איך מתחילים? אפשר ללמוד מספרים? חייבים ללמוד עם מישהו? ניסוי ותייהה (כך כותבים?)
איך אתם התחלתם, ואיך אתם ממליצים להתחיל?
איך מתחילים? אפשר ללמוד מספרים? חייבים ללמוד עם מישהו? ניסוי ותייהה (כך כותבים?)
איך אתם התחלתם, ואיך אתם ממליצים להתחיל?
קודם כל מתחילים להתעניין בנושא. כדאי לבדוק שמוטוריקה עדינה שלך טובה.
(אם אתה יכול לפרק קלטת ולהחזיר אותה חזרה, זה בדיקה הכי טובה גם על המוטוריקה וגם על הסבלנות! )
אח"כ לומדים אם סופר שיודע ללמד (רצוי שיהיה כותב יפה בעצמו) גם יודע לזהות בעיות ואיך לסדר אותם.
לגבי הלכה כמו שאלעד כתב ,אפשר ללמוד את הסימנים האלה במשנה ברורה. אני ממליץ גם על ספר יריעות שלמה שכותב את ההלכות ממש ברור וכולל גם הרבה הלכות נצרכות שאינן נמצאות במשנה ברורה.
בהצלחה
כמה זמן אתה כותב?
אתה עוסק בזה יום יום?
ישנו ספר בשלושה חלקים
כתיבת סת"ם אומנות הכתיבה ויסודותיה של הרב מרדכי מנדלוביץ
שמסביר בצודה מפורטת ביותר עם ציורים וטיפים את מלאכת הסת"ם.
כמובן שחייבים ללמוד את ההלכות על בוריין לפני שנגשים למלאכת קודש זו.
אבל ספר זה הוא מעשי ונותן אמון טיפים (בחירת הקלף, צורת הכתיבה וכו')
כל דבר שיישמתי מספר זה לא רק שלא התחרטתי אלא להיפך שאלתי את עצמי למה לא עשיתי את זה קודם. בהצלחה
ספר נפלא אבל לא הייתי ממליץ ללמוד רק משם. נכון שיש שם המון טיפים ואפשר ללמוד ממנו המון דברים אבל ללמוד שיטה שלמה של כתיבה מספר כנראה בלתי אפשרי.חוץ מזה שיטת מנדלוביץ קצת קשה ליישום גם ככה!
בשם "פאר הסת"ם" על הלכות תפילין בשו"ע ולמי שרוצה לכתוב מגילה יש שינוי דינים לעיין בהלכות פורים (מ"ב חלק ו')
אני למדתי לבד בעזרת ה' מהתחלה עד הסוף כולל לעשות קולמוס בספר קסת הסופר הוסיף הרב דוידוביץ' את הדרך לעשות אותיות ולעשות קולמוס, אני ברוך ה' היום מוכר אותם לסוחרים בלי בעיות, בבחירת קלף אני עדיין לא מבין גדול אבל מבין קצת, זה סיפוק אדיר כשלומדים את הכל מהתחלה ועד הסוף לבד, ואף אחד לדעתי לא יכול ללמד אותך טוב כמו שאתה תלמד בעצמך, כי לכל אחד יש את האחיזה שלו בקולמוס, ויש את צורת הישיבה, ויש הטיית הראש, בקיצור כך קלף פסולת ותתחיל לעשות אותיות אתה תהיה מופתע כמה מהר אתה תלמד, אבל הכי חשוב יר"ש כי זה ממש אם אין יר"ש במקום הזה והרגוני, ח"ו אדם ישים מזוזה פסולה בביתו זה סכנת נפשות.
אני לא הצלחתי לבד! ביזבזתי הרבה כסף עד שהצלחתי
בזמנו ראיתי בחנויות קלף דיסק שמלמד טכניקה של הכתיבה כולל הכנת קולמוס...
אולי יעזור לך...
ראוי לשמש ת"ח סופר מומחה, לכל הפחות בעניין הכתיבה והמחיקה גופה, וענייני קדושת ה'
כתיבת סת"ם זה אומנות לכל דבר ואין טעם למי שאין לו ידיים ו"ישבן" להתחיל לא בקורס מסודר ולא בלימוד עצמי.
