דיון לגבי הצבעה לכנסת כן/לאender13

מעניין אותי להבין את המניעים של אלו שלא מצביעים או מצביעים למפלגות שברור שלא יעברו את אחוז החסימה.

 

בין אם מניעיהם הם שלא לקחת חלק במנגנון אותו הם רואים כמושחת

בין אם הם "טהרנים" שרוצים לבחור רק במי שנקי בעיניהם מכל רבב

בין אם מדובר בסיבות אחרות.

 

דעתי בנדון שאנשים אלו הם מקרה קלאסי של -

"ענוותנותו של רבי זכריה בן אבקולס, החריבה את ביתנו, ושרפה את היכלנו, והגליתנו מארצנו"

 

אשמח להרחיב אופקים

כל עוד יש מפלגה שעונה לאידואלוגיה שלי - אצביע להמרדכי

בס"ד

 

אם לא אמצע כזאת, אז לא אצביע.

אני מעדיף שלא לתת את הקול שלי למשהו שמייצג דברים שאני נגדם.

מה עם השיקול המעשי?ender13

גם אם בשכלול הסופי ההצבעה שלך תביא לשיפור לעומת אי הצבעה?

לא עדיף להשיג הישג מינורי לעומת אי הישג בכלל?

 

החלטה מיניסטראלית פשוטה יכול לעשות מה ש200 מאחזים לא יעשו.

ועוד בדרכי שלום.

לא שווה?

אני לא אצביע למפלגה שעושה הפוך ממה שאני מאמין בומרדכי
עבר עריכה על ידי מרדכי בתאריך ט"ו בכסלו תשע"ה 19:16

בס"ד

 

גם אם זה אומר שלא אצביע בכלל.

למרות שלפני הבחירות שהמפה של המפלגות תהיה ברורה, אז אראה אם ישנה מפלגה שעונה יחסית לציפיות שלי ואז אם המפלגה שעונה על הציפיות שלי לא תתמודד אז אצביע לה. כיום אין כזו (שנמצאת בעדיפות השנייה).

שב ואל תעשה עדיףדי"מ
כי האדיאלים שלהם שונים משלך.די"מ
אני רוצה שלמדינה לא תיהיה טיפת יהדות.כידוע אין לשום דבר אחיזה במציאות ללא קדושה.ולכן אני לא מחפש את מי שיעשה הכי פחות גרוע אלא מי שהכי גרוע ויהיה בבחינת "ותעל שוועתם" לכן ההתלבטות כרגע היא בין לא להצביע ללהצביע לרע"מ-תע"ל/בל"ד. יש לציין שבאגדות החורבן יש הבדלים גדולים בין הבבלי לירושלמי
מחילה, אל תתעצבןender13

אבל מה שכתבת דומה מאוד למה שעשו הפרנקיסטים.

בואו נעשה רע, כדי שתבוא הגאולה.

אין מושלם, במקום לעשות כל מה שאתה יכול כדי לשפר ולסמוך על הקב"ה שיתן לנו הזדמנויות אתה אומר, פוס אני לא משחק.

סליחה, אתה עושה גרוע יותר, אתה מקלקל.

 

שאלה: מלחמת ששת הימים היתה הזדמנות נפלאה, מתנה שפספסנו.

מה היה קורה אם היינו מוכנים אליה?

מה היה קורה אם המוני יהודים מאמינים היו בארץ באותו הזמן?

מה היה קורה אם הייינו מתעוררים להיות פעילים למען התורה העם והארץ, לא אחרי אוסלו (שבעט אותנו לשם) אלא חמש-עשרה שנים קודם?

 

מה תגיד כשגיע ההזדמנות הבאה ולא נהיה מוכנים?

אופס?!

קודם כל לא התעצבנתי.קראת את זה כנראה בטון הלא נכוןדי"מ
ההבדל הקטן ביני לבין הפרנקיסטים זה שהם עברו על ההלכה ואני לא.
אני לא אומר לעשות רע.אני טוען שכבר רע ואני רק רוצה שאנשים ישימו לב.
לתת כח ביד שונאי ישראל זה לא לעבור על הלכה?ender13

אני ואתה כנראה לא מכירים את אותה התורה.

(לא התכוונתי שכך הגבת קודם, דיברתי על התגובה הנוכחית)

אני לא רואה מה טיבי או זועבי יותר מזיקים מבנטדי"מ
ברצינות?ender13

אין שום צורך להתפלסף, אם אתה לא רואה את זה אז באמת קשה יהיה להסביר.

זה ידרוש לילה שלם.

ברצינות?!

טוב אז קח את זה: טיבי יצביע בעד גירוש יהודים מגוש קטיף ובנט לא.

אתה באמת לא רואה שום הבדל?

לא יאומן

>>>יוני
''אני לא רואה הבדל בין ביבי בנט ואורי אריאל שמשחררים אותם לרחובות לבין גלאון וחבריה שקוראים להם לוחמי חופש עד טיבי ימ''ש וחביריו שקוראים להם שאידים..''

תסביר לי מה ההבדל בבקשה
שבנט ואריאל לא רצו לשחרר אותם?!ender13

אלא שנכפה עליהם כחלק מהמשא ומתן?

מה היה קורה אילו הם לא היו בממשלה?

זו היתה ממשלת שמאל-ליכוד חרדים.

אתה יודע כמה מחבלים אז היו משתחררים?!

שוב, יש את אלו שנושאים בעול ויש את אלו שצועקים, ולא משנה מה החלופה היתה.

''מה היה קורה אילו..''יוני
זה התירוץ התמידי של המועלים בתפקידים..
זה מה שההסטוריה מלמדת אותנוender13

אתה רואה שכעושים א' יוצא ב',  פעם פעמיים שלוש - רשמת כלל.

לומדים מטעויות.

בבקשה, הראה לנו איך היה נכון להתנהל במקרה הנוכחי.

ברצינות, אשמח אם תצליח להראות דרך ראלית.

מה היה קורה אם הם היו פורשים מיידית מהקואליציה?יוני
מה שקורה היום כנראה
עם יותר יהודים שנמצאים כאן ביניינו, עם פחות מחבלים שמסתובבים ברחובות
וכנראה שעם יותר מנדטים ממה שהם יכולים לדמיין
מתי בדיוק?ender13

בהתחלה עשו הסכם עם יש עתיד כדי למנוע ממשלת שמאל-חרדים, אם היו שוברים את מילתם אז הממשלה ההיא היתה מיד נכנסת לפעולה.

עכשיו המצב שונה כיוון שנכרתה ברית בין הליכוד לבית היהודי והחרדים חפצים בבחירות בכל מקרה (ומואסים בלפיד עוד יותר)

מתי בדיוק היה צריך לפרוש?

מה היה מביא עלינו ממשלת שמאל שהיתה מגמדת את ממשלת רבין?

יכול להיות שאתה צודק, קרוב לוודאי שהם צדקו.

הם אלו שלקחו את ההחלטה, לשם כך בחרו אותם

גרוש מגוש קטיף זה לא כזה דבר משמעותי בעייני.די"מ
יש הבדל.לא בצורה משמעותית. לא מספיק בשביל שאני יעדיף אותו על פניו בכנסת.המציאות הוכיחה שבדרך כלל לארץ ישראל היה טוב כהשמאל היה בממשלה. לא נראה לי שאני באמת יצביע למפלגה ערבית.יש לי מחשבה כזאת.יש לי עוד הרבה זמן לחשוב.בנתיים נראה לי שרוב הסיכויים שאני לא יצביע בכלל.צריך לחשוב על זה.
בכל מקרה לדעתי זה לא כל כך משמעותי.ככה שלא כזה משנה לי לא להצביע/להצביע לבן ארי/להצביע לבל"ד או רע"מ תע"ל. דרך אגב אני אם לא כזה בטוח שיש הבדל בין טיבי לבן ארי מבחינתי.חוץ מזה שאת בן ארי אני אוהב כאדם.
טוב, מוצה, אלא אם כן יש טיעונים נוספים שלא הבאתender13

מי שקורא יכול לשפוט בעצמו.

 

(דרך אגב, הגירוש היה דוגמא בשליפה.

אבל לא נראה לך מעשה חמור הפגיעה בכל-כך הרבה יהודים?

