מצד אחד, האישים המתונים ביש"ע מגנים בתוקף את פעולות "תג מחיר", ומכנים אותן "חילול השם" • מצד שני, רבנים בולטים דוגמת הרב דב ליאור והרב אליעזר מלמד שומרים על שתיקה, או טוענים בערפול כי "סגנון של התנצלות והצטדקות אינו מועיל" • עורך דין שייצג מחבלים יהודים מבהיר כי מאחורי הפעולות מסתתרים "פרחחים שאין להם אלוהים ופועלים ללא סמכות רבנית", אבל הבכירים מבהירים בדאגה כי התופעה "מכתימה את מפעל ההתנחלות" • כך הפך "תג מחיר" לבעיה הגדולה ביותר של אנשי יש"ע
?
כך עובד "תג מחיר": לפני יותר משנה, דקות ספורות לאחר שצה"ל סיים להרוס את בית העץ של דוד כוגן ורבקה מאירציק במאחז הבלתי מורשה שבות עמי ב', הועברה שורה של הודעות ומסרונים בדואר האלקטרוני ובטלפונים הסלולריים לקבוצת מנויים רחבה. איש לא הונחה להתפרע, לחסום כבישים, להצית שדות, לפגוע ברכוש צה"לי או לחבל בניידות משטרה. המידע כלל שתי עובדות יבשות בלבד: המאחז שבות עמי ב' פונה וביתם של בני הזוג כוגן, שעמדו להינשא בתוך חודש - נהרס.
כעבור כמה שעות הגיעה תגובה: מטע זיתים של פלשתינים הסמוך לכפר קדום עלה באש. הדפוס חזר על עצמו מאז עשרות פעמים וההסלמה עקבית: אנשי תג מחיר, או "ערבות הדדית" - כפי שהרב יצחק שפירא, מישיבת עוד יוסף חי ביצהר, מכנה את הפעולות - לא הסתפקו בפגיעה ברכוש פלשתיני ועברו לפגוע בציוד צה"ל. עכשיו מגיע תורם של אתרי דת מוסלמיים: הפגיעה במסגד בטובא זנגרייה וחילול בתי העלמין ביפו (כנראה פעולת חיקוי לתג מחיר) מציינת עליית מדרגה נוספת.
הערפל סביב מבצעי הפעולות אינו כה סמיך כפי שאולי ניתן להניח. למען האמת - השב"כ סבור שהוא יודע מי עומד מאחורי פעולות תג מחיר. מידע מודיעיני מצוי למכביר. הבעיה היא - התשתית הראייתית, שעד לאחרונה שאפה לאפס וגם עתה - מצומצמת למדי. עשרות נעצרו בשנים האחרונות, אולם איש לא הורשע. עשרות נוספים הורחקו בצווים מינהליים, בעיקר מאזור יצהר. גם העצור האחרון החשוד בפרשת הצתת המסגד בטובא זנגרייה נמנה עם רשימת המורחקים.
בשב"כ סבורים שבין המורחקים מצויים עוד כמה מאנשי תג מחיר. על פי המידע שבידי זרועות הביטחון, למדיניות תג מחיר אין אבא או אמא פורמליים. מדובר בהתנהלות מבית מדרשם של קיצוני יצהר, המרוכזים סביב ישיבת עוד יוסף חי. שום דבר אינו רשמי. רוב הפעולות הן בסגנון פגע וברח ומבוצעות על ידי בודדים ולא על ידי חבורות גדולות. שלוחות עצמאיות פועלות גם באזור קריית ארבע, מעון, עדי עד, אש קודש ועלי עין. החשודים שנעצרו עד היום שוחררו כאמור לאחר חקירות ממושכות. חוקריהם משוכנעים כי עברו הדרכה מוקדמת, שבה למדו כיצד לעמוד בחקירות שב"כ.
"המשקעים עצומים"
עו"ד נפתלי ורצברגר, שייצג עשרות מהחשודים בפעולות של טרור יהודי ותג מחיר וצבר מאות שעות שיחה פורמלית ובלתי פורמלית עם קיצוני הימין, שירטט השבוע לראשונה בעבור "ישראל השבוע" את דיוקנם של אנשי החבורה. ורצברגר הוא אולי האדם הכי בקיא בנבכי תג מחיר, אחרי המבצעים עצמם וחוקריהם, ולכן יש עניין מיוחד להאזין לדבריו. התמונה על פיו, הרבה פחות דרמטית מזו שכלי התקשורת מציירים לעיתים.
