תוספת שאלה אינפורמטיבית: מה הדרך המועדפת להגיע מתחנה מרכזית ירושלים לבית השימוש העליון ? זה מרחק הליכה ברגל לילד בן 11-12 ?
אם יש משהו שמטריף אותי זה להתמודד עם אנשים לא חכמים.
מה הכוונה?
ידוע הפתגם "תהיה חכם, אל תהיה צודק". חכם זה לא מי שהוא בעל ידיעות רבות, אדם כזה מכונה "חמור נושא ספרים"; חכם היא מי שמתנהל בחכמה, פועל על פי השכל - להבדיל ממי שפועל על פי הרגש, אדם כזה הוא אדם "צודק".
לעניות דעתי, החיפוש של צדק הוא חיפוש רגשי - הוא נכון ובריא, אבל מקובלנו שהשכל צריך להיות מונחה ע"י הרגש. אחד מן הרבנים החשובים בציבור הסביר שראשית צריך להתנהל רק על פי השכל ולהניח את הרגש בצד. אחרי שהתרגלנו לחיות על פי השכל - ניתן לתת גם לרגש להופיע, והוא מרים אותנו למקומות שהשכל לא מסוגל, אבל עתה זה יעשה באופן נכון, ישר ובריא.
טבע האדם הוא להתנהל ראשית ע"י הרגש, להיות צודק, וזה הכי מופיע [באינטרקציה בין-אישית] בויכוחים, או בהתנסחות אחרת - במחלוקות.
יש מחלוקת לשם שמים ויש מחלוקת שאינה לשם שמים. מה ה"חילוק" ביניהם? במחלוקת לשם שמים תהיה הכרעה, למה? כי היא נעשית בהנהגת השכל, באופן של "שמים" - שכלים נבדלים, רוחניות (למלאכים וישויות רוחניות אין רגשות, כוזרי מאמר ראשון [כמדומני]).
כאשר מחלוקת מתנהלת בשכל - כל אחד מחפש בעקרון איך לשפר את ה"עמדה" שלו, את ההצעה שלו ולהפוך אותה לישימה ביותר; למצוא פתרון וכמה שפחות להרחיב ולהעמיק את הקרע. כן, לפעמים להתעלם, לפעמים להקהות - לעשות בשכל, כדי שבסוף נוכל באמת לקדם ולהתקדם.
כאשר מחלוקת מתנהלת ברגש - טוב, ברור שעולים רגשות שליליים. כעס, שנאה - אפ' קנאה, התחושה של חוסר כבוד. כל צד דבק בדעתו כיוון שהוא באמת רוצה לעשות טוב, אבל "הוא לוקח את זה באופן אישי". זה טוב ונכון, אבל צריך לעשות את זה באופן בריא, באופן שלא מהרס יותר את האדם באופן אישי ואת המציאות באופן כללי. כאשר מחלוקת מתנהלת באופן של רגש כל אחד רואה את עצמו כצודק - ובאמת כנראה שיש צד שהוא נכון, כנראה יש צדק מסוים בדבריו, אבל בַּשיכּלול הדברים צריכים להיות אובייקטיבים, במילה אחרת - "אמיתיים". כן, יש חילוק בין "צדק" ו"אמת", תבדקו.
כאשר כל אחד במחלוקת, או ליתר דיוק - כאשר צד אחד במחלוקת מונע ע"י רגש, חולק ומפגין מחמת התחושה שהוא צודק - התועלת שתבוא מן המחלוקת הזו היא מזערית. מחלוקות שמנוהלות ע"י שכל באות לידי הכרעה (ומתנהלות ב"הערכה" - אותן אותיות) ואפ' לידי התמסמסות המחלוקת מאיליה, משא"כ כאשר הן מנוהלות ע"י רגש - הכרעה לא תהיה אלא התגברות, התעצמות והפעלת כח של ביטול על הצד השני. כאשר יש צד שבוחר בשכל וצד שבוחר ברגש - כאן יש מקום של הכרעה, אבל הוא מאוד לא יציב.
יש עוד מקום להאריך, ובאמת שלא באתי לעשות את זה אבל ככה יצא לי. אשמח לשמוע את דעתכם בעניין, הערות והארות, הצעות ייעול והורדה למעשה (וכמו כן קבלות).
מסכים שרגש קיצוני הוא לא טוב, כפי שהצגת, אבל גם המודל של הדיון שאתה מציג פה לענ"ד לוקה בחסר. לפני שאגיד מה דעתי, אני אשאל, מה המטרה של דיון בכלל? האם המטרה שלו זה להגיע למ.ש.ל, מסקנה מסויימת קונקרטית ותו לא? בוודאי שזה בשאיפה להגיע למסקנות, אבל האם זו כל המהות של דיון? האם זה נגמר שם?
לענ"ד מהות של דיון זה להביא למפגש. כמו חברותא שלומדת, העיקר הוא המפגש שנוצר ביניהם. חיבור הנפשות. הטריגר הוא ע"י לימוד, אבל העניין העיקרי זה הסוף, התכלית (הדרך גם היא מקבלת משמעות כשהיא מכוונת לשם...), את והב בסופה, בהתחלה כאויבים ובסוף כאוהבים. החיבור האמיתי יכול לבוא רק ע"י מלחמה בהתחלה, ע"י חידוד ההבדלים, מלחמתה של תורה, ורק ע"י זה יכול לבוא חיבור אמיתי, הבנה שכל אחד משלים את תפיסת השני ויש פה משהו שלם שנוצר ביחד.
לפי זה, וודאי שיש חובה שהאדם יבטא את עצמו בדיון. האדם לא אמור להיות קונקרטי לגמרי, כי אז לא יהיה פה דיון, יהיה פה מפגש בין שכלים אולי. בשביל שהמפגש יהיה צריך שכל האדם יהיה נוכח. אמנם, יכול להיות מצב הפוך, שרק הרגש נוכח, והשכל של האדם לא נוכח. וחלק מהאדם הוא השכל שלו, ואסור להתכחש לשכל. המינון של כמה שכל וכמה רגש צריך להיות, זה כבר משתנה בין בני-אדם. אני מבין ממך שאתה יותר שכלי, ואחרים יותר רגשיים. אבל זה תלוי בנפש האדם, עד כמה הוא יותר שכלי, ועד כמה הוא יותר רגשי.
הרבה דיונים לא מתחילים מטיעונים שכליים, הצורה הלוגית שבה הדיון בנוי לא בהכרח מעיד על ויכוח לוגי בהכרח, אלא רוב הפעמים אפילו הוא מגיע ממשהו יותר עמוק. (לפחות זה כך בויכוחים בגמרא). יש לאדם נפש מסויימת, ועל פיה הוא בוחן את כל המקורות, את כל הדברים. ולפי זה הוא מגיע למסקנות מסויימות, בעוד שמישהו אחר יגיע למסקנות אחרות. האם זה אומר שאחד מהם שקרן/מרמה את עצמו? לא, האדם במהותו הוא לא אובייקטיבי, וצריך לזכור את זה, ולא להתכחש לזה.יש גם את הצד השני, כמובן, שהאדם צריך לשאוף להיות איש אמת ולהתקרב לאובייקטיב. אך לענ"ד מדובר על שאיפה להתקרב לאובייקטיב על פי ראות עיניו. זאת אומרת, לא לרמות את עצמו ולהתעלם מהשכל שלו. אבל כל עוד הוא מתבונן בשכל ולא מזניח אותו, אין בזה בעיה, ואין ציפייה מהאדם לכלול את כל הדעות בעולם. (מלבד אולי צדיקי הדור....).
