אעשה סדר בדברים לטובת הקוראים הבאים בכדי שיידעו למה להתמקד.
את מעוניינת לדעת לגבי הדברים הבאים:
1. פס אפור - מדוע חובשים לא מתקדמים במשך שנים רבות?
2. כונן - לא רלוונטי. (אין רכב)
3. חובשים בכירים - א. איך אפשר לצאת לקורס? ב. איזה סמכויות זה מקנה?
4. הדרכה - א. איך אפשר לצאת לקורס? ב. האם צריך להיות חובש בכיר כדי להדריך חובשים?
5. כללי - עם מי צריך לדבר בשביל לצאת לקורסים ושדרוגים?
ראשית, בתור מתנדב ותיק אשתדל להציע לך מנסיוני כיצד להתנהל בשלבים הראשונים בתור מתנדבת חדשה במד"א.
קודם כל ישנם דברים בסיסיים מאוד בקטע הפרקטי לבוגר הקורס הטרי שנכנס לעבודה במד"א שהעלתי על הכתב בזמנו (מומלץ בחום!):
טיפים למשמרת ראשונה (רובם מתאים גם לעשר המשמרות הבאות, וחלקם שייך לכל המשמרות שתעשי בעתיד!!):
-הגיעי לפחות 10 דקות לפני תחילת המשמרת.
-ערכי היכרות עם הנהג ושאר המתנדבים שיהיו איתך בצוות האמבולנס.
-הבהירי להם שזו המשמרת הראשונה/השניה/השלישית שלך.
-דאגי שאחד המתנדבים בצוות שלך יהיה צמוד אליך (חונך) לאורך כל המשמרת (בדיקת אמבולנס ויציאה למקרים)
-לאחר כל מקרה, ערכי סיכום של המקרה עם החונך/הנהג (מה היה לנו, אבחנה, טיפול, מקומות לשיפור, מקומות לח"ח וכו')
-זכרי! במשמרת זו אין ציפייה ממך שתהיי "סופרמן" גם הנהג ושאר הצוות היו לא מזמן במשמרת הראשונה שלהם והם מכירים היטב את ההרגשה. כל שעליך לעשות זה להסתכל היטב על כל פרט ופרט שקורה ולהסתגל למצב שמהיום אינך עובר אורח לחוץ וחסר אונים אלא מטפל מתון ושקול. (או בקיצור: להחליף סוויץ').
-זכרי! אינך ראש הצוות באמבולנס. אין כרגע ציפיה ממך שתהיי ראש גדול. עליך להיות ראש קטן - לעשות מה שהנהג/חונך אומר לעשות (לפתוח חמצן, לפתוח כסא וכו') ולדווח לנהג/חונך על כל שינוי/תקלה שנוצרת (יש לחולה בחילות, החגורה של המיטה תקועה וכו').
- לא מצליחה לקחת לחץ דם? לא נורא... בקשי עזרה בנחת וברגיעה מהחונך והוא ישמח לעזור לך. הרי בשביל זה הוא נמצא לידך כל הזמן...
-כל העת התענייני ושאלי את החונך שאלות. ככל שתשאלי ותתענייני יותר - השליטה והמקצועיות שלך תעלה פלאים!
-אל תעשי את הסעיף הקודם בזמן המקרה בעת שאתם ליד החולה/משפחה!! ("תגיד, יכול להיות שיש לה התקף לב?" "מה אני עושה אם היא מאבדת הכרה באמצע הנסיעה?"...) חכי שהמקרה ייגמר.
-זכרי! אם כואב לחולה - זה לא אומר שכואב לך.
-אם ידוע לך שהנהלים בתחנה שונים מאחת העצות שצוינו לעיל (למשל: הגעה למשמרת 15 דקות לפני תחילתה) פעלי עפ"י הנהלים בלבד.
עד כאן הטיפים.
עצתי היא, לפני שאת רצה הלאה, התחילי להתנדב במשמרות למשך תקופה רצינית (לפחות ארבעים-חמישים משמרות. משתנה לפי מיקום התחנה).
10% מהידע שלך רכשת במהלך הקורס 90% ממנו את תרכשי בעתיד בעבודה בשטח!
אל תחשבי מה יהיה אח"כ ולאן תמשיכי. תתמקדי בשלב שבו את נמצאת כרגע. זה הדבר הכי חשוב שאת יכולה לעשות כרגע בשביל ההתמקצעות שלך!!
ולשאלותייך:
תחילה נעשה מילון מושגים קצר בנושא פסים:
כסף + אדום - מע"ר מתחת גיל 18.
כסף - מע"ר מעל גיל 18 (בוגר)/מע"ר בכיר/חובש.
כסף + כחול - חובש בכיר.
כסף + כתום - פראמדיק.
כסף + ירוק - מדריך (לא בשימוש בזמן משמרת).
הפסים מעידים אך ורק על הסמכה שקיבלת. לא ניסיון ולא ידע.
