רבנו זיע"א למד את כל התורה כולה פעמיים עם מרן אביו זצ"ל!
הגאון הרב יוסף שלמה זווין זצ"ל אמר כי רק על המקורות שרבנו כתב לסידור הק' הוא מקיף את כל התורה!
בגיל 17 סיים בבלי ויר', ואז מרן הרב כותב עליו כך, מובא באגרות ח"א אגק"ב: "וב"ה שאני יכול לצאת ידי חובתי כמעט במכתבו של בני שיחי' אשר הוא ת"ל הוא כמעט האחד עמי המתרגל לעמוד על דעתי ולהקשיב את שיח נשמתי. נפשו ב"ה טהורה היא ועדינה, והוא מבוסם בהמון רעיונות טובים ומאירים, שיהיו בע"ה לברכה לו ולעולם". לא רק שהוא מתרגל לעמוד על דעתו של מרן הרב, הוא אפילו מסוגל להקשיב לשיח נשמתו העצומה של מרן הרב!
מו"ר הגר"ח דרוקמן שליט"א מעיד שבפעם אחת בה היה צריך להדפיס תורה של מרן הראי"ה עם בנו הגה"ק מרן הרצי"ה זצ"ל, הוא הקליד ורבנו הק' זיע"א הקריא. הגר"ח הי"ו מספר שבכל פעם שרבנו מגיע למקור של מרן הרב, הוא מאריך ומרחיב מתוך המקור בבקיאות מדהימה! ולמי שמכיר את כתביו הק' של מרן הרב לא צריך להזכיר שהמקורות בהם משתמש מרן הרב מגוונים ביותר: גמ', ירו', ראשונים, אחרונים, קבלה, חסידות, הכל! ובהכל שלט ביד רמה מרן הרצי"ה זצ"ל... עוד גדול כזה אני לא מכיר.
כאשר רבנו הק' בן 28 בסה"כ, בשנת ה'תרע"ט, מרן נזירא קדישא זיע"א, הגאון ר' דוד הכהן זצ"ל, כותב לרבנו כך בנוגע להגהת גיליוני הדפוס של חלקים מ'אורות': "אשמח לשרת בזה לפי כחי, אך 'להכנה ומסירה לדפוס' לא אדע כוונת מר, כי ודאי אין לסמוך על שום איש לסדר ולהכין כתבי מרן שליט"א, אלא כבודו, ברא כרעא דאבוה, היודע לשקול ולספור כל מילה ומילה לפי טיבה ועניינה, לפי כוונת רבנו – וראוי והגון לכך". (חוברת 'דודי לצבי', חילופי אגרות שבין מרן הרצי"ה והרב 'הנזיר')
בשנת תרפ"ו כותב לו מרן הגאון הרי"ם חרל"פ הסכמה (מובאת בליקוטי הראי"ה לרב נריה זצ"ל): "הרב המאור הגדול לממשלת התלמודיים. פרי קודש הילולים, חכם חרשים ונבון לחשים, צדיק מושל ביראת אלקים, גפן אדרת לגאון ולתפארת מורנו הרב צבי יהודא הכהן קוק שליט"א . . . והנני אומר לו יורה יורה ידין ידין, ועליו יש לסמוך כאחד המורים הגדולים בישראל. אשרי תהי העדה אשר תזכה לבחור בו ולשים אותו אלוף לראשה, רב ומורה ודאין בהלכה. ידוע תדע כי זכתה לגבר בגוברין מיחידי הסגולה שבישראל . . . ". אילו הגדרות מופלאות שהגדירו אחד מתלמידי חכמים הענקים גדולי הדור, מרן הרב חרל"פ, והרצי"ה אז כבן שלושים וחמש.
בשנת תרפ"ח כותב מרן הרב קוק כתב מינוי לרצי"ה ('אור לנתיבתי', ע"מ שע"ז): הנני ממנה בזה, את בני הרב צבי יהודה הכהן קוק להיות בא כחי, בכל ענייני הישיבה הגדולה, העולמית, המרכזית שלנו, בין במצב הרוחני שלה, בין במצב החומרי שלה, וידיו כידי ופיו כפי ועשייתו כעשייתי . . . ". הישיבה היא משאת נפשו של מרן הרב זצ"ל, היא אמורה לגדל תלמידי חכמים שימשיכו את דרכו של מרן הרב זצ"ל והוא ממנה את הרצי"ה לאחראי, בא כחו, בכל ענייניה, בין ברוחניות ובין בגשמיות.
הבורות המדהימה שלא ראתה עין כמותה הבבעלותך, היא פשוט משום שאתה מוסת ומודח ע"י כל מיני גורמים, הכופרים בתקומת ישראל בארצו, שמכיוון שהם יודעים שהעומד מולם הוא אחד מגדולי הדורות כולם, פאר הזמנים, הרי שיש להקטינו! וכיצד מקטינים אותו? פשוט! אומרים שהוא לא לימד יותר מאמונה ותנ"ך (מה שעובדתית, לא נכון. עיין השיעור בהלכה לכהנים שהיה מוסר ע"פ מה ששמעתי, שלא לדבר על כך שמי ששמע/קרא ולו פעם אחת את שיחותיו אף על פרשת השבוע נפעם לשמע הבקיאות המדהימה בכל חלקי התורה - אני קורא אותן הרבה, סמוך עליי).
וחוץ מזה, מנין צצה לה הגישה המטומטמת הלזו של: "מה שת"ח מסויים דורש בו - זה כל מה שהוא יודע!" הרי שר' אברום זצ"ל (למשל), לא ידע דבר וחצי דבר בתורת הנסתר, חלילה וחס ושלום! והרי לא דרש לעולם בסוד...
נלמד עליך זכות, שטפטפו לך את כל הדברים פורי הראש והלענה האלו, ומיום שתעמוד על דעתך במהרה בימינו תשוב בתשובה שלמה.
המקורות והרבה מהחומר לקוח מתשובתו של הרב חיים אביהו שוורץ הי"ו, ר"מ בישיבה הק' בבית-אל הי"ו כתוכ"ת, שהתפרסמה באתר הישיבה.