נתניהו?
לפני שפרש אמר שלא פוסל אף אחד, מצא לעצמו משבצת טובה.
ומה שווה התחייבות של שקרן פתולוגי? מה הוא מרוויח עכשיו מהזיגזג שלו?
נתניהו?
לפני שפרש אמר שלא פוסל אף אחד, מצא לעצמו משבצת טובה.
ומה שווה התחייבות של שקרן פתולוגי? מה הוא מרוויח עכשיו מהזיגזג שלו?
אבל הוא יעמוד בהתחייבות הזו כנראה כמו שעמד בקודמת....
ובקדנציה הנוכחית גם נשאר עם השמאל בהתחלה, ורק באמצע המלחמה, הוא פרש והצטרף לממשלת נתניהו כאשר בין כה הייתה ממשלה בלעדיו ולשמאל לא היה שום סיכוי.
אם הוא היה לשון מאזניים, והוא היה יכול להכריע את הכף בין ימין לשמאל, גדעון סער לא היה מעיז להפר את התחייביותו לשמאל הקיצוני, למרות שזה מצב מלחמה.
ובעיקר - השאלה המהותית היא האם זו הבטחה ליבתית, יותר מההבטחה שלא לשבת עם עבאס ושלא לתת ללפיד להיות ראש ממשלה בשום קונסטלציה.
ואם כבר, גם לגבי המרואיין וגם המראיין - איך שני אנשים שרואים את עצמם כשומרי שבת, משתפים פעולה עם החילול שבת ההמוני בתכנית הזאת?!
(כן, אני יודע שצולם מראש, אז מה, הבמה היא במה של חיחול שבת ומן הסתם הראיון הזה גם הקפיץ את כמות הצופים)
כנראה שלהבנתו, אלו שרלוונטי שאולי יצביעו לו, רוצים כרגע לשמוע את המשפט הזה ולא את המשפט ההפוך, אז הוא אומר להשאר רלוונטי אצלהם.
גם סמוטריץ' התראיין בחול לתוכנית שמשודרת בשבת, אלא שהוא דאג שהקטע הספציפי שבו הוא יופיע ישודר לפני כניסת השבת.
זה לא מנע ממנו להשתלח בבנט, ולכתוב שהוא עצמו (סמוטריץ') לא ייתן יד לתוכנית שמחללת שבת ולא יתראיין לתוכנית שמשודרת בשבת.
ובכן, אם הקטע שלך בתוכנית מופיע 10 דקות לפני הדלקת נרות ואז התוכנית ממשיכה בלעדיך עמוק לתוך השבת, אז לא נתת יד לתוכנית שמחללת שבת? נו באמת.
לא יודע למה, אבל כנראה פוליטקאים דתיים ממש אוהבים תוכניות שמשודרות בשבת...
הרי גם אם הוא מתראיין ביום שלישי לערוץ 12 הוא תומך בערוץ שמשדר בשבת.
אם הוא מקפיד שהראיון לא ישודר בשבת אז לפחות הוא יודע שהצופים לא חיללו שבת כדי לראות אותו.
לא להשתתף בתוכנית שמשודרת בשבת. סה טו. פשוט מאוד.
כך סמוטריץ' גם הצהיר בפייסבוק שלו, רק חבל שהוא לא הצהיר לקיים...
אז תפסו אותו בזה שהוא לא כתב את החילוק הזה בפוסט נגד בנט.. בסדר
זה לא שהוא כתב ''אני לא מסכים שישדרו ראיונות איתי בשבת'', ואז אפשר עוד להתפלפל על הראיון שהוא נתן לאופירה וברקו. אלא הוא ממש כתב שחור על גבי לבן שהוא לא ייתן יד לתוכניות שמחללות שבת.
ובכן, הוא יושב שם באולפן ומריץ צחוקים עם המגישים על זה שאמנם התוכנית עצמה תימשך עד 8 בלילה, כלומר עמוק לתוך השבת, אולם הוא כמובן לא יישאר עד השעה הזאת ואיזה מזל שעכשיו שעון קיץ.
זאת סתירה מוחלטת לדברים שכתב, לא דיוק קטנוני.
כל חבר כנסת, שליח ציבור, עיתונאי, אזרח וכו' - לא יתעסק בשמירת המצוות של חברו אלא רק בשל עצמו.
אף אחד לא בחר בבנט או בסמוטריץ' בשביל שהם יורו הלכה לרבים בנושא שמירת שבת.
מי שבחר בהם עשה זאת מסיבות פוליטיות.
לא ארצה לראות את סמוטריץ' מגיב בזלזול לחילול שבת של בנט, ולא ארצה לראות חבר כנסת אחר צוחק על סמוטריץ' על זה שהוא אוכל במסעדה טבעונית ללא כשרות.
זה פשוט לא עניינכם ולא עניינו של הציבור.
כאן למשל, לא רק שתמכת בהבעת עמדה לגבי שמירת מצוות של אחרים לפי הבנתך, אלא בכפיית מצוות לפי הבנת ציבור אחד, על ציבור שהוא ורבותיו סוברים אחרת:
הבייס שלו לא חושב שמלחמת מצווה היא לוקש של השמאל - אקטואליה וחדשות
(אני יכול למצוא סיבות אחרות לכפיית גיוס. אתה הכנסת את הכפיה הדתית כשיקול משכנע)
הבנת שמה שמפריע לי ולעוד דתיים ציוניים, זה עניין של בן אדם למקום?