ברוב הקורסים של משמרת סת"ם מטעם לשכת התעסוקה מתחילים כ-20-25 אנשים הקורס נגמר אולי ב-10,8 שהולכים להיבחן ואולי 2 שהופכים את זה למקצוע.
אני אישית הפסקתי לכתוב לחלוטין לאחר שיריעה שלמה של מגילה נפלה במי הספונגי'ה.
חזרתי רק לאחר כמה שנים טובות של הפסקה בעידוד של חברים כי ב"ה הכתב שלי יפה.
היום אני פועל במפעל לפרנסתי כי אני לא רואה שום הצדקה למכור מזוזה לסוחר ב-130 ש"ח (כתב האר"י גודל 15) והוא ימכור את זה לעוד סוחר ולעוד סוחר ופרי עמלי יגיע בסופו של דבר לאיזה יהודי שישלם על זה 350 ש"ח.
אז אולי רצוי שליפני שמשלמים סכום די מכובד למורה פרטי להשקיע בספר אומנות הכתיבה ולהתנסות בהכנת קולמוס מנוצה, בחירת קלף, לשבת כשלוש שעות ביום ולכתוב שורות של אותיות ולהתנסות גם במחיקות נקיות.
לאחר שהבן אדם משוכנע שזה מה שהוא רוצה להתעסק בו.
ללמוד את כל ההלכות ולדעת אותם, להשקיע עוד כמה שקלים בחוברת השאלות של משמרת סת"ם בני ברק.
ויש דבר נוסף שאף אחד לא מלמד והוא חיוני אם רוצים להתפרנס זה השיווק.
זה מקצוע שדורש אמון ריכוז: הגעתי לסופר לשאול אותו לגבי כשרות של אות מסויימת והוא הראה לי שבמקום וקשרתם כתבתי וקשרת.
והכי חשוב לפני שכותבים על אמת ללכת להיבחן במכון מוסמך ולקבל כתב הסמכה.
ולסיכום אשאל אותכם שאלה:
אות "ב" שהיא עגולה למטה ולמעלה האם היא כשרה?
אות "ב" שהיא מרובעת למטה ועגולה למעלה האם היא כשרה?
למרות שאתה צודק במציאות.
המחירים ברצפה...אולי תתחיל ללמוד כתב האדמו"ר או לתקן ספרי תורה?
לגבי השאלות לעניות דעתי:
אות "ב" שהיא עגולה למטה ולמעלה האם היא כשרה?
זה לא בי"ת, זה כ"ף! ברור שפסול
אות "ב" שהיא מרובעת למטה ועגולה למעלה האם היא כשרה?
למרות שלפי ההלכה היבשה זה כשר (מ"ב, ל"ו), למעשה זה שאלת תינוק (חמורה!)
ב"ה אני רק רוצה שהאנשים ידעו בבירור לקראת מה הם הולכים-רצים.השוק מוצף ב"יצירות" בגרושים שבקושי שווים את הקלף שהם כתובים עליו. ואין פוצה פה ומצפצף.
כמה סופרים יודעים באמת להכין קולמוס שיהיה בדיוק אותו גודל מזה שהתקלקל?
אז משתמשים עם קולמוס פלסטיק שנשחק אחרי כמה שורות אז מה נשאר ממזוזה שמוכרים ב-130-135 ש"ח, קלף 18 אם קונים כמות אם לא 20 הגהה בין 8 ל-10 ,2-3 נוצות תפארת 18-24 ש"ח. נשאר במקרא הטוב 80-90 ש"ח, זה בכתב האר"י המחיר של הספרדי נא בין 65-85 ש"ח.
לעבוד שעתיים - שלוש עבור במקרא הטוב 30 ש"ח לשעה עדיף לעבוד במפעל ולקבל 20-25 ש"ח אם תנאים ופנסיה, חופשות מחלה ולידה.
מי שאוהב לכתוב כמוני שיכתוב להנאתו בזמן הפנוי למשפחה ולמכרים
הדבר האחרון שכתבתי זה הכתובה של הבת שלי וכן עשיתי את זה בכתב אדמו"ר הזקן למרות כל הפרטים והדיוקים שבכתב זה.
לגבי התשובות:
ב-עגולה למה ולמעלה הכן כשרה בתור אות "כ" ולא "ב"
עגולה למעלה זה אחד מה 3 צריך עיון שיש במשנה ברורה.
