בדו"ח מיוחד שהוא מפרסם היום מטיל מבקר המדינה, השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס, אחריות למצוקת הרשויות המקומיות על משרדי הפנים והאוצר שלא דאגו לתכנית הבראה מוסדרת והתאמת התקציבים והעברתם לתכנית זו.

המבקר קובע בדו"ח כי "המשבר הכספי החמור שבו שרויות רבות מהרשויות המקומיות בישראל מאיים באופן ישיר על רווחת חייהם של מאות אלפי תושבים בישראל, ועלול לפגוע ביכולתן של עשרות רשויות ברחבי הארץ לספק לתושבים שירותים חיוניים ברמה נאותה".

הוא מגולל בדו"ח את הניסיונות שהחלו בחודש מרץ 2004 להביא להבראת הרשויות המקומיות. "מהלך זה הושתת על שני יסודות: סיכום תכניות להבראת הרשויות המקומיות שנזקקו להבראה, בהתאם למבחנים שנקבעו; והקצאת מענקים מתקציב המדינה בהיקף כספי של מיליארדי ש"ח לרשויות שבהבראה".

לעומת זאת קובע המבקר בתום בדיקותיו כי "בפעולות שנעשו בשנים 2004-2007 לא היה כדי להביא להבראה ממשית של חלק ניכר מהרשויות המקומיות שנקלעו למשבר. בין הסיבות לכך ניתן למנות את הכשלים בשלב הגיבוש והסיכום של תכניות ההבראה, ובמידה רבה גם את פעולתן הלקויה של רשויות מקומיות בבואן לקדם את הליך הבראתן. בפועל, היעדים שהציבה הממשלה בהחלטתה ממרס 2004 הושגו רק באופן חלקי; למעלה ממחצית הרשויות המקומיות שהשתתפו בתהליך הבראה לא השיגו את היעד העיקרי - איזון התקציב השוטף; בפועל רק חלק ממענקי ההבראה שהועברו לרשויות המקומיות הופנו להקטנת הגירעון המצטבר שהיה לרשויות טרם שהתחייבו להליך ההבראה".

מתברר כי על פי הנתונים המעודכנים למועד סיום הביקורת, כארבע שנים לאחר שקיבלה הממשלה את החלטתה בנושא הבראת הרשויות המקומיות, עדיין פועלות למעלה מ-130 רשויות מקומיות במסגרת תכנית הבראה.

בדו"ח מנתח המבקר את הפעולות שנעשו בשנים האחרונות לפתרון המשבר ברשויות המקומיות וקובע כי על מנת לפתור את המצוקות האמיתיות והמהותיות ברשויות היה צורך לקבל החלטות בסוגיות יסודיות. "תכניות ההבראה שסוכמו בשנים אלה חסרו פעולות רבות אשר יש בהן כדי להשפיע על מצב הרשויות לטווח הארוך. על מהלכי ההבראה להתמקד גם במהלכים בעלי השפעה ארוכת טווח על מצב הרשות המקומית (כגון: שינויים מבניים, שינוי שטחי שיפוט, חוקי עזר, ביצוע סקרי נכסים, שיפור בתהליכים ארגוניים וניהוליים, ליווי והדרכה ופיקוח של השלטון המרכזי). כמו כן יש לקבל החלטות אשר יאפשרו התמודדות אפקטיבית עם בעיית הגבייה החסרה ברשויות המקומיות. ככלל, תכניות הבראה המתמקדות רק בבעיות הדחופות ובתקציב השוטף של הרשויות אין בהן כדי להבטיח השפעה ארוכת טווח שתביא להבראתן הממשית של הרשויות בעתות משבר כלכלי".

בשנים 2004-2008 העביר משרד הפנים לרשויות המקומיות מענקי הבראה בהיקף כספי כולל של כ-2.4 מיליארד ש"ח. דו"ח המבקר מעלה ליקויים מהותיים בנושאי הטיפול ותהליכי קבלת ההחלטות הקשורות בחלוקת מענקים אלה. בתוך כך התגלו ליקויים בהליכי הבדיקה שנעשו מטעמו של היועץ המשפטי לממשלה באשר לטענות שהעלה החשב הכללי באותם ימים בנושא זה.

משרד מבקר המדינה מסכם את הדברים בהערה למשרד הפנים ולמשרד האוצר ולפיה "החלטות בדבר הקצאה של מענקים בהיקף כספי של מיליארדי ש"ח, חייבות להתקבל על פי אמות מידה כתובות וברורות ובמסגרת פורום מוגדר שנושא באחריות להן, וכי כל סכום מענק או הלוואה שאושרה חלוקתם צריך להיות מתועד ומנומק בכתב. על משרד הפנים ומשרד האוצר להקפיד בעניינים אלו במסגרת היותם נושאים באחריות לטיפול בכספי הציבור המופקדים בידם בנאמנות".

דוח המבקר:

גני משחקים – זירת סכנה של ממש

חשש לניגוד אינטרסים בגביית מסי הרשויות

מאות בתי ספר עצמאיים ללא פיקוח

הפיקוח על הצימרים יצא לצימר

דרוש נוהל מחייב למשמעת עובדי ציבור

דרושה מדיניות לקביעת ועדות קרואות

זיכיון ההזנה הופעל שנתיים לפני האישור

כך נהרס מבנה הכנסת הראשונה