טוב, הבהרת)

הפגיעה ביהודים כן.די"מ
אבל יחסית לדברים אחרים זה מתגמד.
אם היו 120 טיבי-זוהבי היו זורקים את כולם ליםהמדינאי

היו מביאים את דעא"ש לפה.

אתה גם מתפלל שנפסיד במלחמות?יזהר
בדיוק כתבתי בפורום אחר:יוני
ההצדקה היחידה לבניין הזה (הכנסת) זה במקרה של פיקוח נפש שההגנה הפיזית היחידה ליהודים מגיעה ממנו אבל היום זה לא קיים יהודים נרצחים על ימין ושמאל (ושלא יספרו לכם ''מה היה קורה'' כי אלפי יהודים שמחזיקים בנשק עושים את זה בשביל להגן ולא בשביל הממסד והם ימשיכו לעשות את זה במקרה שהממסד כבר לא יהיה ציוני..) ולא רק שחברי כנסת מעודדים טרור ואני לא רואה הבדל בין ביבי בנט ואורי אריאל שמשחררים אותם לרחובות לבין גלאון וחבריה שקוראים להם לוחמי חופש עד טיבי ימ''ש וחביריו שקוראים להם שאידים..

רקוב מהשורש.. יאכס.
ברוך ה' שהמכבים לא החזיקו בדעה כזוender13

כידוע המכבים לא הצליחו בקרבות (בסופו של דבר) אלא הצליחו הודות לתמרונים פוליטיים ופשרות.

גם בניין הארץ בעבר נעשה תוך כדי פשרות, וגם המלחמה בנאצים וגם.. בעצם כל דבר שווה ערך שהעם היהודי השיג אי פעם.

זה שאתה לא רואה הבדל ביניהם זה, תקן אותי אם אני טועה, מכיוון שאתה לא מוכן לקבל פשרה, הסכמה זמנית של שיתוף פעולה בכדי להשיג מטרה משותפת.

 

בנט ואריאל יגנו עליך בחייהם, יתכן והם טועים לפעמים אבל זלזול כזה אין לו מקום.

איכס! למה אתה מכבס את זה וקורא לזה ''פשרות''??יוני
דם יהודים קוראים לזה! דם יהודים!


והגיע הזמן שילמדו שדם יהודים זה לא הפקר!
בדיוק, דם יהודיender13

דם שנשפך בכל מלחמה.

אי אפשר כיום להציל את כולם, העולם מורכב ויש הרבה השפעות.

אני מניח שאתה היית מתנגד גם ליהודים ששרתו בצבאות בעלות הברית במלחמת העולם השניה ושהחישו את נפילת הנאצים כיוון שאותם צבאות גם פגעו ביהודים (בפועל ובחוסר מכוון של פעולה)?

היית מתנגד לפיתוח הנשק הגרעיני של ארה"ב שכידוע פותח ברובו ע"י יהודים בגלל עמדותיה של ארה"ב כלפי יהודים לפני המלחמה שגרמו למוות של יהודים?

אם כבר טהרנות אז יאללה, בוא נחיל את זה על כל ההסטוריה היהודית.

בא נראה מה יוצא מזה

לגיטימי בעיניך שדם יהודים נשפך! יש לי בחילהיוני
ואם אומר לך שכן אפשר להציל את כולם?
אז תוכיח.ותן טל

אפילו בימי דוד המלך היו כאלו שמתו במלחמות.

 

אבל כנראה שיש לך דרך קסמים לדאוג שאף אחד לא ימות. אם יש לך דרך מופלאה כל כך - אז בבקשה, אני מתחנן - תרוץ לכנסת, תקים מפלגה או תשתלב בתוך אחת ותושיע את כולנו!!!!

אתם לא מתביישים?! התורה מצווה אותנו להציל את כולםיוני
כמובן שיש דברים שרק מלך המשיח יכול לעשות אבל אנחנו חייבים לעשות את ההשתדלות שלנו ו אנחנו חייבים לצאת מנקודת הנחה שאפשר להציל את כולם כי זה מה שהתורה מצווה עלינו לעשות.

למה להניח תפילין בבוקר זה כל כך ברור לך?!
אל תטען דברים בשם התורה, אם אתה לא יודעender13

יש כאן הרבה שיכולים ללמד אותי, אבל את זה אני יודע.

מה אני לא יודע? תסביריוני
"התורה מצווה עלינו להציל את כולם"ender13

אתה טוען שהתורה מצווה אותנו להיות מלאכים.

התורה מצוה לעשות את השיקול הראלי בהצלה.

אם אתה צריך לסכן את עצמך בכדי להציל אדם אחר, התורה מצווה אותך להציל את שניכם? לא

מלחמות דוד, אף אחד לא מת?

טוב, נראה לי שמיצינו. 

אלא אם יש לך משהו להוסיף (התחלת לחזור על עצמך)

זה לא סותר. עצם זה שאתה משתדל להציל כמה שיותר, ולא רוצה שאףותן טל

אחד ימות  לא אומר שבפועל אתה לא יודע שבסבירות ריאלית יהיו גם אבידות.

 

מה לעשות שאנחנו לא חיים במציאות ניסית.

 

לא טרור ולא צבאות של מדינות אחרים, כל כך קל למגר בלי שום נפגע אחד. זה פשוט לא מציאותי.

 

 זה לא אומר שלא נלחמים על החיים של כל יהודי. חלילה שנפקיר מישהו.

אם אתה יכול להציל את כולם אז אתה מלאךender13

אם אתה מחר שר בריאות אתה תדרש להחליט החלטות שיגזרו את חייהם של מאות אנשים למיתה.

ואני מקווה שתעשה זאת אחרת מאות אלפים אחרים ימותו.

זה עול השלטון, מי שלא מסוגל לעשות זאת שיתן לאחרים את המלאכה.

ברצינות, תפתח ספר הסטוריה (יהודית וכללית), זה כאילו אתה לא יודע איך העולם מתנהל

ברור שדם של יהודים שנשפך זה לגיטימידי"מ
אם זה בשביל לעשות מלחמת מצווה.מאז בר כוכבא לא נראה לי שזה קרה...
פשיטא שלדעת רבנים גדולים מאוד עזרת ישראל מיד צר זה בכלותן טל

מלחמה ומלחמה שהייתה לפחות מקום המדינה ועד היום.

לא זה התכוונתי.די"מ
באף אחד מהמלחמות האלה לא נלחמו כמו שהתורה מצווה שזה אומר שחיי חיילנו קודמים לחיי אזרחי האוייב.אולי בתחילת המדינה וגם זה לא בטוח
בצוק איתן הרגו החיילים בערך 1000 "אזרחי אויב בלתי מעורבים".ותן טל
לא אמרתי שזה לא קורה.די"מ
אך זה לא המוסר לחימה של צה"ל
ואתה אומר את זה כי היית בפנים? חלק מהמערכת?ותן טל

 

אמרת שבאף אחת מהמלחמות לא נלחמו בצורה כזאת - הראתי לך את המקרה הכי עדכני, מלחמת צוק איתן, שבה חצי מההרוגים של הצד השני היו "בלתי מעורבים" כמו שטענת שבאף אחת מהמלחמות לא לחמו ככה. פתאום אתה משנה את הטיעון ואומר שלא אמרת שלא עושים את זה, אלא שזה "לא מוסר הלחימה". ובכן - מה מוסר הלחימה ומה לא, אתה לא יכול לדעת עד שאתה חלק מהמערכת ומוברג באמת למעלה. המציאות היא, כמו שראית, שבהחלט נהרגו הרבה אזרחים לא מעורבים. ואולי ז-ה מוסר הלחימה של צה"ל?

 

(וכמובן, הדוגמא של צוק איתן היא רק אחת. יש עוד המוני דוגמאות מכל מלחמות ישראל שהרבה "אזרחים ערבים לא מעורבים" נהרגו בהם...ולא מעט).

 

לפחות אל תעוות את מה שקורה במציאות. במציאות בהחלט הלחימה של צה"ל הורגת אזרחים "לא מעורבים". ולא מעט.

