, וכשם שיו"ד עצמה ללא רגל ימין אינו אות כמבואר באחרונים, כמו"כ ביוד"י האל"ף וצד"י ללא רגל ימין אינו אות].
 
אבל סברא זו להשוות יו"ד האל"ף ליו"ד עצמה, נסתרת כנ"ל מדברי המקדש מעט שיש שינוי בין היו"ד עצמה, לאות המורכבת מכמה חלקים ובהם יו"ד, שבמורכב אין פרטי היו"ד מעכבים.
וסברא זו פשוטה היא, שהרי בכתב ספרדי היו עושין ראש האל"ף זיי"ן קטנה ולא יו"ד, ולא הפריע לאיש שאין לה רגל ימין. [והגם שבדוחק אפשר לתרץ, דעכ"פ יש לה פרט אחר דהיינו זיי"ן עם רגל באמצעה, מ"מ המבין נכונה יראה מכאן, דפרטי צורת הנקודה העליונה שבאל"ף אינם מעכבים, ולכן בכתב אשכנזי הוא יו"ד ובכתב ספרדי הוא זיי"ן – כי עיקר צורתה נקודה בכללות, ואילו פרטי ציור הנקודה הנ"ל [יו"ד או זיי"ן] אינם מעכבים. וכמו"כ פרטי היו"ד או הזיי"ן עצמן אינם מעכבים.
ודי בחידוש הגדול בתלמוד ובפוסקים שביו"ד עצמה עוקציה [כלומר רגל ימין ועוקץ שמאל דר"ת] מעכבים, אך ללמוד מכאן שכל מקום שיש באיזה אות חלק כיו"ד - פרטיה של יו"ד זו מעכבים. אין זה מן הדין !!
 
ג. ומה שקשה לבעלי סברא זו דא"כ למה פוסל הרב אסכנדרני והשו"ע יוד"י האל"ף שנגעו יותר ממקום דיבוקן, לא קשה כלל, כי לא פסלו משום חסרון העוקץ [רגל ימין], אלא מטעם אחר. שהרי כל האחרונים מכשירים ביו"ד העליונה של האל"ף אם היא הפוכה, ואילו יו"ד עצמה הפוכה פשיטא שאינה אות כשרה. [ולחלק ביניהם, הגם שכן משמע בגידולי הקדש כלל טו הנ"ל, דחוק ביותר].
 
אלא הפסול הוא משום שינוי בצורת האות כמבואר במשנה ברורה שם ס"ק פז (ועוד שם סק"צ, ובמשנת סופרים אות א) "דוקא כשנדבקה כולה שנפסדה צורתה". ויותר מזה מבואר בדברי המ"ב (סי' לב ס"ק קיח) "שנראה לעין הכל שאין לה עיקר צורתה כגון יו"ד שלא עשה לה רגל הימיני או אל"ף שחסר לה היו"ד העליון וכל כה"ג" – למה לא כתב או שחסר רגל ימין ביו"ד האל"ף שהוא רבותא טפי, וכמו היו"ד עצמה, אלא פשוט וברור שרק שינוי גדול של חסרון איבר שלם שנחסר כל הנקודה העליונה הוא שינוי בצורת האות שנפסדה לגמרי, אך שינוי קטן מזה שלנקודה העליונה חסר פרט קטן שאין לה רגל ימין אינו פסול כלל.
 
ד. וכן ברור הדבר בכוונת לשון שו"ע הרב סי' לו אות אל"ף: צריכה להיות נקודה העליונה עשויה כיו"ד ולפיכך צ"ל בה ג' עוקצין כמו ביו"ד עוקץ א' למעלה לכתחילה ושנים למטה א' מימין הנוגע בגג האל"ף ואם לאו פסולה כמו שיתבאר וא' משמאל לכתחילה וכו'.
 
פי' הדבר כמו שיתבאר בסעיף ג' [באותו סימן] שכל האותיות צ"ל גולם אחד, ולפיכך אפילו אות אחת שיש בה פירוד כגון שנפרדו יוד"י האל"ף מהגוף פסול. זהו הטעם היחיד שיש כאן לפסול - אם אינה נוגעת בגוף, ואין בה פיסול אחר משום שחסר בה חלק איבר ירך וכו'. ומעתה אם היו"ד מחוברת היטב לגוף האל"ף אלא שחסר בה אחד מעוקציה כולל עוקץ ימין שלמטה [הנקרא ביו"ד – רגל היו"ד] אין בה שום פיסול. ומעולם לא נשמע חידוש כזה שבאות שיש בה חלק המכונה יו"ד, מעכב בה רגל היו"ד. (ודלא כמשנת הסופר הנ"ל שהחליט שרבינו בשו"ע שלו כאן, לא נחית לפיסול זה).
 
וראיה לדבר נקודה התחתונה שבאל"ף העוקץ התחתון שלה שהוא רגל היו"ד [התחתונה באל"ף, אינו מעכב אלא הוא רק] לכתחילה כמפורש בשו"ע רבינו שם, ובמקדש מעט אל"ף ס"ק יב, יט. והרי ליו"ד הזו אין רגל ימין?? ומאי שנא נקודה התחתונה מהעליונה ?!! (והתירוץ שמתרצים שמ"מ היא יו"ד הפוכה. דוחק גדול)
 
וכן נקודת הה"א לפי כתב אשכנזי היא יו"ד. היעלה על דעת שחסרון ירך ימין בנקודה זו מעכב?
 
וכן כמעט ברור בשו"ת שבט הלוי ח"ד או"ח סי' ב' אל"ף שאין ליו"ד העליונה רגל אלא דבוקה בעוקצה מי שמכשיר בזה אין להזחיח הדבר, עיי"ש.
 
העולה לדינא: כל האותיות שיש בהם נקודות שתמונתן כיו"ד, אין בהן שום עוקץ [כולל רגל ימין] שמעכב בדיעבד עד כדי לפסול האות.
 
החסרון היחיד שנזכר בפוסקים [שו"ע, מגן אברהם, שוע"ר ומשנה ברורה] בתמונת יו"ד העליונה של האל"ף, הוא משום שנעשה הנקודה של האל"ף גולם [קו משוך בשוה], ונפסדה צורת האות לגמרי, ולכן צריכה להיות מחוברת באמצעות איזה עוקץ. אבל לא שעצם העוקץ מעכב.
ונפקא מינה אם מחוברת באופן אחר, אך ניכרת היטב לעצמה ואינה גולם, שהיא כשרה בדיעבד.

 

מאמר מצויין ...אילן ח.אחרונה
רק אוסיף על דברך .. צריך להבין מה הפירוש עד שתישחת צורתה ולא תיקרא כלל ועיקר ...אלא יש מפרשים שנדבקה ראש היוד העליונה של הא׳ לגג הא׳ ונעשה משוך לכיוונו מלא בדיו .. ורצונם לומר שזה מה שמרן כותב נדבקה יוד הא׳ לפנים בגג שתחתיה ..שאז וודאי נשחתה צורתה ולא נקראת כל עיקר...( לאפוקי מנעשתה קו שווה..שעיקר צורתה עדיין עליה )... וכך נראה יותר הפירוש האמיתי ...