שרשור חדש
בריתי שלוםחידוש

השבת ובשבת הבאה קראנו ונקרא על קנאותו של פנחס ועל היותה חיובית והרבה מעבר לכך - היא מוצגת כמי שהצילה את ישראל וזיכתה את פנחס בברית כהנת עולם.

 

לפני כמה שנים בדיוק בתקופה זו נרצחה שירה בנקי, מה שגרר גל גינויים מכל הרבנים, ובצדק.

 

עכשיו, מה הבדל הגדול בעצם? מה גורם לאלו להיות בשני קצוות ככ קוטביים?

 

אז כולם יפטירו "זה לא אותו דבר", "פנחס זה משהו מיוחד'', וכו'.. פרשת פנחס מאתגרת את הדרשנים וכותבי העלונים הליברלים.

 

תשובות כאלו לא חסר.

 

מישהו פעם באמת דרש מעצמו תשובה ברורה וחד משמעית לשאלה הזו?

 

ואם פנחס היה חי היום, מה הוא היה עושה?

 

גם בזמנו של םנחס היו ליברלים נאורים ש'גינו' אותו וייתכן שאף איימו עליו, וכמו שכתב רש''י בדיוק כנגדם מכוונת הנבואה שבתחילת הפרשה.

 

זו שאלה רצינית שצריך לתת עליה את הדעת.

ממליץ לכם לעצור את הדיוןבינייש פתוח
אתם טוחנים מים לדעתי
מותר ללעוס קפה בצום?האטורי האנזו


אבל..האטורי האנזו

אין הנאת החיך, אולי בכל זאת?

 

 

אני לא רב ולא פוסק, ובמיוחד לפורום לא מגיעים כדי לקבל הלכהבסדר גמור

יש לך רב? 
אם כן, תשאל אותו. 
אם לא, מוזמן לחפש בגוגל את הפסיקה ההלכתית שאתה חי לפיה (אשכנזים ספרדים וכו' ולפי גדולי הדור בהווה ובעבר).

ממה שידוע לי, יש היתר דחוק לספרדים ללעוס מסטיק שאין לו טעם בכלל. אבל גם זה רק בתנאי שעושים את זה בצנעה מבלי שאחרים יראו ובמקרה הדחק.
זה מותר אולי מכיוון שגם לא בולעים כלום וגם אין הנאה לחיך. אבל סתם ככה שאין הנאה לחיך זו לא סיבה להתיר לאכול
 

קודם כל, אתה צודק.האטורי האנזו

אבל לא חיפשתי פוסק,

חיפשתי לרענן נפש עייפה עם איזו מתיחה טובה לגלגלי המוח שחורקים ללא קפה.

אולי סיעור מוחות.

 

באותה מידה יכולתי לשאול מדוע תיירים מתאמצים ומטפסים על בניינים גבוהים רק בכדי

להביט במשקפת ולראות מה קורה למטה?

 

ולגבי הקפה.. אם אני אסכים אתך שנינו נטעה.
 

 

 

אתה יכול לעשות ספורט ארובי, מותח את המוח בצורה בריאה יותרבסדר גמור

במקום לתפוס אתרי קישור של אדנוסין.



כן אני יודע שצום עכשיו... זה שיקול שלך האם תצליח לעמוד בזה

מהמםהאטורי האנזו

אתה יודע מה, אני עוזב את הציניות ויורד לפלאנק כתחליף לקפה. 

<הודף את כולם במשרד בגרסת 'זוזו', מפנה לי מקום>. 

או שאמות או שאתעורר. אעדכן.

אלו ה13 שניות הכי ארוכות שהיו לי בחייםהאטורי האנזו

ראיתי את המוות מול העיניים. סיוט.

אבל חוץ מכמה עוויתות וטיקים, קמתי כמו חדש.

 

אבל אני אתמיד, בזכותך. אנסה מחר לשבור שיא. 

 

תודה על העיצה.

 

תנסה לשבור את השיא שלי שיהיה לך אתגרבסדר גמור

4:10

טוב בוא תירה בי ונגמור עם זההאטורי האנזו

אתה לא מבין שזה כמו מנטוס וקולה על הלב?  Lol

13 שניות?! זה גרם לי לחשוב על החיים שלי, שיחת יחסינו לאן והאם כדאי להמשיך?

 

4 דקות? כמה זה יוצא בריבועים?

חח

דווקא כן...הָיוֹ הָיָהאחרונה

זה לא נקרא "אוכל".

זאת שאלה לפורום אחר, לא לכאןפלונפון מירוסלב

בכל מקרה זה סעיף מפורש בשו"ע ואכמ"ל.

(גם בתעניות גם בבשר וחלב וכו')

אבל כאן יותר כיף.האטורי האנזו

סתם, לא מכיר פורום אחר, למרות שבטוחני שהאנשים שם קסומים ומלאי שלוה, נחת וחן.

ומה גם שאני מחויב לתהליך שהתחלתי איתכם, 

שבסופו כל אחד כאן יהפוך לכוכב רשת ואושיית משהו. אני תולה בחברי הקבוצה המון תקוות. רק שתדע.

 

אגב, לגבי השאלה- יודע שמותר. אבל חיפשתי את העניין שבדיון. 

זו שאלה מרתקת עם תתי סעיפים ודוגמאות. רציתי סינרגיה.

 

 

 

  

מי ער?חיים של
מה הכנתם לשבת?

נראלי שהשבוע זה לא השבוע שלי:/
כל מה שאני מכינה יוצא מעפן
ערהאטורי האנזו

4 שעות שנצ, סליחה מראש.

 

ומזדהה לגמרי, רק שאצלי זה לגבי הגלגול הזה, לא יודע, לא סגור על לאן מתפתחת העלילה.

אנימשיח נאו בפומ!
בא לי בית משלי
ולארחחחחחחח
אניברוקולי

 

תכיני את החיתוכיות לימון שלי. 

ותשלחי לי קופסא מוציא לשון

חבל שגם זה יתפקשש לי..חיים של
המתכון מדויק! תנסיברוקולי


עראריק מהדרום

מצאתי סגולה בדוקה ומנוסה, אחרי שמעבירים סמרטוט רטוב וסמרטוט יבש יש סגולה ללמוד את הקטע של חוק לישראל לערב שישי (חמישי בערב) ואז אחרי שמסיימים הרצפה יבשה תמיד ואפשר להוריד את הכיסאות מהשולחן, בדוק ומנוסה, אין חכם כבעל ניסיון.

משיח נאו בפומ!
אשריך על השטיפה
ערר. הערב יום השנה של הרב יוסף קאפח זצ"ל. לא יודע אםחסדי הים
החסידים שלו מציינים את זה או לא.
מה שמזכיר לי..הָיוֹ הָיָהאחרונה

את שני הליטוואק'ס על גבול גר"אינקע'ס שעמדו בי"ז תשרי אחרי שחרית ואמר האחד לחבירו - שמא נשתה לחיים לרגל יומ"ד? אמר לו זה - וכי חסידים אנחנו??

 

מאימתי יציינו המטריאליסים הללו הילולות, שמא אף זייארות תרצה שיעשו?

ערהאיכה
השלמתי את כל השעות שינה שחסרות לי לקראת ערב 🙈 אחלה דרך להעביר את סוף הצום.

ולמדתי למבחן עד לפני חצי שעה בערך.
ערהשבותי
מלאאא בצקים. לכבוד שבת
יישוב ארץ ישראל בגלילנוער נוף הגליל
בההוא זמנא יתער מלכא משיחאמלכות דוד
לנפקא מגו גנתא דעדן, מההוא אתר דאתקרי קן צפור, ויתער בארעא דגליל...
..יקום ויתגלי בארעא דגליל, בגין דאיהו הוא אתר קדמאה דאתחרבא בארעא קדישא, ובגין כך יתגלי תמן קדמאה לכל אתר
מה שמצער אותיהנורמלית האחרונה
זה הגודל של הכתב... ממליצה הגדיל ולהפוך את המכתב למושך יותר.
שאלת תם:הָיוֹ הָיָה

הנוער הוא זה שמביא לשם משפחות?

