שרשור חדש
מה אומרים ש"ת או פסול היודאמיר הסופר

 

גם לי נראהאמיר הסופר
מסכים..אילן ח.
אשאל היום.. לדעתי יקרא יוד .. נראה ...
שתאריק אלחרראחרונה
מה אתם אומרים על ר' במילה וקשרתםחיים11

 

אני גם חושב תינוק זה ספק וחיים11
עדכון לגבי השאלהחיים11

התינוק קרא אותה ו' ולכן היא פסולה

על איזה ר׳ מדובר..?!!!!אילן ח.
אם על המילה וקשרתם שורה שישית מלמטה מילה אחרונה בשורה... אז אין שום ספק שהיא ר׳ כך נראה בצילום על איזה וואו אתם מדברים כאן שתינוק קרא..???
גם לענ"ד תינוקאות והדר
כשר עוד דוגמא לר כשרהאמיר הסופר
הריש שהבאת הרגל יתר מקומרת לכן קל יותראריק אלחרראחרונה
וגם הרגל קצרה
שאלת השבועאות והדר
עבר עריכה על ידי אות והדר בתאריך ח' בכסלו תשע"ג 20:58
עריכה על ידי אות והדר בתאריך ח' בכסלו תשע"ג 20:57

שאלה טריה שהגיע עתה לקולף אומן חברינו אילן ח....

הסופר כתב אלי במקום המילה אלהיך.. ושאלתו האם מותר לו למחוק או לקלוף רק את היוד בלבד כיוון שזה לא מקומה כאן ..
תשובתו היתה שוודאי אסור מפני שכתוב אלי בתורה ״זה אלי ואנווהו״ ושזה שם עצם..! ואין להפריד את היוד משאר ה׳
אמנם לאחר שקלף את ה׳ והסופר הלך.. עלתה בדעתו השאלה מדוע קלף הרי היה יכול לעשות מן היוד אות ההא ולהמשיך
אולם ששאל את הסופר אמר שגם הוא חשב כן אולם ההא לא תיראה יפה ועל כורחו יצטרך להעבות את הגג מפני הקוצים של ר״ת והעליון...ולא רצה בזה..
ובכן השאלה האם היה חייב להתעקש ולא לקלוף או שהיה מותר משום זה אלי ואנווהו...!!! והנה הדוגמה הטריה
וכן אחרי שהיה עושה מהיוד ההא האם מותר לו לגרד את הקוצים?
טוב, נראה ליאות והדר

אני הייתי אומר לו לעשות מהיו"ד ה"א, ולא הייתי קולף. אני לא יודע אם קולפים בשביל "זה אלי ואנבהו" במיוחד שמדובר כאן בפגם קטן מאוד בגלל שהרך של היו"ד כאן כמעט ישרה.

לגבי הקוצים, לפי דעתו של הרב גרוס אפשר לנקות קצת אבל לא עד גוף האות, אני אישית הייתי משאיר במקרה הזה.

 

דעתימנחם מענדל

אני לא מבין למה הוא קלף וגם למחוק לא נראה לי שהייתי מוחק אני אישית רק מתי שיש איסור למשל דיבוק שאפשר לתקן אבל לא מוחקים ליופי 

אות והדראילן ח.
גם הרב גרוס לא יתיר למחוק את הקוצים אם הם מגוף ה׳ זאת אומרת שהם נעשו בשעת כתיבת ה׳ מגוף ה׳..!!! אלא אם נעשו לאחר שה׳ נכתב אז מתירים לגרד כאמור,..וכן כתב בספר משנת הסופר וכו...
ולגבי זה אלי ואנווהו.. יש מתירים לקלוף..ויש אוסרים ..
אריקאריק אלחרר
חברים יקרים להלכה אנו פוסקים שיוד של אלי היא נטפלת ולכן קולפים אותה לבדה עיין חת״ס
ומי שהציע לעשות מהיוד הרי מוחק
ולהוריד קוצים באות שעדיין לא הסתיימה מותר עיין יריעות שלמה חלק ד בקרוב
אריק מחילה מכתר..!!!!אילן ח.
לגבי היוד של אלי זו מחלוקת ויש אומרים שהיא בהחלט אינה נטפלת וזהו שם העצם ״אלי״ ושגם הוא אחד מעשרה שמות שאינם נמחקים.!! ולכן לקלוף מספק עדיף ולא להכנס למחלוקת..
ולגבי לעשות מהיוד ה׳ ודאי אין כאן שום איסור מחיקה מפני שהיוד נכללת בתוך עשיית ההא.. ויש לו רק לסיים את ההא בכתיבה לאחר שכתב חלק ראשוני ממנה שזה היוד..!
ולגבי להוריד קוצים אין לדיין אלא מה שלמד עד עתה וכשיצא חלק ד׳ נעיין שם..!
ולכן הנני עומד בדעתי שקילוף מספק עדיף.. או שבאמת היה עושה מלכתחילה באומנות מהיוד ה׳ ללא כל חשש וספק!
אריקאריק אלחרר
אילן אחי יש שבע שמות שאינם נמחקים אלו הם אותיות השורש ומהם אין לזוז מפורש ברמבם ובשולחן ערוך וכאן אם תחמיר היא קולא
ולגבי היוד להפוך ל הא הרי יש כאן שם כתוב רק בטעות א״כ להפוך מיוד להא יש מחיקה אלא אם אתה אומר שהיא נטפלת ומוחק לצורך תיקון יש מקלים עיי ביביע אומר תהיה בקשר
אריק, עיין כאן סע' ע"ב (אילן שלח מספר אוצר הסת"ם)אות והדר
עבר עריכה על ידי אות והדר בתאריך י"ג בכסלו תשע"ג 00:00
המשךאריק אלחרר
עבר עריכה על ידי אריק אלחרר בתאריך י"ג בכסלו תשע"ג 15:26
עבר עריכה על ידי אריק אלחרר בתאריך י"ג בכסלו תשע"ג 15:26
לאילן אני מבין שאתה מסכים איתי לגבי שבעה שמות שהם אותיות שורש בלבד ומכאן הדרך להקל קלה אות נטפלת איסור מחיקתה מדרבנן לצורך תיקון ומה שהבאת ראיה גם מסכים איתי שהיוד נטפל ועוד אין כלכך ראיה כי שכתב אלים יש אומרים שאין כאן שם אך אני מסכים איתך שיש אפשרות להפוך את היוד להא וזה העלאה בקדושה לאות מנטפלת לשורשית אך לא לקלוף הכל
לפי דעתי כך(לאריק)חיים11
עבר עריכה על ידי אות והדר בתאריך י"ג בכסלו תשע"ג 14:24

פה בעצם היוד נטפלת מכוון שהפירוש הוא, זה האל שלי. היוד מוסיפה את השייכות ששלי. יש בשמות יוד שהיא שורשית כגון אלוקים וכו' אבל פה לא.