לכן גם ריתחא דאורייתא זה דבר שיש לו מקום, ואפילו הייתי אומר מעט אידיאלי. אדם שיש לו כוח של ריתחא, שלא יופיע אותו בצורה לא טובה בדברים לא טובים. שיופיע אותו בלימוד תורה. ולהרבה אנשים יש את זה. בוודאי שצריך שהאדם ישליט שכל על לב, ולא יתרגש יתר על המידה, ויאבד את השכל, אך מצד שני, רואים שיש מקום לרגש בויכוח, וזה לא שכל נטו. ואחזור שנית, אין לי מטרה בדיון באחידות. אחידות קיימת בעולם דמיוני. בעולם שלנו יהיו מחלוקות ויישארו מחלוקות, וזה לא מתחיל ונגמר בשכל. לכן, מראש תתייאש לשכנע. ותגיע ממקום כזה שאני בא בשביל המפגש, בשביל לקבל מהאחר את מה שאני יכול, ולתת לאחר את מה שהוא צריך לקבל ממני, כדי שכל אחד ישלים את השני. אבל זה לגיטימי שכל אחד יישאר בדעתו. כך לענ"ד, בחלק מהדברים טיפה החרפתי כדי להעביר את המסר....שכוייח.
ומציין לעצמי לקרוא אותם בזמן של מוחין.
מחכה....
בעז"ה שה' ישפיע עליך מוחין דגדלות בקרוב ממש....!
אשאל – למה יש דיון? העולה מדבריך, לקריאתי, זה שהדיון נוצר כדי להגיע למסקנה, שתיתכן רק ע"י המלחמה בהתחלה. סבבה. העניין הוא לא מפגש – את זה אפשר לעשות גם בלי קונספט של דיון.
נשאל – האם דיון הוא אידאלי? יותר לעומק - דיון הוא, בפשטות, תוצאה של מחלקת או שינוי בדעות (לא בהכרח מערכת של טועה וצודק [או אמת ושקר] אלא של מערכת העדפות) – האם המחלוקת היא אידאלית? לי פשוט שלא, בעיקר בגלל שגדלתי על התפיסה הזו, והוכיחו לי מבריאת שמים וארץ, שלא נאמר "כי טוב" ביום השני כי היתה מחלוקת בין מים למים (הם לא נבראו מחולקים אלא נבראו כאחד ונתפלגו), והיתה שם בכיה. אפשר לפתוח ולומר "צריך מחלוקת כדי ש..." אבל זה שוב מראה שהיא לא אידאלית, אלא נועדה לתכלית, היא אמצעי ולא מטרה, כל קיומה הוא בדיעבד.
אני מערער על החובה שהזכרת, אני לא חייב לקחת צד ולהביע דעה באף מחלוקת או דיון. אני צריך לקחת את הטוב. כאן נכנסים למערכה כביכול אישית (לולא התורה כביכול) של "מה זה טוב", לכאורה זה מדד סוביקטיבי. התורה (או רוח התורה) נועדה להנחות אותי מה הוא הטוב שעלי לקחת – אך, איי, יש מחלוקות גם בתורה – האם זה אידאלי? לא, מפורש בחז"ל שלא היו מחלוקות עד תקופה מסוימת, וביכו על מציאותן וק"ו על ריבויין.
השאיפה, וכאן אני הרבה מאוד מערב את הדעות הרגשיות שלי (וסומך על רוח התורה שאני סופג) היא להגיע לדיכוטומיה מסוימת, זה המצב האלקי (בעיני האדם שלי) – לעומת המצבים המסופקים, השטחים האפורים של האנושיות. הדיעבדיים. תלמידים שלא שמשו כל צורכם, מה זה אומר? לדעתי הכוונה לאנשים לא מנחים נכונה את הרגש, ידיעות יש להם – את הדרך לעבד אותן נכונה, לא. ויש עוד מקום להתבונן.
אכן, אני אדם די שכלי, אבל לא הייתי "משורר" אלמלא הייתי חזק גם בעולם הרגש. אני לא מושלם, לא קרוב אפילו באף אחד מהמושגים, אבל אני בא להגיד שאני לא מוקצן לצד אחד.
אני חושב שדבריך קצת סותרים את עצמם. אם כך הנפש שלי פגשה מידע מסוים, וזה שונה מאצלך – אז מה תועלת ועניין הדיון? זו אמת וזו אמת, וזה לגיטימי. דבריך גם מעלים תהייה לעניין פסיקת ההלכה, איך בכלל ניתן להכריע, או לסמוך על פוסק שהכריע?
אני חושב תוך כדי כתיבה על הדברים, זה לא שיש לי תורה מסודרת בנושא (כמו שסיימתי בראש השרשור). אולי באמת המשניות לא בנויות על דיונים. מחלוקות המשנה אינן דיונים אלא דעות, "פגישות". בגמרא ישנן דיונים, יש צודק וטועה – הדעות צריכות להסתדר ולהישר עם קו מסוים (המקורות התנאיים).
לגביי סוף דבריך אשוב ואומר – יש רגש בויכוח, הוא מה שיוצר את הויכוח, את הדיון, את הריב ואת המחלוקת; אבל האם אנחנו חפצים בכך? לענ"ד זו מחלוקת שלא לשם שמים. אלו לא המחלוקות של תנאים במשנה. אנחנו חפצים בדעות בעלות ערך אבסולוטי, בהתנסחות שלך – כמה שיותר קרובות לאובייקטיביות. ניגוד דעות שכזה הוא מחלוקת לשם שמים, הוא למען להגדיל תורה ולהאדירה. לא זכור לי שמציינים את המושג ריתחא דאורייתא לעניין מחלוקות.
אני מקווה שאחזת את הקו שחורז את דברי וחולק על דבריך.
יש מקום לאחידות ברובד הכללי, ולא בפרטים. אני מקווה שלא ישארו מחלוקות בעולם. אני לא ניגש למחלוקת כדי לשכנע, יותר מזה – אני מנסה להמלט מלגשת למחלוקת. אם הייתי מעוניין במפגש הייתי מגיע אליו בדרכים יותר ראויות ונעימות. בדיעבד אם נקלעתי – אידאלית אני סובר שהמגמה צריכה להיות כמו שכתבת (וכמו שכתבתי אני לעיל [או בראש השרשור או באחת התגובות] לקבל (או אולי יותר לקחת) את כל הטוב שיש אצל האחר לעצמי.
צודק שהתכלית בדיוק הוא לקיחת האמת, המסקנה, טעות שלי שלא חידדתי את זה. אבל מה שרציתי להגיד שזה יכול לבוא דווקא ע"י שיש חידוד והפרדה בין הדעות, דווקא ע"י המלחמה וההבנה ששני הדברים מנוגדים לחלוטין, ולא אמורים להשתנות, דווקא זה יכול להביא למסקנה האמיתית, ולא שאחד צריך להתקפל בפני השני לגמרי. (אגב, שכחתי להדגיש שזה לא בכל דבר. אם יש מחלוקת מה קרה אתמול, האם יוסי אכל במבה או בסלי, פה וודאי שאין סתירה סובייקטיבית, אבל באובייקטיב יש אמת אחת. פה וודאי שיש סתירה, ואחד מהם צודק. אבל זה בדברים אנושיים שמושגים בחושים שלנו, אבל כשמדובר על השגת אמיתות רוחניות, בזה יש מקום להבין את דעת הרב קוק זצ"ל....).