לדברי ורצברגר, מדובר בשורה של בני נוער בגילי 15 עד 20, שמונעים הן על ידי תסכול לאומי והן על ידי תסכול אישי. רבים מהם נפלטו ממסגרות משפחתיות ולימודיות ומצאו מקלט ברחבי יהודה ושומרון, בעיקר בגבעות ובמאחזים. רבים אחרים מונעים על ידי אידיאולוגיה. התסכול הלאומי מאחד אותם. "באה חבורה של נערים, משקיעה את נשמתה בהקמת מאחז ואחר כך באים והורסים לה אותו, ואם לא די בכך זה מלווה בגינוי ובהיעדר הכרה מהממסד המתנחלי שרואה בהם מוקצה", אומר ורצברגר. "התסכול שלהם הוא גם מבית וגם מחוץ, והתגובה שלהם, ילדותית ומסוכנת ככל שתהיה, היא אצבע משולשת לכל העולם: למדינה, לערבים, לצה"ל וגם ליישובים השבעים. תודעתית הם חוזרים תמיד לגוש קטיף ולכפר מימון. אני שומע מהם שוב ושוב את המשפט: 'לא כל כך מהר ימכרו אותנו שוב. כאן זה לא כפר מימון'. תבינו - אלה בחורים שהיו ילדים בזמן הגירוש, אבל המשקעים הם עצומים".
ורצברגר סבור שמאחורי תג מחיר לא עומדים רבנים, "גם לא הקיצונים שבהם". לדבריו, "אלה אנשים שאין להם אלוהים, ובוודאי לא רבנים. הם מעולם לא למדו בצורה מסודרת, ואם אתאר חלק מהם כפרחחים, לא אחטא לאמת. מי שנותן להם גיבוי הם חבר'ה אחרים, שלמדו קצת יותר, אבל זה לא מגיע לרבנים. גם הרב יצחק שפירא שסביבו רוחשים כל מיני שמועות ופרובוקטורים וסוכנים, לא מצדיק למיטב הבנתי פגיעה בחפים מפשע. הוא אמנם חי באיזו רמה פילוסופית שבמלחמה אין חפים מפשע, אבל לדעתי, גם הוא וגם הרב דודי דודקביץ' מיצהר שומרים על מידה של עמימות בעניין, מכיוון שהם יודעים שאם הם יביעו הסתייגות, הם יאבדו לגמרי את הרסן.
"דמות נוספת שמצליחה ליצור איזשהו שיח עם הסוג הזה של הנוער היא דניאלה וייס. דניאלה היא אאוט-סיידרית במועצת יש"ע, והפעילויות שלה במאחזים מעניקים לה לגיטימציה בקרב החבורה הזאת".
אם כל הסיפור של תג מחיר הוא סיפור על חבורה של נערים פוחזים שפגשו בגבעות אידיאולוגיה ששבתה את ליבם, איך זה שהשב"כ אינו מצליח ללכוד אותם?
ורצברגר: "צריך להבין. הגבעות והמאחזים ותג מחיר - הם חיים את זה. הם חיים את מדריך החקירות שהוציא נעם פדרמן. הם חיים את מה שנעשה בחדרי החקירות של השב"כ ומוכנים היטב לרגע שבו הם ייפגשו עם החוקרים. כך, לדוגמה, בחור כמו אלכס אוסטרובסקי מעלי, שנחשד בתג מחיר באזור בית אל, הוא מראשוני נוער הגבעות ונעצר פעמים רבות. השב"כ, עם כל התחכום שלו, לא הצליח להדביק לו יותר מאשר קטעים של ריבים עם פלשתינים".
"להצית מלחמת דת"
הפעילות של תג מחיר מוציאה מדעתם לא רק את חוקרי השב"כ, אלא גם קשת רחבה מאוד של אנשי ציבור ביש"ע, מתונים ומתונים פחות. בעניין הזה כמעט שאין חילוקי דעות.
הרב פרופ' נחום אליעזר רבינוביץ' (83), זקן רבני יש"ע העומד בראש ישיבת ההסדר "ברכת משה" שבמעלה אדומים ואחד מחשובי הפוסקים של הציונות הדתית, אומר שבריוני תג מחיר דומים לבריוני החורבן. "זה חילול השם גדול ונורא, ואין ספק שכל מי שיש יראת שמיים בליבו חייב למנוע ולהוכיח את מי שנוהג כך", אומר הרב רבינוביץ'. "התופעה של פגיעה בבתי תפילה של אחרים, אם אמנם יהודים אחראיים לזה, היא תופעה שמזכירה את סדום ועמורה. תג מחיר זה נגד רוח היהדות ואיסור מפורש מהתורה. לא צריך לחסוך שום כוח כדי למצוא ולהעניש אותם".
רבינוביץ' דוחה את הטענה שהדבר נעשה למען ההתיישבות בארץ ישראל: "זה נעשה למען כוחות הנפש שלהם, שהם מעוותים לגמרי. זו הממשלה שלנו. אם היא אינה מבינה מה היא עושה או שמתנהגת לא נכון, יש למחות, אבל בוודאי לא באלימות, ולא נגד חפים מפשע: חיילים או פלשתינים".