שכואב לנו על כך שהחרדים מפספסים מצווה גדולה ולכן לא יקבלו עליה שכר בעולם הבא?
ברור שלא זו כוונתנו, ברור שהבעיה עם ההשתמטות היא קודם כל בין אדם לחברו.
מה שכתבתי למעלה שלא צריך להתעסק בשמירת המצוות של שליחי הציבור שלנו, הכוונה כמובן למצוות של בן אדם למקום.
אם חבר כנסת יאנוס או ירצח או יכה אז זה בהחלט עניינו של הציבור.
אתה יכול לא להסכים איתי כמובן, אבל לא יכול לטעון כמו שניסית כאן שאני לא עקבי.
הנה מה שכתבתי שם:
תראה את הדיונים בוועדות הכספים וחוץ וביטחון.
תראה עשרות נשים מתנחלות עם כיסויי ראש, את הרב קלמנזון, תראה את הבייס של סמוטריץ' במלוא תפארתו, צועק וזועק שאי אפשר עוד לתת לחרדים להשתמט.
תראה איך אלה שהצביעו לסמוטריץ' כבר 10 שנים פעם אחרי פעם, לא יכולים עוד לשאת לבדם את האלונקה.
תשמע את הכאב שלהם. תשמע את התסכול מכך שמי שאמור לייצג אותם, ממשיך לפגוע בהם אישית ולאומית.
וכן, בהקשר של הדיון שם (וגם כאן) אין הסבר לא 'מצוותי' לטענות שלך ושל אחרים נגד סמוטריץ'.
אין לי שום הסבר לוגי לטענה שלך, שסמוטריץ' פוגע בהם אישית ולאומית, במה *הוא* פוגע והאם אתה מכיר התנהלות אחרת של סמוטריץ' שהיתה גורמת לחרדי אחד יותר להתגייס?
הטענה היחידה שאני יכול לשמוע היא טענה עקרונית 'דתית', שאסור לשבת בממשלה כזאת שלא מגייסת את החרדים ולכן עדיף להפיל אותה ולגרום שתעלה ממשלת שמאל, שאמנם לא תגייס אף חרדי אחד יותר, אבל לפחות סמוטריץ' יהיה באופוזיציה אז לא יוכלו להאשים אותו בזה.
שאלתי שוב והתעלמת.
תענה על שאלה פשוטה: "איזו התנהלות שונה של סמוטריץ', היתה לדעתך גורמת לגיוס של חרדי נוסף אחד?".
כיוון שברור לי שלא ענית, כי אין התנהלות כזאת, ברור לי שהטענות כלפי סמוטריץ' הן טענות דתיות/אידיאולוגיות. הוא לא פוגע באף אחד בהתנהלותו, אלא להפך - במכלול התנהלותו הוא מסייע מאוד לשיפור המצב הביטחוני והלאומי לפי הבנתו. נכון, אין פתרון ראלי כרגע לגיוס החרדים, לא לסמוטריץ' ולא לאף אחד אחר. כואב, אבל זה המצב.
הוא שר האוצר, מי אם לא הוא יכול לבטל את שלל ההטבות שמקבלים המשתמטים?
ואם תגיד שהחרדים יפילו את הממשלה בגלל כסף, שיפילו.
זה צריך להיות חשוב לו לא פחות ממה שזה חשוב להם.
עבורם זה כסף, עבורנו זה חיים.
שר האוצר לא מקבל החלטות בחלל ריק, יש מסגרת קואלציונית.
(לא שביטול הטבות יגרום לגיוס...)
עריכה: אגב, לא שזה משנה, הרבה מאוד ממה שהובטח לחרדים בהסכמים הקואליציוניים, לא קויים בגלל תקציב המלחמה. זה בסדר גמור, מלחמה דורשת קיצוצים וקוצץ לכל הציבורים. כן, ההצגה בחלק מהתשקורת כאילו החרדים חוגגים, רחוקה מהאמת.
מה שמחזיר אותי לשם:
שאם החרדים יפילו את הממשלה, זה לא כסף, זה חיים. אין שום ממשלה שתגייס חרדים באופק, וזה ממש לא משנה אם היא תהיה בראשות הליכוד או בראשות מישהו אחר.
אם ח"ו הממשלה היתה נופלת, או אפילו לא נופלת אלא רק היתה עוברת בקריאה טרומית הצעת החוק לפיזור הכנסת לפני שלושה שבועות - היתה נוצרת דינמיקה שלא מאפשרת את מבצע עם כלביא וכולנו חילונים כחרדים, אוהבי סמוטריץ' כשונאיו בסכנת שואה. כפי שכתבתי, אין שום ממשלה שתגייס חרדים בצורה מסיבית, מקסימום שממשלת שמאל-ערבים תעשה, זה לדפוק את החרדים במיסים ובמקביל תוכל לפעול ביטחונית, רק בהסכמת מועצת השורא.