אם אתה רואה בבריאת העולם דיעבד, אין מה להגיד. בסופו של דבר האידיאל גם לא נשאר עם בריאת העולם איך שהוא, העולם צריך לשאוף לשלום הנכסף, אבל כשתתבהר האמת איך היא כוללת את כל הגוונים, אחרי שכל גוון קיבל את המקום המיוחד שלו, בזה מתבטאת השלימות. איך מצד אחד יש תמונה כוללת אחת, האמת הגדולה, ומנגד, יש התפרטות של דעות וגוונים שונים. ואכן, הגוונים השונים מראים את היופי והגדולה של התורה, של האינסוף. לגבי עצם השאלה, תלוי איך אתה מגדיר מחלוקת. אם מדובר על המצב שבו חושבים שיש סתירה מוחלטת ולא מבינים שהכל משלים ומביא למטרה אחת גדולה, המצב הזה אינו אידיאלי. אבל אם מדובר על כך שכל אחד חי לפי האמת הנשמתית שלו, ולא חושב שהוא כל התמונה כולה, ומבין שיש מקום לעוד דעות, זה מצב מבורך. הבכי שהיה זה משום שיש מחשבה שהשמים והארץ, התחתונים והעליונים, החול והקודש, הם מנוגדים לחלוטין. אבל כשיגיע המצב השלם ובו נראה שהכל מביא לתכלית אחת, אז אז זו השלימות, אע"פ שלעתיד לבוא החול יישאר חול ולא יהפוך להיות רוח לגמרי. השלימות מגיעה מהחול ומהרוח גם יחד, והאחד לא צריך להיות השני.
היו מחלוקות כבר לפני כן. המחלוקות שמתארים חז"ל שכביכול התחילו רק בזמן מסויים, הכוונה היא למחלוקות שלא הייתה ברורה האמת הכללית. מחלוקות על מה האמת, וכל אחד חשב שהשני טועה. לפני כן האמת הייתה ברורה, אלא שכל אחד נהג לפי האמת הפנימית שלו, הזווית המסויימת שכלולה באמת הגדולה, ופיתח אותה. אבל כולם ידעו שהכל מגיע לתכלית אחת, לאידיאל אחד. לאחר מכן, האידיאל הזה התמסמס, וכבר לא היה ברורה אותה מטרה ותכלית.
התועלת של הדיון משום שבסופו של דבר חלק מהאמת הפנימית של כל אדם מסתתרת אצל אחרים. "איזהו חכם הלומד מכל אדם". ובסוף הדרך הפרטית של האדם נובעת מהדרך הכללית, וכדי להכיר את אותה דרך כללית עליו להסתכל על עוד גוונים, כדי שיוכל יותר לכוון את הדרך שלו לאותה מטרה כללית, ולהגדיל אותה בכל מיני מובנים. (כמו שלפי רש"י שר המשקים חלם את הפתרון של שר האופים וההיפך....). אבל בעולם הבא לדוגמא, לכל אחד יש מדור משלו. לעתיד לבוא, אף אחד לא יצטרך ליזון מאחרים, הוא יזון מעצמו, פירמידת המזון תתבטל. מדוע? כי האדם כבר לא יצטרך השלמה מאחרים, הוא יהיה שלם בעצמו, ויתחבר לה' דרך המקום שלו. (המקום שלו בסופו של דבר יעבור דרך הכלל, אבל זה יהיה לפי הנופך שלו, לפי השער והצינור שלו....). לצערינו, משום שעדיין איננו במצב האידיאלי, האדם לא יכול לסמוך על עצמו שהשיג את האמת, וחייב להדיין ולשמוע עוד דעות. אבל באופן תיאורטי, וודאי שיש מקום לשתי אמיתות. ועובדה, יש זמנים שפוסקים כבית שמאי, ויש זמנים שפוסקים כבית הלל. איך זה הגיוני? מה שאנחנו עושים היום, לפי בית הלל, זה שקר וזו אינה הלכה? איך התלמוד אומר שבזמן מסויים ינהגו כך ובזמן מסויים ינהגו אחרת? וודאי שזה משום ששניהם אמת, אלא שיש זמנים שונים שצריך לנהוג בהם לפי אמיתות שונות. ברור שהלימוד הרגיל אינו יכול להיות בצורה הזאת, כי מדובר בסוף על אידיאל, ואנחנו אנושיים. אבל במצב האידיאלי, אכן עלינו מוטל לראות איך "אלו ואלו דברי א-לוקים חיים", ואיך אותם דיונים בסופו של דבר אינם כאלו מהותיים. המחלוקת הרבה פעמים היא, לפי מי נקבע הלכה? אכן לכל אמורא ואמורא, לכל תנא ותנא, יש את האמת שלו שלפיה הוא נוהג וכך ראוי לו. אבל מה ראוי לכל העם? האם לפי רבי שמעון או לפי רבי יהודה? בעצם זו הצגת המחלוקת, לפי מי ראוי לנהוג?
אכן, אין בזה הוכחה, אני מסכים. אבל כמו שכתבתי, האובייקטיב שהאדם צריך להיות זה האובייקטיב שלו, לא מוטל עליו ולא מצופה ממנו להגיע לאמת המוחלטת שמעל השגתו. אני דווקא חושב שזה המפגש האידיאלי. אולי הוא פחות נוח ופחות כיף, אבל הוא הרבה יותר מצמיח, בונה, מוליד חיים. ניתן לראות שמפגשים רגילים, לא צומחים מהם דברים כ"כ גדולים. אבל דווקא מפגש בין דברים קיצוניים, שבסופו של דבר משלימים, בכך יש הפרייה הדדית והצמחת כוחות הרבה יותר גדולה. לדוגמא, בנישואין. דווקא כשמדובר על בני שני מינים שונים, יש יצירת חיים, יש הולדה. כי הכוחות שנבנים דווקא מפגישה של שני כוחות שבנגלה הם מפורדים ושונים, אך באמת הם לא סותרים זה את זה, דווקא שם צומחים הכוחות הכי גדולים, הבניינים הכי שלמים. אין שלם יותר מלב שבור.
אם אתה רואה בבריאת העולם דיעבד, אין מה להגיד. בסופו של דבר האידיאל גם לא נשאר עם בריאת העולם איך שהוא, העולם צריך לשאוף לשלום הנכסף, אבל כשתתבהר האמת איך היא כוללת את כל הגוונים, אחרי שכל גוון קיבל את המקום המיוחד שלו, בזה מתבטאת השלימות. איך מצד אחד יש תמונה כוללת אחת, האמת הגדולה, ומנגד, יש התפרטות של דעות וגוונים שונים. ואכן, הגוונים השונים מראים את היופי והגדולה של התורה, של האינסוף.
היו מחלוקות כבר לפני כן. המחלוקות שמתארים חז"ל שכביכול התחילו רק בזמן מסויים, הכוונה היא למחלוקות שלא הייתה ברורה האמת הכללית. מחלוקות על מה האמת, וכל אחד חשב שהשני טועה. לפני כן האמת הייתה ברורה, אלא שכל אחד נהג לפי האמת הפנימית שלו, הזווית המסויימת שכלולה באמת הגדולה, ופיתח אותה. אבל כולם ידעו שהכל מגיע לתכלית אחת, לאידיאל אחד. לאחר מכן, האידיאל הזה התמסמס, וכבר לא היה ברורה אותה מטרה ותכלית.