ייתכן שלא הסברתי את עצמי טובדי"מ
מלא מהמקרים שנהרגו חיילים או אזרחים היה ניתן למנוע אם הסדרי עדיפויות היו שונים
ומלא מקרים לא היה ניתן למנוע. ובמלא מקרים אכן הצילוותן טל

המוני יהודים ממיתה בעזרת שימוש בכוח שיש לנו שפוגע גם ב"אזרחים בלתי מעורבים" (ואני אפילו לא מדבר רק על מוות. לשב"כ ביו"ש למשל יש המון שיטות עבודה שחלקן בפירוש פוגעות ב"אזרחים בלתי מעורבים" (לכאורה..) - והפעולות האלו מצילות חיים של מאות ואלפי ועשרות אלפי אנשים).

 

כדי להכיר לעומק את סדרי העדיפויות קשה לדבר מבחוץ, ואם מדברים מבחוץ, אז הנה, אני מראה לך לא מעט מקרים שמוכיחים שסדרי העדיפויות הם בסדר, לדוגמא. נכון, יש תמיד טעויות - אין חברה אנושית מושלמת וגם בימי דוד המלך מתו חיילים. ואזרחים.

ברור שבמלחמה מתים אנשים.די"מ
זה לא מה שמפריע לי (אולי אתה מתבלבל ביני לבין יוניסמייל?) עצם זה שנכנסו לעזה רגלי(או לפאתי עזה בצוק איתן) במקום להפציץ את עזה עד שיפסיקו לירות טילים.על זה אני מדבר.אני מדבר על זה שלא יורים בראש של ערבי שזורק אבנים.על זה אני מדבר.אני מדבר על זה שצריכים את השב"כ במקום להוציא להורג כל מחבל שנתפס ביחד עם כל המשפחה שלו וכל מי שהיה קשור לפיגוע ביחד עם כל המשפחה שלו ולגרום להם שלא יעיזו לחשוב על לפגוע ביהודים.
על זה אני מדבר.
רגע, להזכיר לך איך הלכה המלחמה? |מבולבל|ותן טל

במשך כשבועיים באמת היו רק הפצצות מהאוויר.

 

הכניסה הקרקעית הייתה לצורך דבר שא-י אפשר לבצע מהאוויר. בשביל לטפל במנהרות.

 

בתים ממולכדים, מחבלים שמסתתרים, בונקרים של נשק - זה דברים שאי אפשר להוריד לגמרי מהאוויר. אפילו לא אם תתפרע לגמרי ונניח תשמיד שלושתרבעי מעזה - הבונקרים עדיין קיימים ויכולים להתחבא שם אלפי ועשרות אלפי מחבלים ואולי אפילו יותר (ולא, להפציץ ולהרוג שלושתרבעי מעזה זה בלתי אפשרי בכל מקרה, ואני לא אפתח שוב את הנושאים האלו).

 

ובסוף, שוב, יצאו, והמשיכו את המלחמה מהאוויר.

 

אתה רוצה הרבה דברים אבל אתה לא מעורה עמוק בתוך המערכת ולא יכול באמת להבין את מכלול השיקולים, אתה לא מספיק מנוסה כדי להבין מה ב-א-מ-ת אפשר לעשות.

 

אתה חי בעולם נעים ונחמד שבו ברור לך בדיוק איך הכל צריך להיעשות - אבל זה לא העולם שאנחנו חיים ויכולים לחיות בו, חבוב...ואני אומר את זה באמת מתוך הערכה אליך. אתה יודע שאין לי שום דבר נגדך. אבל צריך להפריד בין דמיונות ורצונות ערטילאיים, אידיאולוגיות עליונות ומרוממות שבהן ברור בדיוק איך הכל נעשה - לבין עולם המעשה. לבין המקום שבו פועלים ויש עוד המון גורמים מסביב שמשפיעים ושאיתם צריך לעבוד.

 

אז אתה רואה - כן הצבא לא "דואג" לא להרוג אף אזרח - כשצריך וכשזה העניין, הוא הורג גם אותם. אז נכון שהוא לא תמיד הורג אותם ושאתה חושב שכאן וכאן וכאן זה לא צריך להיות ככה וככה - אבל בגלל זה להגיד ש"לא נלחמים בצורה שחיי חיילנו קודמים לאזרחי האויב" - זה אמירה פשוט לא נכונה ומעוותת מציאות. 

ולמה זה לא אפשרי להפציץ שלושת רבעי מעזה?די"מ
ופה אנחנו חוזרים להתחלה למה לא משנה לי אם זה בן ארי ובנט או גלאון וטיבי.
ולמה זה לא אפשרי להפציץ שלושת רבעי מעזה?די"מ
בגלל איך שהמדינה מתנהלת.
ופה אנחנו חוזרים להתחלה למה לא משנה לי אם זה בן ארי ובנט או גלאון וטיבי.
לא, זה הרבה יותר מורכב מזה, אבל כמו שאמרתיותן טל

אני לא הולך להיכנס עמוק לעניין...לא כעת.

 

אך בוודאי יש הבדל בין גלאון וטיבי, לביבי ובנט. אשמח שתשאל את רבך ותגיד לי מה הוא אומר...

יש לי הרגשה חזקה שהוא מצביע ליכוד.די"מ
בהתחשב בזה שהוא חבר במנהיגות יהודית זה מאוד הגיוני...
בכל מקרה בעניינים האלה אנחנו לא רואים עין בעין...
(פעם היה לי קצת פאדיחות שבכניסה להר הבית ראינו את אהרונוביץ' ואני צעקתי עליו וכשראינו אותו ביציאה הוא צעק לו כל הכבוד,כמובן שאני לא צעקתי נגד אהרונביץ' משום כיבוד תלמיד חכמים אבל היה לנו איזה ויכוח קטן אחרי זה...)

בכל מקרה באתי להסביר למה אני לא רואה הבדל ולמה אני לא מצביע.תסתכל שוב על השתלשלות השרשור
היו לי פעם דיונים ארוכים איתו על הרב שרלו והרב בני לאויזהר
עבר עריכה על ידי מרדכי בתאריך י"ז בכסלו תשע"ה 06:13
עריכה: הוספת התואר רב.
הוא יותר ליברלי מאבא שלו..
נו,די"מ
זה מסביר למה אני תלמיד שלו...
אני יותר ליברל נראה לי גם ממנו.
מרדכי, הר' זה לא מספיק?יזהר
לא.מרדכי

בס"ד

 

אם זאת הייתה דרך ההתבטאות הלגיטימית בפורום ובחברה הכללית, אז לא הייתה עם זה שום בעיה. אבל כל עוד זה לא, אלא זה מצטייר בד"כ בכדי להוריד בערך, אז זה לא מספיק.

בדיוק הפוך!יזהר

הם ניצחו בזכות אמונה תמימה והליכה איתנה.

כשהם התחילו לעשות "תמרונים פוליטיים" החלה הידרדרות שסופה בהבאת הרומאים, הפיכה לנציבות רומית ובסופו של דבר - החורבן.

לא ציפיתי ממך לחוסר ידע הסטוריender13

לא שלא היתה "אמונה תמימה והליכה איתנה" אבל יהודה המכבי גם נקט בתימרונים פוליטיים ויונתן אחריו הרבה יותר.

בעזרת תמרונים אלו הצליחו להגיע לעצמאוך יחסית גבוהה.

ניתן לסכם שצריך שהתמרונים לא יפגעו בעקרונות והאמירה העקרונית לא תפגע ביכולת לתמרן.

אנדר, הגיע הזמן להפסיק עם הזלזול הזה.אלאדין

יש עשרות אלפי אנשים שאף מפלגה לא קרובה לייצג אותם, ולא רואים הבדל בין מי שהחזון שלו זה מדינה פלשתינית (נתניהו), אלו שהצהירו שלא יהססו למסור שטחים (ליברמן וכחלון) ומי שתומך באוטונומיה לערבים ואמר ש99.9 אחוז מהערבים נאמנים למדינה (בנט). כל אלו גרועים מהשמאל המוצהר משום שהם מתחזים לאנשי ימין, גונבים קולות מאנשי ימין ומעבירים אותם למחנה השמאל. זכותם של אנשים לא לחשוב כמוכם והגיע הזמן שתפנימו את זה.

בוא נעשה עסק:ותן טל

אם גם אתה מבטיח להשתדל לזלזל פחות בדעות של אנשים שלא חושבים כמוך, אז גם אני מבטיח להשתדל קצת יותר להפסיק לזלזל בדעות של אנשים אחרים... (בדעות. לא באנשים. אני לא מזלזל בבני אדם יהודים גופא, סתם ככה).