האם בשביל לדפוק את החרדים, שווה להכניס את כל עם ישראל לסכנת שואה?!
במילים אחרות, בזמן שסמוטריץ' היה בבור, במאות רבות של שעות על ישיבות בנושא הצלת עם ישראל מהסיכון האירני, אופיר סופר* היה עסוק בצעדות, שעם כל הכאב המוצדק, היו עלולות רק לחזק את הדינמיקה שתמנע את הצלתינו.
*אני לא מדבר לא על משפחות שכולות, לא על פצועים ולא על מגוייסים, כמו שמשה דיין הסביר את אי תגובתו להתייחסויות מאוד קשות שחטף "אמא שכולה תמיד צודקת". אבל כן מזכיר:
א. בכל הקטגוריות הללו, לצד אלו שנשאבו למאבק על גיוס חרדים, יש רבים אחרים שזועקים שאל תשקיעו כרגע פרומיל אנרגיה במה שמסיח את הדעת מניצחון מוחלט.
ב. אחרי הכל - החלטות כולל החלטות קשות צריכות להתקבל בקור רוח.
גולדקנוף הציע ליו"ר ועדת הכספים להקפיא אישור תקציבים למערכת המשפט ונדחה על הסף.
וכשדרעי מנסה להתערב, רומזים לו לשבת בשקט.
היתה פעם מפלגה שהגדירה את עצמה גשר בין חרדים לחילונים. הגשר הזה קרס מזמן
אם דרעי (שעדיין לא כיפר על כך שהחזיק את ממשלת אוסלו, האבן שטיפש אחד זרק ועד היום כל החכמים לא מצליחים להרים) במקום להתיישר עם החונטא המשפטית (שהוא מאלו שהכי סבלו ממנה) היה מטיל את כל כובד משקלו על כך שהרפורמה תבוצע - היינו היום במקום אחר, גם מבחינת מה שחשוב לחרדים וגם מבחינת הביטחון של כל עם ישראל.
כמו שנתניהו אתאיסט מושלם, והבייס שלו מסורתי- דתי.
לגבי הרפורמה, דרעי רוצה להשאר מהאו"ם למרות שמשה ארבל, נציג בכיר בש"ס, לוטש את עיניו לכסא בבג"ץ
ונתניהו כבר מזמן לא אטאיסט. במשך שנים הוא לא היה אומר 'בעזרת ד'' בשנים האחרונות זה השתנה לגמרי. ובשנתיים האחרונות ובמיוחד בשלושת השבועות האחרונים, רואים עד כמה הוא בתהליך של תשובה, גם אם זה עדיין לא יורד לכל הרזולוציית של 'פרטיה ודיקדוקיה'. הוא טוב בהצגות, התפילות והדיבורים של החודש האחרון על סיעתא דשמיא,הם אמת וניכרין דברי אמת.
ללא תמיכתו בחוק, החוק לא היה עובר. אבל כאמור הבייס שלו חושב אחרת, מה שחייב אותו להריץ קמפיין: נתניהו צריך אריה חזק.
לגבי נתניהו, אני מקנא בתמימות שלך, ובניגוד אליך אני לא רואה אותו מתי שהוא מוסר שיעורים בישיבת מרכז הרב.
יש באמת הבדל בין מנהיג שחטא למקום או לחברו, כמו שרואים בהבדל בין שאול המלך לדוד, מי אחבד את המלוכה ומי לא.
מצד שני מי שאמון על שמירת שבת לא יכול שלא חשמור עליה.
גם מבחינת החילונים "קשט עצמך ואחר כך קשט אחרים"
וגם מול דתיים שיתקשו לסמוך עליו.
בבחירה בין טיבי לביבי הוא רגשית ופןליטית עם הראשון
האיש מנסה להוכיח נואשות שכפיל של לואי דה פינס עם עבר סמי-ימני הוא המועמד הראוי ביותר לתפקיד ראש ממשלת ישראל.
הוא מאוד נזהר מלהתחייב שהוא לא ישב עם נתניהו
הוא מטריקים שישפיעו על הבוחר וניתוח אופן הבחירה של כל גוש.
אמנם אסטרטגית הוא אמור לקחת קולות ממפלגות הימין בעיקר ולכן האמירה קצת מוזרה,
אבל אולי הוא בונה על זה שבלאו הכי גדעון סער וחבריו יחד עם אדלשטיין בורחים אליו מיד אחרי הבחירות ולוקחים ממנו את כתר הנוכל,
כדי להמליך אותו בנוכלות.
היום הוא קורא לסיום המלחמה כי הוא מבין שזה אמור לקרות בקרוב, ומאד מעוניין שיגידו שסיימו כשהוא אמר לסיים.
זו אידיאולוגיה של איש רב פעלים שהציל את ז'לנסקי והעביר למוסד את הכספים כדי לסכל את תוכנית הגרעין
הוא גם הציל את המדינה מהכאוס כמובן
פשוט לא נתפס

ביבי מתנהל *בדיוק* לפי התפיסה השמאלנית שאומרת -
יש בעזה מיליון-2 חפים מפשע, אנשים ממש טובים.
למרבה הצער קבוצה טרוריסטית איכשהו השתלטה עליהם.