הנוער פועל להפצת רעיון ההתיישבותנוער נוף הגליל

בשיתוף ראשי הגרעינים

אהה, יפה מאוד, אשריכם ושיהיה בהצלחה גדולה!!!הָיוֹ הָיָהאחרונה


הי, טייק 2שמואל_(הי)

הי, אני לרוב לא כותב בפורומים, אני מידי פעם מגיב, אבל לעלות משהו שלי כמעט ולא, אבל יש משהו שאני פשוט צריך לשתף ולא יודע איפה.

אני די נתקלתי בבעיה, בחיים שלי יש לי טפיסת עולם מסויימת שאחת ההשלכות שלה היא שאני "בוחר את הקרבות שלי", זאת אומרת, נניח היה לי קשה עם שבת, אז לא ממש שמרתי, ולאט לאט כשהרגשתי מוכן התחלתי לשמור ממקום אמיתי, לא כי אמרו לי, אלא כי זה נובע בפנים.
עכשיו אני לא שומר נגיעה (כן יש לי גבולות אדומים), ובעקבות שהייתי בקשר עם בחורה והיא פקחה את עיני וגרמה לי הבין שאני כבר מסוגל להתחיל את המלחמה הזאת, אז התחלתי, (אני כבר לא בקשר איתה לא הנושא), אבל מה הקטע, זה לא פעם ראשונה שאני מתחיל, ומרגע שאני שומר נגיעה אני כאילו אדם אחר, אבל בקטע רע, רע מאוד.... אני פחות עם שלווה פנימית כזאת, פחות עם שליטה עצמית, פחות עם מבט מרוכז ומבין, פחות מחובר לעצמי ולתחושות שלי, כאילו אני ממש ממש מתחרפן בפנים.
אפילו אם אני לא אפגוש בחורה, הידיעה שאני שומר נגיעה, שזאת המלחמה שלי, זה כבר מפעיל את המנוע.
שיהיה ברור, אני לא פוחד משמירת נגיעה, אני לא באמת צריך יותר מידי, גם כשלא שמרתי לא ממש הייתי אדם של מגע, אבל עם אלה שאני מרגוש בטוח אני פתוח בנושא, וזה מאוד חלק ממני.
 

ואז החלטתי שאולי אני סתם הזוי, ואני חוזר לא לשמור... והופ, לאט לאט הכל נירגע, אני באמת לא יודע למה זה, וזה ממש ממש הורג אותי.
כי נניח עם כשרות, לא היה קשה
שבת, גם לא
אפילו לעשן, קצת חסר אבל זריז שלטתי על הנושא ולא רציתי יותר.
ויש לי רשימה ארוכה, אפילו על דברים קטנים שלאט לאט הכנסתי לחיים, נטילת ידיים לפני לחם ובבוקר, או לדבר פחות ולחשוב על כל מילה... (מצחיק שעכשיו אני כותב מהמוטן)

אז שיתפתי, לא יודע למה, תגיבו מה שבא לכם... ולא יודע, זה לא באמת מועיל אף פעם אבל מה זה משנה חחח

באופן חלקיultracrepidam

אם תחליט שאתה שומר נגיעה רק באופן חלקי (רק בימים שאינם ימי שלישי, רק כשאתה לא לבד...) מה תהיה התוצאה? אולי כדאי לך לנסות לבדוק איך זה עובד, וככה לסגור פינות עד שתגיע לתוצאה שאתה שומר נגיעה חוץ מאתמול

אם זה חלקי אז זה לא אמיתישמואל_(הי)

אם משהו מרגיש אמיתי, למשל שלעשן מזיק לי, אז פעם אחת וגמרנו, פשוט הפסקתי ולא נגעתי מאז.
וכנל לגבי דברים אחרים, אבל זה לא מרגיש לי נכון ואמיתי לשמור בכלל, זה מרגיש פוגעני

אז אל 'תשמור נגיעה'rivki
פשוט אל תיגע
וואו שזה חכם, תודהשמואל_(הי)


תגובההרמוניה

ברוב הפעמים שלי היה חסמים עם משהו, זה עזר לי ללמוד על זה (כמובן לאט לאט, זה עם הזמן)

ואז משהו בהשקפה בתת מודע משתנה וזה כבר לא מרגיש כ"כ נורא

תודה, וגם אני עובד ככה, ולמדתי המון לגבי הנושא, אבל זה שונהשמואל_(הי)


נראה לידעתן מתחיל
שכל יציאה מהתמכרות אף הקלה שבקלות עוברת דרך השלב הזה. היא פשוט צריכה להיות בדרך הזו. אתה לא מכור או אם תרצה לא מחובר באופן אל-רציונלי לכשרות או לשבת קודש. לנגיעה אולי כן.
וזה טבעי והגיוני, אני מאמין, פשוט לא מתאים כרגע. בטח חוברת מגע הקסם ואחרות יסבירו את העניין טוב ממני.

זו חלק מהדרך. כמעט וחייב להיות גרוע יותר לפני שמגיע הטוב האמיתי. והוא מגיע, תשאל כל נגמר, גם כזה שנגמל מלקום מאוחר בבוקר או שעזב את הפלא'.
לפעמים קושי גדול אומר לנו שטעינו בדרך. ולפעמים דווקא הוא מוכיח על הדרך הנכונה. ורק צריך להתאמץ קצת יותר. כי עוד מעט ואיננו והטוב יפרוץ וימלא. ולא מתוך חסרון אלא מתוך שימוש במקום אמיתי ובריא.

בהצלחה.
אתה לא הראשון שאומר לי את זה אבל..שמואל_(הי)

נניח עישון, הייתי מעשן לא מעט, ואפשר להגיד שהתמכרתי לזה, או נניח לפלאפון, וכשהחלטתי שבלי, אז היה לי קשה לשמור על זה והתמודדתי, אבל זה הרגיש נכון.
כאן אני מרגיש עמוק בפנים שזה "לא נכון" לשמור נגיעה, שזה הורס אותי, שזה משגע אותי.

אולידעתן מתחיל
כי באמת נגיעה היא נכונה וטבעית?
אני מבין את הרתיעה שלך מדבר שמרגיש לך עמוק בפנים כשגוי. זו גם הסיבה שאני מנסה להדגיש שבאמת הוא לא שגוי כלל אלא מבורך. אך כעת, נכון להרגע, הוא אכן שגוי זמנית.
ואני עוד עומד מאחורי דברי; כמעט כל יציאה מהתמכרות עוברת דרך שלב שבו כל פנים האדם יוצא נגד החוסר. שבו התחושה, כמו שתיארת יפה, עמוק מבפנים זועקת שההתמכרות הזו נכונה ונצרכת.
אבל. התחושות שלו פעמים וטועות. וכשכושר השיקול שלנו פגום לפעמים אנו צריכים מישהו מבחוץ שיצביע על כך.