וכן בגלל שהמילה קיימת במקום אחר אז יש לנו בעיה למחוק כמו שהביא עבודת הגרשוני סימן צה. ואם הוא יעבור עליה וזה לא דומה לדיון של הט"ז עם המהר"ם מלובלין לגבי מחיקת היו"ד בסימן רע"ו סעיף קטן ז` לגבי שם אלוקינו ששכח את היו"ד.

ולגבי לעבור על כך, נכון שאנו פוסקים כמו אלה שאומרים שאסור גם לייפות ולצורך תיקון אבל מי אמר שחייבים למחוק אפשר לעבות את האות ואז אתה מסתיר את הקוצים ובכל מקרה הקוצים לא מעכבים כמו שיש בשם הויה בחילוק.

לחיים מקווה שקראת הכל סכם בקצרהאריק אלחרר
סיכום בקצרהחיים11

אפשר לקלוף רק את הי' מכוון שהיא נטפלת וכן יכול לעשות ממנה ה' ויכול או לעבות אותה או להשאיר את הקוצים מכוון שהם לא מעכבים

לחייםאריק אלחרר
מה שאני אומר בעניין הקוצים יותר חידוש שכל עוד לא גמר האות יכול לגרד אותם
זה באות שאתה כותב חדשה פה היא כבר קיבלה קדושהחיים11

ה באות שאתה כותב חדשה פה היא כבר קיבלה קדושה אומנם של נטפל אבל גם אותה אסור למחוק והקוץ לא התבטל בגלל הכתיבה .

לחייםאריק אלחרר
איסור ליפות אותיות השורש אין בחז״ל ואדרבה מזה שכתוב למחוק ״אפילו״ אות אחת משמע אם זה לא אות ולא משנה צורת אות מותר ועוד כל איסור מחיקה דרך השחתה וולט יפויי אך החמירו כוון שזה מהתורה אך המטפלות דרבנן היקלו ליפות ואפילו במקרה כזה שהרי מאריך הראש או הרגל של היו שינתה צורה ופרחה הקדושה כרגע יכול לתקן וכמשלים חוזרת שוב קדושה זיכנו לחדש
דרך אגב לידע כללי יש חת"ס שטוען שהנטפלות מהתורהחיים11
רמבם מפורש ביסודי התורה פרק ו דרבנןאריק אלחרר
נכון וגם יש סתירה בחת"סחיים11

נכון וגם יש סתירה בחת"ס ששלוש סימנים אח"כ פסק כי זה מדרבנן וכן נודע ביהודה וכן ראשונים שפסקו כך.

לאריקאילן ח.
לסיכום ..!
כשהיה צריך לכתוב אלהי וטעה וכתב אלי יכול לעשות מהיוד ה ולסיים את השם!!!
ושם אלי הוא לא שם שנכלל ב7-10 שמות שאינם נמחקים וכל זמן שלא הוכח אחרת כך הדין..! (היוד נטפלת).
גם ידידי אריק מסכים לדברים אלו לאחר שיחה ארוכה בטלפון.
ולגבי הקוצים אם יהיה מותר לגרדם לאחר עשיית ההא מהיוד אם גירד יש לו על מה שיסמוך ..! והנח להם לישראל....
מסכים מטעם שהיוד נטפלתאריק אלחרראחרונה
בית או כ"ף?אות והדר
זה מידידנו אריק ..!אילן ח.
לדעתי וכן לסיכום פסולה ללא ש״ת.
פסול לגמרי (עד כמה שהתמונה ברורה).שלום 22
פסול פשוטאריק אלחרראחרונה
שאלה חדשהאות והדר
גרד נקהאריק אלחרר
לאות עדיף כל שאלה בשירשור נפרדאריק אלחרר
לא אריק..!אילן ח.
עדיף כל השאלות של הויה בשרשור אחד ולשם כל הרוצה להחכים יכנס...כי השאלות כאן נעלמות לדפים הבאים כל פעם שלא מגיבים עליהם לא כן כשהשרשור נעוץ הוא לא זז לעולם.! וכמו שעשה ידידנו אות והדר שנעץ שרשור ולשם ראוי לכל סופר להכנס ראשון כי שם יהיו תמיד שאלות מעניינות ביותר ....
ולאחר שיגיב את דעתו .. יעבור לשאר השרשורים..
למה לא ספק ץ?אמיר הסופר
לא הדבקות עושה שינויי צורה אלא הצורהאריק אלחרראחרונה
שדומה לאחרת או לא נקראת לכן היקלו גם בשתי זיניין שנוגעות בחלק התחתון של הראשים וכן כף ואו שנוגעים בחלק העליון של הגגות והבן ועיין ביריעות
אלוהינו עם וואואריק אלחרר
שאלה לכלל הרבנים כאן ..
חוו דעתכם ואמרו סופר שכתב אלוהינו מלא וואו מה הדין
הכוונה אייך אופן התיקון ..?
אשמח לשמוע תגובות ולהחכים...
אילן.
חברים ... מה אופן התיקוןאריק אלחרר
השאלה היא הלכה למעשה ...
אשמח לשמוע תגובות...אילן.
כך ההלכהאמיר הסופר

כיוון שמצינו אלוה מלא עם ו' בפרשת האזינו כדכתיב ויטוש אלוה עשהו מלא עם ו לכך אסור למחוק את האלוה לכך תקלוף כבר את כל השם אין לך ברירה

הלכה למעשה!!