ועל שאלה זו אבדתי שנה של תעודה במשמרת סת"ם קיבלתי שנתיים במקום שלוש.
ב"ה רוב סופרי סת"ם מתפרנסים בכבוד.
במיוחד הטובים שבהם שורדים....
דווקא החב"דניקים אין עליהם!...לא חושכים על תפילין ומזוזות.
אבל כמו שאמרת מי שרוצה ללמוד את המקצוע וחושב שזה יהיה גאולתו בגשמיות צריך לדעת שזה לא פשוט בכלל.
לדעתי מבחן של משמרת בכלל לא מספיק בשביל להיות סופר! יכול להיות יהודי יעבור את המבחן ולא ידע מה זה "דין פנים חדשות, קובה וזנב ועוד הרבה דינים שלא מופיעים בסעיפי מבחן...
כדאי מאוד ללמוד את החומר למבחן של לשכת הקודש וגם את של יד רפאל.
ואיך מתחילים לכתוב כתב אדמו"ר הזקן?
זה נראה לי בלתי אפשרי!
ב"ה
במובן מסוים יותר קל:
יש כמה דברים-כלליים שצריך לדעת אני מקווה שאני לא אשכך אף אחד:
בקיצור יש היום ספר של הרב אברהם לוי ממגד"ה - "כתב חב"ד" שמפרת את כל הדיוקים אם הערות של הרב בלינוב חתנו של הרב לנדא אב"ד בני ברק.
הקושי בכתב אדמו"ר הזקן הוא שהפריטי פרטים האלה הם חיוניים וכל סתייה מהם יכולה לפסול.
האות הכי קלה בכל הכתבים "ב" יכולה בקלות להיפסל אם לא מקפידים על הריבוע למטה בצד ימין הקושי הוא בחיבור בין הבליטה והקב התחתון.
כמו כן האות "נ" צריך להיות בדיוק לפי המידות שלא תדמה ל"ב".
אם לומדים את הנקודות תורפה ומתאמנים עליהם שוב ושוב אין סיבה לא להצליח.
ברור שחייבים ללמוד ממורה לא רק את הכתיבה אפ' את הלכות חייבים ללמוד מימשהו עם ניסיון
ב"ה
חוץ מזה אין שום חיוב למעט החיוב להבחן במכון מוסמך ולקבל הסמכה.
הכל תלוי בבן אדם, בידיים שלו לגבי הכתיבה ובראש שלו לגבי ההלכות.
המקצוע של סופר בנוי מעיוני (ההלכות) ומעשי (הכתיבה) והם הולכים במגביל.
החלק העיוני הוא חלק עצום שמפוזר כמעט בכל מסכתות הש"ס וגם רבנים יודעי ספר לא בהכרח מתמצאים בהלכות סת"ם. לכן ישבו רבנים והחליטו שהמינימום של ידע לפני שמתחילים לכתוב זה:
שולחן ערוך סימן ל"ב ו-ל"ו עם נושא כליו (משנה ברורה, ביאור הלכה) קסת הסופר (לאשכנזים) וקול יעקב (לספרדים) לגבי קדושת השמות. זה כאמור המינימום שבמינימום. מי שלמד פעם בחיים שלו, לא חייב מורה ללמוד את זה.
סופר סת"ם לא חייב להיות מורא הוראה אבל הוא בהחלט צריך לדעת לזהות את הבעיה ע"מ לגשת למורא הוראה כשצריך.
לגבי החלק המעשי יש גם אפשרות ללמוד לבד בעזרת הספר "כתיבת סת"ם - אומנות הכתיבה ויסודותיה" של הרב מנדלוביץ אבל שוב זה תלוי בידיים של המעומד להיות סופר, מי שלא מסוגל לשבת כמה שעות במקום אחד ברציפות אין לא מה לחפש במקצוע, מי שאין לא מוטורוטיקה עדינה גם אין, שום מורה לא ילמד אותך להיות אם סבלנות יתרה.
בסופו של דבר הסופר לבד אם בורא עולם מול הקלף !
כשאני יושב לכתוב, אני כותב בחדר סופרים יש שם סופרים מתחילים אחד מהם שילם במיטב כספו ללמוד עם סופר ותיק, הוא לא יודע להכין קולמוס, כי אף אחד לא לימד אותו, הוא לא יודע לבחור קלף, כי זה אף מורה לא ילמד אותך ואפילו לבצע מחיקה הוא רץ למורה שיעזור לו.