מנסה להציע הצעה מוכרת בעולמות שאנו מדברים עליהם: 90 יום. נסה להפסיק לשלושה חודשים. וזהו. אח"כ תחזור אם תרצה. לאחר שלושה חודשים התחושה הזו תהפך לדעתי בדיוק לצד השני. תתמלא נחת ואור, טוב ויופי. כי הטהרה ממלאת ומגלה את הטוב החוצה. רק צריך לתת לה מעט זמן.
אנסה תודהשמואל_(הי)אחרונה


תגידו הים פתוח?הפי
לא הצלחתי להבין מחיפוש באינטרנט
מותר ללכת או בגלל הקורנה לא?
חושבת שאפשרחיים של
מותרברגוע
פתוח עם הגבלות כרגילשמן פשתן
simple man

אבל מי דיבר על הים התיכון?🤔

דובר על הים הקריבי בקנקוןsimple man


מותרפה לקצת
רק שלא הצלחתי להבין אם צריך מסיכה בחוף או לא (במים כמובן שלא)

בכל מקרה, בחופים שאני הלכתי אליהם חיכו שוטרים ממש ביציאה מהחוף וחילקו דוחות לכל מי שיצא מהחוף לרכב והיה בלי מסיכה
בחוף שאני הולך אין דרישה למסכה בחוףבינייש פתוח
היו שם שוטרים ולא אמרו לך כלום או שזאתפה לקצת
המסקנה כי כולם לא שמו?
לא ראיתי שום שוטר באזורבינייש פתוח

זה היה בחוף מציצים בתל אביב. ככה הם אמרו בטלפון שלא צריך לשים (האמת שכתוב בכניסה שצריך לשים) את יכולה לבוא ביום אי זוגי לנשים בלבד

(אין מה לדאוג מהשם, אף אחד לא מציץ על אף אחד)

חחח הסוגרייםפה לקצת
יש לי חוף יותר קרוב ובו יש שוטרים אבל באמת לא שמתי מסיכה בחוף, זה גובל בסכנת חיים עם החום הזה
שוב את רק מחפשת להגיב נגדיבינייש פתוח

עכשיו זה היה בצחוק   

כבר נבהלתי חחפה לקצת
אני כל כך משתדלת להגיב לך בנימוס ובכבוד
לא צריךברגוע
"בעת שהיה על חוף הים ובכניסה לים אין חובת עטיית מסכה ובלבד שיש אפשרות ממשית לשמור
על מרחק של שני מטרים בין אדם לאדם, למעט אנשים הגרים באותו מקום. יש לעטות את
המסכה בעת הליכה לשירותים , למזנון או מקום אחר המצוי בחוף הים."

20200709153354.pdf
תודה!פה לקצת
באתר של משרד הבריאות לא מצאתי הנחיות לחוף לפני שבועיים (מאז לא בדקתי)
פתוח אבל מסוכן זה עובד במייםבחור אחדאחרונה


מה אפשר ללמוד כלימודי המשך לחינוך מיוחד?כל הישועות

לימודים של תעודה או משהו כזה, שאפשר אח"כ גם לעבוד בזה.
דברים טיפוליים וכד'.

אני ממש אשמח לשמוע רעיונות. תודה רבה.

טיפול באומנותפרח-אש


אולי תחשבי מה את רוצה ללמוד?ברזליתאחרונה
יש משהו ספציפי שבאלך לעשות?
זה יתן לה הכוונה איפה לחפש ואיפה לא..
מחר ! התוועדות אנ"שות

יום חמישי, י"ז בתמוז בשעה 18:00

~שיעור תניא קליל ומרענן במיוחד

 

מחכה לך❤

מוזמנת להביא חברות

פני באישי לקבלת קישור לזוםהתוועדות אנ"שות


עוד שעה ושמונה דקות התוועדות אנ"שותאחרונה


דקות אחרונות של מוזיקה לשלושת השבועות הבאים. אהההההשמן פשתן
פול ווליום.
סורי שכנים יקרים שלי
אההה זה מהבית שלך ?אנונימי (2)
באמת לא הבנתי מי הברברי
ברברי?!?!שמן פשתן
אנונימי (2)
חוץ מהמוזיקה את שכנה נחמדה סהכ
..חן,
שמפי יש מצב שהיא ליכלכה לך את המרפסת? 😁
לאאא זה בטוח לא היא. לפחות משהו אחד בטוח בחיים האלושמן פשתן
ברור שלך לא אכפתבוז
את בטח שומעת גם בתשעה באב עצמו
..אנונימי (2)
וגם אוכלת
ברוך השםבוז
תעדכני אם חזיר זה טעים
האמת, ממה שהבנתי אפילו בשר פרה לא כשר יותראריך וייס
טעים, הוא פחות מלוח ויותר טבעי.

אז בוודאי שחזיר יהיה טעים יותר, נשמע לי טעים.

למרות שציז בורגר לא עושה לי את זה
ברור שזה טעיםבוז
אתה חושב שהגויים כזה אוי אוף זה לא טעים אבל אני חייב לאכול את זה?
לא
בעיקרון בשר פרה יותר יקר מבשר חזיר והגוים אוכלים אותו בארועיאמממאחרונה
חוץ מזה יש איזה פסוק משני כמו אל תגיד חסיר לא טעים תגיד שה' אמר לא לאכול
!!!!חופשיה לנפשי
אולי המשיח יבוא ויבנה לנו את בית המקדש?
אמן! ולו בשביל זה שמן פשתן
..חן,
למה סורי?
בחרת להם שירים מעולים 😌
חח לדעתך...שמן פשתן
😌חן,
תאמת שהתאהבתי בהם בזכותך לייבערשמן פשתן
באמת? וואי לכבוד לי 😁חן,
שניות אחרונותשמן פשתן
Bleeding out...שמן פשתן
מזה פה שכונה שלמה?אמממ

אגב ספרדים...ננה-בננה

תהנו מתקופת היובש

מה הכי מפחיד אתכם בסגר חוזר (מקומי או ארצי ברמה כזו או אחרת)בינייש פתוח
אני הכי מפחד מסגירת בתי כנסת, במקום השני אני מפחד מתור ארוך מאוד של 40 איש רחוקים 2 מטר זה מזה מחוץ לסופר, כלומר יקח שעה לקנות לחם חס וחלילה.
במקום האחרון סגר על בני ברק (עיר מגוריי). מכיר מפעם שעברה 3 דרכים פשוטות מאוד לעקוף אותו
זו בעיקר התחושהsimple man
מבחינה טכנית אני יכול לשרוד את זה
לא מפחיד בכללאהבה.אחרונה
גזענות בציבור הדתי לאומי- "ההיית או חלמתי חלום?..."מזמור לאל ידי
גזענות של רגילים
*
א. אפתח ברשותכם בשני סיפורים.
הראשון הוא מעשה שמספרים אצלנו תמיד במשפחה, על דוד שלי שהגיע בילדותו לאימו ודיווח לה בהתרגשות שהילדים האחרים מספרים שעומדים להגיע ליישוב "דוסים".
"דוסים?" חזרה סבתא שלי בשעשוע. "ומה אנחנו, לדעתך?"
"אנחנו?" אמר דוד שלי. "אנחנו רגילים".

ב. את השני סיפר לי פעם חבר שלי, שניגש יחד עם תלמידים נוספים לראש הישיבה התיכונית שלו, מחנך מוכר ומוערך, והם העלו בקשה: אולי מדי פעם בתפילת ערבית של ליל שבת, יתפללו בנוסח ובמנגינה הספרדיים.
"נוסח ספרדי?" אמר הרב, "זה מתאים לשבת זכור, לא לשבת רגילה".