אמיר כאן השאלה היא על אלוהינו ולא אלוה..אריק אלחרר
עבר עריכה על ידי אריק אלחרר בתאריך כ"ז חשון תשע"ג 12:24
כי אמת שאלוה כתוב גם עם וואו אבל אלוהינו לא כתוב בשום מקום האם יש הבדל בדין .. ? אילן.
כן תקשיבאמיר הסופר

יש לי שאלה אליך אל מאלהינו מותר במחיקה? לא לכן גם האלוה אסור למחוק כיון שנמצא שם כזה במקום אחר אך מהטעוצ והלאה יהיה אפשר למחוק דהיינו ינו' כי הם לא קשורים לשם כיוון שלא נמצא שם כזה במקום אחר אך את אותיות השורש אסור למחוק לכך אם אתה כבר קולף את האלוה שודאי אסור במחיקה כבר תקלוף הכל

אך נפק"מ אם הקולף נשבר לו השם אחרי האלוה יכול למחוק את ה ינו' אפילו בגירוד . יש מבין?

אמיר יפה מאוד .. אילן.אריק אלחרר
באותו ענייןאות והדר

מה הדין שכתב אדוני בכתיב מלא?

אותו תשובה..אריק אלחרר
אם לא כתוב אדנות עם וואו.. בכל הנ״ך.. אז מהוואו.. והלאה אין קדושה .ויכול למחוק או לעשות מהוואו נון ויכתוב יוד חדשה .. אבל אם יש אדנות מלא ודאי שאסור למחוק.. אלא יקלוף.. אילן.
בדיוק כךאמיר הסופר
לאילן ואמיראריק אלחרר
אדוני עם מותר למחוק הכל 1 ממקום הטעות ואילך אז נמחק וני 2 נשאר לנו אד אד מאדנות נמחק חזק לא
באמת מגניב...אות והדר
לגבי אלוהינואריק אלחרר
לגבי אלוהינו היה לי ויכוח גדול עם הרב מועלם אני אמרתי קליפה והוא אמר ממקום הטעות
אבל איך? אלוה שם בפני עצמו!אות והדר
תשובה של הרבאריק אלחרר
עבר עריכה על ידי אריק אלחרר בתאריך י"ד בכסלו תשע"ג 13:47
אחר שכתב אלוה אם לא המשיך אז צריך קליפה אבל אם המשיך אז ממקום הטעות
המשךאריק אלחרר
בס״ת יכול למחק רגל הואו ולהאריך את הדלת אך בתו״מ ......סתם צחקתי אין בתו״מ שם אדנות
דברתי על זה עם הרב מועלםאמיר הסופר

את האמת שאני לא מבין אותו אמרתי לו אין הרבה ביסוס כלל בדבריו מזה מועיל שיש אלוהינו עכשיו אין בעיה בנו אפשר להורי אך את הו א"א כי נמצא שם כזה במקום אחר

וכי נתיר בגלל זה להוריד גם את ה"אל" ודאי שלא מה ההבדל הא יש שם אלוה בהאזינו ובנביא

אינני מסכים עם זה כלל ראיתי שיעור של הרב יעקב כחלון שחלק עליו עם ראיות יפות מאד בפוסקים נשמע יותר מבוסס לעניות דעתי כך אמרתי לו גם

מי אני שכך יאמר אך הדברים של הרב כחלון חזקים יותר למעיין ודו"ק

בכל אופן אנחנו מרוויחים מהמחלוקתאריק אלחרראחרונה
דעביד כמר
איך מעלים תמונותאריק אלחרר
להעלות תמונה לאתר, קל מאוד.אות והדר
בכל תגובה או שירשור חדש יש אפשרות של העלאת קובץ (ליד הכותרת), אחרי שאתה לוחץ יוצא ריבוע שכתוב עליו בחר קובץ, חכה כמה שניות ואז ללחוץ על בחר קובץ ואז אתה מגיע לעיין במחשב שלך,
בנייד זה אחרת .. אריקאילן ח.
תוכל לעשות כמוני לשלוח לאות והדר בפרטי והוא יעלה .. זו האפשרות היחידה שיש לנו...
מה הטלפוןאריק אלחרר
אריק זה אילן תתקשר אסביר לךאילן ח.אחרונה
כואבת לי היד!בינוני

שלום חברים,

ישר כח על הפורום הנחמד ומאלף

אני סופר חדש, הולך לי די טוב.

אבל הבעיה שלי, אחרי 5-6 שורות של כתיבה  כואבת לי היד, גם האצבעות וגם הפרק היד.

מה עושים?  יש פה אולי סופרים מנוסים שגם עברו את זה?

תודה על עזרה

 

אתה משעין אותה על משהו?שלום 22
זה תופעה ידועהאות והדראחרונה

אתה לוחץ על קולמוס חזק, וזה גורם לך כאבים.

זה עדיין קורה לי כשאני כותב פצפונים בנוסח אשכנז, כשאתה סוחט זה נותן תחושה של שליטה.

תנסה לשחרר גם במחיר שאתה מאבד קצת את השליטה

בד בבד מאוד טוב לחזק את השרירים של הפרק היד והאצבעות ע"י התעמלות.

בחנויות ספורט מוכרים קפיץ לסחיטה בכף היד, הוא מעולה בשביל פרק היד

וכן יש פלסטלינה רפואית הנקרא טראפלסט, תקנה את הצבע הכחול, הוא טוב גם לאצבעות וגם לפרק היד.