אליקים העצני (86), אף הוא מדור המייסדים של ההתיישבות ביש"ע ואקטיביסט ידוע, אינו חוסך במילים כדי להסתייג מהמעשים. "יש לנו ויכוח עם ממשלת ישראל, ובמקום להתווכח, להפעיל לחץ ואפילו להתנקם במי שמכה אותך, הולכים ופוגעים בערבים, ואם לא די בכך, הולכים ופוגעים בדת שלהם. הדבר הזה הוא חשיבה מפגרת של האדם הקדמון, ואולי אני מעליב אותו", תוקף העצני. "מחשבת עוועים שכזאת? להצית מלחמת דת? ושאנו נהיה אלה שנצית מלחמת דת? שניתן חומר ביד אויבינו שידם בטרור, בחילול קודשי ישראל בהר הבית, בהריסת בתי הכנסת בגוש קטיף, בחילול בתי הקברות שלנו? המעשים המטורפים הללו מורידים אותנו מהמשלט המוסרי הזה ואת זה מרשה לעצמה לעולל לעם ישראל קבוצה קטנטונת, שאין באמתחתי מספיק מילים כדי להסתייג מהם". תג מחיר, מציין העצני, לבד מזאת שאינו מוסרי, גם אינו כדאי: "הוא מכתים את מפעל ההתנחלות שאין צודק ומוסרי ממנו, יותר מכל הכפשות השמאל הקיצוני".
אפילו הדור הצעיר בקריית ארבע, מלאכי לוינגר, ראש המועצה (בנו של הרב משה לוינגר), מסתייג בחריפות ומסכם בקצרה: "אין בזה כל תועלת ואין בזה כל מוסריות. זו אינה השיטה".
קרב נגד השותקים
ברפרטואר של תג מחיר נכללו עד כה חסימות כבישים, הצתת שדות, חבלה בצמיגי רכבים פלשתיניים וצה"ליים, כריתת עצים, פגיעה ברכוש צה"לי ועכשיו אולי גם גרפיטי על קברים והצתת מסגד. יש גם רבנים השומרים על עמימות ואולי על אמירות דו-משמעיות בקשר לעבירות אלה. הרב יוסף וייצן, רב היישוב פסגות, נשאל בעניין והשיב: "מצאנו ששמשון נקט דרך זו, אולם ייתכן שבמצב היום, כשיש שלטון יהודי מסודר - הדברים שונים". הרב אליעזר מלמד, שנראה כי הוא מעדיף להשמיע את עמדתו בחוגים סגורים ולא ברבים, הבהיר כי לא הביע אף פעם תמיכה בפגיעה באנשים פרטיים, בערבים או ברכושם, גם לא בתגובה להריסת בתים, וכי תמיכתו ניתנה "אך ורק להפגנות מחאה בכבישים ובצמתים, כאשר המגמה היא למחות ולגרום לצבא להקצות כוחות רבים מאוד על כל הרס בית. איני צריך להודיע את דעתי בעניין זה ברבים", הבהיר מלמד לאנשיו, "מפני שאותם מתנחלים חלוצים ומסורים שעסקו בהפגנות הללו, מכירים את עמדותיי... סגנון של התנצלות והצטדקות - לא מועיל". גם הרב דב ליאור, מראשי ועד רבני יש"ע, שומר על שתיקה בעניין תג מחיר ולא התבטא פומבית בנושא גם בתגובה על מעצרו וחקירתו.
לרב יעקב מדן, ראש ישיבת הר עציון שבאלון שבות, יש דעה ברורה בעניין "השותקים", ולאחר פגיעות מזדמנות בערבים וברכושם באזור קריית ארבע, הוא הישווה בעלון התורני "מעט מן האור" את "שתיקת הציבור שלנו ומוריו הרוחניים" לחטא השתיקה מול נקמתם הגורפת של שמעון ולוי - הריגת כל זכר בשכם, בעקבות אונס אחותם דינה". מדן גם יצא שם נגד "תוכחה רפה", דוגמת "תוכחת עלי הזקן את בניו, תוכחה רפה שעליה חרבה שילה ונהרגו רבבות מישראל".
הרב יובל שרלו, תושב אפרת וראש ישיבת ההסדר בפתח תקווה, מבקש להיזהר מפני קביעות נחרצות באשר למציתי המסגד ומחללי הקברים ביפו, אולם הוא מתייחס בחומרה רבה לתופעת תג מחיר כפי שנחשפה בשנים האחרונות. "זה קודם כל אסור מבחינה אנושית, מוסרית והלכתית ומעבר לכך זה מסכן את ההתיישבות ביהודה ושומרון, שעתידה תלוי בהסכמת עם ישראל. הפעילות הזאת כורתת את הענף שאנו עצמנו יושבים עליו. קשה לראות נזק גדול יותר להתיישבות עצמה", אומר שרלו.
הוא אף טוען כי מעבר לכך, "הפרת כללים יסודיים של התנהגות על ידי פגיעה בכוחות הביטחון ובפלשתינים, בעיקר כשהיא נעשית על ידי ילדינו, מגדלת דור אנרכיסטי ופרוע. הנזקים כתוצאה מכך הם כבר עצומים והם הולכים ומתפתחים - נזק לילדים עצמם שלא ימצאו את מקומם בחברה נורמטיבית ונזק נוסף - שהאנרכיה הזו תופנה בהמשך כלפי פנים. שמירת חוק", מבהיר שרלו, "אינה רק מילה של שמאלנים והיא צריכה להיות משותפת לכולנו, משום שבלעדיה, איש את רעהו חיים בלעו".