ג. במשך רוב שנות חיי היה לי ברור שאין גזענות בציבור הדתי-לאומי.
בציבור החרדי ישנם בתי ספר וישיבות לספרדים ולאשכנזים, אין שידוכים בין העדות, המפלגות נפרדות והמתחים בין העדות גלויים וידועים. אצל החילונים הנושא היה נוכח בדורות הקודמים, וכיום כבר הרבה פחות. ואצלנו? בכלל לא. סיפור מהעבר. מעולם לא חשבתי שמישהו שווה פחות או יותר בגלל המוצא שלו. מעולם גם לא שמעתי אמירה כזו מאף רב, איש ציבור או כל דמות שעניינה אותי, במפורש או ברמז. לא שמעתי ביטויים גזעניים. בערך חצי מחבריי לישיבה שנשואים למישהי מעדה אחרת.
בישיבות התיכוניות לומדים יחד תלמידים מכל העדות, ואיש לא מסנן על רקע עדתי או מגדיר "מכסה". הזמן היחיד שבו החבר'ה הספרדים צריכים לוותר בחלק מהמקומות, הוא בימים הנוראים – כשהתפילה בנוסח אשכנזי, והם צריכים לבחור בין הנוסח מהבית ובין ויתור על ראש השנה בישיבה (ויש שיאמרו שזה בכלל לא הפסד). גם בישיבות ההסדר והגבוהות המצב בסדר גמור. תלמידים מכל העדות, ר"מים מכל העדות (באופן אישי, שניים מארבעת הר"מים שלי הם בני עדות המזרח), בסעודות שבת שרים את השירים האשכנזיים הקלאסיים וגם את הפיוטים הספרדיים. בימים הנוראים יש אצלנו מניין אשכנזי ומניין ספרדי, ובתפילות ערבית נוסח משולב, כך שאף אחד לא צריך לוותר על שום דבר. בהקפות בשמחת תורה יש שירים כאלה וכאלה. אידיאלי. אין שום שד בבקבוק.
כששמעתי בישיבה התיכונית קצת דיבורים על גזענות, היה לי ברור שהם מדמיינים. אולי נהנים לשמר תחושת קיפוח. כשחבר בישיבה הגבוהה סיפר שמישהו לא רצה לבוא ללמוד אצלנו, כי לא קל להיות ספרדי בישיבה אשכנזית, באמת ובתמים לא הבנתי על מה הוא מדבר. זו לא ישיבה אשכנזית, זו ישיבה רגילה, שיש בה אשכנזים וספרדים ותימנים ואתיופים.
ברוב היישובים כבר מזמן נגמלו מהמחשבה שנעשה בית כנסת אחד, שישמש מעין כור היתוך (אשכנזי) וכולם יתפללו בו. יש בית כנסת אשכנזי, בית כנסת ספרדי וגם בית כנסת תימני. זה נראה אידיאלי – כל אחד יכול להתפלל בנוסח שלו, ובלי שעדה אחת תצטרך לכופף את מנהגיה.

ד. רק בשלב מאוחר הבחנתי בתופעה מעניינת – ביישובים רבים בכל הפרסומים, בלוחות המודעות וגם בשיח היומיומי בפי התושבים, ישנם "בית הכנסת התימני", "בית הכנסת הספרדי" ו..."בית הכנסת המרכזי". מהו בית הכנסת המרכזי? מתפללים בו העולים ממרכזיה?
אז בית הכנסת האשכנזי הוא "המרכזי", ובו מתקיימים בדרך כלל הכינוסים והשיעורים המיוחדים, וזה של עדות המזרח הוא "המיוחד". לעתים קרובות הוא גם בקומה התחתונה, והוא קטן יותר. כמובן, יאמר לך כל תושב ותיק, הגודל אינו מבטא חשיבות, פשוט יש ביישוב הרבה יותר אשכנזים. ובכל זאת, אם נבדוק מאיפה הגיע סבא של כל אחד מהמתפללים, נמצא לא מעט ספרדים בבית הכנסת המרכזי, אבל כמעט אף פעם לא את ההיפך.
וכשחושבים על זה, פתאום מבינים (רבים מהקוראים ודאי מגלגלים עכשיו עיניים ואומרים: בוקר טוב אליהו; יפה שלקח לך עשרים ושש שנים לשים לב) – ברוב הישיבות תפילות שבת והקריאה בתורה הן בניגון האשכנזי. החבר'ה מעדות המזרח צריכים ליישר קו מדי שבת בשבתו ומדי חודש בחודשו. למה זה ככה? ואיך פספסתי את זה עד היום?

ה. התשובה פשוטה: לא שמתי לב כי כמו אותו ילד קטן מהסיפור בסעיף א', תמיד הנחתי כמובן מאליו שזה הנוסח "הרגיל".
אנחנו לעולם לא אומרים שמוצא אחד טוב מהאחר, שמישהו צריך לשנות את מנהגיו, בטח שלא להתבייש בשם המשפחה שלו. בכנות ובתמימות אנחנו חושבים שאנו חפים מגזענות. אבל הנחת היסוד העמוקה של הציונות הדתית, היא ש"רגיל" פירושו אשכנזי, ובנוסף יש אצלנו מקום שווה לחלוטין גם ללא רגילים. אותו ראש ישיבה שאמר שתפילה ספרדית מתאימה לשבת זכור, לא אומר את זה מתוך זלזול. הוא באמת תופס שהתפילה הספרדית היא משהו שונה, שמתאים לתאריך שבו עושים דברים מיוחדים, אבל לא ליומיום.
אפשר להצביע על סיבות היסטוריות הגיוניות לתופעה הזו: מה שאנו מכנים "הציונות הדתית" צמח מתוך תנועת "המזרחי" האירופית. הרב קוק היה אשכנזי, וכמוהו הרב סולובייצ'יק, רוב הדור הראשון של תלמידיהם ורוב אנשי גוש אמונים. באופן טבעי כשאותם תלמידים הקימו ישיבות ובנו יישובים חדשים, הם הנהיגו בהם את נוסח בית אביהם. אפשר לומר, להצדיק, לפלפל. אבל זה לא ישנה את המציאות. עברו חמישים שנה, ודור שלישי צומח כאן עם אותן נקודות מוצא, עם אותן מנגינות, עם אותה מנטליות.

ו. אחת לכמה זמן עולים לכותרות כנסים שאף אחד מהדוברים בהם אינו ספרדי. המארגנים אומרים בתמימות שהם פשוט הזמינו אנשים שהתאימו לנושא הכנס, ובמקרה כולם אשכנזים. להפך, הם אומרים, המצקצקים הם הגזענים. בעיניהם מוצאו של האדם הוא שיקול – ואותנו זה פשוט לא מעניין.
אני מאמין להם. ובכל זאת, האם קורה שמתארגן כנס, וכל הדוברים בו ספרדים? ואם לא – מה זה אומר? האם יש כה מעט רבנים ואישי ציבור ספרדיים בולטים בציונות הדתית?
ומה לגבי ראשי ישיבות, אולפנות, מדרשות? כדי לכתוב את המאמר הזה הלכתי לבדוק את הנתונים, ואני מודה שהופתעתי. מעט שבמעט ראשי מוסדות בולטים ורבני יישובים בציונות הדתית הם מעדות המזרח. אפילו ר"מים – פה אחד מתוך שמונה, שם שניים מתוך עשרה. ישיבות שבראשן עומדים רבנים ספרדים, לעתים קרובות מקבלות את התואר "ישיבה ספרדית", והנה שוב מצאנו את עצמנו עם "ישיבה רגילה" ו"ישיבה ספרדית".
כלומר, לא רק שה"רגיל" הוא בעצם לבן והשחור הוא השונה. מסתבר שלאשכנזי יש גם יותר סיכויים להצליח.