בהצלחה

 

מה הדין הו'אמיר הסופר
קשה לראותאות והדר

נראה לא טוב

כשר לפי התמונה .. אילן.אריק אלחרר
ש"ת ספק יודאמיר הסופר
אז כנראה אין לנו מספיק תמונה כדי לראות נכון ...אריק אלחרר
כי לפי התמונה הנוכחית זה נראה ואו.. בלי ש״ת..רגל ישרה ואורך מספיק לוואו כשרה ...!
תשאל שוב את הרב ...אילן.
היא קטנה קטנה אבל אין בעיה נשאל שובאמיר הסופר
כשראריק אלחרראחרונה
מה דין הכ'אמיר הסופר
פסול !! אילן.אריק אלחרר
למה פסול צדיק ? שאלת תינוקאמיר הסופר
אמיר מחילהאריק אלחרר
לא רואים כאן כ׳ רואים ישר התחלה של ל׳ המושב התחתון לא רק שקצר עד לחצי אלא גם נוטה באלכסון שממש משנה את צורת הכ׳ לקישקוש...
כן כל הפוסקים מביאים את התמונה הזו וש"תאמיר הסופר
טוב החכמתי..אשאל תינוק .. ונראה מה תשובתו .. אילן.אריק אלחרר
שתאריק אלחרראחרונה
המילה היא נדרה תראו איך היא כתובה פסולאמיר הסופר
נורה ואיום ... אילן.אריק אלחרר
ד פסולהאריק אלחרראחרונה
חבר׳ה שאלה שקיבלתי היום בטלפון...אריק אלחרר
רציתי לשתף אתכם בשאלה ששאל אותי היום מגיהה בטלפון.. ולהלן הנתונים..
בבדיקת המזוזה במילה ולא יהיה מטר שם לב המגיהה שיש פסיעה לבר על הה׳ הראשונה של יהיה..הסופר לא לפנינו אולם אפשר לשאול אותו בטלפון.. ולהלן הדיון :
אם הוא קידש ודאי וכתב יה האם היה מותר לו להמשיך את יהיה..? זו שאלה ראשונה .. וגם אם נגיד שלא קידש.. הרי הפסיעה לבר מוכיחה שלפחות ידע שכותב שם..? ואם נגיד שהסופר מסתפק ולא זוכר אם קידש או שרק חשב.. או שבכלל לא זוכר מה היה .. מה הדין ?
לאחר שאשמע את תגובתכם אומר לכם מה אמרתי אני למגיהה.. אילן.
שאלה מעניינת מאודאות והדר

אם קידש וכתב י"ה הרי אסור לו להמשיך, לחת"ס הרי זה מחיקה מדאורייתא. ואילו למ"מ אין זה מחיקה כלל כי לא עשה מעשה בגוף השם. מצד שני עשה שהשם קודש חול ויש בזה הורדה בקדושה ואסור לקיימו עיין בקה"ס י"ב סע' ג' בלשכה שם.

אם לא קידש, רק ידע, לכאורה לפי הרמב"ם הרי זה קדוש, קשה להקל וגם לשון קה"ס אם נתכוון לכתוב שם משמע גם ללא קידוש.

מכיון אפשר לברר עם הסופר, צריך לברר עמו, כי כל ספק שהוא ספק של חסרון ידיעה (שאפשר לברר) אין לצרפו לס"ס (שו"ע יו"ד  סי' צ"ח סע' ג' וכן ט"ז שם) אבל אם הסופר לא זוכר כלום מה היה הרי זה ספק במציאות ואפשר להכניסו לס"ס.

יוצא אם כן, ספק אם התכוון ואם לא התכוון ואולי הקו של פסיעה לבר התפלק לו סתם,

וספק שני שאולי לא חל קדושה על מילה שהוא חול כדעת רמ"א (כמקדיש בעל מום למזבח),

אולי על ידי כך אפשר להתיר, במקרה ולא זוכר כלום. 

כמובן הכל מסברתי הדלה מאוד

 

אות והדר ... חזק וברוך.. !!!אריק אלחרר
ברוך שכיוונתי לדעתך הדלה מאוד ( כלשונך..)
גמני אמרתי ס״ס הנ״ל.. חזק וברוך על התגובה המפורטת..ולאחר בירור עם הסופר כך באמת היה ..שלא זכר אם קדש או לא ומה בדיוק קרה.. ולכן המזוזה הנ״ל כשרה מס״ס הנ״ל.. !!!!
יישר כח..!
אילן.
וכן מרן בב״יאריק אלחרראחרונה
וגן דעת מחזור ויטרי וראבי״ה והתשבץ
נ מה הדין?...אמיר הסופר
הגזמתם אין תשובות זה פסול ל' גמורהאמיר הסופר
אמיר לא נראה שכולם מסכימים אתך.. יש כאלה שעדייןאריק אלחרר
חושבים שזה ש״ת..אילן.
גם לענ"דאות והדר
עבר עריכה על ידי אות והדר בתאריך ו' כסלו תשע"ג 13:10

זה פסול.

הרב גרוס אמר ש"תאות והדר
נו"ן - ש"ת. _גגה צר, מושבה רחב מגגה, עיגול התג פונה לימין)
 
אות והדר יישר כח ,.. אילן.אריק אלחרר
מחלוקת אחרונים הרב מועלם אמראמיר הסופר

פסול מכיוון

של עם גג קצר כשר ולא צריך כמלא אות קטנה בגג

גם אם המושב ארוך לא גורע

ל רק עם מגדל גם ללא ראש כשרה - הרב עובדיה וכן אם פונה לימין כשרה

לכך אמר הרב פסול

קטנתי מלהכריע

מעניין מאוד, אני נהנה מכל רגע.אות והדר

היה לי פעם שימוש על יו"דים עם תגים ענקיים (תפילין שלמות), הייתי בטוח שכל יו"דים פסולות.

הרב שמאי גרוס הכשיר את כולם, אח"כ לא נרגעתי והלכתי לעוד מו"צ ספרדי (אני לא בטוח שהוא מעוניין שיפרסמו את שמו) גם הוא אמר אותו דבר, אח"כ לקחו צילום של הפרשיות לרב מועלם והוא אמר שההלכה כמו"צ הראשון אבל לדעתו פסול.

ישר כח גדולרחמים-

במקרה הזה שאלתי מו"ץ (כנראה חפץ בעילו"ש)

ואמר שלכאורה ש"ת אבל ברור שתינוק יפסול אז פסול !  (שאלתי עם המקור לא הצילום)

 

רק רציתי להוסיף ישר כח לתייגן ת"ח  שעצר ושם לב לשאלה ולא המשיך אגב ריהטה

 בדרך כלל הוא מתייג מימין לשמאל אך הפעם משום מה...