יופי,מרדכי

בס"ד

 

אז כל אחד יקפיד וישמור על עצמו לדבר יותר בנחת ופחות בהתלהמות, יותר בנעם ופחות בזלזול - ולכולנו יהיה בעז"ה יותר טוב פה!

בהצלחה לכולנו! 

 

(וכאן בבקשה לסיים את הנושא הזה. תודה).

כל עוד אין מפלגה גדולה המעוניינת בביטול הסכמי אוסלוshaulreznik

אין טעם להצביע לאף אחד, בגלל הסכמי אוסלו המדינה תלך לאבדון, בלי קשר לעומד בראשה.

 

בשאר התחומים הימנים מתגלים כשמאלנים, השמאלנים בעת הצורך יוצאים למלחמות, הקפיטליסטים הופכים לסוציאליסטים וכן להיפך.

 

בנושאי דת ומדינה די ברור שיד הליברלים החילוניים תהיה על העליונה במוקדם או במאוחר: יוכרו הזרמים הלא-אורתודוקסיים, יינתן אור ירוק לנישואים אזרחיים וכיו"ב.

 

אז למה סתם לבזב חצי שעה על הליכה לקלפי? עדיף לקרוא ספר.

בצורה כללית בגלל שתי הסבות שכתבת. [על אף שהייתיחסדי הים
מנסח ומגדיר אחרת ממה שכתבת.]

{על אף שאני אוהב מאוד את המדינה ואת הציונות. אני מתעב את הכנסת, שבו מחוקקים שלא ע"פ דברי תורתנו, וזה יותר גרוע מערכאות של גוים. לפי דעתי אסור להצביע מבחינה אמונית והלכתית, יש לי אריכות על זה, ולא כאן המקום.}
לא הבנתי מה הקשר בן חוסר הצבעה בכנסתשוקולד לבן

למה שקרה בחורבן?

אין שום קשר בין המקרים\המניעים\האנשים וכו'

את מכירה את הסיפור המלא על קמצא ובר קמצא?די"מ
כי זה מאד ברור מה הוא התכוון ולא הייתי אומר שזה בכלל לא קשור
מכירה גם מכירה (וגם חזרתי עליו בט' באב האחרון)שוקולד לבן

ועדין לא הבנתי איך זה מתקשר למי שלא מצביע בבחירות, או מצביע למי שלא עבר את אחוז החסימה, לפחות מהסיבות שאני יודעת עליהם.

אולי תאיר את עיני?

חוסר יכולת וויתור על דברים מסוימיםדי"מ
שבאדיאל היינו רוצים לעומת המצב הקיים ואיך אנחנו מתמודדים איתו.
הבנתי, ואני עדין מחזיקה בדעה שאין קשרשוקולד לבן

דבר ראשון- באמת שמצביע אחד יותר או פחות, ואפילו מאה מצביעים,  לא ישנו יותר מדי, (בניגוד לרבי זכריה שהשפיע על הכל)

דבר שני- יש דברים שאסור לוותר עליהם, גם במחיר כזה.

אני לא אתן את הקול שלי למישהו שהתורה לא מעניינת אותו מספיק ועלול לתת יד לחוקים שתומכים בעברות של יהרג ובל יעבור, כדי שיתמכו חוקים אחרים. (וזה עלול לקרות, גם אם החשש יחסית רחוק)

ויש הבדל גדול בין הריגת אדם מדין רודף להצבעה בכנסת..

מסכים איתך.די"מ
אבל יש דבר שנקרא "הווא אמינא" זה לא שאין הווא אמינא.
מעניין אותי למי תצביעיאל הר המוריהאחרונה
ולמי הצבעת פעם קודמת
מפלגות שבטוח לא יעברו את אחוז החסימה?נקודה

בס"ד

 

מצביעה למפלגה שמאמינה בה. (בן ארי)

אם היא תעבור או לא תעבור זה כבר לא בידיים שלי.
ותמיד יש תקווה שהפעם הם כן יעברו, כמו שקרה בעבר,
וגם אם לא, אז לפחות כאשר מפלגות אחרות שנבחרו עושות דברים איומים בעיניי,
אני יודעת שידינו לא שפכו את הדם הזה.
 

ואין שום קשר לענוונותו של בן אבקולס. 

כי כאן המציאות היא לא וודאית...

אם לא היו כל ההפחדות שאולי הם לא יעברו את אחוז החסימה,

אותם אלו שמשתייכים אידיאולוגית למפלגה הקטנה יותר,

היו מצביעים לפי מצפונם באמת, היא כן הייתה עוברת גם בפעמים עברו,
ויכול להיות שלאחר שנה ותשעה חודשים אנשים שבחרו במפלגות גדולות יותר רק בגלל חשש שהקטנה לא תעבור, ישובו ויצביעו לפי מצפונם באמת.

 


 

לא לכולם יש זמן לזה.דתי
לא להצביע בכלל-בעיקר אם את/ה מהאנשים 'שאיכפת להם'נולאית
בס"ד

זה נקרא בריחה.
ממש לא.די"מ
כנראה שאתה חושב שמה שקורה בפוליטיקה ובכנסתבת 30

הוא חזות הכל, ושם קורים הדברים החשובים באמת שקובעים מה יהיה פה.

אז אני מסכימה באופן חלקי שזה נכון- אכן זה סוג של בית מחוקקים ויש השלכות למה שקורה בכנסת.

אבל אני ממש לא חושבת שזו החזית העיקרית, וממש לא חושבת שהפוליטיקה היום היא זו שקובעת את פני המצב.

 

אי לכך ובהתאם לזאת אני לא מרגישה צורך עז להצביע, ויתרה מזאת- מרגישה שזה אקט קצת מיותר.

יכול להיות שזהנולאית
בס"ד

יש לך אפשרות פעם ב.. להשפיע קצת יותר מהרמה הפרטיתל שינוי הסיבה.
אם יש לך אפשרות לבחור את 'הפחות גרוע' שיחליט על הדברים החשובים שלך, מאשר את 'ביותר גרוע' אני לא רואה סיבה שלא.

חוץ.מזה שהמנעות בחירה לא תגרום לכך שלא תהיה ממשלה כל שהיא , תהיה, אבל איזה?

אם יש אפשרות להשפיע, לעשות, אז למה לא לנצל את ההזדמנות הזאת, אולי המפלגה לא תעבור את אחוז החסימה, אולי היא תהיה אכזבה, אבל עשית מה שיכולת בשביל לקדם את מה שאת מאמינה בו.
מי שלא מוצא מפלגה מתאימה, יכול למצוא מי הכי גרועhamedinai
ומי רק קצת גרוע. עד שמגיע ונשאר לו רק המפלגה האחרונה. ואם נשאר יותר מאחת - להטיל גורל.

ואחרי שעושים את זה לסמוך על הקדוש ברוך הוא כמו שכתוב" וברכך ה' אלוקיך בכל אשר תעשה".
בשביל להצביע צריך מניעים, לא בשביל להמנע מלהצביע...הדרכה
מניע לחיות במקום יותר טוב. מניע מספיק טוב?נולאית
בס"ד

לקדם את האידיאולוגיה והאמונה שלך.