בגלל 7.10 ישראל נאלצה בלית ברירה לצאת למלחמה וחבל על כל הרוג ופצוע "לא מעורב".
עכשיו שחמאס כמעט נעקר אז ישראל כמובן תעזור לעזתים, האנשים הטובים והאיכותיים, להשתקם חזרה.
💡שאלות שכל אדם סביר צריך לשאול את עצמו לגבי כיפת ברזל וטיל החץ:
1. האם ראיתם אי פעם בעיניים שלכם- כשנאלצתם להיות בחוץ בזמן אזעקה -יירוט אמיתי של רקטה או טיל שעף בצורה אופיינית, וכיפת ברזל שמזנקת אליו ואכן פוגעת בו באמת? לא ראיתם.
ואם ראיתם סרטון כזה- כל איש מולטימדיה שעוסק בעיבוד סרטים ובפוטושופ יכול להראות שהסרט הוא מפוברק, אולי ברמה מקצועית יותר מהסרט המפוברק של שדה תימן, אך נוצר במסך המחשב ולא במציאות.
( יש ברשת כמה סרטים מפוברקים של פגיעה ,עם הסברים משכנעים של איש מקצוע שמראים שהם מפוברקים והפגיעה לא קרתה)
2. טילי תמוז ,גיל ,וכל טיל מכובד, מראה צלב שהטיל מצלם בעצמו כיצד הוא מתקרב למטרה,
שהולכת וגדלה, עד שהמסך שחור כשהוא מפוצץ אותה.
האם ראיתם אי פעם סרטון כזה מכיפת ברזל?
אני בטוח שלא ראיתם.
ואם כן, איש מקצוע כנ"ל -יוכל להראות לכם שזה סרט מפוברק.
וכן לגבי יירוט של טיל על ידי טיל חץ.
האם לדעתכם קיימים סרטים של יירוט, אלא שמסתירים אותם מהציבור?
לא הגיוני לחשוב כך, כי סרטים כאלה יכולים רק להועיל ולהגביר את אמון הציבור במערכות.
3. 📢מדוע ,כשמתפרסם שהגיע טיל=רקטה לאיזור מסוים, ושהוא יורט בהצלחה, נשמעים באזור כמה פיצוצים .למה יותר מפיצוץ אחד,
כמה פעמים יכולה רקטה של האויב להתפוצץ?
הרי לאחר הפיצוץ הראשון הרקטה כבר לא קיימת יותר. אולי זה חתול בעל תשע נשמות?
4. ידוע שארהב השתתפה ומשתתפת בפיתוח כיפת ברזל והחץ . האם אין לה אינטרס להגן על עצמה? הרי היא נמצאת בסכנת ירי טילים מכל ספינה רוסית שמתקרבת לחופי ארה"ב גם ממרחק גדול, כגון אלף/ אלפיים קילומטר.
אם כן ,למה ארה"ב לא רוכשת טילי כיפת ברזל או חץ מישראל?
ולהיפך, היא ביטלה עסקאות רכישה של הכיפה מישראל. למשל חפשו בגוגל : "ארה"ב לא תרכוש את מערכת כיפת".
מה שאומר שאין לארה"ב אמון 🤏 בטילים שהיא מייצרת על ידי ישראל.
🐣אבל לקידום מכירות- למה לא? כלומר ארה"ב, שמושקעת בכיפת ברזל וב- חץ, יש לה אינטרס שמדינות שונות ירכשו מישראל את המערכות הללו, והיא תגזור קופון ברווח , מה שיכול להסביר מדוע גרמניה רכשה לאחרונה חץ3,
ומי יכול לשלול את הטענה שזהו תרגיל של איש העסקים טראמפ , שנתן לגרמניה את הכסף לרכישה?
אגב, גם סינגפור, שסיכמה שתרכוש מערכת כיפת ברזל מישראל- חזרה בה ולא ולא רכשה. חפשו בגוגל "סינגפור לא תרכוש כיפת".
גם אתה היית רואה אם היית גר באיזורים מסויימים בארץ.
ראיתי כיפת ברזל רודף אחרי טיל ופוגע בו לפחות שלושים פעמים. ראיתי שיגורים של כיפת ברזל יוצאים מהקנים. ראיתי והחזקתי בידיים המון רסיסים - גם של מיירטים.
אולי מישהו השתיל לי שבב עם דמיונות לתוך הראש, כשנכנסים לעולם הקונספירציות אפשר להיות מאד פוריים ואין גבול לאפשרויות.
חוק הגיוס לא יעבור בשום מתכונת. אלא אם כן יחליפו ממשלה (לא חייב בחירות, אבל זה תלוי במרכז הפוליטי שיפסיק להחרים את נתניהו) ויביאו לחוק שבאמת יגייס חרדים.
אני מקווה שכולם הבינו מזמן שלעולם לא נשיג שינוי בהידברות, שיתוף פעולה ובאופן הדרגתי.
במיוחד שהחוסר בחיילים די גדול וקריטי, אבל הוא קטן מאוד ביחס למיצוי המקסימלי של החרדים הבריאים בגיל גיוס.