 ממש מלחיץ ודורש תשומת לב,

סופר הכר את תייגנך !

אצלי דווקא בגלל הטעות הזאת אני הרבה יותר רגוע

פסולאריק אלחרראחרונה
מה הדיןאמיר הסופר
פסול וצריך לתקןאנונימי (פותח)
אנונימי... ברור שפסולאילן ח.
אבל השאלה כאן אם מותר לתקן... או שחייבים לקלוף ..?
שוב, צריך לראות בעיניים. ועל פניו נראה לגרור.שלום 22
שלום 22 הרב אמראילן ח.
לקלוף מספק ולכן זה מה שאתה רואה כאן ..אבל גמלי נראה שהיה מותר לגרד... מעניין מה יגיד הרב מועלם...אמיר .. יש לך עבודה חביבי..
לדעתי למחק הא וואריק אלחרראחרונה
עבר עריכה על ידי אריק אלחרר בתאריך י"ג בכסלו תשע"ג 20:06
מזוזה פסולה שהתערבבה במזוזות כשרותאות והדר

מה הדין בתערובת של מזוזות, ובהן מזוזה אחת פסולה, ואי אפשר להכירה מהשאר [כגון שנכתבה שלא לשם קדושת מזוזה]. האם שייך לומר כאן ביטול ברוב, שמכיון שרוב החבילה היא מזוזות כשרות ממילא המזוזה הפסולה הלא ניכרת בטלה ברוב, או לא?

יפה.שלום 22

א. כמדומני שהרמ"א פוסק להלכה ביו"ד קי שהלכה כמ"ד את שדרכו לימנות, ומן הסתם מזוזה נכללת בזה.

ב. עד כמה שזכור לי (אינני ליד הספרים עכשיו) יש אומרים שצריך לכתוב המזוזה לשם קדושתה מהתורה, ולכן הספק פה הוא דאורייתא ולא דרבנן.

ג- יש מהראשונים שלמדו ביטול ברוב מאחרי רבים להטות, ולכאו' גם בנד"ד שייך זה, אך לפי הטעם שכתב הר"ן בזה (ובטעמו של ר"י דאמר שמין במינו ל"ב), שכל דבר הדומה לחבירו אינו מבטלו אלא מעמידו מחזקו וכו', משמע שזה רק באוכל וכיו"ב, ולא במזוזות.

ולמעשה בע"ה אחפש כשאגיע לספרים וביישוב הדעת (בע"ה אם יהיה לי זמן בשבת קדש...)

 

תודה על השאלה המעניינת.

 

כמה נקודותאות והדר

"דבר שבמנין לא בטל" הוא דין מדרבנן, האם בדאורייתא כן יהיה ביטול?

לגבי דעת ר"י שמין במינו לא בטיל אפילו באלף, לא נפסק להלכה כלל, ומן במינו בטל ברוב בדאורייתא (וביבש גם מדרבנן) 

ישר כח

ודאי שדברי ר"י שמין במינו ל"ב לא להלכה,שלום 22

פשוט, הר"ן הסביר ע"פ דבריו את דברי חכמים, שמין במינו כן בטיל, וע"פ זה הסביר כל ענין הביטול ברוב. וע"פ הר"ן הזה ברור שלא שייך דין ביטול ברוב כי אם באוכל וכיו"ב.

ולא הבנתי את השאלה הראשונה. חכמים אמרו שהדברים הללו אינם בטלים. אלא א"כ תאמר שכל דברי חכמים הנ"ל וגזירתם הוא רק לגבי אוכלין וכיו"ב.

הבנתיאות והדר

לגבי הנקודה הראשונה, הרי כל דין דבר חשוב לא מתבטל הינו דין דרבנן. אני שואל אם היינו מניחים שלא היה דין  של דבר שבמניין האם מן התורה המזוזה כן היתה מתבטלת?

נראה לי יש בזה נפקא מנא גדולה.

מסברא כן. לילה טובשלום 22
לכבוד ידידייאריק אלחרר
הרב משה לוי היקל בזה וכן הר עובדיה בתשובה כתב יד הביאו בילקוט יוסף הלכות מזוזה ומה שכתב אחד ממכם שכתב תשובה ורב אחד רצה לזרוק את זה הנה לכם גדולים שכתבו כן
מנקודת המבט של הקונהתפוזים

נניח שתלך לחנות בשר ותמצא הודעה על הקיר: "התערבב לנו עוף נבלה בין העופות. הרב ... פסק שזה בטל ברוב." האם תקנה שם עוף? מה אם העוף הנבלה הוא זה שיעלה בחלקך?

מי שקרתה לו תערובת כזאת רשאי אם הוא רוצה לשאול רב ולקבל התר לאכול הכל בעצמו. אין דבר כזה לקבל התר להונות מישהו אחר, ולמכור לו עוף נבלה (בלי להודיע לו על מה שקרה) בטענה שהוא התבטל. גם אין פה ענין של ספק כי מישהו בטוח יקבל את הנבלה. הונאה ולפני עור לא תתן מכשול הם איסורים חמורים דאורייתא.

הרב משה שאול קליין שליט"א פסק על רצועות תפילין עם צבע מתקלף, שרצועות כאלה הן סחורה פגומה "ואף אם הוא כשר יש בזה הונאה לקונה ויכול לחזור בו."

מי שהתערבבה לו מזוזה כזאת רשאי לבקש התר לקבוע את כל המזוזות בביתו שלו. למכור את המזוזות האלה בלי להודיע לקונים זה איסורים דאורייתא בגלל הונאה ולפני עור לא תתן מכשול.

אם העוף התבטל ברובאות והדר

הייתי אוכל אותו לבריאות ולתאבון,

וגם מובא בפ"ת (ביו"ד צ"ח) לעשות כן, ואסור להחמיר.