בשביל לא להצביע צריך להיות לך לא אכפת, או ייאוש כל כך גדול, שכשניתנת לך ההזדמנות לשנות, אז אדם בוחר לוותר על זה.
את יוצאת מנקודת הנחה, שלבחירות יש השפעה על המצב...הדרכה
אולי ואולי לא.נולאית
בס"ד

אבל כל עוד זה 'אולי' יש לנו סוג של אחראיות.
אני מעניק לכם תקציב בלתי מוגבל לקמפיין פוליטיזיויק
אבל בתנאי אחד: אתם מקימים מפלגה ומריצים את עצמכם עם נבחרת. מה המצע של המפלגה שלכם? בונוס: מי האנשים שאתכם ברשימה?
כסף אף פעם לא מהווה בעיה מעכבת בפוליטיקהפ.א.
הבעיה היתה ונשארה איוש המועמדים - ליצור נבחרת שתהיה מקובלת ואטרקטיבית על פלח משמעותי מציבור הבוחרים, שתוכל לזכות במספיק מנדטים כדי להגיע לייצוג הולם בכנסת.  
מה פתאוםזיויק
לוגית, אם לכל אחד היה תקציב, הרבה יותר היו רצים והיה לך היצע גדול יותר. בלי לקבוע אם זה מצב טוב יותר או להפך.
אז לא מבין את הלוגיקה שלך בהקשר הפוליטיפ.א.אחרונה
עבר עריכה על ידי פ.א. בתאריך כ"ו בכסלו תשפ"ו 7:27

באקדמיה, בתעשיית ההייטק, בתחומי מו"פ (מחקר ופיתוח) - כאן אכן תקציבים גדולים וכסף רב מהווים פוטנציאל ליותר חוקרים מבריקים, ליותר סטארטאפים ופיתוח המצאות בתחומים שונים שיתורגמו בהמשך לחברות מצליחות - את הפירות נראה בעוד שנים.  

 

 בפוליטיקה, אני צריך את ההצלחה עכשיו. לא בעוד 5-10-15 שנים.  איך הכסף הגדול יביא לי לבחירות הקרובות את המועמדים המתאימים להובלת המגזר הדתי לאומי על זרמיו וגווניו, מועמדים שיהיו מוכרים ועם ניסיון ועשייה ציבורית מוכחת כדי שהציבור הדתי לאומי יזכה לנבחרת מנצחת בבחירות שיתבטא בכוח פוליטי בכנסת?

מי הם המועמדים הכריזמטיים שלנו, הכוכבים הפוליטיים המקבילים לבנימין נתניהו, אריה דרעי, בני גנץ, יאיר לפיד, יאיר גולן, בציבורים האחרים? מי מהם הגיע לאן שהגיע בגלל כסף גדול ולא בזכות כישוריו האישיים שהביאו אותו לעמדת הנהגה?

אני לצערי לא מכיר. 

עוד הוכחה לאפסיות של ביבירועישםטוב

פשוט לא נתפס

 

 

 

 

ביבירועישםטוב

ביבי מתנהל *בדיוק* לפי התפיסה השמאלנית שאומרת - 

יש בעזה מיליון-2 חפים מפשע, אנשים ממש טובים.

למרבה הצער קבוצה טרוריסטית איכשהו השתלטה עליהם.

בגלל 7.10 ישראל נאלצה בלית ברירה לצאת למלחמה וחבל על כל הרוג ופצוע "לא מעורב".

עכשיו שחמאס כמעט נעקר אז ישראל כמובן תעזור לעזתים, האנשים הטובים והאיכותיים, להשתקם חזרה.

 

אתה קורא את מה שאתה מעלה כאן?!הסטורי
אין כאן שום דבר על ראש הממשלה. ארה"ב דורשת, נו שוויין. היו גם כותרות כאלו, רק לפני קצת יותר מחודש, על המחבלים ברפיח ש"ארה"ב דורשת שניתן להם לצאת" וכל שונאי נתניהו חגגו כאן. היא דרשה, הוא סירב. היום המחבלים הללו מתים או בכלא.
אתה קורא את מה ששלחת?ארץ השוקולדאחרונה

כי נראה שלא.

מדובר פה על דרישה אמריקאית, לא על מה שישראל עושה או מבצעת, אז אין פה הוכחה לכלום על נתניהו.


אפשר לנסות ללחוץ שלא יקרה אם באמת אכפת לך.

חבל שלא דנים בפורום הזה…סיעתא דשמייא1
…על תאונות הדרכים הקטלניות. 
"ירידה חדשה"סיעתא דשמייא1
עכשיו אפשר להיות בטוחבינייש פתוח

חוק הגיוס לא יעבור בשום מתכונת. אלא אם כן יחליפו ממשלה (לא חייב בחירות, אבל זה תלוי במרכז הפוליטי שיפסיק להחרים את נתניהו) ויביאו לחוק שבאמת יגייס חרדים.

אני מקווה שכולם הבינו מזמן שלעולם לא נשיג שינוי בהידברות, שיתוף פעולה ובאופן הדרגתי.

במיוחד שהחוסר בחיילים די גדול וקריטי, אבל הוא קטן מאוד ביחס למיצוי המקסימלי של החרדים הבריאים בגיל גיוס.

אף אחד לא רוצה ולא צרייך לגייס את כל פונוביץ וכל מיר וכל ישיבת חברון ואת כל חסידות סאטמר ותולדות אהרון.

איך התגובה שלי מוכיחה את זה?הסטורי
שאלות שכל אדם חושב צריך לשאול את עצמו על כיפת ברזלסביר11

💡שאלות שכל אדם סביר צריך לשאול את עצמו לגבי כיפת ברזל וטיל החץ:

1. האם ראיתם אי פעם בעיניים שלכם- כשנאלצתם להיות בחוץ בזמן אזעקה -יירוט אמיתי של רקטה או טיל שעף בצורה אופיינית, וכיפת ברזל שמזנקת אליו ואכן פוגעת בו באמת? לא ראיתם.


ואם ראיתם סרטון כזה- כל איש מולטימדיה שעוסק בעיבוד סרטים ובפוטושופ יכול להראות שהסרט הוא מפוברק, אולי ברמה מקצועית יותר מהסרט המפוברק של שדה תימן, אך נוצר במסך המחשב ולא במציאות.

( יש ברשת כמה סרטים מפוברקים של פגיעה ,עם הסברים משכנעים של איש מקצוע שמראים שהם מפוברקים והפגיעה לא קרתה)


2. טילי תמוז ,גיל ,וכל טיל מכובד,  מראה צלב שהטיל מצלם בעצמו כיצד הוא מתקרב למטרה,

שהולכת וגדלה, עד שהמסך שחור כשהוא מפוצץ אותה.

האם ראיתם אי פעם סרטון כזה מכיפת ברזל?

אני בטוח שלא ראיתם.

ואם כן, איש מקצוע כנ"ל -יוכל להראות לכם שזה סרט מפוברק.


וכן לגבי יירוט של טיל על ידי טיל חץ.


האם לדעתכם קיימים סרטים של יירוט, אלא שמסתירים אותם מהציבור?

לא הגיוני לחשוב כך, כי סרטים כאלה יכולים רק להועיל ולהגביר את אמון הציבור במערכות.


3. 📢מדוע ,כשמתפרסם שהגיע טיל=רקטה לאיזור מסוים, ושהוא יורט בהצלחה, נשמעים באזור כמה פיצוצים .למה יותר מפיצוץ אחד,

כמה פעמים יכולה רקטה של האויב להתפוצץ?

הרי לאחר הפיצוץ הראשון הרקטה כבר לא קיימת יותר. אולי זה חתול בעל תשע נשמות?


4. ידוע שארהב השתתפה ומשתתפת בפיתוח  כיפת ברזל והחץ . האם אין לה אינטרס להגן על עצמה? הרי היא נמצאת בסכנת ירי טילים מכל ספינה רוסית שמתקרבת לחופי ארה"ב גם ממרחק גדול, כגון אלף/ אלפיים קילומטר.

אם כן ,למה ארה"ב לא רוכשת טילי כיפת ברזל או חץ מישראל?

ולהיפך, היא ביטלה עסקאות רכישה של הכיפה מישראל. למשל חפשו בגוגל : "ארה"ב לא תרכוש את מערכת כיפת".

מה שאומר שאין לארה"ב אמון 🤏 בטילים שהיא מייצרת על ידי ישראל.

🐣אבל לקידום מכירות- למה לא? כלומר ארה"ב, שמושקעת בכיפת ברזל וב- חץ,  יש לה אינטרס שמדינות שונות ירכשו מישראל את המערכות הללו, והיא תגזור קופון ברווח , מה שיכול להסביר מדוע גרמניה רכשה לאחרונה חץ3,

ומי יכול לשלול את הטענה שזהו תרגיל של איש העסקים טראמפ , שנתן לגרמניה את הכסף לרכישה?

אגב, גם סינגפור, שסיכמה שתרכוש מערכת כיפת ברזל מישראל- חזרה בה ולא ולא רכשה. חפשו בגוגל "סינגפור לא תרכוש כיפת".