אף אחד לא רוצה ולא צרייך לגייס את כל פונוביץ וכל מיר וכל ישיבת חברון ואת כל חסידות סאטמר ותולדות אהרון.
לעיל בדקה 24:00 בימים אלה של תחילת ואמצע דצמבר מתבצע מהלך רוחבי של מחיקת כל השיחות וההתכתבויות
ביניהם ,כנראה כולל נשיא העליון והיועמשית,
פרט לכך שבווטסאפ הרבה התכתבויות מוגדרות למחיקה אוטומטית אחרי חודש עד שלושה , ולזה בדיוק הם מחכים ,שיעברו חודש עד שלושה חודשים מאוקטובר
שעומד בדרישות של השר לוין ושל בגץ גם יחד
כך או כך הפרשה ירדה מסדר היום הציבורי
מקווה שהפצר החדש יעשה ניקיון בפצריה
או לפחות תשתנה שם רוח המפקד
אבל תודה שהחזרת את הנושא החשוב הזה לדיון
ומתנערים מזה.
עכשיו יש להם מפקד חדש
גם בזה.
השאלה היא כמה יש עוד לחדש?
אין מה לדון בזה.
צריך עובדות הן ביחס לישראל והן ביחס לעולם, צריך אכיפה (ועובדות לגביה הן ביחס לישראל והן ביחס לעולם), וצריך שכל אחד יחנך בבית את עצמו ואת ילדיו.
נגמר. הלאה לפוליטיקה הזולה הבאה.
מה יהודי עושה בחוץ לארץ?? 🤨
לפי חלק מהדעות, לפחות... נדמה לי שבתקופת מלחמת העולם השניה, יהודים שברחו ליפן לא ידעו באיזה יום לשמור שבת...
… אנחנו מתפללים שלש פעמים ביום באופן הזה.
עוד לא החליטו לשנות את הנוסח.
שאנחנו מתפללים השיבה שופטינו אז זה מתיר לעוות צדק ומשפט?
גם אין קשר בין שינוי הנוסח לשאלה אם אנחנו בגלות. כן נפסק לא לקרוע על ערי יהודה וירושלים כי הם בשלטון ישראל, ונפסק לומר הלל בברכה ביום העצמאות כי יצאנו בו מעבדות לחירות (כלומר סיום שעבוד מלכויות סיום הגלות)
צריך לגור בארץ.
גם סטמר לא נמנעים מלגור בארץ
… עם יציאת השבת וקראתי חדשות נוראות על מוות בתאונת דרכים של איש יקר שזכיתי להכיר אותו ואת משפחתו בביקורי בארץ ובאופן ספונטני כתבתי את מה שכתבתי מתוך סערת רגשות. מצטער אם גרמתי למישהו עגמת נפש.
לגופו של עניין תרבות הנהיגה בארץ היא זוועתית, האכיפה רשלנית וקורבנות תאונות הדרכים בארץ זה לא גזרה מהשמיים.
מצופה ממך לעדכן אותנו, איך נאכפים חוקי התנועה בארץ הקנגורו.
…ניידות ממושבות נמצאות בכל פינה לזהות נהגים שנוסעים ללא רשיון , ללא משמעת נתיבים, ללא נתינת זכות קדימה וכדומה. . מצלמות מהירות ונסיעה באור אדום יש בכל פינה .
הכל עניין של הפניית תקציבים למקומות הנכונים.
אני שומע כל הזמן פרסומות חסרות תכלית של הרלב"ג ושואל את עצמי למה להוציא תקציבי פרסום יקרים במקום לתקצב יותר ניידות, מצלמות ועוד אמצעים יעילים לפתרון הבעיה.
חברים, אני מבקש לתאר כאן תופעה שנרמזה בכל מיני כתבות מוזרות שגוגל מעלה לי, אך על מימדיה לא פיללתי. אלמלא ראיתיה בבית כנסת אצלינו - לא האמנתי:
כידוע, לפני תקופה קצרה התקבלה הכרעה סופית - לכאורה - בנוגע למריבת רבת השנים בישיבת פוניבז'. המריבה הייתה, כזכור, בין הרבנים הוותיקים והיורשים הישירים של הישיבה, ובין הרב שמואל מרקוביץ' שראה בעצמו יורש אולטימטיבי לחלק גדול מהסמכויות בישיבה. הפסק של השופט חעשין, הדהד סברות של הרבה אנשים, ודרש מהרב מרקוביץ לסגת מכל הנכסים והסמכויות שהוחזקו על ידו, ולהסתלק עם תלמידיו מהישיבה לקראת סוף שנה"ל הנוכחית.
בפניבז', כצפוי, מריבה לא מסתיימת מהר כל כך. כבר יש דיבורים על ערעור (בפעם המי יודע כמה), וכן על דינר להקמת ישיבה חדשה, ועוד. ההפתעה שחיכתה לי מחוץ לבית הכנסת השכונתי, הייתה שני תלמידי ישיבה חינניים, שסיפרו שהם מישיבת פוניבז' ו"כידוע" רוצים לזרוק את הישיבה שלהם לרחוב, ולכן הם מבקשים את עזרת הציבור. כמובן שהם לא סיפרו מי זה פוניבז', ואת מי רוצים לזרוק ולאן (הרי אם נער רוצה ללמוד תורה, לא תחסרנה ישיבות שתכלנה אותו ולא יחסרו רבנים שילמדו אותו בבחינת "ספי ליה כתורא"). ובכלל, ממתי בחורים צריכים לאסוף כסף לישיבה שלהם, הרי כל מטרת הישיבה היא כדי שיוכלו ללמוד תורה ללא טרדות (למעט זריקת סטנדרים/ לבנים/ ג'ורה, כתיבת גרפיטי, גניבת פראק או למצער, חסימות כבישים ברחבי הארץ).