 

לגבי המזוזה, הרב ויינר כתב מאמר, הגיעה למסקנה לאסור, בלי"נ אנסה למצוא אותו ב"ה.

 

 

המשךאריק אלחרר
אין מקום לרגשות בהלכה כשמה כן היא ״דין״
יש לציין שאני שולח למקורות יש מצב שיש פרטים והסתעפויות שצריכים לראות בפנים למשל בעניינו כתב הרב יצחק לשים את אחת המזוזות בדלת של מרפסת
מאמר של הרב ויינר - מחבר הספר "אותיות הרב"אות והדר

תערובת מזוזה פסולה בכשרות

 
מה הדין בתערובת של מזוזות, ובהן מזוזה אחת פסולה, ואי אפשר להכירה מהשאר [כגון שנכתבה שלא לשם קדושת מזוזה]. האם שייך לומר כאן ביטול ברוב, שמכיון שרוב החבילה היא מזוזות כשרות ממילא המזוזה הפסולה הלא ניכרת בטלה ברוב, או לא?
 
א. שאלה דומה נמצא באחרונים [ראה פתחי תשובה יו"ד ר"ס רעט] לענין ס"ת פסול שנתערב בספרי תורה אחרים כשרים ולא נודע איזה הוא. רוב האחרונים נוטים להקל שם [בשעת הדחק], לומר שהיא בטלה ברוב. ובתשובת חתם סופר [יו"ד סי' רעז] נוטה להחמיר משום דאין ביטול בכה"ג, כי אם יחפשו בחפש מחופש אפשר למצוא הס"ת הפסול [ע"י הגהה טובה], וכל איסור שאפשר להכירו באיזה אופן אינו נחשב לתערובת. ולכאורה אין סברא זו שייכת לשאלתינו בתערובת המזוזות [כי א"א להכיר הפסול].
 
אמנם יש צד קל הנזכר באחרונים שם, דבס"ת יש לסמוך על סברת מהר"י בירב דמתיר לקרוא בספר פסול. וסברא זו ג"כ אינה שייכת כלל במזוזות, לומר שמותר לקבוע מזוזה פסולה.

אך נראה מדברי האחרונים הנ"ל שראיתי [ויש עוד שמדברים בענין, ולא ראיתי דבריהם] דשייך ביטול ברוב כה"ג, לומר דהסת"ם הפסול המועט בטל ברוב הכשר.

ולענ"ד הדברים לא ברורים, שהרי ביטול ענינו להסיר איסור, דרך משל בשר איסור המעורב בחתיכות המותרות, הרי כולן בשר, אלא שעל אחת מהם שֵם איסור, ואיסור זה מתבטל ברוב. לומר שכל התערובת הולך אחר הרוב, והכל [ככלל] כשר.
אך בסת"ם כנ"ל אין כאן שֵם איסור, אלא שאינו כשר. כלומר אינו ס"ת או אינו מזוזה, כידוע שס"ת פסול אינו ס"ת כלל בנוגע לקיום מצוה, וכן מזוזה שחסר בה אות אחת, או שנכתבה בה אות אחת שלא לשם קדושה, אינה מזוזה כשרה כלל. ולא שיש שֵם איסור בדבר.
וא"כ לא שייך ביטול ברוב, לומר שהמועט נתבטל ברוב הכשרים. דהביטול בכוחו להעלים איזה חסרון, אך אינו יכול לייצר דבר שאיננו, כלומר לא יווצר כשרות למזוזה זו [שלא נכתבה כדין] ע"י התערבותה ברוב אחרות.

ולכן אנו צריכים לומר במקרה הנ"ל, שאין כאן שֵם תערובת כלל, אלא כל מזוזה היא ספק פסולה, ואי אפשר לקבעה על הפתח.
(דומה לזה מצה וחמץ שנתערבו, שמדין תורה יש ביטול לחמץ ברוב כבשאר איסורים. וביטול זה יועיל שמותר לאכול הכל בפסח מד"ת, כי האיסור נתבטל ברוב. אבל לא יועיל שיוכל לקיים מצות אכילת כזית מצה בליל הפסח, שהרי [ספק] אינו מצה, ואינו מקיים המצוה אלא באכילת מצה דוקא).

ב. כל הנ"ל נכון בהנחה שקידוש כתיבת סת"ם הוא מדאורייתא [כדמשמע מלשון שו"ע רבינו סי' לב סעיף לא "וספק של תורה להחמיר" עיי"ש] אבל אם הדין לקדש את הסת"ם היה מדרבנן לבד, א"כ מן התורה יש שֵם מזוזה כשרה [כלומר מזוזה בעצם] ללא הקידוש, וממילא שייך לומר כסברת האחרונים הנ"ל שחסרון העדר הקידוש בטל ברוב. אי נמי שייך לומר על כל מזוזה - ספק דרבנן לקולא.

ונפקא מינה בפסולים אחרים בסת"ם, דאם הפיסול הוא מדרבנן לבד, נמצא שיש שֵם עצם הדבר על המזוזה ללא דין זה שחייבו חכמים, וממילא שייך ב' הסברות הנ"ל, ביטול ברוב, וספק דרבנן לקולא. (לדוגמא עי' תשובת הצמח צדק או"ח סי' יח בסופו דחק תוכות המכשיר את האות לבדה, כאשר עצם צורתה קיימת - כלומר התינוק מכירה היטב, אלא שהיא פסולה מצד דיני צורת האות ולא מצד שאינה נקראת, [כגון ה"א שירך שמאל נוגעת לגג בדיבוק דק שפסולה מן הדין, אע"פ שתינוק וכל העולם קוראין אותה ה"א] הרי חקיקתה אינו חק תוכות מדאורייתא, אלא מדרבנן לבד).
 