ז. ופה אנו מגיעים לעוד עניין – ועדות קבלה.
אני לא רוצה להיכנס לעובי הנושא, אלא להצביע על נקודה: כשתלמיד מתראיין בפני רב, כאשר משפחה יושבת מול שלושה חברי יישוב ותיקים, מה שמשנה הוא לא רק הנתונים היבשים והמדידים, אלא בעיקר שאלת הרושם שעושה הנבחן על היושבים מהצד השני של השולחן.
האם אפשר לסמוך על מחנך מצוין, שחושב שתפילת ערבית ספרדית מתאימה לשבת זכור, שיסתכל על תלמיד מעיירת פיתוח שמדבר בחי"ת ועי"ן גרוניות, בדיוק כמו על בחור אשכנזי מיישוב בבנימין – או שאולי הוא יחשוב שהשני נראה כמו מי ש"יותר יסתדר" בישיבה? ומה הסיכוי שמשפחה אשכנזית תיראה לוועדת הקבלה "מעט יותר מתאימה" למנטליות של היישוב? הם לא יאמרו שהם גזענים, אפילו לא לעצמם. ביושר גמור הם יספרו שהמועמד נפסל כי הוא פחות מתאים; אדם אחר עם שם משפחה זהה יתקבל בשמחה, זה פשוט עניין של מנטליות. כלומר, אותו אדם צריך להיות קצת יותר "אשכנזי".
ואם נלך צעד אחורה – האם נער שמגיע לישיבה, ומגלה שהיא "אשכנזית עם מקום שווה לספרדים", ירצה ללמוד בה, או שיעדיף ללכת למוסד אחר, אולי עם רמה לימודית קצת פחות גבוהה, שבו הוא חלק מהמיינסטרים? האם משפחה ספרדית תרצה לגור ביישוב אשכנזי (שאפילו לא יודע שהוא כזה), או שתעדיף למצוא מקום אחר?
הראשונים להיפגע מכל אפליה הם כמובן המופלים, אבל בשלב הבא נמצא כל הציבור. אנחנו חושבים שכל עניין המוצא והעדות הוא כבר סיפור נשכח, אבל בפועל מפסידים המון אנשים טובים בגלל שמרנות וקיבעון מחשבתי. העולם התורני שלנו חסר, העולם התרבותי שלנו חסר. וזה בא לידי ביטוי אפילו בקלפי.

ח. אני לא רוצה לחזק את תחושת הקיפוח של אף אחד. אם המאמר הזה ייצר שיח של פילוג וכעס, של "אנחנו" ו"הם", טוב לו שלא נכתב. אני כותב כי התרבות שלנו מאמינה שהדרך לתקן עוול, היא קודם כול לדבר עליו. מסתבר שיש רבים כמוני, שלא מודעים לכך שאנחנו מקיימים, הלכה למעשה, "גזענות של רגילים".
והצעד הבא הוא תיקון איטי של המצב. למשל, ר"מ או גבאי בישיבה יכול לקחת על עצמו משימה: שהתפילות בישיבה (ערבית של שבת, שחרית, מוסף וקריאת התורה) יתחלקו באופן הוגן, על פי אחוזי ההתפלגות העדתית בישיבה. ועוד שינוי קטן: "בית הכנסת האשכנזי" במקום "המרכזי". זה נשמע סמנטי, אבל בפעם הבאה שיחלקו את תקציב היישוב, אולי יחשבו לשים קצת יותר בבית הכנסת הספרדי, כי הוא כבר לא ניצב מול "המרכזי".
ואני לא רוצה להציע שינוי פלסטי, מזויף, "העדפה מתקנת" שתקדם אנשים רק בגלל מוצאם. אבל כאשר שני מועמדים בעלי איכויות זהות מתמודדים על משרת ר"מ או רב יישוב, ואחד מהם הוא בן עדות המזרח – הבחירה דווקא בו יכולה להיות שיקול. לא בשבילו, למען דור שלם שלא תמיד מודע לכך שהוא מחפש השראה.

(פורסם בעיתון בשבע)

@קרדיט: אברהם אליצור
הכל עניין של מי הרוב....מישהו כל שהוא
אני גדלתי במקום בו הרוב ספרדים ולכן תמיד הייתי חריג .
אכן הציבור הד"ל במובן הפוליטי והישבתי הוקדם ע"י אשכנזים ולכן סגנון הלימוד בישיבות נוסח התפילות וגם הצוות הם ברובם אשכנזים

אבל מעולם לא הייתה שנאה אנשים התחתנו אחד עם השני הרבה יותר מהציבור החרדי ולכן בעוד דור כבר לא יזכרו מי ספרדי ומי אשכנזי כולם מעורבבים ....
בישיבות חדשות יותר נוסח התפילות ע"פ החזן
והשונות בצוות הר"מים גדלה...

בקיצור לנסות להוליד הר מעכבר מת...
ודק, יש מקום לשיפור וברוך השם שיש נישואים רבים בינעדתייםארלט

והגלות יוצאת מאיתנו יותר ויותר. גאולה שלמה בקרוב.

צודק 10000000 אחוז!!!!!!!!!!!!!כהנא צדק!!!


לא מסכימה בכלל.ואולי...
איפה שאני גדלתי בכלל התפללנו ספרדי בבית הספר ועד היום הנוסח תקוע לי. אבא שלי ועוד הרבה חבר'ה אשכנזים רבנים של בתי כנסת ספרדים ואחים שלי מתפללים המון בספרדי. וכנל להפך, אצלנו גם רבע כיתה היתה אתיופית, חינכו אותי 3 שנים אתיופיות, ואפילו המדריכה בסניף. אולי זה דבר שנמצא במקום של הכותב. אבל למה להכליל את כל הציונות הדתית?
בכל מקום בעולם זה ככהאהבה.אחרונה
מציאות שתמיד היתה ואנשים מנסים לשנות אותה לאט וזה יפנ, אבל ברור שיראו הבדלים.
מי יודע? מאיפה הגיעו שמות לעצים וצמחים...?סוג'וק


מה השפה הכי יפה לדעתכם?צהרים
והכי פחות יפה?
למה התגובה הזאת משויכת אליהפי
תעביר אותה לשירשור בקשה
מר' אושר. "מהו מחיית עמלק?"סוג'וק

ר' אשר נשאל: מהו מחיית עמלק?

 

וענה: האדם צריך לשתוק, ולא לדבר מעצמו כלל!

 

ואף לא לתת דיבור על עצמו – בין לטוב בין לרע!

 

כי על ידי שהוא מדבר על עצמו הוא נותן לעמלק מקום להיתפס בו, והם יונקים את כל האדם!!

 

צריך לשתוק, ולהשאיר את הכול לריבונו של עולם!

 

זהו מחיית עמלק ---

דחוףףףאמממ

כמה משפטים שאומרים שלחיות זה חובה ולא זכות ביחד עם המקור שלהם

למען אמא רוסיה ניתן את הכל, חיינו שייכים להאריך וייס
החבר סטאלין, שמש העמים.
בקשר ליהדותאמממ


הצ'ופר הנצחיטיפות של אור
הרב סולובייצ'יק - ימי זיכרון


או שהתכוונת למשהו אחר:

'תנו רבנן: שתי שנים ומחצה נחלקו בית שמאי ובית הלל. הללו אומרים: נוח לו לאדם שלא נברא יותר משנברא, והללו אומרים: נוח לו לאדם שנברא יותר משלא נברא. נמנו וגמרו: נוח לו לאדם שלא נברא יותר משנברא, עכשיו שנברא - יפשפש במעשיו'
(עירובין יג)
אם כבר הרב סולובייצ'יקאריק מהדרום

"לא באנו לעולם הזה כדי להנות."

נסו משפט יותר ליטוואקי מזה.