לעומת זאת יש סופר יותר וותיק שכותב ס"ת ומדלג כל פעם 3 שורות כי התרגל לתנוחת יד לא נכונה ונוגע אם כף היד במה שהוא כתב קודם. ותנוחת היד גם אף מורה לא מלמד אותך.
המורה במקרא הטוב מלמד אותך את צורת האותיות מה הם הראשי תיבות י"ז, ח"ב, ש"ת שמופיעות בתיקון סופרים
וכל זה כבר כתוב ומפורט בספרים - אין צורך לשלם ע"ז !
כל הפטנטים, ועצות למיניהם רוכזו בטוב טעם לפי נושאים בספר שהזכרתי לעיל, השקעה של פחות מ-200 ש"ח והכל מתחת ליד.
ראה משנת הסופר עם משמרת סת"ם עמוד 95 הערה 13.
אם הבנתי טוב הבעיה היא עם המ"ם היה עגול גם למעלה שאז יש דיון שלם
אם צריך ואם מועיל שאלת תינוק.
במקרא שלנו, אני לא פוסק אבל נראה שהפשר לסמוך על פסק האדמ"ה שהזווית למטה הוא רק לכתחילה.
אדמ"ה = אדמו"ר הזקן
צריך לחדד את דברי חיים "שהזווית למטה הוא רק לכתחילה".
זה רק במקרה שגג למעלה והבסיס למטה באותו אורך.
אם למטה יותר קצר אז בודאי שזה לא טוב אפילו בדיעבד.
לגבי הדל"ת אין שאלה שזה כשר אף שאין יציאה של עקב, מכיוון שיש פינה חדה וזה מספיק.
יש עוד דעות?
ב"ה
וגם בעמוד 96 השלמות וביאורים סעיף 11.
אין לי פנאי להעתיק את כל הדיון.
ולסרוק ולעלות צריך ראשות שלא ביקשתי ממשמרת סת"ם.
שאלתי את הרב גרוס ואמר לי שלפי מה שנראה במסך שאלת תינוק במקרה זה לא יועיל.
דהיינו פסול וזהו.
תורה היא ואני צריך ללמדה
מצו"ב הצילומים של הספר משנת סופרים עם משמרת סת"ם
איך מעלים קובץ לא הצלחתי??
אחרי זה לוחץ על העלאת קובץ שליד האטב.
בוחר קובץ ומעלה.
![]()
זה עגול משנה הצדדים למטה !!!
איפה אתה מוצא את כל הכתבים העתיקים האלה??
וזה כשר. אבל צריך לתקן...![]()
לפני שתי הודעות כתבתי מלא כדי להסביר את ההבדל ומשום מה הודעה לא הגיעה.
מקווה שבהמשך אנסה להסביר לעניות דעתי.
שתהיה לך התוועדות מועילה ונזכה להידבק לדרכיו של הגאון רבנו זלמן זי"ע.
ראה הקובץ למעלה שנגמר ב-712-
סעיף 15 שם כתוב שבמקרא זה כן צריך אבחנת תלחלול"ט
מאוד אהבתי את הר"ת האלו ולקח לי זמן להבין אותם בספרו של הרב קאראסיק "מאיר עיני סופרים"
שזכות אדמה"ז יעמוד לכל עם ישראל ושנזכה תיכף ומיד לגאלה האמיתית והשלמה ביום זכאי זה.
לפי ההלכה הפשוטה הגדרה הכי חשובה במ"ם סופית, שיהיה גג ומושב באותו אורך.
אח"כ חשוב שיהיה פינה בצד ימין ואח"כ גם בצד שמאול.
לגבי הדוגמא שניה שהבאתי, הרב גרוס הכשיר את המ"ם בגלל שבכל הכתב כולו, אלו המ"ם סופית שנכתב. גג ובסיס באותו אורך ובזה הן שונות מסמ"ך.
לגבי דוגמא א' הוא פסל (ככל הנראה) בגלל שאין לה פינה ויותר מזה, אחרי הפינה השמאלית המושב מתעגל ועולה למעלה כמעט מיד.