כך או כך, ובאמת לא מתוך נקודת מבט של צד מסוים. דומני שרוב הציבור לא רואה בעין יפה את ההיאחזות של הרב מרקוביץ בקרנות המזבח, ודווקא הוא שבכל כך הרבה הזדמנויות היה יכול לסגת ולכבד את עצמו ואת התורה, ותמורת זאת הותיר את המריבה המסריחה הזו באוויר. כך, שגם אם הוא צודק ובאמת מגיע לו הכבוד המפוקפק הזה של "יורש ראשות ישיבת פוניבז' על פי פסק בית משפט", הרי שמרב ומרביץ תורה הציפייה היא אחרת.
לכן, אני מבקש ליידע את הציבור, שהתרומות הללו אינן לישיבת פוניבז' (אם מישהו כ"כ משתוקק לתרום לה), אלא לרב מרקוביץ, שעדיין מנסה לשוות אווירה של מלחמה, וגם אם יילך - רבים היו מצפים ממנו לעמוד בכוחות עצמו, כמו כל ראש ישיבה אחר (ואולי זו הבעיה התמידית, שבמקום לקבל דברים בזכות, מנסים לקבל דברים בכוח הירושה), ולא לשלוח את תלמידיו לקבץ נדבות.
כי פגשתי אותם בבית כנסת באזור שלי, שהוא כללי, לאו דווקא חרדי.
הם אוספים כסף במקומות שאנשים תורמים, וזה לא בהכרח מקומות של חרדים. אז מחר אתה יכול לפגוש אותם מתחת לבית שלך.
ועכשיו כשפסק נגדם, פתאום זה לא מתאים.
הם עושים חילול השם של הרמה השפלה ביותר.
באמת לא מעניין אותי מי צודק ולמי מותר לקרוא לעצמו פוניבז'. בעיקרון מהמעט שאני מבין, רק מתחילת שנהל תשפ"ז יחול עליהם האיסור הזה, אבל זה באמת לא משנה.
ממה שאני מכיר בעולם החרדי, בחורים שאוספים כסף לישיבה, זה או לת"ת (תומכי תורה - עזרה של הישיבה לתלמידים וחתנים מעוטי יכולת) או אסיפת כספים נקודתית לבניית ספרייה וכדו' (כשהייתי בישיבה קטנה חרדית, היו אוספים לפני פורים לספרייה של הישיבה. אבל היה סתם בכמה רחובות ליד הישיבה, בעיקר כדי להעסיק את הילדים). וגם זה, בדרך כלל באזור מסוים או לפי כתובות של בוגרים. ככלל, תלמידים לא עומדים כמו בבית כנסת קבצנים ומתרימים בשביל האחזקה השוטפת של הישיבה שלהם.
נראה שאתה מזדהה כנראה עם צד אחד, ומעמיד פני תם כאילו אין לך דעה בעניין,
אני יושב בבית כנסת שאליו מגיעים המון בחורים לא פעם ולא פעמיים, לא בהכרח אוהב את זה,
אבל לא רואה בזה דבר כזה הזוי,
מה שאתה כותב זו דמגוגיה זולה במיטבה,
כמובן שיש הרבה ישיבות, אבל יש משפחות רבות שמבחינתם זו הישיבה שמייצגת את תפיסת עולמם, כמובן שזכותך המלאה כפי שנראה עשית לא לתרום, אבל כזו צרות עין, שאכפת לך שחלילה מישהו יתרום להם כמה פרוטות,
עוד לא ראיתי
אבל אני חייב לפתוח בזה שאתה משתמש בהרבה מילים שיפוטיות (מעמיד פני תם, דמגוגיה זולה במיטבה, כזו צרות עין). זה לא תמיד נעים לקרוא את זה. אבל זו הערת אגב.
לגופו של עניין:
אין לי דעה לגבי מי צודק בדיון עצמו. אין לי מושג על סמך מה הרב מרקוביץ חושב שמגיע לו והרב פלוני חןשב שלא מגיע לו. באמת אין לי מושג.
ברמה האישית, מבחינתי יש אנשים טובים בכל צד ובימים שהייתי בחרדי היו לי חברים משני הפלגים והערכתי מאוד את הנחמדעם והחכמים שביניהם, ללא הבדל. מבחינת קשר לצד מסוים בפוניבז' - צר לי ידידי, אין לי חיבה לישיבה הזו ולא למגזר שהיא מייצגת, משום כיוון.