כן ראיתי. פיזית.נקדימון
ולא אכפת לי איך קוראים לזה - זה פוגע ומציל חיים.
ראיתי מלאזוזיק העכבראחרונה

גם אתה היית רואה אם היית גר באיזורים מסויימים בארץ.

ראיתי כיפת ברזל רודף אחרי טיל ופוגע בו לפחות שלושים פעמים. ראיתי שיגורים של כיפת ברזל יוצאים מהקנים. ראיתי והחזקתי בידיים המון רסיסים - גם של מיירטים.

אולי מישהו השתיל לי שבב עם דמיונות לתוך הראש, כשנכנסים לעולם הקונספירציות אפשר להיות מאד פוריים ואין גבול לאפשרויות. 

ענין טכני פשוט -למה כדאי ליועמשיט והחבר'ה למרוחסביר11


לעיל בדקה 24:00 בימים אלה של  תחילת ואמצע דצמבר  מתבצע מהלך רוחבי של מחיקת כל השיחות וההתכתבויות

ביניהם ,כנראה כולל נשיא העליון והיועמשית,

פרט לכך שבווטסאפ הרבה התכתבויות מוגדרות למחיקה אוטומטית אחרי חודש עד שלושה , ולזה בדיוק הם מחכים ,שיעברו חודש עד שלושה חודשים מאוקטובר

ממילא לא ימצא שופט חוקר להחליף את היועמשיתכמו🐌תמס

שעומד בדרישות של השר לוין ושל בגץ גם יחד

כך או כך הפרשה ירדה מסדר היום הציבורי

מקווה שהפצר החדש יעשה ניקיון בפצריה

או לפחות תשתנה שם רוח המפקד

אבל תודה שהחזרת את הנושא החשוב הזה לדיון

ספוילרזיויק
לא יקרה
כבר קורה הם מגלגלים כולם אחריות על הפצריתכמו🐌תמסאחרונה

ומתנערים מזה.

עכשיו יש להם מפקד חדש

שימו לב: התרמות לישיבת פוניבז'שלג דאשתקד

חברים, אני מבקש לתאר כאן תופעה שנרמזה בכל מיני כתבות מוזרות שגוגל מעלה לי, אך על מימדיה לא פיללתי. אלמלא ראיתיה בבית כנסת אצלינו - לא האמנתי:

כידוע, לפני תקופה קצרה התקבלה הכרעה סופית - לכאורה - בנוגע למריבת רבת השנים בישיבת פוניבז'. המריבה הייתה, כזכור, בין הרבנים הוותיקים והיורשים הישירים של הישיבה, ובין הרב שמואל מרקוביץ' שראה בעצמו יורש אולטימטיבי לחלק גדול מהסמכויות בישיבה. הפסק של השופט חעשין, הדהד סברות של הרבה אנשים, ודרש מהרב מרקוביץ לסגת מכל הנכסים והסמכויות שהוחזקו על ידו, ולהסתלק עם תלמידיו מהישיבה לקראת סוף שנה"ל הנוכחית.

בפניבז', כצפוי, מריבה לא מסתיימת מהר כל כך. כבר יש דיבורים על ערעור (בפעם המי יודע כמה), וכן על דינר להקמת ישיבה חדשה, ועוד. ההפתעה שחיכתה לי מחוץ לבית הכנסת השכונתי, הייתה שני תלמידי ישיבה חינניים, שסיפרו שהם מישיבת פוניבז' ו"כידוע" רוצים לזרוק את הישיבה שלהם לרחוב,  ולכן הם מבקשים את עזרת הציבור. כמובן שהם לא סיפרו מי זה פוניבז', ואת מי רוצים לזרוק ולאן (הרי אם נער רוצה ללמוד תורה, לא תחסרנה ישיבות שתכלנה אותו ולא יחסרו רבנים שילמדו אותו בבחינת "ספי ליה כתורא"). ובכלל, ממתי בחורים צריכים לאסוף כסף לישיבה שלהם, הרי כל מטרת הישיבה היא כדי שיוכלו ללמוד תורה ללא טרדות (למעט זריקת סטנדרים/ לבנים/ ג'ורה, כתיבת גרפיטי, גניבת פראק או למצער, חסימות כבישים ברחבי הארץ).

כך או כך, ובאמת לא מתוך נקודת מבט של צד מסוים. דומני שרוב הציבור לא רואה בעין יפה את ההיאחזות של הרב מרקוביץ בקרנות המזבח, ודווקא הוא שבכל כך הרבה הזדמנויות היה יכול לסגת ולכבד את עצמו ואת התורה, ותמורת זאת הותיר את המריבה המסריחה הזו באוויר. כך, שגם אם הוא צודק ובאמת מגיע לו הכבוד המפוקפק הזה של "יורש ראשות ישיבת פוניבז' על פי פסק בית משפט", הרי שמרב ומרביץ תורה הציפייה היא אחרת.

לכן, אני מבקש ליידע את הציבור, שהתרומות הללו אינן לישיבת פוניבז' (אם מישהו כ"כ משתוקק לתרום לה), אלא לרב מרקוביץ, שעדיין מנסה לשוות אווירה של מלחמה, וגם אם יילך - רבים היו מצפים ממנו לעמוד בכוחות עצמו, כמו כל ראש ישיבה אחר (ואולי זו הבעיה התמידית, שבמקום לקבל דברים בזכות, מנסים לקבל דברים בכוח הירושה), ולא לשלוח את תלמידיו לקבץ נדבות.

מפליא אותי שאתה בכלל מביא את הסיפור/ידיעה הזו כאןזמירות
כי מה לציבור שלנו, דתי לאומי - ולחרדים של פוניבז'?
ביטלתי את הוראת הקבע לצדקה למוסד חרדיסודית
ונותנת לדתי לאומי שלומד בישיבה ועשה למעלה מ250 ימים בצבא 
הבאתי את הידיעהשלג דאשתקד

כי פגשתי אותם בבית כנסת באזור שלי, שהוא כללי, לאו דווקא חרדי.

הם אוספים כסף במקומות שאנשים תורמים, וזה לא בהכרח מקומות של חרדים. אז מחר אתה יכול לפגוש אותם מתחת לבית שלך.

הם הסכימו לקבל את הבורר הזהנקדימון

ועכשיו כשפסק נגדם, פתאום זה לא מתאים.

הם עושים חילול השם של הרמה השפלה ביותר.

בפעם הבאהברגוע
תגיד להם שלפי הפסק אסור להם לקרוא לעצמם פוניבז'.


ד"א זה לא כ"כ חריג שבחורי ישיבה מתרימים לישיבה שלהם

אולישלג דאשתקד

באמת לא מעניין אותי מי צודק ולמי מותר לקרוא לעצמו פוניבז'. בעיקרון מהמעט שאני מבין, רק מתחילת שנהל תשפ"ז יחול עליהם האיסור הזה, אבל זה באמת לא משנה.

ממה שאני מכיר בעולם החרדי, בחורים שאוספים כסף לישיבה, זה או לת"ת (תומכי תורה - עזרה של הישיבה לתלמידים וחתנים מעוטי יכולת) או אסיפת כספים נקודתית לבניית ספרייה וכדו' (כשהייתי בישיבה קטנה חרדית, היו אוספים לפני פורים לספרייה של הישיבה. אבל היה סתם בכמה רחובות ליד הישיבה, בעיקר כדי להעסיק את הילדים). וגם זה, בדרך כלל באזור מסוים או לפי כתובות של בוגרים. ככלל, תלמידים לא עומדים כמו בבית כנסת קבצנים ומתרימים בשביל האחזקה השוטפת של הישיבה שלהם.

לא הבנתיאוהב כל יהודי

נראה שאתה מזדהה כנראה עם צד אחד, ומעמיד פני תם כאילו אין לך דעה בעניין,

אני יושב בבית כנסת שאליו מגיעים המון בחורים לא פעם ולא פעמיים, לא בהכרח אוהב את זה,

אבל לא רואה בזה דבר כזה הזוי,

מה שאתה כותב זו דמגוגיה זולה במיטבה,

כמובן שיש הרבה ישיבות, אבל יש משפחות רבות שמבחינתם זו הישיבה שמייצגת את תפיסת עולמם, כמובן שזכותך המלאה כפי שנראה עשית לא לתרום, אבל כזו צרות עין, שאכפת לך שחלילה מישהו יתרום להם כמה פרוטות,

עוד לא ראיתי

אסביר לךשלג דאשתקד

אבל אני חייב לפתוח בזה שאתה משתמש בהרבה מילים שיפוטיות (מעמיד פני תם, דמגוגיה זולה במיטבה, כזו צרות עין). זה לא תמיד נעים לקרוא את זה. אבל זו הערת אגב.