וזה בודאי שינוי צורה הלכתית כמו חסרון איבר.
1. מי יודע היכן ניתן להשיג יריעות שלמה (של הרב מועלם) במחיר טוב ?
מצאתי 125 ש"ח + 25 ש"ח משלוח סה"כ 150
2. והאם באמת צריכים את 3 החלקים ?
תודה !
לגבי מחיר, אני לא כ"כ יודע כמה זה אמור לעלות אבל מה שכתבת נשמע מאוד סביר.
באופן כללי הספר נמכר בכל חנות קלף וגם בישיבת כסא רחמים.
החלק הראשון, זה כל משסופר צריך לדעת (חוץ מצורת האותיות), חלק שני ושלישי מיועדים לאלה שלומדים הגהה.
לדעתי לסופרים גם מומלץ ללמוד את החלק ג' כדי שיהיה להם מושג על כל מיני שינויי צורה באותיות.
אברך ירא שמים, סופר סת"ם מוסמך מוכר מזוזות, תפילין ומגילת אסתר.
*הגהה מדוקדקת עם הגהת מחשב.
*תיוג מלא כולל אותיות בד"ק חי"ה.
*אחרי טבילה.
*כתב ספרדי מהודר.
לפרטים: 054-2384887
(בע"ה נעלה לפה גם את הכתב).
בהצלחה!
ויעלה לכאן פרסומת שלא כחוק?
עיין כמה שרשורים למטה.
ב"ה
מאיפה ה"חוק" הזה שאסור לפרסם בפורום???
נא לציין מקורות ולא לזרוק פצצות באוויר אני מניח שאתה לא מהחמס ולא מהחיזבללא.
תודה
אם במקרה הספציפי הזה הסופר הנ"ל קיבל הרשאה מיוחדת (לא ממנהל הפורום אלא מהמנהל הכללי, כנדרש) אזי אני מתנצל מעומק ליבי ומבקש את סליחתו
כפי שאלעד כתב - ברישום לפורום הנכם מסכימים לתנאי השימוש בפורומים.
אבל אלעד טעה - לפי סעיף 4 להלן מספיק אישור של אחד ממנהלי הפורומים ע"מ לפרסם.
מצ"ב תנאי השימוש -
בלחיצת שלח אני מסכים לתנאי השימוש
1. אתר INN - ערוץ 7, אינו אחראי לכל נזק שייתכן ויגרם עקב השימוש באתר על ידי, או על ידי גורם אחר.
2. הריני מתחייב להימנע מדיבור אשר אינו לרוח האתר/הפורום, וכל שכן נגד גולשים, מנהלים, אורחים, אישי ציבור או כל אחד אחר באשר הוא (גם אם אינו גולש באתר). כל פעולה כזאת תגרור אחריה חסימת המשתמש מהפורום.
3. הריני מתחייב שלא להעלות שום קובץ אשר נגוע בווירוס או יגרום נזק כלשהו ל-INN או לכל גוף אחר.
4. הריני מתחייב לא לפרסם אתרים מסחריים ו/או כל מוצר אחר בפורומים לרבות תשמישי קדושה ללא אישור של אחד ממנהלי הפורמים או של המנהל הראשי של האתר.
5. אין להציף פורומים בהודעות חוזרות ונשנות, בנושא מסויים ולא משנה עד כמה הוא חשוב. דבר מעין זה יתאפשר באישור מנהל האתר בלבד.
6. "אאוטינג" - חשיפת פרטיו האמיתיים של גולש אסורים בשום פנים ואופן.
7. הריני מאשר שאם אעבור על אחת מן הפרטים המוזכרים למעלה יוכל בעל האתר לאתר את ה IP שלי ולטפל בי בחומרה דרך ספק האינטרנט שלי או במקרה ואעבור על החוק, הגשת תלונה במשטרה.
8. הריני מודע לכך ששם המשתמש שלי והסיסמא ידועים לבעל האתר כמו גם כלל החומר במערכת והוא יוכל לעשות בהם כרצונו במידת הצורך. 9. בעברת תכנים ויצירות לערוץ 7 מקנה הגולש זכויות שימוש ופרסום של אותם חומרים ומסכים בזה הגולש שזכויות אלו אינן ניתנים לביטול.