יש מע"רים שעולים על חובשים בכירים ביכולת העבודה והטיפול.
השאלה שתקבע איפה אפרת תהיה על הסקאלה הזאת של ידע, עבודה וטיפול; היא כמה את, אפרת, בוחרת להשקיע בעבודה וכמה את זורקת.
עד כאן לגבי שאלתך הראשונה.
לגבי כונן:
תראי, גם אילו היה לך רכב ספורט שנוסע פי שנים יותר מהר מאמבולנס - לא הייתי רוצה שתבואי לטפל בי אילו ח"ו היה קורה לי משהו.
כונן זה אדם שצריך להיות לו בראש שבונים על כך שהוא יהיה הראשון במוקד האירוע. על אדם כזה רובצת על כתפיו האחריות במלוא הכובד שלה. אדם כזה צריך להיות ראש גדול ברמה של להזמין נט"ן, או עוד יותר חמור - לבטל נט"ן. אדם כזה צריך להיות בשליטה מלאה על האירוע (לעיתים במשך עשרים דקות ויותר...).
אחריות כ"כ כ"כ גדולה...
הייתי מעדיף שהכונן יהיה עם פז"מ של לפחות שלוש שנים רצופות של עבודה במשמרות. אם לא יותר...
ואסיים את תשובתי לשאלה השניה בסיפור:
באחת המשמרות לפני שלוש-ארבע שנים, קיבלנו קריאה על נערה שבעודה בביתה הרגישה מן עקיצה ברגל ועכשיו זה מציק ומגרד לה.
מה לעשות...לפעמים יש גם מקרים כאלה. תכיני את עצמך...
כשהגענו, היה שם כבר כונן שהחל בינתיים למדוד לה לחץ דם. סבבה, למה לא?
כשסיים, נעמד והכריז: "50/35!!"
אני והנהג איבדנו את המילים.
לא מלחץ כמובן... פשוט לא ידענו מה לענות לאותו אחד שקרא לעצמו כונן...
הנערה יושבת מולנו ומפטפטת בנעימות ובאוזניים שלך עדיין מהדהדת הקריאה הזאת של הכונן שלא הבין מה רע במה שמדד...
תארי לעצמך מה היה קורה אם עדיין לא היינו מגיעים והוא היה מספיק למסור את הדיווח למוקד...
עד כאן לגבי שאלתך השניה.
חובשים בכירים...
הקורס מקנה ידע. לא סמכויות.
כמה שידוע לי יש וותק מסוים ותנאים מסוימים כדי להגיע לקורס (וכמובן גם קצת פרוטקציות).
וכפי שאמרתי הסיבה שיש אנשים שכבר עשרים וחמש שנה הם "רק" חובשים ולא עושים חובשים בכירים היא מכיוון שסמכויות זה לא מקנה אלא רק קצת ידע וחפירות על סוג ומבנה האנזימים שיש בגוף האדם וכו' וכו'. אדם שרוצה להתקדם ולהתמקצע בעבודה - יעשה זאת בדרכים אחרות הרבה יותר משמעותיות. (אין להבין מדבריי שאני מזלזל בקורס ובבוגריו)
עד כאן לגבי שאלתך השלישית.
כדי להדריך, לא צריך להיות חובש בכיר. המדריך שלי בקורס חובשים היה בעצמו חובש.
אבל זה בהחלט דורש וותק. (מהסיבה שצויינה בשורה האדומה הראשונה)
עד כאן לגבי שאלתך הרביעית.
שאלת שאלה שלכאורה פשוטה וכל שנותר הוא לבקש את התשובה וזהו.
אז אני רוצה להרחיב את השאלה לא רק ל"יציאה לקורסים ושדרוגים", אלא גם למדים, משמרות, בקשות, שאלות, תלונות, וכל דבר אחר שאת יכולה להעלות על הדעת.
לתשובה קוראים: אחראי מתנדבים.
בכל תחנה יש כתובת לכל מתנדבי הנוער הקרויה "אחראי מתנדבי נוער", וכתובת לכל המתנדבים הבוגרים (18+) הקרויה "אחראי מתנדבים".
בעתיד יהיו לך עוד המון שאלות ובקשות.
תחסכי מעצמך לטרוח לשאול כל פעם מחדש "למי צריך לפנות". יש תשובה אחת: אחראי מתנדבים.
עד כאן לגבי שאלתך החמישית.
בשולי הדברים: אפרת, הרוב המוחלט של גולשי הפורום הזה יחד עם כל הפורומים שבאתר הזה הינם שומרי שבת. בזמן שאת כותבת פה בשבת ישנם אנשים שזה קצת פוגע בהם הידיעה שהם יכולים להוות בעתיד גורם לחילול שבת. תודה על ההבנה!
יצא לי קצת ארוך. מקווה שיהיה לך כח לקרוא את הכל.
בהצלחה אפרת!!