מבחינת התנהלות, כתבתי בצורה ברורה בהודעה הראשונה, שלטעמי הרב מרקוביץ לא נהג בהגיון ובאחריות בכך שהוא לא עזב את פוניבז' מזמן והקים לו ישיבה משלו. הוא אדם אחד ועד כמה שהוא ראוי, הוא יוכל לבסס טת מעמדו בעצמו. בצד השני יושבים הרבה אנשים שנמצאים שם הרבה שנים וחלקם אינטגרליים בישיבה (כמו המנהל ואוספי הכספים וכו'), אז טבעי שהציפייה תהיה ממנו, לקום וללכת, לא מתוך צדק אלא דווקא מתוך אחריות לכבוד התורה (אתה לא תאמין, אבל ממש לאחרונה אמר לי את זה בדיוק, אדם שמאוד מחובר ושותף בהגיונות הפלג הירושלמי וכו).
עד כאן דברים שלא מאוד רלוונטיים לפתיחת השרשור, אבל הוצהרו בפירוש בפתיחת הדברים.
אני מדבר על תופעה שרב מבוגר רוצה לפתוח ישיבה, אז שיילך ויפתח ישיבה. למה הוא שולח בחורים לקבץ נדבות בבתי כנסת? קורה שישיבה עושה אירוע התרמה גדול והיא פונה לציבור, אבל זו תמיד ישיבה קיימת שפונה בדרכים יחסית מכובדות, לבוגרים, שכנים ומקסימום בפרסומות באינטרנט, ובוודאי לא שולחת תלמידים לשוטט ולקבץ נדבות. מה גם, שתמיד סרטון הישיבה וההיסטוריה שלה חשוף לציבור כפרסומת.
כאן מדובר בפנייה לציבור שמבזה את התלמידים, במצג שווא לציבור התורמים ובכלל בהקמת מוסד שלא ברור למה הוא מוקם. הרי אם מדובר בישיבה שנפתחת, למה שלא יסדרו את ההיבט הכלכלי בדיוק כמו כל ישיבה שמוקמת. הרי לא מדובר באנשים טיפשים או חסרי ניסיון.
זה מה שאני מבהיר, וכמובן מי שבא לו - שיתרום לאן שבא לו.
אני לא בא להצדיק שום צד מבעלי המחלוקת. למעשה, כמעט מאז שהתחיחו המחלוקות היו אנשים טובים שניסו לשבת על הגדר או אפילו לפשר. המציאות היא ששני הצדדים דחו והפריעו לכל גורם כזה, וזה ממש לא כבוד גדול לאף אחד.
כן אציין שהתופעה הזו חוזרת על עצמה הרבה. גם במחלוקת היעב"ץ והרב אייבשיץ, היו רבנים שניסו לפשר וכמדומני הרב חיים רפפורט כתב אז בכאב שחבל שאף צד לא מוכן להקשיב ולהגיע להבנות.
כשלא עובדים, כסף הופך לאישיו ובסוף פועלים באופן לא ראוי להשיג כסף.
כך כבר פירשו רבותינו על המשנה במסכת אבות:
"רַבָּן גַּמְלִיאֵל בְּנוֹ שֶׁל רַבִּי יְהוּדָה הַנָּשִׂיא אוֹמֵר:
יָפֶה תַּלְמוּד תּוֹרָה עִם דֶּרֶךְ אֶרֶץ,
שֶׁיְּגִיעַת שְׁנֵיהֶם מְשַׁכַּחַת עָוֹן.
וְכָל תּוֹרָה שֶׁאֵין עִמָּהּ מְלָאכָה,
סוֹפָהּ בְּטֵלָה וְגוֹרֶרֶת עָוֹן.
וְכָל הָעֲמֵלִים עִם הַצִּבּוּר,
יִהְיוּ עֲמֵלִים עִמָּהֶם לְשֵׁם שָׁמַיִם;
שֶׁזְּכוּת אֲבוֹתָם מְסַיַּעְתָּן,
וְצִדְקָתָם עוֹמֶדֶת לָעַד.
וְאַתֶּם,
מַעֲלֶה אֲנִי עֲלֵיכֶם שָׂכָר הַרְבֵּה כְּאִלּוּ עֲשִׂיתֶם:" (מסכת אבות פרק ב משנה ב)
רש"י שם:
"שיגיעת שניהם משכחת עון. שמתוך שהוא לומד ועוסק בתורה ובסחורה להתפרנס אינו חומד וגוזל ממון אחרים:"
הרמב"ם שם:
"רוצה לומר בדרך ארץ הנה - העוסק בפרנסה.
ואמרו וגוררת עון - כמו שבארנו במקום אחר, אמרו "סופו, שהוא מלסטם את הבריות"."
הרב עובדיה מברטנורא שם:
"דרך ארץ - מלאכה או סחורה:
שיגיעת שניהם משכחת עון - שהתורה מתשת כחו של אדם, והמלאכה מפרכת ומשברת את הגוף, ומתוך כך יצר הרע בטל ממנו:
וכל תורה שאין עמה מלאכה - ואם תאמר יהא עמל בתורה תמיד ויגיעתה תהא משכחת עון, ומה צורך למלאכה, לכך הוזקק לומר וכל תורה שאין עמה מלאכה סופה בטלה, לפי שאי אפשר לו בלא מזונות, ומלסטם את הבריות ומשכח תלמודו:"
הטור:
"ואחר כך ילך לעסקיו, דכל תורה שאין עמה מלאכה סופה בטלה וגוררת עון, שאם אין לו מה יאכל העוני יעבירנו על דעת קונו.