10. בכל פניה, בקשה, הערה או הארה ניתן לפנות לדוא"ל של מנהל הפורום moshel@a7.org
גלישה מהנה.
כפי שכתבו לך ביקשתי את הרשות, אני מקווה שאינך מפקפק עוד ביראת השמיים שלי....
אין לי שום מטרה לפרסם בפורום הזה וכן אני לא רוצה שיעלו מוצר מסויים ע"מ למכרו.
אבל אם סופר מוסמך, באופן כללי רוצה לפרסם את פרטיו אין לי בעיה עם זה.
מקווה גם אין בעיה למינהל הפורומים.
בכל מקרה בלי"נ אברר את הנושא ואם הודעה כזאת אסורה, אז תימחק.
ב"ה
לאחר שהובא לפנינו את תקנון האתר אז החכמנו.
והנה מסכנותי:
1. המפרסם לא עבר על שום חוק הוא מקסימום עבר על תקנון האתר וזה לא הופך אותו לגזלן - מה הוא גזל בדיוק ???
2. כמו רוב רובם של האנושות הוא כנראה לחץ על הסכמה בלי להתעמק יותר מדי במה שכתוב בתנאי השימוש וזה לא הופך אותו לפחות ירא שמים.
3. אתה ואני בעקבותיך ע"מ לענות לך עברנו על סעיף 2 בתקנון:
"הריני מתחייב להימנע מדיבור אשר אינו לרוח האתר/הפורום, וכל שכן נגד גולשים, מנהלים, אורחים, אישי ציבור או כל אחד אחר באשר הוא (גם אם אינו גולש באתר). כל פעולה כזאת תגרור אחריה חסימת המשתמש מהפורום."
4. אם זה כל כך מפריע לך ראה סעיף 10, אבל לדעתי הגזמת הבן אדם לאחר שביקש אישור כולה רוצה להתפרנס הוא לא פגע באף אחד. ואני בטוח שאם תדרוש למחוק את הודעתו תענה בשלילה.
עובדת השםאבל בתמונה זה נראה שזה תלאי והתיקון אולי נעשה ע"י מישהו לא מקצועי.
מה שכן אפשר לראות בבירור:
1. שלא תייגו את אותיות בדק חיה.
2. האות חית מורכבת מ"וו" ו"זין" עם חוטטרת וללא מקל של רש"י כלל לא קטן ולא גדול
3. הראש הימני של הצדיק רגלו יוצא מצד שמאל.
4. הראש השמאלי של האות טי"ת הוא זיין ולא וו.
ממתי הספר תורה הזה?
הלמד של המילה מכל נכנס לתוך הריש של המילה סנפיר היום המגיהים היו פוסלים את זה.
זה מחיקה. כשמוחקים בגביל למטה יוצא שכבה יותר בהירה.
כנראה ס"ת כ-400-600 שנה. יש הרבה סימנים שזה לפני גרוש ספרד אבל לא בטוח.
באמת בסת"ם מהתקופות ההן רואים שלא הקפידו בהרבה הלכות שאנו כן מקפידים אף בדיעבד.
מה אתה חושב על שי"נים המשוכים?
כך נהגו בספרד להאריך הרבה גם האות שי"ן, וכפי וכהצורה דלהלן. היום אין אנו מאריכים אותיות, רק אותיות ל'ה'ד'ר'ת'ם.
וכיון שנכתב כפי מסורת ספרד - בשעתו - צורה זו כשרה לכתחילה.
כמובן לא כדאי למשוך שום אות בכלל אבל לפעמים אין ברירה...
זה בעיני מאוד לא אסתטי אותיות משוכות מדי...
מאות אלפי ישראלים לא יודעים מי זה פולארד!
שנים של השכחה תקשורתית גרמו לכך שדור שלם בישראל לא יודע שבכלא האמריקני נמק סוכן ישראלי שפעל למען המדינה ובשליחותה.
כל אחד מאתנו יכול לפעול בקלות רבה לשינוי המצב.אלפים כבר התחברו לראשונה לנושא בזכות ה... פייסבוק!
הצטרפו והפיצו עכשיו את הדף למען פולארד:
פולארד - גם לי אכפת!
www.facebook.com/FreePollardNow
גם אם אין לכם חשבון משלכם, בקשו מהילדים/חברים להצטרף ולהפיץ הלאה ע"י לחיצה על "הזמן חברים".