 

ויש לצרף את הסמ״ק שנעשה אחר כתיבהאריק אלחרראחרונה
אות והדר זה מהתמונה שלך תראהאמיר הסופר

יוד עם 2 רגלים ראיתי לא פעם שפסלו על דבר כזה הן הרב מועלם והן הרב כחלון תשאל את רבותיך אני גם ישאל

זה:

כשר .. אילן.אריק אלחרר
אתה אומר אחרי חכם או מעצמך?אמיר הסופר

מי שיכול להגיע לחכם לפני שאני יגיע שישאל אותו בבקשה

אמיר היקראריק אלחרר
אין לך מה להיפגע.. אנחנו אומרים את דעתנו לפי מה שרואות עינינו..
וזה ש- לכה יש חכם תמיד צמוד זה יתרון גדול וחזק... וטוב שכך וכך נלמד ונחכים גם אנו אדרבה אנחנו שמחים על זה ויישר כח ... ובגלל זה יש את האתר הנפלא והמעניין הזה .. שכל אחד יביע את דעתו ויביא ראיות לדבריו.. וכך נגדיל תורה ונאדירה...ואין בית מדרש ללא חידוש.. ומה שראה זה לא ראה זה ... יישר כח ותמשיך להחיות כאן את האתר בשאלות מעניינות... אילן.
חח לא נפגעתי הסתקרנתי!אמיר הסופר
כן הרב מועלם אמר כשראמיר הסופר
כשר טוב למלאות נראה יודאריק אלחרראחרונה
שאלות בשמות הקודש -באדיבות אילן ח.אות והדר
אות והדר יישר כח....אילן ח.
דיבוק עב כזה שינה את הל׳ והיא פסולה לכ״ע ... ולכן נראה שאופן התיקון ללא ח״ת יהיה באופן כזה : שימחק תחילה רגל ה-ל׳ עד גגה.. ואז יכול להפריד את גג ההא מגג הל׳ ולבסוף יוסיף רגל לל׳ ויסיים את השם בקדושה...
או באופן דומה שימחק צוואר הל׳ ואז יפריד הגגות יכתוב מחדש צוואר ל׳ לשם קדושה ויסיים את השם...
למי שיש תיקון באופן אחר נשמח לשמוע ...
גם לענ"דאות והדר

אפשר למחוק הלמ"ד, רק ימחוק מימין לשמאל שלא יראה למ"ד בשום שלב המחיקה.

אריקאריק אלחרר
אילן הסופר עבר על מחיקה?
אריק לאילן ואות והדראריק אלחרר
הסופר מחק שם אל אמנם לא במזיד לכאורה היה עדיף תיקון אחר לסיים את השם ואח״כ לשאול תינוק על הדיבוק ולהפריד
לשיטתי זה חק תוכות בכתיבהאות והדר

יהיה פסול גמור

לענ"ד ובלי עיוןשלום 22

נראה שהיה עדיף לעשות באופן הראשון וכמ"ש אילן, ולא לסיים השם ואז להפריד, בפרט בנגיעה כ"כ עבה.

אריקאריק אלחרר
הרב מועלם כתב שת על דיבוק כזה
זה בדיעבד גמוראות והדר

להפריד דיבוק כזה

אריק... ש״ת ודאי שלא..אילן ח.
לא נשאל כאן תינוק כי כל הפוסקים שאני זוכר אף אחד מהם לא הכשיר ל׳ שצווארה באמצע גגה.. ולא דמי לההא וקוף שרגלם באמצע גגן.. שכשר.. ולכן ודאי שפסול ואין שום ש״ת בנדון דידן..גם אם התינוק יקרה ל׳ לא נתחשב בו..
נראה לי שהוא התכוון לשאול תינוק אחרי השלמת השםאות והדר
לאחר השלמת ה׳ אין ספק שתינוק יקראנה ל׳אילן ח.
אריקאריק אלחרר
כמות שהוא פסול ודאי אך העולם קוראים אל כמו שכתב מרן בסימן רע״ד אלף למד כזה אינו כשר לכן או כמו שאמרתי או קליפה
אריק, לא הבנתי מה אתה מציעאות והדר

או לקלוף או מה? להשלים ואז לשאול תינוק, ואז להפריד?

קבל פלאריק אלחרראחרונה
קשה לכתוב תתקשר 0522902147
מה הדין הנו"ן? (באדיבוץ חברינו אילן ח.)אות והדר
ש״תאילן ח.
תינוק קרא נון ...!
לא מבין!אות והדר

העפרון שם ממש לא בסדר, לדעתי הוא פסל שם את כ"ף פשוטה

 

את העיפרון יכול למחוק במחק בלי שום בעיהאילן ח.
הצבע של העופרת לא משנה צורת האות כאן..מפי מר״ן עובדיה שליטא
לי פסלו פרשיות בגלל זהאות והדר

אשאל גם את הרב גרוס בלי"נ.

הרב עובדיה כתב על זה איפה שהוא?

אני אישית..אילן ח.
הייתי אצל הרב בשאלה כזו על ספר תורה שהיה מקושקש בעיפרון.. ועוד היה משוח והעיפרון היה יותר נראה שם ובכל אופן הרב הורה שמותר למחוק ואין ח״ת...
וזה מאוד תלוי בסוג העיפרון והעופרת שלו .. יש סוגים שהעופרת ממש שחורה ...יכול להיות שפסלו לך בגלל זה..!
בכל אופן תשאל גם את הרב גרוס שליט״א
דין האמור להיות נ וכן הסימון בעיפרוןשיזף

האמור  להיות  נ   בספק  גדול  ביותר,  מחייב  הכרעת  פוסק  בר  סמכא המתמחה  בתנושא  סת"מ/צורת  האותיות.  ספק  גדול  באם  יש  בנדון  זה  מקום  לשאלת  תינוק  הואיל  וניכר  להדיא  שזאת  קרוב  לודאי  ב  צרה .

באשר  לסימון  בעיפרון.  באם  הסימון  נוגע  באותיות  הוא  פוסל  לחלוטין,  וומחיקתו  גורמת  למצב  של  חק תוכות.  כך  נפסק לי,  וכך  מופיע  בספר  משנת  הסופר  של  הרה"ג  י.מ. שטרן  שליט"א  שהעלה  את  הנושא  לאחר  שהצגתי  בפניו  בעיה  שכזאת. 