מסילת ישריםoris
"יסוד החסידות ושורש העבודה התמימה הוא שיתברר לאדם מה חובתו בעולמו".
יותר בקטע שחובה לשמור על הגוף-נשמרתם וכל אלה אבל תודה!אמממ


בבא קמא צאoris
הגמרא דנה האם מותר לאדם לחבול בעצמו. אמנם אין הכרעה של ממש.
"...על כורחך אתה חי..."פלונטר 4אחרונה

מסכת אבות פרק ד' משנה כב

לשים לב מחר צום יז בתמוזבסדר גמור


שונאת צומותתתאמממ


חבל, עדיף לקבל מאשר לשנואבסדר גמור


זה קשה אבל סופר חשוב כי זה מזכיר לנו נקודות שפל בהיסטוריהחסדי הים
שלנו ודוחף אותנו לרצות לתקן.
פשוט קשה ליאמממ


בכנות: זו הייתה המטרה.הָיוֹ הָיָהאחרונה

ממליץ לך לקרוא קצת מדרשים על מה שעבר עליהם בזמן המצור, ולהין שאנו חיים בגן עדן, וכדי שנטעם טיפונת, צל צילה של הרגשה, איזשהו משהו, נתנו לנו יום לצום, כדי שנזדהה, שנבין.

אני ממש עכשיו באמצע מבחן בית בגלל הקורונה...!!בינייש פתוח

אני עורך את המבחן במחשב בשכיבה על המיטה שלי ושומע מוזיקה תוך כדי ועושה הפסקה בפורום ומשחק במחשב

נשמע נחמד מידישיח סוד
גם לי היה מבחן בית, אבל עם השגחה כמו בשב"כ.
חח וממש לא לשוטט בפורומים תוך כדי.
מי השגיח ואיך?בינייש פתוח


משגיחשיח סוד
במצלמות משתי זוויות, השגחה על השולחן עבודה ועל מה יש עליו ומסביב ושאין עוד אנשים בחדר..
גם לי היה מבחן כזה,חמדת66

ועכשיו עוברים לטומקס. ממש לא רוצה להתקין את הדבר הזה על המחשב

כן... כנ"לשיח סוד
טוב שאצלי זה היה המבחן האחרון
ויחד עם כל ההשגחות האלה ממש פשוט להעתיקנפשי תערוג


תלוי.מקום בעולם
אצלנו יש תוכנה שלא נותנת לפתוח עוד חלוניות במחשב מלבד הזום, ועוד דברים כאלה ואחרים.
מוזר, אצלי לא היה כלוםבינייש פתוח

שמעתי מוזיקה ביוטיוב לאורך כל המבחן...

תלמיד בכיתה ח' ממוצע יודע לעקוף תוכנה כזאתנפשי תערוג

אי אפשר באמת להגביל

אלא אם כן יושב מאחוריך בוחן אנושי ורואה מה אתה עושה במחשב

המון סטונדטים (ובעיקר סטונדטיות)בינייש פתוח

הרמה שלהם נמוכה בהרבה משל תלמיד כיתה ח' ממוצע

(מצד שני בטח דברים כאלה רצים מפה לאוזן ובווצאפ)

לא חושב שזה נכוןנפשי תערוג

רוב הסטונדטים הם עדיין מדור הY

הם משתמשים בטכנולוגיה בקלות

 

אולי תגיד כך על המרצים הותיקים שבתמימותם חושבים שלא ניתן לעקוף הגבלות (כמו שהורים שמים לילד רימון וחושבים שהוא לא פותח אותו)

הטכנולוגיה משתנה במהירותבינייש פתוח

לדעתי לא כל מי שידע בזמנו להוריד כל סרט ספיציפי שרצה לראות דרך eMule יודע היום להשתמש בUtorent (לא כל סרט ישן וטוב נמצא בקבוצות הטלגרם השונות)

נכון, אבל מי שרוצה ללמוד על כך ישלים בקלותנפשי תערוג

יקח לו יום יומיים

אבל הוא מהר מאוד ישלים את הפער

 

לא כך בדור הX

הם יחסית יותר מתקשים טכנולוגית

בהצלחה בללמוד איך לעקוף את טומקסמקום בעולם
כשיש לך ערימת חומר ללמוד, ודקה לענות על כל שאלה.
כהר עדיף ללמוד ;)
גלגל על זהנפשי תערוג
בטוח מישהו כתב
גגלי מקום בעולם
אתה רואה, בזמן שאני אגגל על זה כבר אסיים ללמוד למבחן ;)
הלו הלו מה זה הזלזול הזה בבנות לא הבנתיאניייי


כל אחד ותחום ההתמחות שלובינייש פתוח

פעמיים צחקו וקראו לי גבר טיפוסי (כאן בפורום הזה) על זה שאני לא מבדיל בין בלנדר למיקסר. ואף אחד לא הזדעזע על זלזול בגברים (כולל אני)

מזה השטויות האלההפיאחרונה
חי בסרט
לא..שיח סוד
באמת שלא.
חח ואו הרבה רמות קשבהפי
לי זה לא היה עובד כיף שאין משגיח
זה לא מבחן עם זמן מוקצב?פה לקצת
ובהצלחה!
בטח. עד שעה 19:00 אפשר לשלוח דרך האתר קובץ תשובותבינייש פתוח

תודה!

אופ אני רוצה גם ללמוד שםהפי
היה לי מבחן שלא ראיתי שום תיבת הגשה והמרצה התעקש שיש ולא היה ..ופשוט חיכיתי כמו ילדה טובה שעה עד שהוא יענה לי וגם אז הוא לא עזר לי והבוחן שמשגע את השכל
אגב אני לא יודע למהבינייש פתוח

אבל הוסיפו שעה למבחן אחרי שכל המבחנים ארוכים ממילא. ממש נותנים לנו תנאים אידאלים

עוד יתרון למבחן הזהבינייש פתוח

מותר לסכם את החומר של המבחן ולהביא אותו למבחן עצמו (חומר פתוח) אבל הכמות מוגבלת לדף A4 משני צדדים. הדבר המתבקש זה לכתוב ממש דחוס וקטן, לכן הבהירו לא להביא למבחן זכוכית מגדלת (והרצתי בראש אופציות לזכוכית מגדלת מאולתרת, כמו "בטעות" לשפוך מים על הדף... )

ולפני המבחן הורדתי סיכום מהאינטרנט מסטונדטית שכבר נבחנה פרונטלית (כלומר רגיל) שהיה ממש בכתב פיצפון, לא יודע איך הצליחה לקרוא ביום המבחן. אבל אני שקראתי אותו לא מודפס אלא מקובץ במחשב האישי שלי פשוט הפעלתי זום

שם המשיח נרמז בפסוק עד כי יבא שילהמלכות דוד
ידעתם ששם המשיח נרמז בפסוק הזה?
מי יוכל להגיד שהוא יודע?
אחד מתוך שבעהט'
אחד מתוך שבעה יודע?מלכות דוד
למה את חושבת ככה?
או שכוונתך למשהו אחר
כלומר באותה סוגיא שהוזכר שילה, בגלל הפסוק שהזכרתק"ש
הוזכרו גם שמות אחרים על בסיס דרשת פסוקים אחרים. שם מוזכרות שבע אפשרויות. יש בחז"ל מקומות נוספים, שהוזכרו שמות נוספים.

לכאו' זה אומר, שחז"ל לא באו להגיד לנו, שצריך לחפש בן אדם ששמו אחד מהשמות הללו - אלא שכל אחד מהשמות, מבטא בחינה מסויימת במשיח ובגאולה.
תוכל להביא מקור לגבי שבע האפשרויות?מלכות דוד
בוודאי שכמו שכתבתי בדיון הקודם,
יש למשיח שמות שונים שהן בחינות שלו.
אבל כאן לא דיברתי על דרשת הפסוק אלא לרמז בצורה אחרת שנמצא בפסוק על שם ספציפי
סנהדרין צח ע"ב:חסדי הים
"מה שמו דבי רבי שילא אמרי שילה שמו שנאמר (בראשית מט, י) עד כי יבא שילה דבי רבי ינאי אמרי ינון שמו שנאמר (תהלים עב, יז) יהי שמו לעולם לפני שמש ינון שמו דבי רבי חנינה אמר חנינה שמו שנאמר (ירמיהו טז, יג) אשר לא אתן לכם חנינה ויש אומרים מנחם בן חזקיה שמו שנאמר (איכה א, טז) כי רחק ממני מנחם משיב נפשי ורבנן אמרי חיוורא דבי רבי שמו שנאמר (ישעיהו נג, ד) אכן חליינו הוא נשא ומכאובינו סבלם ואנחנו חשבנוהו נגוע מוכה אלהים ומעונה"
אכןמלכות דוד
הבאתי את הגמרא הזו בדיון הקודם
שמעתי צדיקים שאמרו שהוא בן 80 - צעירים מעל עשרים
בדיון שם הזכרתי את הבחינות של המשיח כמו שכתב ק״ש.

