בפרוטוקול הזמנת נט"ן מופיע גם "ירידה ברמת הכרה" ללא תוספת של הגבלות מסוימות. אם יש לך את המצגות על המחשב תוכלי לבדוק זאת.
השאלה הראשונה שצריך לשאול מטופל בכל מקרה שהוא זה "מה קרה". בתשובה שניתנת לשאלה זו ישנם בד"כ כ-75% מהתמונה השלמה שאנו מנסים לקבל. רק לאחר ששאלה זו נשאלת באות כל השאלות האחרות.
שאלה נוספת שחייבת להישאל בכל מקרה זה "איפה כואב". הרבה פעמים יוצא שאנו חושבים על בעיה אחת בזמן שהמטופל יוכל להצביע על בעיות נוספות שאולי אף יותר חמורות.
באחת משתי השאלות אמורה להופיע התשובה לכאב.
מכה מההגה ניתן לזהות בנקל ע"פ הגה שבור ובוודאי ע"פ סימני מכה כהה בחזה.
בנוסף, ישנם מדדים (ל"ד, דופק) וישנה קליניקה שהגוף צועק אותה לכל מי שרק מוכן לראות.
אדם שלא מתעלם מפרטים ופותח את האוזניים בזמן שהמטופל עונה את המידע הנדרש - לא יכול לפספס שמדובר באירוע לבבי.
(חידה: אם המוניטור לא מראה על אירוע לבבי והקליניקה מראה על אירוע לבבי - למי שומעים?)
*הערת בינים* לגבי השאלות "מה קרה" ו"איפה כואב", אני ממליץ בחום ללמוד לבטא אותן בכל השפות הנדרשות: אנגלית, ערבית, רוסית ובמקומות מסוימים גם אמהרית. הסיבה: גם אם לא מבינים אם השפה של המטופל, התנועות שלו הן אוניברסליות, והן ילמדו אותנו את עיקר הפרטים שברצוננו לקבל. אדם שנפל מגובה יצביע על החלון בקומה השלישית, שיכור יעשה תנועה של אדם שמערה משקה חריף לפיו, ואדם עם כאב בגופו יצביע על ליבו, ראשו או רגלו וממילא נדע לאיזה חלק בגוף להתייחס כדי לקבל תמונה כמה שיותר שלמה.
תאונת דרכים:
את כעוברת אורח עושה כל מה שאמבולנס עושה חוץ מקיבועים ופינוי. החל מטלפון למוקד מסודר ומפורט ברמה של חובשת, המשך בטיפולים מיידיים נדרשים (שזה ה-כ-ל חוץ מקיבועים) ועד ידיעה מפורטת של כל הפגיעות שישנן לפצועים ומצבם (חוסך המון זמן קריטי שהאמבולנס מתעכב בשטח). זכרי שבכל פעולותייך יש לידך המון עוברי אורח מוכשרים עם הרבה רצון טוב שיכולים לסייע בידך.
כאשר את בגפך וישנו יותר מפצוע אחד - הנהלים הם כמו באר"ן. את מנהלת, מפקדת, ורק אח"כ מטפלת.
במצב האחרון שתיארת עם נהג ומע"ר זה נתון לשיקולו של הנהג במקום. החלטתו תהיה ע"פ סוגי הפגיעות/פציעות השונות של שני המטופלים.
דוגמה: יכול להיות שהנהג ישלח את המע"ר לשים ח.ע. לפצוע השני בזמן שהוא מטפל בראשון ואז יקרא לו לחזור לראשון כי הרכב החל לבעור וצריך להעיף משם את הפצוע ואז שניהם יגשו לשני כדי להתקין ביחד עירוי בזריזות ויעילות למטופל עם הח.ע. וכו' וכו'.
ככלל, כל מקרה ומקרה נתון לשיקולו המקצועי של מפקד האירוע במקום (במקרה שתיארת - הנהג).
בהצלחה רבה!