התועלת של הדיון משום שבסופו של דבר חלק מהאמת הפנימית של כל אדם מסתתרת אצל אחרים. "איזהו חכם הלומד מכל אדם". ובסוף הדרך הפרטית של האדם נובעת מהדרך הכללית, וכדי להכיר את אותה דרך כללית עליו להסתכל על עוד גוונים, כדי שיוכל יותר לכוון את הדרך שלו לאותה מטרה כללית, ולהגדיל אותה בכל מיני מובנים. (כמו שלפי רש"י שר המשקים חלם את הפתרון של שר האופים וההיפך....). אבל בעולם הבא לדוגמא, לכל אחד יש מדור משלו. לעתיד לבוא, אף אחד לא יצטרך ליזון מאחרים, הוא יזון מעצמו, פירמידת המזון תתבטל. מדוע? כי האדם כבר לא יצטרך השלמה מאחרים, הוא יהיה שלם בעצמו, ויתחבר לה' דרך המקום שלו. (המקום שלו בסופו של דבר יעבור דרך הכלל, אבל זה יהיה לפי הנופך שלו, לפי השער והצינור שלו....). לצערינו, משום שעדיין איננו במצב האידיאלי, האדם לא יכול לסמוך על עצמו שהשיג את האמת, וחייב להדיין ולשמוע עוד דעות. אבל באופן תיאורטי, וודאי שיש מקום לשתי אמיתות. ועובדה, יש זמנים שפוסקים כבית שמאי, ויש זמנים שפוסקים כבית הלל. איך זה הגיוני? מה שאנחנו עושים היום, לפי בית הלל, זה שקר וזו אינה הלכה? איך התלמוד אומר שבזמן מסויים ינהגו כך ובזמן מסויים ינהגו אחרת? וודאי שזה משום ששניהם אמת, אלא שיש זמנים שונים שצריך לנהוג בהם לפי אמיתות שונות. ברור שהלימוד הרגיל אינו יכול להיות בצורה הזאת, כי מדובר בסוף על אידיאל, ואנחנו אנושיים. אבל במצב האידיאלי, אכן עלינו מוטל לראות איך "אלו ואלו דברי א-לוקים חיים", ואיך אותם דיונים בסופו של דבר אינם כאלו מהותיים. המחלוקת הרבה פעמים היא, לפי מי נקבע הלכה? אכן לכל אמורא ואמורא, לכל תנא ותנא, יש את האמת שלו שלפיה הוא נוהג וכך ראוי לו. אבל מה ראוי לכל העם? האם לפי רבי שמעון או לפי רבי יהודה? בעצם זו הצגת המחלוקת, לפי מי ראוי לנהוג?
אכן, אין בזה הוכחה, אני מסכים. אבל כמו שכתבתי, האובייקטיב שהאדם צריך להיות זה האובייקטיב שלו, לא מוטל עליו ולא מצופה ממנו להגיע לאמת המוחלטת שמעל השגתו. אני דווקא חושב שזה המפגש האידיאלי. אולי הוא פחות נוח ופחות כיף, אבל הוא הרבה יותר מצמיח, בונה, מוליד חיים. ניתן לראות שמפגשים רגילים, לא צומחים מהם דברים כ"כ גדולים. אבל דווקא מפגש בין דברים קיצוניים, שבסופו של דבר משלימים, בכך יש הפרייה הדדית והצמחת כוחות הרבה יותר גדולה. לדוגמא, בנישואין. דווקא כשמדובר על בני שני מינים שונים, יש יצירת חיים, יש הולדה. כי הכוחות שנבנים דווקא מפגישה של שני כוחות שבנגלה הם מפורדים ושונים, אך באמת הם לא סותרים זה את זה, דווקא שם צומחים הכוחות הכי גדולים, הבניינים הכי שלמים. אין שלם יותר מלב שבור.
כל הכבוד על ההשקעה, אבל אשמח אם תתמצת את הדברים.
אין לי פנאי לתמצת את הדברים. וגם אם תכתוב תגובה, כנראה לא אגיב. תודה רבה ויישר כוח לך....
הייתי שמח להגדיל תורה.
מחילה.
אולי בהזדמנות, מקווה שתהיה כזאת...
כמובן, לא יכול לדרוש ממך את זה, אבל אם קשה לך לקרוא ברצף, אתה יכול לקרוא בחלקים (בתשלומים....
).
אם יש לך דעה להביע - אשמח לקרוא.
אני הנני כאינניהשאלה האם זה דבר נרכש או מולד זו שאלה יפה. לאחרונה עברתי על ספרו של הרב דוד ג'יאמי בנושא חינוך ומאחד מן הפרקים האחרונים אפשר, ממאמרי חז"ל ששם (שהם מקור החכמה שלי, עם מעט נסיון וסברא), להעלות תשובה גם לזה. זה להכנס לעניינים קצת עמוקים ותדרש אריכות, אז אגיד בקצרה את דעתי. זה סוג של גם וגם. במבט בסיסי על האדם, בראשית חייו הוא מונע ע"י רגש (זמן הילדות והנערות) ולאחר מכן יותר על ידי שכל. זה לכאורה סימן לכך שמדובר כאן על דבר נרכש. אבל עצם היכולת "לרכוש" את זה מעידה על כך שזה כבר נמצא בנו באופן יסודי ושורשי, ולכן השאלה כמה זה בא לידי גילוי – בימי הילדות זה לא כ"כ בכוחנו להכריע, אבל אח"כ הכל בידינו.
לעניין הבירור השני שבדברייך, קודם כל יש לדייק קצת את ה"משוואה". אדם שבוחר להיות חכם – מתנהל על פי השכל, אדם שבוחר להיות צודק – מתנהל על פי הרגש. האם הצדק בפני עצמו (אולי נאמר "כאובייקט") הוא רגשי או שכלי? שאלה מצויינת.
כאמור, יש לחלק בין אמת לבין צדק. זו שאלה עמוקה והדיון בה דורש ממני להכנס להתבוננויות וניתוחים פילוסופים (שקצת רציתי להמנע מהם), אז אנסה לא להכנס אליהם בכתב. תוצאת ההכרעה כיצד לפעול או להיכן להוביל בסיטואציה מסוימת, כאשר מתנהלים על פי שכל, תכוּנֵה "הדבר הנכון לעשות" ולא "הדבר הצודק לעשות" (תוצאת בירור שתעשה על ידי שכל תכונה "אמת"). הרבה פעמים הדבר הנכון לעשות הוא לא הצדק (לדוג', כאשר שדה מלאה תבואה של איכר התמלאה מים בגלל גשמים בחודש ניסן וניזוקה כל התבואה, הדבר הנכון לעשות זה לברך "ברוך דיין האמת", כך הורונו חז"ל. הדבר הצודק לעשות הוא לברך "הטוב והמטיב", שכן הגשם הזה יפעל ברכה גדולה בתבואות הבאות שיגודלו בשדה [דוג' לא כ"כ טובה, אבל זה מה שעלה לי לראש]).
בקיצור, לדעתי אין צדק שכלי. השם "צדק" לא ענייני לשכל אלא רק לרגש.
לא כ"כ הבנתי מה שכתבת לעניין 'החיפוש אחר שיפור העמדה מתוך מגמה רגשית' (כמדומני שזו כותרת או תמצית לנקודה שה ניסית לגעת). אכן יתכן שאנשים ינסו לשפר את עמדתם מתוך מגמה רגשית, אבל – יהיה להם הרבה יותר קשה לקחת את השיפורים הללו מן הצד השני, החולק עליהם, שאז הם כמו מודים לו ולטענתו והרגש שלהם מסתייג מזה.
במידה וזה כן מתרחש (שיפור עמדה בדיון) מתוך מניע רגשי – האם זה דבר חיובי? לדעתי לא, זה מותיר את מציאות המחלוקת על כנה באופן שמתיז ניצוצות ומזיק.
שמח לשמוע שהסכמת לחלק מהדברים.
השאלה האחרונה שנגעת בה היא שאלה השאלות – אפשר אולי להכניס אותה בתוך השאלה 'היכן עובר הגבול בין הרגש לבין השכל'. אולי.
האדם במהותו הוא סובייקט, הוא "נגוע" (infected) רגשית. אני סובר שאין ביד האדם לקבוע מה אובייקטיבי ומה לא. לכן אנחנו נדרשים לגבוה – לשכל האלקי, לתורה. הייתי אומר "לרוח התורה", אבל זה קצת מסבך את העניין.
אבל, הדברים מזכירים (באופן קריטי) את המחלוקת המפורסמת לעניין תנורו של עכנאי, שם ר"א מכוון לדעת עליון, מסכימים על ידו מן השמים באותות ומופתים – אך הלכה כר' יהושע, כי "לא בשמים היא". האם יש בכך סתירה לדברים?