לגופו של עניין:

אין לי דעה לגבי מי צודק בדיון עצמו. אין לי מושג על סמך מה הרב מרקוביץ חושב שמגיע לו והרב פלוני חןשב שלא מגיע לו. באמת אין לי מושג.

ברמה האישית, מבחינתי יש אנשים טובים בכל צד ובימים שהייתי בחרדי היו לי חברים משני הפלגים והערכתי מאוד את הנחמדעם והחכמים שביניהם, ללא הבדל. מבחינת קשר לצד מסוים בפוניבז' - צר לי ידידי, אין לי חיבה לישיבה הזו ולא למגזר שהיא מייצגת, משום כיוון.

מבחינת התנהלות, כתבתי בצורה ברורה בהודעה הראשונה, שלטעמי הרב מרקוביץ לא נהג בהגיון ובאחריות בכך שהוא לא עזב את פוניבז' מזמן והקים לו ישיבה משלו. הוא אדם אחד ועד כמה שהוא ראוי, הוא יוכל לבסס טת מעמדו בעצמו. בצד השני יושבים הרבה אנשים שנמצאים שם הרבה שנים וחלקם אינטגרליים בישיבה (כמו המנהל ואוספי הכספים וכו'), אז טבעי שהציפייה תהיה ממנו, לקום וללכת, לא מתוך צדק אלא דווקא מתוך אחריות לכבוד התורה (אתה לא תאמין, אבל ממש לאחרונה אמר לי את זה בדיוק, אדם שמאוד מחובר ושותף בהגיונות הפלג הירושלמי וכו).

עד כאן דברים שלא מאוד רלוונטיים לפתיחת השרשור, אבל הוצהרו בפירוש בפתיחת הדברים.


אני מדבר על תופעה שרב מבוגר רוצה לפתוח ישיבה, אז שיילך ויפתח ישיבה. למה הוא שולח בחורים לקבץ נדבות בבתי כנסת? קורה שישיבה עושה אירוע התרמה גדול והיא פונה לציבור, אבל זו תמיד ישיבה קיימת שפונה בדרכים יחסית מכובדות, לבוגרים, שכנים ומקסימום בפרסומות באינטרנט, ובוודאי לא שולחת תלמידים לשוטט ולקבץ נדבות. מה גם, שתמיד סרטון הישיבה וההיסטוריה שלה חשוף לציבור כפרסומת.

כאן מדובר בפנייה לציבור שמבזה את התלמידים, במצג שווא לציבור התורמים ובכלל בהקמת מוסד שלא ברור למה הוא מוקם. הרי אם מדובר בישיבה שנפתחת, למה שלא יסדרו את ההיבט הכלכלי בדיוק כמו כל ישיבה שמוקמת. הרי לא מדובר באנשים טיפשים או חסרי ניסיון.


זה מה שאני מבהיר, וכמובן מי שבא לו - שיתרום לאן שבא לו.

עוד מילה, אם זה חשוב ככשלג דאשתקד

אני לא בא להצדיק שום צד מבעלי המחלוקת. למעשה, כמעט מאז שהתחיחו המחלוקות היו אנשים טובים שניסו לשבת על הגדר או אפילו לפשר. המציאות היא ששני הצדדים דחו והפריעו לכל גורם כזה, וזה ממש לא כבוד גדול לאף אחד.

כן אציין שהתופעה הזו חוזרת על עצמה הרבה. גם במחלוקת היעב"ץ והרב אייבשיץ, היו רבנים שניסו לפשר וכמדומני הרב חיים רפפורט כתב אז בכאב שחבל שאף צד לא מוכן להקשיב ולהגיע להבנות.

ההסבר יותר פשוטארץ השוקולד

כשלא עובדים, כסף הופך לאישיו ובסוף פועלים באופן לא ראוי להשיג כסף.

כך כבר פירשו רבותינו על המשנה במסכת אבות:

"רַבָּן גַּמְלִיאֵל בְּנוֹ שֶׁל רַבִּי יְהוּדָה הַנָּשִׂיא אוֹמֵר:


 

יָפֶה תַּלְמוּד תּוֹרָה עִם דֶּרֶךְ אֶרֶץ,

שֶׁיְּגִיעַת שְׁנֵיהֶם מְשַׁכַּחַת עָוֹן.

וְכָל תּוֹרָה שֶׁאֵין עִמָּהּ מְלָאכָה,

סוֹפָהּ בְּטֵלָה וְגוֹרֶרֶת עָוֹן.

וְכָל הָעֲמֵלִים עִם הַצִּבּוּר,

יִהְיוּ עֲמֵלִים עִמָּהֶם לְשֵׁם שָׁמַיִם;

שֶׁזְּכוּת אֲבוֹתָם מְסַיַּעְתָּן,

וְצִדְקָתָם עוֹמֶדֶת לָעַד.

וְאַתֶּם,

מַעֲלֶה אֲנִי עֲלֵיכֶם שָׂכָר הַרְבֵּה כְּאִלּוּ עֲשִׂיתֶם:" (מסכת אבות פרק ב משנה ב)

 

רש"י שם:

"שיגיעת שניהם משכחת עון. שמתוך שהוא לומד ועוסק בתורה ובסחורה להתפרנס אינו חומד וגוזל ממון אחרים:"
 

הרמב"ם שם:

"רוצה לומר בדרך ארץ הנה - העוסק בפרנסה.


 

ואמרו וגוררת עון - כמו שבארנו במקום אחר, אמרו "סופו, שהוא מלסטם את הבריות"."


 

הרב עובדיה מברטנורא שם:

"דרך ארץ - מלאכה או סחורה:


 

שיגיעת שניהם משכחת עון - שהתורה מתשת כחו של אדם, והמלאכה מפרכת ומשברת את הגוף, ומתוך כך יצר הרע בטל ממנו:


 

וכל תורה שאין עמה מלאכה - ואם תאמר יהא עמל בתורה תמיד ויגיעתה תהא משכחת עון, ומה צורך למלאכה, לכך הוזקק לומר וכל תורה שאין עמה מלאכה סופה בטלה, לפי שאי אפשר לו בלא מזונות, ומלסטם את הבריות ומשכח תלמודו:"

 

הטור:

"ואחר כך ילך לעסקיו, דכל תורה שאין עמה מלאכה סופה בטלה וגוררת עון, שאם אין לו מה יאכל העוני יעבירנו על דעת קונו.

ומ"מ לא יעשה מלאכתו עיקר אלא עראי ותורתו קבע, כמו שמצינו בחסידים הראשונים שהיו עושין מלאכתן עראי ותורתן קבע וזה וזה נתקיים בידן, כי אין מעצור לה' להושיע ברב או במעט.

וישא ויתן באמונה, ויזהר מלהזכיר שם שמים לבטלה, שבכל מקום שהזכרת השם מצויה מיתה מצויה.

ומאד מאד יזהר אדם בענין השבועה, שהרבה הפליגו רבותינו בענין שבועת שקר, ואפילו לישבע באמת, כמו שאמרו אלף עיירות היו לו לינאי המלך וכולם נחרבו מחמת שבועת אמת.