בואו ונגיע יחד במהירות ל-100,000 חברים ונחבר את הציבור למאבק להשבת יהונתן הביתה!
אנא הפיצו את ההודעה הזו בכל דרך אפשרית - תודה!

מישהו רצה לכתוב "א-לקינו" ונדבק לו ה-"נ" וה-"ו" למעלה כך שנוצר עכשיו המילה "א-לוקימ" עם מ"מ פתוחה.
מותר למחוק או אסור?
על פניו אפשר למחוק אבל כמובן צריך לברר היטב.
מחר בע"ה אהיה בשיעור של הרב גרוס (לשכת הקודש) ובלי"נ אנסה לברר.
ימחוק כסדר הזה.
1) מושב הנו"ן (הנראית כמ"ם). 2) הוי"ו (הנראית כחרטום מ"ם).
3) יקדש השם, וישלים כתיבה (מושב הנו"ן, והאות וי"ו).
ממש מעניין וכייף! (חוץ מהעבודות בית המוזרות)
לבנות אסור לכבות בכתב סת"ם
אפשר לכתוב בכתב סת"ם כל מיני דברים אחרים
כגון כתובה או אשת חיל וכו'
ולא נהגו.
אשתי כובת סת"ם ברמה מאוד גבוהה יחסית לסופרים רגילים, אז אני מחפש היתרים בשבילה 
עד כה לא ממש מצאתי
מה נעשה...![]()
אין מספיק פתיחות!
- ואם ההלכה כך אז אין מה לעשות.
אוווי גוועלד 
ואני לא לומדת סת"ם!
אני לומדת טיפוגרפיה (ואין לי מושג מה זה בדיוק עוד לא הספקתי להבין) אבל זה מותר לבנות ללמוד
אבל אני מרגישה כמו סופרת סת"ם למה נותנים לנו להעתיק את הא-ב על נייר פרגמנט כל שבוע (שזה העבודות המוזרות)..
מתחיל היום בשעה 22:30 בנוה יעקב - ירושלים.
מפי ראש מכון לשכת הקודש הרב יהודה גרוס.
שיעור מאוד חשוב ומועיל לסופרים ולמתעניינים.
אבל אולי אתם יודעים מהזה בדיוק אומר "חלל פנימי של אות"?
כאילו אמרו לנו להקיף כל אות בריבוע ולצבוע את כל החלל הפנימי שלה עד לקצוות של המסגרת
אבל יש אותיות נגיד כמו 'ד' שזה לא ברור - האם גם החלל הימני שלה (מתחת לשופציק) גם נחשב, או ב-ז וב-ג
מישו יודע מהזה אומר? אני ממש ממש אשמח אם למישו יש מושג..
אבל זה רק ניחוש וזה כנראה באמת לא קשור לסת"ם.
בהצלחה
אני לא צריכה לצבוע את הריבוע חוץ מה האות אלה רק את מה שכיאלו נמצא בתוך האות אני צריכה לזהות מה נחשב החלל הפנימי שלה ואין לי מושג
בדרך כלל מדובר באותיות כמו ב, כ ל מ ם ה ס ד ר ק ט פ ף ך ת נ בחלק הפנימי שלהם
באות ז אין חלל פנימי.
וזה נוגע לגבי נקב בתוך האות אם אני זוכר טוב זה מחלוקת בירושלמי האם יש נקב שממלא את כל חלל הפנימי של האות
האם האות נחשבת כמוקפת גויל ואז זה כשר או לא ואז זה פסול.
למרות שזה לא מופרך
אבל זה פלא כי גם הרבנים בדרך כלל פונים לסופר השכונתי.
דרך הגב אני גם צריך לחזור על ההלכות ומחפש חברותה אני גר באזור מגדל העמק אם יש מישהו מעונין אני אשמח
גם מישהו רחוק אפשר דרך סקייפ אבל זה פחות נוח
אבל בשאלות מעשיות יותר ולא במחלוקות בבלי וירושלמי..
אז ככה...
אני במקצועי סופר סת"ם שעוסק בזה כמה שנים טובות. ואשתי שתח' אומנית יודאיקה ( אומנם כמקצוע בתחילת דרכה) ובכלל נשמה של אומנית מיוחדת.