יסוד העניין, לדעתי, הוא שגם אם יש אמת אובייקטיבית-אלקית (נקרא לה "מידע") – בעולם הזה אנחנו עדיין נפגשים איתה גם ע"י הרגש שלנו, כי אנחנו בני אדם. והאמת הזו (או נאמר - התורה) ניתנת לנו, וכיוון שכך זו היא דרך התיחסותנו אליה בציווי השמים. אנחנו קולטים ומקבלים את המידע גם ע"י הרגש שלנו, שמרכיב את האישיות שלנו, והתולדה היא המידע כפי שאנחנו חווים אותו. כיוון שכך, אם אדם הגיע לשיא הבירור של המידע מצידו (שכולל גם בחינה רגשית) – אין באמת מקום לחלוק עליו (אם הוא מוחזק כאדם ירא שמים שזיכה את לבבו וכל חפצו לעשות את רצון יוצרו וטובת חברו).
כאן נכנסים הדברים שכתבתי לתות"ח! – "הנפש שלי פגשה מידע מסוים, וזה שונה מאצלך – אז מה תועלת ועניין הדיון? זו אמת וזו אמת, וזה לגיטימי". "מחלוקות המשנה אינן דיונים אלא דעות, "פגישות". בגמרא ישנן דיונים, יש צודק וטועה – הדעות צריכות להסתדר ולהישר עם קו מסוים (המקורות התנאיים)".
תודה רבה על תגובתך המושקעת ושאלותייך המעמיקות.
הרב דוד ג'יאמי (בספר "והשיב לב אבות"). ותודה רבה.
אני אניח שהדברים מהמקורות שלנו ידועים לך, אז נשמע את דעת חכמי אומות העולם:
Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience - Mark Twain
ובשפה קצת יותר ציורית ועם תרגום חלקי:
להתווכח עם טיפש זה כמו לנסות להרוג יתוש שנמצא על הפרצוף שלך, אולי זה יעזור ואולי לא, אבל על כל פנים הורדת לעצמך סטירה.
ביום שישי האחרון יצא לי ליישם את זה. זה לפעמים קשה אבל נכון. בחיים צריך לדעת אילו גשרים לעבור ואילו לא, אז כמקרה פרטי נקבל שצריך לדעת עם מי כדאי להיכנס לדיון ועם מי לא.
(אם כי אני באופן אישי הייתי משנה את הכותרת: להתמודד עם אנשים ללא יושר / אינטיגריטי).
בן מערבא
אני לא מגדיר אנשים ש"מחפשים את הצדק" או מעדיפים להיות צודקים כאידיוטים, אולי רק כאנשים שאינם עדיין מתוקנים.
נקודה שהשמטתי ב"מאמר" - אני חושב שמגמה הזו של להיות צודק היא הרבה מאוד מתרבות המערב. הרבה מאוד מהסרטים היום בנויים על גיבורים שהלכו אחרי הצדק שלהם וממש לא בחכמה - והכל הסתדר.
שהכוונה היא "ללכת אחר הלב שלך" בלי אף הנחייה שכלית, וודאי שמה שכתבת נכון.
ויש לזה עוד כמה מסכות.
א. צדק איננו עניין ריגשי, אלא שיכלי. יש פילוסופיה שלימה ביחס למה צודק ומה לא. הרגש הוא נגזרת של ההכרה. גם בעניין הזה.
ב. מחלוקת לשם שמיים לא תמיד מוכרעת. לפעמים נשארים במחלוקות בדעות אבל לא בלבבות. לא תמיד יש הכרעה בדעות. גם במחלוקת הלכתית, כל עוד אין סנהדרין שיושבת בשלכת הגזית, נצטרך להתמודד עם מחלוקות לשם שמיים שאינם מוכרעות. יכול להיות שהכוונת למחלוקת בלבבות, בכל זאת חשוב להעיר על העניין.
נקודה שהוסיף משלי -
אדם צריך להיות מודע לכך שהוא אינטרסנט, שהוא בעל נגיעות בעניין. ככל שהמודעות של האדם גוברת ביחס לחולשותיו, ככה הוא יוכל להצליח להתגבר עליהם. תמיד בדיון שרוצים להפיק ממנו תועלת שיכלית ישנו אתגר מאוד גדול שאתה מציג אותו בצורה יפה. מצד אחד נראה לי שצריך להודות בכך שיש מעורבות ריגשית והיא יכולה לפגום בהתעסקות האובייקטיבית העניינית. מצד שני, יש צורך באמת לנסות להפריד עד כמה שניתן את הרגש המנסים לבחון עניין בצורה אובייקטיבית. גם אם זה לא אפשרי עד הסוף כי אנחנו בני אדם, זה בהחלט עוזר בעניין בצורה משמעותית.
זה ממש להרגיש כאילו אתה חי ביקום מקביל שעובד לפי כללים אחרים.
כאתה נמצא בתוך זה - זה ממש לא משעמם, אלו החיים שלך... ואלו חיים עם הרבה אנדרנלין (תלוי איפה את כמובן).
תקנה כמה טושים עבים בלתי מחיקים ותכתוב את השם שלך בענק איזה 10-20 פעמים מכל הצדדים על הקיטבג וכדומה כך תזהה את מה ששייך לך במהירות כשיהיה בערימה עם דברים נוספים. גם על שאר הדברים תכתוב את השם.
תביא איזה 5 מציתים שנדלקים עם כפתור.
תביא 2 מספריים (כולם חותכים חוטים וכל מיני דברים עם סכין יפנית או סתם סכין, עם מספריים זה הרבה יותר פשוט, קל ומהיר...)
תביא חבילות טישו שיספיקו לך לזמן שתהיה.
בקשר לכושר - הצבא מאד מקפיד על משהו שמכונה "סרגל מאמצים", כלומר - לבנות את הכושר לאט כדי שלא יהיו פציעות. מסעות למשל מתחיל ב800 מטר, אחרי שבוע קילומטר, אחרי שבוע 2 קילומטר וכן הלאה. את המסעות הארוכים עושים רק אחרי 4 חודשים ואפילו יותר (אל תתפוס אותי בדיוק על המספרים, אבל משהו כזה).
בגדול הצבא יכול להיות התקופה הכי טובה בחיים שלך ואין מה להתרגש מהמפקדים... הם בצבא זמן קצר מאד יותר ממך (לפעמים רק מספר חודשים)...
אין בעיה.
זכור לי סיפור על רב שרצה להוכיח את יושבי הקהל שהם רואים מונדיאל במקום לבוא לשיעור דף יומי
ולכן הוא עשה תחרות תפיסת סוכריות ובסוף ניצח בה..
למישהו יש את הסיפור?
אבל שניהם עובדים על משהו אחר. אז ההשוואה לא הכי "נכונה".
אז אין כל כך הפרש. עיקר ההבדל אני חושב ביחסי המינון לאיזה חומרים אחרים שמה.
אמנם המשתמש הזה ספיציפית שלי חדש כאן, אבל אני בסך הכול בפורומים כאן בערך שנתיים ממשתמשים שונים, אבל לפי מה שאני רואה התרבות המערבית גם לכאן חדרה.
שירשורים על אהבה, על סיגריות ועל בעלי נטייה מינית הפוכה ועוד במתן לגיטמזיציה של חברי הפורומים לכך.
זה לא קורה רק בפורום כאן (בעיקר כאן) אלא גם בפורומים אחרים באתר.
הילכך אני החלטתי שאני עוזב את הפורומים, בהצלחה לכולם בהמשך ואני מקווה שהפורומים יחזרו לדרכם הישרה בעתיד.
הפורום הוא בסך הכול תצוגת פנים לא יותר מזה, האנשים הם אלו שיוצרים את הפורום ולא ההפך.
זה מזכיר לי שתמיד היו אומרים לי בשבט "שהאנשים יוצרים את השבט, ולא השבט את האנשים", כנ"ל כאן.
לא ספציפית הפורומים.