השאלה ששאלתי כאן היא לא על דרשת הפסוקים
אז מה השאלה? דווקא אפשר ללמוד את הגמרא הזאתחסדי הים
שהיא פשוט מרמזת שכל אחד חושב שהמשיח יבוא מבית מדרשו לכן יש שמות דומים, כככה הרב שלי היה אומר.
לא אני הזכרתי שבע, לענ"ד יש יותרק"ש
בסוגיא בסנהדרין צח:, ששם המקור לדבריך ששמו שילה, מוזכרים כמה שמות שכולם נדרשים מפסוקים שונים. שני דפים קודם נזכר שם נוסף, גם הוא נדרש מפסוק. בדברי הנביאים במקומות שונים יש עוד כמה שמות, שלפי הפשט, או לפי הדרש, מתייחסים למשיח.
נראה לי שאתה צודק שאין דווקא 7, יש רשימות של 7:חסדי הים
ליצר הרע, גיהנם, עני, שער מזרחי, יתרו, לדרום, נפילים, אריה, תפלה (נדמה לי שאפשר לספור יותר), חגבים, מאכל, מדבר סיני- כל זה בחז"ל.
(נעזרתי לחלק עם פרויקט השו"ת)
מה שחשוב לי, זה להעלות את הדיון מהרמה השיטחיתק"ש
לעניות דעתי, הדיון הזה, כמו עוד כמה דיונים שנוהלו בפורום בשבועות האחרונים - בהכרח משטיח עניינים עמוקים.

אם עוסקים בשמו של משיח, מתוך לימוד עיוני של ברכת יעקב ליהודה, או של הסוגיא בסנהדרין, בתוך הקשרה הכללי - ולכן לומדים את השמות השונים שהוזכרו למשיח, ע"פ פסוקים שונים, כבחינות שונות לגאולה - זה מבורך.

ברגע שמביאים עניין כזה לפורום (ומזכירים רק שם אחד מתוך כמה שהוזכרו שם בסוגיא ובמקורו אחרים), זה יוצר רושם של חיפוש אחר ה'פלוני אלמוני'.

בדיוק כמו שעיסוק פרומי בחישובי קיצים, הוא בהכרח עיסוק בישיבה 'עם פופקורן' והמתנה לסוף הסרט, בעוד שלימוד עמוק של הסוגיא - מביא לכיוונים אחרים לגמרי ולאחריות אחרת לגמרי.
מסכיםחסדי הים
זו היתה כוונתימלכות דודאחרונה
לחפש את פלוני אלמוני,
אני לא רואה בזה דבר פסול
ת-ראונפש חיה.
סיפור אמיתי מדהים
אמנם ארוך, אבל שווה לקרוא

המלאך שהציל אותי מרעב

אוגוסט 1942. פיוטרקוב, פולין
השמים היו קודרים באותו בוקר כשחיכינו בקוצר רוח.
כל הגברים, הנשים והילדים של הגטו היהודי של פיוטרקוב הוצעדו לכיכר.
השמועה התפשטה שאנחנו מועברים. האבא שלי מת רק לאחרונה ממחלת הטיפוס, שהשתוללה בגטו הצפוף.
הפחד הגדול ביותר שלי היה שהמשפחה שלנו תופרד.
"מה שלא תעשה," איזידור, האח הבכור שלי, לחש לי, "אל תגיד להם מה גילך. אומר שאתה בן שישה עשר."
אני הייתי נער גבוה כבן 11, כך שיכולתי למשוך את זה. ככה אני הייתי עשוי להיחשב כעובד יקר ערך.
איש ס"ס ניגש אליי, מגפיו נקשו על המרצפות. הוא הביט בי מלמעלה למטה, ולאחר מכן שאל לגיל שלי.
"שש עשרה," אמרתי. הוא כיוון אותי לצד שמאל, שבו שלושת האחים שלי וגברים צעירים ובריאים אחרים כבר עמדו.
האמא שלי הייתה בצד ימין עם נשים אחרות, ילדים, חולים וקשישים.
לחשתי לאיזידור, 'למה?'
הוא לא ענה.
רצתי לצד של אמא ואמרתי שאני רוצה להישאר איתה.
"לא," היא אמרה בתקיפות.
"תתרחק. אל תהיה מטרד. תלך עם האחים שלך. "
היא מעולם לא דיברה כל כך בחריפות בעבר. אבל הבנתי: היא שומרת עליי. היא אהבה אותי כל כך הרבה שרק הפעם, היא העמיד פנים שלא.
זאת היתה הפעם האחרונה שראיתי אותה.
אחיי ואני הועברנו בקרון לגרמניה.
הגענו למחנה הריכוז בוכנוואלד לילה אחד מאוחר מאד והובלנו לצריף צפוף.
למחרת, הוצאנו מדים ומספרי זיהוי.
"אל תקרא לי הרמן יותר", אמרתי לאחים שלי. "תקראו לי 94983. "
שמו אותי לעבוד במשרפות של המחנה, לשים את המתים למעלית המונעת ביד.
גם אני, הרגשתי מת. קשוח, נעשיתי מספר.
לאחר זמן קצר, האחים שלי ואני נשלחנו לSchlieben, אחד ממחנות משנה של בוכנוואלד ליד ברלין.
בוקר אחד חשבתי ששמעתי קול של האמא שלי.
"בן, "היא אמרה בשקט אך באופן ברור, "אני הולכת לשלוח לך מלאך".
ואז התעוררתי. רק חלום. חלום יפה.
אבל במקום הזה לא יכולים להיות מלאכים. הייתה עבודה בלבד. ורעב. ופחד.
כמה ימים לאחר מכן, הלכתי במחנה, סביב הצריפים, ליד גדר התיל בנקודה בההשומרים לא יכלו לראות בקלות. הייתי לבד.
בצד השני של הגדר, ראיתי מישהי: ילדה קטנה עם אור, תלתלים כמעט זוהרים. היא הייתה חבויה למחצה מאחורי עץ ליבנה.
העפתי מבט סביבי כדי לוודא שאף אחד לא ראה אותי. קראתי לה בשקט בגרמנית. "האם יש לך משהו לאכול?
היא לא הבינה.
התקרבתי עוד קצת לגדר וחזרתי על השאלה בפולנית. היא צעדה קדימה. אני היה רזה וכחוש, עם סמרטוטים כרוכים סביב הרגליים שלי, אבל הבחורה נראתה חסרת פחד. בעיניה, ראיתי את החיים.
היא משכה את התפוח ממעיל הצמר שלה וזרקה אותו מעבר לגדר.
תפסתי את הפירות וכשהתחלתי לברוח, שמעתי אותה אומר ברכות, "אני אראה אותך מחר."
חזרתי לאותה הנקודה ליד הגדר באותה השעה בכל יום. היא תמיד הייתה שם עם משהו לאכול עבורי - חתיכת לחם או, יותר טוב, תפוח.