שינוי  צורת  האות  בניכר  להדיא  לא חייב  להיות  דווקא  בגלל  דיו  כשרה  לכתיבת  סת"מ  אלא  בכל  דיו/צבע/שערה  בצבע  כהה הצמודה  לגוף  האות  כגון  שריד  שערה  שחורה  בקלף  שגורם  למשל  לסתימת  המרווח  בין מושב  והאות  מ  לו  המרכיבה  את  האות  בצמוד  לכ  שבימינה  או  סתימת  מרווח באות  פ  ה  .  גם  היוצרות  כתם  כהה  כתוצאה מטיפת  זיעה  או  מים  בתחתית  אות  ד  או  ר  בצד  השמאלי  התחתון  של  האות  עלול  בנקל  לפסול  את  האות.  ישבתי  על  נושא  שכזה  עם כמה  מחשובי  הפוסקים, והואיל  ומדובר  בספק  דאוןרייתא  בפרט  בתפילין  ומזוזות  החייבים  להיות  כתובים  כסידרן,  לא  ניתן  להכשיר  זאת.

אריקאריק אלחרר
אילן נכון עיפרון לא משנה על פי רוב מפורש אבן העזר סימן רכה סעיף א וכן לב ׳ סעיף ו נקט רק לשון זהירות עיין שם משנה ברורה וכן הרב עובדיה כתב בתשובה כתב יד הביאה ילקוט יוסף יוסף חלק הסתם עייש
אם זכרוני אינו מטעני, יש חילוק ביןשלום 22

סימון חזק בעפרון לחלש.

תינוק קרא נון..!!!!אילן ח.
הרב שטרן אמר לי בזמנואות והדר

בפירוש שעפרון פוסל כל עוד שהוא לא יורד בשפשוף קל (מקווה שאני לא מתבלבל עם הרב גרוס).

המשךאריק אלחרראחרונה
הרבה פעמים זה טעות אופטית העפרון לא תפוס בקלף באמת ואם תקח בד של גופיה תעביר בקלות ימחק כמעט כולו
ועוד שהרב מרדכי אליהו היה מתיר להעביר מחק בצורה קלה אני יודע שיש חולקים אך עכשיו שאני חושב הרי זה לא גרע משעווה
שאלה טריה...שהתקבלה זה עתה ..אילן ח.
סופר מגיע לקלוף שם הויה ב״ה.. לשאלתי מדוע צריך לקולפו ענה הסופר שבשעה שכתב את ההא האחרונה כתב רק את הגג והרגל הימנית.. ואז בלי משים לב נפלה לו נקודת דיו קטנה לחלל וכתב עליה את הרגל הפנימית. יוצא שהנקודה שנפלה לחלל ההא ״לא לשמה״ והסופר המשיך לכתוב עליה את הרגל לשאלתי כמה גודל היתה הנקודה והאם היא היתה יבשה אן לחה.. הסופר איננו זוכר זה היה מזמן. וכששאל את רבו אמר לו לקלוף ...!!!
מה דעתכם ...
נראה לענ"דשלום 22

שהכל תלוי כמה היה גודל הטפה.

אם היתה קטנה, ומיד גמר צורת האות, אין בזה בעיה בכלל, ואם לא- הרי זה כתב ע"ג כתב ולא מועיל כמובן.

 

נראה ליאות והדר

שאם היתה הטיפה לחה והוא הזיז את הטיפה וכתב על הטיפה הלחה מ"ב מקל במקרה הזה.

ואם הטיפה היתה יבשה וכתב עליו זה בעיה רצינית, הרי רגל שמאל כל שהוא כשר מעיקר הדין

על פניו לא נראה שאי אפשר להקל אלא לקלוף מספק.  

גם בשמות הב"מ מיקל? אשמח לתשובהא"י הכהן
פרט איפה הבית מאיראריק אלחרר
נראה שהוא התכוון למ"באות והדר
נראה ליאות והדר
עבר עריכה על ידי אות והדר בתאריך י"ב בכסלו תשע"ג 16:53

לפי מ"ב, שאם גמר השם בכתיבה אין בעיה בזה. על ידי שהזיז את הטיפה קידש אותה לקדושת פרשיה וכן לקדושת השם אם לפחות חשב כך.

 

 

סליחה. התכוונתי משנה ברורה ושאלתי לא קבעתיא"י הכהן
לאחר מחשבהאות והדר

אני חושב ששלום 22 צודק, הכל תלוי בגודל הטיפה.

אם הטיפה גדולה לא יעזור כלום להזיז אותה כי האות נגמרה בלא לשמה.

כך נראה לענ"ד

וכתב ולא ושפך בירושלמיאריק אלחרראחרונה
אות והדר מסכים לדבריך
מה דין הח'אמיר הסופר
תמונה לא כ״כ ברורה אבל יכול להיות דמיון מאד למ׳אריק אלחרר
מעניין מה תינוק יגיד .. אשאל ..אילן.
כן זה שאלת תינוק זה מספר ישן..אמיר הסופר
תשובתו של הרב גרוסאות והדר
חטאת - חי"ת ש"ת למ"ם פתוחה וסתומה.
טי"ת י- ש מכשירים לתקן בתו"מ, מרן זצ"ל פסל.
אל"ף - לשו"ע סע' יח, כה הוי קו משוך בשוה. אבל אם הכתיבה תימנית, עד לפני 500 שנה היו כותבים כך לכתחי'.
 
תינוק קרא מ׳..!!! אילן.אריק אלחרר
פסול ממש איבדה צורתה כמו אות מחיים11אחרונה
אני רואה שאם אני לא מעלה כלום אז הנה מה הדין י'אמיר הסופר
כשר.. אילן. צורתה עליה.אריק אלחרר
נראה ליאות והדר

 כ"ף קטנה 

למה כ' ולא פ'?שלום 22

בכל אופן נראה לי שכשר, כמו שכתבו פה קודם, ומקסימום ש"ת, שלבטח יקרא י....

הרב גרוס אמראות והדר

ידכם - ש"ת. ולהראות לו כפי"ן.

תינוק קרא יוד.אילן.אריק אלחרר
שתאריק אלחרראחרונה