בכ"מ, אם אתה מוצא פלטפורמה חברתית שלא איבדה את דרכה, נשמח לשמוע 
הפורום הוא בסך הכול תצוגת פנים לא יותר מזה, האנשים הם אלו שיוצרים את הפורום ולא ההפך.
זה מזכיר לי שתמיד היו אומרים לי בשבט "שהאנשים יוצרים את השבט, ולא השבט את האנשים", כנ"ל כאן.
האוירה הכללית בארץ ובעולם היא כזו שיש בה דעות כאלו, לא רק האנשים כאן. אנחנו מדגם כלשהו מתוך המגזר הדתי או מתוך העולם הדתי או מתוך כלל יותר רחב מזה.
אז לתלונות- תפנה לאומן שיצר את התקופה הזו, כלומר לריבונו של עולם. לא חושבת שיש טעם לומר- אני מאוכזב מכם, ציפיתי ליותר.
בכל אופן- בהצלחה!
שלא איבדה את דרכה, אולי רק פלטפורמה חרדית (וגם זה בספק גדול), ובכול מקרה אין לי רצון להיכנס לפלטפורמה חרדית.
יפה שאתה נאמן לעצמך.
בהצלחה!
ובעלי נטייה מינית הפוכה"?
אפילו לפני הלגיטימציה, רק עצם העובדה שקיימים שרשורים בנושאים האלו, ואפילו אם המסקנה שלהם כן מתאימה לדעות שלך?
איפה ראית לגיטימציה ל[עישון] סיגריות בפורומים כאן? אם כן אז אני מסכימה איתך שזה לא בסדר, זה דבר נורא שהורג אנשים. אבל לא נראה שזה אפילו קרוב להיות נושא הדגל שנדון כאן.
היחס לבעלי נטייה חד מינית זה נושא מאוד מתוסבך שבהחלט נדון פה באריכות. אבל לומר ממש בקצרה- יש הבדל בין האדם שנולד עם זה לבין המעשה שהוא אסור. לא כל מי שנולד ככה בהכרח מבצע את המעשים האלו, במיוחד אם הם נולדו לאורח חיים דתי ומודעים לאיסור. אבל זה נושא מאוד מסובך. זה שיש לך בעיה עם הלגיטימיות של בני האדם עצמם זה הזוי.
והתנגדות ללגיטימציה לאהבה זה פשוט מוזר. זה ערך משמעותי ביהדות. (גם כן אפשר לדבר על זה המון) ואם כבר, הפורומים שהכי אשמים בקידום הרעיון הנורא הזה אלו פורום לקראת נישואין וזוגיות, ופורום נשואים טריים. באמת שיתביישו.
לגבי האהבה אני מדבר על הפורום נוג"ה ששמה לאחרונה התחילו שישרשורים כאלה ששמה זה לא בסדר, זה באמת לא היה מובהר. כמובן שאהבה בגיל מבוגר יותר שמקורה מערכי התורה אין בה שום בעיה.
ולגבי העניין של הנטייה המינית אני מדבר על שלאחרונה משתמש מסויים פרסם במוצהר כאן מחשבות שלו שלא אמורות להתפרסם של נטייה מינית הפוכה, אין לי בעיה נגד האנשים, יש לי בעיה נגד השיתוף הזה.
שגם ככה לא מאוד פעילים, וכמעט כל השרשורים שבהם הם כתבו את הדברים האלו, היו בעיקר ניקים אחרים שהוכיחו אותם על כמה לא בסדר הם שהם כתבו את הדברים האלו?
אני מלאת הערכה עצומה לצעד הענקי שאתה עושה, זה בהחלט לא פשוט, אבל אתה נאמן לאמת הפנימית שלך. מעורר השתאות. מדהים אפילו.
אף פעם לא הבנתי אנשים שמעריכים אנשים אחרים על זה שהם "נאמנים לערכים שלהם" או "נאמנים לאמת הפנימית שלהם".
גם יאסר עראפת היה נאמן לערכים שלו. אז מה?
אני אעריך מישהו אם הוא יעשה מעשים טובים, ואגנה אותו אם יעשה מעשים רעים.
אם המעשים הטובים הם *למרות* שביסוד הוא מאמין בערכים רעים, או אם המעשים הרעים הם *בגלל* שהוא מאמין בערכים רעים, זה לא מעניין אותי ולא צריך לעניין אף אחד.
שטויות
פשוט שטויות
סרקזם תמיד היה דרך התבטאות בשבילי
די שרוטו'צעד ענקי ולא פשוט'? אתם אנשים נחמדים והכל, אבל הוא עוזב את הפורומים, לא מוכר את כל חפציו ויורד מהארץ לגלות.
וכן. השתדלתי לנסח את זה בצורה שכן תשאיר פתח קטן לפותח לתהות אם באמת זה רגשותיי הכנים והחמים (אוביאסלי עכשיו הרסתם את התוכנית המתוחכמת שלי). אבל לא חשבתי שתהיו כל כך נחרצים לגבי זה שאני רצינית.
להפך, נדמה שטוב יותר לקטע הזה להישאר פתוח.

היהדות קיימת מעל 3300 שנה ויש 15.2 מיליון יהודים.
הנצרות קיימת 2000 שנה ויש 2300 מיליון נוצרים.
האיסלם קיים כ-1400 שנה ויש 1900 מיליון מוסלמים.
איך זה יכול להיות שזה ככה?
אבל למרות המיסיון הנצרות לא הייתה מתפשטת ככה אם לא הייתה לה לגיטימציה מדינית
לא מבינה איך העובדות (הנכונות) שכתבת סותרות או רלוונטיות למה שאני אמרתי. כלומר הן כן קשורות, אבל עושה רושם שהן באות כקונטרה למשהו שכתבתי ולא ברור לי למה.
לאורך כל הדורות יהודים הומתו במסגרת של פרעות, מרידות ופוגרומים.
בטח שמעת על המפורסמים כמו,
מרד החורבן;
מרד בר כוכבא;
מסעי הצלב;
אינקויזציה;
פרעות תח-תט;
פרעות קישינב;
השואה.
אבל יש עוד רבים נוספים, בכל רחבי העולם, כמו:
פרעות פטליורה - בין 50,000 ל-200,000 נרצחים, אוקראינה, 1917-1920.
פרעות ארמלדר - 5,000, אירופה, מאה 14.
טבח יהודי פאס - 6,000, מרוקו, 1033.
טבח יהודי פאס - אלפים, מרוקו, 1465.
פרעות גרנדה - 4,000, ספרד, 1066.
צריך להוסיף לזה שבהרבה מאוד ארצות, בהרבה מאוד מהתקופות, יהודים הוגבלו מבחינת התעסוקה (מה שדאג לכך שהאוכלוסיה תהיה ענייה), מקום המגורים (תברואה והתפשטות מחלות) - כך שגם השרדות של מי שכבר נולד לא היתה גבוהה - ויותר נמוכה מהמקבילים הגויים.
אז מלבד מה שאמרו שלא היו מצטרפים חדשים (במספרים משמעותיים), היו רציחות תמידיות ובמספרים גדולים, תנאי מחיה לא פשוטים - פלא שבכלל אנחנו עדיין כאן.
תראו כמה נפלאה וחזקה הדת שלנו, שבתוך כאלף שנה, שתי הבנות החורגות שלה הפכו לנחלת שני שליש מהעולם האנושי (וזה השני שליש החזקים והמתורבתים, ביחס לשליש האחרון).
אז נכון שהבנות החורגות הללו הן לא בדיוק גאוותנו ותפארתנו, אבל הן מלמדות אותך עד כמה האור שיש ביהדות הוא חזק, ועד כמה הגויים רוצים אותו, עד כדי כך שהיה אפשר למכור להם את הזיוף שלו בכזו קלות (את המקור קצת יותר קשה למכור פשוט כי הוא הרבה יותר יקר...)