ויזהר מלהשתתף עם העו"ג, דשמא יתחייב לו שבועה וישבע בשם יראתו ועובר משום לא ישמע על פיך. מיהו אם נשתתף ונתחייב לו שבועה, יכול לקבלה. ומיהו אין כל אדם יכול לעמוד בזו, וגם רש"י התירם שאין עכשיו עו"ג." (טור אורח חיים סימן קנו)

 


הבית יוסף:

"ואח"כ ילך לעסקיו וכו' כלומר ולא תימא למה אתה אומר ילך לעסקיו יותר טוב היה לו שילמוד לעולם בתורה לכך אמר מדה טובה הוא שילך לעסקיו כדתנן (פ"ב דאבות) כל תורה שאין עמה מלאכה סופה בטלה כלומר שיכלה ממונו ואח"כ יצטרך לחזור אחר פרנסתו ולא יוכל אפי' לקבוע עתים לתורה וגם יגרום לו עון כי העוני יעבירנו על דעת קונו." (על הטור באורח חיים סימן קנו וכך הוא פסק בשולחן ערוך)

 

"ואחר כך ילך לעסקיו דכל תורה שאין עמה מלאכה מה שהביא רבינו הסיפא ולא הביא הרישא יפה ת"ת עם ד"א וכו' הוא לפי דנראה דהתנא מדבר בשתי כתות מישראל הא' הם התגרים דפורשין בספינות הים והולכים בסחורות בדרך רחוקה וארז"ל ולא מעבר לים היא לא תמצא תורה בתגרין ועליהם אמר יפה תורה עם ד"א דאצל כת זו ד"א עיקר והתורה טפלה ולכן אמר יפה הוא דיהיה יודע מה שכתוב בתורה שיגיעת שניהם משכחת עון וכת אחרת הם לומדי תורה ויושבים בביתם שהתורה אצלם הוא עיקר אמר עליהם וכל תורה שאין עמה מלאכה סופה בטילה וגוררת עון דבכת זו צריך שיתפרנס במלאכה והוא יושב בביתו ועוסק בתורה כי בזה יש לתורה קיום אצל כת זו. ורבינו מדבר כאן בכת זו שיושבי' בביתם ומתפרנסים במלאכה או בשאר עסקים כגון רבית וכיוצא כדי שיוכל לישב בביתו וללמוד תורה על כן הביא על זה הסיפא נ"ל אמת וצדק:" (על הטור באורח חיים סימן קנו)

 

רבותינו היו חכמים, מי שמשנה ופועל נגדם בסוף משלם מחיר.

מי אמר שהוא לא עובד? ראשות ישיבה זה עבודהקעלעברימבאר

בפני עצמה, ניהול חינוכי של המוסד.

 

אחרת גם הטענה שלך צריכה להיות מופנת לראשי ישיבה/רבני עיר/ר"מים בציונות הדתית שמקבלים על זה משכורת.

 

חוץ מזה שכל ישיבה זקוקה לתקציב, כמו שתיאטרון הבימה זקוק לתקציב או כל מוסד

מי אמר שדיברתי עליו?ארץ השוקולד

לגבי ראשות ישיבה והיתר להתפרנס מלימוד תורה - זה אכן נושא השרוי במחלוקת בין הפוסקים.

(בכלל, זה קצת עצוב שכל כך הרבה לומדים תורה בישיבות ובודדים מהם למדו הלכות תלמוד תורה מהתחלה ועד סוף ברמב"ם או בטור או בשולחן ערוך...

זה כמו שאנשים לא ילמדו הלכות חגים לקראת החגים.)


 

זה שהטענה נכונה על רבים בציונות הדתית זה לא סותר את נכונותה.


 

לא הבנתי איך הטענה שלך בסוף רלוונטית להלכה או לדברי רבותינו.

(ואגב, אפשר לוותר על התקציבים לשניהם)

לא מצדיק רק מסבירדרור אל
לגמרי מחוץ לעניין, אני דתי לאומי, ולא הייתי תורם לאף צד שם.


אבל ממה שאני מבין, זה הרבה יותר מסכסוך פרטי בין גיסים. זה הפך לוויכוח מגזרי בין פלגים אידיאולוגים ליטאים.


הנקודה היא לא למצוא מקום ללמוד. באמת שיש הרבה מקומות. הויכוח הוא מיהו הפלג האידיאולוגי שממשיך את המותג "פוניבז', אם הישיבות". לכן זה לא סתם לפרוש ולהקים במקום אחר.


כמובן שמבחינתי זו בדיוק הסיבה לא לתרום, רק מסביר למה זה לגיטימי מבחינתם.

זה בערךדרור אל
כמו שאם בישיבת מרכז נגיד, היה קם פלג אידיאולוגי שמתנגד להנפת דגלי ישראל וגיוס לצבא. ומצליח משפטית לקבל את הזכויות על הישיבה.


ברור שלא הינו בקלות מוותרים.

אני נתקלתי גם, אבל בעיקר בעולם החרדימשה

שאני קצת עובד בו.

אני לא חושב שאתה מציג את הרב מרקוביץ בצורה נאמנה.ימח שם עראפת
ניכר שיש לך דעה אישית אודותיו ואתה דוחף אותה. אני מזכיר שמי שהתחילו את האלימות לא היו תלמידי הרב מרקוביץ.
צר לישלג דאשתקד

אין לי שום דעה אישית עליו. כעיקרון למדתי בבני ברק בשנים קשות וחוויתי את האלימות שהייתה בעת הפילוג עצמו (לפני כ21 שנה, לאחר פטירת הרב ברמן זצ"ל). היו לי חברים משני הצדדים, כולל בנו של הרב מקרוביץ עצמו.

עדיין אני חושב, שאם אדם אחד חושב שמגיע לו משהו ובכדי להשיג את זה הוא יצטרך לבלגן סדרי בראשית, הייתי מאוד מעריך אם הוא היה מוותר - וכל עוד מדובר בתלמיד חכם ובבלגן כל כך עוצמתי, בפירוש הייתי מצפה שהוא יעשה את הצעד הזה - זה לא אומר שהוא טועה או שהוא לא בסדר, הבהרתי את זה קודם ואני חוזר ומבהיר את זה שוב.

אני לא בטוח שאת האלימות הפעיל צד פלוני או אלמוני, המריבות הראשוניות בפוניבז' התחילו עוד לפני הרב מרקוביץ (כמדומני שגם אז צד "המחבלים" היה אלים ומחלל שם שמים גדול בהרבה מ"השונאים", ואכן השונאים הבינו את משמעות המחלוקת ולקחו צעד אחורה כפי שראוי לנהוג). לכן כלל לא הזכרתי את האלימות בדבריי (רק לגלגתי שיש לזה לגיטימציה בישיבת פוניבז', אבל לא התכוונתי בהכרח לצד מסוים).

כדי להבין איך כן אמורים להתנהג במצב כזה, אני מציע לך להסתכל על מריבות דומות שאירעו בישיבות שונות: במרכז הרב, הרצי"ה לא הסתדר עם הרב אריאלי, אז הרב אריאלי עזב והמשיך את הרבצת התורה שלו באופן שכולם היו מרוצים; הרב שפירא לא הסתדר עם הרב טאו, אז הרב טאו עזב והקים לעצמו ישיבה משלו, היה קצת מריבות הם לא הפכו את הישיבה לזירת קרב ואת התלמידים ללוחמים/קבצנים; בישיבת חברון היו לא מעט מריבות - עם הרב חיים סרנא (ובכלל זה עם הרב פרבשטיין), הרב אזרחי, הרב זקס ועוד ועוד - איכשהו הישיבה הצליחה להישאר שפויה, ומקסימום הלך תלמיד חכם ומימן בעצמו ישיבה למי שאוהב אותו ורוצה לשתות את דבריו בצמא (ולא תמיד זה קל, תבדוק כמה היה קשה לתחזק כלכלית את ישיבת עטרת ישראל, וכמה כסף וזמן ודיני תורה היו עד שישיבת כנסת הגדולה עמדה על הרגליים). גם אם היו מריבות קטנות, הן הסתיימו מהר, ובוודאי שלא ציפו שהתלמידים יסתובבו ברחובות כדי לגייס כסף. בישיבת גרודנא, איך שהתחילו מריבות, הרבנים המבוזים הודיעו שכל התלמידים הולכים הביתה עד להודעה חדשה, ואכן קבוצת התומכים שלהם פתרה את הבעיה תוך שבוע-שבועיים.

נתתי לך רשימה די ארוכה של אנשים לא פחות יפים, חכמים וצודקים מהרב מרקוביץ, ואתה רואה ארסנל של פרקטיקות שמשאירות את המריבות במקום מכובד ופותרת את הבעיה בלי להפוך את התלמידים ל"מוציאים לפועל" של הרב שלהם. על זה אני מדבר, ופירוש לא על צדק ויושר ולמי מגיע.

תמונה AI של סופת ביירון. מה דעתכם על זה?נ א

אהבתיסודיתאחרונה

אולי יעניין אותך