לא העזנו לדבר או להתעכב. להיתפס משמעותו מוות לשנינו.
אני לא יודע עליה כלום, רק שהיא מסוג של ילדת חווה, פרט לכך שהיא מבינה פולנית. מה היה שמה? למה היא מסכנת את החייה למעני?
התקווה הייתה המצרך נדיר כל כך, והבחורה הזאת בצד השני של הגדר נתנה לי כמה כאלה, כמזינה דרכה לחם ותפוחים.
כמעט שבעה חודשים מאוחר יותר, האחים שלי ואני נדחסנו אל תוך קרון פחם ונשלחנו למחנה טרזינשטט בצ'כוסלובקיה.
"אל תחזרי," אמרתי לילדה באותו יום. "אנחנו עוזבים."
פניתי לכיוון הצריפים ולא הבטתי לאחור, אפילו לא אמרתי שלום לילדה הקטנה ששמה אני מעולם לא למדתי, ילדה עם התפוחים.
היינו בטרזין במשך שלושה חודשים. המלחמה הייתה לקראת הסיום וכוחות בעלות הברית התקרבו,
עדיין הגורל שלי נראה אטום.
ב -10 במאי 1945, הייתי אמור למות בתאי הגזים בשעה 10:00.
בשקט של שחר, ניסיתי להכין את עצמי. מוות כל כך הרבה פעמים היה מוכן לתבוע אותי, אבל איכשהו נשארתי בחיים. עכשיו, זה נגמר.
חשבתי על ההורים שלי. לפחות, חשבתי, נוכל להתאחד.
אבל בשעה 8 הייתה מהומה. שמעתי צעקות, וראיתי אנשים רצים לכל עבר במחנה. אני הדבקתי את האחים שלי.
חיילים רוסים שחררו את המחנה! השערים נפתחו. כולנו רצנו, כך גם אני. למרבה הפלא, כל האחים שלי שרדו.
אני לא בטוח איך. אבל ידעתי שהילדה עם התפוחים הייתה המפתח להישרדות שלי.
במקום שבו היה רוע נראה עכשו ניצחון, הטוב של האדם אחד שהציל את חיי, נתן לי תקווה במקום היה שם אף אחד.
האמא שלי הבטיחה לשלוח לי מלאך, והמלאך בא.
בסופו של דבר עשיתי את דרכי לאנגליה שבו הייתי בחסות צדקה יהודית, ובהוסטל יחד עם נערים אחרים ששרדו את השואה התמחיתי בתחום אלקטרוניקה. אז הגעתי לאמריקה, שבה אחי סם כבר היה. שירתתי בצבא ארצות הברית במלחמת קוריאה, וחזרתי לעיר ניו יורק לאחר שנתיים.
באוגוסט 1957 פתחתי חנות משלי לתיקון אלקטרוניקה. התחלתי להתיישב בעיר.
יום אחד, חבר שלי סיד שהכרתי מאנגליה קרא לי.
"יש לי דייט. יש לה חברה מפולין. בואו נארגן מפגש כפול."
פגישה עיוורת? לא, זה לא היה בשבילי. אבל סיד המשיך להציק לי, וכמה ימים לאחר מכן נסענו עד
ברונקס לקיים את הדייט ועם חברתה רומי.
היה עליי להודות, בתור פגישה עיוורת זה לא היה כל כך רע. רומי הייתה אחות בבית חולים בברונקס. היא הייתה אדיבה, חכמה. יפה, גם עם תלתלים מתערבלים חומים ועיניים דמויי שקד שנצצו בצבע ירוק ומאד מלאי חיים.
ארבעתנו נסענו לקוני איילנד. עם רומי היה קל לדבר, ומאד חברותית. מתבר שהיא היתה הייתה לגבי דייטים עיוורים מדי!
שנינו פשוט עשינו טובה לחברים שלנו. יצאנו לטייל בטיילת, ונהניתי מהאוקיינוס האטלנטי המלוח עם משבי הרוח, ולאחר מכן אכלנו ארוחת ערב על החוף. אני לא זוכר שהיה זמן טוב יותר.
אנו נכנסנו בחזרה למכוניתו של סיד, רומי ואני במושב האחורי.
כיהודים אירופיים ששרדו את המלחמה, היינו מודעים לכך שהרבה לא נאמר בינינו. היא העלתה את הנושא, "איפה היית," שאלה בשקט, "בזמן המלחמה?"
"במחנות," אמרתי. הזיכרונות הנוראים עדיין חיים, האובדן בלתי הפיך. ניסיתי לשכוח. אבל לא תוכל לשכוח לעולם.
היא הנהנה. "המשפחה שלי הסתתרה בחווה בגרמניה, לא רחוק מברלין," היא אמרה לי. "האבא שלי הכיר כומר, והוא השיג עבורנו ניירות אריים. "
דמיינתי איך היא כמוני בטח סבלה מדי, פחדה, בן לוויה קבוע. ובכל זאת, הנה שנינו היינו הניצולים, בעולם חדש.
"היה מחנה ליד החווה." רומי המשיכה. "ראיתי ילד שם ואני נהגתי לזרוק לו תפוחים כל יום ".
איזה צירוף מקרים שהיא עזרה לאיזה ילד אחר. "איך הוא נראה? " שאלתי.
"הוא היה גבוה, רזה, ורעב. אני הייתי חייבת לראות אותו כל יום במשך שישה חודשים. "
לבי פעם בחוזקה. לא יכולתי להאמין לזה. זה לא יכול להיות.
"הוא אמר לך שיום אחד לא לחזור, כי הוא עוזב את Schlieben? "
רומי הסתכלה עליי בתדהמה. "כן!"
"זה אני הייתי!"
הייתי מוכן להתפרץ בשמחה וביראה, מוצף ברגשות. לא יכולתי להאמין לזה! המלאך שלי.
"אני לא אתן לך ללכת." אמרתי לרומי. ובחלק האחורי של המכונית שבפגישה עיוורת, הצעתי לה נישואים. אני לא רוצה לחכות.
"אתה משוגע!" היא אמרה. אבל היא הזמינה אותי לפגוש את ההורים שלה לארוחת ערב שבת בשבוע הבא.
היה כל כך הרבה להסתכל קדימה ללמוד על רומי, אבל הדברים החשובים ביותר שתמיד ידעתי:
כושר עמידתה, טוב הלב שלה. במשך חודשים רבים, בנסיבות הקשות ביותר, היא הגיעה לגדר ונתנה לי תקווה. עכשיו שמצאתי אותה שוב, אני לא יכול לתת לה ללכת.
באותו יום, היא אמרה שכן. ואני עמדתי במילה שלי. אחרי כמעט 50 שנות נישואים, שני ילדים ושלושה נכדים, מעולם לא נתתי לה ללכת.

הרמן רוזנבלט ממיאמי ביץ ', פלורידה.

סיפור זה נעשה לסרט שנקרא הגדר.

דואר אלקטרוני זה נועד להגיע ל -40 מיליון בני אדם ברחבי עולם.
הצטרף אלינו ולהיות חוליה בשרשרת הזיכרון ותעזור להפיץ אותה ברחבי העולם.

אנא לא למחוק מכתב זה. זה ייקח רק לך דקה להעביר את זה הלאה. תודה.
מדהים. תודה רבהתפוחית 1אחרונה
סיום הש"ס הקבוצתי יוצא לדרך , בואו להיות שותפיםלהגדיל תורה
להפיץ להפיץ להפיץ בכל הכוחלהגדיל תורה
אז יאללה, איך נרשמים?מזמור לאל ידי
לחמה של תורהלהגדיל תורה
בהצלחהילד שמשאחרונה
תגידו, אתם יודעים אם החיבורים פה מתאימים לאייפון 11?שיח סוד

אילו הייתי יודע מה החיבור של אייפון 11בסדר גמור


תודהשיח סודאחרונה