ופעם כשהשתמשו במילה "אלהים", הכוונה היתה בד"כ לע"ז. אם רצית לדבר על ה', היית צריכה לומר זאת במפורש. היום לעומת זאת, כמעט בכל העולם, כמעט כל אדם שאומר "א-להים", באיזו שפה שלא תהיה - מתכוון לא-ל האחד והיחיד שנתן לעם ישראל את התורה.
אם ישימו לך כיסוי עיניים ואזניים ויקחו אותך לרחבת הכותל, האם תרגיש שאתה שם או לכל הפחות במקום קדוש?
מבקש אמונהי"ט כסלו, מופעי חסידות, יריד צמאה...
אני מחפש:
"אפשר קישור לפלייליסט שירי שבת?
של אשכנזים.
פחות פיוטים ספרדיים.
ואשמח ממש ללחנים מוכרים"
באמת חח, רק אני רואה שהציעו לי תפוז כשביקשתי אגס?
הבנתי עכשיו, בצמאה יש שירי שבת, אבל בתור בור ועם הארץ שכמוני כשמסבירים לי שצמאה זה שירי חסידות, לא עשיתי את המסקנה המסתבר כל כך מתבקשת שצמאה זה "שירי שבת של הרבה אנשים".
בכל אופן עכשיו אני יכול לומר לך תודה , הפי.
ותסלחי על סגנוני.
מה זה !! האומנות בחול (זה חול?) הדהימה אותי ממש!
בטח לא פחות מהביצוע. (לא הניגון חלילה, הביצוע).
אה, ותוסיפי טריגר, "קישור בספירה".
תודה לך מבולבלת מאדדדד
(לא ספרתי דל"תים)
וביננו, בלי המילה "טריגר" על הקונוטציה שלה, מה זה שווה? חחח
בדמי לפחות
סייע במקצת
הם ברכה גדולה.
אבל צר לי שאני לא מספיק נהנה מהם, כי רצה ה', ואני לא יודע יידיש...
לכן חיפשתי משהו אחר.
יותר... סרוג?
וגם לא מכיר, מה כן מה לא
באמת עזר. תבורך
זמן ביום ראשון
לא יודע, אולי לא קראת אותי כשאני מנסה להרשים.
נחות ועלוב? סתם ביקורת עצמית, אם אני לא מתרגש מזה, אין סיבה שאף אחד אחר יקדיש לזה מחשבה.
יותר משאני "משתף פריקות", אני נפרד מהן... היה להן את זמן חסדן לצידי, ועכשיו אני משליך אותן לנחלת הכלל, ובערך לשכחת נצח ממני. אז אולי זה מעט מעציב אותי. קצת כמו להיפרד מחפץ נוסטלגי.
נאמן למילותיי בהודעה הקודמת, "אין סיבה שאף אחד יקדיש לזה מחשבה"...
תודה על העידוד, אם זה עידוד. (חח על זה למשל אפשר להגיד שמיותר, על ה"אם זה עידוד". מה זה משנה אם זה עידוד או לא, תמיד טוב להגיד תודה. וגם סביר להניח שזה לא רחוק, אז מה מועיל לדחוף את ה"אם זה עידוד"?? התשובה שלי: רציתי לתת דוגמא למשהו מיותר. האמת שלי: סתם, חשבתי על זה בדיעבד גמור).
זה לא מעציב מדי, מה פתאום, אני לא מרגיש שאני עושה את זה בפזיזות מה. ולכמות הדפים הכתובים שיש לי לא הייתי רוצה להוסיף שירבוט על גב קבלה ממכולת.
הכל משתנה, אני משתנה, אני בוחר מה נשאר חלק ממני, מה חשוב לי "רק שיהיה קיים", וממה אני בוחר להיפרד. ומוצא לי דרכים לעשות זאת. למען האמת עוד לא גיבשתי דעה לגבי הדרך הזאת, אבל זה די האינטרנט, את הנעשה אין להשיב. אבל טוב, זה פורום ערוץ 7, לא יתלו אותי בכיכר העיר.
לקרוא שוב? ספק גדול יותר מאם יתעורר בי שמץ של רצון, הוא אם תהיה לי אפשרות. אני לא מתכוון לשמור על המשתמש, וזאת הייתה כוונת התחילה.
חן חן, אני נוטה להעריך את התייחסותך הרצינית חח.
אני הורס לכם כעת כל מה שחינכו אתכם כל השניםבינייש פתוחגם לפני 80 שנה היה עולם מערבי ומתקדם,
גרמניה הייתה אחת המדינות היותר דמוקרטיות ונאורות.
יתר המדינות הנאורות והדמוקרטיות נעו בין תמיכה בצורר הנאצי והשמדת יהודים סיטונאית (צרפת) לבין מעצר יהודים שניסו לברוח מגרמניה מה שגרם להשמדת רבבות יהודים (בריטניה) לבין אדישות מוחלטת (ארצות הברית).
היהודים בצבאות הברית היו פיונים קטנים, לא הייתה להם שום יכולת להשפיע על סדר העדיפויות של צבאותיהם. לוחמים יהודים בצבא ארצות הברית נלחמו בגבורה עילאית נגד היפנים על איים קטנטנים שאיש לא שמע עליהם באוקינוס השקט (למשל בן סלומון), שנים רבות לפני שהאמריקאים החליטו סופסוף להפנות את כוחם נגד כוחות הכיבוש הגרמניים בפולין.
גם כשהם החליטו להיכנס באמאמא של הגרמנים, הם לא עשו כל מאמץ לשחרר את מחנות ההשמדה והריכוז. מחנה שבמקרה היה בדרכם - שוחרר. תוכנית המלחמה שלהם לא כללה שום התייחסות לכך שיש מקומות בהם מושמדים מיליוני אנשים ולכן אולי כדאי לשחרר אותם או אפילו להשמיד אותם מהאוויר לפני כן.
אבל כל מלל שכתוב ההיסטוריה הזה הוא רק כדי להגיע למסקנה המוזרה בסוף?
בתנחומא מפורש שזה רק תירוץ של קין אבלחסדי הים
יש מצב שזה עיבוד לסיפור של ר' שלמה?
פשוט מוזר לי שזה בלשון מאוד דומה, בלי יותר מידי מקורות אחרים. לכן אני חושבת שיש מצב שהפרסום במשפחה זה מכאן - כי זה מקור קדום יותר...
הנה הקלטה שלו מספר את זה:
ציטוט מהספר הרב שלמה קרליבך: חייו, משנתו והשפעתו. נתן אופיר, בפרק תגובה לשואה, עמוד 333.
"את חזונו האוטופי של ר' שלמה בעקבות השואה אפשר לסכם בעזרת מדרש-אסכטולוגי שיצר בשיר-סיפור מרגש ומעורר השראה: כל הרוצחים יבכו ויבקשו סליחה מהנרצחים, והבכי יהפוך לריקוד של שמחה בעולם של התחייה, בעידן החדש. בשיר-סיפור על הטרגדיה של הרצח הראשון בהיסטוריה פותח ר' שלמה בלימוד זכות על קין. הוא לא התכוון להרוג את הבל ואפילו לא ידע שקיימת אפשרות לרצח*. אחרי שהבל נרצח, מיד התחרט קין, נפל ובכה והתחנן - אחי, אנא פקח את עיניך. במשך שלושה ימים המשיך קין להתחנן ולבקש מאחיו לפקוח את עיניו**. ר' שלמה אומר בשם חז"ל שהטבע כולו וכל יצורי העולם בכו עם קין....
* טיעון זה מפורש במדרש תנחומא, בראשית ט', השם בפיו של קין את ההסבר: "ריבונו של עולם, לא ידעתי ולא ראיתי הרוג מימי, וכי הייתי יודע שאני מכהו באבן והוא מת?".