אנחנו אוהבים אסתטיקה, כתיבה יפה וקליגרפיה בסגנונות שונים ונשמח מאוד מאוד ללמוד מכם דברים חדשים ולהשתכלל עוד ועוד!
ואם נוכל לעזור במשהו נשמח מאוד!
שיעורים פרטייים אצל מומחות בתחום.
יש כאן באתר כמה, אוכל להפנות אותך אליהן אם תרצי
אצל אומנית מיוחד מאד, (אכתוב לך פרטים במסר, אם תרצי).
היא מצד אחד אומנית ברמה בינלאומית, ומצד שני בעלת יכולת הסברה וטביעת עין מדהימה לזהות נקודות שיפור.
הלימוד הוא מקיף ויסודי מאד, והיא שואפת להביא את התלמידות לרמת יודאיקה הכי גבוהה שיש.
בין השאר לומדים על תקופות וסגנונות האומנות השונים, התנסות בכל אחד מהם, תוך חיבור לאומנות יהודית; וכן, כמובן, מגזרות, קליגרפיה, צביעה על קלף, קומפוזיציה וכו'.
אני לא מכירה את האומניות שיש באתר; ובלי להעליב אף אחת, פשוט חושבת שאם את חושבת על זה ברצינות - כדאי ללכת למקצועית ביותר (וגם לא מאד יקר). בגלל ההיקף, הנסיון, העומק, והכישרון העצום שהוא בעצמו השראה.
(איזו מתלהבת אני... אבל אני באמת מתלהבת. היא מדהימה. גם כבן-אדם...)
גלית.
זה אמין??
לא יכול להיות!!!
ב"ה
לפי עניות דעתי זה כמו המובא בהלכה: "השמרו השמרו"
אופן התיקון "השמרו השמרו" למחוק מה שבאדום ולאחר מבן להעריך את ה"ריש"
גם כאן נראה לי שאפשר לתקן
"וכל וכל" ולהעריך את ה"כף" קצת למעלה וקצת למטה ושוב קצת למעלה וקצת למטה
בזהירות יתרה כדי לא ליצור אות "נון" אם מעריכים יותר מדי למטה או ריש משונה אם מעריכים יותר מדי למעלה.
הייתי מוריד את אחד מהם במקום לעשות כ"ף ענקית כזאת...
נשאר שם חלל של שש יו"דים בערך שזה לא שיעור פרשיה.
אם יש חלל של שש יו"דים צריך לעשות חורים. פחות מזה לא צריך.
היום לכתחילה לא כותבים כך בין השורות. אבל אם החזנים בעלי קורא היו רגילים בזה היה אפשר!
מה שכן שאלתי את הרב יהודה גרוס אם בהגהת מחשב אני מוצא תיבה חסרה אני יכול לתלות בין השורות או לא? הוא ענה שמכיוון שהספר נכתב כך לכתחילה, מותר....
מעניין איך הספרים חדשים ייראו בעוד 400 שנה? (אם ייראו!)
ספר תורה נבדק ע"י כמה מומחים לספרי תורה ישנים כמו מכון אות (שבדקו ותקנו כ 20000 ספרי תורה ישנים ויש להם נסיון עצום) ועודי אספן אחד מומחה ונמצא שהוא כנראה ממאה 17 (משנות ה1600)
לס"ת יש יחוס ידוע כ-250 שנה. כי הוא הובא מבית כנסת שנסגר לפני 250 שנה...
מה גילית? לצערי אין לי כ"כ זמן לדבר באישי...תכתוב כאן! נדון על זה...
ברוך הבא לפורום!
תתחדשו!!!
כאן נוכל לדבר על ענייני אומנות הכתיבה, ללמוד אחד מהשני ולהחליף טיפים בהלכה ובמעשה.
וכן יוכלו אומנים ואומניות שמתעסקים ביודאיקה, אומנות יהודית וכו' להציג את עבודתם לקבל חיזוקים טיפים הערות..
אולי חשוב ביותר שציבור הרחב שלא כ"כ מבין בענייני סת"ם יוכל להתייעץ בקניית מזוזות ותפילין .
מקווה שיהיה פורום פורח ומועיל לכולנו!
אני לא בטוח שאני יהיה פה הרבה, גם כי אני עסוק וגם כי אני לא יודע כתב סת"ם... אבל שכוייח!