זה באמת חוויה לא פשוטה כשמתפללים על משהו מסויים ולא נענים.
ובאמת יש מקום לראות את התפילה באור אחר, לברר את עומק התפילה, שמבטא את המשמעות שלה מעבר לתפילה על גזירה ספציפית.
יש בזה עוד הרבה מה להעמיק.
הנקודה העיקרית שרציתי לבוא היא שלפעמים נדמה לנו שמול ההחלטה של הקב"ה אין טעם להתפלל, כי הוא מבין יותר מאיתנו מה נכון במציאות.
ולפעמים זה באמת נכון, לפעמים אנחנו ממש נרצה משהו מסוים ונתפלל על זה, והקב"ה יחליט אחרת כי הוא באמת יודע יותר טוב מאיתנו שמה שהוא קבע זה נכון יותר.
אבל לא תמיד. לפעמים התפילה נצרכת כדי לשנות את המציאות. לפעמים הקב"ה רוצה לתת לנו, אבל הוא עוצר את השפע שבדרך אלינו דווקא כי הוא רוצה את הקשר איתנו. ולכן רק על ידי התפילה נפתח את הצינור לקבלת השפע שמגיע לנו.
ובכל מקרה, מה שאני לומדת מהתפילה פה של אברהם, זה שאפילו כשהקב"ה בעצמו מספר לו מה התכניות שלו, כך שאין שום ספק שזה מה שהקב"ה החליט שנכון, הוא עדיין לא מקבל את זה כמובן מאליו, מנסה לחפש זכויות אצל אנשי סדום ומבקש מהקב"ה שישנה את הגזירה בזכות הזכויות (שלא נמצאות בסוף...).
האמת שזה מעלה לי שאלה לגבי הרצון לבער את הרשעה מן העולם. למה אברהם כל כך מתאמץ להציל מי שנהג כל כך ברשעות? אנחנו דווקא רגילים לשמוח כשהרשעה מתבערת מהעולם.
אין לי תשובה לזה כרגע. מעניין לראות אם יש מי שהתייחס לשאלה הזו...
לגבי הנושא של התפילה - מה שכתבתי פה מבוסס על דברים שלמדתי בספר של הרב ראובן ששון על התפילה ('עבודה שבלב'), אני לומדת אותו עם חבורת נשים ודרכו מגלה כמה אפשר להעמיק בנושא התפילה.
הדברים שכתבתי הם ממש בנגיעה מתוך דברים שמבוארים בספר הרבה יותר בהרחבה (לא על אברהם אבינו והתפילה על סדום, אבל כן על המקום של התפילה בשינוי המציאות בעולם).
ואם מעניין מישהי להעמיק בזה יותר, בלימוד עם עוד נשים, מוזמנת לפנות אלי בפרטי לעוד פרטים. בקרוב יפתח בית מדרש נשי בזום, ויהיה לי שיעור שם יהיה בנושא התפילה בעז"ה (הרישום גמיש, אפשר להירשם רק לשיעור בודד). לא התכוונתי לפרסם פה, אבל אם כבר הזכרנו את הנושא, אז מזמינה את מי שרוצה להעמיק בזה יותר...