** ייתכן שהמוטיב המדרשי הזה בנוי על הפסוק יְחַיֵּנוּ מִיֹּמָיִם בַּיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי יְקִמֵנוּ וְנִחְיֶה לְפָנָיו (הושע ו', ב)."
)בתור דתי לאומי, ודתי לאומי שגאה להיות דתי לאומי (או שתגידו חרדלי, לא כ'פת לי..)
אני ממש לא בהלם מהסרטון ההוא של אולפנת חורב. די. מישהו צריך להגיד את זה. אצל החרדים יש אפליה על ספרדים, אצלנו פשוט מוחקים את התרבות הזאת.
אני לא מדבר על התחום התורני, גם עליו יש לי ביקורת, אבל לא כרגע זה הנושא.
צריכים להבין, (חפירה קטנה בתור הקדמה..)
מדינת ישראל קמה מעולם, לא הייתה תרבות ישראלית. התרבות הישראלית שלנו היא בת כמה עשרות שנים. ככל שהייתה לעדה שלך יותר השפעה על התרבות הישראלית בעבר - היא נוכחת יותר בתרבות הישראלית היום.
היית גר במרכז? אוטומטית הייתה לך יותר השפעה ממי שבפריפריה. היית פרופסור? ודאי שזה יותר מאינסטלטור. וכן הלאה.
כמובן, במצבים שבהם לא הייתה התנגשות, אין בעיה שהתרבויות ישתלבו יחד. יש אדם שלא מכיר מימונה? זה למשל משהו שמאוד תפס. גם סעודת יתרו זה דבר לא כזה נדיר היום, וכמובן יט כסליו הישאר מאירופה. ובמצבים אחרים - המדינה נזקקה לפתור אותה - כגון האם הכתב יהיה כתב עגול כמו שאנחנו כותבים היום, שזה הכתב האשכנזי, או בכתב חצי קולמוס, הכתב הספרדי (והכ"כ מכוער לטעמי... והרב עובדיה, שהרים את גאוות הספרדיות פעם אמר בבדיחותא - הקול קול יעקב והידים ידי עשיו). אבל גם זה לא נכון. הוחלט לדבר עם ר מתגלגלת, ח,ע,ק וט גרוניות (לא צ'. מפאת הקושי), ואפילו האות ו כמו W. אתם יודעים למה זה לא קרה? הציבור לא קיבל את זה. זה פשוט לא עבד. אז נשארנו עם ח ע ור, שליוו אותנו שנים ברדיו הציבורי כידוע, והחוק חייב בעבר ששדרן רדיו יבטא ח ע ור כראוי. זה נעלם מסיבה פשוטה. הייתה שפה שלימדו ילדים בבית הספר, והייתה שפה אחרת שדיברו ברחובות. זה לא תפס. אפילו שכך לימדו וחינכו.. רוב בעלי הכוח לא היו כך, ואוטומטית, בלי שום כוונה רעה. זה לא תפס.. גם אין שום סיבה הגיונית שזה יתפוס.. (אני קצת מתרשם שהיום אנחנו אומרים קמץ כמו פתח ולא כמו חולם..).
זה נכון לכל הציבור הישראלי. כולו. אז נכון, הציבור החרדי בחר להתבדל. נכון. ולא קיבל מהתרבות הישראלית הכללית, ממה שמלמדים את הילדים בבית הספר, מהרדיו או מהשירים הממלכתיים שלנו. ונשאר עם התרבות האירופאית, עם היידיש (הכ"כ מכוערת. תסלחו לי. אבל זה פשוט בעעע של שפה. פשוט בעעע. עדיף ערבית צרפתית ואפילו רוסית
).
ואז את הספרדים המקופחים הרים בעיקר הרב עובדיה, מי היה מאמין? דווקא אדם מהציבור החרדי. לא מפליא בכלל, החרדים הספרדים הופלו הרבה יותר מאשר כל מזרחי אחר. והרב עובדיה דאג גם למוסדות שס, ובכלל למנוע אפליה. כידוע שערבים הצביעו לשס בעבר כי שס הקדמונית הייתה מאוד סוציאליטסית, והיא הרימה את דגל זכויות המיעוטים ודאגה לצמצום פערים חברתיים.
רק אומר נקודה נוספת למחשבה בענייננו, שלא נכון בהכרח לעשות הבדל בין ספרדים לאשכנזים. ספרדי מהמרכז לעומת אשכנזי מהפריפריה. ודאי שהתרבות בבית משפיעה, זה ברור. אבל בסוף אנחנו חיים יחד ב"ה, ספרדים ואשכנזים, ובפריפריה האופי הוא שונה מבמרכז. אשכנזי בפריפריה יהיה הרבה יותר "ספרדי" באופי מאשכנזי במרכז (ואולי אפילו מספרדי שם)
לענייננו, (ועד כאן החפירה כהקדמה..)
הציבור שלנו הוא ציבור.. איך נגדיר אותו..? "ישראל הראשונה" אם תרצו.. אליטיסטי. יש בזה הרבה היגיון. הציבור שלנו מוצלח, מלא אנשי אקדמיה. צבא. חסד. זה נהדר. זה אגב לא מפליא אותי שאנשים דת"ל ספרדיים מהפריפריה שונים בתרבות בתכלית (!. ואני אומר את זה מידע, מבדיקה, מחוויה אישית ולא רק אישית. מי שרוצה לדון בזה, מוזמן לפרטי), מהציבור שלנו במרכז הארץ. סתם.. תחשבו על ההבדל (שוב, רק באופי, לא בהשקפה וכיוצ"ב) בין המפלגה של סמוטריץ, או אפילו בנט ושקד וכו', לעומת המפלגה של בן גביר. לא משנה מה נכון.. תראו את האופי...
אז באולפנת חורב, בירושלים, בעלת התרבות האשכנזית, כן. שהציבור שם באופי הוא ממש לא סטייל פריפריה. וגם הספרדים ששם, בסוף הם לא אנשי פריפריה, וזה משפיע המון.
איפה בדיוק בציבור שלנו מישהו מרגיש משהו ספרדי? בבני עקיבא עזרא או אריאל, שבכל מחנה שם התפילה היא אשכנזית, הספר תורה הוא אשכנזי, השירים ששרים הם לא בהכרח הפיוטים הספרדיים? ברבנים שלומדים בישיבות האשכנזיות? בעלות האופי האשכנזי?
ועכשיו אני שואל, מה ציפיתם? בציבור הזה אין אפליה. פשוט כולם נהפכים לאשכנזים (שוב, בתרבות. פסיקת ההלכה לא משנה לי..). לא אתפלא אם מסורת שירת הבקשות תיעלם מהציבור שלנו ותישאר רק בציבור שמצביע ש"ס. אז נכון, שירת הבקשות היא דוגמא. אבל היא מסמלת על אופי, על תרבות, שנעלמת מאיתנו. באשמתנו.
בדיוק לכן, באולפנא מפורסמת ככ בציבור שלנו, יש לעג לתרבות הספרדית. מישהו ציפה אחרת? לא חשפתם את הנוער לתרבות הזאת. הוא לא שם. למה שהוא יהיה שם?
לא אומר שאני בתור ספרדי מרגיש שדוחקים אותי בציבור שלנו (אם כי הרגשתי כך בעבר), אבל אני יכול להגיד לכם שיש אנשים שדברים כאלה מסובכים בשבילם.
וגם אם לא, האשם היחיד בסרטון של אולפנת חורב, זו לא האולפנא. אלה אנחנו. זה הציבור. וב"ה שאין אצלנו אפליה כמו החרדים, וב"ה שאנחנו מתחתנים בין עדות. אבל תדעו.. כולם. שיש פה תרבות שנעלמת מאיתנו. ולכן אצלנו היא תרבות שלועגים לה. וזה באשמתנו. בלבד.