ומ"מ לא יעשה מלאכתו עיקר אלא עראי ותורתו קבע, כמו שמצינו בחסידים הראשונים שהיו עושין מלאכתן עראי ותורתן קבע וזה וזה נתקיים בידן, כי אין מעצור לה' להושיע ברב או במעט.
וישא ויתן באמונה, ויזהר מלהזכיר שם שמים לבטלה, שבכל מקום שהזכרת השם מצויה מיתה מצויה.
ומאד מאד יזהר אדם בענין השבועה, שהרבה הפליגו רבותינו בענין שבועת שקר, ואפילו לישבע באמת, כמו שאמרו אלף עיירות היו לו לינאי המלך וכולם נחרבו מחמת שבועת אמת.
ויזהר מלהשתתף עם העו"ג, דשמא יתחייב לו שבועה וישבע בשם יראתו ועובר משום לא ישמע על פיך. מיהו אם נשתתף ונתחייב לו שבועה, יכול לקבלה. ומיהו אין כל אדם יכול לעמוד בזו, וגם רש"י התירם שאין עכשיו עו"ג." (טור אורח חיים סימן קנו)
הבית יוסף:
"ואח"כ ילך לעסקיו וכו' כלומר ולא תימא למה אתה אומר ילך לעסקיו יותר טוב היה לו שילמוד לעולם בתורה לכך אמר מדה טובה הוא שילך לעסקיו כדתנן (פ"ב דאבות) כל תורה שאין עמה מלאכה סופה בטלה כלומר שיכלה ממונו ואח"כ יצטרך לחזור אחר פרנסתו ולא יוכל אפי' לקבוע עתים לתורה וגם יגרום לו עון כי העוני יעבירנו על דעת קונו." (על הטור באורח חיים סימן קנו וכך הוא פסק בשולחן ערוך)
"ואחר כך ילך לעסקיו דכל תורה שאין עמה מלאכה מה שהביא רבינו הסיפא ולא הביא הרישא יפה ת"ת עם ד"א וכו' הוא לפי דנראה דהתנא מדבר בשתי כתות מישראל הא' הם התגרים דפורשין בספינות הים והולכים בסחורות בדרך רחוקה וארז"ל ולא מעבר לים היא לא תמצא תורה בתגרין ועליהם אמר יפה תורה עם ד"א דאצל כת זו ד"א עיקר והתורה טפלה ולכן אמר יפה הוא דיהיה יודע מה שכתוב בתורה שיגיעת שניהם משכחת עון וכת אחרת הם לומדי תורה ויושבים בביתם שהתורה אצלם הוא עיקר אמר עליהם וכל תורה שאין עמה מלאכה סופה בטילה וגוררת עון דבכת זו צריך שיתפרנס במלאכה והוא יושב בביתו ועוסק בתורה כי בזה יש לתורה קיום אצל כת זו. ורבינו מדבר כאן בכת זו שיושבי' בביתם ומתפרנסים במלאכה או בשאר עסקים כגון רבית וכיוצא כדי שיוכל לישב בביתו וללמוד תורה על כן הביא על זה הסיפא נ"ל אמת וצדק:" (על הטור באורח חיים סימן קנו)
רבותינו היו חכמים, מי שמשנה ופועל נגדם בסוף משלם מחיר.
בפני עצמה, ניהול חינוכי של המוסד.
אחרת גם הטענה שלך צריכה להיות מופנת לראשי ישיבה/רבני עיר/ר"מים בציונות הדתית שמקבלים על זה משכורת.
חוץ מזה שכל ישיבה זקוקה לתקציב, כמו שתיאטרון הבימה זקוק לתקציב או כל מוסד
לגבי ראשות ישיבה והיתר להתפרנס מלימוד תורה - זה אכן נושא השרוי במחלוקת בין הפוסקים.
(בכלל, זה קצת עצוב שכל כך הרבה לומדים תורה בישיבות ובודדים מהם למדו הלכות תלמוד תורה מהתחלה ועד סוף ברמב"ם או בטור או בשולחן ערוך...
זה כמו שאנשים לא ילמדו הלכות חגים לקראת החגים.)
זה שהטענה נכונה על רבים בציונות הדתית זה לא סותר את נכונותה.
לא הבנתי איך הטענה שלך בסוף רלוונטית להלכה או לדברי רבותינו.
(ואגב, אפשר לוותר על התקציבים לשניהם)
אבל ממה שאני מבין, זה הרבה יותר מסכסוך פרטי בין גיסים. זה הפך לוויכוח מגזרי בין פלגים אידיאולוגים ליטאים.
הנקודה היא לא למצוא מקום ללמוד. באמת שיש הרבה מקומות. הויכוח הוא מיהו הפלג האידיאולוגי שממשיך את המותג "פוניבז', אם הישיבות". לכן זה לא סתם לפרוש ולהקים במקום אחר.
שאני קצת עובד בו.
ארץ השוקולד